6.2 C
Belgrade
četvrtak, april 18, 2024

KLM Royal Dutch Airlines ponovo leti za Beograd

Tajs Komen gotovo 20 godina radi u KLM Royal Dutch Airlines-u, najstarijoj avio-kompaniji na svetu koja i dalje leti pod prvobitnim imenom. Tokom svoje karijere radio je u Amsterdamu i Tokiju, a trenutno iz Budimpešte upravlja poslovima grupe Air France-KLM za regiju Alpa, Balkana i Centralne Evrope. Od 13. maja KLM je nakon 30 godina ponovo uveo direktne letove iz Amsterdama za Beograd, a tim povodom smo u Beogradu razgovarali sa gospodinom Komenom

TU: Zašto ste baš u trenutku pandemije odlučili da obnovite avio-liniju Beograd-Amsterdam?
TK: Ja sam umereni optimista i gajim nadu da će u drugoj polovini 2021. godine ljudi ponovo početi da lete. Ambicija kompanije nije samo da preživi, već da i nakon krize ostane važan i odgovoran činilac avio-industrije. Ponovo pokretanje ove avio-linije razmatralo se i pre pandemije Covid-19, jer ona ima značajan poslovni potencijal. Takođe, Srbija je sa turističkog stanovišta zanimljiva destinacija, poznata po svojoj živahnoj prestonici, važnim istorijskim i kulturnim spomenicima.

TU: Šta ova avio-linija znači za ljude iz Srbije?
TK: Naš let iz Beograda sleće u Amsterdam oko 15.10, što putnicima, prema redu letenja, nudi povoljne konekcije do više evropskih gradova, kao što su Madrid, Edinburg, Dablin. Aerodrom Shipol je jedan od najvećih habova u Evropi i dobro je povezan sa ekonomski najvažnijim regijama sveta. Nadamo se da ćemo uskoro obnoviti svoju globalnu mrežu letova, koja je pre pandemije, u partnerstvu s Air France-om, obuhvatala 314 destinacija u 116 zemalja.

TU: Ljudi se i dalje plaše putovanja. Da li je bezbedno sada putovati avionom?
TK: Ukratko, potpuno je bezbedno leteti i u vreme pandemije. Higijena i bezbednost su uvek bili naši prioriteti, a nakon pandemije, preuzimamo dodatne mere kada je u pitanju čišćenje i održavanje naših letelica. Avioni se svakog dana temeljno čiste odobrenim dezinfekcionim sredstvima, a vazduh u kabini aviona se obnavlja na svaka tri minuta. Sve naše letelice su opremljene HEPA filterima, istim onim koji se koriste u operacionim salama i koji uništavaju 99,99% virusa i bakterija, pa samim tim i koronavirus.

TU: Danas se letovi često odlažu ili otkazuju, a šta se dešava sa kupljenim kartama, da li propadaju? Ukoliko putnikov PCR test pokaže pozitivan nalaz, da li je njegova karta i dalje validna?
TK: KLM nudi putnicima različite mogućnosti ponovnih rezervacija i refundacija, tako da ne moraju brinuti da će im karta propasti. Bez obzira na to da li je do promene rezervacije došlo zbog putnih restrikcija, iz porodičnih razloga ili zbog promene planova u poslednjem trenutku, za karte kupljene za letove Air France-a i KLM-a rezervacije se mogu menjati ili se može dobiti povraćaj novca. Putnici nisu u obavezi da dostave nikakvu dokumentaciju kako bi opravdali ove promene, jedino je potrebno da se karta otkaže pre samog leta.

TU: Prema izveštaju kompanije Dow Jones za 2019. godinu, grupa Air France – KLM je bila avio-kompanija sa najvišim indeksom održivog poslovanja. KLM je pokrenuo i program Fly Responsibly, a takođe ulaže i veliki napor u razvoj održivog avio-goriva. Možete li nam reći više o tome?
TK: KLM već 30 godina preduzima brojne korake kako bi učinio avijaciju održivijom, a to je 2019. rezultiralo inicijativom Fly Responsibly. Ponosni smo što smo već 16 godina zaredom u vrhu Dow Jones liste, ali ne smemo se tu zaustaviti, moramo učiniti više, a to ne možemo sami. Zato smo i pozvali sve naše partnere da se pridruže ovoj inicijativi, ali i putnike, kojima smo dali mogućnost da kroz CO2ZERO projekat, neutrališu karbonski otisak koji prave tokom leta. Jedan od najvažnijih ciljeva KLM-a je smanjenje emisije štetnih gasova, pa kompanija trenutno obnavlja svoju flotu, prilagođava avio-linije vremenskim uslovima i koristi lakšu opremu. Takođe, u saradnji sa Tehnološkim univerzitetom u Delftu, želimo da napravimo još održiviji avion, pod nazivom Flying V. KLM konstantno ulaže napore i u razvoj održivog avio-goriva: prošle godine smo kupili 6,911 tona ovog goriva i najavili, zajedno s našim partnerima SkyNRG, otvaranje prve fabrike održivog goriva u Holandiji. Smanjenjem proizvodnje otpada i povećanjem obima reciklaže, KLM će probati da do 2030. smanji nivo svog otpada za 50% u poređenju sa 2011. godinom. Januara 2021, KLM je obavio prvi putnički let na sintetički kerozin koji je u potpunosti napravljen iz obnovljivih izvora energije. Ovaj let između Amsterdama i Madrida dao nam je krila da nastavimo napred u borbi protiv klimatskih promena.

TU: Pomenuli ste program KLM CO2ZERO kroz koji putnici mogu da učestvuju u smanjenju svog karbonskog otiska. Kako tačno funkcioniše ovaj program?
TK: Zahvaljujući ovom programu, putnici mogu da kompenzuju emisiju CO2 nastalu tokom njihovog leta. Tokom ček-ina ili prilikom rezervacije karte preko opcije My Trip na KLM-ovom sajtu ili aplikaciji, oni mogu da izračunaju potrošnju goriva i novac doniraju projektu. Kroz CO2ZERO projekat, do sada je zasađeno oko 1000 hektara prašuma ili, u brojevima, 1.1 milion stabala.

TU: KLM je pionir u mnogim oblastima avio-industrije, a trenutno radi na razvoju inovativne letelice nazvane Flying V. Možete li nam reći nešto više o ovome? TK: Flying V je dizajniran tako da bude izrazito energetski efikasan avion. Dizajn letelice je takav da su putničke kabine, prtljag i rezervoari s gorivom smešteni u krilima, što avionu daje izgled latiničnog slova „V“. Prema kompjuterskim proračunima, zahvaljujući poboljšanoj aerodinamici i smanjenoj težini, ovaj avion će trošiti i do 20% manje goriva u odnosu na energetski najefikasnije avione kojima danas letimo. Tehnološkom univerzitetu u Delftu i KLM-u se priključio i Erbas, a septembra 2020. model Flying V aviona u prirodnoj veličini obavio je svoj prvi let. Želja nam je da u budućnosti proizvedemo i Flying V koji će leteti na održivo gorivo.

Tekst: Biljana Nedeljković

- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -