12.8 C
Belgrade
Ponedeljak, novembar 17, 2025
Naslovna Blog Stranica 5

EuroVelo 18: Biciklistička ruta koja spaja Ljubljanu, Zagreb i Beograd

0
Bicikl staza bike trail
Photo: Freepik

Savska biciklistička ruta, buduća EuroVelo 18, zajednička je inicijativa Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije, koju povezuje reka Sava, od izvora do ušća. Ova jedinstvena trasa duga 1.136 kilometara spojiće tri evropske prestonice – Ljubljanu, Zagreb i Beograd – pružajući potpuno novo iskustvo cikloturizma kroz region

Održiva ruta koja spaja prirodu i kulturu

EuroVelo je evropska mreža dugih biciklističkih ruta kojom upravlja Evropska biciklistička federacija (ECF), sa ciljem razvoja održivog putovanja i kvalitetne biciklističke infrastrukture širom Evrope. Projekat u Hrvatskoj koordinira Ministarstvo turizma i sporta, a očekuje se da Savska ruta do 2029. godine postane zvanično deo EuroVelo mreže – kao 19. evropska ruta, ali i prva koja prolazi kroz Bosnu i Hercegovinu.

Buduća EuroVelo 18 povezaće alpske pejzaže i panonsku niziju, vodeći bicikliste kroz slikovite gradove, sela i zaštićena područja prirodne i kulturne baštine. Ruta počinje na izvoru Save u Sloveniji, prolazi kroz Nacionalni park Triglav, Bled i Ljubljanu, zatim kroz Zagreb, Sisak i Lonjsko polje u Hrvatskoj, preko Brčkog i Bardače u Bosni i Hercegovini, sve do Sremske Mitrovice, Obedske bare i Beograda, gde se povezuje sa postojećim EuroVelo rutama 6, 11 i 13.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by EuroVelo 🇪🇺 (@ecfeurovelo)

Spoj tradicije, prirode i kulture

Buduća Savska biciklistička ruta spaja tradiciju, kulturu i prirodne lepote Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije u jedinstveno iskustvo putovanja na dva točka. Prolazeći kroz slikovite predele, istorijske gradove i zaštićena područja, ova trasa otkriva autentični duh regiona i bogatu baštinu naroda koji žive uz Savu. Ruta ne povezuje samo četiri države i tri prestonice, već i zajedničke vrednosti – održivost, gostoprimstvo i poštovanje prema prirodi – čineći je jednom od najinspirativnijih biciklističkih ruta u Evropi.

Regionalni značaj i održivi razvoj

Osim što povezuje četiri države i tri prestonice, projekat EuroVelo 18 Savska biciklistička ruta predstavlja ključan korak u razvoju održive mobilnosti i cikloturizma u jugoistočnoj Evropi. On doprinosi boljoj povezanosti regiona, promociji prirodne i kulturne baštine, kao i razvoju lokalnih zajednica kroz modernu biciklističku infrastrukturu i nove turističke proizvode.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Savska biciklistička ruta, buduća EuroVelo 18, simbolizuje zajedništvo, održivost i otvorenost regiona, povezujući prirodu, kulturu i ljude u jedinstveno biciklističko iskustvo koje će obogatiti evropsku turističku ponudu i ojačati saradnju između zemalja Zapadnog Balkana i Evropske unije.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Ivan Bastaja, generalni direktor hotela Mama Shelter Beograd

0

Beograd je poslednjih godina postao nezaobilazna tačka na evropskoj mapi urbanog turizma, a dolazak globalno prepoznatljivih hotelskih brendova, poput Mama Shelter, samo je potvrdio njegovu privlačnost. Ovaj hotel, poznat po svom nekonvencionalnom, razigranom dizajnu i atmosferi koja briše granice između gostiju i lokalnog stanovništva, u Beogradu je pronašao idealno platno za svoj jedinstveni koncept. Jedan od glavnih aktera tog povezivanja je svakako direktor hotela Ivan Bastaja, čije je bogato iskustvo u hotelijerstvu i razumevanje lokalnog tržišta, doprinelo da Mama Shelter za kratko vreme postane jedno od najdinamičnijih mesta u prestonici. U razgovoru koji sledi, istražićemo tajne uspeha ovog hotela, izazove u vođenju jedinstvenog hotelskog brenda u Beogradu, i saznati više o viziji Ivana Bastaje – kako Mama Shelter nastavlja da postavlja nove standarde u ugostiteljstvu. Pripremite se za priču o strasti, inovacijama i stvaranju jedinstvenog iskustva za goste

TU: Početkom ove godine ste postali direktor Mama Shelter hotela. Koji su bili vaši prvi utisci na novom radnom mestu?
IB: Prve zabeležene impresije na novom radnom mestu su zaista van svih prvobitnih očekivanja. Ono što je stavilo najveći izazov pred mene jeste potencijal hotela Mama Shelter, koji je veći od onoga što sam očekivao, što me dodatno veoma inspiriše i motiviše. Takođe, posebno zadovoljstvo proizvodi rad sa mladima, ambicioznim i motivisanim timom ljudi, koji je posvećen stvaranju najbolje moguće usluge i iskustva za naše goste. Pomenuo sam impresije povodom potencijala samoga hotela, koji broji 125 soba sa obezbeđenim parkingom u samom centru Beograda, što je retkost i samim tim predstavlja ogroman benefit, kako za goste hotela, tako i za učesnike konferencija koje se održavaju u našim salama, ali i goste našeg restorana.

TU: Koji su ključni segmenti delovanja koje ste postavili na početku vašeg rada na novoj poziciji?
IB: Jedan od prioriteta svakako je bio okupljanje tima, koji je pun kretivnosti i volje za radom. A, svoju rukovodeću ulogu shvatio sam kao prostor za, pre svega, prepoznavanje individualnih kvaliteta zaposlenih i podsticanje razvitka potencijala svakoga ko čini naš tim, kroz motivaciju kakvu jedan lider treba da im pruži. Pored motivisanih zaposlenih, kao važan zadatak sam shvatio i značaj promocije restorana i same terase Mama Shelter-a, koji su od samog otvaranja bili jedno od najpopularnijih mesta u gradu. Pa smo tako, našu strategiju delovanja i kapacitete usmerili na vraćanje sjaja i takođe, otvaranja prostora promocije i izražaja svih potencijala, kojima Mama Shelter rapolaže u celosti, sada u jednom novom ruhu sa mnoštvom noviteta na kojima smo kontinuirano radili.

TU: Šta najviše volite da istaknete u predstavljanju hotela?
IB: Pre svega, moram istaći specifičnost dizajna, osećaj topline doma, jednu posebnu vrstu opuštenosti i svakako nezaobilazni zalazak Sunca, bez obzira na godišnje doba. Takođe, istakao bih nedeljni branč, koji je već godinama, omiljeno mesto porodičnih okupljanja.
Ove godine, branču se pridružio danč, pa je tako predviđeno da se od 12 do 15 časova okupljaju porodice sa decom, uz razne edukativne radionice usmerene na razvoj dece, a od 15 do 19 časova danč, kada DJ stupa na scenu i gde se služi besplatni poznati branč koktel Mimoza.

TU: Koji su ključni faktori uspeha Mama Shelter-a i šta je to što ga osim lokacije i originalnog dizajna?
IB: Uspeh Hotela Mama Shelter utemeljen je u postojanosti samog brenda kao i podrške u vidu lanca
Accor, što nam pruža poseban vid prepoznatljivosti na svetskom nivou, ali i našeg timskog delovanja usmerenog na očuvanje ugleda koji ovaj brend zavređuje. Čuveni Žalil Amor je preneo svu svoju autentičnost na svaki kvadratni metar hotela Mama Shelter i zaista smatram da se pored širokog spektra zanimljivosti i lepota, kojima naš hotel raspolaže, svaki gost veže za tu nesvakidašnjost u umetnosti dizajna enterijera, koja zaista pruža osećaj ličnog prostora, sigurnosti i doma. Svi volimo da se s vremena na vreme vratimo tamo odakle smo došli. E, baš taj osećaj stvara Mama Shelter.

TU: Šta vam je najvažnije da postignete u narednom periodu?
IB: Kao što sam prethodno rekao, najvažniji cilj u našem radu biće promocija potencijala kojima raspolaže naš hotel, uključujući i restoran, kao i konferencijske sale. Celinu brenda predstavlja upravo širina, od branča i danča, do najboljih žurki prepoznatljivih po najpoznatijim DJ i bendovima, ali i potencijala konferencijskih sala, koje rado biraju umetnici, psiholozi, edukatori najrazličitijih oblasti, ali i relevantni učesnici javnog života i eminentni stručnjaci. U dvoumljenju gde će se okrugli sto, radionica ili konferencija održati, Mama Shelter gotovo uvek odnese pobedu, upravo zbog dizajna i ležernosti, koju nosi sa sobom.

TU: Da li ste oduvek želeli da se bavite hotelijerstvom i koji je bio vaš prvi posao?
IB: Ne bih mogao da kažem da sam od malih nogu maštao o tome da ću sve svoje kapacitete usmeriti na liderstvo u oblasti hotelijerstva. Interesovanja su oduvek bila brojna, ali kada sam prvi put ušao u hotel, bio sam siguran da sam našao mesto u okviru kog mogu da izrazim sve svoje kapacitete ličnosti. A u dinamičnom okruženju punom izazova, ti kapaciteti su otvarali prostore novim potencijalima i ljubav prema hotelijerstvu je rasla. Mislim da je upravo tako i došlo do rezultata koje beležim na ličnom planu, ali i kontinuirano prenosim na kolektiv.

TU: Da li ste zadovoljni dosadašnjom karijerom i koji su vaši dalji planovi?
IB:
Mislim da je vrlo važno biti zadovoljan postignutim u datom trenutku, jer sasvim sigurno, za postignute rezultate, gotovo uvek dajemo svoj maksimum. Pored važnosti priznavanja postignutih uspeha svom timu i sebi, lično sam posvećen konstantnom radu na sebi, kroz nova učenja. Posebno zadovoljstvo zaposlenih u hotelu Mama Shelter stvaraju upravo te mogućnosti usavršavanja, pa sam u skladu sa tim i orijentisan daljem napredovanju kroz brojne edukacije i treninge Accor-a. Dobro je znati da uvek postoji prostor za dalji individualni razvoj, jer na taj način raste i sam brend.

Tekst: Petar Vušurović

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

GastExpo: HoReCa svet okupljen na jednom mestu

0

Početkom svake godine, održava se specijalizovani sajam koji okuplja proizvođače, distributere i profesionalce iz oblasti ugostiteljstva i hotelijerstva. Na GAST EXPO događaju predstavljaju se najnoviji trendovi, proizvodi, tehnologije, oprema i usluge u HoReCa industriji. Sajam pruža jedinstvenu priliku za umrežavanje, uspostavljanje poslovnih kontakata i razmenu iskustava među profesionalcima iz regiona, ali i šire. Sa više od 20.000 posetilaca i preko 500 izlagača ovaj sajam predstavlja revoluciju događaja za pomenuti sektor. Razgovarali smo sa Matjažom Turkom, direktorom sajma, o poteškoćama i preprekama, razvoju i transformaciji, uspešnosti i budućnosti GAST EXPO-a

TU: Kako biste opisali “evoluciju” koncepta sajma od njegovog prvog izdanja do savremenog formata?
MT: Revolucionarno! Danas je nezamislivo kako su prvi sajmovi bili organizovani – bez velike pomoći računarske, mobilne i internet tehnologije. Tada su oni predstavljali, pre svega, prodajna i izložbena mesta – priliku da proizvođači ili distributeri pokažu proizvode i sklope poslove. Današnji sajmovi u HoReCa sektoru daleko su više od toga: oni kombinuju izložbeni prostor, edukaciju (workshopove, masterclassove, panele), networking događaje, digitalne platforme za povezivanje i predstavljanje brendova i trendova. Dakle, od „pijace“ i kataloške prodaje, sajmovi su evoluirali u multimedijalne poslovne platforme. Digitalizacija je izuzetno važna. Naš sajam je već nekoliko godina hibridni – jedini sajam te vrste u regionu. Digitalizacija je omogućila: onlajn prijavu i registraciju (bez papirologije), virtuelne štandove i matchmaking (povezivanje izlagača i posetilaca), analitiku u realnom vremenu i “produženi” život sajma, jer sadržaj ostaje dostupan i nakon događaja. Ono što je nekada delovalo nezamislivo – danas je stvarno.

