Split je drugi najveći grad u Hrvatskoj i jedno od najvažnijih kulturnih i turističkih središta u zemlji, smešten je na istočnoj obali Jadranskog mora u srednjoj Dalmaciji. Grad je poznat po bogatoj istoriji, koja seže još od antičkih vremena, a najpoznatiji je po Dioklecijanovoj palati koja je danas deo Uneskove svetske baštine. Međutim, u poslednjim decenijama je grad zbog velikog broja turista dobio imidž koji ne zaslužuje, a gradske vlasti žele da ga promene. Umesto masovnog turizma, destinacije za zabavu i bučnih turista, oni žele pristojnije ljude, porodice i posetioce kojim zabava nije na prvom mestu
Split je već dosta dugo u svetu poznat kao “party” destinacija. U poslednjim decenijma je sve više turista koji su u ovom gradu isključivo zbog alkohola i zabave, a ne zbog odmora ili upoznavanja sa istorijom i kulturom zemlje. Vlasti grada su zbog takvog ponašanja uvele dodatne sigurnosne mere i prisutnost policije kako bi „pazili na antisocijalna ponašanja”.
Pored toga, oni na još jedan način direktno ugrožavaju lokalno stanovništvo. Turisti koji posećuju Split na samo nekoliko sati, na dan ili nedelju dana naglo su povećali cene svega u gradu, počevši od apartmana ili stanova za izdavanje, do cena u lokalnim marketima.
Mlađim ljudima je sve teže da pronađu stan, započnu život i osnuju porodicu. Kratkoročno iznajmljivanje stanova može obezbediti dodatnu finansijsku sigurnost, ali takođe izaziva i nestašicu stanova za život lokalnog stanovništva. I ono stanova što ima u ponudi je preskupo za standard ljudi.
Porast broja turista je takođe negativno uticao i na sektor ugostiteljstva. Nekad je bilo više restorana, barova i kafića koji su služili domaću hranu, ali sada uglavnom imaju samo “turističku” hranu.
Šta Split radi kako bi turizam bio održiviji?
Turistička zajednica Splita je 2022. godine naručila izradu opsežne Studije turističkih kapaciteta grada. Osnovni cilj studije je ispitati da li su lokalna infrastruktura i smeštajni kapaciteti primereni za ogroman broj turista koje grad primi svake godine.
Utvrdivši da je prekomerni turizam najizraženiji u prenatrpanom gradskom jezgu, gradske vlasti su počele da regulišu broj i vrstu smeštajnih kapaciteta na temelju proračuna studije.
Takođe je angažovano više komunalnih službi kako bi regulisali javni red i mir. Iznajmljivači smeštaja su pozvani da se pridruže tim naporima postavljanjem jasnijih kućnih pravila i očekivanja u ponašanju gostiju, posebno kada su u pitanju mlađe turističke grupe.
Cres sa Kvarnera među 100 najboljih priča održivih destinacija sveta, saznajte više.
Ostale inicijative uključuju kampanju „Respect & Enjoy“, koja pomaže hotelima, agencijama i turoperatorima u promovisanju odgovornog turizma. To podrazumeva i privlačenje turista van standardne letnje sezone.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.