12.5 C
Belgrade
subota, april 20, 2024

Naučite da letite u aerotunelu

U početku su vazdušni tuneli u kojima se simulira letenje razvijani za potrebe vojske i astronauta, ali su kasnije komercijalizovani pa je Džeki Čen tri nedelje trenirao i snimao u Aerodiumovom aerotunelu u Letoniji za film „Kineski zodijak“, a za Toma Kruza je izgrađen najveći vertikalni aerotunel na svetu koji je on koristio dok je trenirao za šesti deo „Nemoguće misije“. Od pre nekoliko godina Aerodiumov vazdušni tunel nalazi se i u slovenačkom mestu Logatec, na oko 30 km udaljenosti od Ljubljane

Sve je počelo 2005. godine kada je kompanija Aerodium Technologies otvorila prvi vazdušni tunel u Istočnoj Evropi, u Letoniji. Korak po korak uspeli su da komercijalizuju proizvod pod imenom Aerodium i jedan od njih nalazi se u Logatecu u Sloveniji. Može se koristiti za treninge, za pripremu za skok iz aviona, ili jednostavno za zabavu. Razgovaramo sa jednom od istruktora, Metkom Benčan kako izgleda letenje u tunelu, šta sve može da se radi tokom leta, ko sme, a ko ne sme da leti…

Naučite da letite u aerotunelu

TU: Prvo da pojasnimo, šta je vazdušni tunel Aerodium Logatec?
MB: Vazdušni tunel je vertikalni tunel zatvoren staklenom komorom, a na vrhu i na dnu komore nalaze se sigurnosne mreže. Odozdo se u tunel ubacuje spoljašnji vazduh u vidu vetra koji duva i do 230 km na sat, što osobi koja se nalazi u tunelu daje mogućnost da leti. Motor koji se koristi za ubacivanje vazduha može da se podesi za svakog učesnika individualno i jačina protoka vazduha može zavisiti od težine, visine i od fizičkih sposobnosti osobe koja se nalazi u tunelu.

TU: Kako možemo da letimo?
MB: Protok vazduha u tunelu je toliko jak, da nam je zahvaljujući zakonima aerodinamike, promenom položaja tela, ruku, nogu, moguće da letimo, da se podižemo i spuštamo u letu.

TU: Kakva je procedura za let? MB: Ukupno trajanje leta sa pripremama, presvlačenjem, pauzama traje između 40 i 60 minuta. Samo letenje traje 2 minuta, 2 puta, znači ukupno 4 minuta. Ja obično kažem ljudima da uzmu prvo 2 minuta, a onda ako žele, neka uzimaju još. Početnicima preporučujemo 4 do 6 minuta. Na početku polaznici dobijaju upitnik koji moraju da popune i potpišu, a tiče se zdravstvene bezbednosti. Zatim se prolazi kroz kraću obuku, gde polaznici uče gestove instruktora. Pošto je u vetrovniku buka, nije moguće razgovarati, pa se sporazumevamo rukama. Najvažnije je da ljudi prate instruktora, kad treba da zgrče noge, kad da ih ispruže, kad da podignu glavu, a kad da je spuste. To su četiri gesta rukama koje treba da nauče.

Naučite da letite u aerotunelu

TU: Opišite nam sâm let?
MB: Kad je obuka završena, pripremamo se za let. Potrebno je obući zaštitno odelo, staviti kacigu, naočare, čepiće u uši, prekriti usta jer vetar je izuzetno snažan, a zimi je i malo hladnije. U tunelu je dvoje instruktora, jedan je rukovodilac vazdušnog tunela koji prilagođava jačinu vetra, a drugi je instruktor letenja. On je taj koji brine o letaču, pridržava ga, okreće, vodi brigu o tome da je let bezbedan i zabavan. Prvo pridržavamo letača pri zemlji, da se ljudi naviknu na osećaj jakog vetra, a onda polako podižemo letača i pomažemo mu da legne na vetar. Tad kreće zabava. Ne treba se odupirati, već se potpuno opustiti. Posle prvih dva minuta, sledi kraća pauza, pa drugi let za koji su polaznici već spremniji. Tad sami utrčavaju u tunel i stavljaju se u poziciju letenja, zatim ih mi podižemo i spuštamo, okrećemo u krug, a na kraju i mi instruktori pokazujemo par trikova.

Jedrenje iz snova, saznajte više.

TU: Da li je bezbedno?
MB: Da, potpuno je bezbedno. Instruktor je tu sa vama sve vreme, nikad nam se nije desila nikakva nezgoda.

TU: Ko sme, a ko ne sme da leti? MB: Let u tunelu nije dopušten trudnicama, srčanim bolesnicima, maloj deci do 20 kg težine, ljudima koji su deblji od 140 kg i onima koji pate od povrede kičme i vrata. Tu ne mislim na skoliozu, nego na ozbiljnije povrede. Takođe i ljudi koji su imali dislocirano rame, nije važno čak i ako je bilo pre dvadeset godina, ipak ne bi smeli da uđu u tunel. Za sve ostale je potpuno bezbedno. Imali smo ljude svih starosnih doba, od 4 do 91 godine.

TU: Ko sve dolazi u Aerodium?
MB: Imamo dosta poseta dece, školske ekskurzije, dolaze profesori fizike sa decom da im pokažu određene eksperimente. Imamo timbildinge na kojima bude i do stotinu ljudi, dolaze nam farmaceuti, advokati, političari… Imamo razne pakete, gift cards za rođendane, popuste za one koji su prošli obuku.

Naučite da letite u aerotunelu

TU: Kako ste vi postali instruktor?
MB: Došla sam ovde da radim u baru, pa sam polako učila, prvo sam dobila dozvolu da mogu da uvodim klijenta u tunel, onda sam naučila da podižem ljude, da bih na kraju polagala pred instruktorima iz Letonije i dobila licencu za rad. Inače, svako ko je proveo ukupno dvadeset minuta u tunelu ima dozvolu da u tunelu bude sam, bez instruktora. To važi i za one koji imaju licencu skajdajvera. Mnogo ljudi to voli da radi, vežbaju, uče trikove, kako da kontrolišu telo, kako da se kreću, imamo mnogo polaznika koji su već prošli dvadeset minuta i postali profesionalni letači.

Za sve dodatne informacije o Aerodiumu Logatec, radnom vremenu, ponudama i akcijama, na sajtu https://www.aerodium.si/

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Tekst: Bojana Ilić

- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -
- Sponzorisano -