Iako je od otvaranja prvog hotela na svetu u Japanu 705. godine do nastanka hotelskih lanaca i modernog hotela, oličenog u maksimi: “gost je uvek u pravu”, prošlo skoro 1200 godina, razvoj hotelijerstva se ne može posmatrati odvojeno od razvoja turizma i ugostiteljstva
Istorija hotela je takođe tesno povezana sa istorijom civilizacije i ranim biblijskim vremenima. Još su Stari Grci gradili termalne banje namenjene za odmor i oporavak, dok su Rimljani počeli da dižu palate kako bi obezbedili smeštaj za putnike. Oni su prvi razvili termalna kupališta u Engleskoj, Švajcarskoj i na Srednjem Istoku, da bi se kasnije pojavili karavansaraji koji su nudili smeštaj i odmorište za karavane duž puteva Bliskog istoka.
Ipak, prvi pravi hotel nazvan (danas ne baš popularno) „Corona“ sagrađen je 1345. godine u Ruanu u Francuskoj, ali je imao simboličan uticaj, jer je ekspanzija hotela počela tek u 18. veku. Prvi hotelski objekti za duži boravak posetilaca izgrađeni su u Badenu u Švajcarskoj i to u vidu tzv. banjskih paviljona. Nakon toga počeli su da se grade hoteli u Parizu, Londonu i drugim velikim gradovima Evrope i Amerike, pa je 1829. u Bostonu izgrađen grandiozni hotel „Trenom“, koji je imao 170 smeštajnih jedinica, osvetljenje na gas i čak 200 sedišta u restoranu sa francuskom kuhinjom, dok su na vratima svih soba bile brave.
Hotelijerstvo doživljava u 19. veku svoj istinski procvat, pa organizaciju hotela kakva je danas, vezujemo za taj period. Zanimljivo je da su se do tada turistička putovanja odvijala samo tokom leta, tako da u zimskom periodu posećenosti destinacija, a samim tim i hotela, nije bilo. Promena se desila 1864. godine, kada su u švajcarskom gradiću Sent Moricu, na Alpima, udareni temelji zimskog turizma.
U periodu između dva svetska rata uvedeni su standardi poslovanja u uslužni sektor i obučavanje zaposlenih. Zahvaljujući vazdušnom saobraćaju, ubrzano su se razvijali hotelski i restoranski lanci čiji je začetnik bio čuveni svetski hotelijer Sezar Ric. Iz tog perioda vredi pomenuti da je Ric, kako Englezi uglavnom ćute tokom obroka, prvi uveo orkestar za vreme ručka. Takođe je prvi servirao žablje batake kao obrok princu od Velsa. Ric je bio opsednut higijenom, ali i komunikacijom sa gostima da bi saznao njihove potrebe. Oslanjao se na sopstveno iskustvo i intuiciju, pa je hrabro uvodio novine u hotelsko poslovanje.
Danas se hotelijerstvo menja brže nego ikada ranije i sve je teže ispratiti nove trendove u rezervisanju, pružanju usluga, kao i funkcionisanju hotelskog menadžmenta. Te promene u poslovanju na turističkom tržištu događaju se zahvaljujući pojavi savremenih informaciono-komunikacionih tehnologija. Nove startap kompanije poput ota sync donose inovativna rešenja i softvere koje uz jednostavan i automatizovan sistem značajno olakšavaju poslovanje i upravljanje rezervacijama, a hotelima obezebeđuju veću prodaju i popunjenost.