Portorož i Piran, svakako najautentičnija mesta Slovenačke Istre, nadaleko su čuveni zbog svojih prirodnih lepota i bogate kulturne tradicije. Ipak, neosporno je da jedna od vodećih turističkih destinacija na Jadranu ima potencijal da ponudi mnogo više. Sa tog stanovišta je krenula i direktorka TZ Portorož, Patricija Grižanič, kada je u oktobru 2023. došla na čelo ove organizacije. Projekat se polako ostvaruje, pa smo rešili da vam u narednim redovima predstavimo njenu viziju i nastojanja da, između ostalog, ova odredišta postanu i ostanu celogodišnja turistička destinacija
TU: Šta vas je navelo da svoju karijeru posvetite turizmu i kako je tekao vaš razvojni put u poslu?
PG: Još kao dete sam volela da obilazim nova mesta i slušam priče o dalekim destinacijama, uzimala sam turističke brošure na sajmovima i maštala o tome šta ću sve posetiti jednog dana. U osnovnoj i srednjoj školi, omiljeni predmeti su mi bili istorija i geografija, zbog čega sam se odlučila da ću jednog dana našu Istru upoznati i sa drugima, i srdačno ih pozvati da dođu kod nas. Magistrirala sam iz oblasti poslovanja destinacijskih turističkih organizacija.
TU: Koji ključne principe sledite u vođenju TZ Portorož?
PG: Profesionalnost i korektno ponašanje prema zaposlenima, našim članovima, poslovnim partnerima, turistima, gostima i drugoj zainteresovanoj javnosti, oduvek su mi bili osnovna vodilja u sopstvenom radu i rukovođenju Turističkom zajednicom Portorož.
TU: Koje su najvažnije inicijative koje ste pokrenuli otkako ste na čelu TZ Portorož?
PG: TZ Portorož je svojom profesionalnošću povratila reputaciju, kako u opštini Piran, tako i na regionalnom i republičkom nivou. Naši poslovni partneri vole da sarađuju sa nama, jer svoj posao obavljamo profesionalno i kvalitetno u svim oblastima našeg poslovanja, kako u zemlji tako i u inostranstvu.
U 2025. godini dobili smo čak pet novih članova, što znači da radimo dobar posao, da imamo znanje i viziju i da turistički ponuđači u opštini Piran žele da postanu deo našeg udruženja. Posetio nas je veliki broj turističkih novinara i turističkih agenata, a o destinaciji Portorož i Piran se pisalo u mnogim značajnim svetskim turističkim medijima.
Na destinaciji smo ugostili olimpijsku i svetsku šampionku u plivanju, jednu od najpoznatijih plivačica sveta, Federiku Pelegrini. Portorož i Piran posetili su i drugi poznati ljudi koji su ovu destinaciju promovisali u svetu. Takođe, dobrom promocijom TZ Portorož, uspeli smo da prvi put premašimo rekordnu 2019. godinu po broju noćenja, tako da smo ostvarili skoro 1.900.000 noćenja, što je za 3% više u odnosu na 2024. i 2% više nego u 2019. koja je bila najbolja godina u istoriji turizma u Portorožu.
TU: Koje su glavne atrakcije vaše destinacije i kako ih promovišete?
PG: Glavne turističke atrakcije koje nas izdvajaju od ostalih destinacija su:
Grad Piran, istorijski i kulturni spomenik
Destinacija Portorož & Piran počinje i završava se Pejzažnim parkovima – Pejzažnim parkom Strunjan i Pejzažnim parkom Sečoveljska Solina, koji je USP (Unique Selling Proposition), nijedna druga destinacija na severnom Jadranu nema ovaj USP
Kvalitetni turistički proizvodi poput velnesa (Portorož je postao turistički centar upravo na osnovu prirodnih lekovitih faktora davne 1885. godine, pa ove godine obeležavamo 140 godina turizma u Portorožu, što predstavlja dugu turističku istoriju) M.I.C.E. proizvoda ili bogate gastronomske ponude, koji omogućavaju da destinacija funkcioniše 365 dana.
Autentičnost Istre – piranski krajolik (Padna, Nova vas, Sv. Petar)
Naša osnovna promocija je digitalna promocija ili onlajn promocija i to 80%, dok je ostatak promocije oflajn promocija. Promocija se sprovodi na emisionim tržištima u inostranstvu u krugu od 500 km. Naša primarna tržišta su tržišta sa kojih imamo najviše turista, a to su Austrija, Nemačka, Italija, a Srbija je naše sekundarno tržište. Domaći gosti čine 30% svih noćenja, a strani gosti ostatak od 70%.
TU: Da li postojeći hotelski kapaciteti i kategorije zadovoljavaju potražnju i profil turista koji dolaze u Portorož i Piran?
PG: Postojeći hotelski kapaciteti zadovoljavaju potrebe naših gostiju, kako po kvalitetu, tako i po kategoriji. Posedujemo hotelske kapacitete raznih kategorija, imamo i de lux hotel – Hotel Kempinski Palace, Portorož. Hoteli se održavaju godišnje i hotelski kapaciteti se „osvežavaju“. Za sada se ne planira gradnja novih hotela na destinaciji. Što se tiče turističke infrastrukture, Opština Piran ima mnogo planova, biće obnovljene plaže u Portorožu i Fiesi, poboljšaće se biciklističke rute, a centar Portoroža će dobiti novi izgled.
TU: Da li ste zadovoljni onim što ste do sada uradili kao direktorka TZ Portorož i koji su vaši dalji planovi?
PG: Zadovoljna sam dosadašnjim radom. Verujem da smo u TZP-u sproveli mnoge promotivne aktivnosti i da smo značajno doprineli prepoznatljivosti naše destinacije. Moj novi izazov u vezi rada u TZ Portorož, svakako će biti nova Strategija razvoja turizma Slovenačke Istre 2030, što znači još bližu saradnju turističkih destinacija i turističkih organizacija Slovenačke Istre.
Tekst: Petar Vušurović
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Google je uveo tri nova AI alata koji su dizajnirani da transformišu i poboljšaju maksimalno način na koji planiramo putovanja. Sa stalnim napretkom u oblasti veštačke inteligencije, Google je uspeo da unapredi svoja već postojeća rešenja, nudeći korisnicima još efikasnije, personalizovane i precizne opcije za organizaciju putovanja
Novi Google AI alati koriste napredne algoritme i machine learning kako bi učinili proces planiranja bržim, jednostavnijim i prilagođenijim potrebama svakog korisnika.
AI-asistirani pretraživač destinacija
Jedan od najnovijih alata koji Google nudi korisnicima je AI-asistirani pretraživač destinacija. Ovaj alat koristi napredne tehnike obrade podataka kako bi preporučio destinacije na temelju korisničkih preferencija. Bilo da se korisnici odlučuju na destinaciju u skladu sa svojim interesima, budžetom ili vremenskim uslovima, AI pretraživač nudi pametne i relevantne predloge. Na primer, ako korisnik preferira plaže i tople destinacije tokom zime, AI će analizirati dostupne opcije i pružiti predloge koji savršeno odgovaraju tim zahtevima.
Ovaj alat omogućava korisnicima da nađu destinacije koje nisu samo popularne, već i one koje savršeno odgovaraju njihovim individualnim potrebama. Osim toga, koristi se za uštedu vremena jer korisnici ne moraju pretraživati brojne stranice kako bi našli idealno odredište.
Predloženi itinerari za savršeno putovanje
Nakon što korisnik odabere svoju destinaciju, Googleov AI alat za predlaganje itinerera dolazi na scenu. Ovaj alat analizira različite faktore, uključujući željene aktivnosti, trajanje putovanja, sezonske atrakcije i lokalna događanja, kako bi korisnicima predložio savršen raspored. Na temelju prethodnih iskustava drugih putnika i podataka o popularnim atrakcijama, AI može generirati personalizovane planove koji omogućavaju korisnicima da maksimalno iskoriste svoje vreme na destinaciji.
Ovaj alat ne samo da štedi vreme prilikom planiranja putovanja, već i garantuje da korisnici ne propuste ključne aktivnosti ili atrakcije koje bi mogli zaboraviti u slučaju tradicionalnog planiranja. AI pomaže korisnicima da izbegnu gužve, pronalazeći optimalne termine za posetu popularnim mestima.
Proširena podrška za rezervacije
Poslednji, ali jednako važan, alat koji Google uvodi je proširena podrška za rezervacije. Google se povezuje sa različitim pružateljima usluga kao što su hoteli, aviokompanije i agencije za izlete kako bi korisnicima omogućio da rezervišu sve usluge na jednom mestu. AI ne samo da analizira najbolje opcije na temelju trenutnih cena i dostupnosti, već takođe nudi predloge kada je najbolje vreme za rezervaciju kako bi korisnici uštedeli novac.
Ovaj alat koristi tehnologiju prediktivnog modeliranja kako bi korisnicima dao savete o najboljem vremenu za kupovinu, predviđajući kada će cene pasti ili kada su određene destinacije najviše tražene. Takođe, alati omogućavaju brzu i jednostavnu rezervaciju bez potrebe za napornim pretrživanjem ili upitima na različitim sajtovima.
Google-ovi novi AI alati za planiranje putovanja predstavljaju značajan korak napred u digitalnoj transformaciji turističke industrije. Sa mogućnošću personalizacije i analize podataka, korisnicima je omogućeno da svoje putovanje planiraju brzo, efikasno i sa minimalnim naporom.
Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.
Ovi alati ne samo da štede vreme, već omogućavaju korisnicima da maksimalno iskoriste svoja putovanja. Oni istovremeno smanjuju stres povezan sa planiranjem. Kako veštačka inteligencija nastavlja da se razvija, možemo očekivati još bolje i pametnije alate koji će dodatno unaprediti iskustvo planiranja putovanja i učiniti ga još prijatnijim i pristupačnijim.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Opatija u aprilu blista u punom sjaju, donoseći savršen spoj prolećne raskoši, kulturnih dešavanja i rekreativnih aktivnosti. Grad se budi uz mirise cveća, umetničke manifestacije i dinamičan program koji zadovoljava sve generacije
Festival kamelija – simbol elegancije
Mesec započinje veličanstvenim Festivalom kamelija, gde se od 7-13. aprila slavi prepoznatljivi cvet Opatije. Ovaj događaj će od 7-13. aprila okupiti ljubitelje botanike, umetnosti i tradicije, čineći ga nezaobilaznim za posetioce koji žele da osete duh regije Kvarner.
Rekreacija na otvorenom – nordijsko hodanje i mindfulness
Za one koji vole aktivan odmor, organizovane ture nordijskog hodanja održavaju se 5., 19. i 26. aprila, dok je 27. april rezervisan za mindfulness vežbe na otvorenom. Idealna prilika da se povežete s prirodom i oslobodite stresa.
Praznična atmosfera od 18-21. aprila donosi bogat program – od muzičkih nastupa i izložbi oldtajmera do kreativnih radionica za najmlađe. Posetioci će moći da uživaju u jedinstvenom spoju tradicije i zabave. Za vreme Uskršnjih praznika, Opatija nudi brojne posebne ponude hotela, među kojim je i hotel Amadria Park.
Međunarodni Floral Week – umetnost cvetnog dizajna
Najbolji cvetni dizajneri iz celog sveta okupljaju se u Opatiji od 22-27. aprila na Floral Week manifestaciji. Posebno se ističe Floral Fashion Event, gde se moda i ples spajaju u nesvakidašnjem spektaklu. Ljubitelji cveća mogu učestvovati u sajmu i ekskluzivnim radionicama.
Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.
Festival Đardin – spoj edukacije i kreativnosti
Na kraju meseca, od 25-27. aprila, Đardin festival donosi inspirativne aktivnosti poput sadnje biljaka, kreiranja samoodrživih vrtova i umetničkih radionica. Program upotpunjuju STEM laboratorija i pozorišna predstava za sve generacije.
Opatija u aprilu pruža nezaboravno iskustvo svima koji žele da uživaju u prirodi, umetnosti i zabavi! Za sve informacije posetite zvaničnu internet stranicu TZ Opatija.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Luksuz u 2025. godini više nije vezan za raskoš i ekstravaganciju, već za prefinjenost, svesnost i održivost. Trend luksuznog minimalizma stavlja prioritet na značajna iskustva umesto na materijalni višak, fokusirajući se na spokoj, autentičnost i povezanost s prirodom
Tradicionalno, luksuz je bio povezan sa ekstravagantnim načinom života, sticanjem materijalnih dobara i statusnih simbola. Međutim, u poslednje vreme taj narativ se menja ka ličnijim i introspektivnijim iskustvima.
Jedna od ključnih demografskih grupa koje pokreću ovaj trend su imućne Kineskinje, poznate kao „najveći svetski potrošači u turizmu“. Kina je najveći potrošač u međunarodnom turizmu, a kineske žene igraju ključnu ulogu u transformaciji luksuznog sektora putovanja. Nedavni izveštaj FINN-a pokazuje da luksuz za ove putnike sve manje znači ekstravaganciju, a sve više iskustva koja donose radost, ispunjenje i dubok osećaj zadovoljstva. Ova promena odražava širi globalni trend ka putovanjima koja su u skladu s ličnim vrednostima i aspiracijama, navodi Spa Executive.
Manje je uvek više
U ovom novom konceptu, luksuzni minimalizam u putovanjima podrazumeva prihvatanje suptilne elegancije, gde se fokus pomera sa pokazivanja bogatstva na uživanje u značajnim trenucima. Putnici sve više biraju destinacije i iskustva koja naglašavaju jednostavnost, autentičnost i privatnost, smanjujući tradicionalne oblike raskoši.
Luksuz više nije vezan za grandiozne gestove i ekstravagantne prikaze, već za stvaranje osećaja spokoja i ekskluzivnosti kroz suptilnost. Prostor, mir i vreme da se u njima uživa postali su novi oblici luksuza. Ovaj koncept se poklapa sa sve većim interesovanjem za mentalno zdravlje i dobrobit, pružajući putnicima priliku da usmere pažnju na unutrašnji mir. Putovanja sada omogućavaju mirna okruženja u kojima je moguće usporiti, ponovo se povezati s prirodom ili jednostavno uživati u trenutku, bez stalnog osećaja potrebe za aktivnošću.
Luksuzni minimalizam u putovanjima takođe se usklađuje sa održivošću i svesnim udaljavanjem od prekomerne potrošnje, uključujući i sklonost ka putovanjima bliže kući. Traženje promišljenog dizajna, odgovornog turizma i ekološke svesti umesto materijalnog viška omogućava ekološki osvešćenim putnicima da pronađu dublji smisao u svojim putovanjima, sa održivošću u prvom planu.
Tiše i ekološki odgovorno
U tom kontekstu, luksuzni smeštaji su projektovani tako da minimiziraju ekološki otisak – koristeći ekološki prihvatljive materijale, obnovljive izvore energije i podržavajući lokalne zajednice. Putnici su sve više privučeni destinacijama gde je održivost deo celokupnog iskustva, od nabavke lokalne i organske hrane do smanjenja otpada i potrošnje vode. Privlačnost minimalizma nije samo u estetskoj jednostavnosti, već i u odgovornoj upotrebi resursa, osiguravajući da putovanja ne dolaze po cenu životne sredine.
Luksuzni minimalizam neguje putnička iskustva koja vrednuju kvalitet u odnosu na kvantitet, podstičući putnike da manje troše, a više cene ono što imaju. Ovo je tiši, svesniji oblik putovanja koji jača povezanost putnika sa destinacijom, bez doprinosa prekomernoj potrošnji, koja često prati tradicionalni luksuzni turizam.
Personalizacija igra ključnu ulogu u luksuznom minimalizmu. Umesto beskonačnih pogodnosti, luksuzni rizorti se fokusiraju na razumevanje jedinstvenih želja svakog gosta, kreirajući prilagođena iskustva koja odjekuju na dubljem nivou. Luksuz ne dolazi iz obilja ponude, već iz promišljenog odabira i prezentacije, stvarajući trenutke mira i smisla u svetu koji je sve brži.
Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.
Konačno, neki kao razlog smanjenja upadljivih prikaza bogatstva navode i bezbednosne brige, jer turistička žarišta i događaji sa velikim brojem posetilaca postaju manje privlačni u nesigurnim vremenima. Ukratko, luksuzni minimalizam redefiniše uživanje kroz slavljenje jednostavnosti, prostora i personalizacije, nudeći svež pogled na to šta znači doživeti pravi luksuz.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Aescape je inovativna tehnološka kompanija koja koristi veštačku inteligenciju i robotiku kako bi redefinisala industriju masaže i velnes usluga. Osnovana 2017. godine od strane Erika Litmana, kompanija se fokusira na razvoj automatizovanih rešenja koja pružaju dosledne i personalizovane tretmane korisnicima širom sveta. Sa timom stručnjaka iz kompanija poput Amazon, Uber i Meta, Aescape kombinuje najnovija tehnološka dostignuća sa ljudskim uvidima kako bi omogućila potpuno prilagodljive masažne tretmane
Erik Litman (Eric Litman), vizionar iza kompanije Aescape, predvodi integraciju veštačke inteligencije i robotike u velnes industriju kako bi pružio personalizovane i visokokvalitetne masažne usluge.
Aescape je 2024. lansirao prvu potpuno automatizovanu i prilagodljivu masažu, koja se već koristi u 10 Equinox lokacija u Njujorku, kao i u ila Only Spa u Lotte New York Palace hotelu. Kompanija je takođe ušla na tržište Majamija instalacijom u Privai Spa u Kimpton Epic hotelu. Uz podršku od 80 miliona dolara investicija, Aescape koristi naprednu AI tehnologiju i ljudske uvide kako bi pružio rešenja prilagođena individualnim potrebama.
Inspiracija iza Aescape-a
Na pitanje šta ga je motivisalo da dizajnira masažni robot, osnivač je odgovorio da je to vrhunac njegovog iskustva i odraz najvećih strasti – lične brige o zdravlju i korišćenja tehnologije i podataka za poboljšanje dobrobiti ljudi, navodi Spa Executive.
Litman je otkrio ideju za Aescape iz ličnog iskustva. Zbog problema sa kičmom, osam meseci je svakodnevno morao na masažu. Obišao je mnoge zemlje, ali kvalitet tretmana se razlikovao. Shvatio je da postoji potreba za konzistentnim, personalizovanim rešenjem.
