29.8 C
Belgrade
ponedeljak, jul 21, 2025
Naslovna Blog Stranica 46

Kraljice portugalske obale i omiljena mediteranska ulična hrana

0
Sardine riba
Photo: Pixabay/cow5318

Sardine dolaze iz mora, a portugalska tradicija ih je pretvorila u pravo kulturno i gastronomsko nacionalno blago. One su deo portugalske kulture, kuhinje i nacionalnog identiteta, i integralni deo gotovo svake trpeze, bar u letnjem periodu godine kad ih najviše ima

Već vekovima sardine imaju ključnu ulogu u portugalskoj ekonomiji i ishrani. Obale Atlantskog okeana obezbeđuju bogata ribolovna područja, posebno u letnjim mesecima kada sardina ima u izobilju. Njihova dostupnost i nutritivna vrednost učinile su ih nezaobilaznim delom portugalske kuhinje.

Na roštilju, uz minimalne intervencije poput dodavanja malo soli i maslinovog ulja, sardine se pretvaraju u savršeno jednostavno jelo koje definiše filozofiju portugalskog pristupa hrani – kvalitetni sastojci i iskreni ukusi. Ove male ribe u Portugalu pričaju priču o povezanosti ljudi i mora, jednostavnosti života i uživanju u svakodnevnim radostima.

Tokom popularnih letnjih festivala, sardine postaju centralni motiv zajedništva. Ulice se ispunjavaju mirisom pečenih sardina, a ljudi se okupljaju kako bi zajedno slavili uz pesmu, vino i omiljenu morsku poslasticu. Sardine na festivalima simbolizuju ne samo gastronomski užitak, već i duh jedinstva i radosti.

Delikates u konzervi

Portugal je takođe poznat po proizvodnji vrhunskih konzerviranih sardina, koje su postale sinonim za kvalitet. Od ručno pripremljenih riba do maštovitog dizajna konzervi, konzervirane sardine predstavljaju spoj tradicije i modernog vremena. Takav proizvod nije samo hrana, već i deo portugalskog nasleđa zapakovanog u praktično pakovanje. Ove konrerve nisu rezervisane samo za domaću upotrebu, postale su cenjeni izvozni proizvod koji pronalazi svoje mesto na trpezama širom sveta.

Sardine u kulturi i umetnosti

Osim što su deo kuhinje, sardine su postale i simbol portugalske kulture. Njihova stilizovana figura često se koristi u umetnosti, suvenirima i dekoracijama. Tokom festivala, raznobojne slike sardina krase ulice gradova, oslikavajući kreativnost i duh portugalskog naroda.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Sardine u Portugalu nisu samo hrana, one su priča o moru, tradiciji i ljubavi prema jednostavnosti. Od rustičnih uličnih festivala do elegantnih konzervi koje se prodaju širom sveta, sardine simbolizuju sve što Portugal jeste. To je autentičan, strastven narod povezan sa svojim korenima. U svakom zalogaju krije se deo portugalskog duha, onaj koji slavi život, zajedništvo i lepotu jednostavnih svakodnevnih trenutaka.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Gruzijski vojni put – Ruta kroz najlepšu zemlju sveta

0
Gruziijski vojni put gruzija
Photo: Unsplash/Jairph

Gruzijski vojni put, koji se proteže od Tbilisija do ruske granice, nije samo ključna saobraćajna ruta, već i simbol dugotrajne povezanosti i borbe između istoka i zapada, između različitih kultura i naroda. Ova istorijska ruta, koja je kroz vekove pretrpela mnoge promene, danas je jedan od najprepoznatljivijih simbola Gruzije, ne samo zbog svoje geografske važnosti, već i zbog kulturnog i strateškog značaja koji je imala u mnogim periodima u istoriji

Gruzijski vojni put je izgrađen kroz planinske predele Kavkaza, prepun strmih uspona i opasnih krivina. Kroz ovaj teren put je prolazio u vreme kada nisu postojale moderne tehnologije koje bi olakšale gradnju, pa je put često bio prepun izazova. Zbog svoje lokacije na visini, put je tokom istorije bio važan za vojne pokrete, ali i za trgovinu, jer je omogućavao pristup između Rusije i Gruzije. Ovaj put je ujedno bio i mesto borbe, jer su se u tom regionu sukobljavali razni carstveni interesi, uključujući carsku Rusiju, Persiju, Otomansku Imperiju, ali i različite lokalne sile.

Gruzijski vojni put je bio ključni element u širenju uticaja i moći. Još od antike, ovaj region je bio most između različitih kultura, između Evrope i Azije. U srednjem veku, kada je Gruzija bila podložna napadima sa svih strana, ovaj put je postao vitalna veza između gruzijskih carstava i susednih država. Rusija je, pak, kroz ovaj put pokušavala da proširi svoj uticaj na Kavkaz, što je kulminiralo u periodu kada je Gruzija postala deo Ruske Imperije u 19. veku.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dusty Throttles (@dusty_throttles)

Njegova strateška važnost nije se svodila samo na prevoz vojnika ili trgovinu. Put je bio ključan u očuvanju državnih identiteta. U vreme borbe za nezavisnost, Gruzija je koristila ovaj put kako bi obezbedila komunikaciju sa svetom i sprovela svoje strategije. Zbog toga, Gruzijski vojni put nije bio samo fizička ruta, već i simbol otpora i opstanka naroda koji je kroz njega prolazio.

