U savremenom svetu, gde je tempo života sve brži, a stres sveprisutniji, turizam doživljava nove transformacije. Jedan od najnovijih trendova je sleepmaxxing – praksa optimizacije sna kroz putovanja. Umesto adrenalinskih avantura i užurbanih obilazaka znamenitosti, sve više turista bira destinacije i aktivnosti koje podstiču kvalitetan odmor, regeneraciju i mentalnu ravnotežu
Sleepmaxxing je koncept koji podrazumeva putovanja usmerena ka poboljšanju sna. Ljudi sve češće biraju hotele, odmarališta i destinacije koje nude specijalizovane usluge poput zvučno izolovanih soba, kreveta sa naprednim madracima, terapije svetlom i aromaterapije. Takođe, velnes programi, joga, meditacija i ishrana prilagođena cirkadijalnom ritmu postaju ključni elementi ovog trenda.
Zašto je sleepmaxxing postao popularan?
Hroničan nedostatak sna povezan je sa brojnim zdravstvenim problemima, uključujući anksioznost, depresiju, gojaznost i oslabljeni imunitet. U digitalnom dobu, gde su ljudi stalno izloženi ekranima i informacijama, kvalitetan odmor postaje luksuz. Sleepmaxxing je odgovor na ovaj problem, nudeći priliku za resetovanje tela i uma kroz kontrolisane uslove idealne za san.
Neki luksuzni hoteli već su prepoznali potencijal ovog trenda i nude sobe sa posebnim osvetljenjem koje imitira prirodni ritam dana i noći, zvučnu izolaciju koja sprečava buđenje usled spoljašnjih faktora, pa čak i personalizovane programe spavanja koji uključuju konsultacije sa stručnjacima. Destinacije u prirodi, daleko od gradske buke i svetlosnog zagađenja, postaju omiljena mesta za ljubitelje sleepmaxxinga.
Budućnost sleepmaxxinga
Očekuje se da će sleepmaxxing postati još popularniji u narednim godinama, kako raste svest o značaju sna za opšte zdravlje. Tehnološke inovacije, poput pametnih madraca i aplikacija za praćenje sna, dodatno će unaprediti iskustvo putnika koji žele da maksimalno iskoriste svoje vreme za regeneraciju.
Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.
U svetu gde su iscrpljenost i nesanica postali svakodnevica, sleepmaxxing nije samo trend, već potreba. Putovanja više nisu samo bekstvo od rutine, već i prilika da se pronađe unutrašnji mir kroz poboljšanje kvaliteta sna.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Bilo jednom jedno malo ribarsko selo smešteno na obali Jadrana, koje će se za samo nekoliko decenija pretvoriti u omiljenu destinaciju evropske elite… Zvuči kao uvod u bajku, zar ne? Ipak, ovo je istinita priča o Opatiji, kvarnerskoj lepotici poznatoj još kao „Jadranska Nica“, „Biser Jadrana“, „Beč na moru“ ili „Stara dama“. Njena raskošna arhitektura, bujna vegetacija, bogata kulturna baština i fascinantna istorija puna uspona i padova, velikih ljubavi i slavnih posetilaca, čine da sa pravom nosi takva imena. Otkrijte kako je Opatija, nakon 180 godina turizma ostala simbol elegancije i luksuza
Iako do 1844. na mestu današnje Opatijenije bilo nikakvog naselja, osim zgrade u kojoj se nalazila benediktanska opatija Sv. Jakova, područje kome ona pripada bilo je nastanjeno drevnim Liburnima još u 10 veku pre n.e. Ova oblast po njima nazvana Liburnija, prostirala se duž severoistočne obale Jadranskog mora, uključujući između ostalog i čitavo područje današnjeg Kvarnerskogarhipelaga. Svi antički tekstovi koji spominju Liburne, opisuju ih kao vešte pomorce i brodograditelje, a kako je tada većina saobraćaja išla morem, Volosko, malo ribarsko selo udaljeno danas samo par kilometara od centra Opatije, je bio izlazna luka od izuzetne važnosti. Osim pomorstva, Liburni su se bavili i poljoprivredom, ribarstvom i trgovinom.
Photo: Vasja Pinzovsk
Prekretnica u razvoju Opatije bila je spoznaja o blagotvornom uticaju klime i vegetacije na ljudsko zdravlje, pa od sredine 19. veka stanovništvo počinje intenzivnije da se bavi turizmom. Doduše pre toga, turizam kao takav i ne postoji. Ljudi ne putuju zarad užitka, jer su putovanja dugotrajna, naporna i veoma često nesigurna. Na primer, putovanje kočijom od Budimpešte do Opatije je trajalo u najboljem slučaju nedelju dana.
Međutim, tehnološka revolucija čini svoje i susedna Rijeka polovinom 19. veka postaje bogati industrijski grad, a njena elita uživa u svim blagodetima napretka. Tako, riječki veletrgovac Iđinio Skarpa na nekoj od plovidbi svojim brodićem, biva oduševljen lepotom krajolika i odlučuje da u Opatiji 1844. izgradi vilu za odmor. Tadašnji danski počasni vicekonzul u Rijeci, Skarpa je bio izuzetno cenjen član visokog društva koje počinje da dolazi u Opatiju i da gradi svoje vile.