Iako masaža sa terapeutom ima svoje prednosti, industrija se suočava sa nedostatkom kvalifikovanih terapeuta. Podaci ISPA PWC izveštaja pokazuju da jedna petina odraslih u SAD dobija masažu godišnje, dok druga petina izbegava tretmane zbog nelagodnosti pri fizičkom kontaktu sa nepoznatim osobama. Aescape upravo tim osobama pruža mogućnost opuštanja bez socijalne anksioznosti.
Aescape ne zamenjuje terapeute, već ih nadopunjuje, pružajući osnovnu dostupnost usluge i omogućavajući terapeutima da se fokusiraju na specijalizovane tretmane. Dugoročno, ovo može povećati vrednost ljudskih terapeuta jer će visoko kvalitetne masaže postati premium usluga.
Prednosti AI masažnog robota
Osim što smanjuje opterećenje terapeuta, roboti omogućavaju bolju fleksibilnost usluga. Na primer, hoteli i velnes centri mogu pružiti masažu u bilo koje doba dana i noći, kao i kao dodatnu uslugu gostima dok čekaju sobu. Budući da se tretmani izvode preko odeće, ne moraju biti smešteni u spa centrima, već i u otvorenim prostorima sa blagom privatnošću.
Šta čini Aescape drugačijim?
Razvoj ovakve tehnologije je izuzetno kompleksan. Kreiranje robota koji može sigurno i efikasno masirati ljude različitih oblika tela zahteva preciznu automatizaciju. Aescape se ne fokusira samo na tehnologiju, već i na korisničko iskustvo, pa nije iznenađujuće da ima više od 90% zadovoljnih korisnika. Takođe, tehnologija pamti korisnike, omogućavajući personalizovane tretmane u svim lokacijama gde se Aescape koristi.
Budućnost Aescape-a
Aescape se trenutno nalazi u Equinox centrima i ila Only Spa u The Palace hotelu, kao i u Privai Spa u Kimpton Epic hotelu u Majamiju. Svake nedelje se otvaraju dve do tri nove lokacije, a u planu su i partnerstva sa profesionalnim sportskim timovima, korporativnim kancelarijama i više hotela.
Budućnost velnesa i tehnologije
Litman je posebno uzbuđen zbog razvoja tehnologija kao što su toplotne, hladne i svetlosne terapije koje poboljšavaju funkciju mitohondrija, kao i integracija tehnologije u fitnes opremu, što omogućava korisnicima da preciznije prate svoj napredak i postavljaju realne ciljeve.
Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.
Ulazimo u eru u kojoj podaci i nauka oblikuju zdravstvene prakse, a Aescape je samo jedan od primera kako tehnologija može poboljšati naše blagostanje.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Tromzo, poznat kao „Pariz Severa“, jedan je od najlepših i najzanimljivijih gradova u Norveškoj. Smešten iznad Arktickog kruga, ovaj grad nudi jedinstvenu mešavinu prirodnih lepota, bogate istorije i moderne kulture. Njegov nadimak potekao je iz vremena kada su stanovnici grada nosili elegantnu odeću, ispijali kafice u restoranima i uživali u sofisticiranom urbanom životu, slično kao stanovnici Pariza
Tromzo (Tromsø) je jedno od najboljih mesta na svetu za posmatranje Severne svetlosti (Aurora Borealis). Zbog svoje pozicije iznad Arktickog kruga i minimalnog svetlosnog zagađenja, grad pruža spektakularne prizore ove prirodne pojave. Turisti iz celog sveta dolaze u Tromzo od septembra do aprila kako bi doživeli ovaj neponovljiv prizor.
Osim severne svetlosti, grad je poznat i po polarnom danu i noći. Tokom letnjih meseci, sunce ne zalazi iznad horizonta, što omogućava 24-časovnu dnevnu svetlost, dok zimi vlada potpuna tama, uz prelepe snežne pejzaže.
Tromzo je bogat kulturnim i istorijskim znamenitostima. Arkticka katedrala, sa svojim prepoznatljivim modernim dizajnom, jedna je od najpoznatijih znamenitosti grada. Takođe, Polarni muzej i Muzej Severne Norveške pružaju fascinantan uvid u istoriju istraživanja Arktika i život u ovim surovim uslovima.
Grad je takođe poznat po svojoj gastronomskoj sceni, sa restoranima koji služe specijalitete poput sveže ulovljene ribe, losa i tradicionalnih norveških jela.
Avanturističke Aktivnosti
Za ljubitelje avanture, Tromzo nudi brojne aktivnosti, poput vožnje psećih zaprega, krstarenja fjordovima, planinarenja i posmatranja kitova. Ove aktivnosti pružaju nezaboravna iskustva u netaknutoj arktickoj prirodi.
Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.
Tromzo, „Pariz Severa“, je destinacija koja nudi neverovatnu kombinaciju prirodnih lepota, kulturnih znamenitosti i avanturističkih aktivnosti. Bilo da dolazite zbog severne svetlosti, istraživanja istorije ili uživanja u jedinstvenoj atmosferi Arktika, ovaj grad će vas sigurno oduševiti. Posetite Tromzo i doživite magiju severa.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
U svetu preplavljenom ekranima, instant notifikacijama i algoritmima, sve više ljudi traži analogna iskustva, uključujući i putovanja. Analogna putovanja nisu potpuni beg od tehnologije, već promišljeni povratak prisutnosti, čulne angažovanosti i autentičnih doživljaja
Analogno putovanje se zasniva na željama putnika da trenutke dožive u punom sjaju, umesto da ih beleže za društvene mreže. Global Wellness Institute (GWI) navodi analogno putovanje kao jedan od vodećih wellness trendova za 2025. godinu, istakavši da hoteli i rizorti sve više nude retro, predigitalna, pa čak i preindustrijska iskustva. Neki od primera su slušanje vinila u saunama, radionice, tradicionalne umetnosti i ručni radovi.
Mnoge turističke agencije i hoteli danas kreiraju analogne avanture gde gosti dobijaju štampane mape, džepne rečnike, starinske budilnike, Polaroid kamere, knjige, društvene igre i jednostavne telefone za hitne slučajeve, navodi Spa Executive.
Zašto raste interesovanje za takvim putovanjima?
Ljudi sve više osećaju digitalni zamor i žude za istinskim, nefiltiranim interakcijama. Luksuzni putnici redefinišu ekskluzivnost kroz vreme, tišinu i beg iz hiper-povezanog sveta. Ovaj trend se manifestuje kroz nekoliko ključnih oblasti:
Digitalni detoks odmori – Luksuzni hoteli i velnes centri uvode zone bez telefona ili čak celokupne boravke bez elektronskih uređaja, gde gosti predaju svoje telefone na recepciji. Na primer, Miraval Berkshires nudi „iskustvo bez digitalnih uređaja“ kako bi gosti u potpunosti mogli da se isključe
Iskustva koja angažuju čula – Putnici sve više traže iskustva koja angažuju dodir, ukus, zvuk i miris, kao što su vođenje dnevnika rukom, analogna fotografija i tradicionalni velnes rituali
Sporo putovanje i uranjanje u kulturu – Umesto ubrzanih, ispunjenih itinerara, raste interesovanje za hodočašća, putovanja vozom i duža boravka u prirodi
Niskotehnološki luksuz – Hoteli i rizorti nude osvetljenje svećama, rukom pisane dobrodošlice, kurseve kaligrafije i zanatske kupke, stavljajući akcenat na ručni rad umesto automatizacije
Tehnologija iza scene
Iako iskustvo može delovati potpuno analogno, napredna tehnologija je ključna za njegovo besprekorno funkcionisanje.
Personalizacija bez digitalne intruzije – Hoteli koriste podatke za predviđanje potreba gostiju bez potrebe za njihovim stalnim unosom
Jednostavno rezervisanje i operacije – Cloud rešenja olakšavaju rezervacije i upravljanje kapacitetima, omogućavajući gostima besprekorno iskustvo
Bez tehnologije, ali bez kompromisa – Luksuzni hoteli koriste diskretnu internu komunikaciju kako bi pružili uslugu bez ometanja gostiju
AI i automatizacija u pozadini – Napredni softver pomaže u optimizaciji osoblja, protoka gostiju i dostupnosti wellness tretmana
Bezbednost i održivost – Čak i u „tech-free“ okruženju, neophodna su digitalna rešenja za sigurnost podataka i hitne slučajeve
Budućnost analognog putovanja
Kako luksuzni putnici traže smislenija iskustva, industrija ugostiteljstva pronalazi balans između isključivanja sa mreže i korišćenja sofisticirane tehnologije u pozadini. Pravi luksuz će postati diskretna tehnologija koja služi gostima, a da ne zahteva njihovu pažnju.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Kad neko za sebe kaže da je van posla, i to posla koji podrazumeva gotovo 25 godina rada u istoj banci, dosadna osoba, verujte, meni to zvuči veoma zanimljivo. Tome bi svakako trebalo dodati da je Dragan Reščik jedan od najljubaznijih sagovornika sa kojim sam u ovoj „šefovskoj rubrici“ razgovarao, a saznao sam i da je večiti putnik i nesuđeni slikar, što takođe ne ide u istu rečenicu sa „dosadno“. Eto tako, ja sam uživao i nadam se da sam uspeo da i vas na pravi način uvedem u vrlo inspirativan tekst u nastavku. A za kraj, dabogda svi šefovi bili ovako dosadni. Mislim, van posla
TU: Koji savet možete dati mladim poslovnim ljudima?
DR: U ludom svetu biznisa, strpljenje i upornost su super moći. Ne treba živeti u uverenju da će neko preko noći postati šef – Rim nije izgrađen za jedan dan, a ni karijere neće procvetati preko noći. Valja učiti, upijati znanje poput sunđera, pitati (ne plašiti se ispasti „glup“) i ne zaboraviti da se okružiš ljudima koji inspirišu i guraju napred. I još nešto – treba biti hrabar, ali ne biti lud. Znati kada treba da skrene s puta i kada se valja prilagoditi situaciji. Svaka karijera je kao video igra – ima svojih izazova, prepreka i „boss fightova“. Ali uz prave veštine, trud i malo sreće, pobeda neće izostati!
TU: Šta za vas predstavlja idealni odmor?
DR: Idealni odmor? To je kao kad pritisnete „pause“ na životnom daljinskom upravljaču. Isključite mozak, zaboravite na mejlove i sastanke i prepustite se uživanju. Jedete ukusnu hranu, čitate knjigu koju ste odavno želeli da pročitate, i provodite vreme sa ljudima koje volite. Ne mora to biti egzotična destinacija, ponekad je dovoljan i vikend u prirodi ili kod kuće, uz dobar film i neku nezdravu grickalicu. Važno je samo resetovati se, napuniti baterije, a na posao se vratiti sa novom energijom i entuzijazmom. Ja znam da sam se dobro odmorio kada prvog dana po povratku na posao, imam problem da se prisetim šifre za računar…
TU: Koja je vaša omiljena hrana?
DR: Volim sve što je ukusno, sveže i pripremljeno sa ljubavlju. Od sočnog stejka do domaće testenine, od sveže ribe do hrskavog povrća – sve to ima svoje mesto na mom tanjiru. Ali znate šta je najvažnije? Da je hrana podeljena sa dragim ljudima. Jer obrok nije samo hrana, već i druženje, smeh i priče koje se prepričavaju godinama.
TU: Šta obično nosite sa sobom na putovanja?
DR: Postoje dve vrste pakovanja – ono plansko, gde sve ima svoje mesto, i ono u poslednjem trenutku, kada bacite sve u kofer i nadate se da ste poneli najvažnije. Ja sam negde između. Na put uvek nosim barem jednu knjigu, čak i ako je ne pročitam, a to se neretko desi, lepo je znati da je tu.
TU: Gde biste voleli da otputujete u nepoznato?
DR: U nepoznato? Uh, to je teško pitanje! Ima toliko mesta koja bih voleo da posetim… Možda neka egzotična ostrva gde nema signala za mobilni, ali ima predivnih plaža i ukusne hrane. Ili neka mala sela u Evropi gde se život odvija polako i ljudi su opušteni. Ili možda čak i na Međunarodnu svemirsku stanicu, zašto da ne? U svakom slučaju, voleo bih da odem negde gde ću upoznati nove ljude, naučiti nešto novo i doživeti nešto nezaboravno. Jer putovanja su najbolji način da proširite svoje vidike i obogatite svoj život.
