Desetine miliona turista se još uvek odmara na mediteranskim obalama, dok se zemlje i destinacije preračunavaju i svode prve rezultate. Ovogodišnja sezona ipak nije bila kao što su mnogi očekivali, inflacija i povećanje troškova su izgleda rekli svoje
Odmor na moru ove godine nije prošao kako je očekivano, ni kad su destinacije i domaćini, ni kad su gosti u pitanju. Na veliku inflaciju i povećanje troškova gotovo svi su isto reagovali, što je na neki način i spasilo sezonu, povećali su cene usluga i proizvoda. Izgleda da su više cene ove godine spasile turizam na Mediteranu, dok su jedine zemlje koje su profitirale Albanija i Hrvatska.
Hrvatska je jedna u nizu zemalja koja je na inflaciju odgovorila dizanjem cena, što i nije uticalo na dolazak gostiju. Na osnovu podataka sistema eVisitor, u Hrvatskoj je od početka godine do avgusta ostvareno 16.2 miliona turističkih dolazaka i 88.5 miliona noćenja. To je u odnosu na prošlu godinu porast od 8% u dolascima i 2% u noćenjima. Ako se uporedi sa rekordnom 2019. godinom, ova godina je gotovo identična. Ukoliko sezona bude produžena, prognoze su i više nego optimistične da se postavi novi turistički rekord.
Više cene manje turista
Međutim, takav slučaj nije zabeležen u Italiji. Oni računaju da će letnju sezonu zaključiti sa manjkom od 1.4% noćenja u odnosu na prethodnu godinu. Stranih turista ima više za 3.6%, ali je zato je manjak domaćih gostiju vidljiv duž obale. Slična je situacija i u Francuskoj.
Crna Gora, u kojoj su goste dočekale deset do 15% više cene od prošlogodišnjih, takođe stagnira kad je broj turista u pitanju. Oni su očekivali porast broja turističkih dolazaka i noćenja i rezultate kao iz rekordne 2019. godine. Tada su imali gotovo 3 miliona turista, što nije bio slučaj ove godine, navodi Jutarnji list.
Albanija je jedna od zemlja koja beleži ozbiljan rast turista. Ta je zemlja rekordne 2019. imala 6.4 miliona stranih gostiju, a već prošle godine 5.7 miliona, pa domaćini očekuju novi rekord ukoliko sezona bude potrajala.
U Grčkoj je zabeležen porast broja turističkih dolazaka, ali je to sad u drugom planu, imajući na umu šta ih je sve zadesilo ove godine. Nakon vrlo dobre predsezone, domaćine je obeshrabrio već jun sa padom rezervacija, posebno nemačkih turista. Teško je da će moći da priđu rezultatima iz 2019. godine, kada je zabeležen 31 milion dolazaka i 18.2 milijardi evra prihoda.
Posao, odmor i avantura na najlepšoj planini, saznajte više.
Turska je u sedam meseci ugostila oko 27 miliona stranih turista i 16% više nego prošle godine. Međutim, podizanje cena, kao odgovor na povećanje troškova, je odvratilo dobar deo potencijalnih gostiju. To se takođe odrazilo i na ukupnu zaradu i prihode.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.