TU: Koji su najveći organizacioni izazovi prilikom pripreme sajma?
MT: Među najveće izazove prilikom organizacije sajma izdvojio bih logistiku i upravljanje velikim brojem izlagača i posetilaca, zatim prilagođavanje bezbednosnim i sanitarno-zdravstvenim standardima, kao i samu koordinaciju programa, odnosno – predavanja, radionice, B2B sastanke i slično. Naravno, važna je i odlična tehnička podrška, kao i brze reakcije na nepredviđene situacije.

TU: Na osnovu kojih kriterijuma birate partnere?
MT: Najvažnija je relevantnost za HoReCa sektor, tj. za proizvode i usluge koje zaista koriste ugostitelji, ali i sama reputacija brenda i njegov kvalitet. Naši saradnici su ozbiljni i pouzdani partneri, koji imaju snažnu regionalnu ili čak i međunarodnu prisutnost, čime posetioci dobijaju širi pregled tržišta. Ono što je poslednjih godina izuzetno važna tema kada je reč o poslovanju, jesu inovacije i sam održiv način poslovanja.

TU: Koliko je ovakav događaj značajan za ugostiteljski sektor regiona i šta očekuje izlagače, ali i posetioce?
MT: Sajam ima veliki značaj i za jednu i za drugu stranu – kako za izlagače, tako i za posetioce. Za subjekte HoReCa industije, pri čemu prvenstveno mislimo na hotele, restorane i kafe-barove, sajmovi su jedinstvena prilika za upoznavanje novih proizvoda i tehnologija, kroz edukaciju i praćenje najnovijih trendova i, naravno, za umrežavanje i povezivanje sa dobavljačima, distributerima i brojnim kolegama iz regiona. Za posetioce je ovo šansa i prilika da na jednom mestu upoznaju i dožive ceo spektar ponude, inovacija i ideja u ugostiteljstvu. 

TU: Kako merite uspešnost sajma, sa stanovišta posetilaca, ali i učesnika?
MT: Osim pomenute analitike u realnom vremenu, koju je digitalizacija omogućila, delotvornost i efikasnost sajma, sa strane posetilaca, posmatramo kroz njihov broj, ali i strukturu – da li su to profesionalci, studenti ili šira javnost koja je zainteresovana za ovakav tip događaja. Pomoću anketa i Net Promoter Score, tj. indeksa lojalnosti/preporuke korisnike pratimo zadovoljstvo sadržajem koji je bio plasiran. Važan detalj je i vreme provedeno na sajmu i trenutak njihovih povrataka na naredne događaje. Što se izlagača tiče, posmatranje uspešnosti je nešto drugačije. Najpre gledamo broj i kvalitet ostvarenih kontakata, kroz direktne ugovore i porudžbine. Ali, ono što je za nas dobra povratna informacija, jeste i medijska vidljivost i PR efekat.

TU: Šta nas očekuje u budućnosti HoReCa sektora u regionu i koliko će uloga sajmova biti važna?
MT: Sajam predstavlja jedini medijum koji omogućava lični kontakt i iz tog razloga uvek će biti nezaobilazan i izuzetno bitan događaj. Koliko god tehnologija napredovala, ne može zameniti tu interakciju uživo i tu leži najveća prednost. Globalno gledano, održivost i zelene prakse postaju neminovni standard, kroz automatizaciju i različite digitalne alate, kao što su pametni hoteli, onlajn rezervacije i samouslužni sistemi, uz personalizovanu uslugu, zasnovanu na prethodnim podacima i razumevanju gostiju. Sajmovi će ostati ključni za testiranje novih rešenja uživo, izgradnju poverenja i edukaciju kadrova, ali ono što je neizbežno – sve češće će biti hibridnog tipa: offline + online.

Tekst: Ivana Ninić

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

 

Zima u Julijskim Alpima – više od snega

0
Zima u Julijskim Alpima – više od snega

Slovenija je blizu, ali svaka zima u Julijskim Alpima donosi nova iznenađenja. Ovaj čarobni deo zemlje spaja tradiciju, prirodnu lepotu i raznovrsne zimske aktivnosti zbog kojih se gosti iz Srbije rado vraćaju

Zima u Julijskim Alpima – više od snega

Kranjska Gora je pravo srce zimskih radosti – poznata skijališta, uređene staze i atmosfera koja mnoge podseća na prve skijaške korake. Veliki sportski događaji posebna su atrakcija: Svetsko prvenstvo u skijaškim letovima u Planici okuplja ljubitelje spektakularnih skokova, dok tradicionalni Svetski kup u alpskom skijanju u Kranjskoj Gori svake godine privlači najbolje skijaše sveta. U Bohinju, na Voglu, posetioce očekuju duge staze i pogledi na Triglav, koji svako spuštanje čine posebnim. Za ljubitelje prirode, Pokljuka nudi uređene staze za skijaško trčanje, gde tišina šume i škripa snega pod nogama stvaraju pravu zimsku bajku.

Zima u Julijskim Alpima – više od snega

Za sve one koji žele da istraže više skijališta, tu je Julian Alps International Ski Pass – jedinstvena ski karta koja povezuje četiri slovenačka skijališta, sedam u Italiji i četiri u Austriji. To znači jedna karta za čak 15 skijališta u tri zemlje!

Zima u Julijskim Alpima – više od snega

Poseban proizvod je Juliana Skitour – četvorodnevna ski-tura kroz Julijske Alpe. Nije reč o jedinstvenoj dugoj stazi, već o kombinaciji četiri različite ski-ture povezane transferima. Zajedno omogućavaju pravu avanturu koja vodi preko celih Julijskih Alpa – od Kranjske Gore na severu do Tolmina na jugu. Dodatna pogodnost su ski busevi, koji povezuju obližnja mesta i olakšavaju pristup skijalištima. Tako možete bezbrižno istraživati različite destinacije – bilo da ste na porodičnom odmoru ili u potrazi za sportskim izazovima.

Julijski Alpi, međutim, nisu samo skijanje – ovde je moguće doživeti čitava paleta aktivnosti. Klizanje po zaleđenim jezerima i u sportskim dvoranama, ledeno penjanje po zaleđenim slapovima, hodanje na krpljama po snežnim visoravnima, sankanje na uređenim stazama ili jednostavne šetnje kroz zimske doline. Posle aktivnog dana brojni velnes centri nude opuštanje u toplim bazenima i saunama – savršena ravnoteža između adrenalina i odmora.

