4.7 C
Belgrade
Creda, novembar 19, 2025
Naslovna Blog Stranica 281

Vladimir Veličković „Figura kao izraz egzistencije“ 

0

Silazak u Ad

Za svoje slike sa pustim pejzažima. pticama grabljivicama, ljudima osuđenim na beskonačne muke, slike pacova, gavrana, pasa, izobličenih ljudskih glava i bezglavih tela, za to razapeto ljudsko biće i sagorele prostore svojih slika Vladimir Veličković je govorio da su to prostori naše svakodnevice

„Dozvoljavamo da nas mračne grabljivice kljucaju sve više i više bez milosti… Ne pretendujem da budem ni svedok, ni kritičar, ali ako se konfrontiramo, ako se suočimo sa tim i takvim sadržajima, možemo sebi da postavimo pitanje zašto je to tako, šta može sa tim i takvim suočavanjima da se desi u nama samima i da li ono može kao takvo da posluži da se možda malo češće pomisli na ono što smo, i zašto smo ovakvi kakvi jesmo. Moje slikarstvo je samo ilustracija onoga što je čovek u stanju da učini drugom čoveku i insistiram na tome. Mislim da izlaz postoji, ali isključivo ukoliko čovek postane svestan činjenice da bi bilo krajnje vreme da to više ne ponovi i da ne bude više takav kakvog ga znamo. To se tiče svih nas.“

Slikar čovekovog pada

Retrospektivna izložba Vladimira Veličkovića jednog od najvećih umetnika s ovih prostora, u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, obuhvata više od stotinu radova realizovanih u medijima slike i crteža i zauzima svih pet nivoa muzeja. Izložba prati deset tematsko-problemskih celina koje su definisane kao Mladost, Raspeća, Telo u pokretu, Mesta, Gubilišta, Glave, Poreklo, Životinje, Ništavilo i Bez imena.

Deo postavke su i fotografije i pisma iz porodične arhive, kao i dokumentarni filmovi i intervjui s umetnikom, među njima i kratak film njegovog sina, takođe umetnika Vuka Veličkovića pod nazivom „Dan posle“ u kome je na vrlo dirljiv način prikazan umetnikov atelje, baš onako kako ga je slikar ostavio.

Na izložbi se suočavamo sa umetnošću koja je snažna, izražajna, Veličković vrlo detaljno prikazuje stravu i užas, a taj koncept sledio je celog svog umetničkog života, istraživao, prilagođavao kolorit, način slikanja i crtanja. Još od najranijih dana i prvih izložbi kod njega se javljaju isti motivi – čovek, pacov, gavran, gubilišta, on se iznova i iznova bavi temama čovekovog pada, zlom oko nas, ratnim katastrofama, sputavanjem čoveka…

Zašto Veličkovićevi Trkači nemaju glavu

Slika „Izlaz“ dominira prvim spratom Muzeja, ona je u stvari i prva Veličkovićeva slika sa kojom se susrećemo, mi pomoću nje ulazimo u njegov mračni, apokaliptični svet. Na slici je predstavljen čovek bez glave, motiv kojem će se Veličković rado vraćati. Čovek nam je okrenut leđima, za njim je ostao krvavi trag, a on ulazi u neki prolaz, ili vrata iza kojih je potpuni mrak, bezdan, ništavilo. Šta se nalazi iza tih vrata, možemo dalje da vidimo kroz izložbu – sakaćenja, trulež, ptice zloslutnice… Veličkovićevo slikarstvo uvek je bilo obeleženo tim i takvim tonom, bojama, simbolima, uvek je bio veran svom početnom interesovanju za to šta je sudbina čoveka, šta je njegovo rađanje, šta je njegov život i šta je njegova smrt.

