3.6 C
Belgrade
ponedeljak, decembar 2, 2024

Sa onlajn radionicama u bolje sutra

Marketinška agencija Usta Nova i TU magazin organizovali su 28. i 29. oktobra 2020. Prvi TU Balkan Online Workshop. Svoje usluge izložilo je 30 hotela iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske i Slovenije, a sastancima je prisustvovalo više od 70 turističkih agencija sa prostora bivše Jugoslavije, kao i iz Mađarske, Bugarske, Rumunije i Norveške

Miroslav Mladenović

Osnovna ideja ove specifične onlajn radionice je bila da poveže poslovne ljude sa Balkana iz industrije turizma i ugostiteljstva i tako unapredi njihovo poslovanje. Isti ili sličan jezik, kao i dugogodišnji suživot  u ovom trenutku donose mogućnost da se povezivanjem na regionalnom nivou dođe do novih rešenja za novonastale probleme uslovljene pandemijom. U skladu sa tim je i jedan od osnivača TU Balkan Online Workshop-a i direktor marketinške agencije Usta Nova, Miroslav Mladenović, uporedio Balkan sa Dorćolom, gde su porodice iz različitih kulturnih miljea generacijama složno živele u kućama sa zajedničkim dvorištem.

– Ja sam rođen na Dorćolu, najstarijem delu Beograda koji je oduvek bio multikulturalna sredina i gde sam i stekao kosmopolitska uverenja koja me vode kroz život. Moj pogled na Balkan je upravo takav, kroz dorćolske naočare. E sad, korona virus nas je zaista sve iznenadio i „nokautirao“ turizam već u prvoj rundi. Međutim, iako ne znam kakav će turizam biti u budućnosti, znam da ćemo više putovati po svojoj zemlji i po regionu, što je potpuno u redu, jer sve ove zemlje zajedno čine tržište sa više od 50 miliona stanovnika – objašnjava Miroslav.

Zahvaljujući aplikaciji koja je korišćena, učesnici su bili u prilici da i dve nedelje nakon radionice održe sastanke, i to u terminima koji njima odgovaraju i bez vremenskog ograničenja. Plan je da sve radionice koje budu organizovali TU magazin i Usta Nova budu pod brendom TU Balkan Workshop.

Okretanje domaćem tržištu

Svi učesnici TU Balkan Online Workshopa ove godine su se usmerili na domaće tržište (a u zavisnosti od situacije i prošireno, balkansko-domaće tržište), bilo da se radi o primorskim, planinskim ili gradskim destinacijama.

Senka Prijović

Gradski hoteli u Srbiji (kao verovatno i u drugim državama) bili su naročito  pogođeni zbog nemogućnosti organizovanja poslovnih događaja. U Hotelu Sheraton u Novom Sadu kažu da se raduju povratku poslovnih gostiju nakon stabilizacije u svetu i kod nas, ali planiraju da dobro prilagođenim sadržajem i ponudama ostanu otvoreni za sve buduće goste i klijente.

– Osnovni segment našeg poslovanja čine biznis gosti i veliki internacionalni skupovi. Ova godina naučila nas je da stvari posmatramo šire i iz nekog novog ugla, da podršku tražimo u domaćim partnerima, lokalnom stanovništvu i građanstvu, da svoju ponudu približimo i prilagodimo upravo ovim segmentima koji su sada prvi put preuzeli primat i značajnu ulogu u našem poslovanju. Učestvovali smo na TU Balkan Online Workshopu jer nam je bilo veoma važno da uspostavimo kontakte sa agencijama iz regiona, da iz prve ruke dobijemo informacije o njihovim planovima i projektima za 2021, kao i da istaknemo svoju ponudu podsećajući kolege na kvalitet koji i dalje ponosno gradimo – objašnjava Senka Prijović direktorka marketinga i prodaje u Hotelu Sheraton Novi Sad.

Lanac Kempinski hotela u Istri zabeležio je prošle godine porast gostiju iz država bivše Jugoslavije i iz Mađarske, tj. gostiju koji mogu da dođu kolima i traže nešto što je relativno blizu.

– TU Balkan Online Workshop smatramo kao lepu priliku, da se ponovo predstavimo regionu, a potencijal najviše vidimo u mesecima do Uskrsa. Najviše smo bili zainteresovani za agencije iz Srbije (Beograd), Hrvatske (Zagreb) i Mađarske, ali bila je tu jedna agencija iz Norveške. Zahvaljujući individualnim gostima, oporavili smo se u leto 2020, kad smo imali odlične rezultate, optimisti smo i nadamo se da bismo mogli sa normalnim radom početi već u proleće 2021. godine i ugostiti individualne goste i grupe iz zemalja koje su najbitnije za nas (Nemačka, Austrija, Italija, Švajcarska), a nekako se nadamo i povratku Amerikanca i Kineza do leta. Ali ćemo svakako veliku pažnju posvetiti državama iz regiona, naročito u prvom kvartalu 2021 – objašnjava Marko Jelić Groups & Events Executive Kempinski Palace Portorož.

Marko Jelić

Prilagođavanja i uvođenje individualnih putovanja

Kao i hoteli i destinacije, i turističke agencije morale su da preorijentišu poslovanje i da ga prilagode ovoj bizarnoj godini. Slično je u svim zemljama Balkanskog poluostrva, niko ne može da planira na duge staze, sve je kratkoročno, putovanja su uglavnom individualna i svode se na destinacije koje su blizu i do kojih su granice otvorene.

Dunja Brnić iz zagrebačke agencije Konture kaže da su se zbog prekida avio saobraćaja i zatvaranja granica okrenuli domaćem i regionalnom tržištu.

Dunja Brnić

– Usred krize uskočili smo u sasvim drugi aspekt turizma kojim se pre nismo bavili. Odlučili smo da se trenutno koncentrišemo na domaće tržište, napravimo zanimljive i prihvatljive ponude, razvijamo marketing alate, što više učimo i napredujemo. Želimo proširiti ponudu za lokalno stanovništvo  i na ostale zemlje u regiji. Za sad turisti iz Hrvatske mogu putovati u Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru. Međutim, Hrvati tradicionalno vole Sloveniju i Srbiju tako da je potrebno sve pripremiti na vreme, jer granice će se kad tad otvoriti. Slovenija je odavno percipirana kao destinacija za odmor u prirodi, stoga verujemo da će čim se granice otvore, već biti izletnika. Uz sliku Srbije uglavnom se veže city break (Beograd i Novi Sad) i dobri provodi, što se sada u doba pandemije izbegava. Zato je potrebno napraviti ponudu i promociju Srbije kao zelene destinacije, prekrasnih planina i ravnica, odlične velnes ponude i brojnih malih istorijskih gradova – smatra Dunja.

Slična situacija je i u beogradskoj agenciji Travellino. Pandemija ih je primorala da se prilagođavaju, a učešće na TU Balkan Online Workshopu su videli kao priliku da upoznaju nove partnere, kao i da porazgovaraju sa onima sa kojima već sarađuju.

– Kao jednu od najtraženijih destinacija u periodu pre pandemije izdvojila bih Sloveniju. Mi već duže vreme organizujemo putovanja u ovu zemlju i uvek nam je interesantna još neka destinacija u Sloveniji. Pored Ljubljane i okoline, najinteresantnije su nam terme, a sada nam je ova radionica značila za uspostavljanje kontakta sa slovenačkim primorjem. Takođe, nešto novo što bi moglo da se nađe u našoj ponudi svakako je Crna Gora. Nekako naši ljudi Crnu Goru povezuju isključivo sa letovanjem i samim primorjem, ali smatramo da Crna Gora ima još mnogo toga da ponudi što bi moglo da se obuhvati jednim aranžmanom i interesantnim putovanjem. Na završenom workshopu smo imali priliku da porazgovaramo sa izlagačima sa kojima ranije nismo pričali i to nam otvara mogućnost za neke nove ponude naše agencije – kaže  Jovanka Kostalić iz Travellina.

Jovanka Kostalić

Šta dalje?

Kako će izgledati 2021. godina je izgleda pitanje na koje svi tražimo odgovor. Zabrinutost svih učesnika TU Balkan Online Workshopa bila je očigledna, ali su svi optimisti.

– Turizam je jedan od pandemijom najteže pogođenih sistema, kako u Hrvatskoj, tako i u celoj Evropi i svetu. Kako će on izgledati u budućnosti, pitanje je na koje odgovor traži cela turistička industrija i stručnjaci, a procene o konkretnijem oporavku govore da će se situacija početi normalizovati 2022. godine. Mi planiramo staviti fokus na održivi turizam kroz adekvatnu strategiju razvoja zdravstvenih aspekata boravka u destinaciji, s naglaskom na sigurnost destinacije prilikom promovisanja na inostranim tržištima. Sada je, više nego ikada, potrebno pažljivo planiranje koje predviđa i spremnost na brze, ad hoc reakcije te fleksibilnost pri donošenju odluka – objašnjava Martina Bienenfeld, direktorka Turističke zajednice grada Zagreba.