Zima u Julijskim Alpima – više od snega

Pored sporta i snežnih avantura, Julijski Alpi nude i kulturna i istorijska iskustva tokom cele godine. Šetnja kroz staro gradsko jezgro Radovljice, poseta Bledskom dvorcu sa pogledom na jezero ili vožnja čamcem do Bledskog ostrva samo su neki od doživljaja koji obogaćuju svaki zimski boravak. Za gurmane, tu su jedinstveni ukusi Radovljice, poznate po tradiciji meda i čokolade, kao i Doline Soče, gde alpska svežina susreće mediteranske note u kreativnoj kuhinji.

Zima u Julijskim Alpima – više od snega

Julijski Alpi nisu samo destinacija. To je doživljaj koji traje. Mesto gde se prošlost i novi trenuci stapaju u uspomene zauvek.

Zima u Julijskim Alpima – više od snega

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

NILFISK – Hygiene Systems Jednostavno uključi jednostavnost

0
NILFISK - Hygiene Systems Jednostavno uključi jednostavnost

Pomešaj jednostavno sa snažnim i dodaj praktičnost – i evo formule za čistoću. Vrhunski inženjering prikriven kao sama jednostavnost!

Naš novi asortiman kompaktnih usisivača za suvo usisavanje dizajniran je za vrhunske performanse, a pritom je jednostavan za upotrebu – posao se obavlja brže, udobnije i efikasnije. Jednostavno uključi jednostavnost – samo jednim pritiskom stopala. Ova linija pomaže da rešite sve izazove u oblasti komercijalnog čišćenja, obrazovnih i drugih institucija, ugostiteljstva, maloprodaje, kancelarija i zdravstvenih ustanova.

NILFISK - Hygiene Systems Jednostavno uključi jednostavnost

  • Intuitivne kontrole i jednostavna zamena kesa čine upotrebu i održavanje lakim, bez dodatnih komplikacija i smanjuju vreme zastoja.
  • Dizajnirano za vrhunske performanse sa najboljim kapacitetom punjenja u klasi, što omogućava više vremena za čišćenje.
  • Prekidač dostupan stopalom i praktično upravljanje kablom omogućavaju lako pokretanje i prelazak na druge prostore.
  • Ergonomske kontaktne tačke i lagan dizajn smanjuju naprezanje – a kompaktne dimenzije idealne su za pretrpane prostore.

NILFISK - Hygiene Systems Jednostavno uključi jednostavnost

Sa svojim modernim i upečatljivim dizajnom nove generacije, naš Nilfisk VP300 sada ima unapređenu ergonomiju na ručki, mehanizmu za zaključavanje i zakrivljenom nastavku, što smanjuje naprezanje. Pored toga, poseduje najbolji kapacitet punjenja u klasi i jednostavno upravljanje kablom. Podizanjem korisničkog iskustva na viši nivo, obezbeđuje se snažna produktivnost.

NILFISK - Hygiene Systems Jednostavno uključi jednostavnost

Najvažnije karakteristike uključuju:

  • Obeležene kontaktne tačke u boji vode korisnika gde da upravlja mašinom, čineći je jednostavnom za korišćenje
  • Održavanje bez alata omogućava lak pristup kesama i filterima
  • Prekidač dostupan stopalom
  • Novo rešenje za odlaganje kabla – bez potrebe da se ceo kabl odmotava
  • Tih rad omogućava produžene sate čišćenja bez ometanja okoline

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

0
Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

Leto je završilo, ali aduti za dolazak na Kvarner nisu zavšili s njim. Sada u prvi plan dolazi ono što je danas jako “in”, a to su kraća višednevna putovanja sa ciljem upoznavanja baštine i kulture. Znate li da gastronomija pripada u nišu kulturnog turizma i da je u svetu ovo sve češći i sve veći razlog dolaska na neku destinaciju? Sa strane ugostiteljstva i kulinarstva, jesen i zima su na Mediteranu, kojem Kvarner svakako pripada, doba kad su namirnice najbolje, a raznolikost je ogromna. Isto tako, mlada vina su buteljirana, mlada ulja su najmirisnija, a cene smeštaja povoljnije. Sve to čini Kvarner u jesen i zimu idealnim odredištem za gastronomski turizam

Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

Gastronomija je deo kulturne baštine

Umeća i veštine pripreme hrane prema UNESCO-u pripadaju nematerijalnoj kulturnoj baštini i deo su identiteta. Kvarner je to prepoznao, pa uz dvorce, sakralne objekte, industrijsku baštinu, kao i gradska jezgra zaštićena kao kulturno dobro, deo svog identiteta gradi na kulturi ishrane, čuvajući tradicionalna jela i namirnice primorja, ostrva i gorja, uz običaje vezane za obedovanje. Upravo iz tog razloga, Kvarner je, prvi u Hrvatskoj nosilac titule Evropske regije gastronomije 2026, a pred vama je pozivnica da degustirate kulturu našega primorja, ostrva i gorja!

Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

Kvarnerska ostrvska kuhinja

Ostrvska tradicionalna kuhinja počiva na namirnicama i životinjama koje mogu opstati na škrtom ostrvskom tlu ili se mogu uloviti u moru. Važno nasleđe su fabrike za preradu ribe, o čemu, kao i samoj ostrvskoj kuhinji možete saznati u Creskom gradskom muzeju. Stanovnici svih kvarnerskih ostrva sole malu plavu ribu, razvijaju veštine ručno rađenih testenina poput krčkih šurlica, a zimi im sitost daju jela iz kotlića. Među tradicionalnim jelima su i udić – soljeni i sušeni but ovce, štokalj – sušena hobotnica, kao i raskošne poslastice – rabska torta, krčki presnac i mirisni lošinjski krokant. Nezaobilazan deo ostrvske kuhinje čini vino, zlatna krčka žlahtina, kraljica Kvarnera, te retki sansigot. U loparskom interpretativnom centru “Čovik i more” dostupan je opsežan filmski materijal o načinima pripreme jela i običajima na Rabu, a interpretativni centar DUBoak na Krku neguje glagoljašku kulinarsku tradiciju.

Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

Kvarnerska primorska kuhinja

Baština primorskih ukusa je složena i slojevita: Rijeka je nekad bila najznačajnija luka Austro-Ugarske monarhije. Brodovi iskrcavaju egzotično voće, pirinač, kakaovac, začine, a tu priču najbolje otkriva “Palača šećera” – riječki gradski muzej. Obližnja Kraljevica, dom je Frankopana. Kako su živeli, šta su jeli i kolika im je bila moć, možete saznati na kuturnoj ruti 17 dvoraca, koja počinje u dvorcu Nova Kraljevica gde je i intrepretativni centar.

Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

Zaleđe Rijeke, kroz UNESCO-om zaštićenu turu zvončara, neguje baštinu “pusne”, odnosno karnevalske hrane.   Opatijska rivijera spoj je tradicije Mediterana i rafinirane srednjoevropske građanske kuhinje. Tu se otvaraju prvi luksuzni hoteli na istočnoj obali Jadrana, a kulminacija ukusa je gastronomski dragulj – kvarnerski škamp. Krenemo li južnije, do Crikveničko vinodolske rivijere, kulinarska baština počast odaje maloj plavoj ribi, voću i divljači.

Kvarnersko primorje čine Opatijska i Crikveničko vinodolska rivijera, kao i Rijeka sa zaleđem.

Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

Kvarnerska goranska kuhinja

Drugačija od svega na Kvarneru je goranska kuhinja, očuvana do danas u ruralnoj iskrenosti. Čine je jela koja greju telo u dugim zimama i daju snagu, a koriste resurse šuma, livada i reka. Ovde se pripremaju gulaši od divljači, jela od šumskih pečuraka i poslastice od šumskog bobičastog voća.

Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

Na goranskom su stolu potočne pastrve, ali i variva na bazi kupusa i repe, sa dodatkom suvog mesa. U doba Uskrsa, od jaja, sira i špeka Gorani spravljaju budel, a nazdravljaju voćnim i biljnim likerima. Priču o Gorskom kotaru, u prošlosti poznatom kao Đavolji vrt, načinu života Gorana i običajima u ishrani, saznaćete posetom frankopanskim dvorcima, etnografskoj zbirci Plavi podrum, kući Delač, kao i zbirci u Liču.

Gastronomija – pravi razlog da u jesen posetite Kvarner

Dobrodošli na Kvarner, riznicu gastronomske baštine i Evropsku regiju gastronomije 2026! Zapratite IG i FB profile Kvarner – Evropska regija gastronomije i budite u toku sa najukusnijm zbivanjima.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Prag – grad koji vam pruža slobodu, mir i čuveno pivo

0
Prag – grad koji vam pruža slobodu, mir i čuveno pivo

Kažu ljudi da je lepota u očima posmatrača i da o ukusima ne treba raspravljati. Turistička (nepisana) pravila govore kako nije svaka adresa na mapi sveta za svakoga. Ipak, ima onih gradova čijem se “zavođenju” retko ko suprotstavi i takva mesta osvajaju najrazličitije karaktere, umove i shvatanja. Nekadašnji glavni grad Bohemije, osnovan još u 9. veku, a danas najveći i najposećeniji grad Češke republike, Prag je ona šoljica čaja koju svaki čovek rado ispija, a energija koja vlada ulicama – odoleva svim negativnim recenzijama

“Zlatni grad” ostao je gotovo netaknut tokom Drugog svetskog rata, a danas svojim posetiocima pruža srednjovekovnu arhitekturu najrazličitijih stilova, uz siguran korak sa modernim vremenom i zgradama koje dokazuju da ljudska mašta i mogućnosti ne poznaju granice. Osim opipljivih fragmenata istorije, ulicama lebde i uspomene na velike ličnosti koje su svojim životima pisale istoriju Praga kroz reči, muziku, likove. U praškim koncertnim halama izvode se dela Mocarta i Betovena, koji su svoju inspiraciju pronalazili baš ovde, dok je književni lik iz romana Jaroslava Hašeka – dobri vojnik Švejk postao zaštitni znak brojnih pivnica. Tu su živeli, radili i školovali se viđeniji pripadnici srpskog naroda – Vuk Karadžić, Nikola Tesla, Milan Konjović, Emir Kusturica, Goran Paskaljević i drugi. Ali, svetu je i dalje prva asocijacija na Prag, najčešće – Franc Kafka.

Prag – grad koji vam pruža slobodu, mir i čuveno pivo

Karlov most je glavni simbol grada i nezaobilazna turistička atrakcija. Osvaja svojim impozantnim izgledom i veličinom: dug je 520 m, a širok 10 m. Ova masivna građevina stameno posmatra reku Vltavu i Praški dvorac. Podigao ga je Karlo IV, 1357. godine. Istorija često pominje velike ličnosti i njihov blizak odnos sa astrolozima, kojima su pružali svoje potpuno poverenje, nadajući se da im zvezde poručuju “nešto više”. Tako je i Karlo IV, na predlog numerologa, kamen temeljac postavio 9. jula i most je, do današnjih dana, odoleo svim nevoljama i ostao nepomičan u svojoj snazi. Ipak, to može biti posledica ugovora sa svemirom ili činjenice da su radnici (navodno) u malter dodavali žumance, kako bi konstrukcija bila čvršća. Sinergijom univezuma i vrednih radničkih šaka stvoren je zaštitni znak Praga, od jutra do mraka prepun oduševljenih turista, koji zadivljeno posmatraju 30 baroknih statua – svece,  zaštitnike Češke. Jovan iz Nepomuka (Svatý Jan Nepomucký) bio je nacionalni svetac Češke, zaštitnik reka, mostova, mornara, ribara i mlinara. Supruga češkog kralja Vaclava IV dolazila je na ispovest katoličkom svešteniku, ali kralj je smatrao da njegova žena ne sme imati nikakve tajne. Nepomuk je odbio da mu ispriča šta je čuo na ispovedanju i kažnjen je 1493. godine, kada je bačen sa Karlovog mosta, vezan za veliki točak. Otuda i ime Nepomukonaj koji nije progovorio. Prema legendi, u Vlatavu je jedne večeri palo pet zvezda padalica baš tamo gde se telo Jana Nepomuka nalazilo, nakon čega je pokopan u Katedrali Svetog Vida, na Hradčanima. Spomenik je karakterističan, jer ispod njega imate pravo da zamislite jednu želju, koja će se sigurno ostvariti jedino ako je: realno ostvariva, ne ugrožava druge i večno ćete o njoj ćutati. Zato – pazite šta želite. Na mostu su locirane brojne prodavnice suvenira, a gotovo u svakom od lokala radi poneko sa bivših prostora Jugoslavije. Astronomski sat je jedno od najvećih oduševljenja, jer je postavljen davne 1410. godine i to ga čini jednim od najstarijih funkcionalnih astronomsko-mehaničkih satova na svetu. Pokazuje položaj Sunca i Meseca, faze Meseca, kao i položaj zodijačkih znakova.

