6.1 C
Belgrade
sreda, februar 5, 2025

Turistička revolucija ili šta nam je donela 2024. godina

Pre samo dve decenije, turizam je predstavljao daleko predvidljiviji fenomen. Dve ključne sezone (letnja i zimska) određivale su tokove kretanja, dok su zahtevi turista bili jednostavni i međusobno veoma slični. Davne 1861. godine započeta je era organizovanog turizma, kada je Tomas Kuk pokrenuo grupno putovanje radnika, što je za duh tadašnjeg vremena i društva bio revolucionaran korak. Više od 150 godina kasnije, turizam postaje osnovna potreba modernog čoveka, dok prolazi kroz dramatične promene, a 2024. godina pokazuje kako inovacije i nove preferencije oblikuju budućnost putovanja

Transformacija turističkih kretanja: Od sezone do personalizacije

Glavni pokretač promena u ovoj masovnoj industriji jeste, najpre, psihologija turista (svakoj promeni, prethodila je neobuzdana čovekova unutrašnjost). Umesto grupnih tura sa unapred definisanim planom, turisti danas biraju fleksibilne itinerere, letove, pa čak i specifične detalje poput unikatnih smeštajnih opcija ili načina upoznavanja destinacije. Generički aranžmani gube trku u borbi sa individualnim putovanjima, koja su autentična, kreativna i u potpunosti prilagođena zahtevima pojedinca. Turisti žele jedinstvena iskustva kao što su skrivena sela, lokalni festivali ili čak ekološki održive ture koje poštuju prirodno okruženje. Čovek dolazi do saznanja da je svet dostupniji nego ikada ranije i da je sve što zamisli – ostvarivo. Razvija nove potrebe i zahteva drugačije uslove, a svi subjekti turizma rade na tome da svojim klijentima pruže što potpuniji dođivljaj i iskustvo. Jedno je sigurno, paket aranžmani postaju neprimetni u odnosu na individualna putovanja.

Razlog se krije u osnovnoj ljudskoj potrebi – potrebi za slobodom. Ono što je nekada bilo nezamislivo, danas je standard, a ubrzavanju ove transformacije, uz globalne trendove i promene, najviše je doprinela integracija digitalne tehnologije.

Najudaljeniji delovi sveta – samo jednim klikom

Veštačka inteligencija (Artificial intelligence, skraćeno AI) svakako je najveće dostignuće digitalnog sveta u 21. veku. Kreirana je tako da oponaša ljudske aktivnosti, što se dalo iskoristiti i u turističkom svetu. Platforme za rezervaciju, aplikacije za planiranje putovanja i mogućnost direktnog kontakta sa lokalnim pružaocima usluga omogućile su turistima da sami kreiraju svoje avanture ili uživaju u upoznavanju sveta iz sasvim drugačijeg ugla, kroz aplikacije i virtuelnu stvarnost. Ipak, putnici nisu postali jedini korisnici alata digitalnog sveta. Lanci hotela, turističke agencije, aviokompanije i drugi organizatori putovanja takođe su uvideli značajne benefite i dobre strane u korišćenju veštačke inteligencije.

Da li će u narednim godinama ključevi i kartice koji otvaraju vrata hotelskih soba biti u popunosti zamenjeni skenerom zenice? I da li ovaj vid transformacije poslovanja, briše brojna radna mesta, ujedno stvarajući nova?

