22.2 C
Belgrade
ponedeljak, septembar 15, 2025
Naslovna Blog Stranica 14

Interesantna priča o američkom klasiku koji je nastao na plaži

0
Hot dog
Photo: Unsplash/Ball Park Brand

Kada pomislimo na simbol američke hrane, slika hot doga u mekanom pecivu gotovo automatski dolazi pred oči, na stadionima, roštiljima i uličnim štandovima širom SAD-a. Ali da li ste znali da ovaj nezaobilazni deo američke kulture nije nastao u restoranima ili barovima, već na plaži? Priča o hot dogu vodi nas na šetalište Koni Ajlenda (Coney Island) u Njujorku, gde je nemački migrant, zahvaljujući kreativnosti i jednom kolicima, promenio američku gastronomiju zauvek

Prvi hot dog, u formi kakvog ga danas poznajemo, nastao je 1867. godine. Nemački migrant Charles Feltman je tada počeo da prodaje kobasice u dugom pecivu, što je bila inovacija u poređenju sa tradicionalnim načinom serviranja kobasica u Nemačkoj. Njegov cilj bio je jednostavan, napraviti praktičnu užinu koju ljudi mogu jesti dok šetaju po pesku.

Kako je sve počelo – Kobasice na točkovima

Feltman je stigao u SAD 1856. godine i najpre otvorio pekaru u Bruklinu. Koristeći kolica, dostavljao je pite restoranima na Koni Ajlendu, a usput prodavao školjke. Na nagovor mušterija koje su tražile toplu hranu, prilagodio je kolica sa roštiljem i zagrejanim boksom za hleb. Te iste 1867. godine prodao je oko 4.000 „Coney Island red hots“ kobasica, po ceni od 5 centi.

Ovaj format, duga kobasica u pecivu, postao je ogroman hit, posebno zbog toga što se lako jeo na plaži. Iako tada još nije bio poznat kao „hot dog“, Feltmanov izum se pokazao kao gastronomski uspeh.

Restoran, rolerkoster i američki predsednici

Već 1871. Feltman je otvorio svoj prvi restoran Feltman’s Ocean Pavilion na Koni Ajlednu. Do početka 20. veka, njegova firma je zauzimala čitav blok, sa devet restorana, rolerkosterima, paviljonima, pivskim vrtovima, pa čak i hotelom. Na vrhuncu je dnevno prodavano i do 40.000 hot dogova. Čak je i tadašnji predsednik Sjedinjenih Država William Howard Taft bio gost.

Kako je Nathan’s započeo – i pobedio cenom

U to vreme, u Feltman’su je radio mladi poljski imigrant Nathan Handwerker, zadužen da seče peciva. Ohrabren prijateljima i sa pozajmicom od 300 dolara, otvorio je 1916. godine svoj štand – svega nekoliko ulica dalje od svog starog poslodavca. Njegov trik? Hot dog je prodavao upola jeftinije od Feltmanovih.

Vremenom je Nathan’s preuzeo primat, posebno nakon zatvaranja Feltman’s restorana 1954. godine. I dok je Nathan’s gradio carstvo, uključujući globalno poznato takmičenje u jedenju hot dogova, ime Feltman’s je skoro palo u zaborav. Danas ime Nathan’s Famous odzvanja širom sveta, a njihovi hot dogovi se prodaju u više od 55.000 prodavnica i restorana.

Quinn i ponovno rođenje brenda Feltman’s

Inspirisan pričama svog dede koji je obožavao originalne Feltman’s hot dogove, istoričar Michael Quinn je odlučio da oživi brend. Zahvaljujući receptu koji je njegov deda sačuvao, originalnoj mešavini začina, Quinn je 2015. kupio prava na ime i 2017. otvorio Feltman’s upravo na lokaciji gde je nekada stajao originalni restoran.

Njegovi hot dogovi, bez aditiva, od 100% govedine, sa originalnim začinima i senfom po porodičnom receptu ubrzo su proglašeni za jedne od najboljih u SAD. The Daily Meal ih je uvrstio među 10 najboljih, dok je Gothamist napisao to je možda najbolji hot dog koji ćete ikada probati.

Iako Nathan’s ima godišnji prihod preko 40 miliona dolara, brojni poznavaoci i dalje tvrde da je Feltman’s ukus autentičniji. Čak i Takeru Kobayashi, višestruki šampion u jedenju hot dogova, navodno preferira upravo njih.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Danas možete kupiti Feltman’s u preko 2.000 prodavnica širom SAD-a, dok Nathan’s dominira globalno. A ako ikada posetite Koni Ajlend, nemojte birati između nostalgije i popularnosti, probajte oba i odlučite sami.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Dubrovnik proglašen najboljom destinacijom za grupni odmor

0
Dubrovnik
Photo; iStock

Dubrovnik je osvojio prestižnu titulu Najbolje destinacije za odmor u grupi (Best Leisure Destination for Groups) na ovogodišnjim Leisure Lifestyle Awards, koje dodeljuje ugledni američki časopis Global Traveler. Ova nagrada potvrđuje status Dubrovnika kao jednog od najpoželjnijih mesta za luksuzni i grupni turizam u svetu

U konkurenciji su se našle i destinacije poput Kostarike, Los Kabosa u Meksiku, Italije i Kartagene u Kolumbiji, ali je upravo Dubrovnik zauzeo prvo mesto. Pre svega, zahvaljujući brojnim pogodnostima koje nudi grupama putnika, od istorijskih znamenitosti i vrhunskog smeštaja do odlične povezanosti i sadržaja za sve generacije.

Rezultat pažljivo sprovedene ankete

Pobednici su izabrani na osnovu ankete sprovedene među čitaocima magazina Global Traveler u periodu od 20. septembra 2024. do 30. januara 2025. godine. Glasanje je obuhvatilo više kategorija luksuznog i lifestyle turizma, a anketa je bila dostupna putem štampanog izdanja, direktne pošte, interneta i e-maila.

Rast američkog tržišta

Ovo i slična priznanja potvrđuju odličnu poziciju Hrvatske na turističkoj mapi sveta. Hrvatska je prepoznata kao kvalitetna, atraktivna i održiva destinacija, posebno grad Dubrovnik, koji je zauzeo vodeće mesto u društvu globalno popularnih i renomiranih destinacija, saopšteno je iz HTZ-a.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Ova nagrada, kao i ostale su visoko cenjene i nepristrane, a bazirane se isključivo na glasovima čitalaca. Nagrađuju se, između ostalog, i turističke destinacije, hoteli, avio-prevoznici, aerodromi, krstarenja, kao i ostali turistički proizvodi i sadržaji.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Šta se krije iza poruke hotela na Majorci: „Turisti, idite kući“?

0
Hotel nudi 500 evra bonusa zaposlenima ako nađu novog člana osoblja kanarska ostrva španija
Photo: Pexels/ergiu Iacob

Tokom leta 2025, Majorka, jedno od najposećenijih ostrva u Španiji, dospela je u centar pažnje zbog neuobičajene poruke: „Go Home Tourists!“ (Turisti, idite kući!). Iako na prvi pogled ova poruka deluje kao otvoreno neprijateljstvo prema posetiocima, stvarnost je znatno složenija i ima dublje korene u problemima koje ostrvo trpi godinama

Majorka je već decenijama sinonim za sunce, more i pristupačan luksuz. Međutim, lokalno stanovništvo sve više oseća posledice masovnog turizma: prenatrpani centri gradova, saobraćajni kolaps, nestašice stambenog prostora, divlja gradnja i porast cena – kako za osnovne namirnice, tako i za nekretnine.

Mnogi hoteli, posebno oni luksuzniji i nezavisni, pokušavaju da se distanciraju od modela „turističke fabrike“. Pokušavaju da privuku goste koji više cene autentičnost, mir i lokalnu kulturu. Poruke poput „Idite kući“ nisu usmerene na sve turiste, već više predstavljaju reakciju na nekontrolisane horde party turista, jeftine aranžmane i nepoštovanje lokalnih pravila i običaja.

Protest ili marketing?

Iako se na ulicama Palmade Majorke mogu videti transparenti i grafiti s pomenutom porukom, neki hoteli su odlučili da iskoriste trenutak i u marketinške svrhe. Oni pozivaju goste da dođu, ali odgovorno.

Kampanje poput „Respect the Island“, „Slow Travel“ ili „Be Our Guest, Not Our Problem“ postaju sve popularnije. One promovišu održivi turizam, posete van sezone i veće poštovanje prema lokalnoj zajednici.

Šta žele lokalci?

Lokalno stanovništvo ne želi da potpuno zatvori vrata turizmu – on čini veliki deo lokalne ekonomije. Ali žele promenu modela: manji broj turista, više kvaliteta, više kontrole i održivosti. Sve više lokalnih inicijativa, udruženja građana, pa i samih hotelijera, traži ograničenja broja smeštajnih jedinica, strože regulative i više poreza za kratkoročni najam (npr. Airbnb).

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Poruka „Turisti, idite kući!“ ne znači da Majorka više ne želi turiste. Naprotiv – ona poziva na redefinisanje turizma: manje kvantiteta, više kvaliteta. Hoteli koji učestvuju u ovim porukama šalju jasan apel: ako dolazite, poštujte nas, naš način života i naše ostrvo. U suprotnom, možda stvarno nije vreme da budete ovde.