Prema Ginisovoj knjizi rekorda, ovde je smešten i najveći dvorac na svetu, sa površinom od 70.000 m² – Praški dvorac. Zamak sadrži katedrale, manastir, nekoliko palata, dvorišta i odbrambene kule. Pojedine delove kompleksa možete videti samo uz kupljene ulaznice, ali ukoliko ste već došli do Praga – iskoristite svaki kutak dvorca i uživajte u simfoniji stilova, umetnosti i istorije. Na glavnom ulazu, koji se naziva Hradčanski trg, nalazi se slavna skulptura “Borba Titana” ispod koje su dvadeset četiri časa dnevno postavljeni stražari, čija se smena menja na svakih sat vremena. Njihova posvećenost i ozbiljnost je svojevrsni spektakl, s obzirom da se prilikom fotografisanja ne pomiču, niti menjaju izraze lica. Posebna senzacija dešava se tačno u 12 časova, kada je velika smena – uz fanfare i zastave. Poseta dvorcu podseća na paralelni univerzum, u kom je sve zapečaćeno u nekom potpuno drugom, nama nepoznatom vremenu. Prve subote nakon 8. maja i prve subote nakon 28. oktobra otvorena je i famozna galerija slika.

Osim čeških kraljeva, kraljeva Svetog Rimskog carstva i biskupa, Praški dvorac je 1918. godine postao i dom predsednika Češke republike, a Kraljevska palata i predsedničke prostorije nalaze se na prelasku iz drugog u treće dvorište. U okviru samog kompleksa nalazi se Zlatna ulica, u kojoj su u 16. veku alhemičari na zahtev kraljeva, među kojima su postojali i oni čije je psihičko zdravlje bilo poprilično narušeno, pokušavali da naprave veštačko zlato.

Prag – grad koji vam pruža slobodu, mir i čuveno pivo

Međutim, danas je ova ulica najposećenija zbog jedne od ukupno 11 kućica, sa brojem 22. Tu je živeo i stvarao Franc Kafka. Za današnji izgled, zadužena je Marija Terezija koja je bila naredila obnavljanje kućica.

Ispod zamka, nalazi se naselje koje nosi naziv Mala strana. Ovo je jedan od onih delova grada koji istinski diše. Sve vrvi od kafića, restorana i razgovora. Osamdesetih godina ovde je započeta tradicija, koja živi i dan danas. Nakon smrti Džona Lenona, ljudi su masovno počeli da zapisuju njegove stihove po zidovima, pišu poruke ljubavi, pozivaju na mir i oslobađanje od komunističkog režima. Ubrzo je nešto što je podsećalo na običan bunt preraslo u slobodu i spas za svakog pojedinca, pa čak ni komunistički režim nije uspeo da ukloni grafite: ljudi su nizali misli jedne na druge. Lenonov zid je i danas mesto koje podseća na ljubav, zajedništvo, borbu i ljudskost.

Nasuprot srednjovekovnim građevinama koje nas sprovode kroz vreme, Zgrada koja pleše je rađena u modernijem, neobičnom stilu, sa interesantnom pozadinskom pričom i inspiracijom. Naime, devedesetih godina češki arhitekta, rođen u Hrvatskoj, Vlada Milunić u saradnji sa američkim arhitektom Frenkom Gerijem dizajnirao je građevinu inspirisanu plesačima Fredom Asterom i Džindžer Rodžers, koji su činili najpoznatiji plesni par Holivuda. U periodu od 1993. do 1949. snimili su brojne filmove, a njihovi glamurozni plesni pokreti postali su nadahnuće i za graditeljske poduhvate. Sama zgrada deluje kao da “igra”, a na vrhu je i francuski restoran sa kojeg se pruža neodoljiv pogled na grad.

Prag je i jedan od onih gradova koje nazivamo studentskim. Mladi ga često biraju vođeni poletnom energijom i načinom života, ali i činjenicom da je Karlov Univerzitet osnovan davne 1348. godine i da neguje snažnu akademsku reputaciju.

Prag – grad koji vam pruža slobodu, mir i čuveno pivo

Osim toga – Češka je u svetu poznata kao zemlja piva, jer broji najviše popijenih piva po glavi stanovnika. Najpoznatije praško pivo jeste Staropramen jer je ovo pitko lager pivo najčešći izbor turista. Uz to, tu je i Staropramen Granat – polutamno pivo, koje je tipično za Češku. Prag je pun mini pivara i pabova sa sopstvenim pivom, pa u ovoj zemlji i te kako vlada pivski turizam.

Na ulicama grada uvek se nešto dešava. Jednostavno – “Srce Evrope” (čest epitet zbog geografskog i kulturnog položaja) nikada ne miruje. Svuda se mogu sresti ulični svirači, koji nasmejano pozdravljaju prolaznike, dajući okolini enigmatičan i neobjašnjiv ton. To je jedan od segmenata praškog flerta sa putnicima, koji razvijaju simpatije na prvi pogled, notu i miris.

Češka kuhinja bogata je jelima koja podrazumevaju mnogo mesa, knedli soseva i naravno – piva. Najpoznatije knedle su obične, hlebne i krompirove knedle, kao i one punjene – slatkim ili slanim dodacima (šljive, mak, sir, džem). Teško da ćete biti posluženi bilo kojim jelom, a da knedle nisu prilog broj jedan.

Prag – grad koji vam pruža slobodu, mir i čuveno pivo

Kada zadovoljite sva čula, nastavite putem istorijskog jezgra, koje je pod UNESCO zaštitom. Imajte na umu da autobusi ne saobraćaju direktno do centra grada, kako ne bi bilo preterane emisije štetnih gasova, ali metro će biti odlična opcija, jer povezuje sve delove Praga. Često ćete nailaziti na travnate površine, parkove i prostore gde se okupljaju ljudi svih starosnih grupa, uživajući u muzici, priči i piću. Jedan od takvih je Riegrovy Sady, koji je najlepši u proleće, kada sve cveta i ljudi se bude iz zimskih letargija. Ono što je posebno važno i privlači turiste jeste odnos cena i kvaliteta, Prag nudi relativno pristupačne cene u poređenju sa ostatkom zapadne Evrope, u pogledu hrane, pića, ali i smeštaja. Od jednostavnih, jeftinijih opcija – sve do luksuznih i skupih hotela, grad nudi dobrodošlicu svima. Uz to, mnogi posetioci navode da je grad čaroban noću, kada sve svetli i tada se najjasnije razume epitet koji već dugo unazad nosi: “Grad stotinu tornjeva” – zbog velikog broja crkvi, katedrala, kula i istorijskih zgrada koje dominiraju panoramom grada.

