Gastronomski raj juga Italije svakako ne bi bio to što jeste da nije njegovih jednostavnih, ali pre svega mirisnih i pitkih vina. Na svu sreću, mi već nekoliko godina imamo mogućnost da u tim vinima uživamo poput ostatka vinskog sveta, a naročito je dobro to što se među tim vinima nalaze i vina jedne od najstarijih i najznačajnih vinarija regije Pulja. Tako, u bocama sa etiketom Torleanzi možete da nađete sve ono što personifikuje čistotu i lepotu poluostrva Salento. O ovim u poslednje vreme veoma aktuelnim vinima na našem tržištu, razgovarali smo sa Jelenom Božanić kojoj je višegodišnje iskustvo u prodaji i marketingu, strast prema vinu, kao i znanje u toj oblasti otvorilo vrata vinarije Torleanzi gde je danas na poziciji direktora prodaje i marketinga za tržišta Balkana
TU: Kada je vinarija Torleanzi osnovana i gde?
JB: Vinarija postoji više od 100 godina, a osnivači nove vinarije su braća Giuseppe i Luigi Ciotola, dva mlada poljoprivredna preduzetnika. Svesni vinske tradicije nasleđene od svojih predaka, odlučili su da osnuju „Tenute dei F.lli G & L Ciotola ssa“ San Pietra Vernotico, gde porodica Ciotola iz generacije u generaciju, proizvodi i prodaje više od 2 milionа litara vina za godinu dana.
TU: Kolika je površina zasada vinarije i da li se u proizvodnji koristi i grožđe iz kooperacije?
JB: Isključivo se koristi grožđe iz sopstvenih zasada. “Tenute dei f.lli G&L Ciotola” se nalazi u srcu Salenta, San Pietro Vernotico (Brindisi), gde su pozicionirani posebno odabrani vinogradi na površini od 98 hektara i uzgajaju se neke od omiljenih i prestižnih sorti kao što su Negroamaro, Primitivo, Susumaniello od crvenih, kao i Chardonnay, Moscato od belih sorti grožđa. Tokom 2019. godine obezbeđeni su novi zasadi na 4,7 hektara, a dalji plan je da se svake naredne godine zasadi novih 5 hektara.
TU: Koliki je kapacitet podruma i u koje države osim Srbije se izvoze Torleanzi vina?
JB: Podrum i vinarija se nalaze u mestu, Manfredonia (Foggia) gde porodica obrađuje grožđe tokom berbe. U podrumu se zahvaljujući timu sjajnih tehnologa i proizvođača vina, pripremaju vina koja slede prirodne pravce berbe. Kada su vina spremna za flaširanje, kapacitet proizvodnje može dostići 30.000 boca dnevno, a ukupan kapacitet proizvodnje na godišnjem nivou iznosi 3 miliona litara. Torleanzi vina se izvoze u 15 zemalja sveta. Od većih tržišta tu su zemlje poput Nemačke, Velike Britanije, Belgije i Holandije, a poseban akcenat trenutno je na SAD i Kini. Torleanzi je veoma prisutan u mnogim italijanskim regijama poput Pulje, Kampanje, Lacia, Lombardije i Ligurije. Vina su takođe veoma cenjena i na čarobnom ostrvu Kapri.
TU: S obzirom da se vaša vina mogu naći u najboljim restoranima Rima, Šangaja ili Njujorka, da li je takav koncept primenjen i na HoReCa sektor u Beogradu?
JB: Tako je. Pristup srpskom tržištu je usklađen sa našim konceptom plasmana proizvoda, tako da u Torleanzi vinima možete uživati u odabranim restoranima. Što se tiče maloprodaje, ona se nalaze u bolje snadbevenim vinotekama.
TU: Koje etikete imate trenutno u ponudi na srpskom tržištu?
JB: Od aprila 2016. vinarija Torleanzi ima čast da se nalazi na vinskom tržištu Srbije i vlasnici sa velikim zadovoljstvom govore o tom poduhvatu. Ponuda Torleanzi vinarije sastoji se od pažljivo biranih vina, od internacionalnih sorti do autohtonih (posebno u crvenim vinima za koje se regija Pulja smatra kolevkom). Trenutno se u ponudi nalaze od penušavog Prosecco-a, preko mladih i svežih belih vina Chardonnay, Pinot Grigio, Sauvignon Blanc do crvenih vina od autohtonih sorti Primitivo, Negroamaro i Susumaniello, što je novitet vinarije. Karakteristike koje Torleanzi vina izdvajaju na vinskoj sceni su potpuni sklad i balans koji ova vina oplemenjuju do te mere da su prepoznata na svim svetskim tržištima. Biser portfolija je TYRANNUS, izuzetno moćno, strukturno vino, punog tela, sjajnog balansa, nastao od sorte Primitivo i odležao u francuskom bariku 10 meseci.
TU: Pažljivo ste odabrali asortiman za naše podneblje što se pokazalo kao dobar potez. Krajem prošle godine predstavili ste vinskoj publici na jednom od salona u Beogradu nešto potpuno novo?JB: Da, u pitanju je autohtona sorta regije Pulja, Susumaniello, potpuni svetski hit. Amerika je među prvima prepoznala ovo vino, te nije bilo teško plasirati ga na ostalim tržištima. U Srbiji je odmah zabeležio fantastičan prijem kod publike i za veoma kratko vreme se dobro pozicionirao u restoranima i vinotekama. Za one koji još nisu imali priliku da probaju ovo vino evo i opisa: Torleanzi Susumaniello je crveno suvo vino, izuzetno mlado – prva berba 2018 god. Moderan stil proizvodnje preslikan je i u ovom vinu, intenzivan i raskošan ukus sjajnog balansa, pitak, fine teksture sa uspešno ukroćenim taninima. U čaši je bistar, ljubičaste boje sa duboko obojenim crvenim rubom. Na mirisu prepun voćnosti, jasni tonovi zrelog crnog voća, crna trešnja i prezrela kupina, a u zaostalom ukusu tonovi crne ribizle. Susumaniello je vino u kome ljubitelji crvenih vina mogu uživati i tokom leta s obzirom na svoje karakteristike.
TU: Da li vinarija razvija vinski turizam s obzirom na potencijal regije Pulja?
JB: Imanje kojim dominira impozantna istorijska kula „Torre Saracena“ iz ranog 5. veka n.e.(od čega je nastalo ime vinarije „Torleanzi“, simbol vinarije), trenutno se obnavlja kako bi se naše luksuzno vino odmaralo sa svim mogućim udobnostima, a i kako bi kupci mogli probati ta vina i istovremeno biti naši gosti u oazi sa bazenom i vinogradima. Planiran završetak radova i otvaranje luksuznog resorta je jun 2020. kada će u ponudi biti 6 apartmana dizajniranih u tipičnom apuljanskom stilu uz opuštanje na bazenu u okviru vinograda ili na obližnjoj plaži (Jadransko more nalazi se na samo 2 km od resorta).
TU: Kakvi su planovi za budućnost vinarije?
JB: Pre svega to je razvoj brenda na skoro otvorenim tržistima i osvajanje novih tržišta sa daljim pozicioniranjem na tržištu balkana, što je prvenstveno moj zadatak. Zatim bih spomenula razvoj vinskog turizma kroz projekat „Torleanzi Resort“ i naravno rast prodaje na globalnom nivou.
Tekst: Petar Vušurović