Touroperator
Photo: iStock

Atraktivno uređene kancelarije i agencije, locirane u srcima gradova, dobile su savremenog rivala – travel agente, koji rade odakle žele i kada požele. Ovaj fleksibilan način poslovanja omogućen je zahvaljujući modernoj tehnologiji, koja pojedincima pruža šansu da, kombinujući ljubav prema putovanjima i veštine komunikacije, postanu virtuelni saputnici i šefovi vlastitog vremena, a ubrzani tempo svakodnevice čini ovaj koncept posebno privlačnim. Umesto da gubite sate u saobraćaju ili čekanju na red u agencijama, sada je dovoljno da pošaljete jedan mejl u kojem ćete navesti svoje želje: destinacije koje vas privlače, budžet kojim raspolažete i sve posebne zahteve i u kratkom vremenskom roku dobiti odgovor u vidu personalizovane ponude, direktno u vaš inbox. Bez stresa, bez komplikacija. Ipak, digitalni nomadi i njihovi virtuelni alati nisu potpuno potisnuli tradicionalne pristupe, jer čar neposrednog kontakta i proverenih metoda organizacije putovanja, nikada u potpunosti ne može biti obesmišljena ili zastarela.

Ovaj novi svet mogućnosti i dostignuća, svakodnevno otvara vrata ideja i razvoja. Uz personalizovane aranžmane i digitalizaciju, počinje ekspanzija, do sada, nedovoljno poznatih delova sveta. Tako se, uz detaljno opisane i proučene destinacije, na željenim listama sve češće nalaze i svi oni krajevi naše planete, koji su ranije za turiste bili poput enigme. Dovoljno je samo nekoliko (pravih) klikova i obezbedili ste sebi stvaranje uspomena u Japanu, Kataru, Indiji ili Etiopiji.

Posao i zadovoljstvo

Pandemija virusa donela je globalni šok turizmu, ostavljajući industriju suočenu sa nezapamćenim padom i izazovima. Samo četiri godine kasnije, čini se da smo svedoci ne samo oporavka, već i enormnih promena u samoj suštini turizma. Akcenat se sa ekonomskog pomerio na dublju, sociološko-psihološku, dimenziju, prilagodivši se na taj način drugačijoj stvarnosti i potrebama modernog putnika. Putovanje danas nije samo korišćenje godišnjih odmora i slobodnog vremena, već i pronalazak unutrašnjeg mira i ispunjenosti, trenutak introspekcije i upoznavanja sopstvenog „ja“ kroz posmatranje drugih kultura. I ne samo to – turizam postaje posao ili omogućuje da posao nosite sa sobom. Otuda i „bleisure“ putovanja. Sam izraz teško je doslovce prevesti na srpski jezik, ali kombinuje dve reči: posao i zadovoljstvo. Trenutak pronalaska potpune slobode, bez radnog vremena, kancelarijskog stola i drugih fiksnih odrednica ili momenat brisanja granica između poslovnog i privatnog života? Bilo kako bilo, bleisure je apsolutni hit i trend među populacijom 21. veka.

Nova era „impresionizma“

Turizam, kao načuna disciplina (ne nauka) poštuje i neguje određene teorijske okvire, ali primoran je na konstantna odstupanja i prilagođavanja promenljivim tematikama. Temelj svih oscilacija i turbulencija leži u samim pokretačima – ljudima. Naše specifične i različite tendencije i preferencije, poput motora, konstantno pokreću turizam kao fenomen i privrednu granu. Ispratili smo 2024. godinu i upravo u tom periodu svedočili snazi ljudskog faktora. Kroz brojne poduhvate i napore, turizam se nije samo prilagođavao današnjici, već se u potpunosti redefinisao naspram novih zahteva.

Iza, prividno, jednostavnog procesa odabira destinacije i organizacije putovanja stoji čitav niz međusobno povezanih faktora. Sektor koji kombinuje ekonomiju, geografiju, sociologiju, psihologiju, matematiku i ekologiju, ujedno balansirajući između globalnih trednova i modernizacije, ne samo da je sinonim za prilagodljivost, već i za izazovnost.

Sa nestrpljenjem, ali nikako i nepoverenjem, gledamo prema 2025. godini i novim horizontima koje će nam turizam otvoriti. Uvek spreman da iznenadi, inspiriše i fascinira, ostavlja nas u znatiželji da li je ova godina još jedan korak napred u evoluciji?

Piše: Ivana Ninić

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -