Evropljani sve češće biraju da svoje putovanje provedu na jednoj lokaciji i da je dožive što dublje, umesto da menjaju više gradova ili regija u kratkom vremenu. Ovaj trend, koji istraživanja potvrđuju širom Evrope, menja način na koji turisti planiraju odmor i utiče na turističku industriju koja sve više promoviše duži, smisleniji boravak
Prema izveštaju European Travel Commission (ETC) za proleće i leto 2025. godine, čak 42% Evropljana planira odmor od sedam do dvanaest noći, što je rast od 11% u odnosu na prethodnu godinu. Ovaj podatak pokazuje da putnici žele više vremena da istraže jedno mesto, umesto da posete više lokacija. Istraživanja na portalima Travel Daily News i Euronewsweek takođe ukazuju da raste interesovanje za tzv. „immersive travel“. To su putovanja koja omogućavaju dublje iskustvo i veću povezanost sa lokalnom kulturom.
View this post on Instagram
Istovremeno, sve više putnika iz Evrope traži mirnije i manje popularne destinacije. ETC navodi da 55% Evropljana planira odmor na mestima sa manje gužve, dok je samo 45% zainteresovano za poznate turističke „hot spot-ove“. Više od polovine ispitanika izjavilo je da aktivno pretražuje manje poznate lokacije, a trećina želi da izbegne masovni turizam i gužve. Time se potvrđuje jačanje koncepta „slow tourism“ – sporog, doživljajnog putovanja koje se fokusira na kvalitet, a ne kvantitet destinacija.
U tradicionalnom modelu, turisti su često menjali grad, ostrvo ili regiju svakih nekoliko dana, želeći da „vide što više“. Novi pristup, međutim, stavlja akcenat na duži boravak u jednoj destinaciji. Svoje vreme će koristiti za upoznavanje lokalnih običaja, hrane, prirode i svakodnevnog života. Ova promena ne samo da čini putovanje opuštenijim i smislenijim, već doprinosi i održivosti, jer se smanjuje broj prevoza, potrošnja goriva i pritisak na popularne lokacije.
Za turističku industriju, ovaj trend otvara nove mogućnosti. Destinacije koje žele da privuku savremenog evropskog putnika treba da naglase ponudu koja podržava duži boravak. To podrazumeva sve od udobnog smeštaja i lokalnih iskustava do autentične gastronomije i kulturnih sadržaja. Umesto „obilazaka u trku“, turisti sada traže programe od sedam do dvanaest dana na jednom mestu, sa izletima u okolinu i aktivnostima koje omogućavaju istinsko upoznavanje lokalnog života.
U isto vreme, marketinške poruke se sve više fokusiraju na autentičnost, mir i prirodnost. Umesto masovnih kampanja koje promovišu „najpoznatija mesta“, destinacije sada grade brend oko lokalnih priča, običaja i održivog razvoja. To posebno privlači turiste koji traže smisao, tišinu i kvalitetno vreme daleko od pretrpanih ruta.
Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.
Na kraju, može se reći da Evropljani menjaju način putovanja, od površnog i brzog ka dubljem i promišljenom iskustvu. Manje „skakanja“ između destinacija, više vremena za jedno mesto, pažljiviji odnos prema prirodi i lokalnoj zajednici. To su ključni elementi novog trenda koji će, prema stručnjacima, oblikovati evropski turizam u 2025. i godinama koje dolaze.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram i X stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.




