Gotovo 600 miliona turista je posetilo Evropu u 2022. godini, a ova godina će po svemu sudeći biti nabolja za putovanja od rekordne 2019. Međutim, postoji jedna tajna koja se vrti oko velikog broja turista koji se vraćaju u destinacije širom Evrope, u pitanju je takozvani “tourism leakage”
Tourism leakage je u poslednjim godinama je pojam koji se sve više pominje. Iako nemamo odgovarajući termin u srpskom jeziku, on se može vrlo lako objasniti i definisati. Što je tourism leakage?
Pojam definiše praksu u turizmu gde za većinu masovnih turističkih paket-aranžmana preko 80% novca odlazi u inostranstvo, odnosno jako mali deo toga ostaje u lokalnim sredinama. Prema podacima Ujedinjenih nacija, skoro sav turistički promet koji se obavi na destinacijama završava daleko od lokalnih zajednica.
To se zove tourism leakage, a događa se kada međunarodna kompanija turistima obezbedi kompletan aranžman, od leta, hotela, automobila do uvezene hrane koju jedete u međunarodnim lancima restorana, navodi Euronews.
Umesto toga, novac bi lokalne zajednice mogle koristiti za obnovu prirode, kao pomoć lokalnom stanovništvu, zaštitu kulturne tradicije ili za održavanje vitalne infrastrukture. A u destinacijama koje pate od masovnog turizma, mestima gde previše turista nagriza samu strukturu svakodnevnog života, tourism leakage dodatno pogoršava problem. Kako se rešava taj problem?
Rezervišite, kupujte i jedite lokalno
Za početak, jednostavan način je davanje prioriteta smeštaju i restoranima u lokalnom vlasništvu. Izbegavajte velike kompanije koje se bave onlajn rezervacijama, koristite usluge lokalnih vodiča.
Pomaganje zajednicama da ekonomski napreduju takođe koristi vašem odmoru. To znači više novca za bolje sadržaje, čistije plaže, bolji lokalni prevoz i uspešnu lokalnu restoransku scenu. Videćete da će meštani takođe biti mnogo prijatniji prema turistima.
Potražite alternative destinacijama
Od 2017. Španija se na primer suočava sa pravom turističkom pobunom. Stanovnici Barselone, kojima je dosta toga da su čitave četvrti “zarobljene” zbog smeštaja za kratkoročni odmor, suvenirnica i turističkih barova, su krenuli protiv turizma. Sličan slučaj je zabeležen i na Majorci.
Odabir alternativnih destinacija smanjuje pritisak sa popularnih mesta i širi dobrobiti turizma u zajednice koje turisti inače propuštaju. Dakle, zašto ne razmotriti Đironu umesto Barselone? Izaberite gradove koje turisti manje posećuju, divlje plaže ili usamljena ostrva.
Raspitajte se kod stručnjaka
Specijalizovane turističke kompanije su čvrsto ukorenjene u lokalnu kulturu i krajolik. One mogu pomoći u širenju uticaja turizma i osigurati da zajednice koje se nalaze “van puta” imaju koristi od novca koji potrošite.
Zašto ne biste svoj odmor iskoristili da se prepustite ljubavi prema pešačenju, planinarenju ili možda slikanju? Osim toga, tu su i gastronomska putovanja, avanturistička i još mnoga druga specijalizovana da pruže putnicima najbolja iskustva.
Pređite na putovanje bez leta
Putnici često misle da je letenje najjeftiniji i najbrži način putovanja, ali nije uvek tako. S obzirom da cene goriva rastu, samim tim i cene karata, avion polako prelazi na drugo mesto. Dobro razvijena evropska železnička mreža brzo raste, putovanje vozom sada ima više smisla nego ikad pre.
Portonovi – adresa za utočište po vašoj meri, saznajte više.
Budući da je Francuska postala prva zemlja koja je najavila da će ukinuti neke rute domaćih letova na kratkim relacijama u korist železničkih alternativa, korišćenje vozova bi moglo postati novi standard.
Čuvajte prirodu na svom odmoru
Lokalno stanovništvo nije jedino koje je ugroženo zbog tourism leakage-a. S obzirom na to da je bioraznolikost u krizi, turizam ne može samo uzimati iz prirode, već mora pomoći i u njenom obnavljanju.
Uključite se u neke od akcija čišćenja, obnavljanja ili pozitivnog delovanja na prirodu. Sve slične akcije daju trajan doprinos zaštiti prirode, a u benefitima uživaju svi, i turisti i domaćini.
Dakle, ove godine mislite lokalno. Kad novac od turizma „iscuri“ iz destinacije koju posećujete, priroda, lokalne zajednice, a naposletku i vaš odmor, time postaju sve siromašniji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.