7.1 C
Belgrade
ponedeljak, novembar 25, 2024

Korintski kanal, prolaz na koji se čekalo 2.500 godina

Korintski kanal u Grčkoj je pravo arhitektonsko čudo. U vreme izgradnje bio je jedan od najznačajnijih infrastrukturnih poduhvata koje je svet ikada video, a čekao je da ga ugleda skoro 2.500 godina

Pod plavim nebom Grčke, veliki brodovi se često probijaju kroz stenovite zidove uskog, veštačkog plovnog puta, sa samo nekoliko centimetara slobodnog prostora sa obe strane. To je Korintski kanal, drevno inženjersko čudo.

Prva plovidba kanalom, jednim od najznačajnijih infrastrukturnih poduvata, dogodila se 1893. godine, ispunjavajući viziju koja je trajala najmanje 2.500 godina.

Kanal je presecao Korintsku prevlaku, povezujući Jonsko sa Egejskim morem. Tako je poluostrvo Peloponez pretvoreno u ostrvo, i tom prilikom je postalo međunarodno pomorsko središte koje je transformisalo plovidbu u južnoj Evropi.

Kanal je brodovima štedeo i vreme i gorivo, jer je skraćivao putovanje za skoro 500 kilometara. Pored toga, Korintski kanal je postao i glavna atrakcija, kao i ključna navigacijska ruta. Prema mnogim izvorima, kanal je čak druga najposećenija turistička destinacija u Grčkoj danas i privlači ljude iz celog sveta.

Svake godine oko 12.000 trgovačkih i turističkih brodova prolazi kroz Korintski kanal. Plovni put je obično otvoren 24 sata dnevno, osim između 6 ujutru i 6 sati popodne utorkom, kada se izvode radovi na održavanju.

Određena plovila, uključujući ona koja prelaze 800 tona težine ili prevoze potencijalno opasne terete, moraju biti povezana tegljačima, uz pomoć pilota kanala u prolazu. Na koji god način prelazili Korintski kanal, prizor je veličanstven.

Prolaz na koji se čekalo 2.500 godina

Prva osoba koja je zaslužna za ideju je Periander, jedan od sedam mudraca antičke Grčke i vladar Korinta u kasnom sedmom veku pre nove ere. Podaci iz tog perioda govore da je njegov plan napušten nakon što je Pitija, visoka sveštenica Apolonovog hrama u Delfima, objavila da bi takav poduhvat izazvao bes Bogova.

Najverovatnije je da je projekat odložen zbog ogromnih tehničkih izazova, kao i određenih finansijskih problema. Takav je slučaj bio i kasnije, interesovanje za izgradnju je uvek bilo prisutno, ko god da je vladao Korintom, hteo je na izgradi kanal. Postoji verovanje da se nekoliko rimskih careva, uključujući Julija Cezara i Kaligulu, takođe zanimalo tom idejom. Međutim, tek je za vreme vladavine Nerona posao na izgradnji zapravo započeo.

Alpe Cimbra, skijaški raj Italije, saznajte više.

Kako su vekovi prolazili, Vizantijci, Mlečani i ostali su takođe su pokazivali interesovanje. Ideja je ponovo postala popularna nakon Grčkog rata za nezavisnost i radovi su napokon počeli 1882. godine.

Korintski kanal je postao glavno čvorište s „neprocenjivom“ navigacijskom vrednošću. To je posebno bitno za plovila koja kreću iz Jadranskog mora, Jonskog i zapadnog Mediterana u luke u Crnom moru i istočnom Mediteranu. Dužina kanala je 6.3 kilometara, širina na nivou mora je 24.6 metara, a na dnu 21.3 metra, zbog čega su mnoga plovila danas preširoka da bi ga prešla.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -