24 C
Belgrade
ponedeljak, septembar 15, 2025
Naslovna Blog Stranica 18

Obala koja čuva tajne – Ekskluzivni obilazak Pirana, uz dugo čuvane priče i čašu dobrog vina

0
Piran
Photo: Jan Godec

Na jugozapadu Slovenije smešten je jedan od najromantičnijih primorskih gradova ove zemlje – Piran. Ako ste nekada imali priliku da posetite Veneciju, prvi pogled na grad podsetiće vas na uske, kamene uličice, trgove i arhitekturu kakvu ste videli u Italiji. Ali, to nije slučajnost – Piran je od 13. pa sve do 18. veka bio deo Mletačke republike, a nakon Prvog svetskog rata predat je Italiji. Uticaj na ovo naselje na obali Jadrana imale su i druge zemlje, kulture i nacionalnosti, ali se ta italijanska nota najčvršće zadržala. Danas, Piran ponosno nosi epitet muzej na otvorenom i čuva svoj identitet – ponosno i nežno

Piran
Photo: Jan Godec

Sama šetnja ulicama Pirana već je dovoljno autentično i posebno iskustvo, ali da biste bolje razumeli dubinu, snagu i bogatstvo grada, potrebna vam je vođena tura koja zalazi izvan dobro poznatih ruta: tamo gde su priče meštana i istorija koju pričaju samo izabrani. Polona Senčar, vlasnica turističke agencije Maona, specijalizovane za kulturni turizam i umetnička iskustva, povešće vas u svet prošlosti, umetnosti i tajni Pirana. Ovo neće biti još jedan običan izlet, već potpuno nova dimenzija putovanja, istraživanja i upoznavanja. Saznaćete zašto Piran nazivaju “gradom muzike”, kako je postao popularna filmska lokacija i slušati o tome kako su na ovu obalu nekada, po posebnim porudžbinama, stizala dela najvećih umetnika, kao što su Domeniko Tintoreto, italijanski slikar kasne renesanse i manirizma i Vitore Karpaćo, smatran najvećim slikarem narativnih scena venecijanske škole.

Piran
Photo: Jaka Ivančić

Pored toga, saznaćete ponešto i o savremenoj umetnosti i njenim najistaknutijim predstavnicima. Na ovoj ruti ćete obići pet enterijera, među kojima je i Pozorište Tartini, a bićete i svedoci skrivenih umetničkih dela poput mozaika famoznog slovenačkog slikara i grafičara Lojzeta Spacala ili kreacije Janeza Lenasija, poznatog slovenačkog kipra. Imaćete priliku da doživite priče koje su se usmenim putem čuvale od zaborava i koje su do nedavno poznavali samo starosedeoci. Ovo je potpuno nov, drugačiji i ekskluzivan koncept obilaska Pirana, koji će vam riznicu različitih kultura i istorijsko mesto puno skrivenih tajni približiti na nesvakidašnji način.

Piran

Maksimalan broj prijavljenih po turi je 15, što daje osećaj intime i važnosti svakog pojedinca. Bićete u prilici da zamišljate u tišini, znatiželjno postavljate pitanja i na kraju – uživate u čaši dobrog vina, dok sa ostatkom ekipe sumirate utiske i sve novo što ste čuli stavljate u folder koji se ne briše.

Ovo nezaboravno iskustvo doneće vam nova prijateljstva i uvide u istoriju, ali uz pažljivo birane i pripremljene reči i delove piranske prošlosti, koji su do sada bili manje poznati. I na kraju, zavolećete ovaj grad koji diše kroz tajne, prolaze, ljude i umetnost.

Za više informacija i rezervacije posetite zvanični sajt.

Ivana Ninić

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Otkrijte skrivena blaga: Šta je zapravo „99% of Italy“?

0
Ruralna italija selo
Photo:Unsplash/Flo P

Italija je globalno poznata po gradovima kao što su Rim, Venecija, Firenca i Milano. Ipak, prava magija ove zemlje često se krije daleko od užurbanih metropola – u malim selima, netaknutim krajolicima i tradicijama koje vekovima opstaju. Upravo zato je pokrenuta kampanja „99% of Italy“, s ciljem da se svet upozna sa manje poznatim, ali autentičnim i izuzetno vrednim delovima Italije

Inicijativa „99% of Italy“ promoviše lokalitete, sela i regije koje su izvan standardnih turističkih ruta – mesta koja čine čak 99% teritorije Italije, ali privlače samo mali procenat turista. Kroz ovu kampanju, italijanske vlasti, lokalne zajednice i turističke organizacije žele da pokažu koliko je Italija raznovrsna i neiscrpna kada je reč o istoriji, gastronomiji, prirodi i kulturi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Visit Italy ® (@visititaly)

Fokus na održivi turizam i lokalne zajednice

Kampanja naglašava značaj održivog turizma, koji poštuje lokalne zajednice, čuva prirodu i omogućava posetiocima dublji doživljaj mesta. Posetom manje poznatim destinacijama turisti izbegavaju gužve, dobijaju autentičnije iskustvo i direktno podržavaju lokalnu ekonomiju.