Važan turistički sadržaj

Iako je u prošlosti imao pretežno vojni i trgovinski karakter, danas ova ruta postaje i sve važniji turistički put. Sa svojim zapanjujućim predelima, starim utvrdjenjima, srednjovekovnim manastirima i drevnim gradovima, put privlači posetioce iz celog sveta. Među najpoznatijim mestima na ovom putu su Ananuri, istorijski kompleks sa tvrđavama i crkvama, i Kazbeg, veličanstveni planinski vrh sa čuvenim manastirom Gergeti. Put se takođe povezuje s mnogim legendama i pričama koje su deo lokalne istorije i tradicije, dodajući još jedan nivo mističnosti.

Ovaj put postaje simbol ne samo fizičke povezanosti, već i duhovne. Turisti ali i lokalni stanovnici, dolaze ovde da dožive jedinstvenu atmosferu tog prostora, gde se priroda, istorija i kultura stapaju u harmoničan celokupni doživljaj. Gruzijski vojni put je, dakle, postao most između prošlosti i sadašnjosti, između vojnih sukoba i mira, između tradicije i savremenog života.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

Gruzijski vojni put je više od samo saobraćajnog pravca. On je svedok turbulentne istorije, prolaznik kroz vekove, simbol otpora i borbe, ali i simbol nade i oporavka. Dvostruka uloga ove rute, kao vojni put, ali i turistička atrakcija, čini ga jedinstvenim delom gruzijske baštine koja ne prestaje da inspiriše. U današnjem svetu, put nije samo most između dve države, već i most između različitih kultura, religija i tradicija, čineći ga važnim delom i za Gruziju, i za širi region Kavkaza.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Dan turizma Šaleške doline

0

U Vili Bjanki u Velenju danas je u organizaciji Zavoda za turizam Šaleške doline održan Dan turizma Šaleške. Program je uključivao govore i prezentacije 6 govornika, a događaju je prisustvovalo više od 70 turističkih aktera. Na događaju su istaknuti ključni aspekti održivog razvoja i jačanja obnovljenog marketinškog brenda Šaleške doline

Šaleška dolina se nalazi u ključnom periodu restrukturiranja i tranzicije, gde je turizam prepoznat kao element sa važnom ulogom. Turizam stvara most između prošlosti i budućnosti, između prirodnih resursa i životne zajednice, između očuvanja tradicije i inovacija. Svaki pojedinac svojim prisustvom može doprineti oblikovanju ove priče.

Prisutnima se najpre obratila Alenka Kikec, direktorka Zavoda za turizam Šačeške doline koja je izjavila: „Šaleška dolina svake godine dokazuje da je turizam više od ekonomske industrije – on je srce zajednice, most između ljudi, kultura i prirode. Kao jedna od najgostoljubivijih destinacija u Sloveniji, Šaleška impresionira posetioce svojim jedinstvenim industrijskim nasleđem i raznolikom prirodnom i kulturnom ponudom. Vađenje uglja, energija i koža nisu samo deo prošlosti, već su inspiracija za stvaranje autentičnih turističkih iskustava koja pričaju priču o identitetu doline. U skladu sa nacionalnom strategijom razvoja turizma, koja Sloveniju pozicionira kao zelenu, butik destinaciju za pronicljive goste, prošle godine smo u Šaleškoj dolini postigli mnoge uspehe. Fokusiramo se na održivost, inovativnost i inkluzivnost i jačamo lokalnu zajednicu. Zajedno sa lokalnim dobavljačima – poljoprivrednicima, zanatlijama, restoraterima i kulturnim stvaraocima – kreiramo sveobuhvatna iskustva koja odražavaju autentičnost naše doline. Turizam je mozaik događaja i prilika koji povezuju tradiciju, kulturu i ljude. Od gastro festivala do umetničkih događaja – svaki trenutak priča priču o gostoprimstvu i zajedničkim vrednostima. Naša vizija je da postanemo porodična destinacija u Sloveniji. U Šaleškoj dolini u jednom danu možete doživeti tri sveta – urbanu živost, mir prirode i kulturno-umetničko bogatstvo. Ovde se krećemo u ritmu koji nas čini srećnim. Otkrijte svoj trougao sreće u zagrljaju autentičnosti i slobode.“

Prisutne su pozdravili i zamenik gradonačelnika opštine Velenje Janez Melanšek i predsednik opštine Šoštanj Boris Goličnik, koji su predstavili neke ključne lokalne projekte iz oblasti turizma. Gost tribine je, između ostalih, bila i Doris Urbančič Vindiš, načelnica sektora za razvoj turizma u Ministarstvu privrede, sporta i turizma.

Marina Ferfolja, šefica sektora za poslovnu analitiku i održivi razvoj u Turističkoj organizaciji Slovenije, predstavila je Turizam na putu od oporavka do otpornosti: „U skladu sa strategijom i zajedničkim naporima svih zainteresovanih strana, slovenački turizam nastavlja sa umerenim rastom, što premašuje evropski prosek. Uprkos našim uspesima, suočavamo se i sa mnogim izazovima – od potrebe za još bližim dijalogom sa lokalnim zajednicama u upravljanju destinacijama, do ubrzanja digitalizacije i hitnih ulaganja u turističku infrastrukturu za poboljšanje kvaliteta.  Održaćemo vodeću ulogu u oblasti održivosti samo doslednim sprovođenjem zelenog obećanja na svakom koraku, pri čemu Zelena šema slovenačkog turizma može biti odlično sredstvo za razvoj i implementaciju održivih praksi. Dan turizma Šaleškog je prilika za jačanje partnerstava i razmenu znanja i inspirativnih priča. Samo zajedno možemo izgraditi gostoljubivu, odgovornu i održivu Sloveniju, koja će realizacijom zelene vizije biti izvor ponosa za lokalne zajednice i inspiracija posetiocima iz celog sveta“.

U drugom delu manifestacije održana je radionica za obnovu brenda Šaleške doline koju je vodila Neja Petek, direktorka agencije za razvoj i komunikaciju u turizmu Nea Culpa: „Ako želimo da uspešno razvijamo i plasiramo turizam i sledimo ambiciozne ciljeve koje smo sebi postavili, potreban nam je prepoznatljiv i atraktivan zajednički imidž. Tu ulogu mora odigrati destinacijski brend Šaleške doline, kao vodeća destinacija slovenačkog turizma, a samim tim i jedan od ključnih partnera Slovenačke turističke organizacije. Moramo da izgradimo brend kao zajednički porodični kišobran (brend-kišobran) za sve naše identitete i podbrendove. Hajde da zajedno razmislimo kakav zajednički brend želimo. Samo ako zaživi među nama biće uspešan i u spoljnoj komunikaciji“.

Kulinarsko uživanje u domaćim đakonijama obezbedile su kolege iz Gorenja Gostinstva. Manifestacija je organizovana uz poštovanje životne sredine, jer su posetioci iz okoline pozvani da na manifestaciju dođu pešice, biciklom ili besplatnim lokalnim autobusom. Na događaju je podsticana upotreba domaćih namirnica, sezonske hrane i povratne ambalaže. Da se hrana ne baca, kuvari su je pripremili za određeni broj ljudi.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

 

Zelenci – Prirodno blago Slovenije

0
Rezervat prirode Zelenci
Photo: Unsplash/imon Hermans

Rezervat prirode Zelenci, smešten u srcu Gorenjske, predstavlja jedno od najlepših prirodnih rezervata Slovenije. Ovaj izuzetni pejzaž, poznat po izvoru reke Save Dolinke, fascinira posetioce svojom čarobnom atmosferom, netaknutom prirodom i bistrim vodama u najlepšim nijansama smaragdne zelene. Njegova prirodna vrednost, ekološka važnost i estetska privlačnost čine ga ne samo simbolom prirodne baštine Slovenije već i mestom na kojem posetioci pronalaze mir i povezanost s prirodom

Zelenci su poznati po malom jezeru koje je nastalo na kraškom terenu. Voda u jezeru je izuzetno čista, a kroz dno izbijaju podzemni izvori koji stvaraju specifične “žive” mehuriće. Ova prirodna pojava stvara prizor koji fascinira sve koji posete ovo mesto. Pored vizuelne lepote, voda u Zelencima je stalne temperature tokom cele godine, što doprinosi očuvanju specifičnog ekosistema.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Feel Slovenia (@feelslovenia)

Biljni i životinjski svet rezervata čine ga pravim utočištem za ljubitelje prirode. Na močvarnim livadama i u okolnoj šumi mogu se naći retke vrste biljaka, dok je rezervat stanište brojnih ptica. Ova biološka raznovrsnost svedoči o ekološkoj vrednosti Zelenca, zbog čega je ovo područje proglašeno prirodnim rezervatom 1992. godine.

Rezervat nije samo prirodni fenomen već i mesto koje inspiriše umetnike, fotografe i istraživače. Svojom bajkovitom atmosferom, tišinom i skladom boja, podsećaju nas na važnost očuvanja prirodnih lepota. Pored toga, njihova pristupačnost i blizina planinskih staza i ski-centara čine ih omiljenim odredištem za turiste svih uzrasta.

