21.8 C
Belgrade
nedelja, jul 6, 2025
Naslovna Blog Stranica 12

Mala Venecija Timočke Krajine i grad gde je na svakih 100 ljudi dolazila jedna kafana

0
Knjaževac
Photo: iStock

Skriven među veličanstvenim obroncima Stare planine, Knjaževac je grad koji se ne otkriva na brzinu – on se doživljava srcem. Sa bogatom istorijom, netaknutom prirodom i dušom prošlih vekova, Knjaževac predstavlja pravu destinaciju za one koji traže mir, romantiku i autentičnost Srbije

Knjaževac se nalazi u istočnoj Srbiji, leži na dve reke, na kojima se nalazi čak sedam prelepih mostova. Knjaževac nazivaju i „malom Venecijom“ zbog gondola koje su nekada plovile Timokom, kao i „malim Parizom“ zbog činjenice da je između dva svetska rata na 100 stanovnika dolazila jedna kafana.

Kratka istorija Knjaževca

Nekada poznat kao Gurgusovac, ovaj šarmantni grad nosi ime po knezu Milošu Obrenoviću, koji je 1859. godine preimenovao naselje u Knjaževac. Grad je vekovima bio strateška tačka – od rimskih puteva i srednjovekovnih tvrđava, do burnih događaja u Prvom i Drugom svetskom ratu. Ipak, danas je Knjaževac pre svega mesto gde vreme sporije teče, a uspomene se nežno upliću u ulice i mostove.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TU magazin (@tumagazin.rs)

Turizam – Spoj prirode i tradicije

Knjaževac je idealan za turizam u prirodi, ali i za sve one koji žele da osete toplinu domaćinske atmosfere. Zimi, Stara planina mami zaljubljene parove, porodice i avanturiste na bele staze, dok leti planinske reke i šumski putevi pozivaju na istraživanje i spokoj.

Obavezno treba posetiti vidikovac Babin zub, koji nudi panoramu vrednu svakog pogleda – naročito u suton, kada se sunce skriva iza planinskih vrhova kao da skriva tajnu ljubavi.

U samom centru grada, mostovi na reci Trgoviški Timok zrače posebnom romantikom, a stari železnički most i danas je omiljeno mesto za fotografije i poljupce pod vedrim nebom.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Zanimljivosti i duh mesta

  • Muzej u Knjaževcu čuva priče o običajima, odeći i životu starog Timočkog kraja – Savršeno mesto za sve koji vole kulturu i detalje prošlosti
  • Vinarije oko Knjaževca nude mogućnost degustacije vina među vinogradima – Idealno za zaljubljene večeri
  • Zavičajni festival „Knjaževac u pesmi i igri“ vraća duh tradicije, muzike i folklora, donoseći emociju koja se prenosi sa kolena na koleno

Kafane Knjaževca – Mesto gde ukus ima dušu

Ako Knjaževac ima srce, onda ono kuca u njegovim kafanama. U vreme između dva velika rata, na svakih 100 stanovnika postojala je jedna kafana. To je dokaz koliko su meštani voleli druženje, pesmu i dobru kapljicu. I danas, kafane ovde nisu samo mesta za jelo, one su žive priče, sa kariranim stolnjacima, tamburašima i osmehom koji stiže pre menija.

Gastronomski specijaliteti – Između vatre, vina i tradicije

U Knjaževcu, hrana se ne služi, ona se daruje. Tradicionalna jela pripremaju se po receptima starih domaćica, često na otvorenoj vatri ili ispod sača, a glavni sastojak je – vreme.

  • Timočka pogača – Meka, mirisna i neizostavna uz svaki obrok
  • Belmuž – Jelo od mladog sira i kukuruznog brašna, vekovima je hranilo pastire, porodice i putnike. To je sećanje na detinjstvo, miris planinskih ognjišta i ukus koji greje dušu
  • Ovčiji paprikaš i jagnjetina ispod sača – Pravi izbor za sve koji vole bogat, autentičan ukus
  • Sušena pastrmka iz planinskih potoka – Lokalni specijalitet sa Stare planine, jednostavno nezaboravan
  • Ajvar i turšija –Spremljeni s ljubavlju, baš kao nekada u dedinoj kujni

Vino i rakija – gutljaj koji greje

Ne može se pričati o Knjaževcu bez vina i rakije. Lokalna vina spajaju klimu Stare planine i bogatu vinogradarsku tradiciju. Najčešća vina su od sorte kaberne sovinjon, ali ni domaća rakija od šljive ili kajsije ne zaostaje. To su pića koja se piju polako, uz pogled, osmeh i tišinu koja govori više od reči.

Zašto treba posetiti Knjaževac?

Knjaževac nije samo mesto – on je osećaj. Osećaj kada se ruka spontano uhvati za drugu dok šetate pored Timoka, kada vas mirisi domaće hrane vrate u detinjstvo, i kada priroda oko vas tiho šapuće: „Dobrodošao si. Ovde možeš odmoriti.“

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Turistički trijumf Grčke: Rekordan rast prihoda i broja turista

0
Bazen grčka santorini hotel
Photo: Unsplash/orva studio

Grčka beleži istorijsku 2025. godinu kada je reč o turizmu, sa rekordnim brojem dolazaka i prihoda koji su premašili sva očekivanja. Ova mediteranska destinacija je postavila nove standarde u turističkoj industriji, sa posebnim uspehom u segmentu kruzerskog turizma, koji doživljava pravu renesansu

Prema podacima Grčke nacionalne turističke organizacije (GNTO), prihodi od turizma u 2025. godini premašili su 23 milijarde evra, što je najveći zabeleženi iznos do sada. Ovaj rast predstavlja skok od više od 15% u odnosu na 2024. godinu. Posebno se ističu destinacije kao što su Santorini, Mikonos, Krit i Rodos, koje su beležile skoro konstantnu popunjenost tokom cele letnje sezone.

Rekordan broj turista

Tokom 2025. godine, Grčku je posetilo više od 40 miliona turista, čime je nadmašen i rekord iz 2019. godine. Ta godina je do tada važila za zlatni standard grčkog turizma. Ključni faktori uspeha uključuju:

  • Povratak turista iz Nemačke, Velike Britanije i Francuske
  • Porast interesovanja sa tržišta Bliskog Istoka i Azije
  • Unapređenje avio-povezanosti sa glavnim svetskim metropolama
  • Snažna promocija autentičnih iskustava izvan tradicionalnih letovališta

Kruzerski turizam – Zvezda u usponu

Jedan od najznačajnijih doprinosa ukupnom uspehu dolazi iz kruzerskog sektora. Grčke luke su tokom 2025. godine ugostile više od 6 miliona putnika sa kruzera, što je rast od čak 20% u odnosu na prethodnu godinu. Najposećenije luke bile su:

  • Pirej – Glavno čvorište za kruzere u istočnom Mediteranu
  • Krf – Popularna stanica luksuznih kruzera
  • Heraklion (Krit) – Idealna kombinacija istorije i pristupačnosti
  • Santorini i Mikonos – Nezaobilazne destinacije za sve luksuzne itinerere

Poseban uspeh ostvaren je zahvaljujući investicijama u proširenje luka i digitalizaciju usluga, što je omogućilo efikasniji prihvat većeg broja brodova i putnika.

Održivost i pametna strategija

Grčka vlada i turistički sektor fokusirali su se i na održivi razvoj, kroz kontrolu prekomernog turizma na osetljivim lokacijama i razvoj novih destinacija unutar kontinentalnog dela zemlje. Takođe, kampanje usmerene ka tzv. slow tourism konceptu i iskustvima izvan plaža privukle su novi profil putnika. Oni traže kulturu, gastronomiju i autentične susrete sa lokalnim stanovništvom.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Zlatna godina za grčki turizam

Ova godina definitivno ulazi u istoriju grčkog turizma kao najuspešnija do sada. Uz rekordne prihode, impozantan broj posetilaca i snažan rast kruzerskog sektora, Grčka potvrđuje svoju poziciju jednog od najatraktivnijih turističkih odredišta na svetu. Održivost, inovacije i strateško promovisanje raznovrsne ponude pokazali su se kao ključ uspeha. To će sigurno biti osnova i za nastavak pozitivnog trenda u godinama koje dolaze.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Italija na vrhu evropskog luksuznog šoping turizma – Ispred Francuske i Grčke

0
Šoping turizam italija kupovina
Photo: Pexels/Andrea Piacquadio

U svetu gde turizam sve više postaje iskustveni luksuz, Italija se ističe kao neprikosnoveni lider u oblasti šoping (shopping) turizma, posebno u luksuznom segmentu. Ispred velikih konkurenata poput Grčke i Francuske, Italija godišnje prihoduje oko 2,5 milijardi evra isključivo od turista koji dolaze zbog kupovine – i to ne bilo kakve, već kupovine prestižnih brendova, visoke mode i jedinstvenih italijanskih proizvoda

Zašto Italija privlači luksuzne kupce?

Italija je vekovima poznata kao kolevka mode, dizajna i kvaliteta. Brendovi poput Gucci, Prada, Dolce & Gabbana, Versace ili Valentino nisu samo simboli luksuza – oni su deo italijanskog identiteta. Turisti iz celog sveta, a posebno iz Azije, Bliskog Istoka i SAD-a, dolaze u Milano, Rim i Firencu upravo kako bi doživeli autentično iskustvo kupovine u prestonici mode.

Dodatan razlog dominacije Italije je i kombinacija kulturnih i gastronomskih atrakcija – turisti ne dolaze samo da kupuju, već i da uživaju u umetnosti, istoriji i vrhunskoj kuhinji. Ovaj spoj luksuza i tradicije čini Italiju jedinstvenim „lifestyle“ odredištem.

Glavni gradovi luksuznog šopinga:

  • Milano – Svetska prestonica mode, dom poznate ulice Via Montenapoleone
  • Firenca – Idealno mesto za ljubitelje kože, nakita i ručno rađenih proizvoda
  • Rim – Luksuzni butici u blizini Španskih stepenica privlače globalnu elitu
  • Venecija – Autentični proizvodi od murano stakla i svilene tkanine
  • Trst – U gradu se nalazi više hiljada radnji i nekoliko velikih trgovačkih centara i robnih kuća

Poređenje sa Grčkom i Francuskom

Dok Francuska, posebno Pariz, ostaje snažna konkurencija zahvaljujući globalno poznatim luksuznim markama i turizmu, Italija prednjači zahvaljujući raznovrsnijoj ponudi i većem broju manjih gradova koji nude ekskluzivne proizvode van velikih tržnih centara.

Grčka, iako izuzetno popularna kao letnja destinacija, još uvek ne dostiže nivo Italije u luksuznom sektoru, budući da njen turizam više počiva na plažama, istorijskim lokalitetima i tradicionalnoj kulturi, a manje na kupovini brendiranih proizvoda.

Ekonomskiuticaj na italijanski BDP

Italijanski šoping turizam ima direktan uticaj na nacionalnu ekonomiju. Prema poslednjim podacima, čak 2,5 milijardi evra godišnje ulazi u italijanski BDP zahvaljujući turistima koji dolaze sa ciljem luksuzne kupovine. Ovaj sektor doprinosi zapošljavanju, rastu maloprodaje i jačanju imidža Italije kao premijum destinacije.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Sa bogatom tradicijom u modi, umetnosti i zanatstvu, Italija ne samo da privlači turiste, već ih transformiše u ambasadore italijanskog stila života. Dominacija u šoping turizmu nije samo trend – to je strateška prednost Italije koja se svake godine sve više učvršćuje.

Za sve koji traže više od običnog odmora, Italija ostaje nezamenjiva destinacija. To je zemlja gde se istorija, umetnost i luksuz susreću u svakom šavu, detalju i torbi sa poznatim logoom.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Expedia Trip Matching: Instagram Reels postaje mesto za direktnu rezervaciju i prodaju putovanja

0
Instagram reels
Photo: Freepik

U savremenom digitalnom dobu, granice između inspiracije i akcije gotovo da i ne postoje. Jedan klik na telefonu može biti dovoljan da od inspiracije s Instagram Reels videa odmah rezervišemo let, hotel i avanturu iz snova. Najnovija inovacija kompanije Expedia, u saradnji sa Instagramom, uvodi revoluciju u način na koji planiramo putovanja – kroz AI planiranje unutar Reels videa, pod nazivom Expedia Trip Matching

Društveni mediji kao direktni prodajni kanali

Društveni mediji su dugo služili kao izvor inspiracije. Slika predivne plaže, video adrenalinske ture ili slika egzotičnog doručka na planini pokretali su želju za putovanjem. Ipak, do sada je put od te inspiracije do konkretne rezervacije bio dug i često prekinut.

Expedia sada skraćuje taj put koristeći veštačku inteligenciju da odmah ponudi konkretne predloge za putovanja na osnovu sadržaja koji korisnici gledaju na Instagram Reels platformi. To znači da korisnik koji gleda video iz Beograda može odmah dobiti prilagođene ponude za letove, smeštaj, obilaske i restorane, bez napuštanja omiljene aplikacije.

Kako funkcioniše Expedia Trip Matching?

Inovacija se oslanja na napredne AI algoritme koji analiziraju vizuelni i tekstualni sadržaj Reels videa i prepoznaju destinacije, atrakcije, pa čak i specifične aktivnosti. Na osnovu toga, korisniku se u realnom vremenu nude personalizovani predlozi i opcije rezervacije putem Expedia platforme. Na taj način, proces planiranja putovanja postaje brži, jednostavniji i intuitivniji.