Tekst: Petar Vušurović
Foto: Goran Đukanović
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Održivost u ugostiteljstvu postaje sve važniji aspekt poslovanja, jer sve veći broj turista traži ekološki odgovorne destinacije. Hoteli širom sveta uvode održive prakse kako bi smanjili svoj ekološki otisak i privukli ekološki osvešćene goste. Međutim, za postizanje stvarnog napretka potrebno je povećanje svesti i edukacija kako zaposlenih, tako i gostiju
Održivo hotelijerstvo podrazumeva primenu ekološki odgovornih praksi u hotelima kako bi se smanjio negativan uticaj na životnu sredinu, poboljšala energetska efikasnost i podstakao društveno odgovoran turizam. To uključuje smanjenje otpada, uštedu energije i vode, korišćenje obnovljivih izvora energije, nabavku lokalnih i organskih proizvoda, kao i edukaciju gostiju i zaposlenih o ekološkim principima.
Održive prakse u hotelima
Mnogi hoteli već implementiraju ekološki prihvatljive strategije. Neki od primera uključuju:
Smanjenje otpada – Uvođenje reciklažnih sistema, smanjenje upotrebe plastike i ponovna upotreba materijala značajno doprinose očuvanju životne sredine
Efikasno korišćenje energije – Hoteli koriste LED rasvetu, pametne termostate i solarne panele kako bi smanjili potrošnju energije
Ušteda vode – Instalacija ekoloških tuševa i slavina, kao i korišćenje sistema za prečišćavanje otpadnih voda, omogućava efikasniju potrošnju vode
Lokalna i organska hrana – Mnogi hoteli sarađuju sa lokalnim proizvođačima hrane, čime se smanjuju emisije ugljen-dioksida i podržava lokalna ekonomija
Ekološki prevoz – Podsticanje korišćenja bicikala, električnih vozila i organizovanog prevoza smanjuje emisiju gasova sa efektom staklene bašte
Hotel Park Plaza Histria (Hrvatska) – Ovaj hotel u Puli implementira sisteme za smanjenje otpada, koristi solarnu energiju i podržava lokalne proizvođače hrane
Eco Hotel Bohinj (Slovenija) – Nalazi se u srcu prirode i koristi isključivo obnovljive izvore energije, održive građevinske materijale i reciklirane resurse
Hotel Splendid Conference & Spa Resort (Crna Gora) – Primenjuje ekološki odgovorne strategije, uključujući sisteme za smanjenje potrošnje vode i energije, kao i smanjenje plastičnog otpada
Biohotel Stanglwirt (Austrija) – Ovaj hotel koristi 100% obnovljive izvore energije, ima organsku farmu i primenjuje zero waste strategije
Vigilius Mountain Resort (Italija) – Hotel na planinskoj lokaciji koji se oslanja na geotermalnu energiju i smanjenje emisije ugljen-dioksida kroz održivu arhitekturu
Važnost edukacije gostiju
Iako hoteli mogu primeniti brojne održive prakse, njihova efikasnost zavisi i od gostiju. Edukacija posetilaca putem informativnih brošura, digitalnih aplikacija i radionica može ih podstaći da se i sami uključe u ekološki odgovorno ponašanje. Jedan od primera jeste podsticanje gostiju da ponovo koriste peškire kako bi se smanjila potrošnja vode i energije.
Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.
Održivost u ugostiteljstvu nije samo trend, već i nužnost za budućnost industrije. Hoteli koji primenjuju ekološke prakse ne samo da smanjuju troškove poslovanja, već i privlače sve veći broj ekološki osvešćenih turista. Uz odgovarajuću edukaciju i podsticaje, gosti mogu postati aktivni učesnici u očuvanju životne sredine. Time se doprinosi globalnim naporima za održiv razvoj.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Putovanja su nekada bila striktno vezana za fiksne datume i proverene destinacije. Ljudi su birali mesta koja su već stekla reputaciju sigurnih i popularnih, a istraživanje nepoznatog bilo je uglavnom rezervisano za retke avanturiste. Međutim, zahvaljujući različitim društvenim i tehnološkim promenama, turistička mapa sveta se menja – destinacije koje do sada nisu bile u fokusu, postaju apsolutni hit. Ovaj “novi talas” rezultat je sinergije svih subjekata turizma: radoznalih turista, turističkih agencija i organizacija, hotela, restorana, lokaliteta, onlajn turističkih platformi, influensera, vodiča, avio kompanija, itd
U doba kada je sve dostupno samo jednim klikom i kada “svaka roba ima svog kupca” prilično je izazovno predstaviti svetu nešto novo. Često nam deluje da je nemoguće oduševiti turistu 21. veka, koji je zašao u skoro svaki kutak zemaljske kugle. Ipak, stručnjaci su tu da nas uvere u suprotno i pokažu nam da kvalitetno ispitivanje tržišta, poznavanje psihologije turista i velika ulaganja, i te kako daju rezultate.
Moderni putnici postavljaju sasvim nove standarde kada je reč o putovanjima, pa odavno nije dovoljno da određena destinacija bude samo estetski privlačna ili poznata po nekom istorijskom događaju. Turisti traže ideje, novine, aktivnosti i iskustva. Sa tim u vezi, tek kombinovanjem najrazličitijih elemenata ponude, nastaju privlačne turističke destinacije, koje svoje posetioce drže stopostotno “prisutnim” i aktivnim.
Ključni faktor i temelj za posećenu destinaciju jeste dobra saobraćajna povezanost, jer je upravo njen razvoj doprineo kretanju ljudi i unapredio putovanja. Danas je, maltene, nezamislivo da bilo koji deo planete bude nedostupan radoznalim putnicima. Avio-kompanije se svakodnevno suočavaju sa potrebom za usavršavanjem i unapređenjem usluga koje nude svojim klijentima. Osim poboljšanja kvaliteta saobraćaja, u pogledu brzine i same udobnosti, neprestano se javlja tendencija za novim linijama ka novim destinacijama, što je posledica tržišne potražnje i aktuelnih turističkih trendova.