Photo: Croatia Proces Media
Ako ovaj detalj označimo kao zvaničan početak turizma u Opatiji, svakako je najbolje da ga okarakterišemo kao individualni turizam, jer još uvek ne postoje nikakvi organizovani dolasci. Interesantno je da se ove turističke posete dešavaju isključivo za vreme „grejne sezone“, u periodu od oktobra pa do marta, kada je prosečna temperatura u Opatiji i do 100 C viša nego u Beču.
Drugi značajan trenutak za ovdašnji turizam je uspostavljanje Austrougarske monarhije 1867. godine, u kojoj pri raspodeli političke moći, Mađari žele izlaz na more. U tu svrhu, grad Rijeka postaje mađarska luka, koju u tadašnjoj štampi duhovito opisuju kao mađarski grad u kome Hrvati pričaju italijanski. U svakom slučaju, zbog logistike je potrebno izgraditi železnicu, pa uskoro počinje izuzetno zahtevan i skup projekat Budimpešta – Zagreb – Rijeka kroz Gorski Kotar. Na izgradnji pruge je radilo 20.000 ljudi, a čitav poduhvat je završen 1873. godine.
Photo: Daniela Mikičić
Pored toga, na ruku razvoju turizma ide i inicijativa Žorža Nagelmakera, osnivača Orijent Ekspresa, koji pokušava da podigne putovanje vozom na jedan viši nivo, tako da putovanje železnicom u vozu sa spavaćim kolima, restoranom i poslugom postane poseban doživljaj. U isto vreme, osamdesetih godina 19. veka, među lokalnim preduzimačima se rađa ideja o osnivanju morskog lečilišta u Opatiji, koja pored mora, ima zdravu izvorsku vodu, čist vazduh i obilje vegetacije, pa Austrijske Južne železnice počinju sa ulaganjem u izgradnju hotela, koji niču kao pečurke posle kiše. Prednost Opatije je bila i to što je kao novi grad mogla da se gradi i širi, te je do kraja 19. veka imala vodovod, struju, a čak i telefon u većini hotela. Opatija tako, postaje popularno mondensko lečilište sa 24 hotela, 36 pansiona i 12 sanatorijuma.
Opatija danas nema stari centar grada, jer je građena planski, iz početka. Velika pažnja posvećena je prekrasnim parkovima od kojih jedan zasluženo nosi epitet najlepšeg. To je park Sv. Jakova koji je projektovao Karl Šubert, tada najveći stručnjak za parkove iz Beča. Vrsni austrijski arhitekta nije imao nimalo lak zadatak, jer se čitav kraj nalazi na kršu i ima veoma malo zemlje. Pored toga, u trendu je bilo egzotično bilje koje je trebalo dovesti iz daleka, ali bez obzira na to, čak 80% biljaka koje su posađene u opatijske parkove nisu autohtone sorte. Najstarije drvo u parku, ali i čitavoj Opatiji, je atlaski kedar koji je svedok izgradnje grada, ali je njegov simbol svakako – kamelija, koja je tada bila verovatno najpopularnija biljka na svetu.
Photo: Daniela Mikičić
No, vratimo se samom parku Sv. Jakova, u kome je nakon završetka vodovoda, u čast tog velikog događaja, podignuta impozantna neobarokna fontana austrijskog vajara Hansa Rathauskog, specifična po zanimljivoj skulpturi Heliosa i Selene. U grčkoj mitologiji poznati kao bog Sunca i boginja Meseca, u ovom delu oni slikovito predstavljaju dan i noć, a između njih se nalazi petao koji simbolizuje trenutak njihovog susreta – ranu zoru. U parku se nalazi i najstarija građevina Opatije, crkva Sv. Jakova, sagrađena na temeljima benediktanske opatije, po kojoj je grad dobio ime. Iako se prvi put u istorijskim spisima spominje 1449. godine, sve do kraja 19. veka bila je jedina građevina na pustoj morskoj obali.
Photo: Daniela Mikičić
U donjem delu parka, koji se proteže skroz do mora, izgrađena je 1900. godine zgrada u kojoj je bila kafana i poslastičarnica, a danas se u njoj nalazi dom brojnih umetničkih izložbi – Umetnički paviljon Juraj Šporer.
Stanovništvo Opatije se pre pojave turizma bavilo uglavnom zemljoradnjom i ribolovom, ali je nova industrija donela sa sobom i nova zanimanja. Nedaleko od parka Sv. Jakova, na obali se nalazi spomenik jednoj takvoj profesiji. Naime, kada ostare ribari ne mogu na more, ali mogu da pozivaju ljude na brodsku vožnju. Ono što su Veneciji gondolijeri, to su Opatiji – barkajoli, izvorni turistički vodiči, koji su dobro poznavali i more i obalu. „Bitteschön, barke fahren“ ili – izvolite na vožnju barkom, rečenica je koja se često mogla čuti u opatijskoj luci.
Photo: Vasja Pinzovski
Razvoju turističke ponude u Opatiji doprinela su i ulaganja lokalnih porodica, a prva takva investicija bila je „Hotel Milenij“. Opatija je u to vreme još uvek bila lečilište i ljudi su dolazili zbog zdravstvenih problema, pa je u svrhu boravka na svežem morskom vazduhu započela izgradnja šetališta do Lovrana dugog 12 km, nazvanog Lungomare. Prvi deo, severna deonica, od Voloskog do Opatije, završen je davne 1889. godine kada je Opatija i zvanično proglašena za lečilište i tako postala prvo lečilište na moru. Južna deonica koja je povezala Opatiju sa Lovranom, dovršena je 1911. i od tada do danas, Lungomare je bio i ostao omiljeno šetalište, pozadina bezbrojnih fotografija gostiju, kao i neizostavni deo kvarnerskog pejzaža.