Prednosti za korisnike i brendove

Za krajnje korisnike, ovo znači manje vremena traženja, a više vremena za uživanje. AI prepoznaje ono što im se dopada i odmah nudi opcije koje mogu rezervisati. Za influensere i turističke brendove, ovo predstavlja novu mogućnost monetizacije, svaki video postaje potencijalna tačka konverzije i direktne prodaje.

Nova era digitalnog marketinga u turizmu

Expedia Trip Matching nije samo tehnološka inovacija. To je sada pokazatelj da društveni mediji postaju ključni kanal prodaje u turizmu, a ne samo mesto za vidljivost i inspiraciju. Ovaj korak otvara vrata novim oblicima oglašavanja, saradnje sa kreatorima sadržaja i modelima poslovanja u turističkoj industriji.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Saradnja između Expedie i Instagrama kroz AI planiranje putovanja unutar Reels videa predstavlja budućnost turizma. To je mesto gde se inspiracija, planiranje i rezervacija dešavaju u jednom dahu. Društveni mediji su sada most između želje i realizacije, a brendovi koji to prepoznaju biće korak ispred konkurencije. Expedia Trip Matching pokazuje da je vreme da prestanemo da gledamo društvene mreže samo kao alat za marketing – jer one postaju snažan mehanizam direktne prodaje.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Odmor bez gužve: Alternativne destinacije umesto masovnog turizma

0
Procida italija
Photo: Unsplash/Charles Devaux

Gotovo sva živopisna mesta imaju problem sa masovnim turizmom. Horde turista ne ugrožavaju samo destinacije i atrakcije, već i lokalno stanovništvo i funkcionisanje gradova. Postoji puno destinacija koje su podjednako lepe i sadržajne, ali nisu na turističkim mapama, pa predlažemo da izaberete neke od njih

Danas je za kvalitetan odmor neophodno da izaberete destinacije na kojim nema gužvi i masovnog turizma. Mnoga mesta širom sveta još uvek čuvaju duh prošlih vremena i nude mirnu alternativu tamo gde gužve još nisu stigle.

Takve destinacije nude znatno pristupačniji odmor koji je malo prizemniji, mirniji. Možda nećete videti kultne spomenike ili poznate muzeje, ali sve obećavaju opušten i kvalitetan odmor. Listu takvih mesta je objavio i Euronews, kao pomoć već ugroženim destinacijama poput Venecije ili Dubrovnika.

Đirona umesto Barselone

Barselona je najposećeniji grad u Španiji, pa su vlasti bile prisiljene da preduzmu određene mere kako bi smanjile štetan uticaj turizma na stanovnike. Umesto da se borite s gužvom, posetite Đironu koja je udaljena manje od sat vremena vožnje vozom od Barcelone u regiji Katalonija.

Iako nije na obali, srednjovekovni grad Đirona je udaljen oko sat vremena od mnogih gradova na Kosta Bravi, pa se zaista isplati jednodnevni izlet kako biste videli impresivnu arhitekturu i uređene vrtove. U Đironi je sve za oko 25% jeftinije nego u Barseloni.

Bodrum umesto Sent Tropea

Ako tražite more, pesak i glamur, razmislite o odlasku na tirkiznu obalu Turske umesto na francusku Azurnu obalu. Obala poluostrva Bodrum obrubljena je odmaralištima koja direktno izlaze na obalu. Ovde se možete odmarati u hotelu, uživati u ukusnoj lokalnoj hrani, a svi izleti i sve cene su daleko pristupačnije nego u Francuskoj.

Trevizo umesto Venecije

U Trevizu nema Mosta uzdaha, ali ima atraktivnih reka s istorijskim palatama i drevnom arhitekturom. Grad je udaljen manje od pola sata od Venecije vozom ili automobilom, a aerodrom se nalazi odmah pored njega. Umesto da se borite sa gužvom u gradu u laguni, slobodno vreme provedite u elegantnim arkadama i zgradama u Trevizu.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Procida umesto Kaprija

Ostrvo Kapri je poznato po šik hotelima i luksuznim buticima. Sama blizina Amalfi obale je takođe uticala na popularnost Kaprija. Međutim, znatno pristupačniji i bolji odmor nudi ostrvo Procida nedaleko od Napulja. Procida je poznata kao ostrvo ribarskih kuća pastelnih boja. Tu je odmor dosta pristupačniji i gužvi gotovo i da nema.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Istra pod turističkim pritiskom: Među najopterećenijim destinacijama Evrope po broju noćenja

0
Rovinj
Photo: iStock

Nova analiza turističkih kretanja, koju je objavio Which? Travel, otkriva zabrinjavajuće podatke o prekomernom turizmu u Evropi, a Istra se našla na neslavnom drugom mestu liste destinacija s najvećim brojem noćenja po glavi stanovnika – čak 133.467 noćenja na 1.000 stanovnika

Dok se mnoge zemlje trude da privuku više turista, određene regije Evrope suočavaju se s kontraefektom, turističkim preopterećenjem koje ugrožava infrastrukturu, život lokalnog stanovništva i očuvanje kulturne baštine. Prema najnovijem istraživanju, Istra se nalazi na drugom mestu najopterećenijih destinacija, što u velikoj meri ugožava kako lokalno stanovništvo, tako i sve brojnije turiste.

Kritične brojke: Gde turizam prerasta u problem?

Najveći pritisak beleži se na grčkom ostrvu Zakintos, sa gotovo 150 turista na jednog stanovnika, dok je Majorka rekorder po ukupnom broju noćenja – preko 51 milion godišnje. Pariz, pak, prednjači po gustini turista sa neverovatnih 418.000 noćenja po kvadratnom kilometru.

Istra u centru pažnje: Od diskretne destinacije do velikog problema

Iako se često promoviše kao “najbolje čuvana tajna Hrvatske”, Istra se prema podacima izdvaja kao regija s jednim od najvećih turističkih opterećenja u Evropi. Ogroman broj gostiju dovodi do brojnih izazova, od prenatrpanosti istorijskih centara do rasta cena nekretnina i pritiska na lokalne usluge.

U mnogim mestima već je dosegnuta tačka pucanja. Negativni efekti turizma – od antisocijalnog ponašanja do pritiska na komunalne resurse – često nadmašuju koristi, navodi se u pisanju časopisa Which? Travel.

Zašto neki gradovi bolje podnose masovni turizam?

Prema mišljenju stručnjaka, destinacije koje su od početka bile koncipirane kao turističke, poput Las Vegasa, Blackpoola ili Orlanda, nemaju iste probleme jer su njihove infrastrukture dizajnirane da apsorbuju velike količine posetilaca. S druge strane, istorijska jezgra poput Dubrovnika i Praga teško podnose ovakav pritisak. Takođe, problem ne predstavlja samo broj turista, već i njihovo ponašanje.

Moguća rešenja: Fokus na održiv i lokalno prilagođen turizam

Kao rešenje, stručnjaci predlažu disperziju turističkih tokova ka manje poznatim, ali jednako atraktivnim destinacijama. Preporučuju se oblasti poput Ribnika u Poljskoj, severoistočne Makedonije i ruralne Rumunije, gde je moguće doživeti autentična iskustva bez gužve.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Takođe, primer norveškog ostrva Jan Majen, koje godišnje beleži nula turista zbog stroge kontrole pristupa, pokazuje da postoje i mesta koja svesno čuvaju svoju izolovanost – kao vid zaštite prirodne sredine.

Ključne statistike koje upozoravaju

Destinacije s najvišim brojem noćenja na 1.000 stanovnika:

  • Zakintos (Grčka): 149.887
  • Istarska županija (Hrvatska): 133.467
  • Fuerteventura (Kanarska ostrva): 118.720

Gradovi s najvećom gustinom turista po kilometru kvadratnom:

  • Pariz: 418.280
  • Središnja Atina: 88.535
  • Kopenhagen: 63.944

Destinacije s najvećim ukupnim brojem noćenja:

  • Majorka: 51.193.029
  • Pariz: 43.919.010
  • Rim: 41.135.744

Istra, kao i mnoge druge evropske destinacije, nalazi se pred ozbiljnim izazovom – kako zadržati turistički uspeh, a istovremeno zaštititi kvalitet života lokalnog stanovništva, prirodnu sredinu i kulturnu baštinu. Ključ leži u održivom turizmu, pametnom upravljanju i razvoju manje opterećenih, ali jednako vrednih regija.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Hoće li belgijsko vino postati popularno i kvalitetno kao belgijsko pivo?

0
Pivo vino
Photo: Unsplash/Mattias Diesel

Belgija je već decenijama prepoznata na globalnoj sceni kao zemlja sa izuzetno bogatom pivskom tradicijom. Međutim, poslednjih godina sve više pažnje privlači njen tihi, ali ambiciozni uspon na vinskoj sceni. Pitanje koje se sve češće postavlja jeste može li belgijsko vino postati jednako popularno i kvalitetno kao čuveno belgijsko pivo?

Prema podacima iz 2025. godine, Belgija ima više od 200 profesionalnih vinara i skoro 1.000 hektara vinograda. Iako je još uvek mala u poređenju sa vinskim gigantima poput Francuske i Italije, belgijska vinska industrija doživljava snažan rast. Ključne regije uključuju Flandriju i Valoniju, gde se gaje sorte poput Chardonnay, Pinot Noir i Auxerrois.

Penušava vina, proizvedena tradicionalnom metodom (méthode traditionnelle), posebno se ističu po kvalitetu, često bivajući upoređena sa penušavim vinima iz Francuske. Zahvaljujući klimatskim promenama i povećanoj stručnosti domaćih vinara, belgijska vina postaju sve konkurentnija na međunarodnom tržištu.

Poređenje sa belgijskim pivom

Belgijsko pivo je Uneskom priznato kao kulturna baština i ima više od 1.500 različitih varijacija, uključujući trapistička, lambik i saison piva. Njegova reputacija je rezultat vekovne tradicije, raznovrsnosti ukusa i snažnog brendiranja.

Nasuprot tome, belgijsko vinarstvo je još u povoju, ali koristi savremene tehnologije, održive metode proizvodnje i ima pristup zahtevnim tržištima zahvaljujući EU standardima. Ako uzmemo u obzir tempo razvoja, vinski sektor ima potencijal da se, barem delimično, izjednači sa pivskom scenom u pogledu kvaliteta i prepoznatljivosti.

Evo nekoliko primera belgijskih vina koja su postala posebno popularna i cenjena u poslednjim godinama:

Chardonnay Meerdael (Flandrija)

  • Proizvodi se u oblasti Heverlee, blizu Levena
  • Penušavo vino pravljeno tradicionalnom metodom (isto kao šampanjac)
  • Dobitnik brojnih nagrada na evropskim sajmovima vina
  • Ocenjeno kao jedno od najboljih belgijskih penušavih vina

Domaine du Chenoy – Pinot Noir (Valonija)

  • Crveno vino iz oblasti Namur
  • Kombinuje eleganciju francuskog Pinot Noira sa svežinom severnije klime
  • Održiva proizvodnja, sa fokusom na biodinamičke metode

Entre-Deux-Monts – Wiscoutre (Blend)

  • Wiscoutre je bela kupaža (uglavnom Pinot Gris i Auxerrois), idealna za gastro uparivanje
  • Vinarija je poznata po modernom pristupu i vinima sa karakterom

Iako će proći još godina dok belgijsko vino dostigne nivo popularnosti belgijskog piva, pokazatelji su ohrabrujući. Kvalitet raste, izvoz se povećava, a reputacija se gradi pažljivo i strateški. Sa podrškom institucija, klimatskim pogodnostima i entuzijazmom vinara, Belgija bi mogla postati sledeća skrivena zvezda vinske Evrope.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

U vremenu kada potrošači traže nova iskustva, autentičnost i održivost, belgijsko vino ima šansu da postane globalno prepoznatljiv brend — baš kao što je to slučaj sa belgijskim pivom.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Putovanje bez papira: Kako digitalni identitet menja ukrcavanje u avione?

0
Putovanja aerodrom putnik
Photo: Pexels

Biometrija, digitalni pasoši i putovanje bez papira – nova era u avio-industriji već je počela. Sve više aerodroma i avio-kompanija širom sveta uvodi nove tehnologije kako bi ubrzali proceduru ukrcavanja i povećali bezbednost putnika.

Vazdušni saobraćaj ulazi u novu fazu tehnološke evolucije – digitalni identitet uskoro bi mogao u potpunosti da zameni tradicionalne pasoše i boarding karte. Zahvaljujući inicijativi Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO), putnici će sve češće koristiti pametne telefone i tehnologiju prepoznavanja lica za prolazak kroz aerodrome.

Ključne promene u vazdušnom saobraćaju

Novi sistem podrazumeva:

  • Digitalne putne isprave koje se čuvaju na mobilnim uređajima
  • Automatsko ažuriranje karata u slučaju promena leta
  • Biometrijsko ukrcavanje bez fizičkih dokumenata

Već sada neke zemlje i aerodromi testiraju ovu tehnologiju – Finska je pokrenula pilot program digitalnih pasoša, Singapurski aerodrom Čangi proširio je biometrijske trake, dok je amsterdamski Šipol još 2019. implementirao prepoznavanje lica za ukrcavanje na odabrane letove.

Avio-kompanije slede trend digitalizacije

Avio-kompanije takođe prihvataju promene. Ryanair je najavio da od novembra ukida papirne boarding karte, čime dodatno ubrzava prelazak na digitalnu budućnost putovanja.

Zašto se uvodi ovaj sistem baš sad?

Porast broja putnika, očekuje se 8 milijardi godišnje do 2040. – zahteva efikasnija rešenja. Digitalni identiteti nude:

  • Bržu obradu putnika
  • Smanjenje operativnih troškova
  • Smanjenje redova i gužvi na aerodromima
  • Osim praktičnosti, novi sistem donosi i viši nivo bezbednosti – preciznije identifikovanje putnika, borbu protiv lažnih identiteta i potencijalno suzbijanje trgovine ljudima

Šta će biti sa privatnošću?

Digitalizacija sa sobom nosi i izazove. Kritičari upozoravaju na rizike po:

  • Privatnost podataka
  • Potencijalni nadzor
  • Mogućnosti zloupotrebe biometrijskih informacija

Kompanije poput Amadeusa, koje razvijaju ovu tehnologiju, tvrde da sistemi brišu lične podatke u roku od 15 sekundi nakon korišćenja.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Pasoši i karte postaju prošlost?

Prema ICAO planu, prelazak na digitalne putne isprave biće opcion za svaku zemlju, ali trend je jasan – budućnost putovanja biće bez papira.

Kako je izjavila Valeri Vial iz kompanije Amadeus, ova promena može biti najveća još od uvođenja elektronskih karata početkom 2000-ih. Sledeći korak? Potpuno ukidanje pasoša i prelazak na biometrijske identifikacione metode.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Kvarner i Rijeka domaćini Evropske karnevalske konvencije 

0
Kvarner logo

Od 10. do 17. maja 2025. godine, grad Rijeka će postati centar evropske karnevalske kulture kao domaćin prestižne konvencije Federacije evropskih karnevalskih gradova (FECC). Ovaj događaj okuplja predstavnike karnevalskih gradova iz cele Evrope, koji će razmenjivati ideje, iskustva i planove za unapređenje karnevalske tradicije i kulturne razmene u regiji Kvarner

Rijeka – Grad karnevala i otvorenog srca

Poznata po svom čuvenom Riječkom karnevalu, koji je jedan od najvažnijih i najveselijih događaja u regiji, Rijeka nije slučajno izabrana za domaćina ove značajne manifestacije. Grad je ponosni član FECC-a već decenijama i kontinuirano radi na unapređenju karnevalske scene u Hrvatskoj i šire.

Šta Donosi Konvencija FECC-a u Rijeci?

Tokom sedam dana trajanja konvencije, Rijeka će ugostiti više stotina delegata iz preko 20 evropskih zemalja. Program uključuje:

  • Svečano otvaranje i defile karnevalskih delegacija kroz centar grada
  • Predavanja, panel diskusije i radionice na teme karnevalske organizacije, promocije i održivosti
  • Karnevalske izložbe i kulturne večeri koje prikazuju raznolikost evropskih običaja
  • Posete lokalnim atrakcijama, uključujući Trsatsku gradinu, Korzo i Muzej grada Rijeke

Kulturni i turistički značaj za Rijeku i Hrvatsku

Organizacija ove međunarodne konvencije dodatno potvrđuje status Rijeke kao kulturne metropole Jadrana. Grad će imati priliku da se predstavi ne samo kao karnevalska prestonica, već i kao turistička destinacija bogata istorijom, arhitekturom i autentičnim doživljajem.

Ujedno, ovaj događaj doprinosi i produženju turističke sezone u mesecima van glavne letnje sezone, što je značajan korak u razvoju održivog turizma.

FECC – Federacija evropskih karnevalskih gradova

FECC je osnovan sa ciljem očuvanja, unapređenja i promocije karnevalskih tradicija širom Evrope. Svake godine, konvencija se održava u drugom gradu, a domaćinstvo se dodeljuje onima koji su prepoznati kao lideri u karnevalskoj sceni. Rijeka je domaćinstvo dobila zahvaljujući dugogodišnjem zalaganju, originalnosti i međunarodnoj prepoznatljivosti svog karnevala.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Rijeka od 10. do 17. maja postaje epicentar evropske karnevalske energije. Ova konvencija je ne samo priznanje bogatoj tradiciji Riječkog karnevala, već i prilika za povezivanje sa svetom, promociju Hrvatske kao zemlje kulture i radosti, i podsticaj lokalnom razvoju. Ukoliko ste ljubitelj karnevala, kulture ili jednostavno dobrog provoda – Rijeka u maju je mesto koje ne smete propustiti.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Nedelja turske kuhinje 2025 u znaku klasičnih jela

0
Nedelja turske kuhinje 2025 u znaku klasičnih jela  
Photo: : TGA

Nedelja turske kuhinje, godišnja proslava bogatog kulinarskog nasleđa Turske, vraća se kroz svoje četvrto izdanje u periodu od 21. do 27. maja, kako bi proslavila održive, zdrave i tradicionalne metode kuvanja. Ovogodišnja tema: Klasična jela turske kuhinje, ističe okosnicu turske kuhinje – vanvremenske klasike

Svake godine, Nedelja turske kuhinje obeležava se nizom događaja i kampanja na društvenim mrežama koje organizuju predstavnici Republike Turske u zemlji i inostranstvu. Inicijativa ima za cilj da ukaže na bogato kulinarsko nasleđe Turske, oblikovano hiljadama godina kulturne razmene, održivih praksi i duboko ukorenjenih gastronomskih tradicija.

