35.5 C
Belgrade
sreda, jun 25, 2025

Nova praksa minimalne potrošnje – Kad večera ima cenu pre nego što počne

Evropa poslednjih godina sve intenzivnije uvodi nove modele poslovanja u ugostiteljstvu, prilagođene rastućem broju turista i promenama u potrošačkim navikama. Jedna od tih promena, uvođenje obavezne minimalne potrošnje za goste restorana, izaziva različite reakcije širom kontinenta. I dok su ovakva pravila nekada bila rezervisana za ekskluzivne klubove i fajn dajning restorane, danas se sve češće primenjuju i u prosečnim restoranima na popularnim turističkim lokacijama. Ovaj trend sve više zahvata i Balkan, što postavlja pitanje: Da li ćemo uskoro večerati samo ako prvo pristanemo na unapred definisan trošak?

Evropa – Od letovališta do metropola

U Italiji, naročito na obali Amalfi i u delovima Sardinije, pojedini restorani već nekoliko godina unapred obaveštavaju goste da je minimalna potrošnja po osobi 30 do 50 evra – bez obzira na to šta naručuju. Ovakva praksa postaje standard i u luksuznim kafićima u Parizu i Barseloni, gde se gosti na terasama s pogledom na Ajfelov toranj ili La Rambla moraju obavezati da će potrošiti minimum određeni iznos – često već za jedno piće i grickalice.

Cilj je jasan, smanjiti broj turista koji zauzimaju stolove satima, a naručuju jednu kafu ili čašu vode. Tada restorani gube potencijalni profit. Međutim, ova praksa se sve češće uvodi i izvan luksuznog segmenta, čak i u prosečnim restoranima u Dubrovniku, Splitu, Tivtu i Budvi, posebno u sezoni kada su stolovi retkost, a broj posetilaca višestruko premašuje kapacitete.

Srbija i region: U ljubavi između ekonomije i doživljaja

Iako Srbija još uvek zvanično nije uvela minimalnu potrošnju kao široko rasprostranjenu praksu, signali postoje. U nekim beogradskim restoranima, posebno uz reku, nezvanično se zna da se očekuje da gost potroši određeni iznos. Naravno, tokom vikenda i večernjih sati je to posebno aktuelno. U nekim kafićima na popularnim lokacijama već se događa da gosti budu zamoljeni da naruče nešto dodatno ili da napuste sto ako ne planiraju dalju konzumaciju.

U Crnoj Gori i Hrvatskoj, pak, praksa je postala gotovo pravilo u najposećenijim mestima. Na elitnim lokacijama u Kotoru ili Hvaru, rezervacija stola često podrazumeva i minimalnu potrošnju od 100 evra po osobi. To je opet posebno izraženo u večernjim terminima. Na crnogorskom primorju, poznati barovi na plaži i restorani uz more sve češće ističu uslov – stolovi uz prvi red do plaže dostupni su isključivo uz unapred dogovorenu potrošnju.

Prednosti i problemi

Iz ugla ugostitelja, ovakva politika ima logiku. Sezona je kratka, troškovi su visoki, a gosti često zauzimaju mesta bez odgovarajuće potrošnje. Postavljanjem minimalnog iznosa, restorani štite svoje prihode, bolje planiraju nabavku i osoblje, i održavaju ekskluzivnost brenda.

S druge strane, gosti, naročito oni koji dolaze iz regiona gde ovakva praksa nije uobičajena, mogu se osećati prevarenim ili odbijenim. Neretko se dešava da se o pravilima ne informišu unapred, pa dolazi do neprijatnosti ili konflikta. Pitanje pristupačnosti restorana postaje sve izraženije, pa se javljaju pitanja da li restorani postaju mesta privilegije umesto uživanja za sve?

Šta nas čeka?

Ako se ovaj trend nastavi, minimalna potrošnja bi mogla postati standard u svim turistički atraktivnim mestima, čak i u Srbiji. Restorani bi mogli uvesti digitalne menije sa unapred istaknutim iznosima, a rezervacije bi se vršile uz garanciju potrošnje. To već postoji u nekim beogradskim restoranima i u Srbiji za proslave i veće grupe.

S druge strane, sve veća konkurencija može dovesti do polarizacije tržišta. Deo restorana usmeriće se ka „all-inclusive“ iskustvima sa fiksnim cenama i luksuzom. Drugi će opet negovati opušten, pristupačan duh bez pritiska da se troši iznad svojih mogućnosti.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Jedno je sigurno, granica između gostoljubivosti i profita postaje sve tanja. A pitanje koje ostaje jeste da li ćemo i dalje birati restorane po ukusu i ambijentu, ili po tome koliko unapred moramo biti spremni da potrošimo?

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -