Zahvaljujući sporazumu između Skijališta Srbije, Crne Gore i Severne Makedonije, skijaši iz Srbije koji kupe sezonski ski-pas će moći besplatno da skijaju i na skijalištima u svim navedenim zemljama
Javno preduzeće Skijališta Srbije je potpisalo Ugovor o saradnji sa Skijalištima Crne Gore i Severna Makedonije. Ovaj sporazum će ljubiteljima zimskih sportova omogućiti da istraže nove staze i destinacije u zemljama u regionu.
Ski-pas iz Srbije važi tri uzastopna dana na stazama u Kolašinu 1600, Savinom kuku i ski centru Vučje. Slično, vlasnici sezonskih karata iz Crne Gore mogu skijati na Kopaoniku, Staroj planini i Torniku na Zlatiboru.
Saradnja je ostvarena i sa Ski-centrom Mavrovo u Severnoj Makedoniji, gde skijaši iz Srbije mogu koristiti svoje karte za tri dana besplatnog skijanja. Isto pravo važi i za skijaše iz Mavrova na stazama u Srbiji.
Ovaj sporazum donosi više opcija za ljubitelje zimskih sportova i dodatno obogaćuje zimsku sezonu. što je odlična vest za turiste.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Već sada Vas sa zadovoljstvom pozivamo na Sajam ukusa GASTexpo, koji će se održati u tradicionalnoj verziji od 29. januara do 1. februara 2025. na Gospodarskom razstavišču u Ljubljani i u digitalnoj verziji od 15. januara do 16. februara 2025. godine.
Pridružite nam se na ovom inspirativnom događaju gde će se cela HoReCa profesija okupiti da ostvari nova partnerstva, podeli znanje i predstavi najnovije trendove. Sajam će ponuditi uvid u ključne trendove koji će oblikovati budućnost u oblasti hotelijerstva, ugostiteljstva i gastronomije.
Inovacije u kuhinjskoj opremi: Prezentacija najsavremenije opreme koja omogućava preciznost, brzinu i energetsku efikasnost. Upoznajte nove uređaje i rešenja koja pojednostavljuju rad i podstiču kreativnost u kuhinji.
Nove tehnike pripreme hrane: Od molekularne gastronomije do savremenih tehnika koje omogućavaju pripremu jela vrhunskog kvaliteta – upoznajte se sa pristupima koji oduševljavaju goste i nude jedinstvene ukuse.
Pametne tehnologije: Digitalna rešenja kao što su pametni sistemi upravljanja, automatizacija i napredne analitičke platforme poboljšavaju efikasnost i pružaju bolje iskustvo gostima.
Održive prakse: Savremeni izazovi zahtevaju odgovorne pristupe – naučite o inovativnim načinima za smanjenje otpada i optimizovanje resursa koji doprinose održivoj budućnosti industrije.
Gastronomija: Probajte, obrazujte se i inspirišite!
Sajam ukusa GASTexpo donosi raznovrstan gastronomski program sa širokim spektrom degustacija i radionica, gde ćete moći da otkrijete nove ukuse, tehnike i ideje koje će vas inspirisati u radu! Pridružite se stručnjacima, razmenite znanja i steknite uvid u inovacije koje obogaćuju kulinarsko iskustvo. Za više informacija o programu, izlagačima i događajima posetite našu veb stranicu. Vidimo se na sajmu gde ćemo zajedno stvarati budućnost HoReCa profesije!
Vaš GASTexpo tim
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Čuveni magazin posvećen putovanjima je napravio listu najljubaznijih evropskih gradova. Na prvom mestu se nalazi jedan grad u kom nije baš toplo vreme, ali su topli ljudi, što ga preporučuje za siti brejk putovanja
Prema izboru čitalaca Condé Nast Traveller-a, najljubazniji grad u Evropi je švedska prestonica Stokholm. Ovaj grad je dobio ovu titulu u okviru Readers Choice Awards 2024. godine, gde je zauzeo prvo mesto. Na drugom, odnosno trećem mestu se nalaze Budimpešta i Valensija.
Stokholm je glavni grad Švedske, i spada u najlepše gradove Evrope. On je idealna kombinacija kopna i vode, jezera Malaren i Baltičkog mora. U ovoj oblasti ima zaista nebrojeno ostrva raznih veličina, pa u slučaju da u ovaj grad dolazite avionom, shvatićete o kakvoj se lepoti radi iz vazduha.
Možda i najlepši deo priče jesta taj da je dobar deo Stokholma prekriven parkovima, šumama i zelenim površinama. Sve to doprinosi šarenenilu i lepoti ovog grada. Pored toga, deo koji je urban i i izgrađen za život svakako izaziva oduševljenje kod putnika, jer ovaj grad spada u jedan od najcivilizovanijih i najuređenijih gradova u celoj Evropi.
Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.
U Švedskoj generalno jeste hladno, međutim, zime su slične našim s jedinom razlikom da mogu trajati i po nekoliko meseci. U letnjem periodu, temperatura je više nego i zgodna za obilazag grada, jer tada temperatura ne prelazi 20 stepeni Celzijusa.
Listu ostalih prijateljski nastrojenih evropskih gradova možete pronaći na zvaničnoj internet stranici.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Sardine dolaze iz mora, a portugalska tradicija ih je pretvorila u pravo kulturno i gastronomsko nacionalno blago. One su deo portugalske kulture, kuhinje i nacionalnog identiteta, i integralni deo gotovo svake trpeze, bar u letnjem periodu godine kad ih najviše ima
Već vekovima sardine imaju ključnu ulogu u portugalskoj ekonomiji i ishrani. Obale Atlantskog okeana obezbeđuju bogata ribolovna područja, posebno u letnjim mesecima kada sardina ima u izobilju. Njihova dostupnost i nutritivna vrednost učinile su ih nezaobilaznim delom portugalske kuhinje.
Na roštilju, uz minimalne intervencije poput dodavanja malo soli i maslinovog ulja, sardine se pretvaraju u savršeno jednostavno jelo koje definiše filozofiju portugalskog pristupa hrani – kvalitetni sastojci i iskreni ukusi. Ove male ribe u Portugalu pričaju priču o povezanosti ljudi i mora, jednostavnosti života i uživanju u svakodnevnim radostima.
Tokom popularnih letnjih festivala, sardine postaju centralni motiv zajedništva. Ulice se ispunjavaju mirisom pečenih sardina, a ljudi se okupljaju kako bi zajedno slavili uz pesmu, vino i omiljenu morsku poslasticu. Sardine na festivalima simbolizuju ne samo gastronomski užitak, već i duh jedinstva i radosti.
Portugal je takođe poznat po proizvodnji vrhunskih konzerviranih sardina, koje su postale sinonim za kvalitet. Od ručno pripremljenih riba do maštovitog dizajna konzervi, konzervirane sardine predstavljaju spoj tradicije i modernog vremena. Takav proizvod nije samo hrana, već i deo portugalskog nasleđa zapakovanog u praktično pakovanje. Ove konrerve nisu rezervisane samo za domaću upotrebu, postale su cenjeni izvozni proizvod koji pronalazi svoje mesto na trpezama širom sveta.
Sardine u kulturi i umetnosti
Osim što su deo kuhinje, sardine su postale i simbol portugalske kulture. Njihova stilizovana figura često se koristi u umetnosti, suvenirima i dekoracijama. Tokom festivala, raznobojne slike sardina krase ulice gradova, oslikavajući kreativnost i duh portugalskog naroda.
Sardine u Portugalu nisu samo hrana, one su priča o moru, tradiciji i ljubavi prema jednostavnosti. Od rustičnih uličnih festivala do elegantnih konzervi koje se prodaju širom sveta, sardine simbolizuju sve što Portugal jeste. To je autentičan, strastven narod povezan sa svojim korenima. U svakom zalogaju krije se deo portugalskog duha, onaj koji slavi život, zajedništvo i lepotu jednostavnih svakodnevnih trenutaka.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Gruzijski vojni put, koji se proteže od Tbilisija do ruske granice, nije samo ključna saobraćajna ruta, već i simbol dugotrajne povezanosti i borbe između istoka i zapada, između različitih kultura i naroda. Ova istorijska ruta, koja je kroz vekove pretrpela mnoge promene, danas je jedan od najprepoznatljivijih simbola Gruzije, ne samo zbog svoje geografske važnosti, već i zbog kulturnog i strateškog značaja koji je imala u mnogim periodima u istoriji
Gruzijski vojni put je izgrađen kroz planinske predele Kavkaza, prepun strmih uspona i opasnih krivina. Kroz ovaj teren put je prolazio u vreme kada nisu postojale moderne tehnologije koje bi olakšale gradnju, pa je put često bio prepun izazova. Zbog svoje lokacije na visini, put je tokom istorije bio važan za vojne pokrete, ali i za trgovinu, jer je omogućavao pristup između Rusije i Gruzije. Ovaj put je ujedno bio i mesto borbe, jer su se u tom regionu sukobljavali razni carstveni interesi, uključujući carsku Rusiju, Persiju, Otomansku Imperiju, ali i različite lokalne sile.