Photo: Croatia Proces Media
Gledajući iz današnje perspektive, medicinski tretmani tog doba su bili prilično čudni. Postoje zapisi o neuobičajenim kupkama koje su bile u ponudi, poput jogurt kupke ili električne kupke, ali je verovatno najbizarnija bila vazdušna kupka (luftbad) koja je podrazumevala polusatni boravak na promaji. Takođe, lekari su savetovali da kupanje u moru ne bude duže od 15 minuta, jer slana morska voda šteti zdravlju. Iz tog razloga, Opatija u početku nije imala nijednu plažu. Međutim, malo po malo to se menja pa se 1885. održava prvi kongres balneologije koji je posvećen lekovitoj primeni mineralnih voda, blata i morskih kupki.
Photo: Daniela Mikičić
„Dama sa galebom“ je takođe jedan od simbola Opatije uz koji je vezana veoma zanimljiva priča. Naime, neki dan oko Uskrsa 1891. mladi nemački grof Artur Kezelštat je sa svojim prijateljem i njegovom majkom groficom Fris, rešio da barkom izađe na more. Barkajol ih je savetovao da to ne čine, jer se spremalo nevreme. Međutim, oni su ipak krenuli i barka se prevrnula već nakon nekoliko početnih metara. Talasi su bili toliki da im nije bilo spasa. Jedan od bivših gradonačelnika Opatije je mnogo godina kasnije prokomentarisao da je plemstvo toga vremena praktikovalo pogrešne veštine, jer su učili da plešu i da mačuju, ali nisu znali da plivaju. Porodica je bila neutešna i da bi događaj sačuvala od zaborava podižu spomenik pod nazivom “Madonna del Mare”. Madona je na šetalište Lungomare postavljena da bdi nad dušama grofice i grofa, ali je posleratnim vlastima taj religiozni motiv smetao, tako da je statua restaurirana i sklonjena u muzej, a na njeno mesto 1956. postavljena nova skulptura, „Dama sa galebom“. Ipak, tu kamenu devojku meštani i dan–danas zovu Madonina.
Photo: Zoran Bakić
Opatija se početkom 20. veka osvedočila kao mondensko mesto, tzv. austrijska rivijera sa bogatim društvenim životom. Razvoj turizma je neraskidivo povezan sa ugostiteljstvom, pa je u Opatiji počelo da se otvara puno restorana različitih kuhinja i drugih objekata poput poslastičare čuvenog Emila Žobera (Žoberove kocke), a istorijski podaci navode da je na menijima luksuznih hotela redovno bila saher torta koja dolazila direktno iz Beča.
Ipak, razvoj turizma se najviše manifestovao u hotelijerstvu. Hotel Kvarner, prvi hotel koji je Opatija dobila, predstavlja i najstariji hotel u ovom delu Evrope, a završen je 1884. za samo 10 meseci. Sada se još uvek veoma pažljivo restaurira i trebalo bi da bude hotel sa 5+ zvezdica. Hotel Milenij je prvi hotel sa 5 zvezdica u Opatiji, a preko puta njega se nalazi i drugi čuveni hotel, Imperijal u kome je sačuvan u originalu jedan od najlepših prostora Opatije, impozantna „Zlatna sala“. Prva turistička zgrada je bila vila Angelina, sa čuvenim gostima poput Isidore Dankan, Antona Pavloviča Čehova, Adolfa od Nasaua i drugih. Danas se u njoj nalazi Hrvatski muzej turizma.
Photo: Zoran Bakić
Zahvaljujući ovakvoj tradiciji, Opatija i danas predstavlja jednu od perjanica turizma na Jadranu. Susret raskošne srednjoevropske elegancije, mediteranskog šarma i čudesne arhitekture i dalje je čine izuzetno poželjnom destinacijom. Štaviše, iako je danas pažnja usmerena na nešto drugačiji oblik turizma, njen glamur i raznovrsnost osvajaju na prvi pogled i pozivaju na uživanje tokom cele godine.
Tekst: Petar Vušurović
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
U prostranstvu južnog Atlantika, daleko od ljudske civilizacije, nalaze se ostrva Gof i Inesesibl, koja su deo britanske prekomorske teritorije Tristan da Kunja. Ova dva vulkanska ostrva nisu samo geografski izolovana, već su i zabranjena za turiste, što ih čini jednim od najmanje pristupačnih mesta na planeti
Odluka o zabrani ljudskog prisustva na ostrvima Gof i Inesesibl (Gough i Inaccessible) doneta je iz ekoloških i naučnih razloga, a njihova zaštita je ključna za globalni biodiverzitet. Ta teritorija je dom nekim od najređih i najugroženijih vrsta biljaka i životinja na svetu.
Ova nenaseljena ostrva imaju ekosistem koji je evoluirao hiljadama godina bez uticaja čoveka, što ih čini izuzetno osetljivim na bilo kakve spoljne faktore. Uvođenje stranih vrsta, zagađenje ili bilo kakva ljudska aktivnost mogli bi da naruše prirodni balans, ugrožavajući autohtone vrste poput gofske albatroske kolonije ili retkih vrsta morskih ptica koje ovde gnezde.
Zbog svoje neprocenjive ekološke vrednosti, ostrva su 1995. godine uvrštena na Uneskovu listu svetske baštine. Ova oznaka potvrđuje njihov globalni značaj i podupire mere koje su preduzete za njihovu zaštitu. Jedna od najstrožih mera jeste potpuna zabrana turističkih poseta, što omogućava očuvanje osetljivih ekosistema i sprečava potencijalne ekološke katastrofe.
Naučni interes i ograničena ljudska aktivnost
Iako su turističke posete zabranjene, naučnicima je u određenim slučajevima dozvoljen pristup ostrvima, ali samo pod strogim uslovima i uz posebne dozvole. Istraživači proučavaju klimatske promene, endemske vrste i evolucione procese koji se odvijaju u ovakvom izolovanom okruženju. Zahvaljujući njihovim istraživanjima, dobijamo dragocene podatke o uticaju globalnog zagrevanja, kao i o tome kako se vrste prilagođavaju ekstremnim uslovima života.
Osim toga, ostrva su važna baza za proučavanje okeanskog ekosistema južnog Atlantika. Naučni rad na ovim ostrvima pomaže u boljem razumevanju svetskih ekoloških procesa i pruža uvid u metode zaštite drugih ugroženih staništa.
Ostrva Gof i Inesesibl ostaju jedno od retkih mesta na planeti gde priroda neometano postoji bez ljudskog uticaja. Odluka da se ova ostrva zabrane za turiste nije samo pitanje očuvanja njihovih ekosistema, već i odgovornost čovečanstva prema prirodi i njenoj budućnosti.
Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.
Njihova izolovanost i zaštićeni status pružaju jedinstvenu priliku za proučavanje netaknutih prirodnih procesa, a istovremeno služe kao primer kako treba štititi ugrožena područja od destruktivnog ljudskog uticaja. Očuvanje ovih ostrva nije samo ekološki prioritet, već i moralna obaveza prema budućim generacijama.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Francuska predvodi globalni turistički procvat sa sto miliona posetilaca tokom 2024., dok Španija, Italija, Grčka, Portugal, Hrvatska, Japan, Tajland i Brazil beleže ozbiljan rast
Francuska je i dalje najposećenija zemlja na svetu, a u 2024. je postavljen novi rekord sa 100 miliona međunarodnih posetilaca. Ovo istorijsko dostignuće naglašava trajnu privlačnost ove zemlje koja je ponovno potvrdila status vrhunske turističke destinacije, piše Travel and tour world.
Nekoliko je činilaca je doprinelo takvom rezulatu. Jedan je svakako tzv. “Olimpijski učinak”, odnosno Letnje olimpijske igre u Parizu 2024., što je privuklo brojne ljubitelje sporta. Drugi razlog je ponovno otvaranje katedrale Notre-Dame nakon razornog požara 2019., a treći je proslava 80. godišnjice Normandije koja je privukla brojne ljubitelje istorije. Svakako ne treba zanemariti ni privlačnost raznih kultnih atrakcija, divne gradove, vrhunsku gastronomiju i bogatu kulturnu baštinu.
Hrvatska turistička industrija cveta
Travel and tour world navodi da podaci pokazuju da Hrvatska turistička industrija takođe pokazuje neverovatnan rast. Hrvatska je imala odličnu turističku godinu, ugostivši 21.3 miliona turista. Dalmatinska obala, Dubrovnik i Plitvička jezera ostaju glavne atrakcije za evropske i međunarodne turiste.
Mediteranska konkurencija
Španija je sa 94 miliona posetilaca prošle godine srušila sopstveni rekord i tako se približila Francuskoj. Uspeh Španije podržavaju razne atrakcije (od Sagrada Familia u Barseloni do muzeja Prado u Madridu), divne obale (Costa del Sol, Kanarska i Balearska ostrva i dalje su velika turistička atrakcija), ali i gastronomija i kultura.
Ključan faktor u kojoj Španija vodi je turistička potrošnja. Španija je prošle godine od turizma prihodovala 80 milijardi a Francuska 71 milijardu evra.
Od ostalih konkurentnih država Hrvatskoj svakako treba izdvojiti i Italiju i Grčku. Italija je zabeležila istorijski porast turizma, ugostivši 65.8 miliona posetilaca 2024. godine. Najpopularnije destinacije su bile Rim, Firenca i Venecija. Sicilija i Sardinija takođe su privlačile pažnju, a treba spomenuti i obalu Amalfi koja je i dalje vrlo popularna među turistima.
Ipak, treba navesti i da u Italiji sve više raste zabrinutost zbog prekomernog turizma, zbog čega lokalne vlasti raspravljaju o mogućim ograničenjima broja posetilaca kako bi se uravnotežile ekonomske koristi sa održivim turizmom.
Grčku je posetilo 35 miliona turista, što je povećanje od 10% u odnosu na 2022., a Portugal je takođe postavio rekord sa preko 30 miliona međunarodnih turista. To ga čini jednim od najbrže rastućih evropskih turističkih odredišta.
Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.
Protekla 2024. je bila istorijska godina za turizam, a Francuska, Španija, Italija, Grčka, Japan, Maroko i Brazil postigli su rekordne brojke. Uz snažna ulaganja u turističku infrastrukturu, kulturne atrakcije i inicijative za održiva putovanja, globalni turizam je spreman za nastavak rasta u godinama pred nama.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Srbija je zemlja bogate istorije, netaknute prirode i živopisnih gradova. Iako je Beograd nezaobilazna destinacija, postoji još mnogo skrivenih dragulja koji čekaju da budu otkriveni. Ako želite da doživite pravu lepotu Srbije, istražite ovih 11 fascinantnih lokacija
Poznati magazin o putovanjima Wanderlustje izdvojio 11 destinacija u Srbiji koje se obavezno moraju posetiti u ovoj godini. Na listi se, sem gradova koji su tradicionalno poznati kao turistički centri, nalaze i prirodne lepote i kulturino-istorijska mesta.