Dok svake godine druga tema zauzima centralno mesto kako bi se prikazala dubina turske kuhinje, ovogodišnja tema odaje počast klasičnim jelima koja su okosnica turske kuhinje kroz različite događaje sa toplinom tradicionalnog turskog gostoprimstva.

Nedelja turske kuhinje 2025 u znaku klasičnih jela  
Photo: : TGA

Turski specijaliteti sa anadolijskih trpeza

Bogati kulinarski pejzaž Turske duboko je ukorenjen u njegovoj plodnoj zemlji  i vekovnoj tradiciji, što ga čini pravim gastronomskim utočištem. Klasična domaća jela, zasnovana na vanvremenskim receptima koji se prenose generacijama, i s ljubavlju pripremaju u kuhinjama širom zemlje, u srcu su ove raznovrsne kuhinje.

Osnovne namirnice, napravljene od lokalnih, sezonskih sastojaka i dobro osmišljenih ali jednostavnih tehnika, odražavaju suštinu turskog kulinarskog nasleđa. Predstavljajući jela koja odišu tradicijom, zdravim namirnicama i tendencijom ka što manje otpada, klasična jela takođe simbolizuju i vanvremenske vrednosti Anadolije: gostoprimstvo, zajedništvo i jedinstvo. Na kraju krajeva, oni su kamen temeljac toplih turskih trpeza dobrodošlice koji okupljaju porodice, prijatelje i goste.

Nedelja turske kuhinje 2025 u znaku klasičnih jela  
Photo: : TGA

Vanvremenski klasici

Meni ovogodišnje Nedelje turske kuhinje sastavljen je od kultnih jela koja su izdržala test vremena. Jelovnik na temu „Klasična jela turske kuhinje“ će sadržati mnoge osnovne namirnice, uključujući: supu od sočiva i tarhana supu, imambajildi (patlidžan sa punjenjem od luka i paradajza), manti (turske knedle) i burek (slana peciva) koji su punjeni različitim sastojcima, od krompira do mlevenog sira.

Ukusne kombinacije kao što su karnijarik (patlidžan punjen mlevenim mesom), pirinač-caciki, kuru fasulje (čorba od belog pasulja), pirinač-kiseli krastavci i mešana dolma (punjeno povrće), kao i jogurt, takođe će ponuditi zdravo putovanje kroz srce turske domaće kuhinje. Dok će osvežavajuće salate bostana i čoban, kao i raznovrsni hosaf (voćni kompoti) upotpuniti ovo kulinarsko iskustvo, mnogi ukusni turski deserti, kao što su tavukgogsu (puding od pilećih prsa), kazandibi (puding od karamelizovanog mleka) i baklava, pružiće savršen slatki završetak gozbe.

Nedelja turske kuhinje 2025 u znaku klasičnih jela  
Photo: : TGA

Uživanje uz regionalne klasike

Nedelja turske kuhinje takođe služi i kao izlog za predstavljanje bogate regionalne raznolikosti zemlje. Svaka od ukupno 81 pokrajine Turske će predstaviti sopstvene interpretacije tradicionalnih recepata, oblikovanih lokalnim sastojcima, klimom i vekovnom kulturnom razmenom.

Od jela na bazi maslinovog ulja na obali Egejskog mora do smelih, začinjenih specijaliteta jugoistoka i kuhinje bogate morskim plodovima Crnog mora, ova nedelja nudi kulinarsko putovanje kroz različite destinacije Turske.

Regionalni događaji će istaći ove lokalne klasike, nudeći posetiocima autentični ukus provincijskih ukusa i dublji uvid u svakodnevni život i nasleđe svakog regiona.

Nedelja turske kuhinje zato je odličan povod da se upustite u potragu za ukusnim klasicima ove velike zemlje ili se i sami okušate u pravljenju vama omiljenih turskih jela i poslastica.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Click & Book Travel

Kako je jedna srpska agencija redefinisala online prodaju putovanja?

0
Click & Book Travel je turistička agencija iz Srbije, osnovana 2012. godine sa sedištem u Nišu. Ipak, ovo nije tradicionalna turistička agencija – specijalizovana...