Primeri uključuju:

  • Sela izabrana u emisiji Il Borgo dei Borghi, kao što su Civita di Bagnoregio, Castelmezzano ili Apricale
  • Neotkriveni nacionalni parkovi i planinske oblasti, poput Dolomiti Lucane i Matese
  • Autentične vinske i gastronomske rute regija kao što su Umbria, Marche, Abruzzi i Calabria

Digitalna platforma i novi alati

Za potrebe kampanje razvijene su digitalne mape, aplikacije i vodiči koji omogućavaju posetiocima da lako istraže manje poznata mesta. Ove platforme nude personalizovane preporuke na osnovu interesa – bilo da tražite seoski turizam, biciklističke rute, umetničke radionice ili porodična imanja sa agroturizmom.

Šansa za turizam u regionu

Model poput „99% Italije“ može biti inspiracija i za zemlje poput Srbije, Crne Gore, Slovenije i Hrvatske. I kod nas postoje brojna sela, planine i autentične sredine koje zaslužuju veću pažnju. Kroz pametne kampanje, digitalnu promociju i održive prakse, moguće je usmeriti turizam ka lokalnim zajednicama koje do sada nisu bile prepoznate – a to donosi koristi i za turiste i za domaćine.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Italija van klišea

„99% of Italy“ je više od kampanje – to je poziv na drugačije putovanje. Italija time ne nudi samo razgledanje spomenika, već poziva na upoznavanje duše zemlje. Sledeći ovu ideju, svako može pronaći svoje skriveno mesto pod italijanskim suncem. To mesto možda nije na razglednici, ali će ostati u srcu zauvek.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Zašto budućnost ugostiteljstva počinje dobrim dizajnom?

0
Restoran ai šef dizajn kuvar grafika digitalna
Photo: Freepik

Uđete danas u kafić i dočeka vas nasmejani barista. Sutra vas možda dočeka robot s čašom hladne vode. Razlika nije samo u tome ko vas poslužuje, već u tome kako se taj osećaj precipira

Dok se sve više priča o automatizaciji i veštačkoj inteligenciji u ugostiteljstvu, pravo pitanje nije koliko je neka tehnologija napredna, već koliko je u stvari ljudska. U svetu hrane i pića, najvažniji pomaci neće doći iz bržih sistema ili uštede vremena, već iz trenutaka koji goste iznenade, obraduju i učine da se osećaju viđeno i posebno.

Dizajn pretvara tehnologiju u doživljaj

Upravo je dobar i smislen dizajn taj koji od tehnologije pravi iskustvo. On omogućava da inovacije ne deluju hladno ili zbunjujuće, već poznato i prijatno. I to je ono što će oblikovati sledeću generaciju kafića, restorana i kuhinja s minimalnim brojem zaposlenih. Dizajn je ono što razlikuje tehnologiju koja funkcioniše od one koja se zaista voli i koristi sa zadovoljstvom.

Šta zapravo ne funkcioniše?

Industrija ugostiteljstva je pod velikim pritiskom. Troškovi rada rastu, gosti žele više i brže za manje novca, dok se kuhinjski procesi sve teže nose s potražnjom. Tehnologija se sve češće nameće kao rešenje. Međutim, nije svaka tehnologija dobra tehnologija.

Pogrešan ekran osetljiv na dodir ili nespretan robot mogu možda rešiti jedan problem, a istovremeno stvoriti tri nova. Gosti osećaju hladnoću lošeg korisničkog interfejsa ili nelagodnost digitalnog asistenta koji ne razume njihove potrebe. Ono što nedostaje nije još više linija koda, već više dizajnerskog razmišljanja. Razmišljanja iz ugla gosta, ali i zaposlenih. Jer nije bitno samo šta se desi, već kako se to doživi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by UNATION Houston (@stufftodoinhouston)

Kako dobar dizajn izgleda u praksi?

U jednom studiju u Belgiji razvijen je potpuno nov pristup. Le Petit Chef, poznat kao najmanji kuvar na svetu, deo je jedinstvenog gastronomskog spektakla koji spaja vrhunsku kuhinju i 3D tehnologiju. Animirani kuvar visok svega nekoliko centimetara projektuje se direktno na vaš sto, gde izvodi malu pozorišnu predstavu dok vam „sprema“ jelo. Zahvaljujući naprednom video mapping-u i kreativnosti belgijskog studija Skullmapping, gosti doživljavaju spoj zabave, umetnosti i kuvarskog umeća – od predjela do deserta, svaki tanjir postaje deo interaktivne priče.