Danilo Kiš je o ovim Veličkovićevim bezglavim figurama u pokretu napisao 1982. esej pod nazivom „Zašto Veličkovićevi Trkači nemaju glavu“ u kome je govorio da su ovi zahuktali Trkači likovne studije pokretâ, traženje idealnog položaja. „Njima je glava sad nepotrebna, jer za grafičko izvođenje tog zamaha tela – glava je smetnja… Jer Veličkovićevi Trkači jesu trkači na kratku stazu, sprinteri: tu nema taktiziranja. Njegovi bi Skakači da polete u nebo, a ta se ikarovska misao ne misli više od trenutka kada se telo strmeknjuje ka nebeskoj praznini, ka ponoru. Sad postoji samo to sredokraće između neba i zemlje. Na cilju će ponovo pronaći svoju glavu. Ako je usput nisu izgubili.“

Egzekucije bez egzekutora

Đorđe Kadijević, naš poznati likovni kritičar i reditelj kultnih horor filmova „Leptirica“ i „Sveto mesto“ smatrao je da je Veličković bio hrabar u svom odabiru tema, a to je ljudsko zlo i nasilje, vrlo konkretno i destruktivno: „Moguće da je to posledica njegovog preživljavanja Drugog svetskog rata, video je te strahote i imao je razloga da razmišlja i o strahotama drugih ratova koji, zapravo, nikada nisu ni prekidani… On strašno rizikuje i slika ono najstravičnije, čak i na granici vulgarnosti, slika najmonstruoznije torture koje se mogu zamisliti zajedno sa tim strašnim mobilijarom, sečivima i kukama za mučenje, spravama za obezglavljivanje čoveka, odsecanje udova, prosipanje utrobe… Ali nije Vlada Veličković naslikao ništa što se na ovaj ili onaj način zaista nije desilo i to je ono što, u prenosnom smislu, ubija gledoca njegovih slika… Njegova strašna vizija o ljudskom zlu uopšte nije ispolitizirana i kod njega nema nijedne aluzije na ovu ili onu političku stvarnost. Zbog toga je on slikar najvišeg nivoa svesti… Vlada nikada nije slikao samu egzekuciju i egzekutore na koje bi mogla pasti krivica. Ne, on je uvek slikao samo posledice njihovih dela i to je istinski pogled sa visine.“

Očigledno je Veličković imao stomak da se suoči sa svim tim, kao oni autori što prikupljaju građu za knjige o logorima smrti, kao pesnici koji opisuju ratne strahote i mučenja, kao reditelji koji stvaraju filmove o belom roblju, svi oni imaju jednu zajedničku osobinu – ne plaše se da pogledaju zlu u oči, da ga iseciraju na delove, da ga razobliče u svoj njegovoj odvratnosti i tako ga potpuno demistifikuju.

Ovo nije izložba u kojoj gledalac uživa, ali Veličković se u jednom intervjuu zapitao zašto ljudi od slikarstva uvek zahtevaju da ono bude optimističko, bojeno, lepo i zašto je teško živeti sa ovakvim sadržajima. Mada je, kako kaže, tu teškoću potpuno razumeo. Redovno je izlagao u Srbiji i često naglašavao da u našoj sredini, za razliku od Francuske, njegove poruke nailaze na razumevanje, jer svi smo mi deo ove planete koja u svojoj istoriji ima mnogo događaja, kao što su oni prikazani na njegovim slikama.

U Muzeju savremene umetnosti izložena su dela iz zbirki samog muzeja, zatim pariskog Centra Pompidu, zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti, ljubljanske Moderne galerije, Muzeja savremene umetnosti iz Skoplja, Umjetničke galerije iz Dubrovnika, Muzeja Zepter, Muzeja grada Beograda, Istorijskog muzeja Srbije, Umetničke zbirke SANU i mnogih drugih, kao i iz privatnih kolekcija iz zemlje i inostranstva.

Izložba traje do 21. februara 2022. godine. Radno vreme Muzeja je svakim danom, osim utorkom od 12 do 20 časova.

Zahvaljujemo se Muzeju savremene umetnosti na saradnji.

Antr.

