Početkom dvadesetog veka ljudi su počeli odmor da provode na moru, primorje je postalo dominatna destinacija za letovanje. Da li je tome pripomogla Koko Šanel koja je promovisala mornarski stil odevanja i preplanuli ten ili su Britanci kao prvi evropski turisti, a uvek u potrazi za suncem, povukli za sobom svu srednju i radničku klasu Evrope i doveli je na topla mora, tek planina je postala popularna isključivo kao zimsko odredište, uglavnom za skijanje. A onda nas je globalno zagrevanje polako ali sigurno nateralo da razmišljamo o budućnosti planinskog turizma, dok nas je pandemija vratila na fabrička podešavanja
Sve se promenilo. Imali smo vremena da razmišljamo o sebi, o načinu života koji vodimo, o prirodi, zagađenju, zdravlju, a sve to čoveka spontano dovede u planine. Jer kad razmišljamo o planini zamišljamo svež, mirisan vazduh, kristalno nebo, zelenilo šume, šarenilo poljskog cveća, bistrinu reke ili jezera, tišinu. I ono najvažnije – aktivnost.
Bekstvo u prirodu
Blizina prirodi jedan je od glavnih razloga zašto odmor na planini inspiriše sve više ljudi, naročito one iz gradova.
– Živimo u vremenu posle kovida, kada se sve promenilo. Svi smo se okrenuli prirodi, miru i čistom vazduhu, što je umnogome doprinelo širenju turizma na Kopaoniku. Povećanje temperatura jeste privuklo veći broj turista koji žele da pobegnu od vrućine u gradovima i provedu vreme na prijatnijim visinama, a ono što je trend već više godina jeste i boravak parova i porodica na planinama nakon letnjih odmora u nekim od morskih destinacija – objašnjava Jelena Đuričanin, direktorka prodaje u hotelu „Viceroy“ na Kopaoniku.
Gregor Novaković direktor Lokalne turističke organizacije Laufar Cerkno u Sloveniji kaže da na destinaciju koju obuhvata skijalište Cerkno sve više dolaze ljudi koji prvenstveno žele miran odmor.
– Najvažnije im je da je mirno. Žele detoks od svakodnevnog stresa, od gužvi u saobraćaju i slično. To je ono što nam kažu, i to je nešto što kod nas još uvek mogu da dobiju. Na Bledu, u Ljubljani, u dolini Soče, više ne. To odgovara i njima i nama. Kod nas ima dosta porodica sa malom decom i penzionera. Mi smo već prošle godine poboljšali brojke, u odnosu na 2019, jedino što se desilo je to, da se strani turisti još nisu vratili u onolikom broju koliko bismo želeli – kaže Gregor.
Na planine uglavnom dolaze ljudi koji vole prirodu, pešačenje, sveže noći, mir koji nemaju na ostalim destinacijama u toku letnjih meseci. Međutim, na planini ima još mnogo toga da se radi – branje pečuraka, lekovitog bilja, bobičastog voća, vožnja biciklom, kvadom, žičarom…
– Od perioda korone kada su turisti zbog nemogućnosti izlaska iz zemlje više posećivali destinacije u Srbiji, a mnogi tada prvi put bili na Kopaoniku, broj turista u toku letnjih meseci je sada nešto veći. Kopaonik je u toku leta dosta sadržajniji nego zimi. Mnoge naše kolege, kao i mi, u toku letnje sezone svakodnevno organizuju pešačke ture, ekskurzije sa obilaskom znamenitosti u okolini. Mnoge staze su pristupačne i za obilazak u sopstvenoj režiji, a gostima su na raspolaganju i velnes centri sa otvorenim i zatvorenim bazenima. Prijatnije temperature, kvalitetniji san, čist vazduh, uređenije pešačke staze u odnosu na prethodne godine i sve bolja ponuda hotela, Kopaonik zasluženo vraćaju na mapu poželjnih letnjih destinacija – smatra Vesna Kostadinović, direktorka marketinga u „Kraljevim čardacima“ na Kopaoniku.
Organizovane aktivnosti
Odmor na planini je raznolik, bilo da se radi o porodičnom odmoru, opuštanju na jezeru ili mauntin bajku, na planini svako može da nađe nešto za sebe. A tokom karantina, mnogi su otkrili odmor upravo na planini, dok su planinski centri brzo odgovorili na potražnju.
– Mi kao turistička organizacija u Cerknu radimo prvenstveno na promociji destinacije. Poslednjih nekoliko godina pokušamo da promovišemo Cerkno kao autdor destinaciju i kao rezultat te promocije, imamo više turista u letnjem periodu, skoro koliko i zimi. Kao nešto veoma pozitivno u ponudi na našoj planini vidimo otvaranje modernog adrenalinskog parka koji će svakako privući dosta turista – objašnjava Gregor.
Kopaonik kao najveći skijaški centar u Srbiji već godinama radi na tome da postane celogodišnja destinacija. Turistička organizacija Raška je organizator i suorganizator brojnih manifestacija koje iz godine u godinu privlače sve veći broj turista. Tokom leta se na Kopaoniku organizuju razne manifestacije kao što su Dani borovnice, Dani vrganja, Trail race, Tri strane Kopaonika (trka brdskog biciklizma), Tour de Kop.
– Ove godine će TO Raška uz podršku Ministarstva turizma i omladine organizovati manifestaciju „Kopaonik Summer“ koja će upotpuniti letnju turističku ponudu Kopaonika. Krajem jula i početkom avgusta biće koncerata, predstava, dečjih programa. Turisti sa Kopaonika često posećuju i manifestacije koje se tokom leta organizuju u Raški, kao što su Raške duhovne svečanosti, Dani kraljice Jelene,Vašar, Dani Milunke Savić u Jošaničkoj Banji, Dan opštine Raška – kaže Dejan Koturanović, v.d. direktora TO Raška.
Hotelska ponuda
Planinski turizam susreće se i sa izazovima koje sa sobom donosi građevinska industrija. Nekretnine su veliki pokretač ekonomije planinskog turizma, ali izgradnja smeštajnih jedinica zavisi mnogo od prirodnog okruženja, a čak i kad je moguće izgraditi nove hotele, broj novih kreveta ne garantuje broj aktivnih turista koji će te krevete i popuniti. Iz sezone u sezonu Kopaonik se najviše menja po broju smeštajnih jedinica. Sve ih je više. Poslednjih nekoliko godina, destinacija je ličila na gradilište, što se ove letnje sezone menja, jer je dosta velikih projekata već završeno i pušteno u funkciju.
– U saradnji sa kolegama hotelijerima, već neko vreme radimo na isticanju Kopaonika kao destinacije koja nudi autentične sadržaje tokom cele godine. Pre svega, drago nam je što je dolaskom „Viceroy“ brenda na planinu povećan broj stranih turista. Kao jedini luksuzni hotel na destinaciji, omogućava istinsko uživanje i iskustvo po meri svakog gosta. Ovog leta smo pripremili više različitih aktivnosti: „Yoga retreat“ vikende, „Spa Ritual“ pakete, luksuzni piknik na vrhovima Kopaonika, porodične aktivnosti na otvorenom, a kao jedini hotel koji je „pet friendly“ imamo specijalne sadržaje i poslastice za kućne ljubimce – objašnjava Jelena.
U „Čardacima“ se ovog leta jedan deo hotela adaptira pa će raditi smanjenog kapaciteta. Konkurencija je sve veća kada su hoteli u pitanju i potrebno je često osvežavanje hotela i kreiranje novih sadržaja.
– „Čardaci“ su trenutno najveći kompleks na Kopaoniku, a možda i u Srbiji. U ponudi je šest ugotiteljskih objekata, kongresni centar za 500 učesnika, višenamenski sportski teren, spa i velnes centar na 1500 m2 u sklopu kojeg imamo deo namenjen samo za decu, velika igraonica, frizerski salon, fitnes… Pored te vrste sadržaja imamo i svoj festival, oformljen tim animatora za organizaciju zabave dece i odraslih kao i za organizovanje zabavnih aktivnosti za potrebe kongresa. Za ovo leto smo pored uobičajenih pripremili i paket koji spaja relaksaciju i rehabilitaciju pod nadzorom lekara nutricioniste i joga instruktora. Već tri godine organizujemo i „Čardak fest“ tokom kojeg na našoj letnjoj sceni bude predstava za decu i odrasle, književnih večeri, koncerata. Taj program je otvoren za sve posetioce Kopaonika – kaže Vesna.
Umrežavanje ski centara, sportsko-festivalski događaji sa muzikom na binama, poznatim izvođačima, koncerti na snegu, sve se to pojavilo da bi se podmladila i obnovila generacija skijaša, ali se ispostavilo da sve to može da se iskoristi i u letnjem periodu. Koga ne zanimaju biciklizam, zip lajn, paraglajding i ostale adrenalinske aktivnosti na planini, jednostavno može da se opusti i ode u spa i velnes centar u neki od hotela. Šetnje kroz šumu, posmatranje zalaska sunca, branje bilja i gljiva, pecanje, lagana vožnja žičarom sa koje se pruža panoramski pogled na planinu, sve su to nezaboravna iskustva moguća samo na planini.
Piše: Bojana Ilić
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.