Koliko upotreba digitalnih servisa u turizmu ugrožava rad agencija?

0

Planiranje putovanja je poslednjih godina postalo znatno lakše i jednostavnije, razvoj digitalnih servisa i online turističkih platformi  putnicima nude gotovo rešenje svakog problema ili nedoumice. Ovakvi servisi su izuzetno korisni i sve popularniji, sada se u par koraka može rezervisati smeštaj i prevoz, proveriti o kakvoj se destinaciji radi, koje su sve to usluge koje mogu da se očekuju i slično. Internet stranice su danas gotovo u potpunosti zamenile turističke agencije, a očekuje se da će uskoro pružati usluge i organizovanja dodatnih sadržaja i aktivnosti.

Prema istraživanju koje je predstavljeno na konferenciji Hotel Summit u Beogradu, skoro 70% ljudi danas koristi internet pri rezervaciji svojih putovanja. Istraživanje je sprovedeno u Evropi, u različitim zemljama, a kada je naša zemlja u pitanju, gotovo da nema pouzdanih podataka o tome koliko naši turisti koriste online rezervacije, ali su primetili značajan porast aktivnosti preko svih turističkih portala i stranica.

Na ovaj način, korišćenjem usluga rezervacija preko interneta se promovišu i sami hoteli, njihova prisutnost i dostupnost je sada mnogo veća, a istovremeno preko njih i dolaze i strani i domaći turisti u Srbiju. Preko Booking-a, jednog od najpoznatijeg servisa, od svih individualnih aranžmana, u Srbiju dolazi oko 15% gostiju, i to najviše iz Slovenije, Rusije, Nemačke i Italije.

Booking kompanija je jedna od prvih počela digitalizaciju u turizmu, i danas je vodeća u online organizaciji rezervacija. Podatak da se preko njih rezerviše vise od million i po noćenja dnevno, govori dovoljno sam za sebe. Preko Booking-a se danas može organizovati praktično sve, od smeštaja, prevoza, do izleta i ostalih aktivnosti.

Međutim, razvoj digitalnih turističkih platformi počinje da ostavlja posledice na rad tradicionalnih turističkih agencija. Kako se navodi iz Privredne komore Srbije, ovakav trend se uočio u padu interesovanja za aranžmanima koje nude agencije i njihovim uslugama, najviše za tržište Srbije i Evrope. Ovakav trend je već duže vreme prisutan u Evropi, gde je nedostatak potražnje za agencijama doveo do smanjenja agencijskih radnika, pa i samih turističkih agencija.

Rešenje ovog potencijalnog problema po agencije jeste da one uzmu aktivno učešće u online aktivnostima kao partneri, što su brojne agencije već i primenile. Njihova šansa se ogleda u organizovanju dalekih putovanja, studijskih tura ili putovanja koja uključuju boravak u vise zemalja, studentskih i grupnih putovanja.

Razvoj digitalnih platformi ne mora biti nužno zlo, trendove nikad ne treba olako shvatati. Treba ih razumeti, uzeti ih za partnere, internet može biti izuzetno praktičan pomoćnik, i treba iskoristi sve potencijale koje nudi.

Share.

Comments are closed.