Vladimir Veličković (1935 – 2019) bio je jedan od najeminentnijih jugoslovenskih i srpskih slikara. Završio je Arhitektonski fakultet u Beogradu, a od 1966. živeo je i radio u Parizu. Bio je profesor na Visokoj nacionalnoj školi lepih umetnosti – École nationale superieure des Beaux-Arts, član SANU i član Francuske akademije lepih umetnosti. Odlikovan je najvišim francuskim priznanjem iz oblasti kulture i umetnosti, kao i francuskim Ordenom viteza Legije časti. Od svoje prve samostalne izložbe 1963. izlagao je širom Evrope i za sobom ostavio ogroman opus. Dobitnik je prestižnih nagrada za crtež, slikarstvo i grafiku.

Tekst: Bojana Ilić

Fotografije: Bojana Janjić, MSUB

Ulazak u EU samo sa negativnim testom

0

Za ulazak u zemlje Evrope nije dovoljna samo potvrda o vakcinaciji, neophodan je negativan PCR test i takav trend će po svemu sudeći postati obavezna praksa i pravilo

U mnogim evropskim zemljama postoji strah od nove varijante virusa Omikron, što dovodi do pooštravanja pravila oko putovanja i ulaska u zemlju. Švajcarska zahteva od svih putnika koji uđu u zemlju da imaju negativan PCR test. Finska, Portugal i Grčka takođe poštuju isto pravilo i se oslanjaju na negativne testove sa ili bez potvrde o vakcinaciji.

Malta traži od osoba koje su se oporavile dodatnu vakcinaciju, inače se smatraju nevakcinisanim. U tom slučaju obavezni su PCR test i 14 dana karantina. Ulazak u zemlju sa potvrdom o vakcinaciji bez obveze testiranja moguć je samo još u Belgiji, Danskoj, Francuskoj, Hrvatskoj, Luksemburgu, Holandiji, Norveškoj, Poljskoj, Švedskoj, Sloveniji i Španiji.

Austrija pooštrava mere, najugroženiji ugostitelji

0
Najgora godina za turizam u Austriji u posljednjih nekoliko decenija

U Austriji su stupile na snagu pooštrene epidemiološke mere, za sada su direktno na udaru ugostitelji

Nove mere su donele ograničenje radnog vremena ugostiteljima do 22 sata, a predviđena je i stroga kontrola poštovanja “2G” pravila, u ugostiteljske objekte mogu ući samo vakcinisane ili osobe koje su preležale bolest. Osim toga, svi gosti moraju imati mesto za sedenje i prilikom kretanja kroz ugostiteljski objekat obavezni su da nose noiti FFP2 masku.

Ograničenjem radnog vremena ugostiteljima je onemogućeno da organizuju proslavu Nove godine za koju su se mnogi restorani i barovi pripremali, dok je dobar deo njih i prodao rezervacije.

Ugostitelji su ogorčeni, tvrde da ova mera neće sprečiti širenje virusa, jer će građani Novu godinu dočekati na drugom mestu, na kom nema “2G” kontrole. Zbog takve odluke vlasti, dosta ugostitelja je odlučilo da uopšte i ne otvara svoje objekte do 10. januara.

Sistem javnih bicikala u Beogradu

0

Beograd će dobiti 150 stanica za javne bicikle, a planirana je izgradnja i 500 kilometara biciklističkih staza

Na sednici Skupštine Grada Beograda doneta je odluka kojom će u Beogradu biti uveden sistem javnih bicikala. Gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić je izjavio da će stanovnici glavnog grada Srbije dobiti 150 stanica za javne bicikle. Na svim postavljenim stanicama će biti omogućeno iznajmljivanje i parkiranje bicikala, što će u velikoj meri osloboditi grad od gužvi i rasteretiti javni gradski prevoz, navodi eKapija.

Sistem javnih bicikala je deo važnog transportnog sistema koji ne samo da promoviše zdraviji život, zdraviju okolinu i vazduh već i bezbednije ulice. Osim toga, planirana je izgradnja i oko 500 kilometara biciklističke infrastrukture u narednih deset godina. Ova odluka će svakako doprineti povećanju kvaliteta života građana Beograda i pokazuje našu čvrstu nameru da pešaci i biciklisti moraju imati prednost u odnosu na druge vidove javnog prevoza u Beogradu, istakao je gradonačelnik Radojičić.