Gruzijski vojni put je bio ključni element u širenju uticaja i moći. Još od antike, ovaj region je bio most između različitih kultura, između Evrope i Azije. U srednjem veku, kada je Gruzija bila podložna napadima sa svih strana, ovaj put je postao vitalna veza između gruzijskih carstava i susednih država. Rusija je, pak, kroz ovaj put pokušavala da proširi svoj uticaj na Kavkaz, što je kulminiralo u periodu kada je Gruzija postala deo Ruske Imperije u 19. veku.
Njegova strateška važnost nije se svodila samo na prevoz vojnika ili trgovinu. Put je bio ključan u očuvanju državnih identiteta. U vreme borbe za nezavisnost, Gruzija je koristila ovaj put kako bi obezbedila komunikaciju sa svetom i sprovela svoje strategije. Zbog toga, Gruzijski vojni put nije bio samo fizička ruta, već i simbol otpora i opstanka naroda koji je kroz njega prolazio.
Važan turistički sadržaj
Iako je u prošlosti imao pretežno vojni i trgovinski karakter, danas ova ruta postaje i sve važniji turistički put. Sa svojim zapanjujućim predelima, starim utvrdjenjima, srednjovekovnim manastirima i drevnim gradovima, put privlači posetioce iz celog sveta. Među najpoznatijim mestima na ovom putu su Ananuri, istorijski kompleks sa tvrđavama i crkvama, i Kazbeg, veličanstveni planinski vrh sa čuvenim manastirom Gergeti. Put se takođe povezuje s mnogim legendama i pričama koje su deo lokalne istorije i tradicije, dodajući još jedan nivo mističnosti.
Ovaj put postaje simbol ne samo fizičke povezanosti, već i duhovne. Turisti ali i lokalni stanovnici, dolaze ovde da dožive jedinstvenu atmosferu tog prostora, gde se priroda, istorija i kultura stapaju u harmoničan celokupni doživljaj. Gruzijski vojni put je, dakle, postao most između prošlosti i sadašnjosti, između vojnih sukoba i mira, između tradicije i savremenog života.
Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.
Gruzijski vojni put je više od samo saobraćajnog pravca. On je svedok turbulentne istorije, prolaznik kroz vekove, simbol otpora i borbe, ali i simbol nade i oporavka. Dvostruka uloga ove rute, kao vojni put, ali i turistička atrakcija, čini ga jedinstvenim delom gruzijske baštine koja ne prestaje da inspiriše. U današnjem svetu, put nije samo most između dve države, već i most između različitih kultura, religija i tradicija, čineći ga važnim delom i za Gruziju, i za širi region Kavkaza.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
U Vili Bjanki u Velenju danas je u organizaciji Zavoda za turizam Šaleške doline održan Dan turizma Šaleške. Program je uključivao govore i prezentacije 6 govornika, a događaju je prisustvovalo više od 70 turističkih aktera. Na događaju su istaknuti ključni aspekti održivog razvoja i jačanja obnovljenog marketinškog brenda Šaleške doline
Šaleška dolina se nalazi u ključnom periodu restrukturiranja i tranzicije, gde je turizam prepoznat kao element sa važnom ulogom. Turizam stvara most između prošlosti i budućnosti, između prirodnih resursa i životne zajednice, između očuvanja tradicije i inovacija. Svaki pojedinac svojim prisustvom može doprineti oblikovanju ove priče.
Prisutnima se najpre obratila Alenka Kikec, direktorka Zavoda za turizam Šačeške doline koja je izjavila: „Šaleška dolina svake godine dokazuje da je turizam više od ekonomske industrije – on je srce zajednice, most između ljudi, kultura i prirode. Kao jedna od najgostoljubivijih destinacija u Sloveniji, Šaleška impresionira posetioce svojim jedinstvenim industrijskim nasleđem i raznolikom prirodnom i kulturnom ponudom. Vađenje uglja, energija i koža nisu samo deo prošlosti, već su inspiracija za stvaranje autentičnih turističkih iskustava koja pričaju priču o identitetu doline. U skladu sa nacionalnom strategijom razvoja turizma, koja Sloveniju pozicionira kao zelenu, butik destinaciju za pronicljive goste, prošle godine smo u Šaleškoj dolini postigli mnoge uspehe. Fokusiramo se na održivost, inovativnost i inkluzivnost i jačamo lokalnu zajednicu. Zajedno sa lokalnim dobavljačima – poljoprivrednicima, zanatlijama, restoraterima i kulturnim stvaraocima – kreiramo sveobuhvatna iskustva koja odražavaju autentičnost naše doline. Turizam je mozaik događaja i prilika koji povezuju tradiciju, kulturu i ljude. Od gastro festivala do umetničkih događaja – svaki trenutak priča priču o gostoprimstvu i zajedničkim vrednostima. Naša vizija je da postanemo porodična destinacija u Sloveniji. U Šaleškoj dolini u jednom danu možete doživeti tri sveta – urbanu živost, mir prirode i kulturno-umetničko bogatstvo. Ovde se krećemo u ritmu koji nas čini srećnim. Otkrijte svoj trougao sreće u zagrljaju autentičnosti i slobode.“
Prisutne su pozdravili i zamenik gradonačelnika opštine Velenje Janez Melanšek i predsednik opštine Šoštanj Boris Goličnik, koji su predstavili neke ključne lokalne projekte iz oblasti turizma. Gost tribine je, između ostalih, bila i Doris Urbančič Vindiš, načelnica sektora za razvoj turizma u Ministarstvu privrede, sporta i turizma.
Marina Ferfolja, šefica sektora za poslovnu analitiku i održivi razvoj u Turističkoj organizaciji Slovenije, predstavila je Turizam na putu od oporavka do otpornosti: „U skladu sa strategijom i zajedničkim naporima svih zainteresovanih strana, slovenački turizam nastavlja sa umerenim rastom, što premašuje evropski prosek. Uprkos našim uspesima, suočavamo se i sa mnogim izazovima – od potrebe za još bližim dijalogom sa lokalnim zajednicama u upravljanju destinacijama, do ubrzanja digitalizacije i hitnih ulaganja u turističku infrastrukturu za poboljšanje kvaliteta. Održaćemo vodeću ulogu u oblasti održivosti samo doslednim sprovođenjem zelenog obećanja na svakom koraku, pri čemu Zelena šema slovenačkog turizma može biti odlično sredstvo za razvoj i implementaciju održivih praksi. Dan turizma Šaleškog je prilika za jačanje partnerstava i razmenu znanja i inspirativnih priča. Samo zajedno možemo izgraditi gostoljubivu, odgovornu i održivu Sloveniju, koja će realizacijom zelene vizije biti izvor ponosa za lokalne zajednice i inspiracija posetiocima iz celog sveta“.
U drugom delu manifestacije održana je radionica za obnovu brenda Šaleške doline koju je vodila Neja Petek, direktorka agencije za razvoj i komunikaciju u turizmu Nea Culpa: „Ako želimo da uspešno razvijamo i plasiramo turizam i sledimo ambiciozne ciljeve koje smo sebi postavili, potreban nam je prepoznatljiv i atraktivan zajednički imidž. Tu ulogu mora odigrati destinacijski brend Šaleške doline, kao vodeća destinacija slovenačkog turizma, a samim tim i jedan od ključnih partnera Slovenačke turističke organizacije. Moramo da izgradimo brend kao zajednički porodični kišobran (brend-kišobran) za sve naše identitete i podbrendove. Hajde da zajedno razmislimo kakav zajednički brend želimo. Samo ako zaživi među nama biće uspešan i u spoljnoj komunikaciji“.