Ako želite autentično iskustvo sa punim poštovanjem prema lokalnoj zajednici, Majorka vas i dalje dočekuje – raširenih ruku, ali i uz podignutu obrvu.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Skijanje, spa i biznis: Vidimo se 7. oktobra u Beogradu!

0
TU Ski&Spa Workshop

Zimska sezona 2025/26 već sada privlači pažnju – kako turista, tako i skijališta, hotela i velnes centara

Ako želite da vaša ponuda bude među prvima predstavljena potencijalnim partnerima i klijentima, ne propustite priliku da učestvujete na TU Ski&Spa Workshop-u, koji će se održati 7. oktobra 2025. godine u hotelu Metropol Palace u Beogradu.

U okviru ovog ekskluzivnog događaja, imaćete priliku da se povežete sa pažljivo odabranim bajerima — predstavnicima turističkih agencija iz Srbije i regiona, kao i kompanija koje organizuju poslovna putovanja i programe benefita za zaposlene.

Sastanci se zakazuju unapred putem aplikacije, uz novu mogućnost da ih organizujete posebno za svaku ciljnu grupu.

Više informacija možete pogledati na linku ili pišite na info@tuworkshop.net.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Septembar je novi avgust: Turisti biraju putovanja van sezone i mirnije destinacije

0
Škofja Loka Slovenija septembar
Photo: Pexels/fnfoto

Prema najnovijem izveštaju Evropske komisije za putovanja (ETC), stanovnici Evrope i dalje pokazuju snažnu želju za putovanjima, ali njihovi obrasci i preferencije se menjaju. Letnje gužve, visoke cene i klimatske promene dovode do sve većeg interesovanja za putovanja van glavne sezone – posebno u septembru – i ka manje posećenim, mirnijim destinacijama

Septembar kao novi avgust

ETC izveštaj otkriva da značajan broj Evropljana planira da putuje upravo u septembru. Taj mesec sve češće postaje omiljeno vreme za odmor jer nudi prijatnije vremenske uslove, niže cene i manje gužve na popularnim lokacijama. Ovaj trend posebno je izražen kod putnika iz Nemačke, Francuske i Italije.

Raste interesovanje za manje poznate destinacije

Pored odlaganja letovanja za kraj sezone, mnogi turisti sve više izbegavaju najpoznatije i najposećenije gradove i obalu, okrećući se mirnijim, „skrivenim“ destinacijama – planinskim selima, seoskim domaćinstvima i destinacijama u unutrašnjosti koje nude autentičnost, održivost i kontakt s prirodom.

Primera radi, u porastu je interesovanje za region Abruca u Italiji, unutrašnjost Slovenije, kao i manje poznata mesta u Hrvatskoj i Crnoj Gori, koja omogućavaju „beg“ od mase, ali i bolju povezanost s lokalnom kulturom.

Ekološka svest i nova normalnost

Jedan od pokretača ovih promena jeste rastuća ekološka svest među putnicima. Sve veći broj ljudi bira održive oblike putovanja i destinacije koje promovišu očuvanje prirode i lokalne zajednice. Takođe, pandemija je ostavila dugotrajan uticaj – putnici sada češće traže fleksibilnost, manje stresa i više prostora za lični mir.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Iako želja za putovanjima ne jenjava, Evropljani menjaju način na koji planiraju svoje odmore. Septembar i manje prometna mesta dobijaju na značaju, što otvara nove prilike za turističke aktere da prilagode ponudu novim potrebama tržišta. Turizam u postpandemijskom periodu sve više postaje pitanje izbora kvaliteta, održivosti i ličnog komfora.

Autentična i mirna mesta u Srbiji i regionu

U Srbiji, sve više putnika bira mirnija mesta poput planine Rtanj, poznate po energiji i netaknutoj prirodi. Tara i Zaovine nude tišinu šuma i jezera, dok Palić, sa svojim jezerom i šarmantnom arhitekturom, privlači ljubitelje laganih šetnji. Gostilje na Zlatiboru nudi autentičan seoski ambijent, a Negotin i Rajačke pimnice pozivaju na vinski turizam van gužve.

U Hrvatskoj, septembar je idealan za istraživanje Gorskog kotara – zelenog i planinskog područja Kvarnera daleko od morske vreve. Grožnjan i Motovun u Istri oduševljavaju umetničkim duhom i vinogradima, dok Pelješac skriva mirna sela poput Trpnja. Baranja i Kopačevo nude prirodu i tradicionalnu kuhinju, savršenu za jesenje dane.

U Crnoj Gori, Durmitor i Žabljak pružaju planinski mir i svež vazduh, idealan za beg iz svakodnevice. Prokletije i dolina Grebaje u Gusinju oduzimaju dah divljom lepotom. Stari Bar i Rijeka Crnojevića otkrivaju istoriju i tišinu ušuškanu daleko od morske gužve.