Turistička putovanja i ubuduće vezana za region

0

Došli smo do kraja još jedne turbulentne godine u kojoj smo, silom prilika, putovali uglavnom po sopstvenoj zemlji i regionu. Međutim, kako to obično biva, krizne situacije nam uvek donesu i ponešto dobro. Na primer, spoznali smo da ne moramo putovati daleko da bi uživali u moru i hrani, nego je dovoljno sesti u automobil, autobus ili avion i brzo i lako dođi do željene destinacije

Lista promena u turističkom poslovanju od početka pandemije je zaista dugačka, ali ćemo u ovom periodu kada se svode računi, pokušati da se ukratko osvrnemo na neke od njih. Pre svega, upravo ta upućenost na destinacije iz zemlje i regiona je sve nas, a naročito turističke radnike, podsetila primera radi, na lepotu letnjeg odmora na Kopaoniku, Zlatiboru i Jahorini, kao i u čitavoj „zelenoj državi“ (Sloveniji). Saznali smo da Bokokotorski zaliv čine najjužniji fjordovi u Evropi, kao i da je po Ginisovoj knjizi rekorda grad Hum iz Istre najmanji grad na svetu. Mnogi od nas su otkrili da poluostrvo Luštica pored sjajnog hotela ima i divna seoska domaćinstva, a da su Kornati najrazuđeniji deo Sredozemlja. Da li ste znali da je turistima iz Srbije automobilom Kvarner najbliže, a Tivat avionom najbrže more?

Naravno, zbog specifičnosti situacije u kojoj se nalazimo, bile su neophodne i promene u načinima poslovanja, pa su profesionalci u turizmu poput regionalnih turističkih organizacija, prinuđene da reaguju u skladu sa najnovijim trendovima u marketingu. U skladu sa tim, sve češće ćemo se sretati sa promocijama susednih država koje vas pozivaju da ih posetite, a destinacije i hoteli će te promocije morati konačno da doživljavaju kao investiciju, a ne kao trošak. Evidentno, turistička putovanja će po svemu sudeći i dalje biti uglavnom regionalna, što uopšte nije loše sagledavši mnogobrojne aspekte.

Kraljica svake trpeze

0

Sarma je reč turskog porekla, i u prevodu znači “nešto zavijeno ili umotano”. Ovo ime se odnosi na sam recept i pripremu jela, jer se meso ili povrće zavija u list kupusa, vinovog lista, blitve ili zelja

Ovaj specijalitet je stigao iz Azije, a tradicionalno se priprema i danas u mnogim zemljama računajući Tursku, Iran, Grčku, Jermeniju, Srbiju i ostale zemlje u regionu. Ona koju mi ovde pamtimo i jedemo je došla iz Turske, gde se sarma najčešće priprema sa pirinačem ili nekim povrćem, vrlo često i sa mesom koje je umotano u list vinove loze.

Najrasprostranjeniji recept se odnosi na dinstano mleveno meso u koje se dodaje pirinač, nakon čega se uvija u list bilo kog od navedenog povrća, pa sve tako fino upakovano ide u rernu ili peć da se zapeče. Varijacija je zaista puno, i recept varira od kraja do kraja, od zemlje do zemlje.

U bilo kojoj varijanti, bilo posna, bilo sa mesom, bilo od kiselog kupusa ili zelja, sarma je kraljica svake trpeze. Utešna i ukusna, sarma je posebno interesantna na ovim područjima u varijanti sa kiselim kupusom, i tradicionalno se priprema zimi. Doček Nove godine, Božić ili slave se ne mogu zamisliti bez mirisa i divnog ukusa ovoga zaista vrhunskog specijaliteta.

Najpoželjnija destinacija za proslavu Nove godine

0
Photo: iStock

Od svih svetskih destinacija koje beleže rezervacije za proslavu najluđe noći jedan grad se izdvaja, ako se ovakav trend nastavi u njemu neće biti slobodnog kreveta u hotelima

Popunjenost hotela u Parizu raste sa više od 70% za novogodišnju noć, što je apsolutni rekord. Grad svetlosti je izgleda najprivlačniji turistima, od 13. decembra je zabeležena popunjenost hotela od 71,1% za 31. decembar, što je bilo najviše od svih ostalih evropskih i svetskih destinacija.

