Zašto putujemo? Zato što nam je potrebno da pobegnemo iz svakodnevice i želimo da vidimo nešto novo. Gde putujemo? Ako je zbog novog i nepoznatog, to možemo naći i vrlo blizu, iz grada odemo u šumu, iz Srbije odemo u Albaniju. Međutim, sve zavisi od mesta u kome živimo. Od Sidneja do Perta ima više od tri hiljade kilometara, ali država je ista. O Atine do Belfasta je manja udaljenost, a koliko se zemalja mora proći!
Sedamdesetih godina prošlog veka istraživači koji su se bavili turizmom razvili su teoriju „Push and Pull“ i to je jedna od najvažnijih teorija koja se koristi za analizu ponašanja potrošača. Šta čoveka „gura“ (push) da krene na put, i koja ga destinacija „vuče“ (pull) da je poseti?
Šta nas tera da putujemo i koja nas destinacija vuče da je posetimo?
Motivi za putovanje (push faktori) razlikuju se od osobe do osobe, ali su unutarnje prirode i istraživači su došli do zaključka da su to najčešće: bekstvo iz svakodnevice, nova saznanja, odmor i opuštanje, nostalgija, društvena interakcija i prestiž. Razlog da se odabere određena destinacija, naročito daleka destinacija (pull faktori) leži u samoj toj destinaciji i kako je predstavila sebe. Obično su to sunce, more, atmosfera, rekreativni objekti… Jedan se fokusira na to da li da se ide, a drugi na to gde da se ide.
Komforna putovanja
Pandemija nas je naučila da je život kratak, prolazan i bili smo primorani da se prilagodimo na novu normalnost. Ono što se pokazalo nakon otvaranja granica, bar kad su evropski i američki turisti u pitanju, jeste da ljudi žele da putuju udobno, bez komplikacija, mnogo više nego avanturistički.
Super Star Travel iz Beograda među klijentima ima veliki broj putnika koji biraju daleke, egzotične destinacije.
– Ide se obično kad je ovde zima i klima u tim toplim zemljama jeste osnovno što vuče klijente, kao i energija lokalnog stanovništva na tim destinacijama. Pre pandemije najpopularniji nam je bio Tajland, međutim tokom pandemije i danas, te daleke azijske destinacije još uvek nisu potpuno otvorene. Naš čovek koji ima odmor dva puta godišnje hoće palme, pesak, more, all inclusive i da putuje bez komplikacija. Tako u poslednje vreme klijenti najviše traže Zanzibar, Dominikansku republiku, Mauricijus, Sejšele, Dubai i Maldive koji su postali i destinacija za medeni mesec – objašnjava direktorka Nevena Paunović.
Tropske destinacije umesto skijanja
Godinama unazad alpski skijaški centri pokušavaju da pronađu načine kako da se izbore sa sve starijom populacijom skijaša, globalnim zagrevanjem zbog kojeg nema dovoljno snega i konkurencijom u vidu dalekih, tropskih zemalja.
– Ima smisla što godinama raste popularnost dalekih destinacija u zimskom periodu jer se sa skijanjem nikad ne zna kakvo će vreme biti, a cene ski pasa su skočile, dok na Karibima, u Meksiku i Latinskoj Americi uopšte, leto počinje baš u periodu zimskih školskih raspusta, pa su to destinacije za celu porodicu – kaže Jelena Banac, direktorka prodaje AirFrance KLM za Srbiju, Makedoniju i Crnu Goru.
Njihova mreža letova je ogromna, a zahvaljujući letovima za Amsterdam i Pariz iz Beograda, našim turistima otvorile su se potpuno nove destinacije, što je povoljno uticalo i na cene aranžmana.
– Maroko je sad postala redovna destinacija, takođe imamo redovne letove za Limu preko Pariza i Amsterdama što je dalo vetar u leđa i tur operatorima koji su počeli da rade te destinacije. Imamo šaroliku ponudu destinacija, više nego ranije, a pokušavamo da ponudimo još – kaže Jelena.
Lou kost i do Australije
Zahvaljujući pojavi niskobudžetnih avio-prevoznika, koji sad lete i do Australije, kao i različitim opcijama smeštaja (najpoznatiji je Airbnb), putovanja su postala pristupačnija, a daleke destinacije bliže i dostupnije. Ko želi da putuje, može to da uradi i za relativno male pare.
Jovana Kvržić, jedna od najpoznatijih travel blogera na jugoslovenskom prostoru počela je intenzivno sa putovanjima pre sedam godina. Tada je zahvaljujući dobroj organizaciji otišla na Maldive za pet stotina evra.