Kulinarsko uživanje u domaćim đakonijama obezbedile su kolege iz Gorenja Gostinstva. Manifestacija je organizovana uz poštovanje životne sredine, jer su posetioci iz okoline pozvani da na manifestaciju dođu pešice, biciklom ili besplatnim lokalnim autobusom. Na događaju je podsticana upotreba domaćih namirnica, sezonske hrane i povratne ambalaže. Da se hrana ne baca, kuvari su je pripremili za određeni broj ljudi.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Rezervat prirode Zelenci, smešten u srcu Gorenjske, predstavlja jedno od najlepših prirodnih rezervata Slovenije. Ovaj izuzetni pejzaž, poznat po izvoru reke Save Dolinke, fascinira posetioce svojom čarobnom atmosferom, netaknutom prirodom i bistrim vodama u najlepšim nijansama smaragdne zelene. Njegova prirodna vrednost, ekološka važnost i estetska privlačnost čine ga ne samo simbolom prirodne baštine Slovenije već i mestom na kojem posetioci pronalaze mir i povezanost s prirodom
Zelenci su poznati po malom jezeru koje je nastalo na kraškom terenu. Voda u jezeru je izuzetno čista, a kroz dno izbijaju podzemni izvori koji stvaraju specifične “žive” mehuriće. Ova prirodna pojava stvara prizor koji fascinira sve koji posete ovo mesto. Pored vizuelne lepote, voda u Zelencima je stalne temperature tokom cele godine, što doprinosi očuvanju specifičnog ekosistema.
Biljni i životinjski svet rezervata čine ga pravim utočištem za ljubitelje prirode. Na močvarnim livadama i u okolnoj šumi mogu se naći retke vrste biljaka, dok je rezervat stanište brojnih ptica. Ova biološka raznovrsnost svedoči o ekološkoj vrednosti Zelenca, zbog čega je ovo područje proglašeno prirodnim rezervatom 1992. godine.
Rezervat nije samo prirodni fenomen već i mesto koje inspiriše umetnike, fotografe i istraživače. Svojom bajkovitom atmosferom, tišinom i skladom boja, podsećaju nas na važnost očuvanja prirodnih lepota. Pored toga, njihova pristupačnost i blizina planinskih staza i ski-centara čine ih omiljenim odredištem za turiste svih uzrasta.
Međutim, sa sve većim brojem posetilaca raste i odgovornost za očuvanje ovog prirodnog blaga. Ekološka svest i održivi turizam postaju ključni faktori u očuvanju Zelenca za buduće generacije. Potrebno je balansirati između promocije ovog mesta i zaštite njegovih osetljivih ekosistema.
Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.
Zelenci su mesto gde se priroda pokazuje u svom najlepšem obliku, pružajući posetiocima jedinstveno iskustvo. Ovaj rezervat nas podseća na lepotu sveta koji nas okružuje i na našu dužnost da ga čuvamo. Kao simbol harmonije između čoveka i prirode, Zelenci ostaju jedno od najposebnijih mesta u Sloveniji – biser koji inspiriše svakog posetioca.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Povezujući nekoliko balkanskih nacija, biciklistička staza Trans Dinarica vijuga kroz neke od najlepših krajolika Starog kontinenta. Da li je ova balkanska staza jedno od novih rešenja za masovni turizam u Europi?
Trans Dinarica je planinarska i biciklistička ruta koja povezuje Dinarske Alpe, spektakularni planinski lanac koji se prostire kroz nekoliko zemalja Balkanskog poluostrva: Sloveniju, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Srbiju, Albaniju i Severnu Makedoniju. Ova ruta je osmišljena da obuhvati i raznolike pejzaže, kulturno nasleđe i avanturističke mogućnosti specifične za ovaj region.
Trans Dinarica predstavlja više od staze za avanturiste i ljubitelje prirode, to je simbol povezanosti, kulturnog bogatstva i prirodnog nasleđa Balkanskog poluostrva. Protežući se kroz nekoliko zemalja, ova ruta povezuje planinske vence, reke, jezera i sela, stvarajući jedinstven doživljaj koji privlači avanturiste iz celog sveta. Njena priča nije samo priča o kilometrima koje treba preći, već o susretima sa ljudima, njihovim pričama, tradicijama i neukroćenom prirodom koja ostavlja bez daha.
Staza pruža izazove, ali i nezaboravne trenutke. Vožnja ne predstavlja samo čist fizički podvig već i priliku za duhovno osnaženje. Biciklističke ture kroz livade, šume i klisure otkrivaju skrivene lepote regije koje nisu dostupne automobilom. Na svakoj stanici čekaju mirisi domaće kuhinje, poput pite ispod sača, domaćeg sira i vina. Taj spoj fizičkog napora i kulturnog užitka čini ovu avanturu iskustvom koje transformiše svakog putnika.
Ovaj projekat slavi ekoturizam, promovisanjem održivih praksi koje podržavaju lokalne zajednice. Umesto masovnog turizma koji iscrpljuje resurse, Trans Dinarica podstiče sporiji, svesniji način putovanja. Posetioci su pozvani da istražuju, ali i da poštuju prirodu i ljude koje sreću na putu.
Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.
Ovo nije samo ruta, to je putovanje kroz prostor i vreme. Ona pruža mogućnost da se oseti snaga prirode, dubina tradicije i lepota ljudske povezanosti. U svetu gde su granice često prepreke, Trans Dinarica pokazuje kako priroda i avantura mogu spojiti ljude i narode. Za one koji tragaju za izazovom, inspiracijom i mirom, ovaj put kroz srce Balkana predstavlja nezaboravno iskustvo koje ostavlja trag ne samo na mapi, već i u srcu svakog putnika.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Na Online događaju Green Destinations Top 100 za 2024. godinu, Tivat se ponovo našao među destinacijama sa inspirativnim pričama o održivom razvoju turizma. Turistička organizacija Tivat predstavila je inicijativu pod nazivom „Manje je više“, kao praksu koja promoviše održiv razvoj turizma. To je prepoznato je kao jedna od 100 najboljih priča u kategoriji Sustainable – Good Practice Story
Green Destinations Top 100 svake godine izdvaja izuzetne priče iz različitih zemalja, a svaka od njih govori o inovativnim i učinkovitim praksama održivog turizma. Na ovogodišnjem takmičenju, Tivat je već treći put uvršten u primere dobre prakse TOP 100 kao inspirativni primer. Ovo priznanje dolazi i od turističkih stručnjaka i od svetskih putnika. Inače, Tivat je prva destinacija u Crnoj Gori koja je pristupila Green Destinations organizaciji.
Tivat ponovo prepoznat kao jedna od održivih destinacija kroz projekat ,,Less is more- Billboard removal results of Tivat”. U okviru ovog projekta, uklonjeno je ukupno 87 bilborda, koji negativni utiču na okolinu i društvo, što za cilj ima i unapređenje urbane estetike.
Green Destinations je međunarodna organizacija za razvoj i prepoznavanje održivih turističkih destinacija i poslovanja sa sedištem u Holandiji. Zajedno sa strateškim partnerima podržavaju više od 200 destinacija i 50 turističkih kompanija u 60 zemalja u pružanju odgovornog turizma baziranog na globalno priznatim načelima održive prakse i ciljevima održivog razvoja.
Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.
Takmičenje ima za cilj da predstavi turističke priče i primere dobre prakse održivog razvoja lokalnih i regionalnih destinacija, kao inspirativne primere organizatorima putovanja i turistima.
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
U današnjem brzom svetu, ugostiteljstvo je postalo jedno od najkonkurentnijih tržišta. Sve veći broj ljudi traži kvalitetna i raznovrsna kulinarska iskustva, otvara se sve više restorana, ali uspeh nije zagarantovan. Upravo zato, sve više preduzetnika okreće se franšiznom poslovanju kao potencijalnom rešenju za brži i sigurniji ulazak u svet ugostiteljstva
A šta, u stvari, znači, otvoriti franšizni restoran? Koje su prednosti, a koje zamke ovakvog poslovnog modela? Kako se pozicioniraju najpoznatiji svetski franšizni lanci i kakav uticaj imaju na tržište? Jer, ne uspeju svi, svuda. Pizza Hut, lanac picerija kojih u svetu ima više od deset hiljada, u Beogradu je zatvoren 2012. godine, posle devet godina poslovanja, iako se nalazio na sjajnoj lokaciji. S druge strane, beogradski Mekdonalds restorani toliko su popularni, da drže nekoliko svetskih rekorda.
Franšizing je poslovni model koji omogućava preduzetnicima da koriste već prepoznatljiv brend, proizvode i poslovne procese. U ugostiteljstvu, franšize nude priliku da se postane deo globalno prepoznatljivih lanaca restorana, ili deo lokalnih i regionalnih brendova.