Pariz zaista ima šta da ponudi turistima, njegova bogata istorija, arhitektura, kultura i sve ostalo čine ga izuzetno privlačnim. Od Ajfelovog tornja, Luvr muzeja, Jelisejskih polja do čuvene boemske četvrti Monmartr, zaista postoji puno sadržaja, i jedino tamo se nova godina slavi “sa stilom”.

Beogradski restoran među najboljim tradicionalnim restoranima sveta

0
Skadarlija Beograd
Photo: iStock

Čuveni gastronomsko-turistički vodič TasteAtlas je napravio listu 100 najboljih tradicionalnih jela, restorana i kuhinja na svetu za 2021. godinu. Na listi najboljih restorana se nalazi i jedan iz Beograda

Taste Atlas je napravio listu najboljih tradicionalnih restorana na osnovu broja godina postojanja, statusa, ocena koje su dali kritičari i turistički vodiči, ocena posetilaca i popularnosti hrane. Restoran u čuvenoj Skadarliji, Tri šešira, našao se na listi najboljih tradicionalnih restorana.

Ovaj restoran je opisan kao autentičan, tradicionalan i prepoznatljiv, a od hrane TasteAtlas preporučuje Karađorđevu šniclu, pljeskavicu, sarmu, ajvar, prebranac i ćevape.

Šetnja sa Titom zagrebačkim ulicama

0

Walk With Tito je ime turističke atrakcije u Zagrebu koja pretenduje da bude jedna od najzanimljivijih i najinteresantnijih u poslednjih nekoliko godina

„Šetnja sa Titom“ je ime turističke atrakcije u glavnom gradu Hrvatske. Za 15 evra turisti dva sata mogu da obilaze lokacije u Zagrebu koje su vezane za Josipa Broza Tita dok im vodiči objašnjavaju istoriju Jugoslavije.

Obilazak je organizovan na engleskom jeziku a najveće zanimanje za „Šetnju sa Titom“ pokazuju turisti iz Nemačke. Obilasci se organizuju tri puta nedeljno sa najavom „To je jedina tura koja će vas vratiti u Jugoslaviju, državu koje nema“.

Obilazak se održava u zagrebačkom Donjem gradu, počinje na Trgu žrtava fašizma i obilazi brojna značajna mesta vezana za antifašistički pokret u Zagrebu i ima daje informacije o tome kako su taj državnik i njegov pokret povezani sa ovim gradom.

Viseći most Geierlay

0

Geierlay privlači veliku pažnju i poseti ga više od 300.000 turista godišnje. To je dovoljan pokazatelj da su ljudi iz čitavog sveta fascinirani ovim tehničkim remek-delom koje je praktično “ugrađeno” u jedan od najlepših prirodnih krajolika Nemačke

Jedan od sadržaja koji se posebno izdvaja u ovom krajoliku jeste i Geierlay, najlepši viseći most u Nemačkoj. Svojom dužinom od 360 metara smatrao se najdužim visećim mostom u Nemačkoj do izgradnje Titan RT-a na brani Rappbode 2017. godine.

Ideja o izgradnji mosta je nastala je 2006. u Mörsdorfu prilikom planiranja obnove sela, ali je u početku odbačena kao nerealna. Inicijativa je ponovo isplivala na površinu 2010. kada je i prihvaćena, pa je most izgrađen 2015. godine po uzoru na nepalske viseće mostove. Predstavlja pravu atrakciju za sve one kojima nije poznat strah od visine jer se nalazi se na 100 metara od tla.

Foto: GNTB/ Günter Standl

Više informacija pronađite na https://www.germany.travel/en/nature-outdoor-activities/saar-hunsrueck-trail.html

#EnjoyGermanNature #visitgermany #germanytourism

Poslednje objave

Llafranc

Južna Evropa vodeća destinacija u postsezoni

0
Evropljani ne odustaju od putovanja, čak ni kad temperature padnu. Najnovije istraživanje Evropske komisije za putovanja (ETC) otkriva da sve veći broj putnika planira...