U Sloveniji, Logarska dolina je pravi alpski raj, a Kropa i Idrija nude spoj tradicije i tišine. Bela Krajina, sa rekom Kolpom i etno selima, privlači sve više turista koji žele autentično iskustvo. Soča dolina, posebno Kobarid i Tolmin, pruža netaknutu prirodu i spokoj posle letnje sezone.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Mišlenov vodič otkriva prvu globalnu selekciju hotelskih ključeva

0
Hotel
Photo: iStock

Po prvi put u svojoj istoriji, prestižni Mišlenov vodič otkriće globalnu selekciju hotela nagrađenih Mišlen Ključevima, 8. oktobra 2025. godine u Parizu. Ova novina označava značajan iskorak u razvoju brenda koji je decenijama sinonim za kvalitet i izvrsnost u svetu gastronomije, a sada i u oblasti hotelijerstva

Nova era za Mišlen: Ključevi za najbolje hotele na svetu

Nakon uspešnog testiranja i dodele Ključeva u 15 vodećih turističkih destinacija tokom 2024. i početka 2025. godine, Mišlenov vodič se sada pozicionira i kao globalni vodič za izuzetna hotelska iskustva. Uvođenjem Mišlen Ključeva (Michelin Key Selection), renomirani vodič postavlja novi standard u proceni smeštaja, slično kao što Mišlen zvezde označavaju vrhunske restorane.

Mišlen Ključevi će se dodeljivati na osnovu pet univerzalnih kriterijuma:

  • Arhitektura i dizajn
  • Kvalitet i personalizacija usluge
  • Karakter i identitet hotela
  • Doslednost u pružanju kvaliteta
  • Celokupni utisak i jedinstvenost boravka

Značenje Mišlen Ključeva

  • Jedan Mišlen Ključ – Boravak sa dušom: autentičan, topao i pažljivo osmišljen
  • Dva Mišlen Ključa – Izuzetno iskustvo: jedinstveni smeštaj, snažan identitet i nezaboravna atmosfera
  • Tri Mišlen Ključa – Spektakularno putovanje: destinacija sama po sebi, inspirativan i luksuzan doživljaj u svakom detalju

Preko 1.500 hotela širom sveta već je dobilo priznanje u okviru regionalnih selekcija, a sada će ih globalna Mišlen platforma objediniti i učiniti dostupnim za direktnu rezervaciju putem zvaničnih kanala.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Specijalne nagrade: Više od Ključeva

Na ceremoniji u Parizu biće dodeljene i četiri specijalne nagrade koje ističu dodatne kvalitete u hotelijerstvu:

  • Nagrada za arhitekturu i dizajn – za hotele koji oblikuju putovanja kroz estetiku, finalisti će biti objavljeni avgusta
  • Velnes nagrada – za vrhunske programe koji brinu o telu, umu i duhu, finalisti će biti objavljeni avgusta
  • Lokalna kapija – za smeštaje koji spajaju goste s lokalnom kulturom i zajednicom, finalisti će biti objavljeni septembra
  • Otvaranje godine – za najbolje novo otvorene hotele sa snažnim uticajem, finalisti će biti objavljeni septembra

Događaj u Parizu: Vrhunska scena hotelske izvrsnosti

Ceremonija će se održati u Muzeju dekorativnih umetnosti u Parizu, u prestižnom ambijentu s pogledom na Luvr i Tileri vrtove. Očekuje se prisustvo više od 300 vodećih hotelijera, novinara i stručnjaka iz industrije. Svečanost će biti prenošena uživo putem Mišlen digitalnih kanala, omogućavajući svima širom sveta da isprate ovaj istorijski trenutak za svetski turizam i ugostiteljstvo.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Italija u usponu – Rekordan rast ulaganja u hotele 2025.

0
Portofino italija
Photo: Freepik

U 2025. godini Italija beleži izuzetno snažan zamah kada je reč o hotelskim investicijama, pozicionirajući se kao jedno od najdinamičnijih tržišta u Evropi. Prema poslednjim podacima kompanija za analizu tržišta kao što su CBRE i Savills, Italija bi do kraja godine mogla preteći čak i Francusku po vrednosti novih ulaganja u hotelijerstvo, što bi je svrstalo među tri vodeće evropske destinacije za hotelske investitore, uz Španiju i Ujedinjeno Kraljevstvo

Ključne lokacije za investitore: Rim, Milano i Firenca

Italija postaje sve popularnija destinacija za hotelske investicije zahvaljujući spoju bogate kulturne baštine, rastuće turističke tražnje i luksuznih projekata širom zemlje. Glavni grad Rim ostaje apsolutni magnet za međunarodne hotelske brendove. Tokom protekle godine zaključeno je više velikih ugovora, uključujući najavljeni dolazak Six Senses Rome, luksuznog brenda fokusiranog na održivost i „wellbeing“. Hotel je otvoren u renoviranoj palati iz 18. veka u srcu grada, čime se dodatno podstiče trend spajanja istorije i luksuza.

U Milanu, investitori su se usmerili ka biznis-segmentu i luksuznim lifestyle hotelima. Hyatt Centric Milan Centrale, otvoren prošle godine, brzo je stekao popularnost kod mlađih poslovnih putnika. Osim toga, sve je više interesovanja za konverziju bivših kancelarijskih prostora u hotele, čime se revitalizuju urbane zone.

Firenca, sa svojom umetničkom baštinom, doživljava procvat ekskluzivnih boutique hotela. Investicije u ovom gradu često uključuju adaptaciju istorijskih vila i palata, kao u slučaju Il Tornabuoni Hotel, koji kombinuje renesansnu arhitekturu sa modernim luksuzom.

Luksuz uz jezera i more: Lago di Komo i Sicilija

Pored velikih gradova, rast ulaganja beleže i regije koje su ranije bile manje komercijalno eksploatisane. Na jezeru Komo, regionu poznatom po svojoj raskošnoj prirodi i slavnim gostima, otvoreni su novi luksuzni hoteli kao Passalacqua, koji je proglašen za jedan od najboljih hotela na svetu. Objekat je zapravo renovirana vila iz 18. veka, sa samo 24 apartmana, što pokazuje tendenciju ka intimnijim, personalizovanim iskustvima.

Na jugu Italije, posebno se izdvaja Sicilija, koja je privukla pažnju investitora zahvaljujući snažnoj međunarodnoj promociji i rastućem interesovanju turista. Luksuzni lanci poput Four Seasons planiraju ulazak na ostrvo, a Belmond je već najavio dodatna ulaganja u svoj hotel Villa Sant’Andrea u Taormini.

Zašto Italija sada?

Rast turističke tražnje, liberalizacija tržišta nekretnina i državne mere podsticaja za renovaciju objekata doprinose ovom pozitivnom trendu. Uz to, Italija ima izuzetno raznovrsnu ponudu – od alpskih skijališta do mediteranskih plaža, istorijskih gradova i vinskih regija – što omogućava diverzifikaciju investicija.

Takođe, interesovanje za Italiju raste i zbog sve češćih prirodnih nepogoda u drugim delovima sveta, čime Mediteran, a naročito Italija, deluje kao stabilnija i sigurnija destinacija za kapital.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Italija trenutno doživljava zlatno doba hotelskih investicija. Od luksuznih vila na jezerima i istorijskih hotela u gradovima umetnosti, do novih objekata na obali i u ruralnim područjima, investitori prepoznaju dugoročnu vrednost ove destinacije. Ako se trend nastavi, Italija će uskoro zauzeti jedno od prva tri mesta po ulaganjima u hotelski sektor u Evropi – što će dodatno ojačati njen status jedne od najpoželjnijih turističkih zemalja sveta.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Živopisan program događaja u Portorožu

0
Photo: Jaka Ivančič

Ovog avgusta, Portorož oživljava sa tri nezaboravne večeri muzike, zabave i morskog šarma. Portoroške noći se vraćaju sa bogatim programom na plaži u Portorožu i na novootvorenoj obalnoj promenadi

Portoroške noći sa Janom Plestenjakom

„Njegova muzika vas pogađa pravo u srce“, kažu oni koji posećuju njegove koncerte. Jan Plestenjak, jedna od najvećih muzičkih ikona u Sloveniji, nastupiće pod zvezdanim nebom na portoroškoj plaži u okviru Portoroških noći u subotu, 16. avgusta 2025. godine.

Jan Plestenjak je poznat po svojim romantičnim tekstovima, emotivnim nastupima i neverovatnoj vezi sa publikom. Pesme poput „Iz pekla do raja“, „Soba 102“, „Ona sanja o Ljubljani“, „Večja od neba“, „Meni dobro je“… su klasici koji oduševljavaju sve generacije i okupljaju prijatelje za nezaboravno veče. Pre njega će nastupiti energični lokalni bend Liquid Gasoline. Njihova muzika je uvod u veče koje će sa svakim akordom postajati sve nezaboravnije.

Photo: Matevz Kostanjsek

Besplatan koncert na portoroškoj plaži počeće u 21 čas sa predgrupom Liquid Gasoline. U 22 časa na scenu će izaći Jan Plestenjak.

Spektakl vode i vatre „Acqua & Fuoco“

U petak, 15. avgusta, scena na moru će oživeti spektaklom Acqua & Fuoco. Spektakl vode i vatre je vizuelno atraktivan šou koji spaja vodu, vatru, svetlosne efekte i muziku u harmoničnu celinu.