Ljiljana Kukec
Dr.sc. Ljiljana Kukec, franšizni konsultant, predsednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i član Evropske franšizne federacije i Svetskog franšiznog veća kaže da je u hrvatskom franšiznom sektoru ugostiteljstvo zastupljeno dvanaest odsto, dok je u svetu oko 56 odsto.
– Mi već dvadeset godina pričamo, radimo edukacije i gde god možemo promovišemo i popularišemo ovaj način poslovanja. Sada već dosta preduzetnika razmišlja o kreiranju svoje franšize. Važno je napomenuti da franšize nisu samo mega brendovi kao Mekdonalds, već da je to način širenja poslovanja namenjen malim preduzetnicima i mikro preduzetnicima jer su i svi ti mega brendovi počeli kao mali preduzetnici. Mekdonalds je počeo kao jedan kiosk u San Bernardinu u SAD. Kad su naši preduzetnici konačno shvatili da to može biti i za njih, onda je krenulo. U Hrvatskoj sada beležimo veliki rast broja odličnih, domaćih franšiznih koncepata koji su već i svetski poznati – objašnjava Ljiljana.
Jedan primer uspešne franšize iz Hrvatske jeste Fish Delish, lanac street food restorana čiji vlasnik Stefano Petrović kaže da je od samog početka nameravao da posao širi putem franšiza.
Stefano Petrović
– Franšiza omogućava brži rast i širenje, jer potrebne investicije za otvaranje jedinica ne snosi sâm vlasnik branda. Prva poslovnica, koja nam je služila kao svojevrsni test kojim smo hteli da proverimo da li ideja funkcioniše u praksi, otvorena je u Murteru 2020. i doživela je značajan uspeh. Trenutno imamo dvanaest otvorenih poslovnica u Hrvatskoj, kao i jednu u Nju Džerziju u SAD, koja je vrlo uspešna, ima izvrsne recenzije i kupce koji se stalno vraćaju – kaže Stefano.
Franšiza je kao brak
Ljiljana Kukec smatra da nema dobre i loše franšize, već je važan odnos davaoca i primaoca franšize. Ako je franšiza zadovoljila sva osnovna pravila, a to je da je poznati brend (ne mora biti globalno poznat, ali da ima svoje kupce makar na domaćem tržištu), da je win-win odnos između davaoca i primaoca ugovoren, da postoji obuka i transfer know-how i znanja, kao i da postoji stalna asistencija u toku poslovanja, onda to ne može biti loša franšiza, jer se već dokazala kao uspešna na svojoj teritoriji.
– Međutim, primaoci franšiza nekad kao da misle da im je davalac neka vrsta roditelja, da ih bezuslovno voli i oprašta svašta, a da oni mogu raditi šta im je volja. To u franšiznom načinu poslovanja nije tako. Davalac ne franšizira posao iz altruizma, već radi profita. Isto kao što ni primalac ne kupuje franšizu iz dosade, već da bi pokrenuo neko novo poslovanje ili da bi proširio portfolio. Obe strane očekuju profit, i to s pravom. Zato je vrlo važno da se obe strane dobro razumeju pre potpisivanja ugovora – smatra Ljiljana.
Poznato ime i osmišljen jelovnik – recept za uspeh
Marta 2024, u Beogradu je otvoren Jamie’s Italian restoran čuvenog britanskog kuvara Džejmija Olivera i za manje od šest meseci rada, postao omiljeno mesto za sve koji žele autentično kulinarsko iskustvo.
– Kao globalno prepoznatljiva ličnost i kulinarski ekspert, svojim brendom donosi snažnu poruku i kvalitet gde god da se pojavi i svakako će doprineti unapređenju ugostiteljske scene u Beogradu, a nadamo se da će tek inspirisati i podići standarde u lokalnoj HoReCa industriji. Sve ovo imalo je značajan uticaj na odluku da preuzmemo franšizu – objašnjava Marko Janjić, generalni menadžer restorana.
Šta pruža davalac franšize
Stefano Petrović objašnjava da kao davalac franšize on pruža već gotov proizvod, potpuno razrađen, uspešan, tržišno konkurentan i prepoznat način poslovanja, standardizovane procese i pomoć za odabir adekvatne lokacije i edukaciju zaposlenih.