Beograd – srce Srbije
Glavni grad Srbije kombinuje grandioznu arhitekturu, zelene oaze i moderne lokale. Obavezno posetite Hram Svetog Save, Kalemegdan i šetalište uz Dunav, gde vas čekaju restorani s vrhunskom balkanskom kuhinjom.
Novi Sad – evropska prestonica kulture
Za razliku od užurbanog Beograda, Novi Sad odiše opuštenom atmosferom. Dunavski park, Petrovaradinska tvrđava i šarena ulica Dunavska savršena su mesta za šetnju. Franjevačka crkva i impozantni toranj Katedrale doprinose šarmu ovog grada.
Nacionalni park Fruška Gora – priroda i duhovnost
Najstariji nacionalni park u Srbiji dom je 20 manastira, među kojima se ističe Novo Hopovo. Ovaj kraj je poznat i po vinogradima, ne propustite posetu brojnim vinarijama.
Sremski Karlovci – istorijski i vinski centar
Ovaj šarmantni grad, nadomak Novog Sada, poznat je po tradicionalnom Bermet vinu, bogatoj istoriji i festivalima, uključujući Brankovo kolo, pesničku manifestaciju posvećenu Branku Radičeviću.
Subotica – secesijska bajka
Pastelne boje i prelepa arhitektura čine Suboticu jednim od najlepših gradova u Srbiji. Najpoznatije znamenitosti su Gradska kuća, Sinagoga i palata Rajhl. Blizina jezera Palić dodatno upotpunjuje doživljaj.
Oplenac, Topola
Oplenac je dom veličanstvene crkve Svetog Đorđa, mauzoleja dinastije Karađorđević. Nakon obilaska, uživajte u degustaciji vina u nekim od najboljih srpskih vinarija kojih ima na pretek.
Ovčarsko-kablarska klisura – planinski raj
Ova klisura, smeštena između planina Ovčar i Kablar, nudi neverovatne vidikovce i brojne pešačke staze. Takođe je poznata po manastirima koji datiraju još iz srednjeg veka.
Nacionalni park Tara – dom mrkih medveda
Tara je raj za ljubitelje prirode. Osim prelepih pejzaža i jezera Perućac, ovde možete posmatrati mrke medvede u njihovom prirodnom staništu.
Ivanjica i planina Golija – spoj istorije i prirode
Ivanjica nudi zanimljive istorijske lokalitete, dok je Golija idealna za planinarenje i zimske sportove. Ovaj rezervat biosfere skriva tri jezera i bogatu floru i faunu.
Niš – istorija na svakom koraku
Treći po veličini grad u Srbiji dom je Ćele-kule , spomenika iz osmanskog perioda, Niške tvrđave i prirodnih lepota poput Jelašničke klisure.
Guča – prestonica trubačke muzike
Svake godine u avgustu, Guča postaje centar tradicionalne trubačke muzike. Festival okuplja hiljade posetilaca iz celog sveta, donoseći nezaboravan provod.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Kompanije širom turističke industrije su počele da nude programe pretplate na putovanja, sa pogodnostima koje uključuju ekskluzivne popuste na smeštaj, pa čak i „neograničena“ putovanja avionom ili brodom po nižim cenama nego inače. Ovakvi programi donose jedinstvena iskustva i niže cene, ali izazivaju zabrinutost zbog ekoloških i društvenih aspekata
All-you-can-travel je koncept sličan all-you-can-eat ponudi u restoranima, ali primenjen na putovanja. To znači da putnik plaća fiksnu cenu i u određenom vremenskom periodu može neograničeno da koristiti određeni prevoz, najčešće vozove, autobuse ili avione, u zavisnosti od ponude. Ove ponude zvuče kao uzbudljiva prilika, a za brojne putnike to je jednostavan način da maksimalno iskoriste takav program.
Wizz Air-ova ponuda „all you can fly“ rasprodata za 48 sati
Portparol kompanije Wizz Air izjavio je da je prva serija članstava rasprodata u roku od 48 sati od predstavljanja u avgustu 2024. godine. Iako avio-kompanija tvrdi da su putnici uspeli da rezervišu željeni let u preko 90% slučajeva, ovaj program ima i određene prepreke.
Sam proces rezervacije je uglavnom bio jednostavan putem posebne internet stranice, ali planiranje putovanja može biti pomalo komplikovano. Na sajtu Wizz Air-a je navedeno da pretplata pokriva 780 ruta u 53 zemlje, iako domaći letovi u Italiji nisu uključeni. Mesta su podložna dostupnosti, što je ključna stavka, s obzirom na to da je period za rezervaciju ograničen na vremenski okvir od 72 do 3 sata pre poletanja.
Ovo ograničenje otežava obezbeđivanje odgovarajućeg smeštaja u popularnim turističkim destinacijama poput Islanda. Takođe su prisutni i drugi izazovi sa ovim programom, uključujući neočekivane troškove konverzije valuta i obaveznu online prijavu, koja nosi kaznu od 50 evra ako se ne završi najmanje tri sata pre poletanja. Još jedan problem su duga čekanja između letova u Wizz Air-ovom rasporedu. Ako sletite u 9 ujutru, a sledeći let vam je tek u 9 uveče, nemate nikakvu alternativu
I voz i brod
Ne morate gledati ka nebu da biste pronašli pretplatu koja odgovara vašim interesima. I Interrail i Eurail propusnice omogućavaju evropskim građanima i turistima da osiguraju „neograničena“ putovanja železnicom u odabranim zemljama i terminima.
