Više od 10.000 hotela širom Evrope udružilo se u zajedničku pravnu akciju protiv globalnog giganta za rezervaciju smeštaja Booking.com, optužujući kompaniju za zloupotrebu dominantne tržišne pozicije i nepravedne poslovne prakse
Kolektivnu tužbu protiv kompanije Booking.com predvodi Hotelier Claim, inicijativa koju su podržale razne evropske asocijacije hotelijera, uključujući asocijacije iz Nemačke, Francuske, Italije, Španije i Austrije. Glavni argument tužbe jeste da Booking.com nameće nepoštene provizije, ograničava slobodu hotela da nude bolje cene na sopstvenim kanalima i koristi svoju poziciju kako bi diktirao uslove saradnje.
Zašto sada?
Pravna akcija dolazi nakon dugogodišnjeg nezadovoljstva hotelijera, koji tvrde da su bili prisiljeni da pristanu na sve strože uslove kako bi ostali konkurentni na digitalnim platformama. Poseban problem predstavlja tzv. „pariteta cena“ – klauzula koja zabranjuje hotelima da na svojim zvaničnim sajtovima nude niže cene nego na Booking.com-u, što su neki evropski sudovi već ranije osporili.
Moguće posledice
Ako sudovi stanu na stranu hotelijera, Booking.com bi mogao biti primoran da plati milionske odštete i značajno revidira svoj poslovni model. Takođe, slučaj bi mogao da posluži kao presedan za dalje regulisanje online turističkih platformi u EU, u skladu sa novim zakonima o digitalnim tržištima (DMA) koji stupaju na snagu.
Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.
Situacija u Srbiji i regionu
Iako hotelijeri iz Srbije, Hrvatske i drugih zemalja regiona još nisu formalno uključeni u tužbu, interesovanje za ovakve inicijative raste. To je posebno primećeno naročito među manjim i srednjim hotelima koji su, kako navode, najviše pogođeni visokom zavisnošću od OTA platformi. Stručnjaci savetuju da se pažljivo prati ishod ovog slučaja, jer bi mogao otvoriti vrata i za slične pravne korake u regionu.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram i X stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.