7.8 C
Belgrade
četvrtak, april 25, 2024

Studijsko putovanje – Zapadna Srbija

Turistička organizacija Srbije u saradnji sa „TU“ magazinom organizovala je studijsko putovanje po zapadnoj Srbiji za predstavnike turističkih agencija iz Slovenije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine

Posetioci iz bivših republika Jugoslavije su među najbrojnijim turistima u Srbiji, a prema statističkim podacima nalaze se u prvih deset zemalja po ostvarenim noćenjima u 2018. godini. Zato je TOS ugostila devet turističkih agencija – iz Slovenije Ojla, Marco Polo i Mana, iz Hrvatske Best Travel, Fantasia Travel i Integral, i iz BiH Dar Prirode, Lambada Travel i MG Travel, i u saradnji sa „TU“ magazinom organizovala im obilazak Beograda i zapadne Srbije u periodu od 14. do 18. maja 2019. godine.

Odmah po smeštanju u hotel Mama Shelter u centru grada, organizovana je radionica u prostorijama TOS-a, na kojoj su gosti iz Slovenije, Hrvatske i BiH imali priliku da se sastanu sa svojim kolegama iz Srbije. Zatim su nastavili sa obilaskom Narodnog muzeja, Savamale i imali prilike da uživaju u specijalitetima restorana „Faro“ u Beton hali.

U dobrom raspoloženju krenuli smo put Zlatiborskog okruga i prvo obišli Sirogojno i Muzej na otvorneom „Staro selo“. U ovom etno-selu kao da smo zakoračili u neko drugo vreme, u period 19. i početak 20. veka, sve kuće pripadaju tipu dinarskih brvnara, sa drvenim, kamenim i slamnatim krovovima. Gledamo kako se nekad živelo, gde se spavalo, kako se pravila grnčarija, obilazimo vajate, mlekare, pekare i završavamo odličnim ručkom sačinjenim od specijaliteta tog kraja.

Nastavljamo do Stopića pećine sa impresivnim, prostranim ulazom kroz koje prolazi svetlost u pećinu. Karakteristična je po bigrenim kadama – udubljenjima u kojima se sakuplja voda i preliva u kaskadama.
Okrepljeni narodnim jelima i obilaskom pećine sa veselim vodičem, stižemo na Zlatibor, smeštamo se u Hotel Mons i nastavljamo sa obilaskom Dino i Avantura parka i šetamo se po centru. Veče provodimo u jedinom vinskom restoranu na Zlatiboru, Casa de Vinos i uz prijatnu živu muziku uživamo u delicijama šefa kuhinje.

Sledeći dan rezervisan je za Taru i okolinu. Ni kiša, ni magla, ni hladno vreme nisu uspeli da pokvare lepotu i netaknutu prirodu nacionalnog parka. Šetamo se po šumama i gorama – Mitrovac, Kaluđerske bare, vidikovac Banjska stena, pričamo o medvedima koji su ovde zaštićena vrsta, obilazimo odličan info centar i onda odlazimo na jezero Perućac. Grupa hrabrijih spustila se čamcem niz Drinu, a mi koji smo ostali na brodu Grizzly turističke agencije Tara tours, saznali smo detalje o krstarenju kanjonom Drine do Višegrada. Nakon toga išli smo na riblji ručak u „Dve lipe“, restoran koji gleda na čuvenu kućicu na Drini. Slikanje je tu neizbežno. Sledi poseta BB Klekovači, najstarijoj destileriji u Srbiji i degustacija izvrsnih rakija spravljenih na tradicionalan način. Nakon toga idemo u manastir Raču, zadužbinu kralja Dragutina Nemanjića, i izlet završavamo šetnjom po Bajinoj Bašti i večerom u restoranu „Studenac“, na samoj obali Drine.

Sunce nas je pratilo poslednjeg dana obilaska Zapadne Srbije, pa smo u potpunosti uživali u lepotama Drvengrada na brdu Mećavnik. Poznati reditelj Emir Kusturica počeo je sa izgradnjom Drvengrada za potrebe svog filma „Život je čudo“, a onda je tu napravio grad „iz sna, kojeg je utopijska slika pretvorila, ipak u stvarnost.“ Grad čine autentične brvnare prenete iz okolnih krajeva, to je hotel-grad sa smeštajnim jedinicama, restoranima, u njemu ima bioskop, zatvoren bazen, pijaca, frizerski salon… Na centralnom drvenom trgu nalazi se crkvica posvećena Svetom Savi, a sve ulice nose nazive poznatih ličnosti kao što su Ivo Andrić, Felini, Bergman, Maradona, Novak Đoković…

Podno Drvengrada prolazi pruga uzanog koloseka „Šarganska osmica“ kojom je moguće ići redovnim vozom koji pokreće dizel lokomotiva ili uzeti u zakup voz sa parnom lokomotivom. Karte za redovne linije često su rasprodate i mesecima unapred, pa treba voditi računa da se na vreme kupe. Tako smo i mi u vozu jedva našli mesta, tiskali smo se sa turistima iz Slovenije, Kine, Nemačke…
Posle nostalgične vožnje „Šarganskom osmicom“, krenuli smo nazad u Beograd, sa pauzom za ručak u ribljem restoranu „Vodeničar“ u selu Potpeć. Potpuno sveža pastrmka iz rečice Petnice koja prolazi kroz vodenicu, hlebovi od projinog brašna mlevenog tu u vodenici, sve je spremljeno po specijalnim receptima, ukusno, jednostavno, domaćinski.

Nakon smeštaja u beogradskom hotelu 88 Rooms, naši gosti išli su na večeru u jedinstveni „Lorenzo & Kakalamba“, a poslednjeg dana gosti iz Bosne i Hercegovine imali su vremena još za obilazak Kalenić pijace, Hrama Svetog Save i Ade Ciganlije.
Ovde nema dovoljno mesta da se opišu sve lepote zapadne Srbije i Beograda, ali nadam se da će se oni, koji znaju Zlatibor, Taru i okolinu podsetiti na prirodno, kulturno i gastronomsko blago ovog kraja, dok će oni koji nikad nisu bili, poželeti da ga vide.

Zahvaljujemo se svim našim domaćinima, vodičima i organizatorima ovog divnog putovanja, a naročito Gordani Cvetković ispred Turističke organizacije Srbije. Našim dragim gostima iz Slovenije, Hrvatske, i Bosne i Hercegovine želimo da se zahvalimo na poverenju, strpljenju i oduševljenju, nadamo se da ste poneli nezaboravne utiske iz naše zemlje i da se vidimo opet, na nekoj drugoj srpskoj destinaciji. Dobro nam došli!