23.8 C
Belgrade
sreda, avgust 13, 2025

Uspon ultrasportskih odmora: Kad odmor postaje izazov

Zaboravite ležanje na plaži i koktele uz bazen – novi oblik turizma uzima maha širom sveta. Ultrasportski odmori, fokusirani na izdržljivost i pomeranje ličnih granica, sve su popularniji među putnicima koji žele više od običnog bekstva od svakodnevice. Umesto relaksacije, cilj je transformacija

Ultrasportski odmori su specifičan oblik aktivnog turizma koji kombinuje fizički izazov visokog intenziteta sa elementima putovanja, avanture i ličnog razvoja. Umesto opuštanja i pasivnog odmora, ovakvi aranžmani podrazumevaju učestvovanje u zahtevnim sportskim aktivnostima koje često uključuju izdržljivost, snagu i mentalnu otpornost.

Upravo to doživljavaju učesnici UltraSwim 33.3, četvorodnevne avanture duž jadranske obale Hrvatske, koja podrazumeva preplivavanje ukupno 33,3 kilometra otvorenog mora – koliko i preplivavanje Lamanša. Tokom avanture, pliva se od rta Pelegrin na Hvaru do Paklenih ostrva, a zatim duž njihovih usukanih obala, kroz skrivene uvale i borove senke. Iako je krajolik očaravajući, fokus učesnika je jasan – prevazilaženje samog sebe.

I more, pustinje i planine

UltraSwim nije izolovan slučaj. Reč je o globalnom trendu ultra-endurance putovanja koji obuhvata ultramaratone poput 171 km dugog UTMB oko Mon Blana, trčanje 250 km kroz marokansku Saharu, ili skijanje 220 km kroz arktički krug Finske. Učesnici, često u dobi između 40 i 60 godina, traže izazov, ali i udobnost, luksuz i smisleno iskustvo.

Na ovaj način se spaja trka, izazov i avanturistički odmor. Učesnici žele osećaj dostignuća, ali u čistijim vodama, u prirodi lepšem ambijentu, i uz čašu vina na kraju dana.

Ovakvi odmori više nisu rezervisani za ekstremne sportiste. UltraSwim očekuje 600 učesnika iz 38 zemalja u 2025. godini, dok UTMB godišnje okuplja 200.000 trkača. U Francuskoj, trka Race Across France beleži rast sa 300 na 1.400 učesnika za samo četiri godine, a swimrun događaji, kombinacija trčanja i plivanja, postaju globalna senzacija.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by UltraSwim33.3 (@ultraswim333)

Pored lične transformacije, ultrasportski turizam donosi i konkretne koristi destinacijama. Samo jedan događaj sa 250 učesnika može doneti 50.000 evra lokalnoj ekonomiji. Ali, što je još važnije, ovi turisti su ekološki svesniji, više povezani sa prirodom i žele dublje iskustvo.

Ovakvi događaji su posebno bitni na destinacijama koje su poznate po ustaljenim turističkim sezonama. Oni sada produžavaju sezonu i daju lokalnoj zajednici nove mogućnosti, posebno za mlade. Destinacije koje su, na primer, popularne u letnjem periodu godine, dobijaju na značaju u oktobu ili novembru, i obrnuto. Benefiti su obostrani, i za zajednicu i za turiste.

Gde je Srbija kad su ovakvi odmori u pitanju?

Model potpuno paketizovanih ultrasportskih odmora, kao što je UltraSwim 33.3, primer je kako izgleda luksuzno-paketizovani endurance turizam. Trenutno je snažnije prisutan u susednim destinacijama (Hrvatska, Crna Gora, Grčka), koje imaju razvijene open-water proizvode i jaču promociju takvih iskustava.

U Srbiji takođe postoje slični događaji koji kombinuju sport i odmor. Ultramaratoni i trkački događaji sa ultra-distancama kod nas su etablirani i imaju međunarodnu evidenciju. Primer je Ultramaraton Palić, koji je deo nacionalnog kalendara i kvalifikacioni događaj za svetska prvenstva. To pokazuje da u Srbiji već postoji struktura i organizacija za ultratrail i ultra-trčanja.

Indikatori rasta su sve veći broj organizovanih biciklističkih tura i gravel/bikepacking inicijativa, kao i sve više turističkih operatera koji u ponudi imaju aktivne ture. To sugeriše da postoji baza – infrastruktura, organizatori, rute i rastuća zajednica – za razvoj punih ultrasportskih odmora.

Ipak, za potpuni skok ka većem broju paket-proizvoda potrebna je jača promocija, bolje povezivanje sa hotelijerstvom (paketi za prateće osobe) i saradnja sa međunarodnim brendovima, što se za sada dešava samo delimično.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Na kraju, ovo nisu samo putovanja. To su iskušenja koja oblikuju karakter. Uspomene se ne mere suvenirom, već umorom u mišićima, osmehom sa cilja, tišinom prirode i zajedničkim trudom. Kada poslednji put izađete iz mora, umorni, znojavi i nasmejani, sa večerom i vinom u vidiku – znate da niste samo putovali kroz mesto. Vi ste postali deo njega.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -