Click & Book Travel je turistička agencija iz Srbije, osnovana 2012. godine sa sedištem u Nišu. Ipak, ovo nije tradicionalna turistička agencija – specijalizovana je za pružanje usluga u oblasti individualnih i grupnih putovanja, sarađujući sa više od 1.500 hotela i hotelskih lanaca u više od 50 zemalja, brojnim turističkim agencijama, distribucionim sistemima, korporativnim klijentima itd. Ili, lakše rečeno: u ovoj agenciji ne rezervišete putovanja direktno, ali ova agencija je tu da bi sva putovanja bila realizovana. O svemu tome, ali i o načinu poslovanja, ideji koja je prethodila samom osnivanju agencije, načinima rada, klijentima, izazovima i uspesima pričali smo sa Milenom Gutešom
– Strast prema turizmu i hotelijerstvu otkrila sam tokom učešća u Work & Travel programu u Sjedinjenim Američkim Državama 2009. godine, gde sam imala priliku da iz prve ruke upoznam dinamiku turističke industrije i njene mogućnosti. Ovo iskustvo me je inspirisalo da nastavim obrazovanje u toj oblasti, što je rezultiralo završetkom master studija na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu, na Departmanu za geografiju, turizam i hotelijerstvo. Moje profesionalno putovanje u svetu turizma dobilo je novu dimenziju 2012. godine, kada sam postala suvlasnik kompanije Click and Book Travel. Od tada se bavim razvojem B2B rešenja za povezivanje hotela sa raznovrsnim prodajnim kanalima, težeći da premostim jaz između hotelskih kapaciteta i globalnih distribucijskih sistema. Verujući u potencijal regiona i značaj kvalitetne distribucije hotelskih kapaciteta, radim na tome da Click and Book Travel postane prepoznatljivo ime u turističkoj industriji, kako u Srbiji i regionu, tako i na globalnom nivou – počinje priču Milena.
TU: Odakle ideja za ovaj tip povezivanja subjekata turizma?
MG: Ideja za Click and Book Travel nastala je iz prepoznavanja praznine na tržištu. Naime, mnogi hoteli su imali poteškoće da efikasno dosegnu sve relevantne prodajne kanale, dok su istovremeno agencije i drugi B2B partneri tražili jednostavniji način za pristup raznovrsnim hotelskim kapacitetima. Prepoznali smo potrebu za poslovnim modelom koji će služiti kao most između ova dva segmenta turističke industrije, čime bi se eliminisala fragmentacija tržišta i pojednostavila distribucija.
TU: Šta je glavna delatnost agencije Click and Book?
MG: Glavna delatnost kompanije Click and Book Travel je povezivanje hotela sa širokim spektrom B2B partnera kao što su turističke agencije, korporativni klijenti, zatvorene grupe i globalni distribucioni sistemi (GDS). Funkcionišemo kao B2B distribucioni kanal koji omogućava hotelima jednostavan pristup različitim prodajnim kanalima kroz jednu integraciju.
TU: Po čemu se agencija razlikuje od drugih agencija na tržištu?
MG: Ono što Click and Book Travel izdvaja od drugih je naš fokus na B2B segment i pristup raznovrsnim distribucijskim kanalima. Za razliku od tradicionalnih agencija koje su uglavnom usmerene na krajnje korisnike (B2C), mi se fokusiramo isključivo na izgradnju mostova između hotela i profesionalnih prodajnih kanala. Naša jedinstvena prednost je u tome što hotelima nudimo jedan pristup za povezivanje sa brojnim distribucijskim kanalima, što značajno pojednostavljuje njihov prodajni proces i proširuje doseg.
TU: Na koji način pomažete svojim klijentima?
MG: Hotelima pomažemo kroz povećanje vidljivosti i dostupnosti njihovih kapaciteta putem raznovrsnih prodajnih kanala do kojih bi samostalno teško došli. Ovo rezultira povećanjem popunjenosti i prihoda, dok istovremeno optimizujemo njihovu strategiju cena i smanjujemo troškove akvizicije. Agencijama i drugim prodajnim partnerima pružamo pristup kvalitetnom portfoliju hotela kroz jednostavan integracijski sistem, čime im pomažemo da prošire svoju ponudu i zadovolje potrebe svojih klijenata.
TU: Da li češće sarađujete sa domaćim ili stranim klijentima? Ko su ljudi sa kojima ste tokom godina ostvarili uspehe?
MG: Naš poslovni model je globalno orijentisan, pa sarađujemo i sa domaćim i sa stranim partnerima. Prvobitno smo krenuli sa hotelima iz Srbije i regiona, a vremenom smo se proširili na ostatak Evrope i Bliski Istok. Tokom godina smo izgradili uspešne partnerske odnose sa brojnim hotelskim lancima i nezavisnim hotelima širom ovih regiona, kao i sa renomiranim B2B partnerima iz različitih zemalja.
TU: Da li koristite sopstveni softver ili neka druga (postojeća) rešenja?
MG: Ne koristimo sopstveni softver, već se oslanjamo na postojeća rešenja koja smo prilagodili specifičnim potrebama B2B distribucije u turizmu. Naša platforma koristi proverene tehnologije koje obezbeđuju besprekorno povezivanje inventara hotela sa raznovrsnim distribucijskim kanalima, omogućavajući ažuriranje u realnom vremenu i optimizaciju cena. Oslanjamo se na industrijske standarde za povezivanje sa GDS sistemima i drugim partnerima, što nam omogućava efikasnost i pouzdanost u radu.
TU: Šta je najveći izazov turističkih agencija i hotelijera danas?
MG: Najveći izazov za hotelijere danas je efikasno upravljanje distribucijom kroz sve relevantne kanale uz održavanje integriteta cena i maksimiziranje prihoda. Za turističke agencije, izazov leži u pronalaženju konkurentne prednosti u svetu dominiranom velikim online platformama. Posebno u periodu nakon COVID pandemije, svedoci smo brojnih promena u industriji gde tehnologija rapidno napreduje. Oba segmenta se suočavaju sa brzim tehnološkim promenama i evolucijom očekivanja klijenata, kao i sa nepredvidivim tržišnim uslovima koji zahtevaju brzu adaptaciju.
TU: Šta biste izdvojili kao najveći uspeh do sada i koji su Vaši ciljevi za naredni period?
MG: Kao najveći uspeh bismo izdvojili činjenicu da trenutno imamo više stotina direktno ugovorenih hotela i hiljade hotela od drugih dobavljača (suplajera), što našim agencijama – partnerima omogućava najbolju ponudu i konkurentne cene za njihove goste. U narednom periodu, naš cilj je da proširimo mrežu hotela i distribucijskih partnera, posebno na tržište Latinske Amerike (LATAM) gde vidimo dosta zahteva. Svakako, naš prioritet je da u Srbiji i regionu budemo stabilni i prepoznatljivi kao pouzdan partner koji povezuje hotele sa širim tržištem.
Tekst: Ivana Ninić
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram i X stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.