Industrija krstarenja takođe je prihvatila ovaj trend. Kompanija Virgin Voyages, koja plovi Evropom, Severnom Amerikom i Karibima, predstavila je godišnju propusnicu 2025. godine. Po ceni od 120.000 dolara za jednu osobu i jednog gosta, vlasnici propusnice mogu ploviti do 365 dana na bilo kojoj od ruta kompanije.
Novi program Virgin Voyages, pored povećanja cene na 199.000 dolara, uključuje dodatne pogodnosti, kao što su povratni avio-letovi i trajektni transferi, rezervacija u ekskluzivnim odmaralištima i jednonedeljni boravak na privatnom ostrvu Ričarda Brensona, Ostrvo Neker (Necker Island).
Pretplate na putovanja šire se i van transportnih okvira
Kompanija Inspirato, koja nudi luksuzne programe za putnike, omogućava članovima snižene cene na više od 400 hotela, odmarališta i privatnih vila širom sveta. Sa destinacijama u više od 100 zemalja i ekskluzivnim događajima, Inspirato privlači one koji žele luksuzna putovanja bez dugoročnih obaveza vlasništva.
Rast luksuznih pretplatničkih programa za putovanja odražava sve veću potražnju za sigurnošću, kvalitetom i besprekornim iskustvima, navode iz kompanije Inspirato.
Slično tome, hotelske grupe se takođe pridružuju trendu pretplata. Access AKA članstvo, sa godišnjom naknadom od 750 dolara, nudi popuste na smeštaj u hotelima AKA u Velikoj Britaniji i SAD-u, kao i dodatne pogodnosti poput besplatnog pristupa spa centrima i unapređenja smeštaja.
Kompanija Tablet Hotels pokrenula je Tablet Plus program 2019. godine, godinu dana nakon što ju je kupio Michelin. Po ceni od 99 dolara godišnje, članovi dobijaju spa tretmane, besplatan doručak, transfere do aerodroma, nadogradnje soba i besplatno vino. Neki od hotela koji učestvuju u ovom programu imaju i Mišlenove restorane.
Da li All-you-can-travel ugrožava održivi turizam?
Slične pretplate na letove kao Wizz Air nude i Sound Air sa Novog Zelanda, kao i Alaska i Frontier Airlines iz SAD-a. Iako je malo aviokompanija koje trenutno imaju ovakve programe, Evropska agencija za životnu sredinu (EEA) upozorava da štetne emisije iz transportnog sektora rastu.
Pretplate na neograničena putovanja, bilo avionom, vozom ili brodom, mogu dovesti do neželjenih posledica. Takvi programi direktno utiču na porast prekomernog turizma, povećanje ekološkog otiska i degradaciju životne sredine.
Putnici bi trebalo da budu svesni svog uticaja, da biraju ekološke destinacije i prevozna sredstva sa nižim emisijama, poput železnice, javnog prevoza, biciklizma i pešačenja umesto avionskog prevoza, navodi Euronews.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Sa svojim prirodnim lepotama, bogatom baštinom i toplom dobrodošlicom, Crna Gora je skriveni dragulj kada je odmor u pitanju. Bilo da tražite mirno priobalno utočište ili malo zabave, ova mala, ali zadivljujuća zemlja ima sve što vam je potrebno
Budva: Euforija i letnje vibracije
Živahna Budva je praznik za čula, sa svojim parkovima, marinom, vrtoglavim srednjovekovnim uličicama i užurbanim terasama kafića. I ne zaboravimo na desetine suncem okupanih plaža, koje čekaju da budu otkrivene…
Herceg Novi: Kapija Bokokotorskog zaliva
Čuvajući ulaz u Boku koja je pod zaštitom UNESCO-a, Herceg Novi je destinacija za razglednice. Sa svojim bujnim zelenilom i zadivljujućim pogledom na more, idealan je spoj opuštanja i kulturnih otkrića.
IBEROSTAR WAVES SLAVIJA
Otkrijte šarm Budve u ovom hotelusa 5* izgrađenom 2019. koji se nalazi na nekoliko minuta hoda od Starog grada i Slovenske plaže. Elegantan i udoban, pruža impresivna iskustva uključujući spa centar sa tretmanima za podmlađivanje i švedski sto koji služi najbolju lokalnu gastronomiju, zajedno sa kulinarskim šou programom uživo. Takođe se može pohvaliti krovom sa infinity bazenom i barom, koji predstavlja vrhunsko mesto za venčanje iz snova.
IBEROSTAR WAVES BELLEVUE
Ovaj hotelsa 4* je savršen izbor za porodice i parove. Deci će se svideti „Star Camp“, dok se odrasli mogu opustiti u spa centru ili vežbati u sali za fitnes. Nudi moderne sobe, četiri bazena, teniske terene i još mnogo toga na lokaciji na plaži. Sa tri restorana koji poslužuju crnogorske specijalitete i šest barova, predstavlja kompletno odmaralište za opuštajući i zabavan boravak.
