Početkom svake godine, održava se specijalizovani sajam koji okuplja proizvođače, distributere i profesionalce iz oblasti ugostiteljstva i hotelijerstva. Na GAST EXPO događaju predstavljaju se najnoviji trendovi, proizvodi, tehnologije, oprema i usluge u HoReCa industriji. Sajam pruža jedinstvenu priliku za umrežavanje, uspostavljanje poslovnih kontakata i razmenu iskustava među profesionalcima iz regiona, ali i šire. Sa više od 20.000 posetilaca i preko 500 izlagača ovaj sajam predstavlja revoluciju događaja za pomenuti sektor. Razgovarali smo sa Matjažom Turkom, direktorom sajma, o poteškoćama i preprekama, razvoju i transformaciji, uspešnosti i budućnosti GAST EXPO-a

TU: Kako biste opisali “evoluciju” koncepta sajma od njegovog prvog izdanja do savremenog formata?
MT: Revolucionarno! Danas je nezamislivo kako su prvi sajmovi bili organizovani – bez velike pomoći računarske, mobilne i internet tehnologije. Tada su oni predstavljali, pre svega, prodajna i izložbena mesta – priliku da proizvođači ili distributeri pokažu proizvode i sklope poslove. Današnji sajmovi u HoReCa sektoru daleko su više od toga: oni kombinuju izložbeni prostor, edukaciju (workshopove, masterclassove, panele), networking događaje, digitalne platforme za povezivanje i predstavljanje brendova i trendova. Dakle, od „pijace“ i kataloške prodaje, sajmovi su evoluirali u multimedijalne poslovne platforme. Digitalizacija je izuzetno važna. Naš sajam je već nekoliko godina hibridni – jedini sajam te vrste u regionu. Digitalizacija je omogućila: onlajn prijavu i registraciju (bez papirologije), virtuelne štandove i matchmaking (povezivanje izlagača i posetilaca), analitiku u realnom vremenu i “produženi” život sajma, jer sadržaj ostaje dostupan i nakon događaja. Ono što je nekada delovalo nezamislivo – danas je stvarno.
TU: Koji su najveći organizacioni izazovi prilikom pripreme sajma?
MT: Među najveće izazove prilikom organizacije sajma izdvojio bih logistiku i upravljanje velikim brojem izlagača i posetilaca, zatim prilagođavanje bezbednosnim i sanitarno-zdravstvenim standardima, kao i samu koordinaciju programa, odnosno – predavanja, radionice, B2B sastanke i slično. Naravno, važna je i odlična tehnička podrška, kao i brze reakcije na nepredviđene situacije.

TU: Na osnovu kojih kriterijuma birate partnere?
MT: Najvažnija je relevantnost za HoReCa sektor, tj. za proizvode i usluge koje zaista koriste ugostitelji, ali i sama reputacija brenda i njegov kvalitet. Naši saradnici su ozbiljni i pouzdani partneri, koji imaju snažnu regionalnu ili čak i međunarodnu prisutnost, čime posetioci dobijaju širi pregled tržišta. Ono što je poslednjih godina izuzetno važna tema kada je reč o poslovanju, jesu inovacije i sam održiv način poslovanja.
TU: Koliko je ovakav događaj značajan za ugostiteljski sektor regiona i šta očekuje izlagače, ali i posetioce?
MT: Sajam ima veliki značaj i za jednu i za drugu stranu – kako za izlagače, tako i za posetioce. Za subjekte HoReCa industije, pri čemu prvenstveno mislimo na hotele, restorane i kafe-barove, sajmovi su jedinstvena prilika za upoznavanje novih proizvoda i tehnologija, kroz edukaciju i praćenje najnovijih trendova i, naravno, za umrežavanje i povezivanje sa dobavljačima, distributerima i brojnim kolegama iz regiona. Za posetioce je ovo šansa i prilika da na jednom mestu upoznaju i dožive ceo spektar ponude, inovacija i ideja u ugostiteljstvu.

TU: Kako merite uspešnost sajma, sa stanovišta posetilaca, ali i učesnika?
MT: Osim pomenute analitike u realnom vremenu, koju je digitalizacija omogućila, delotvornost i efikasnost sajma, sa strane posetilaca, posmatramo kroz njihov broj, ali i strukturu – da li su to profesionalci, studenti ili šira javnost koja je zainteresovana za ovakav tip događaja. Pomoću anketa i Net Promoter Score, tj. indeksa lojalnosti/preporuke korisnike pratimo zadovoljstvo sadržajem koji je bio plasiran. Važan detalj je i vreme provedeno na sajmu i trenutak njihovih povrataka na naredne događaje. Što se izlagača tiče, posmatranje uspešnosti je nešto drugačije. Najpre gledamo broj i kvalitet ostvarenih kontakata, kroz direktne ugovore i porudžbine. Ali, ono što je za nas dobra povratna informacija, jeste i medijska vidljivost i PR efekat.
TU: Šta nas očekuje u budućnosti HoReCa sektora u regionu i koliko će uloga sajmova biti važna?
MT: Sajam predstavlja jedini medijum koji omogućava lični kontakt i iz tog razloga uvek će biti nezaobilazan i izuzetno bitan događaj. Koliko god tehnologija napredovala, ne može zameniti tu interakciju uživo i tu leži najveća prednost. Globalno gledano, održivost i zelene prakse postaju neminovni standard, kroz automatizaciju i različite digitalne alate, kao što su pametni hoteli, onlajn rezervacije i samouslužni sistemi, uz personalizovanu uslugu, zasnovanu na prethodnim podacima i razumevanju gostiju. Sajmovi će ostati ključni za testiranje novih rešenja uživo, izgradnju poverenja i edukaciju kadrova, ali ono što je neizbežno – sve češće će biti hibridnog tipa: offline + online.
Tekst: Ivana Ninić
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram i X stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.