Međutim, sa sve većim brojem posetilaca raste i odgovornost za očuvanje ovog prirodnog blaga. Ekološka svest i održivi turizam postaju ključni faktori u očuvanju Zelenca za buduće generacije. Potrebno je balansirati između promocije ovog mesta i zaštite njegovih osetljivih ekosistema.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

Zelenci su mesto gde se priroda pokazuje u svom najlepšem obliku, pružajući posetiocima jedinstveno iskustvo. Ovaj rezervat nas podseća na lepotu sveta koji nas okružuje i na našu dužnost da ga čuvamo. Kao simbol harmonije između čoveka i prirode, Zelenci ostaju jedno od najposebnijih mesta u Sloveniji – biser koji inspiriše svakog posetioca.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Trans Dinarica – Poslednja velika evropska avantura

0
Trans Dinarika bicikl staza biciklistička staza
Photo: Pexels/Dó Castle

Povezujući nekoliko balkanskih nacija, biciklistička staza Trans Dinarica vijuga kroz neke od najlepših krajolika Starog kontinenta. Da li je ova balkanska staza jedno od novih rešenja za masovni turizam u Europi?

Trans Dinarica je planinarska i biciklistička ruta koja povezuje Dinarske Alpe, spektakularni planinski lanac koji se prostire kroz nekoliko zemalja Balkanskog poluostrva: Sloveniju, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Srbiju, Albaniju i Severnu Makedoniju. Ova ruta je osmišljena da obuhvati i raznolike pejzaže, kulturno nasleđe i avanturističke mogućnosti specifične za ovaj region.

Trans Dinarica predstavlja više od staze za avanturiste i ljubitelje prirode, to je simbol povezanosti, kulturnog bogatstva i prirodnog nasleđa Balkanskog poluostrva. Protežući se kroz nekoliko zemalja, ova ruta povezuje planinske vence, reke, jezera i sela, stvarajući jedinstven doživljaj koji privlači avanturiste iz celog sveta. Njena priča nije samo priča o kilometrima koje treba preći, već o susretima sa ljudima, njihovim pričama, tradicijama i neukroćenom prirodom koja ostavlja bez daha.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Trans Dinarica (@transdinarica)

Staza pruža izazove, ali i nezaboravne trenutke. Vožnja ne predstavlja samo čist fizički podvig već i priliku za duhovno osnaženje. Biciklističke ture kroz livade, šume i klisure otkrivaju skrivene lepote regije koje nisu dostupne automobilom. Na svakoj stanici čekaju mirisi domaće kuhinje, poput pite ispod sača, domaćeg sira i vina. Taj spoj fizičkog napora i kulturnog užitka čini ovu avanturu iskustvom koje transformiše svakog putnika.

Ovaj projekat slavi ekoturizam, promovisanjem održivih praksi koje podržavaju lokalne zajednice. Umesto masovnog turizma koji iscrpljuje resurse, Trans Dinarica podstiče sporiji, svesniji način putovanja. Posetioci su pozvani da istražuju, ali i da poštuju prirodu i ljude koje sreću na putu.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

Ovo nije samo ruta, to je putovanje kroz prostor i vreme. Ona pruža mogućnost da se oseti snaga prirode, dubina tradicije i lepota ljudske povezanosti. U svetu gde su granice često prepreke, Trans Dinarica pokazuje kako priroda i avantura mogu spojiti ljude i narode. Za one koji tragaju za izazovom, inspiracijom i mirom, ovaj put kroz srce Balkana predstavlja nezaboravno iskustvo koje ostavlja trag ne samo na mapi, već i u srcu svakog putnika.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Manje je više – Tivat među 100 najboljih priča održivih destinacija sveta

0
Tivat, Green Destinations nagrada
Photo: iStock

Na Online događaju Green Destinations Top 100 za 2024. godinu, Tivat se ponovo našao među destinacijama sa inspirativnim pričama o održivom razvoju turizma. Turistička organizacija Tivat predstavila je inicijativu pod nazivom „Manje je više“, kao praksu koja promoviše održiv razvoj turizma. To je prepoznato je kao jedna od 100 najboljih priča u kategoriji Sustainable – Good Practice Story

Green Destinations Top 100 svake godine izdvaja izuzetne priče iz različitih zemalja, a svaka od njih govori o inovativnim i učinkovitim praksama održivog turizma. Na ovogodišnjem takmičenju, Tivat je već treći put uvršten u primere dobre prakse TOP 100 kao inspirativni primer. Ovo priznanje dolazi i od turističkih stručnjaka i od svetskih putnika. Inače, Tivat je prva destinacija u Crnoj Gori koja je pristupila Green Destinations organizaciji.

Tivat ponovo prepoznat kao jedna od održivih destinacija kroz projekat ,,Less is more- Billboard removal results of Tivat”. U okviru ovog projekta, uklonjeno je ukupno 87 bilborda, koji negativni utiču na okolinu i društvo, što za cilj ima i unapređenje urbane estetike.

Green Destinations je međunarodna organizacija za razvoj i prepoznavanje održivih turističkih destinacija i poslovanja sa sedištem u Holandiji. Zajedno sa strateškim partnerima podržavaju više od 200 destinacija i 50 turističkih kompanija u 60 zemalja u pružanju odgovornog turizma baziranog na globalno priznatim načelima održive prakse i ciljevima održivog razvoja.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

Takmičenje ima za cilj da predstavi turističke priče i primere dobre prakse održivog razvoja lokalnih i regionalnih destinacija, kao inspirativne primere organizatorima putovanja i turistima.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Franšize u ugostiteljstvu – ključ uspeha ili brza prečica do neuspeha

0
Franšize u ugostiteljstvu – ključ uspeha ili brza prečica do neuspeha (2)

U današnjem brzom svetu, ugostiteljstvo je postalo jedno od najkonkurentnijih tržišta. Sve veći broj ljudi traži kvalitetna i raznovrsna kulinarska iskustva, otvara se sve više restorana, ali uspeh nije zagarantovan. Upravo zato, sve više preduzetnika okreće se franšiznom poslovanju kao potencijalnom rešenju za brži i sigurniji ulazak u svet ugostiteljstva

A šta, u stvari, znači, otvoriti franšizni restoran? Koje su prednosti, a koje zamke ovakvog poslovnog modela? Kako se pozicioniraju najpoznatiji svetski franšizni lanci i kakav uticaj imaju na tržište? Jer, ne uspeju svi, svuda. Pizza Hut, lanac picerija kojih u svetu ima više od deset hiljada, u Beogradu je zatvoren 2012. godine, posle devet godina poslovanja, iako se nalazio na sjajnoj lokaciji. S druge strane, beogradski Mekdonalds restorani toliko su popularni, da drže nekoliko svetskih rekorda.

Franšizing je poslovni model koji omogućava preduzetnicima da koriste već prepoznatljiv brend, proizvode i poslovne procese. U ugostiteljstvu, franšize nude priliku da se postane deo globalno prepoznatljivih lanaca restorana, ili deo lokalnih i regionalnih brendova.

Franšize u ugostiteljstvu – ključ uspeha ili brza prečica do neuspeha (2)
Ljiljana Kukec

Dr.sc. Ljiljana Kukec, franšizni konsultant, predsednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i član Evropske franšizne federacije i Svetskog franšiznog veća kaže da je u hrvatskom franšiznom sektoru ugostiteljstvo zastupljeno dvanaest odsto, dok je u svetu oko 56 odsto.

– Mi već dvadeset godina pričamo, radimo edukacije i gde god možemo promovišemo i popularišemo ovaj način poslovanja. Sada već dosta preduzetnika razmišlja o kreiranju svoje franšize. Važno je napomenuti da franšize nisu samo mega brendovi kao Mekdonalds, već da je to način širenja poslovanja namenjen malim preduzetnicima i mikro preduzetnicima jer su i svi ti mega brendovi počeli kao mali preduzetnici. Mekdonalds je počeo kao jedan kiosk u San Bernardinu u SAD. Kad su naši preduzetnici konačno shvatili da to može biti i za njih, onda je krenulo. U Hrvatskoj sada beležimo veliki rast broja odličnih, domaćih franšiznih koncepata koji su već i svetski poznati – objašnjava Ljiljana.

Jedan primer uspešne franšize iz Hrvatske jeste Fish Delish, lanac street food restorana čiji vlasnik Stefano Petrović kaže da je od samog početka nameravao da posao širi putem franšiza.

Stefano Petrović

– Franšiza omogućava brži rast i širenje, jer potrebne investicije za otvaranje jedinica ne snosi sâm vlasnik branda. Prva poslovnica, koja nam je služila kao svojevrsni test kojim smo hteli da proverimo da li ideja funkcioniše u praksi, otvorena je u Murteru 2020. i doživela je značajan uspeh. Trenutno imamo dvanaest otvorenih poslovnica u Hrvatskoj, kao i jednu u Nju Džerziju u SAD, koja je vrlo uspešna, ima izvrsne recenzije i kupce koji se stalno vraćaju – kaže Stefano.

Franšiza je kao brak

Ljiljana Kukec smatra da nema dobre i loše franšize, već je važan odnos davaoca i primaoca franšize. Ako je franšiza zadovoljila sva osnovna pravila, a to je da je poznati brend (ne mora biti globalno poznat, ali da ima svoje kupce makar na domaćem tržištu), da je win-win odnos između davaoca i primaoca ugovoren, da postoji obuka i transfer know-how i znanja, kao i da postoji stalna asistencija u toku poslovanja, onda to ne može biti loša franšiza, jer se već dokazala kao uspešna na svojoj teritoriji.

– Međutim, primaoci franšiza nekad kao da misle da im je davalac neka vrsta roditelja, da ih bezuslovno voli i oprašta svašta, a da oni mogu raditi šta im je volja. To u franšiznom načinu poslovanja nije tako. Davalac ne franšizira posao iz altruizma, već radi profita. Isto kao što ni primalac ne kupuje franšizu iz dosade, već da bi pokrenuo neko novo poslovanje ili da bi proširio portfolio. Obe strane očekuju profit, i to s pravom. Zato je vrlo važno da se obe strane dobro razumeju pre potpisivanja ugovora – smatra Ljiljana.

Franšize u ugostiteljstvu – ključ uspeha ili brza prečica do neuspeha (2)

Poznato ime i osmišljen jelovnik – recept za uspeh

Marta 2024, u Beogradu je otvoren Jamie’s Italian restoran čuvenog britanskog kuvara Džejmija Olivera i za manje od šest meseci rada, postao omiljeno mesto za sve koji žele autentično kulinarsko iskustvo.