IBEROSTAR WAVES HERCEG NOVI
Smešten između brda sa krošnjama drveća i smaragdnoplavih voda Kotorskog zaliva, ovaj hotelsa 4* renoviran 2019. godine, nudi prozračne sobe, bar na krovu sa pogledom na more, mediteransku kuhinju i privatni plažu. Za decu postoji „Star Camp“, dok odrasli mogu da se prepuste holističkim velnes iskustvima. Savršen spoj prirode i avanture.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Varena je jedno od najlepših i najautentičnijih mesta na obali jezera Komo u Italiji. Smeštena na istočnoj obali jezera, ova šarmantna varošica odiše istorijom, prirodnim lepotama i jedinstvenim mediteranskim duhom. Za razliku od popularnijih destinacija poput Belađa ili Menađa, Varena pruža mirniji i autentičniji doživljaj italijanske kulture i pejzaža
Varena (Varenna) je mesto gde se susreću prirodna harmonija i ljudska kreativnost. Uske ulice popločane kamenom, šarene kuće koje se oslikavaju na površini jezera i mirisi mediteranskog bilja stvaraju nezaboravan ambijent. Bez obzira na doba godine, Varena odiše posebnom atmosferom koja posetiocima pruža osećaj mira i spokoja, dok ih istovremeno poziva na istraživanje njenih skrivenih kutaka.
Među glavnim atrakcijama koje ne smete propustiti su:
Villa Monastero – prelepa vila sa botaničkom baštom koja se proteže duž obale jezera. Vrtovi su puni egzotičnih biljaka i nude fantastične panoramske poglede
Castello di Vezio – srednjovekovni zamak iznad Varene, sa kojeg se pruža jedan od najboljih pogleda na jezero Komo. Često se ovde organizuju predstave sa sokolovima
Šetalište Ljubavi (Passeggiata degli Innamorati) – romantična staza uz obalu jezera koja vodi do centra mesta, savršena za opuštajuću šetnju
Crkva Svetog Đorđa (Chiesa di San Giorgio) – impozantna crkva iz 14. veka, poznata po freskama i lepoti unutrašnjosti
Gde jesti i šta probati
Varena nudi odličnu gastronomsku scenu sa autentičnim italijanskim jelima. Neka od najboljih jela koja treba probati su:
Riba iz jezera komo – specijaliteti poput pastrmke i persika pripremljeni na tradicionalan način
Risotto al pesce persico – rižoto sa lokalnom ribom, jedno od najpoznatijih jela ovog kraja
Pasta sa morskim plodovima – ukusni recepti koji kombinuju svežinu mediteranske kuhinje
Preporučeni restorani uključuju Ristorante il Caminetto, poznat po domaćoj kuhinji, i Vecchia Varenna, koji nudi romantičan ambijent uz samu obalu.
Kako stići do Varene
Varena je lako dostupna iz Milana vozom, koji vozi do stanice Varenna-Esino za oko sat vremena. Takođe, trajekti je povezuju sa Belagijom i Menadžom, omogućavajući istraživanje drugih delova jezera komo.
Ako tražite destinaciju koja spaja istoriju, prirodu i autentičnu italijansku atmosferu, Varena je pravi izbor. Bez obzira da li planirate romantično putovanje, opuštajući vikend ili istraživanje kulturnih znamenitosti, ovaj skriveni dragulj jezera Komo ostaviće vas bez daha. Poseti Varenu i doživi pravu lepotu italije.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Gastronomski turizam predstavlja jedinstven spoj putovanja, kulture i gastronomije. Hrana nije samo osnovna potreba, već i sredstvo za upoznavanje novih krajeva, običaja i tradicija. Sve više turista bira destinacije ne samo zbog prirodnih i istorijskih znamenitosti, već i zbog specifičnih kulinarskih iskustava koje one nude
Razvoj i značaj gastronomskog turizma tokom poslednjih decenija, gastronomski turizam je postao značajan segment turističke industrije. Destinacije širom sveta ulažu napore da promovišu svoju kuhinju kao deo kulturne baštine i na taj način privlače turiste zainteresovane za autentična iskustva.
Jedan od ključnih aspekata ovog vida turizma jeste podrška lokalnim proizvođačima hrane i pića. Posete vinarijama, seoskim domaćinstvima, zanatskim pekarama i pijačnim tezgama omogućavaju turistima da probaju proizvode direktno od proizvođača, čime se jača lokalna ekonomija i očuvanje tradicije.
Glavne atrakcije gastronomskog turizma
Gastronomski turizam uključuje različite aktivnosti i doživljaje, među kojima se izdvajaju:
Degustacija lokalnih specijaliteta – svaka regija ima svoje autentične recepte koji oslikavaju njen kulturni identitet
Vinske ture – obilazak vinograda i vinarija, degustacija vina i učenje o tehnikama proizvodnje
Posete tradicionalnim pijacama – upoznavanje sa lokalnim namirnicama i načinima njihove upotrebe
Kuvarske radionice – prilika da turisti nauče pripremu tradicionalnih jela uz pomoć lokalnih kuvara
Festivali hrane – manifestacije koje slave određene vrste hrane ili pića, kao što su festivali sireva, piva, meda i slično
Gastronomske rute – tematske ture koje povezuju različite ugostiteljske objekte i proizvođače hrane
Primeri uspešnih gastronomskih destinacija
Mnoge zemlje su prepoznale značaj gastronomskog turizma i aktivno ga razvijaju. Italija je poznata po svojoj pici, pasti i vinu, Francuska po sirevima i gastronomskim specijalitetima poput paštete od guščje jetre, dok je Japan planetarno popularan zbog sušija i tradicionalne kuhinje. Jedan od najboljih primera iz našeg okruženja je region Kvarner, koji je postao Evropska regija gastronomije za 2026. godinu.
