Profesionalci u oblasti turističkih putovanja širom sveta pokazuju snažnu dugoročnu posvećenost industriji i prijavljuju visok nivo zadovoljstva svojom karijerom. Njihov način razmišljanja vođen svrhom, podstaknut strašću za putovanjem i ljudskom povezanošću, nastavlja da oblikuje sektor i pomaže stručnjacima da se snađu u sve većoj složenosti okruženja nakon pandemije. Ovo su rezultati najnovijeg izveštaja kompanije RateHawk pod nazivom „What Supercharges Travel Professionals“, koji istražuje perspektive profesionalaca u oblasti turističkih putovanja o turističkom sektoru koji se stalno razvija
RateHawk, B2B onlajn sistem za rezervaciju hotela, letova i prevoza, anketirao je više od 1.300 profesionalaca širom Evrope, Severne Amerike, Latinske Amerike, Azije i GCC-a. Studija ispituje ključne motivacije, izazove i ulogu tehnologije u turističkoj industriji 2025. godine.
Prvi deo izveštaja fokusira se na iskustva profesionalaca u oblasti turizma i glavne faktore koji stoje iza njihovih dugotrajnih karijera.
Dugoročna posvećenost i novi talas popularnosti
Profesionalci pokazuju snažnu lojalnost industriji, sa 42% ispitanika koji imaju više od 15 godina iskustva. Ovaj trend je posebno istaknut u Evropi (51% u proseku), i posebno u Italiji (68%), Nemačkoj (64%) i Španiji (52%).
Istovremeno, industrija nastavlja da privlači nove interesente, pri čemu 18% ispitanika na globalnom nivou izveštava o nedavnom ulasku u industriju i ima od 1 do 3 godine iskustva. U nekim regionima ovaj udeo je primetno veći — na primer, 23% u Severnoj Americi i 25% u Latinskoj Americi. Takođe, jedan od četiri ispitanika širom sveta (25%) radi u industriji 4 do 10 godina, dok 15% ima 11 do 15 godina iskustva.
„Danas, turistička industrija nastavlja da privlači nove stručnjake, što je čini jednim od najbrže rastućih karijernih sektora, prema globalnim izveštajima. Naša studija takođe pokazuje rastuću popularnost profesije savetnika za putovanja u poslednje 3 godine. Vođena je transformacijom ekonomije nakon pandemije i željom putnika nove generacije da se oslone na putničke agencije prilikom planiranja putovanja“, prokomentarisala je Astrid Kastberg, generalna direktorka RateHawka.
Istraživanje pokazuje da 93% učesnika radi u malim i srednjim preduzećima do 50 ljudi. Od toga, 50% svih turističkih profesionalaca na globalnom nivou radi u preduzećima od 2 do 5 ljudi, sa najvećom koncentracijom u Evropi (58%) i Latinskoj Americi (47%). Oko 17% posluju kao nezavisni agenti, a najveći udeo prijavila je Severna Amerika (22%). Nasuprot tome, samostalni profesionalci su daleko ređi u Aziji i GCC-u, gde dominiraju srednja preduzeća (6 do 50 zaposlenih), koja predstavljaju 44% i 51%. Globalno, srednja preduzeća čine 26% ispitanika. Samo 7% ispitanika radi u kompanijama sa više od 50 zaposlenih.
„S obzirom na to da je većina turističkih preduzeća relativno mala, efikasnost je ključna. Uspeh zavisi od svakog člana tima, zbog čega RateHawk razvija alate zasnovane na tehnologiji kako bi pomogao agentima da se istaknu i pruže izvanrednu uslugu uz manje napora“, kazala je Astrid Kastberg.
Motivisani radoznalošću i ljudskim faktorom
Zadovoljstvo poslom je izuzetno visoko u turističkoj industriji, sa ogromnih 92% profesionalaca koji sebe opisuju kao zadovoljne ili veoma zadovoljne u svojim ulogama. Latinska Amerika vodi sa najvećom stopom zadovoljstva od 95%. Samo 1% ispitanika na globalnom nivou je izjavilo da je nezadovoljno.
Prema istraživanju, profesionalci u oblasti turizma širom sveta najviše su motivisani prilikom da kreiraju nezaboravna iskustva za svoje klijente (51%), istraže nova odredišta (42%) i dobiju pozitivne povratne informacije klijenata (39%). To odražava pristup fokusiran na ljude koji pokreće karijere agenata. Jedan od četiri ispitanika takođe ceni nezavisnost koju nudi njihova karijera u turizmu, dok se balans između poslovnog i privatnog života (21%) i finansijski podsticaji (15%) ređe navode među najisplativijim aspektima.
Prilikom interakcije sa klijentima, ispitanici smatraju da su izgradnja dugoročnih odnosa (36%), dobijanje pozitivnih povratnih informacija (30%) i pomaganje klijentima da pronađu savršenu ponudu (26%) najisplativiji aspekti njihovog rada. Nasuprot tome, zatvaranje prodaje visoke vrednosti doživljava se kao mnogo manje korisno iskustvo, pri čemu samo 8% ispitanika bira ovu opciju.
Da bi ostali motivisani, turistički profesionalci biraju stalni profesionalni i poslovni razvoj: 46% prisustvuje događajima u turističkoj industriji, 45% postavlja lične ciljeve prodaje, 39% uživa u profesionalnim mrežama, a 31% redovno učestvuje u vebinarima i edukativnim kursevima. Druge motivacione navike uključuju testiranje novih alata za veštačku inteligenciju, istraživanje partnerstava i lična putovanja kako bi se osmislili bolji aranžmani za klijente.
„Industrija putovanja oduvek je privlačila strastvene stručnjake koji vole da sami istražuju svet i pomažu drugima da stvore smislene doživljaje. Naša misija je da osnažimo i veterane i novajlije tehnološkim rešenjima koja pojednostavljuju rutinske zadatke i fokusiraju svoju energiju na delove posla u kojima najviše uživaju. Ovaj izveštaj odražava našu posvećenost pružanju podrške zajednici turističkih profesionalaca i podsticanju održivog razvoja turističke industrije uopšte. Verujemo da boljim razumevanjem stvarnih potreba i motivacija turističkih profesionalaca, zainteresovane strane mogu da stvore relevantnija rešenja“, kaže Astrid Kastberg, generalna direktorka RateHawka.
Izveštaj se zasniva na istraživanju održanom u drugom kvartalu 2025. godine. Ispitanici su bili predstavnici sektora za odmor i poslovna putovanja, uključujući putničke agencije, kompanije za upravljanje putovanjima, turoperatore i nezavisne savetnike za putovanja.
O RateHawku
RateHawk je inovativna B2B platforma za rezervacije putovanja koju je razvila kompanija Emerging Travel Group. Nudi hotele, letove, karte za voz, prevoz, iznajmljivanje automobila i još mnogo toga — sve u jednom, jednostavnom sistemu. Uz danonoćnu podršku i moćne alate za rezervisanje, RateHawk pomaže profesionacima u turizmu da efikasno kreiraju kompletne i konkurentne aranžmane.
Partneri RateHawka imaju pristup preko 2,7 miliona objekata iz preko 140.000 direktno ugovorenih hotela i 320 globalnih dobavljača, zajedno sa letovima iz više od 400 avio-kompanija i transferima u više od 150 zemalja.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram i X stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.