Ovaj koncept dostupan je širom sveta u prestižnim restoranima i hotelima poput Four Seasons i Grand Hyatt, a sve češće se organizuju i tematske večere inspirisane avanturama Marka Pola ili drugim kulinarskim putovanjima. Le Petit Chef nije samo trik za privlačenje pažnje, to je pažljivo osmišljen doživljaj koji podjednako oduševljava decu i odrasle, pružajući večeru koja se pamti ne samo po ukusu, već i po emocijama, smehu i magiji koja se odvija na tanjiru. Jedan od takvih restorana se nalazi i u Beogradu.

U jednom kafiću u Pekingu razvijen je sličan pristup. Počinje jednostavno, naručite hranu ili piće. Ali umesto klasičnog menija, dobijate projekcije animacija preko stola pomoću AR lampe. Svetlosni efekti igraju oko vašeg deserta, pružajući senzorno i emotivno iskustvo pre nego što ste išta probali. Zimski specijalitet, uz projekciju polarnog medveda koji korača vašim stolom.

U pozadini, sistem automatski beleži porudžbinu, projektuje vaše ime na pult za preuzimanje, pokazuje osoblju gde da stavi tacnu, i diskretno signalizira kada treba raščistiti sto ili ponuditi dopunu. Ovo nije zabavni trik, to je funkcionalna infrastruktura, ali oblikovana kao pozorišna scena. Svaki trenutak je ličan, tečan i neprimetno radostan.

Ne menjajte baristu – unapredite ga

Često se govori da automatizacija ubija duh ugostiteljstva. To je tačno samo ako joj to dozvolimo. Pravilno integrisana tehnologija može da rastereti zaposlene i omogući im da se fokusiraju na ono što mašine nikada ne mogu – iskrenu interakciju, empatiju, i ljudsku povezanost. Retko ko pamti savršen odnos mleka i kafe, ali svi pamte iskustvo, kako su se osećali u tom prostoru i ko ih je poslužio.

Jedan od mogućih primera je kafe-robot koji ne pokušava da glumi čoveka, već precizno pravi savršenu kafu, oslobađajući vreme baristama da se bave ljudima. Ako je pritom dizajniran sa dozom humora ili šarma, postaje deo ambijenta, ne smetnja.

Razlika nije u funkciji već u emociji

Fokusiranje isključivo na funkcionalnost je tek prvi korak. U ugostiteljstvu, krajnji cilj je da se oblikuje osećaj. Svaki put kada se kreira robot ili AR sistem, dizajneri bi trebalo da se pitaju: Šta će naterati gosta da se nasmeje? Šta će poželeti da podeli na društvenim mrežama? Šta će ga naterati da se vrati? Ne kreiramo samo mašine, već režiramo trenutke. Najbolja tehnologija ne odvlači pažnju, već nestaje u pozadini, prepuštajući prostor emociji, priči i ljudima.

Šta da očekujemo u budućnosti?

U Kini je budućnost već stigla u formi robota-barmena i potpuno automatizovane prodavnice. Ali u Evropi i Severnoj Americi, gde automatizacija nije atrakcija već potreba, postoji prilika da se sve uradi pametnije. Ne samo digitalnije, već humanije. I to je ono što zaista inspiriše.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Kad se AR, AI i robotika integrišu sa svrhom, i kada sve počne od dobrog i smislenog dizajna, ne dobijamo samo rešenja za probleme. Dobijamo i nove vrste veza između prostora, tehnologije i ljudi. Za nekoliko godina, najbolji kafići neće biti oni sa najmanje zaposlenih, već oni koji su na novo osmislili šta ljudi u ugostiteljstvu zaista treba da rade.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Moteli postaju tihi lideri tehnoloških inovacija u ugostiteljstvu

0
Motel moteli
Photo: Freepik

Nekada simbol jednostavnog i jeftinog prenoćišta pored puta, moteli u Sjedinjenim Američkim Državama i u Evropi doživljavaju tihu, ali značajnu tehnološku revoluciju. Umesto da zaostaju za luksuznim hotelima i velikim lancima, oni sada postaju neočekivani lideri u digitalnoj transformaciji ugostiteljstva, i investitori to primećuju

U industriji u kojoj se inovacije obično vezuju za prestižne brendove i raskošne rizorte, moteli iz drugog plana pokazuju kako pravi napredak ne mora uvek da dolazi sa pet zvezdica. Ova transformacija nije došla preko noći, ali jeste bila hrabra.

Prekretnice poput akvizicije lanca Motel 6 za 525 miliona dolara od strane indijskog startapa OYO, kao i modernizacije motela Super 8 koju sprovodi kompanija Wyndham u Španiji i Portugalu, jasno ukazuju na to da moteli ne treba da budu potcenjeni igrači. Naprotiv, postaju idealna kombinacija pristupačne cene, efikasnog poslovanja i digitalne sofisticiranosti, navodi Hospitality Technology.