– Kao globalno prepoznatljiva ličnost i kulinarski ekspert, svojim brendom donosi snažnu poruku i kvalitet gde god da se pojavi i svakako će doprineti unapređenju ugostiteljske scene u Beogradu, a nadamo se da će tek inspirisati i podići standarde u lokalnoj HoReCa industriji. Sve ovo imalo je značajan uticaj na odluku da preuzmemo franšizu – objašnjava Marko Janjić, generalni menadžer restorana.

Šta pruža davalac franšize

Stefano Petrović objašnjava da kao davalac franšize on pruža već gotov proizvod, potpuno razrađen, uspešan, tržišno konkurentan i prepoznat način poslovanja, standardizovane procese i pomoć za odabir adekvatne lokacije i edukaciju zaposlenih.

– Mi smo pažljivo osmislili zanimljiva jela čija je osnovna namirnica riba, uz to idu umaci originalne recepture, peciva i svi sastojci su vrhunskog kvaliteta. Nakon toga smo celokupnu ideju nadogradili svom potrebnom dokumentacijom kao što je operational manual, knjiga recepata, knjiga grafičkih standarda i drugo. Dakle, celokupni koncept je unapred osmišljen i to tako da naziv bude zvučan, da logo bude upečatljiv i zabavan, da vizuelni identitet bude zanimljiv i privlačan i da njegove boje budu u skladu s morem i ribom, kao i da svi procesi budu standardizovani i lako primenljiivi – precizira Stefano.

Takođe, u slučaju Fish Delish primaocima franšize osigurana je potpuna logistička podrška u nabavci namirnica. Dosadašnja iskustva su im veoma pozitivna, ali kako Stefano ističe, oni slušaju svoje primaoce franšize, prihvataju sugestije i zajedničkim snagama razvijaju brend.

– Uspeh franšize zavisi od brojnih komponenata, a smatram da je najvažnije odabrati dobrog poslovnog partnera i lokaciju, te konstantno razvijati svest kod primalaca franšize koliko je važno dosledno održavanje kvaliteta i standardizovanje proizvoda – smatra Stefano.

Franšize u ugostiteljstvu – ključ uspeha ili brza prečica do neuspeha (2)
Marko Janjić

Šta dobija primalac franšize

Prednosti franšize kao što je Jamie’s Italian uključuju prepoznatljivost brenda i poverenje koje dolazi s imenom poznatog šefa poput Džejmija Olivera. Gosti već unapred znaju šta mogu da očekuju u smislu kvaliteta i koncepta. Takođe, franšiza donosi i podršku u obliku razvijenih operativnih standarda, recepata i marketinških strategija. S druge strane, jedan od izazova može biti manja fleksibilnost u prilagođavanju menija ili koncepta lokalnom tržištu, jer se standardi moraju poštovati kako bi brend ostao dosledan.

– Za preuzimanje franšize Jamie’s Italian morali smo da ispunimo određene standarde uključujući obuku osoblja, nabavku specifičnih sastojaka, poštovanje propisanih recepata. Uređenje enterijera je moralo odgovarati prepoznatljivom stilu brenda. S druge strane, imali smo slobodu u prilagođavanju određenih aspekata operativnog poslovanja, poput marketinških aktivnosti i organizacije događaja koji su u skladu s lokalnim ukusima. Džejmi Oliver, širom sveta podržava razvoj i korišćenje lokalnih proizvođača i namirnica, a svi proizvodi koje koristimo moraju ispunjavati principe franšize: slobodan uzgoj i održivost. Porcije su pažljivo prilagođene lokalnim potrošačima, a dodatne izmene radimo po potrebi, posebno kada je reč o alergijama ili netolerancijama na određene sastojke. U planu je i dalje širenje franšize i otvaranje Jamie’s Italian restorana u Crnoj Gori – objašnjava Marko.

Franšize ne samo da otvaraju nova radna mesta, već i kreiraju posao za dobavljače i proizvođače. Svako od nas je dnevno u kontaktu s oko pet do šest franšiza, a da toga nismo ni svesni. To mogu biti benzinske pumpe, pekare, butici odeće po šoping centrima, brza hrana… Franšizing u ugostiteljstvu nudi brojne prednosti, ali i predstavlja određene izazove. Odabir prave franšize je ključan za uspeh u ovom poslu.

– Franšiza ima mnogo, svuda su oko nas. Sada već svi znaju otprilike šta je franšiza, a dosta preduzetnika razmišlja o kreiranju svoje franšize. Ipak, za kupovinu bilo koje franšize treba dobro preispitati sebe, pa tek onda taj posao. Tu nema uspeha preko noći, potrebno je mnogo rada i truda – zaključuje Ljuljana Kukec.

