U Srbiji postoji više od 47 banja. Jedan broj njih je uređen i već ima tradiciju u turizmu dok ima banja koje su samo prepoznate kao lečilište, odnosno gde postoji izvor tople, lekovite vode, ali se još uvek nije radilo na komercijalizaciji niti dodatnim uslugama eventualnim pacijentima i turistima
S obzirom na to da se bavimo digitalnim marketingom, a skoro svi u timu agencije „Neparno 10“ vole da povremeno posećuju banje, zanimalo nas je kakva je situacija sa našim banjama na Instagramu, koliko njih koristi prednost Instagrama i koliko ljudi koji posećuju naše banje slikaju i taguju ova lečilišta?
Korišćenje hashtagova
Hashtagove posetioci turističkih mesta često koriste spontano, samoinicijativno. Mada, dobro osmišljen marketing na Instagramu motiviše ljude da koriste hashtag sa nazivom brenda (u ovom slučaju banje). Ima tu i taktika osmišljavanja novih, originalnih hashtagova (pre par godina dobar primer za to je bio #sokobanjanje sa tim hashtagom postavljenim u glavnom banjskom parku). U ovom istraživanju, ispratili smo samo hashtagove sa nazivima banja. Uzimali smo u obzir samo pun, uobičajeni naziv banje, sabirajući varijante sa kvačicama (Č, Ć, …) i bez (C). Dakle, za Sokobanju smo računali samo #sokobanja. Nismo uzimali u obzir spomenuti #sokobanjanje.
Pominjanje svih banja u Srbiji kroz hashtagove je dostiglo oko 211.000 u trenutku kada smo obavili istraživanje. Možda to i nije mnogo, imajući u vidu da ima ljudi koji su postavljali po više slika na Instagram sa istim hashtagom.
Koja banja ima više hashtagova?
Vrnjačka Banja se ubedljivo našla na prvom mestu, sa oko 100.000 hashtagova. Na drugom mestu je Sokobanja sa 41.000, treća Banja Vrdnik sa nešto manje od 13.000.
Slede Banja Koviljača (10.700), Niška Banja (9.500), Prolom Banja (6.600), Ovčar Banja (4.700), Banja Vrujci (4.100), Lukovska (3.800), Bukovička (3.300), Ribarska (2.500), Stari Slankamen (1.700), Rusanda (1.500), Jošanička Banja (1.200), Vranjska Banja (1.170), Pribojska Banja (1.050).
Iza njih je još 10 banja koje imaju između 100 i 1000 hashtagova svaka. Slede još 4 banje koje se mogu nađi na Instagramu uz hashtag sa po 10 do 100 puta.
Na začelju liste je 7 banja sa po manje od 10 hashtagova, i još 10 sa niti jednim hashtagom. Verujemo da banje sa začelja imaju i mali broj posetilaca, ali bi bar neko iz turističkih organizacija tih opština, mogao ponekad da taguje svoju banju.
Treba napomenuti i da osim što naše banje mogu itekako dodatno iskoristiti Instagram kao mrežu za ozbiljan marketing, na mreži je još mnogo slika postavljenih u ovim turističkim mestima bez ikakvih hashtagova, jer ne koriste svi korisnici mreže ovu mogućnost.
Situacija u inostranstvu
Na prvi pogled, brojke kod naših banja izgledaju male, ali nije tako sjajno ni u poznatim inostranim banjama. Heviz je, recimo, banja u Mađarskoj sa najvećim brojem turista. Hashtag #heviz ima tek nešto više od 27.000. Dakle, manje i od Vrnjačke i od Sokobanje. Leukerbad, Švajcarska se pojavljuje sa 48.500 hashtagova.
Zvanični Instagram nalozi banja
Prilikom istraživanja, primetili smo i da je mali broj turističkih organizacija samih banja, ili opština u kojima se banje nalaze, a čije je zvanične naloge lako naći. Većina ih i nema, a dosta njih koji ih i imaju, nisu to vidno istakli ni na nalozima ni na sajtovima, linkom. Ima i svetlih primera, ali ih je malo…
Takođe, u većini slučajeva, zvanični nalozi nemaju mnogo objava, pa su ih na pretrazi na samom Instagramu pretekli nalozi apartmana, hotela i restorana iz tih mesta. Nadamo se da će ovo biti ideja više i podstrek ljudima koji su u banjskom turizmu, kao i da će prilikom sledećeg istraživanja, situacija biti mnogo bolja.
Izvor: Agencija za računarsko programiranje, Neparno 10