Tehnologija kao temelj novog identiteta

Brojevi sve govore. Prema Globalnom izveštaju o tržištu softvera, softver za motele raste sa 374 miliona dolara u 2020. na projektovanih 959 miliona dolara do 2031. godine, sa godišnjom stopom rasta od 9,44%. Ovaj rast ne odražava samo interesovanje investitora, već i sve veću spremnost motel industrije da implementira tehnologiju i prilagodi se savremenim očekivanjima gostiju.

Današnji putnici ne traže samo nisku cenu, žele pogodnost, personalizaciju i dobar dizajn. Moteli sve više ulažu u dizajnerski osmišljene sobe, pametne televizore, brzi internet i beskontaktni check-in. Rezultat je iskustvo koje se često približava onome što nude butik hoteli, ali uz zadržavanje nižih cena.

Pristupačnost i iskustvo su novi uspeh

Ovde se ne radi o pokušaju da moteli postanu luksuzni, već da redefinišu pojam budžetskog smeštaja. Današnji moteli sve češće privlače mlađe putnike, digitalne nomade i parove na proputovanju koji su ranije birali Airbnb ili gradske hotele. Ova nova generacija motela nudi cenovno pristupačan smeštaj koji ne štedi na korisničkom iskustvu.

Moteli, inače poznati po jednostavnim i štedljivim operacijama, sada koriste tu efikasnost kao konkurentsku prednost. Bez slojevitih birokratskih struktura koje usporavaju inovacije u velikim hotelima, oni brzo usvajaju nove tehnologije: od cloud softvera, mobilnog pristupa sobama i automatskog čišćenja, do komunikacionih platformi koje eliminišu potrebu za recepcijom.

Tehnologija menja sve – od rada do prihoda

Najveća prednost tehnologije u motelima jeste optimizacija resursa uz istovremeno poboljšanje korisničkog iskustva. Automatizacija omogućava osoblju da se manje bavi rutinskim poslovima, a više rešavanjem konkretnih problema. Gosti dobijaju poruke sa instrukcijama za prijavu, ponudama za nadogradnju i zahvalnicama, sve bez direktnog kontakta sa osobljem.

Uz to, moteli sve više koriste analitiku da upravljaju prihodima. Praćenje obrasca rezervacija, dinamičko formiranje cena i personalizovane promocije više nisu privilegija velikih sistema. Danas čak i mali objekti mogu da koriste sofisticirane alate za strategiju i planiranje i to uz povoljne pakete.

Bezbednost i infrastruktura: moteli u korak sa velikima

Kako se sve više procesa digitalizuje, tako raste i svest o sajber bezbednosti. Moteli sada ulažu u sigurnosne sisteme, redovne provere, i edukaciju osoblja o osnovama digitalne zaštite. Standardi poput PCI DSS više nisu luksuz, već nužnost. Na taj način moteli menjaju svoj imidž i postaju konkurentni čak i u sferi bezbednosti.

Prava snaga u autentičnosti

Najzanimljivije je to što moteli ne pokušavaju da imitiraju velike hotelske brendove. Oni ostaju dosledni onome što najbolje rade, jednostavnom, čistom i pristupačnom smeštaju – ali uz pomoć tehnologije podižu kvalitet te ponude. Tehnologija nije dekoracija, već temelj nove vizije.

Moteli nas podsećaju da inovacija ne zavisi od veličine, već od fleksibilnosti, jasne svrhe i pametnih investicija. Njihov uspeh pokazuje kako se tehnologija može smisleno integrisati u postojeći poslovni model, bez gubitka identiteta.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Iako možda nikada neće imati glamur pet zvezdica, moteli ga i ne traže. Njihova tiha revolucija čini ih efikasnijim, sigurnijim i bližim potrebama savremenih putnika. A za ostatak ugostiteljske industrije, to je lekcija vredna pažnje.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Zaboravite kavijar – Paradajz od 70 evra po kilogramu je nova zvezda gastronomskog luksuza

0
Paradajz
Photo: Freepik

Na čuvenoj pijaci Viktualienmarkt u Minhenu luksuz se ne ogleda samo u tartufima i šampanjcu, sada glavnu pažnju privlači paradajz. I to ne bilo koji, već egzotična japanska sorta „Amela“, koja se na ovoj elitnoj lokaciji prodaje po ceni od gotovo 70 evra za kilogram. I dok mnogi zastanu u čudu pred ovim ciframa, pitanje ostaje, da li ovaj paradajz zaista vredi toliko?

Viktualienmarkt je poznat kao pijaca za istančan ukus i dubok džep. Ovde kupci ne plaćaju samo za kvalitet, već i za ekskluzivitet. Paradajz „Amela“, koji se uzgaja po strogo čuvanoj japanskoj metodi u španskoj Granadi, prodaje se za čak 69,50 evra po kilogramu. Jedan plod od oko 65 grama dostiže cenu od 4,52 evra, što je oko 530 dinara.

