Evropski avio-prevoznici su pozvali EU da pojednostavi kontrolu vazdušnog saobraćaja na Starom kontinentu. Sve kompanije žele da na taj način ubrzaju procedure i olakšaju putovanja avionom
Jedinstveno evropsko nebo je ime nove inicijative koju su pokrenule brojne avio-kompanije u Evropi. Pored toga što bi to smanjilo kašnjenja, ubrzalo bi procedure putovanja i u velikoj meri smanjilo štetne emisije, navodi avio-industrija.
Na samitu Airlines za Evropu (A4E), kompanije Ryanair, Easyjet, Lufthansa i British Airwaysa IAG pozvale su EU da sprovede reformu avio-prostora. Zakon o jedinstvenom evropskom nebu (SES) smanjio bi fragmentirani avio-prostor kontinenta na manji broj blokova.
Nakon ublažavanja ograničenja iz razdoblja pandemije, putovanja su se oporavila širom kontinenta, čineći ovo pitanje „hitnijim nego ikad“, istakle su avio-kompanije u zajedničkoj izjavi, navodi Euronews.
Kako bi to funkcionisalo i šta je jedinstveno evropsko nebo?
Sa oko 30.000 letova dnevno, vazdušni prostor Evrope je jedan od najprometnijih na svetu. Održavanje sigurnosti putnika zahteva hiljade kontrolora vazdušnog saobraćaja koji prate letove kako bi sprečili gužve.
Kreiranje živopisnih trenutaka uz aktivan odmor, saznajte više.
Međutim, trenutni sistem nije dovoljno učinkovit. Nacionalne granice važe i na nebu, što znači da avioni prolaze kroz 27 različitih jurisdikcija kontrole vazdušnog saobraćaja.
Fragmentirani vazudušni prostor znači da avioni ne lete uvek najučinkovitijim rutama. Prema istraživanju, u proseku avioni lete 49 kilometara dalje nego što je to striktno potrebno. Velika područja prostora rezervisana su za nacionalnu vojnu upotrebu, ali često budu prazna. To znači kompletno revidiranje i formiranje prostora u devet “funkcionalnih blokova”.
Može li Inicijativa za jedinstveno evropsko nebo da smanji kašnjenja?
To bi potencijalno moglo smanjiti kašnjenja za putnike minimiziranjem poteškoća u komunikaciji između kontrolora vazdušnog saobraćaja. Pored toga, ubrzalo bi sve procedure vezane za letove, a takođe bi se u sistem kontrole mogli uključiti kontolori iz svih blokova, ukoliko bi se desilo da ne budi dostupni kontrolori zaduženi za to.
Osim toga, prema Evropskoj komisiji i samoj avio-industriji, to bi pomoglo da se smanje štetne emisije do 10%, jer bi se smanjio višak letova. Nepotreban broj letova bi automatski bio isključen.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.