Portorož verovatno nikada nije bio domaćin tako produkcijski zahtevnom performansu. Šou se zasniva na precizno koreografisanoj sinergiji prirodnih elemenata i moderne tehnologije, stvarajući snažan vizuelni utisak i jedinstvenu atmosferu. Spektakl će se odvijati u dva dela.

Spektakl Acqua & Fuoco će zaokružiti prvo veče događaja i ponuditi posetiocima posebno iskustvo na kraju letnjeg dana – za sve generacije, bez ulaznice.

Photo: Jaka Ivančič

Ukusi leta – u svoj svojoj raznolikosti

U okviru Portoroških noći, ove godine će prvi put biti pokrenuta Kulinarska promenada na Trgu Prekomorskih brigada, koja će posetiocima biti dostupna u petak i subotu, 15. i 16. avgusta, između 18 časova i ponoći.

Posetioce će razmaziti šarena kulinarska ponuda – od testenina sa morskim plodovima, tajlandskih jela, burgera i pica, do veganskih tanjira, palačinki, jagoda prelivenih čokoladom i osvežavajućeg čaja sa mehurićima. Uz hranu možete uživati u kreativnim koktelima, džinu i toniku sa začinskim biljem, domaćim likerima, špricu, limunadi i vinima i maslinovom ulju iz lokalnih podruma. Za dugotrajno zadovoljstvo, biće dostupni i sirevi, pršuta i suvomesnati proizvodi.

Photo: Jaka Ivančić

Atmosferu će upotpuniti muzička pozadina di-džeja Tea Maksa, koji će obe večeri napaviti opuštenu, elegantnu i letnju atmosferu.

Umetnost među ljudima – puls ulice u srcu Portoroža

U nedelju, 17. avgusta od 18:00 do ponoći, Trg Prekomorskih brigada (portoroški trg) oživeće ritmom ulice. Muzika, ples, ritam i mašta preplaviće prostor dok se razni ulični umetnici poređaju duž obale – od muzičkih bendova, brejkdensera i mažoretkinja, do izvođača na štulama, svetlosnih performansa i plesnih tačaka.

Ovo će biti veče živih boja, pokreta i improvizacije, gde će umetnici kreirati događaj u direktnom kontaktu sa posetiocima – bez bine. U opuštenoj atmosferi koju donose tople letnje večeri, deca će se zaustaviti uz akrobate, odrasli uz ritam muzike, a svi zajedno osetićemo da umetnost može biti svuda – ako joj damo prostora.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Hvar ponovo među najboljim ostrvima sveta

0
Hvar među najboljim evropskim ostrvima
Photo: iStock

Ostrvo Hvar i ove godine briljira na svetskoj turističkoj sceni. Prema rezultatima prestižnog izbora Travel + Leisure World’s Best Awards 2025, Hvar je zauzeo 3. mesto među evropskim ostrvima i 8. mesto u svetu. Ova međunarodna priznanja još jednom potvrđuju njegov status jednog od najpoželjnijih i najlepših mesta za odmor

Časopis Travel + Leisure jedan je od najuticajnijih svetskih magazina posvećenih putovanjima. Njegove godišnje nagrade World’s Best Awards predstavljaju relevantan pokazatelj globalnih turističkih trendova, jer se zasnivaju isključivo na glasovima čitalaca. Destinacije se ocenjuju prema kriterijumima kao što su prirodna lepota, kulturna ponuda, gostoljubivost i ukupno iskustvo posetilaca.

Hvar – spoj prirodnih lepota, tradicije i savremenog luksuza

U obrazloženju nagrade, Hvar je opisan kao ostrvo koje osvaja jedinstvenom kombinacijom vinograda, maslinjaka, polja lavande i kristalno čistog Jadranskog mora. Istaknuta je i njegova sposobnost da spoji očuvanu tradiciju sa modernom turističkom infrastrukturom, stvarajući tako autentično i prepoznatljivo iskustvo za posetioce.

Potvrđena pozicija Hvara kao svetske turističke zvezde

Nakon što je i prethodne godine bio među deset najboljih ostrva u Evropi i svetu, ovogodišnji plasman dodatno osnažuje poziciju Hvara na globalnoj turističkoj mapi. Ove dosledne međunarodne potvrde ne samo da podižu vidljivost ostrva, već i podstiču interesovanje putnika iz celog sveta, jačajući njegov status kao jedne od najprestižnijih mediteranskih destinacija.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Hvar tako ostaje simbol autentičnog dalmatinskog šarma i luksuza, ali i destinacija koja iz godine u godinu potvrđuje svoju izuzetnost u sve konkurentnijem svetu globalnog turizma.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Manastir Krušedol – Srpski Panteon, jedan od najlepših manastira Fruške gore