Oni koji su probali ovu sortu opisuju aromu kao kompleksnu, slatko-kiselkastu, sa blagom notom slanoće. Idealno se servira sirov, u stilu karpaća, bez začina, samo sa malo maslinovog ulja.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by oe24.at (@oe24.at)

Kupci koji ne pitaju za cenu

Na Viktualienmarkt-u, redovni gosti su pripadnici lokalne elite, koja ne štedi kada je u pitanju gastronomski prestiž. Prema rečima prodavaca, ima i onih koji odmah kupuju po dva kilograma ovog luksuznog povrća, što znači da za paradajz ostavljaju i do 140 evra po kupovini.

Da li ukus opravdava cenu?

Ipak, nisu svi impresionirani. Novinar lista BILD, koji je degustirao „Amelu“, ocenio je da paradajz nije dovoljno zreo i da ima previše kiselkast ukus. Njegov zaključak je da luksuz nije uvek garant vrhunskog doživljaja.

Trend luksuza u voću i povrću

Japanska kultura postavlja visoke standarde kada je u pitanju uzgoj hrane, pa nije slučajno da najskuplja jagoda na svetu – „Bijin-hime“ – takođe dolazi iz Japana i košta oko 19 dolara po komadu. Čini se da luksuzna ishrana više ne podrazumeva samo retke morske plodove, već i savršeno uzgojeno voće i povrće.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Šta možemo naučiti iz Minhena?

Ovakvi primeri iz Nemačke pokazuju kako se tržište luksuza širi i na pijace, ne samo restorane. Uvođenje pažljivo uzgajanih i ekskluzivnih sorti povrća može biti interesantna prilika i za domaće proizvođače i specijalizovane prodavnice u Srbiji i regionu. Uz dobar marketing i kvalitet, čak i paradajz može postati simbol prestiža, i nova zvezda luksuzne gastronomije.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Slovenija uvodi vizu za digitalne nomade

0
Bled Slovenija
Photo: Pixabay

Slovenija će od novembra 2025. godine postati još jedna evropska destinacija koja nudi digital nomad visa, vizu za digitalne nomade, čime se pridružuje državama poput Hrvatske, Nemačke, Italije, Portugala i Grčke. Ova jednogodišnja dozvola omogućava radnicima na daljinu da legalno borave i rade iz Slovenije, uz jasne uslove i ograničenja

Viza za digitalne nomade biće dostupna isključivo državljanima zemalja koje nisu članice EU ili Evropskog ekonomskog prostora (EEA). Podnosioci zahteva moraju da rade isključivo za inostrane klijente ili poslodavce, bilo da su zaposleni u firmi registrovanoj van Slovenije ili rade kao samostalni preduzetnici i frilenseri za klijente iz drugih zemalja.

Zapošljavanje u slovenačkim firmama tokom trajanja vize nije dozvoljeno, niti za nosioca vize niti za članove njihove porodice koji mogu da im se pridruže, ali takođe bez prava na lokalno zaposlenje.

Kandidati moraju da dokažu da imaju dovoljno prihoda da izdržavaju sebe i članove porodice tokom boravka. Dokazi mogu biti poslednje platne liste, ugovori o radu ili frilens angažmanima, kao i bankovni izvodi. Tačan minimalni iznos još nije zvanično objavljen.

Kako izgleda proces prijave?

Prijave će moći da se podnesu putem interneta ili lično u najbližoj ambasadi ili konzulatu Slovenije. Očekuje se da će program zvanično krenuti 21. novembra 2025. godine. Dozvola važi 12 meseci i nije obnovljiva. Nakon isteka, zainteresovani moraju da napuste Sloveniju na najmanje šest meseci pre nego što ponovo apliciraju.

Zašto treba izabrati Sloveniju kao bazu za rad na daljinu?

Ovo je prvi put da Slovenija formalno otvara vrata digitalnim nomadima. Prednost boravka u ovoj alpskoj zemlji ogleda se u pristupačnijem životnom standardu u poređenju sa susednim zemljama poput Italije i Austrije. Takođe i u razvijenoj infrastrukturi za rad na daljinu.

Ljubljana obiluje savremenim coworking prostorima, dok gradovi poput Maribora, Celja, Kopra i Kranja nude mirniju atmosferu, idealnu za porodice i duže boravke.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Uvođenjem ove vize, Slovenija želi da privuče međunarodne talente i podstakne dugoročniji oblik turizma. Na taj način će doprineti lokalnoj ekonomiji i razvoju digitalne zajednice.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Turski doručak: Najukusniji jutarnji ritual

0
Turski doručak Najukusniji jutarnji ritual (4)

Turski doručak nudi raznovrstan izbor jela: od različitih vrsta sireva i maslina, domaćih peciva, svežeg paradajza i krastavca, sušenog mesa, jaja pripremljenih na različite načine, sveže pečenog i hrskavog hleba do džemova od sezonskog voća, prirodnog meda i guste pavlake… I sve to praćeno šoljicom mirisnog turskog crnog čaja

Turski doručak Najukusniji jutarnji ritual (4)
Photo: TGA

Zahvaljujući ovom gastronomskom bogatstvu, turski doručak je i deo kulture ove velike zemlje. Trenutno je rangiran kao prvi na listi 50 najboljih doručaka na svetu i kandidat je za listu nematerijalne kulturne baštine UNESKO-a (Organizacija Ujedinjenih nacija za obrazovanje, nauku i kulturu).

