16.8 C
Belgrade
ponedeljak, septembar 15, 2025
Naslovna Blog Stranica 9

Novi sistem ulaska u EU – Šta čeka putnike iz Srbije i regiona od oktobra?

0
Koji su uslovi za putovanja ove godine
Photo: iStock

Od 12. oktobra 2025. godine, Evropska unija uvodi Entry/Exit System (EES) – digitalni sistem evidentiranja ulazaka i izlazaka iz Šengenske zone, koji će zameniti klasično pečatiranje pasoša. Ova promena važi za sve državljane zemalja van EU, među kojima su Srbija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Severna Makedonija i Albanija

Novi sistem ulaska predviđa da će putnici, umesto dobijanja pečata u pasošu, prolaziti kroz biometrijsku proveru. Ona obuhvata fotografisanje lica, uzimanje otisaka prstiju i elektronsku registraciju ličnih podataka i informacija o putovanju.

Kako radi EES?

EES beleži sledeće informacije:

  • otiske prstiju
  • fotografiju lica
  • lične i putne podatke

Svi podaci unosiće se prilikom svakog ulaska i izlaska iz Šengena. Cilj sistema je modernizacija granične kontrole, brže provere putnika, smanjenje zloupotreba dokumenata i kontrola prekoračenja boravka.

Hrvatska među prvima primenjuje novi sistem

Hrvatska je prva država članica EU koja je u potpunosti spremna za novi sistem ulaska, EES. Prema saopštenju Ministarstva unutrašnjih poslova, od 12. oktobra sistem će funkcionisati na svim međunarodnim prelazima sa trećim zemljama, uključujući granice sa Srbijom i BiH.

Putnici iz regiona koji u EU ulaze preko Hrvatske moraće da prođu novu proceduru registracije. Hrvatski MUP upozorava na mogućnost dužih čekanja, naročito tokom letnje turističke sezone, zbog vremena potrebnog za biometrijsku obradu.

Preporuke za putnike

Kako bi izbegli probleme na granicama, savetuje se da putnici:

  • provere da li im pasoš važi dovoljno dugo
  • budu spremni na fotografisanje i uzimanje otisaka prstiju
  • prate stanje na prelazima

Razlika između EES-a i ETIAS-a

Pored EES-a, Evropska unija uvodi i ETIAS (European Travel Information and Authorisation System) – sistem elektronske prijave za putnike iz zemalja van EU. Prijava se podnosi online, uz plaćanje takse od 7 evra, a odobrenje važi tri godine. Za razliku od ETIAS-a, EES podrazumeva registraciju pri svakom ulasku u EU, bez plaćanja takse, ali uz obaveznu biometrijsku proveru koja uključuje fotografisanje i uzimanje otisaka prstiju.

Tranzicija i potpuna primena

Novi sistem će se uvoditi postepeno tokom šest meseci od početka primene. Po završetku tranzicionog perioda, pečati u pasošima odlaze u prošlost, a svi podaci o putovanjima vodiće se isključivo digitalno.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Promena će najviše uticati na one koji često putuju u EU radi posla, studija ili porodičnih poseta, jer će procedure biti detaljnije, ali i bezbednije. EES donosi bržu, moderniju i sigurniju kontrolu granica, ali i nove obaveze za putnike iz Srbije i regiona. Pravovremena priprema smanjiće mogućnost zastoja i neprijatnih iznenađenja na putu.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Gastronomska dilema: Luksuz hotelskog restorana ili šarm lokalne kuhinje?

0
Hotelski restoran hrana
Photo: Unsplash/Louis Hansel

Dok se gradski restorani pune do poslednjeg stola, a gosti čekaju red i van sezone, neki hotelski restorani ostaju gotovo prazni, uprkos dobroj lokaciji i profesionalnoj kuhinji. Zašto je to tako? Odgovor leži u kombinaciji psihologije gostiju, strategiji menadžmenta i očekivanja modernog potrošača

Hotelski restorani gube bitku ambijenta i identiteta

Jedan od ključnih razloga zašto su neki hotelski restorani neposećeni jeste atmosfera. Gosti nerado ulaze u prazne prostore – čak i ako su luksuzno opremljeni. Društveni faktor i živahna atmosfera u lokalnim restoranima daje osećaj “da se tu nešto dešava”, što doprinosi celokupnom doživljaju. Nasuprot tome, hotelski restoran sa pet slobodnih stolova uvek deluje manje atraktivno, čak i kad nudi izuzetnu kuhinju.