Piše: Bojana Ilić

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Koripo, grad-hotel u Švajcarskoj

0
Koripo-Corippo
Photo: iStock

Koripo, smešteno u švajcarskom kantonu Tičino, jedno je od najneobičnijih mesta u Švajcarskoj. Ovo selo, poznato kao najmanje selo u zemlji, simbol istorije i tradicije, ima jedinstvenu arhitekturu, bogatu kulturnu baštinu i atmosferu koja vas vraća u prošla vremena

Koripo (Corippo) je najmanja opština u Švajcarskoj, nalazi se u dolini Versaske i ima ukupnu površinu od od 7 kvadratnih kilometara. Ova opština ima samo 12 stanovnika, ali to uopšte ne smeta da ova zajednica ima svoj grb, crkvu i restoran, gradsko veće sastavljeno od tri stanovnika, pa čak i gradonačelnika. Ovo mesto se nalazilo u okviru zajednice Vogorna, ali su proglasili nezavisnost 1822. godine. E tada je ova družina imala ukupno oko tri stotine stanovnika.

Narod se ovde bavio stočarstvom, ali zbog oštre prirode i deficita osnovnih resursa, kao i zbog ostalih ekonomskih i socialnih faktora, zajednica se osipala i smanjivala. Danas, ovde žive ljudi prosečne starosti od 75 godina.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Blick Heimat (@blickheimat)

U cilju sprečavanja nestajanja ovog planinskog i simpatičnog naselja, lokalne vlasti odlučile su da napuštene kuće pretvore u hotel. Sve kuće i svi objekti su preuređeni kako bi bili spremni za prijem gostiju.

Glavni trg je preuređen kao centralno prijemno mesto, gde se nalazi restoran sa salom za ručavanje i recepcijom, odakle gosti uličicama odlaze do svojih soba. Ukupno ima oko 60 kućica, a tradicionalna arhitektura u kombinaciji sa modernim komforom nudi priliku da živite i učestvujete u autentičnom iskustvu okruženom jednostavnim užicima. Tu su priroda, mir, domaći proizvodi i osnovne stvari. Noćenje po osobi košta od 100 do 150 švajcarskih franaka.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

Koripo je više od sela – to je mesto gde vreme staje, a priče iz prošlosti oživljavaju. Ako planirate putovanje u Švajcarsku, obavezno dodajte Koripo na svoju listu destinacija. Njegova lepota, mir i autentičnost učiniće vašu posetu nezaboravnom.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Božićna magija može da počne! Čari termalnog wellness-a usred zime

0
Terme Sveti Martin

„Nagradiću Božić u svom srcu i pokušaću da ga zadržim cele godine“, rekao je davno Čarls Dikens. Zar to nije mantra, tačnije osećaj koji nas obuzme svaki put negde u ovo doba? Pred nama su jedni od najlepših dana u godini koje najčešće provodimo sa porodicom i prijateljima u toploj atmosferi doma, ali tu nije kraj dobrim planovima…

Svoju zimsku idilu možete dodatno „začiniti“  božićnom i novogodišnjom atmosferom malo dalje od svoje kuće – recimo, u Međimurju, na severu susedne Hrvatske. Ako tražite bajkoviti ambijent, ekološko okruženje i netaknutu prirodu, dobru hranu, a uz sve to i oazu za opuštanje i zabavu, onda se uputite pravo u Hotel Terme Sveti Martin.

U moderno opremljenoj 151 sobi i šest luksuznih apartmana svake godine svoj kutak za odmor pronađu gosti sa različitih strana sveta, budući da je ova međimurska destinacija savršena za zen momente, miran porodični odmor, ali i akciju, zabavu, praznične čarolije. Pred sam Advent koji kreće 20. decembra i traje sve do 6. januara naredne godine, atmosfera je posebno čarobna i prilagođena mališanima.

Terme Sveti Martin

Tokom adventskog perioda, Terme Sveti Martin organizuju razne aktivnosti i programe za sve generacije, uključujući klizanje na veštačkom ledu, postavljeno u skladu s eko standardima kako bi se očuvao prirodni ambijent. Tih dana nastupaju i razni bendovi, odnosno tamburaši u Pubu Potkova, a gosti će posebno uživati u pošalicama stand up komičara Vlatka Štampara i Peđe Bajovića. Uz program animacije i druženje sa maskotama Martijem i Martinom, verujemo da će mališani zimovanje pamtiti po najlepšem, dok odrasli za to vreme mogu nazdravljati uz kuvano vino ili toplu čokoladu.

Terme Sveti Martin

Zašto su paketi u Termama Sv. Martin savršena ideja za doček?

Terme Sveti Martin su poznate po organizovanju spektakularnih dočeka tokom Adventa, a svake godine je po sredi neka nova tematika. Ovaj put, to su Začarana šuma, Monte Carlo, odnosno Casino Royale i kao treća – doček pod zvezdanim nebom na Adventu. Začarana šuma se organizuje na termalnim bazenima i prilagođena je potrebama dece i roditelja.

Terme Sveti Martin

Umesto „klasičnih“ planova koji uključuju provod u nekom noćnom klubu ili večeru u gradskom restoranu, u kompleksima kao što su Terme Sv. Martin imate nekoliko aktivnosti u jednom: žurku, relaksaciju, degustaciju dobre hrane i pića, kao i zabavu za decu, uživanje u sportu, šetnjama… Obavezno probajte ručno pravljene deserte i slasne gibanice od lokalnih sastojaka i začinskog bilja.