Zlatni obrok dana

Na turskom se doručak naziva „kahvaltı“, reč izvedena od „kahve“ (kafa) i „altı“ (pre/ispod), što doslovno znači „pre kafe“. Turski doručak je, međutim, toliko obilan da postaje glavni jutarnji događaj, ostavljajući one koji jedu site satima i malo je verovatno da će uskoro ponovo osetiti glad.

Turski doručak Najukusniji jutarnji ritual (4)
Photo: TGA

Zahvaljujući svom raznolikom geografskom položaju, Turska nudi kulturu doručka koja varira od regiona do regiona, a svaki se priprema sa lokalnim ukusima. U istočnoj Turskoj, doručak često počinje rano, sa prvom svetlošću dana, jer restorani specijalizovani za supe i prodavci tortilja sa džigericom otvaraju svoja vrata ranoraniocima, nudeći obilna jela koja  vas nahrane za dan koji je pred vama. Nasuprot tome, egejski region je poznat po svojim laganim i svežim namazima za doručak sa svežim povrćem, sezonskim zelenilom, ukusnim maslinama i bergamskim tulum sirom. Uprkos regionalnim varijacijama, određena jela se stalno pojavljuju na svim turskim stolovima za doručak.

Turski doručak Najukusniji jutarnji ritual (4)

Osnove turskog doručka

Sir i masline su među najznačajnijim komponentama turskog doručka. Iako je beli sir centralni deo turskog doručka, mnoge lokalne sorte mogu se istaknuti u različitim regionima. Sir Ezine, sir sa plavom plesni iz Konje, kašar iz Karsa i sir sa začinskim biljem iz Vana su samo neki primeri. Masline su takođe neophodne za šareni doručak. Turska je jedan od pet najvećih svetskih proizvođača maslina i maslinovog ulja, a egejski region je dom većine maslinjaka. Crne i zelene masline, često začinjene maslinovim uljem, lokalnim biljem i začinima, dodaju bogatstvo trpezama za doručak širom zemlje.

Turski stolovi za doručak takođe prikazuju obilje svežeg povrća i voća u zemlji. Sezonsko povrće, posebno sočni letnji paradajz i hrskavi krastavci, kao i sveže zelenilo i začinsko bilje, služe se sa malo maslinovog ulja i prstohvatom soli, uz različite vrste sira i masline. Dinja i lubenica često predstavljaju osvežavajući dodatak jelu tokom leta, donoseći slatki kontrast slanim jelima.

Turski doručak Najukusniji jutarnji ritual (4)
Photo: TGA

Jaja, još jedna karakteristika turskog doručka, pripremaju se na različite načine, od omleta sa povrćem i prženih jaja do meko kuvanih ili poširanih. Najomiljenija jela od jaja su menemen, kajgana sa paprikom i paradajzom, pržena jaja sa sudžukom (ljutom turskom kobasicom) i čilbir (poširana jaja servirana na jogurtu sa belim lukom) koja su nedavno osvojila društvene mreže.

Turski doručak Najukusniji jutarnji ritual (4)

Mislite da je tu kraj raznolikosti? Još ne! Peciva su takođe nezaobilazni deo turskog doručka. Iako je hrskavi i sveže pečen hleb obavezan na svakom stolu, često mu se pridružuju simit (đevreci prekriveni susamom), pogača (pecivo sa raznim nadevima, od sira do krompira), piši (prženo testo) i gozleme (tanka pogačica punjena svežim zelenilom, sirom, mlevenim mesom ili krompirom).

Slatki završetak

Turski doručak ne može biti potpun bez slatkog završetka. Za kraj doručka, prirodni med i gusta pavlaka od mleka životinja uzgajanih na zelenim pašnjacima su savršena kombinacija.

Turski doručak Najukusniji jutarnji ritual (4)

Turski džemovi i marmelade, domaći i punog ukusa sezonskog voća, su još neke od opcija koje morate probati. I naravno, sve ovo prati nekoliko čaša kuvanog crnog čaja u čašama u obliku tulipana.

Uživajte u divnim ukusima Turske ovog leta i nasmejani i srećni zakoračite u svaki dan!

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Najlepše mesto na svetu?

