Iako koncept studijskih putovanja (Fam trip) datira još iz dvadesetih godina prošlog veka, kada su američke železničke kompanije i hoteli počeli da nude besplatne ili subvencionirane vožnje i smeštaj novinarima i drugim uticajnim licima, takav pristup je dugo bio potcenjen i imao je uglavnom neformalni karakter. Tokom decenija, ovaj marketinški princip se proširio i na druge segmente turističke industrije, a studijska putovanja su postala jedan od ključnih alata za promociju turističkih proizvoda. Prekretnica se nesumnjivo desila kada su organizatori shvatili da je učesnicima studijskog putovanja neophodno pružiti autentično iskustvo destinacije, uključujući lokalnu kulturu, hranu i aktivnosti
U teoriji stoji da studijsko putovanje ili Fam trip (skraćenica od Familiarization trip) predstavlja organizovano putovanje koje pruža priliku učesnicima da se upoznaju sa određenom destinacijom i svim prednostima koje ona nudi.
Ovu jednostavnu definiciju bi trebalo nadograditi zapažanjem da studijska putovanja imaju različite pojavne oblike. Naime, u odnosu na svrhu putovanja ona mogu biti opšta, dizajnirana da učesnicima predstave sve aspekte destinacije, zatim specijalizovana, odnosno studijska putovanja fokusirana na specifične interese, kao što su gastronomija, avanturizam, spa i velnes i slično, i incentive fam trip putovanja koja se koriste kao nagrada za zaposlene ili partnere u turističkoj industriji. Takođe treba napomenuti da su studijska putovanja namenjena različitim grupama ljudi:
- Turističke agencije i agenti: Da bi bili uspešni u prodaji određenog putovanja ili destinacije, neophodno je da je sami iskuse. Fam tripovi im pružaju priliku da se upoznaju sa smeštajem, aktivnostima, kulturnim znamenitostima i opštim ambijentom, što im omogućava relevantne informacije i samim tim lakšu prodaju.
- Mediji i influenseri: Studijska putovanja za medije i influensere imaju za cilj stvaranje pozitivnog publiciteta i promocija destinacije ili usluge kroz afirmativne emisije, tekstove i objave na društvenim mrežama. Ovakav marketing „iz prve ruke“ može značajno doprineti povećanju zainteresovanosti i rezervacija.
- Ostali partneri: U poslednje vreme u ovaj koncept su uključeni i drugi bitni partneri u turizmu vezani za korporativni biznis kao što su organizatori poslovnih skupova, motivacionih (incentive) putovanja ili kongresa i konferencija. Na taj način u prilici su da se lično uvere u mogućnosti destinacije i da je kasnije predlože svojim klijentima ili poslodavcima.
Nakon ovog neophodnog upoznavanja sa materijom, u nastavku ćemo se fokusirati na to kako studijska putovanja mogu da stvore dodatnu vrednost i konkurentsku prednost, i zašto bi trebalo da budu deo marketinške i prodajne ponude svake destinacije.
Studijska putovanja predstavljaju veliku investiciju vremena, novca i osoblja, zato je pre svega veoma važna priprema za ostvarenje ovih ciljeva.
Kvalitetan izbor učesnika, pažljivo izbalansiran program i predanost projektu, predstavljaju osnovu svakog uspešnog fam tripa. Ova putovanja u pravilu traju nekoliko dana i organizuju se za manje grupe kako bi se sa svakim učesnikom mogao uspostaviti dobar odnos i na neki način ostvariti efekat tim bildinga, gde u najboljem slučaju, već nakon prvog dana deluju kao ekipa i znaju jedni drugima imena. Lepota prirode, boja mora i šum talasa, dodir mermera utkanog u gradske zidine ili naprosto suva autentičnost lokalnih atrakcija uz jedinstven ukus nezaobilaznih domaćih specijaliteta, sigurno će ostaviti utisak koji će u datom trenutku imati primat u odluci o izboru destinacije.
Kako studijska putovanja mogu stvoriti uspešne destinacije?
Ljudi često veruju da studijska putovanja nemaju posebnu vrednost, ali to je verovatno zato što su stvari pošle naopako u organizacionom procesu.
Evo nekoliko saveta kako da uspešno pokrenete studijsko putovanje.
Iskustvo iz prve ruke
Kao što je rečeno u prethodnom odeljku, studijska putovanja daju najbolji uvid u proizvode i usluge koje destinacija nudi. Na taj način učesnici mogu da ponude savršene proizvode i usluge svojim gostima na osnovu njihovih želja i potreba, kao i da delotvorno informišu svoje klijente o tome šta mogu da očekuju. Pored toga, učesnici će moći da obezbede kvalitetan sadržaj, detalje i fotografije za svoje buduće publikacije. Na primer, na putovanju se mogu upoznati sa kuvarom koji ima fascinantnu životnu priču ili jedinstven recept za objave na društvenim mrežama.
Vredan marketinški alat
Kada je reč o koristima od gostovanja medijskog osoblja, treba istaći da su studijska putovanja najdostupniji kanal do ciljane publike. Putopisci i fotografi koji učestvuju na ovim putovanjima u mogućnosti su da proizvedu sadržaj koji obezbeđuje izuzetnu medijsku pokrivenost. Izuzetno je važno ne preterati sa aktivnostima, izletima, obilascima i degustacijama, jer treba ostaviti i slobodno vreme koje je svima potrebno na bilo kojem putovanju.
Širenje profesionalne mreže
Još jedna prednost je što gosti fam tripova mogu da prošire svoju profesionalnu mrežu izgradnjom veza sa drugim učesnicima koji će imati različite vrste stručnosti na terenu. Većina ovih putovanja obuhvata pauze u aktivnostima kako bi se učesnici opustili u druženju sa drugim profesionalcima. Ovaj raspored im daje vremena da stupe u kontakt sa kolegama iz industrije i razmene iskustva. Razvijajući dugotrajne odnose sa drugim učesnicima, oni će takođe steći bolje ponude za sebe i svoje buduće klijente.
Upravljanje očekivanjima
Slanje unapred predloženog plana puta je dobar način da se upravlja očekivanjima učesnika. Takođe je dobro organizovati sastanak nedelju dana unapred da bi se prošlo kroz plan puta i dodali detalje. Upravljanje očekivanjima je jedan od načina da se osigura da učesnici ne budu razočarani tokom fam tripa.
Kreiranje veza
Mislili biste da je prikazivanje destinacije i turističkih proizvoda prvi prioritet tokom studijskih putovanja, ali ne bi trebalo da bude tako. Glavni zadatak bi trebalo da bude ostvarivanje veza sa učesnicima putovanja i zato je neophodno dobiti povratne informacije. Pitanja ili predlozi? Komunikacione linije moraju biti otvorene da bi se videlo šta je uspelo, a šta nije. Povratne informacije mogu biti ključne u budućnosti.
Studijska putovanja predstavljaju vredan i koristan alat za proširivanje znanja, sticanje praktičnih iskustava i upoznavanje sa novim kulturama, a za kraj je možda najbolje istaći uspešne primere organizacije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.