Martina Bienenfeld

Ona nastavlja da, zbog pandemije, sve ukazuje na to da će se poslovni događaji i putovanja u naredne dve godine odvijati unutar zemalja i regiona, a da će se izbegavati daleke destinacije.

– Kako se na tržištima BIH, Srbije i Slovenije Advent u Zagrebu poslednjih godina profilisao kao glavni motiv za posetu našem gradu, turističke agencije s tih tržišta su nam primarno u fokusu kada razmišljamo o daljoj saradnji. Isto tako, planiramo aktivnosti i na ostalim tržištima u regiji budući da je reč o bliskim tržištima koja imaju potencijal da konzumiraju Zagreb kao celogodišnju destinaciju s nizom atraktivnih događanja – smatra Martina.

Sličnog je mišljenja i Tatjana Kuljača menadžerka marketinga i prodaje hotela Vivid Blue koji se nalazi u blizini Svetog Stefana u Crnoj Gori. Hotel je počeo s radom u leto 2020, pa im je učestvovanje na radionici dalo šansu da ga predstave okruženju.

– Ova godina nam je pokazala da moramo ojačati veze sa regionom više nego ikada, jer čvrsto verujem da ćemo se morati fokusirati na turiste iz okruženja, kojima smo lako dostupni automobilom. Ovo vreme treba iskoristiti za jačanje veza sa regionom, da olakšamo gostima put do nas, a to, nažalost, ne zavisi od hotelijera, već politike koja se vodi na državnom nivou. Ono što je pokazalo okruženje je da kada su granice otvorene i olakšan ulazak u zemlju, tada ima i turizma. Ljudi žele da putuju, a mi moramo da osiguramo mere koje će im omogućiti siguran i bezbedan boravak, radije nego da im ne dozvolimo da uopšte uđu u zemlju. Što se tiče radionice, bilo je sjajno videti kolege sa kojima ove godine ne možemo drugačije da se sretnemo, kao i upoznavanje novih, sa kojima ćemo tek uspostaviti saradnju – kaže Tatjana.

Tatjana Kuljača

U trenutku kad pišemo ovaj tekst, veliki broj zemalja ulazi u novi karantin, zatvaraju se granice prema inostranstvu, ali i unutar gradova. Turizam je pred novim izazovima, ali sudeći po reakcijama učesnika TU Balkan Online Workshopa nema odustajanja, prilagođavamo se i idemo dalje. Što bi narod rekao: „Bolje imati rđavu godinu nego rđavog suseda“.

Promocija na Balkanu nije trošak, nego investicija

– Poslednjih nekoliko godina uz pomoć regionalnih turističkih organizacija realizovali smo studijska putovanja na koja smo vodili predstavnike turističkih agencija iz Srbije, Hrvatske, Slovenije i BiH. Posetili smo mnogo lepih destinacija idealnih za odmor. Predstavnici turističkih agencija su bili oduševljeni, a većina njih se prijavljuje i pre nego što im pošaljemo plan putovanja, jer znaju da je sve odlično organizovano i da će imati priliku da posete prelepe destinacije, ali i ostvare poslovnu saradnju. Takođe, uz pomoć Slovenačke turističke organizacije već nekoliko godina organizujemo radionice na kojima su se slovenačke destinacije i hoteli predstavljali našim turističkim agencijama. Turisti sa Balkana su nesumnjivo veoma zainteresovani za posetu regionalnim hotelima i destinacijama. Recimo Crna Gora, Hrvatska i Slovenija su pored leta, idealne morske destinacije za proleće i jesen. Nema gužve, a i cene su pristupačne. Srbija i BiH imaju prirodu i gradove koji su zanimljivi tokom cele godine. Međutim, zaposleni u turističkim agencijama nedovoljno su svesni toga, pa samim tim i putnici. Veoma je važno da hoteli i destinacije tokom promocije targetiraju i regionalnog putnika. S tim u vezi potrebna je stalna animacija, pogotovo što su troškovi promocije na Balkanu daleko niži nego na Zapadu. Promocija na Balkanu nije trošak, nego investicija – zaključuje Miroslav Mladenović.

Piše: Bojana Ilić

- Sponzorisano -
- Sponzorisano -