Nacionalna kompanija Er Srbija u 2025. godini omogućiće putnicima iz Srbije i regiona još bolju povezanost sa atraktivnim evropskim destinacijama, sa posebnim akcentom na povećanu potražnju za letovima ka Italiji i Mediteranu. Uz to, od 11. januara uspostavljena je nova direktna linija sa NR Kinom, do Šangaja. Direktor za komercijalu i strategiju u kompaniji Er Srbija, Boško Rupić, navodi da će nove linije imati veliki turistički značaj, jer će omogućiti još bolju povezanost Srbije sa atraktivnim destinacijama i učiniti ih dostupnim za sve putnike koji preko Beograda imaju dobru povezanost sa ostatkom sveta.
Boško Rupić
– Kao što smo najavili u decembru prošle godine, ove godine uvodimo tri nove linije iz Beograda. Posle višegodišnje pauze, 18. aprila obnavljamo letove do Firence, dok će letovi ka Mikonosu započeti 6. juna, a ka Algeru na Sardiniji 10. juna 2025. godine. Do Sardinije i Mikonosa naša kompanija je letela prethodnih godina u saradnji sa partnerskim turističkim agencijama. Bili su to čarter letovi, a sada su se stvorili uslovi da do te dve popularne destinacije letimo i u redovnom saobraćaju, tokom letnje sezone. Na taj način, putnicima se pruža mogućnost da samostalno planiraju boravak na nekim od najomiljenijih ostrva Italije i Grčke– kaže Rupić.
Očekuje se visoka popunjenost letova, posebno u letnjim mesecima kada je interesovanje za Italiju i Grčku na vrhuncu.
– Mikonos i Algero su među omiljenim letnjim destinacijama, dok Firenca, pored turista, privlači i poslovne putnike i studente. Verujemo da će ove linije doprineti jačanju turističkog i poslovnog povezivanja Srbije sa Italijom i Grčkom. Firenca je jedan od najposećenijih gradova u Italiji, dok Mikonos i Algero svake godine privlače veliki broj turista iz celog sveta – navodi Rupić.
Prvi putnici imaće priliku da uživaju u popustima i benefitima, jer će avio-karte moći da kupe po specijalnim cenama u promotivnom periodu, putem sajta ili mobilne aplikacije Air Serbia, odnosno na prodajnim mestima.
Photo: VisitSaleska
Stalno unapređivanje i razvijanje turističke ponude su nezaobilazni mehanizmi kada govorimo o Sloveniji, zelenoj državi Evrope, koja svojim turistima nudi izuzetne prirodne lepote, bogatu kulturnu baštinu i brojne mogućnosti za aktivan odmor i rekreaciju. Bledsko jezero, Bohinj, Triglav, Portorož, Piran, Ljubljana, Maribor, Alpi… Međutim, i pored velike i snažne ponude i konkurencije, izdvojićemo Velenje koje postaje sve posećenija destinacija Slovenije. U prethodnoj godini, najveći broj poseta zabeležen je tokom letnjih meseci, a najbrojniji turisti dolaze iz Nemačke, Austrije, Kine i Italije. Sve većoj posećenosti ove regije pogoduje odlična saobraćajna povezanost sa Ljubljanom i glavnim autoputevima, ali i sa susednim državama. Javni gradski prevoz je, takođe, dobro razvijen, dok je najbliži aerodrom Maribor, udaljen oko 60 km, a Ljubljana oko 130 km, što omogućava lak pristup međunarodnim destinacijama.
– Velenje je turistička destinacija koja zbog jedinstvene kombinacije industrijskog nasleđa, prirodnih lepota i moderne infrastrukture privlači sve veće interesovanje. Grad je poznat po Velenjskom jezeru, koje nudi brojne mogućnosti za rekreaciju, poput plivanja, veslanja na dasci (SUP) i vožnje bicikla po uređenim stazama. Osim toga, Velenjski dvorac, jedan od najbolje očuvanih dvoraca u Sloveniji, privlači ljubitelje istorije i kulture. Pored prirodnih i kulturnih znamenitosti, grad nudi i brojne događaje, poput Pikinog festivala, najvećeg dečjeg festivala u Sloveniji. Ponosni smo i na to što smo jedina destinacija u Sloveniji koja se može pohvaliti sa tri doživljaja sa 5*, koji nose znak Slovenia Unique Experience – navodi Sara Mahmutović, menadžer prodaje i marketinga za Velenjsku (Šalešku) dolinu.
Sara Mahmutović
Ona takođe dodaje da se među najtraženijim doživljajima ističu: Velenjsko jezero – omiljeno mesto za rekreaciju i opuštanje, Muzej rudarstva Slovenije – autentično iskustvo rudarske prošlosti, Velenjski dvorac – koji je jedan od najbolje očuvanih zamaka u Sloveniji, kao i Pikin festival – najveći dečji festival u Sloveniji.
Ono što svakako donosi preimućstvo jeste nezavisnost trurističke ponude Velenja od sezone, jer su svi periodi u toku godine jednako popunjeni, u zavisnosti od traženih aktivnosti.
– Proleće je idealno vreme za posetu Velenju zbog prijatnih temperatura i cvetanja prirode, kao i raznih kulturnih događaja i festivala, dok su letnji meseci najpopularniji za posetu Velenju, posebno zbog Velenjskog jezera, koje nudi brojne vodene aktivnosti. Tokom leta se takođe održavaju različiti festivali, uključujući Pikin festival, koji privlači mnoge porodice i decu. Jesen je savršena za one koji vole mirniju atmosferu i lepe pejzaže. Ovo je doba godine kada možete uživati u biciklističkim i pešačkim stazama, kao i u lokalnoj gastronomiji. Zima donosi posebnu čar, iako Velenje nije glavno skijaško odredište, ali se u ovom periodu održavaju božićni sajmovi i drugi zimski festivali, što dodatno obogaćuje ponudu – objašnjava Sara Mahmutović.
Na samo 25 km od Sarajeva i 20 km od aerodroma, nalaze se skijališta Bjelašnica i Igman, sa više od 200 snežnih dana godišnje. Osim idealnih vremenskih uslova, Bjelašnica ima popularnost još od daleke 1984. godine, kada su u Sarajevu održane Zimske Olimpijske Igre, a tradicija velikih manifestacija nastavila se i do današnjih dana. Primera radi, 2023. godine ski centar je bio domaćin Evropa Kupa u okviru Međunarodne skijaške federacije u disciplini Super G za žene, a 2025. godine domaćin FIS Evropa kupa za muškarce u Super G disciplini, što Bjelašnicu čini pravom sportskom destinacijom. Lea Kalender, portparolka Olimpijskog centra Bjelašnica-Igman, pomogla nam je da doživimo Bjelašnicu kroz reči.
