Nepovoljan uticaj pandemije na turističku delatnost se, prema očekivanjima, domino efektom preneo na veliki broj oblasti koje su manje ili više povezane sa ovom industrijom. Ipak, čini se da je šteta učinjena biznisima koji se bave organizacijom sajmova, kongresa i raznih događaja uopšte, na samom vrhu negativne liste. Zato smo odlučili da o tome porazgovaramo sa Matjažom Turkom, direktorom međunarodnih sajmova Gastexpo i Primorski sejem
TU: Da li imate neposredno iskustvo vezano za korona virus i pandemiju?
MT: Što se tiče neposrednog kontakta sa samim virusom do sada nismo imali iskustva, ali po onome što se dešava oko broja zaraženih i smrtnih slučajeva u poslednje vreme, moram da priznam da je to više nego zabrinjavajuće. Zato svima želim sve najbolje, da ostanemo zdravi i ubuduće, da zaštitimo i čuvamo svoje zdravlje i zdavlje svih ostalih. Što se tiče direktnog iskustva na poslovnom planu mogu da kažem da smo itekako osetili posledice pandemije, jer je od prvog talasa pandemije, sredinom marta, naša delatnost koja podrazumeva organizaciju sajmova ograničena, odnosno zabranjena.
TU: Kako je novonastala situacija uticala na vaš posao?
MT: Za našu delatnost je to prava katastrofa, jer mi ili ne možemo da organizujemo sajmove u dosadašnjem obliku, ili ih uopšte ne smemo organizovati. Situacija je još teža zato što se uopšte ne zna kada će biti bolje i pod kojim uslovima ćemo moći da organizujemo sajmove, jer je trebati imati u vidu da je za organizaciju kvalitetnog sajma potrebno najmanje šest do devet meseci kvalitetnog rada u normalnim uslovima.
TU: Šta ste prvo promenili u vašem poslovanju?
MT: U prvom koraku smo uradili analiza stanja u firmi u vezi štete koju donosi pandemija sa ciljem da ona bude što manja. U drugom koraku smo na osnovu smernica od strane države pratili da li je uopšte moguće organizovati neki program odnosno sajam. U trećem koraku smo pratili konkurse za moguću pomoć od strane države. Što se tiče naše osnovne sajamske delatnosti bili smo primorani da storniramo jedan sajam, a drugi da odložimo za proleće u nadi da ćemo biti u mogućnosti da ga organizujemo, a ako ne, i njemu sledi storniranje do naredne prilike.
TU: Kakvo je vaše trenutno radno okruženje, da li radite od kuće ili iz kancelarije?
MT: U ovo doba nama je najoptimalnije raditi od kuće, a to je i preporuka nadležnih institucija, pa se trudimo da je poštujemo.
TU: Da li imate podršku tih nadležnih institucija i u čemu se ona sastoji?
MT: Od države dobijamo pomoć u obliku subvencija za radnike na čekanju, subvencija za skraćeno puno radno vreme, kao i deo pokrića fiksnih troškova.
TU: Koji su vaši lični i planovi vaše kompanije za bližu budućnost i narednusezonu?
MT: Prvo želim svima da ostanemo zdravi, jer samo tako možemo planirati budućnost. Svakako je teško praviti planove u doba epidemije, pogotovo u našem poslu, gde su lični kontakti u prvom planu. Sve dok se situacija u vezi sa pandemijom ne poboljša toliko da možemo da organizujemo sajmove, nećemo puno planirati pogotovo što je za organizaciju potrebno duže vreme. Ipak, trebalo bi da ostanemo optimisti, tako da očekujemo da ćemo organizovati odložen sajam GASTexpo, u junu sledeće godine. Nadamo se, da će vakcina biti efikasna i da će se stvari u svim segmentima, u privatnom i poslovnom životu, što pre popraviti i vratiti u normalne okvire.