– Mi smo pažljivo osmislili zanimljiva jela čija je osnovna namirnica riba, uz to idu umaci originalne recepture, peciva i svi sastojci su vrhunskog kvaliteta. Nakon toga smo celokupnu ideju nadogradili svom potrebnom dokumentacijom kao što je operational manual, knjiga recepata, knjiga grafičkih standarda i drugo. Dakle, celokupni koncept je unapred osmišljen i to tako da naziv bude zvučan, da logo bude upečatljiv i zabavan, da vizuelni identitet bude zanimljiv i privlačan i da njegove boje budu u skladu s morem i ribom, kao i da svi procesi budu standardizovani i lako primenljiivi – precizira Stefano.
Takođe, u slučaju Fish Delish primaocima franšize osigurana je potpuna logistička podrška u nabavci namirnica. Dosadašnja iskustva su im veoma pozitivna, ali kako Stefano ističe, oni slušaju svoje primaoce franšize, prihvataju sugestije i zajedničkim snagama razvijaju brend.
– Uspeh franšize zavisi od brojnih komponenata, a smatram da je najvažnije odabrati dobrog poslovnog partnera i lokaciju, te konstantno razvijati svest kod primalaca franšize koliko je važno dosledno održavanje kvaliteta i standardizovanje proizvoda – smatra Stefano.
Marko Janjić
Šta dobija primalac franšize
Prednosti franšize kao što je Jamie’s Italian uključuju prepoznatljivost brenda i poverenje koje dolazi s imenom poznatog šefa poput Džejmija Olivera. Gosti već unapred znaju šta mogu da očekuju u smislu kvaliteta i koncepta. Takođe, franšiza donosi i podršku u obliku razvijenih operativnih standarda, recepata i marketinških strategija. S druge strane, jedan od izazova može biti manja fleksibilnost u prilagođavanju menija ili koncepta lokalnom tržištu, jer se standardi moraju poštovati kako bi brend ostao dosledan.
– Za preuzimanje franšize Jamie’s Italian morali smo da ispunimo određene standarde uključujući obuku osoblja, nabavku specifičnih sastojaka, poštovanje propisanih recepata. Uređenje enterijera je moralo odgovarati prepoznatljivom stilu brenda. S druge strane, imali smo slobodu u prilagođavanju određenih aspekata operativnog poslovanja, poput marketinških aktivnosti i organizacije događaja koji su u skladu s lokalnim ukusima. Džejmi Oliver, širom sveta podržava razvoj i korišćenje lokalnih proizvođača i namirnica, a svi proizvodi koje koristimo moraju ispunjavati principe franšize: slobodan uzgoj i održivost. Porcije su pažljivo prilagođene lokalnim potrošačima, a dodatne izmene radimo po potrebi, posebno kada je reč o alergijama ili netolerancijama na određene sastojke. U planu je i dalje širenje franšize i otvaranje Jamie’s Italian restorana u Crnoj Gori – objašnjava Marko.
Franšize ne samo da otvaraju nova radna mesta, već i kreiraju posao za dobavljače i proizvođače. Svako od nas je dnevno u kontaktu s oko pet do šest franšiza, a da toga nismo ni svesni. To mogu biti benzinske pumpe, pekare, butici odeće po šoping centrima, brza hrana… Franšizing u ugostiteljstvu nudi brojne prednosti, ali i predstavlja određene izazove. Odabir prave franšize je ključan za uspeh u ovom poslu.
– Franšiza ima mnogo, svuda su oko nas. Sada već svi znaju otprilike šta je franšiza, a dosta preduzetnika razmišlja o kreiranju svoje franšize. Ipak, za kupovinu bilo koje franšize treba dobro preispitati sebe, pa tek onda taj posao. Tu nema uspeha preko noći, potrebno je mnogo rada i truda – zaključuje Ljuljana Kukec.
Piše: Bojana Ilić
Pratite nas na našoj Facebooki Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Na najnovijoj rang-listi kongresnih metropola (ICCA-Međunarodna kongresna asocijacija) za 2024. godinu glavni grad Austrije zauzeo je 1. mesto u svetu, ispred Lisabona i Singapura....
Ovaj sajt koristi kolačiće za pretraživače da unapredi funkcionisanje. Korišćenjem sajta prihvatate njihovu upotrebu. Prihvatam
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.