Idealno vreme za posetu Pragu je proleće ili rana jesen. Prolećni dani osvežavaju grad zelenilom i mirisima prirode, dok zlatni tonovi jeseni Pragu daju toplotu i romantičan duh, pa svaka šetnja postaje ritual i trenutak za pamćenje. Mnogobrojne turističke agencije u Srbiji i regionu nude trodnevne ili četvorodnevne grupne posete, pa je, možda, pravi momenat da ulepšate sebi tmurne dane koji nam se bliže i uverite se u, na početku izrečenu, konstataciju: Prag nikoga ne ostavlja ravnodušnim, već postaje simpatija za ceo život.

Tekst: Ivana Ninić

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Ortahisar u Kapadokiji uvršten među najlepša sela sveta

0

Kapadokija, poznata kao jedno od najneobičnijih prirodnih čuda sveta, sa svojim čuvenim vilinskim dimnjacima i vožnjama balonom na vruć vazduh, ponovo je dobila međunarodno priznanje. Ortahisar, istorijsko selo u srcu regiona, nedavno je uvršteno na Forbsovu listu „50 najlepših sela sveta“ za 2025. godinu

Ovo priznanje dodatno potvrđuje status Kapadokije kao destinacije neuporedive lepote i kulturnog značaja koju morate uvrstiti na svoju listu putovanja u mesecima pred nama.

Ortahisar je izuzetna destinacija koja zaslužuje da se nađe na listi želja svakog putnika u ovom regionu. Nalazi se oko šest kilometara od Urgupa, najvećeg naselja u Kapadokiji, i kombinuje prepoznatljivu arhitekturu uklesanu u stenu sa drevnim zamkom i nebom prepunim balona.

Vanvremenska čarolija i tradicionalna arhitektura

Govoreći o vulkanskom reljefu ovog kraja, Forbs opisuje Ortahisar „kao da izranja iz kapadokijske zemlje poput zaboravljenog monolita ispod bazaltnog neba prošaranog bojama kajsije i pepela“. Milionima godina, kiša i vetar oblikovali su slojeve mekog vulkanskog kamena, nastalog erupcijama planina Erdžijes, Hasandag i Guludag, dajući oblik čuvenim vilinskim dimnjacima. Ovaj jedinstveni pejzaž, koji su oblikovali priroda i vreme, postao je zaštitni znak očaravajuće lepote Kapadokije.

U samom srcu sela uzdiže se Ortahisar zamak — „vila dimnjak“ prerušena u tvrđavu. Smatra se da je isklesan još u doba Hetita, a sadrži pećine, golubarnike i lavirintske tunele i smatra se jednim od prvih višespratnih naselja na svetu. Danas predstavlja jedan od najviših vidikovaca u regionu i nudi spektakularne panoramske poglede.

Ortahisar se takođe može pohvaliti lepim primerima tradicionalne kapadokijske arhitekture koja se nalazi oko njegovog podnožja. Kamenite uličice, sa štandovima s kajsijama i baštama s čajem koji miriše na ruže, krivudaju ka slikovitim dolinama.

Istorijski gledano, izdubljeni prostori u ovim dolinama služili su kao skladišta za lokalne proizvode poput jabuka, krompira, pomorandži i limuna, koji su dovoženi sa Mediterana. U okolini se takođe nalaze fascinantne crkve i manastiri, kao što su crkva Saridža, crkva Džambazli, crkva Tavšanli, crkve u dolini Balkan Deresi i manastir Halač Deresi, koje svedoče o bogatom verskom i kulturnom nasleđu Kapadokije.

Zemlja iz bajke

Atrakcije Kapadokije idu daleko izvan granica ovog sela. Ovaj čarobni region, koji je prošle godine privukao više od 4,37 miliona posetilaca u svoje muzeje i arheološka nalazišta, nudi nezaboravna iskustva — od misterioznih podzemnih gradova i crkava uklesanih u stene, do jedinstvenih hotela u pećinama koji spajaju zadivljujuću arhitekturu sa savremenim komforom. Posetioci ovde mogu uživati u spa tretmanima u luksuznim hotelskim pećinama, jahanju konja među stenskim formacijama, ili učestvovati u radionicama grnčarije i napraviti sopstvena umetnička dela.

Sve to upotpunjuje kapadokijska kuhinja, koja se oslanja na tursku i anadolsku gastronomsku tradiciju i lokalne sastojke. Tradicionalna jela, često sa sočnim mesom u kombinaciji sa lokalnim voćem pripremana u glinenim loncima, zajedno sa vrhunskim vinima proizvedenim od grožđa uzgajanog na vulkanskom tlu, čine uživanje u hrani u Kapadokiji posebnim doživljajem.

Nedavno je Kapadokija uvrštena i na MICHELIN-ovu gastronomsku mapu Turske, dodatno potvrdivši svoj status svetske destinacije, kako za kulturu, tako i za gurmane.

Fotografije: TGA (Türkiye Tourism Promotion and Development Agency)

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Pametne karte menjaju skijanje: Šta je Smart Skipass?

0
Skijaš sneg Skipass
Photo: Freepik

Digitalizacija skijališta postaje nova norma i potreba. „Smart Skipass“ sistemi — pametne karte koje u realnom vremenu prate kretanje skijaša — predstavljaju sledeći veliki korak u modernizaciji zimskog turizma. Umesto klasičnih kartica koje samo beleže prolazak kroz kapiju, ove pametne karte koriste napredne senzore i podatke sa žičara kako bi usmeravale posetioce na manje prometne staze, čime se gužve ravnomerno raspoređuju tokom dana

Cilj sistema nije samo tehnička inovacija, već poboljšanje ukupnog iskustva skijanja. Zahvaljujući „smart skipass“ tehnologiji, skijaši dobijaju obaveštenja na mobilnim uređajima o najopterećenijim delovima planine, alternativnim rutama i vremenu čekanja na žičarama.

Na taj način staze se bolje koriste, smanjuje se broj incidenata i povećava bezbednost na padinama. Menadžment resorta ističe da je prioritet „kvalitet, a ne kvantitet“, te da će ovaj sistem doprineti i zaštiti životne sredine, jer će manji broj ljudi na istom prostoru značiti i manji pritisak na planinski ekosistem.