Lea Kalender
– Svake zimske sezone ugostimo više od 300.000 posetilaca. Ski centar Bjelašnica-Igman je jedinstveno područje koje obuhvata tri lokacije na kojima je moguće skijati, a to su Babin do na Bjelašnici, Veliko polje na Igmanu i Malo polje na Igmanu. Vrhunac sezone traje od početka januara do sredine aprila i u tom razdoblju se održava veliki broj snowboarding i skijaških takmičenja. Na navedenim lokalitetima posetiocima je na raspolaganju nekoliko hotelskih kapaciteta i apartmanskih naselja, ugostiteljskih objekata koji pružaju sjajnu zabavu i koji gostima omogućavaju ugodan boravak u blizini ski centra. Velika prednost Bjelašnice i Igmana je već spomenuta blizina glavnog grada, gde postoji veliki broj smeštajnih kapaciteta – navodi Lea.
Osim zimskog turizma, Bjelašnica je odličan izbor i u letnjem periodu, kada možete uživati u panoramskom razgledanju, paraglajdingu, brdskom biciklizmu, planinarenju, vožnji kvadova, dečjim parkovima i parku sa tjubingom i letnjim skijanjem.
– Bjelašnica nudi nešto jedinstveno, a to je poseban adrenalin u jednoj od najzahtevnijih staza u regionu, čiji značaj su prepoznali elitni svetski skijaši, kao što je Ivica Kostelić. Na ovoj planini postoji ogroman freeride teren koji je najpristupačniji u mesecu martu i nalazi se na južnom delu planine. Bjelašnica ima 14.000 kilometara najuređenijih staza koje privlače uglavnom iskusne skijaše i snowboardere – zaključuje Lea. Pored toga, planina Igman poznata je po najvećoj koncentraciji ozona u ovom delu Evrope, i kao takva, pogodna je za treninge i pripreme sportskih ekipa.
Idući ka zapadu Evrope, dolazimo do Austrije. Smešten na reci Dravi, prepoznatljiv po svojim termalnim izvorima, bogatoj istoriji i slikovitoj prirodi, nalazi se drugi najveći grad austrijske pokrajine Koruško – Villach. Iako Alpi asociraju isključivo na zimski turizam, Villach je atraktivan i posećen tokom cele godine.
– Pored kombinacije planina i jezera, postoji i mnoštvo zanimljivih izletničkih destinacija, kao što su Affenberg, sa svojim makaki majmunima i Adlerarena sa čuvenim orlovima. Doživljaj jezera Ossiach brodom, iskustvo je koje se dugo pamti. Granicu između Austrije, Italije i Slovenije možete istražiti žičarom, a Gerlitzen Alpe gondolom. Za skijanje i snoubording dostupno je 52,9 km staza i 12 km ski ruta. Gostima je na raspolaganju ski lift, a zimski sportski centar nalazi se na visini od 1000 do 1911 metar – kaže Georg Overs, generalni direktor turističke organizacije Villach.
Georg Overs
Ono što je, pored celogodišnje turističke ponude, veoma značajno jeste raznolika ponuda koju Villach nudi, pa u lepotama ovog austrijskog grada mogu uživati sve generacije, od najmlađih do najstarijih. Izbor hotela je veliki i možete birati da li ćete biti smešteni direktno na jezeru, skijaškim stazama ili u samom gradu. Uz to, u ovoj destinaciji mogu uživati i kamperi, ali i svi oni koji žele potpuni mir i doživljaj seoskih domaćinstava Austrije. Biciklizam je važan za ovu regiju, pa većina ruta nudi predivan pogled na jezera. Imajući u vidu blizinu granica susednih zemalja i raznolikost u gastronomiji, Overs ističe:
– Pored klasične koruške i austrijske kuhinje, mnogi restorani nude čuvenu Alpe-Adria kuhinju, koja je obogaćena uticajima iz susednih zemalja, Italije i Slovenije. I ono što je veoma važno napomenuti, postajemo sve održiviji i uskoro ćemo dobiti sertifikat za to – najavljuje Overs.
Ako vam je Evropa, ipak, “tesna” i spremni ste da zakoračite na drugi kontinent, upoznajte Ras Al Khaimah, najseverniji od sedam Ujedinjenih Arapskih Emirata. Povoljniji i mirniji od Dubaija, od kog je udaljen oko jedan sat vožnje, ali jednako atraktivan, bogat i inspirativan, sve češće se pojavljuje kao željena destinacija modernih turista. Svedoci smo stepena inovacija koje dolaze sa Arabijskog poluostrva, pa je Ras Al Khaimah prava riznica turističkih ponuda. Osim nestvarnih plaža, belog peska i luksuznih marina, hotela i restorana, na planini Jebel Jis možete iskusiti doživljaj najvećeg Zip-lajna na svetu ili upoznati jedinu farmu bisera u UAE – Suwaidi Pearls Farm. Aktivnosti na otvorenom, opcije za ljubitelje adrenalina, uređene pešačke zone, spa centri ili istorijski gradovi… Ras Al Kaimah nudi pregršt mogućnosti i nikoga ne ostavlja ravnodušnim.
Budućnost turističkih putovanja leži u inovacijama. Avio-kompanije, turističke agencije i lokalne zajednice ulažu velike napore u promociju novih destinacija, uzimajući u obzir činjenicu da su putnici sve više zainteresovani za one varijante koje će im pružiti aktivni i sadržajni odmor. Uspešni trendovi, poput gore navedenih, dokazuju da autentičnost, održivost i personalizovana iskustva postaju jednako važna kao i sama estetika destinacije. Svet postaje zanimljiviji i dostupniji nego ikada ranije, otvarajući put ka doživljavanju novog, što će svakako redefinisati pojam putovanja.
Tekst: Ivana Ninić
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Ovaj sajt koristi kolačiće za pretraživače da unapredi funkcionisanje. Korišćenjem sajta prihvatate njihovu upotrebu. Prihvatam
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.