U Srbiji, gastronomski turizam dobija na značaju kroz manifestacije poput „Roštiljijade“ u Leskovcu, „Festival sira i kačkavalja“ u Pirotu i brojnih vinskih tura u Župi, Fruškoj gori i Timočkoj Krajini.
Gastronomski turizam nije samo prilika za uživanje u hrani, već i način za dublje razumevanje kulture, tradicije i istorije određenog kraja. On doprinosi očuvanju kulinarske baštine, podstiče lokalnu proizvodnju i obogaćuje turističku ponudu. U vremenu kada turisti traže autentična iskustva, gastronomski turizam predstavlja neizostavan deo savremenog putovanja.
Pratite nas na našoj Linkedin, Facebook, Instagram iX stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Etna je trenutno najaktivniji vulkan u Evropi i jedan od najaktivnijih na svetu. Da li možete da ga posetite čak i sada, dok postoji realna opasnost od erupcije? Šta kažu stručnjaci, a šta vulkanofili, i koliko je ova vrsta turizma bezbedna?
Vulkan Etna je jedan od najaktivnijih vulkana u Evropi i gotovo je konstantno aktivan u poslednjoj deceniji. Poznat je u istoriji po dramatičnim erupcijama, nalazi se na ostrvu Sicilija, pored grada Katanija. Etna je danas “živi” dokaz i samo potvrđuje koliko je vulkanski turizam popularan.
Koliko često Etna eruptira?
Aktivnost Etne je u poslednjim godinama gotovo svakodnevna pojava. Erupcije mogu biti više puta u godini, pa čak i u mesecu. Etna je dospela na naslovne strane 2021. godine kad je u razdoblju od šest meseci izbacila toliko vulkanskog materijala da je “porasla” u visinu za gotovo 30 metara.
Većinu vremena, eksplozije Etne klasifikovane su kao vulkanska aktivnost niskog nivoa. To uključuje oblake pepela, fontane lave, strombolijske erupcije i blage eksplozije magme.
Upravo to turiste i prvlači, oni dolaze kako bi snimili ili slikali aktivnost vulkana. Njih privlači miris lave, zvukovi koji nastaju prilkom erupcije, kao i rizik od opasnosti. Pojavom pametnih telefona vulkanski turizam je definitivno dobio na popularnosti, a gde postoji bolje mesto nego na Etni, najaktivnijem vulkanu na svetu.
Zašto je Etna atraktivna za turiste?
Etna je najviši aktivni vulkan u Evropi i deo je Uneskove Svetske baštine. Njena česta erupcija stvara spektakularne prizore koji privlače posetioce. Ključni razlozi za njenu popularnost uključuju:
Impresivne erupcije – mnogi turisti dolaze kako bi svedočili moćnim prirodnim silama
Etna se smatra bezbednim vulkanom, većina erupcija ne ugrožava ni posetioce ni meštane koji žive u okolini. Najčešće je najveći problem vulkanski pepeo, koji privremeno zatvara aerodorom u Kataniji.
Vulkan je pod konstantnim nadzorom. Nacionalni institut za geofiziku i vulkanologiju iz Katanije ima sistem kamera, senzora, računara i ljudskih kontrola na licu mesta, koji beleže i prenose potrese u realnom vremenu.
Poseta tokom erupcije je uzbudljivo iskustvo i neki vodiči organizuju obilaske noću, kako bi mogli da se dive vatrenoj predstavi vulkana. Međutim, Etnu ne bi smeli nikako da podcenimo, posebno turisti koji žele da se na popnu na vulkanske padine.
Globalni trend vulkanskog turizma
Vulkanski turizam raste širom sveta, ne samo na Etni, već i na destinacijama poput Havaja, Islanda i Indonezije. Ljudi su sve više zainteresovani za destinacije koje nude adrenalinska iskustva i autentičan kontakt s prirodom. Ovaj trend podržavaju i društvene mreže, gde se viralni snimci erupcija i egzotičnih pejzaža šire brzo i inspirišu nove putnike.
Ekološki izazovi i održivi turizam
Dok turizam donosi ekonomsku korist lokalnim zajednicama, povećan broj posetilaca može imati negativne posledice po okolinu. Vlasti i turističke agencije preduzimaju mere za očuvanje vulkanskog ekosistema kroz:
Ograničenje broja turista u osetljivim zonama
Ekološke ture koje promovišu odgovorno ponašanje
Obrazovne programe za podizanje svesti o vulkanima i njihovoj ulozi u prirodi
Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.
Kako je vulkanska aktivnost uglavnom na niskom nivou, vulkan možete posetiti čak i tokom erupcije. Postoji dosta pešačkih ruta koje su daleko od vrha i kratera u kom se događaju eksplozije. Jedna od kompanija koje organizuju takve obilaske je i Go Etna, koja savetuje turiste da uvek idu u pratnji lokalnog vodiča ili agencije. Međutim, ako želite da se popnete na visinu od preko 2.900 metara, prisustvo stručnjaka ili vodiča je obavezno.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Turističko naselje „Slovenska plaža“ u Budvi zvanično je otvorilo vrata gostima, čime je i ovogodišnja turistička sezona u ovom jedinstvenom hotelskom kompleksu započela u...
Ovaj sajt koristi kolačiće za pretraživače da unapredi funkcionisanje. Korišćenjem sajta prihvatate njihovu upotrebu. Prihvatam
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.