0
Portofino italija
Photo: Freepik

Skrivene uvale, tirkizno more, šarenilo kuća koje se ogledaju u vodi i spokoj ribarskog sela koje je postalo sinonim za luksuz – Portofino s pravom nosi titulu jednog od najlepših mesta na svetu

Ovo malo italijansko mesto na Ligurijskoj obali, smešteno između mora i zelenih padina Apenina, izgleda kao da je izašlo iz razglednice. Iako broji tek nekoliko stotina stanovnika, Portofino je već decenijama prestižno utočište slavnih, umetnika i putnika željnih elegancije, tišine i iskonske lepote.

Šetnja njegovim kamenitim uličicama, ispijanje espresa na trgu Piazzetta s pogledom na jahte, poseta srednjovekovnoj crkvi San Giorgio ili uspon do zamka Castello Brown, svaki trenutak ovde odiše romantikom i autentičnošću. Sa vidikovaca iznad luke pruža se pogled koji ostaje zauvek urezan u pamćenje. Idealan spoj prirode, arhitekture i svetlosti koja očarava.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by The Silent Elite (@thesilentelite)

Ali Portofino nije samo priča o lepoti. Njegova priča počinje još u rimsko doba, kada su ga nazivali Portus Delphini. To u prevodu što znači “luka delfina”, verovatno po brojnim delfinima koji su tada naseljavali ove vode. Tokom vekova menjao je vladare, ali je sačuvao svoju dušu, jednostavnu, mediteransku i ponosnu.

I danas, bez obzira na ekskluzivne brendove i luksuzne hotele, Portofino odiše tišinom i elegancijom koje se ne nameću. Mesto je idealno za one koji žele da pobegnu od gužve. Tu u tišini mogu posmatraju kako se dan pretače u večernju svetlost, da osete kako vreme usporava i daje prednost trenutku.

Ljubitelji prirode mogu se uputiti stazama koje vode kroz Nacionalni park Portofino, kroz mirisne borove šume i maslinjake, do svetionika na rtu. Ljubitelji mora mogu istražiti obližnje uvale i plaže – Paraggi i San Fruttuoso su prava mala čuda prirode, dostupna i brodićem.

Portofino nije veliko, ali njegovo srce kuca snažno. Meštani sa ponosom čuvaju duh ribarskog sela, dok butik-hoteli, ekskluzivne radnje i restorani sa svežim plodovima mora pružaju iskustvo visoke klase, bez gubitka šarma.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Za mnoge je Portofino više od destinacije – to je osećaj. Osećaj da je svet još uvek prelep, da vreme može da stane, i da lepota ne mora biti glasna da bi bila moćna. Zato se s razlogom kaže – ako postoji raj na zemlji, možda je baš u Portofinu.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Emerging Travel Group imenuje generalnog direktora RateHawka usred brzog rasta

0
Filip Kasum, direktor razvoja za Balkan u kompaniji RateHawk

Emerging Travel Group, globalna tehnološka kompanija u oblasti turizma koja upravlja brendovima RateHawk, ZenHotels i Roundtrip, najavila je strateško imenovanje na višem nivou u svom B2B timu. Astrid Kastberg se pridružuje kompaniji kao generalna direktorka RateHawka, B2B platforme za rezervacije za turističke profesionalce u više od 120 zemalja

U svojoj novoj ulozi, Astrid će biti odgovorna za vođenje i širenje B2B odeljenja, koje trenutno osnažuje globalnu mrežu od preko 110.000 maloprodajnih partnera i više od 1.100 API partnera. Sa sedištem u Dubaiju, ona će nadgledati razvoj celokupne poslovne strategije, uključujući komercijalne, proizvodne, marketinške i funkcije podrške, te će upravljati multifunkcionalnim globalnim timom.

Astrid se pridružuje Emerging Travel Group sa decenijama iskustva u upravljanju turističkim kompanijama i tehnologijom širom EMEA regiona. Do skoro, Astrid je obavljala funkciju generalnog menadžera u Yalago, globalnom posredniku na polju turizma, gde je nadgledala međunarodnu ekspanziju kompanije i strategiju rasta poslovanja. Tokom poslednjih 10 godina, obavljala je nekoliko drugih uloga u vezi sa upravljanjem i tehnologijom unutar turističke industrije u kompanijama Juniper i Hotelbeds.

Ilya Kravtsov, glavni komercijalni direktor Emerging Travel Group, komentariše: „Ova novouvedena seniorska uloga označava značajan korak u kontinuiranoj globalnoj ekspanziji i organizacionom razvoju RateHawka. Tokom proteklih nekoliko godina, naše poslovanje se brzo proširilo, postigavši snažan udeo na tržištu širom regiona od Azije do Severne Amerike. Ova uloga je usmerena na održavanje tog tempa rasta i konsolidaciju napora 500 komercijalnih stručnjaka unutar B2B poslovne jedinice. Astrid poseduje jedinstvenu kompetenciju da nadogradi zamah koji je tim već stvorio i podigne ga na viši nivo. Ona je liderka koja balansira vizionarsko razmišljanje sa praktičnom realizacijom i potpuno sam siguran da će otključati puni potencijal RateHawka.