– Kad sam u određenom delu sveta, gledam da kombinujem više zemalja. Na primer, jeftinije je doći u Singapur, pa odatle ići na Tajland, Maldive i slično, nego putovati iz Srbije na Tajland, pa nazad, pa iz Srbije na Maldive, pa nazad. Sad je mnogo lakše putovati. Konkretno na Maldivima, za turiste su se otvorila mnoga ostrva na kojima lokalno stanovništvo može da iznajmljuje sobe, što ranije nije bio slučaj. Ima i mnogo veći izbor letova nego ranije. Kad sam pre pet godina išla za Jordan, dva dana sam putovala, dok je sada Jordan mnogo dostupniji.
Influenseri
Poslednjih godina primetna je tendencija ka udobnim putovanjima, dok se izazovna doživljavaju kao stresna, skoro kao posao. Nekada je Agata Kristi u svom romanu „Smrt na Nilu“ opisivala Egipat kao izuzetno egzotičnu destinaciju, a njeni likovi, putnici na brodu, bili su sve sama evropska aristokratija i američki bogataši. Ovog leta iz Beograda smo imali nekoliko letova dnevno do Egipta. Iako je Egipat u svakom smislu daleka destinacija (na drugom je kontinentu, druga kultura, religija, jezik, hrana), nisam sigurna da ga iko više doživljava kao egzotiku. Lepi hoteli, poznato okruženje, pristupačne cene, jednom rečju udobno putovanje na kome znamo šta nas očekuje, to je ono što se traži.
– Ljudi kod nas biraju destinacije na koje svi idu. Sad su na primer popularni Zanzibar i Dominikana, to su poznate i veoma povoljne destinacije, a na istoj destinaciji su na primer i Gvadalupe i Martinik, cena i udaljenost su isti, ali je manja obaveštenost o ovim destinacijama – objašnjava Jelena Banac.
I tu na scenu stupaju turistički agenti, vodiči, novinari, a u poslednje vreme travel blogeri i influenseri. U Super Star Travelu promovišu i nude ono što su i sami obišli.
– Ukusi i platežna moć su različiti, ali najčešće radimo hotele sa četiri ili 5 zvezdica na dalekim destinacijama za koje nije potrebna nikakva viza, sa kojima postoji dobra avio veza i važno je da putovanje zahteva što manje formalnosti. Obično se ostaje sedam do deset dana jer je najbolji odnos cene i kvaliteta. Trenutno je najtraženija Dominikanska republika jer je najpristupačnija, mada je sad sve buknulo, sve se traži, čini mi se da se turizam vratio jače nego pre pandemije – smatra Nevena.
Ako Egipat više nije nikakva egzotika, ako se na Maldive putuje na medeni mesec, onda daleke destinacije nisu više one koje su fizički udaljene, već nešto drugo. Jovana Kvržić često putuje poslovno i promoviše destinacije, luksuzne rizorte, bajkovite plaže i slično, ali kad bira sama gde će putovati, to je nešto sasvim drugačije. Nedavno se vrlo hrabro uputila u Etiopiju, jednu od najsiromašnijih zemalja sveta u kojoj je doskora besneo rat.
– U Etiopiju sam išla sa drugaricom. Našle smo vodiča preko Instagrama i on je sa još jednim asistentom bio sa nama deset dana, jer Etiopija je ipak takva destinacija. Razbili smo mnogo predrasuda, što je dobro. Ljudi su gledali moje postove, raspitivali se konkretno, a vodič mi je rekao da je dobio mnogo poruka i još jedan posao. Dovoljno je da jedna osoba ode i pokaže da može da se ide negde, sve se menja za tu destinaciju. Treba se raspitati na više mesta, naročito pitati one koji su bilo nedavno, jer nešto što je bilo pre pet godina, više ne važi – objašnjava Jovana.
Ko putuje?
Na daleke destinacije idu uglavnom ljudi koji imaju neke svoje biznise, ili takve poslove da su u mogućnosti da uzmu slobodne dane kad im odgovara. To su obično stariji od četrdeset godina. Takođe je veliki broj mlađih ljudi iz IT sektora koji imaju dobre plate, nemaju porodične obaveze i vole da putuju. Cene su u proseku 1200 – 1500 evra po osobi za sedam do 10 dana za destinacije kao što su Dominikanska republika, Kuba, Meksiko, Zanzibar, Maldivi… Ova putovanja se odvijaju u periodu od oktobra do aprila, jer tad nema uragana i klima je najprijatnija, a cene se poklapaju sa Turskom ili Grčkom u letnjem periodu, bar kad su rizorti u pitanju. Obično ljudi koji biraju daleke destinacije svaki sledeći put idu na neku drugu, ne ide se samo radi odmora, već upoznavanja sa novim.
– Putovanja su više pitanje životnog stila, ne toliko para. Ni posle jednog putovanja nisam ista, na taj način upoznajem sebe, ne samo destinaciju. Sa destinacije kao što je Etiopija vratiš se mnogo zahvalniji. Imam više razumevanja, mnogo sam snažnija, tolerantnija na uslove, svesnija koliko znači topla voda, otvorenija sam, nemam više predrasude – zaključuje Jovana Kvržić.
Tekst: Bojana Ilić
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.