Terme Sveti Martin

Osim toga, adventski program podrazumeva i tematske dekoracije, a tih dana sve je intenzivnije i veselije nego inače. Konkretno Terme Sveti Martin obećavaju nam „najbolji Advent“ doživljaj, uz klizalište i muziku uživo, a sve to pod „zvezdanim nebom“. Što se tiče samog odabira smeštaja, naša preporuka je paket New Year’s Eve at the Advent under the starry sky, koji uključuje sobu u hotelu ili apartman, zdrav, domaći buffet doručak s neograničenim pićem, tzv. Međimursku večer petkom, zatim pansionsku buffet večeru na dan dočeka (31. decembra) u restoranu Falat ili Quelle. A kako biste u istom, radosnom raspoloženju zakoračili u 2025, tu je branč – organizovan 1. januara. Dodatne pogodnosti su klizanje, joga, mindfulness meditacija i detoks vežbe disanja.

Pored novogodišnjih sadržaja, Terme nude i različite aktivnosti poput biciklizma, posete farmi jelena, raftinga, izleta u Varaždin i Čakovec, i planinarskih šetnji.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Zavirite u The Bristol Belgrade: Simbol prestonice blista novim sjajem

0

Nakon više od dve i po godine temeljne restauracije, hotel Bristol uskoro ponovo otvara svoja vrata, vraćajući se u centar kulturnog života Beograda kao jedan od najprepoznatljivijih simbola grada. Sa novim imenom The Bristol Belgrade i obnovljenim šarmom, hotel koji je tokom prošlog veka bio epicentar mondenskog života u Beogradu sada se vraća u novom, impozantnom izdanju, spajajući bogato nasleđe sa savremenim sadržajima

Smešten u srcu Beograda, u Karađorđevoj ulici, nadomak reke Save i u neposrednoj blizini zgrade Beogradske zadruge, The Bristol Belgrade predstavlja kako istorijski i arhitektonski dragulj Srbije, tako i mesto koje će svojom autentičnošću, toplinom i posebno osmišljenim iskustvom za svakog gosta, biti tačka susreta svih onih koji dolaze po prvi put u glavni grad ili mu se pak iznova vraćaju.

 

Boraveći u hotelu u kojem će svaki kutak odavati duh starog Beograda i njegovog bogatog nasleđa, a pritom će nuditi sadržaje poput popodnevne čajanke uz prave domaće vanilice, gosti će imati priliku da svim čulima uživaju u izuzetnom doživljaju koji će predstavljati The Bristol Belgrade.

Sobe hotela će krasiti reprodukcije originalne dekoracije, spajajući francuski art nouveau sa istočnoevropskim motivima, dok će atrijum u srcu zgrade doneti svetlost i otvorenost prostoru. Pored elegantno opremljenih soba, hotel će ponuditi i poseban spa centar, kao i jedinstvenu teretanu, obezbeđujući posetiocima izvanredno wellness iskustvo. The Bristol Belgrade će se moći pohvaliti i bibliotekom sa kaminom, koja će zasigurno biti jedan od najposećenijih kutaka hotela.

Hotel Bristol, delo arhitekte Nikole Nestorovića, izgrađen između 1910. i 1912. godine, predstavlja jedno od najmonumentalnijih zdanja Beograda. Tokom svoje bogate istorije, bio je dom mnogim svetskim ličnostima, među kojima su bili finansijeri Džon i Dejvid Rokfeler, doživotni predsednik SFRJ Josip Broz Tito, šahovski velemajstor Gari Kasparov, kao i beogradski boem Momo Kapor. Zahvaljujući saradnji sa kompanijom Belgrade Waterfront, hotel je prošao kroz opsežnu restauraciju, koja je sačuvala autentični šarm originalne arhitekture, dok je istovremeno uveo savremene sadržaje, spajajući prošlost i sadašnjost. Na obnovi fasade, koja danas ponovo blista, radilo je 16 umetnika, uključujući vajare, slikare i likoresce. Ovaj temeljni projekat izvodio se u saradnji sa Zavodom za zaštitu spomenika kulture Grada Beograda, a u toku su završni radovi, nakon čega će hotel biti otvoren za prve goste.

The Bristol Belgrade mnogo je više od hotela – to je iskustvo, pažljivo dizajnirano tako da svakom posetiocu pruži personalizovanu uslugu i nezaboravan, a nadasve prijatan boravak. Ovaj neprevaziđeni simbol grada postaće ponovo središte gradskih dešavanja i nezaobilazno odredište za sve stanovnike i posetioce srpske prestonice, koji će u njemu pronaći i odraz inspirativne prošlosti i dinamične sadašnjosti Beograda.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Hotel

Mišlenov vodič otkriva prvu globalnu selekciju hotelskih ključeva

0
Po prvi put u svojoj istoriji, prestižni Mišlenov vodič otkriće globalnu selekciju hotela nagrađenih Mišlen Ključevima, 8. oktobra 2025. godine u Parizu. Ova novina...