0
Manastir Krušedol – Srpski Panteon, jedan od najlepših manastira Fruške gore (2)
Photo: © www.novisad.travel

Manastiri su vekovima predstavljali simbol vere, izvor nade, snagu duhovnosti i glavno utočište naroda Srbije. Na severu naše zemlje, u prostranoj vojvođanskoj ravnici, leži Srpska Sveta gora, prostor koji je nekada brojao više od trideset manastira, a danas je svetilište sa sedamnaest očuvanih sakralnih objekata, značajnih za religiju, kulturu i identitet naroda Srbije

Uzani putevi, sela i polja na mestu nekadašnjeg Panonskog mora, oivičeni su najznačajnijim duhovnim lukama, koje čuvaju istoriju od zaborava. Mada je teško izdvojiti najvažniji ili najposećeniji, jer svaki čovek drugačije oseća i doživljava sveta mesta, manastir Krušedol ponosno nosi “Srpski Panteon”.

Manastir Krušedol – Srpski Panteon, jedan od najlepših manastira Fruške gore (2)
Photo: © www.novisad.travel

Nalazi se na južnim padinama Fruške gore, u ataru istoimenog sela, negde između Iriga i sela Maradik i vekovima slavi ljude koji su u njegovoj izgradnji učestvovali, koji su ga branili i koji i danas svoje živote provode unutar njegovih zidova donoseći svojim posetiocima mir, slobodu i spas.

Poslednji srpski despot

Dinastija Branković budila je nadu u obnavljanje srpske carevine, iako se u trenucima njihove vladavine, već ceo jedan vek borila protiv turskih represalija. Svi članovi pomenute porodice bili su duhovni, “božji ljudi”. Rođen od oca Svetog Stefana Slepog i majke Angeline, poslednji sa titulom despota i poslednji srpski vladar koji je po srednjovekovnom običaju za svog života podigao zadužbinu, zvao se Đorđe Branković, zadužbinar manastira Krušedol. Ime je dobio po dedi – Đurađu Brankoviću i koračao je stazama svojih predaka: onih koji su verovali da je crkva, odnosno religija, stub države i budućnosti. Od malena je pokazivao sklonost i ljubav ka crkvi i Hristu, a bio je vešt u diplomatiji i boju. Titulu despota dobio je od ugarskog kralja Matije Korvina 1486. godine (tada je Srem bio Ugarska pokrajina). Despot Đorđe bio je omiljen među srpskim rodom, a volele su ga i žene, tačnije – žena po imenu Izabela, sa kojom je i stupio u brak. Zvanični i precizni podaci ne postoje, pa se nagađa da je supružnike rastavila Đorđeva snažna ljubav prema Bogu. Ali, da je moguće da je božji poziv promenio despotove poglede na svet, govori i činjenica da se oko 1947. godine odrekao svetovne vlasti i u crkvi Svetog Luke u Kupiniku, gde su se nalazile mošti njegovog oca Stefana, prihvatio monaški život i po zamonašenju dobio ime Maksim. Mnogi govore da je pratio i nastavljao stope prvog srpskog arhiepiskopa Svetog Save, a u prosvetiteljskom i duhovnom životu pridružio mu se jeremonah Makarije – prvi srpski štampar, sa kojim će i nastaviti štampanje knjiga. Zbog svoje posvećenosti crkvenom životu i kulturnom stvaralaštvu, postao je mitropolit beogradski i zajedno sa majkom Angelinom podiže manastir Krušedol. Despot Đorđe Branković preminuo je pre svoje majke, 1516. godine u manastiru koji je podigao, a mošti njegove i majčine – spaliće Turci. Srpska pravoslavna crkva slavi Svetog Maksima 18. januara po julijanskom, odnosno 31. januara po gregorijanskom kalendaru.

Manastir Krušedol – Srpski Panteon, jedan od najlepših manastira Fruške gore (2)
Photo: © www.novisad.travel

Manastir Krušedol

Pretpostavlja se da je manastir izgrađen u periodu od 1509. do 1514. godine. Iako su srpski sakralni objekti uvek građeni daleko od glavnih puteva, duboko u šumama ili na brdima, najezda i varvarstvo Turaka ostaviće tragove i na ovom manastiru. Skriven ispod krošnji kestena, ukrašen šarenim cvetovima i tišinom, Krušedol je danas jedan od najposećenijih manastira na Fruškoj Gori, a posebno je važan kao stanica ekskurzionog turizma, osnovaca i srednjoškolaca. Ispred samog objekta, nalazi se veliki parking i sveštenstvo svakoga dana velikodušno i blagonaklono dočekuje posetioce, uz osmeh, razgovor i kafu. Niko neće bolje ispričati istoriju i važne podatke o manastiru i ličnostima koje su za njega značajne, od ovih ljudi koji u okviru manastira i žive. Način na koji prenose informacije i kazuju prošlost, zauvek ostaje u pamćenju i ovo je jedno veliko duhovno, ali i životno iskustvo. Sam prilazak vratima manastira, navodi vas na duboke, ali nežne misli i gasi sve grube glasove sa kojima ste, možda, došli.

