Svet ugostiteljstva je u stalnom pokretu, a inovacije i trendovi menjaju način na koji jedemo, naručujemo hranu i razmišljamo o tome šta stiže na naš tanjir. Pandemija je trajno transformisala naše ponašanje u ishrani, a inovativni restorani i usluge nude nove ideje i rešenja kako bi zadovoljili te naše nove želje. Od hiperpersonalizovanog iskustva do fokusiranja na održivost i zdravlje, evo nekih od najuzbudljivijih svetskih trendova koji će definisati gastronomiju budućnosti
Virtuelni restorani – nova era ugostiteljstva
Restorani samo za dostavu, poznati i kao virtuelni restorani, rastući su trend, naročito od pandemije. To su kuhinje koje nemaju fizički prostor za goste i fokusiraju se isključivo na onlajn porudžbine. Ovo omogućava poznatim restoranima da prošire svoj domet bez režijskih troškova tradicionalnog restorana.
Hiperpersonalizacija – doživljaj krojen po meri gosta
Gosti sve više vole da sami određuju šta će jesti i kako će izgledati njihova porudžbina. S lukom, bez luka, umesto krompira zeleniš, bezglutenski hleb, hladno mleko, toplo mleko, hamburger bez kiselih krastavčića… Ljudi žele da sami naprave svoje jelo ili piće i da ih niko ne osuđuje zbog toga. Zahvaljujući tehnologiji, otišlo se i korak dalje. Zamislite virtuelne kuhinje koje nude na primer vege burgere u kojima možete da prilagodite svaki sastojak putem aplikacije, od toga da li je burger od sočiva, pasulja ili soje, do preliva, a aplikacije mogu čak i da preporuče jela na osnovu prethodnih porudžbina ili afiniteta u ishrani!
Održiva gastronomija – dobro za planetu, dobro i za nas
Sve veći broj gostiju razmišlja o ekologiji i traži održivije opcije, a ekološki svesne prakse postaju norma. Restorani prihvataju održive prakse tako što nabavljaju lokalne sastojke, smanjuju bacanje hrane i nude opcije zasnovane na biljkama. Ovakve prakse donose korist planeti, a moraju da se razvijaju jer sve više kupaca želi robu koja je zasnovana na principima održivosti. Naročito se u restoranima cene jela od lokalnih sastojaka. Što ne znači da jela moraju biti tradicionalna, iz tog kraja. I tako stižemo i do sledećeg trenda ↓
Svetska jela od lokalnih sastojaka – fuzija ukusa na domaćem terenu
Globalizacija je učinila da su nam dostupni sastojci iz celog sveta, proširila je naše palete, kao i potražnju za autentičnim ukusima. Ali, umesto da samo reprodukuju tradicionalna, internacionalna jela, restorani koriste lokalne, sezonske sastojke i stvaraju jedinstvene fuzije ukusa. Ruku na srce, ovo Kinezi rade već decenijama i u različitim zemljama ista kineska jela imaju različite sastojke. Zato u Srbiji u svim kineskim jelima ima kupusa, dok u Australiji stavljaju bundevu. Bez obzira, ove fuzije ukusa otkrivaju nove kombinacije, tako nastaju inovativna jela, a u kombinaciji sa lokalnim proizvodima, pruža se podrška lokalnim proizvođačima i minimizira uticaj na životnu sredinu.
Velnes na tanjiru – hrana kao lek
Zdrava hrana više nije trend, već stil života. Ljudi su sve više fokusirani na zdravlje i dobrobit, a hrana u tome igra sve veću ulogu. Ističu se jela bogata hranljivim sastojcima koji poboljšavaju imunitet, smanjuju stres, restorani sarađuju sa nutricionistima u kreiranju zdravih jelovnika. Veganske i opcije bez glutena već su uobičajene, promovišu se probiotici i fermentisana hrana, a neki restorani čak nude časove joge ili sesije meditacije pre obroka.
Začini i sosovi brendiranih restorana – poboljšanje prodaje
Kako restorani traže dodatne tokove prihoda osim služenja ručka ili večere, sve se češće na tržištu pojavljuju flaširani začini i sosovi brendiranih restorana. Ovo je dobar način da se gostima omogući da uživaju u omiljenim ukusima i kod kuće, a dobar je i marketing, jer podstiče lojalnost gostiju. Flaširanje sosova je takođe odličan način za restoran da iskoristi sve sastojke.
Vina sa nižim procentom alkohola – hedonizam bez posledica
Sve veća je potražnja za lakim vinom i pićima sa nižim sadržajem alkohola. Ova vina nude puno ukusa i arome, ali sa manje alkohola, što ih čini savršenim za one koji žele da uživaju u piću uz hranu, a bez negativnih efekata alkohola.
Veliki ovali za veliko društvo
Ako su mali tanjiri definisali prošlu deceniju, sada dolaze na red velike porcije namenjene za deljenje, što je savršeno za parove, porodice ili bilo koje veće društvo. Ovaj trend podstiče druženje i interakciju, a gosti su u prilici i da isprobaju brojne specijalitete. S druge strane, restoranima je ovo veoma isplativo jer je lakše za pripremu i uslugu, a vizuelno je primamljivo, privlači pažnju i lepo izgleda na fotografijama za društvene mreže. Mada, ovali sa mešanim predjelom ili roštiljem, pečenje ispod sača i kotlići sa ribljom čorbom u kafanama kod nas nikad nisu ni izašli iz mode. Izgleda da su kafane uvek u trendu!
Jedno je sigurno – svet ugostiteljstva stalno evoluira, transformiše se i donosi uzbudljive inovacije. Ugostiteljska industrija kreće se prema budućnosti koja je fokusirana na zdravlje, održivost, personalizaciju i društvenu odgovornost. Dakle, pripremite se da se upustite u personalizovanu kulinarsku avanturu koja je dobra i za vas, i za planetu!
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Tekst: Bojana Ilić