Komentarišući svoju novu ulogu, Astrid Kastberg kaže: „Oduševljena sam što se pridružujem ambicioznom timu u Emerging Travel Group u ovako ključnom trenutku. Zajedno sa talentovanim timom RateHawk-a, delimo snažnu posvećenost inovacijama i stvaranju vrednosti za korisnike, a sve to kako bismo stvorili osnažujuće okruženje u kojem će turistički profesionalci napredovati. Radujem se što ću iskoristiti svoje globalno iskustvo za podsticanje održivog rasta kompanije i zajedno sa timom predvoditi budućnost industrije.

Godine 2024, dostigla je novu ključnu tačku – 3,7 milijardi dolara bruto vrednosti transakcija sa kompanijom RateHawk kao glavnim pokretačem rasta. Neto knjigovodstvena vrednost kompanije je 2024. godine uvećana 1,5 puta u odnosu na 2023. dok je broj rezervacija pokazao rast od 60% na globalnom nivou. Emerging Travel Group zapošljava više od 3.600 ljudi u 80 zemalja i ima kancelarije u Dubaiju, Vilmingtonu, Singapuru, Londonu, Berlinu, Lisabonu, Varšavi i Limasolu.

O kompaniji RateHawk

RateHawk je inovativna B2B platforma za rezervacije koju je razvila kompanija Emerging Travel Group. Ova platforma nudi hotele, avionske karte, transfere, najam vozila i ostale usluge u vezi sa putovanjima. Ona takođe obezbeđuje brz API koji se lako koristi kao i posvećenu podršku dostupnu 24/7.

Misija kompanije RateHawk je da partnerima pruži najbolje cene za bilo koju vrstu usluge u oblasti turizma, na bilo kojoj lokaciji.

RateHawk nudi svojim klijentima 2,7 miliona hotela i ostalih vrsta smeštaja u više od 130.000 objekata pod direktnim ugovorom i od strane 320 veletrgovaca; takođe nudi avionske karte od strane više od 450 avio-kompanija kao i transfere u više od 150 zemalja.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Romantična večera za dvoje u restoranu veličine ormara

0
Restoran Kuappi koliba
Photo: Freepik

U malom gradu Lisalmi, skriven uz obalu jezera Porovesi, nalazi se nešto što bi lako moglo promaći nepažljivom pogledu – drvena kabina, s jednom stolicom, jednim stolom i snom koji traje još od 1907. godine. To je Kuappi, najmanji restoran na svetu. Sa svega 3,6 kvadrata unutrašnjeg prostora, Kuappi nije samo zanimljivost za Ginisovu knjigu rekorda, on je simbol nečeg mnogo većeg – topline, gostoprimstva i posebnosti koje može da pruži samo jedno mesto

Restoran Kuappi je nekada bio železnička kućica, u kojoj su se ljudi odmarali između putovanja. Vremenom je preseljena na novu lokaciju, odmah pored luke, i dobila je novo ime „Kuappi“, što u lokalnom dijalektu znači „ormar“. I zaista, ambijent to i potvrđuje. Unutra je sve minimalističko, ali s merom. Sto i dve stolice, minijaturni bar, stari televizor i zidovi puni karaktera. Zimi je zatvoren, ali tokom letnjih meseci postaje prava atrakcija, gosti dolaze iz celog sveta kako bi u njemu večerali.

Hrana se ne priprema unutar samog objekta. Ona stiže iz obližnjeg restorana Olutmestari, pažljivo servirana od strane konobara koji vas uslužuje kao da ste najvažniji gosti na svetu. Jer u tom trenutku, vi to zaista i jeste. Jelovnik je jednostavan ali autentičan – pržena finska riba, schnitzel, salate, deserti s borovnicama… Sve što vam treba za večeru za pamćenje.

Zanimljivo je da je Kuappi 2018. godine bio domaćin najmanjeg rok-festivala ikada. Nazvan „Kuappirock“, festival je imao četiri posetioca i jedan bend. Tako u Finskoj, zemlji tišine i šuma, i najmanji prostor može postati pozornica velikih priča.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Rezervacija se mora napraviti unapred, a kad jednom uđete, restoran je samo vaš. U Kuappiju nema gužve, nema buke, nema stranaca za susednim stolovima. Postoji samo jedno iskustvo, večera u najprivatnijem restoranu na svetu, među drvenim zidovima koji pamte više od jednog veka.

Kuappi nije luksuz, ali jeste luksuz u doživljaju. To je mesto gde vas veličina ne impresionira, ali vas doživljaj osvoji.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Izola slovenija

Izola – slovenački biser na obali Jadrana

0
Izola, smeštena na slovenačkom primorju između Kopra i Pirana, jedno je od onih mesta gde vreme teče sporije, a život se odvija u ritmu...

Leto i dalje traje!