Kao i danas, Krušedol je i kroz istoriju bio jedan od bogatijih manastira, u kom su se u 17. veku, za vreme Velike seobe Srba, održavali brojni crkveni i narodni skupovi. Ali, krajem 17. veka, monasi su, bežeći od rata, krenuli put Sentandreje, sa svim dragocenostima koje su mogli poneti sa sobom, da bi ga u 18. veku, nakon Petrovaradinske bitke, Osmanlije opustošile. Bezmalo svaki manastir na teritoriji naše zemlje bivao je uništavan, pa obnavljan, a pojedini i po nekoliko puta. Krušedol su obnovili bogati građani i sveštenstvo, uz određene promene, nakon varvarstva u 18. veku. Ipak, za vreme Drugog svetskog rata, manastir je ponovo opljačkan, nakon čega je deo predmeta odnet u Zagreb, dok se ostatak nalazi u Muzeju Srpske pravoslavne crkve u Beogradu.

Manastir Krušedol – Srpski Panteon, jedan od najlepših manastira Fruške gore (2)
Photo: © www.novisad.travel

Sa sve četiri strane okružen je konacima, pa time deluje ušuškano i zaštićeno. Sastoji se iz crkve koja je posvećena Blagovestima, koju je podigao despot Đorđe i manastira sa crkvom koja je posvećena Sretenju, što je zadužbina njegove majke Angeline. Krušedolski hram rađen je po uzoru na svetogorske, a u pojedinim delovima podseća i na Manasiju. U narodu je poznat i kao “Srpski Panteon”, ali i kao mauzolej dinastije Branković, u kom je sačuvana zbirka porterta porodice. Bogatstvo Krušedola ogleda se u bogatstvu biblioteke koja čuva više od hiljadu knjiga, odnošenih i vraćanih manastiru u periodu ratova i pljačkanja. Jednoj od najbogatijih manastirskih riznica u Srbiji, pripada i spavaći krevet, radni sto i salonske fotelje kralja Milana Obrenovića, koje su po specijalnom zahtevu rađene u Beču i Parizu, između 19. i 20. veka. Ali, ono što nesumnjivo oduzima dah, jeste slikarstvo: freske i ikonostas. Brojni umetnici radili su na “ukrašavanju” manastira. Freske su, najverovatnije, oslikali monasi sa Svete gore, a najimpresivnija je ona koja se nalazi na zapadnoj strani manastira i prikazuje strašni sud. U manastiru se nalaze mošti Arsenija Trećeg Čarnojevića, Isaije Đakovića, kneginje Ljubice Obrenović i kralja Milana Obrenovića, vojvoda Stevan Šupljikac, episkop Nikanor Melentijević, kao i Arsenije Četvrti Jovanović – što dodatno govori o veličini ovog svetog mesta. Mošti Svetog Maksima i Svete Angeline spaljene su prilikom najezde Turaka, ali, ne u potpunosti. Ono što se moglo spasiti – sačuvano je. Manastir kao slavski dan obeležava 12. avgust – Prepodobnu mati Angelinu.

Godine 2009, 13. avgusta, manastir je obeležio veliki jubilej – pet vekova postojanja i tom prilikom Srpska pravoslavna crkva odlikovala je Krušedol ordenom Svetog Save prvog stepena.

Photo: © www.novisad.travel

Put do samog manastira je asfaltiran i prohodan, a u periodu proleća (ali i drugih godišnjih doba), ovo je nezaobilazna stanica školskih i drugih ekskurzija. Kada krenete put sela Krušedol, do ovog veličanstvenog manastira, sa sobom ponesite lepe i čiste misli, dobrotu u srcu i mir u duši. A, ako ponešto od navedenog nedostaje – pronaćićete sve što telu treba da tihuje i živi spokojno.

Sveštenstvo daje blagoslov svim posetiocima, uz, naravno, poštovanje “nepisanih” i pisanih pravila: pristojnog ponašanja i oblačenja, a pored uspomene koja u grudima nikada ne jenjava, možete poneti i poneki predmet iz suvenirnice, koja se nalazi u samom dvorištu manastira.

Tekst: Ivana Ninić

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Izola slovenija

Izola – slovenački biser na obali Jadrana

0
Izola, smeštena na slovenačkom primorju između Kopra i Pirana, jedno je od onih mesta gde vreme teče sporije, a život se odvija u ritmu...

Leto i dalje traje!