U praksi, smart skipass već se uspešno koristi u nekoliko evropskih skijališta. Dolomiti Superski u Italiji testira digitalne karte povezane sa aplikacijom koja u realnom vremenu prikazuje stanje na stazama i žičarama. U Švajcarskoj, sistem MyPass Snow omogućava automatsko naplaćivanje samo za vreme stvarnog korišćenja staza, dok Krvavec u Sloveniji već nudi integraciju skipassa sa mobilnim novčanikom „VALÚ“, što korisnicima omogućava brzo plaćanje i ulazak bez fizičke karte.

I u regionu, tehnička infrastruktura za uvođenje pametnih ski karata već postoji. Skijališta poput Kopaonika ili Tornika koriste savremene sisteme, koji su spremni za nadogradnju u „smart“ režim. To znači da bi već u narednim sezonama skijaši u Srbiji mogli da koriste digitalne ski-karte koje ih automatski usmeravaju prema stazama sa manjim brojem skijaša i omogućavaju dinamično planiranje dana na snegu.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Uvođenjem pametnih ski karata, skijališta ne samo da modernizuju svoju ponudu, već i podstiču odgovorniji i održiviji turizam. Ravnomerno korišćenje staza, manja gužva i veća bezbednost — to su ciljevi koji menjaju način na koji doživljavamo planinu. „Smart Skipass“ tako postaje simbol novog, pametnijeg doba zimskih sportova, gde tehnologija ne oduzima, već vraća skijanje njegovoj suštini — slobodi i uživanju u prirodi.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Globalno tržište hotela 2025: Regionalne razlike i prilike za investitore

0
Hotel
Photo: iStock

Prema najnovijem izveštaju CBRE-a za drugi kvartal 2025. godine, globalno tržište hotela pokazuje neujednačene performanse, sa značajnim regionalnim razlikama u rastu prihoda po dostupnoj sobi (RevPAR)

Severna Amerika: Umereni rast i izazovi

U Sjedinjenim Američkim Državama, CBRE je smanjio prognozu rasta RevPAR-a za 2025. godinu na 0,1%, u poređenju sa prethodnom procenom od 1,8%. Ovaj pad je rezultat smanjenog broja međunarodnih poseta, opadanja poslovnih putovanja i povećanja konkurencije od strane alternativnih oblika smeštaja. U Kanadi, međutim, očekuje se umereni rast RevPAR-a od 2,4%, zahvaljujući stabilnoj domaćoj potražnji i solidnom dolasku turista iz SAD-a.

Evropa: Stabilnost uz umjeren rast

Evropa beleži stabilan rast sa očekivanim povećanjem RevPAR-a između 2% i 5%. Međutim, geopolitičke tenzije mogu uticati na smanjenje broja poseta određenim destinacijama. Iako je rast smanjen u odnosu na prethodne godine, evropsko tržište hotela ostaje stabilno, sa snažnom potražnjom iz drugih evropskih zemalja i globalnih tržišta.

Bliski istok: Dinamičan oporavak

Bliskoistočna tržišta, posebno Ujedinjeni Arapski Emirati, beleže snažan oporavak. Dubai i Abu Dabi zabeležili su značajan rast RevPAR-a, zahvaljujući održanim izložbama i privlačenju novih turističkih atrakcija. Očekuje se da će ovi trendovi nastaviti u drugoj polovini 2025. godine, podržani vladinim inicijativama i velikim investicijama u infrastrukturu.

Azijsko-pacifička regija: Oporavak sa izazovima

Azijsko-pacifička regija beleži oporavak, sa povećanjem međunarodnih dolazaka od 9% u prvoj polovini 2025. godine. Međutim, rast prosečnih dnevnih cena (ADR) usporava u većini tržišta, dok se stope popunjenosti nastavljaju oporavljati. Očekuje se da će tržišta poput Japana, Koreje, Vijetnama i Indije imati najjači rast RevPAR-a, dok će tržišta sa slabijim valutama, kao što su Japan i Koreja, prednjačiti u oporavku stope popunjenosti.

Kako je u Srbiji i regionu?

Tržište hotela u Srbiji i jugoistočnoj Evropi (SEE) u 2025. godini pokazuje značajan oporavak i rast, prema najnovijim podacima CBRE-a. Ova dinamika se temelji na povećanom interesovanju investitora, rastu turističkog prometa i strateškim infrastrukturnim projektima.

Rast investicija u hotelijerstvu

U prvom kvartalu 2025. godine, tržište hotela u jugoistočnoj Evropi zabeležilo je značajan porast investicija, sa ukupnim obimom od 238 miliona evra, što predstavlja snažan početak godine. U istom periodu, tržište hotela u Centralnoj i Istočnoj Evropi zabeležilo je rast od 85% u odnosu na prethodnu godinu, sa ukupnim investicijama od 3,3 milijarde evra.

Novi hotelski projekti u Srbiji

Srbija je u fokusu investitora, posebno u Beogradu, gde se realizuje nekoliko značajnih hotelskih projekata. Turistički sektor beleži rast broja posetilaca, što je podstaknuto poboljšanjem infrastrukture, povećanjem broja direktnih letova i organizovanjem međunarodnih događaja. Očekuje se da će predstojeći EXPO 2027 dodatno stimulisati razvoj turizma, jer će zahtevati izgradnju novih hotelskih kapaciteta i infrastrukture.

Perspektive za 2026. godinu

Gledajući unapred, tržište hotela u jugoistočnoj Evropi ima pozitivne izglede za 2026. godinu. Očekuje se nastavak trenda rasta investicija, uz fokus na održivost, digitalizaciju i prilagođavanje potrebama modernih turista. U Srbiji, razvoj luksuznih i tematskih hotela, kao i ulaganja u wellness i ekološki prihvatljive objekte, biće ključni faktori konkurentnosti na regionalnom tržištu.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Globalno tržište hotela u 2025. godini suočava se sa izazovima, ali i pruža prilike za investitore. Dok neka tržišta pokazuju znakove usporavanja, druga, poput Kanade, Bliskog istoka i određenih azijsko-pacifičkih tržišta, nude potencijal za rast. Investitori bi trebalo da pažljivo analiziraju regionalne razlike i prilagode svoje strategije kako bi iskoristili prednosti koje svaka regija nudi.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Pica restoran picerija

Od klasika do inovacija: Pice koje su dominirale u 2025. godini

0
Prema izveštaju Pizza Today 2025 Pizza Industry Trends Report, više od 55% vlasnika picerija proširilo je svoju ponudu novim stilovima pica tokom ove godine....