Pored toga, mnogi hotelski restorani pate od nedostatka identiteta. Njihovi jelovnici su često generički, bez lokalnog pečata ili autentične priče. Savremeni gosti traže nešto posebno – restoran koji ima svoju filozofiju, autentičan koncept, ili poznatog šefa kuhinje. Lokalni restorani to neretko uspevaju da ponude, dok hoteli često ostaju “sigurna ali dosadna” opcija.

Restoran nije samo deo pansionske ponude

Uprkos tome što se mnogi restorani u hotelima oslanjaju na pansion – doručak, polupansion ili pun pansion – moderni pristup traži više. Restoran u hotelu ne bi trebalo da bude tretiran samo kao logistički dodatak boravku, već kao samostalna destinacija u gastronomskoj ponudi grada ili regije. Kada se tretira isključivo kao deo “uključene usluge”, restoran gubi potencijal da privuče goste sa strane – one koji ne borave u hotelu, ali bi došli zbog hrane, ambijenta ili atmosfere.

Psihologija gosta, cene i hotelska strategija

Iako borave u hotelu, mnogi gosti žele da istražuju grad i lokalnu gastronomsku scenu. To je posebno izraženo kod mlađih putnika, koji traže iskustvo, ne samo obrok. U tom kontekstu, restoran u hotelu se ne percipira kao deo lokalne ponude, već kao “zatvorena” opcija koja više liči na kantinu nego na doživljaj.

Tu je i pitanje cene. Mnogi automatski pretpostavljaju da je obrok u hotelskom restoranu skuplji nego u bilo kom drugom restoranu u okolini, bez obzira na kvalitet. Čak i kada su cene realne, sama percepcija „hotelske cene“ odbija lokalne goste, ali i same turiste. Retko ko želi da plati više za obrok ako ne dobija i dodatnu vrednost – bilo kroz atmosferu, servis ili kulinarsku kreativnost.

Još jedan razlog zbog kog restorani u hotelima izgledaju prazno jeste operativna strategija. Nekada su stolovi već rezervisani, kuhinja ograničena brojem osoblja ili se prostor koristi za doručak i nije prilagođen večernjem ugođaju. Čak i najmoderniji hoteli ponekad zaborave da restoran treba da ima svoju publiku i van hotelskih gostiju.

Gde su izuzeci?

Postoje hoteli koji su od svojih restorana napravili brendove – mesta na koja dolaze i lokalci i turisti. Takvi objekti često imaju jaku online promociju, tematske večeri, saradnju sa poznatim kuvarima i jasan identitet. U tim slučajevima, hotelski restoran postaje adut, a ne rupa u budžetu. Da bi hotelski restorani prestali da budu “prazne sale pored recepcije”, potrebno je više od dobrog jelovnika. Potrebna je priča, iskustvo, angažman i identitet. Gosti danas biraju doživljaj, ne lokaciju, i to je pravilo koje definiše uspeh u ugostiteljstvu, bilo da se radi o bistroima u centru grada ili restoranima u najluksuznijim hotelima.

Kvalitetna hotelska ponuda širom Srbije

Uprkos izazovima s kojima se suočavaju, u Srbiji postoji veliki broj hotelskih restorana koji dokazuju da kvalitet, trud i posvećenost mogu da privuku i zadovolje najzahtevnije goste. Takvi restorani nisu prisutni samo u velikim gradovima poput Beograda, Novog Sada ili Niša, već i na turističkim destinacijama na planinama – od Kopaonika i Zlatibora.

Ova raznovrsna i razvijena ponuda potvrđuje rešnost domaćih hotelijera da podignu ugostiteljstvo na viši nivo i da restorane učine mnogo više od pukog dodatka boravku – već mestima koja privlače lokalne i strane goste svojom kuhinjom, ambijentom i uslugom.

Sve više hotelskih restorana uspeva da se pozicionira kao samostalna gastronomska destinacija, prepoznatljiva i van hotelskog konteksta. Ljudi koji ne odsedaju u hotelima sve češće dolaze upravo zbog visokog kvaliteta hrane, vrhunske usluge i pažljivo osmišljene atmosfere.

Ovi restorani postaju mesta za poslovne ručkove, romantične večere i gurmanska iskustva, a ne samo usputna stanica za pansionski obrok. Takav pristup pokazuje da kada se uloži u kvalitet, identitet i doživljaj – gosti dolaze, bez obzira na to da li spavaju u hotelu ili ne.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Ako hotel želi pun restoran, mora da ga učini destinacijom, a ne samo nastavkom lobi prostora. Takođe, obavezno mora da razbije mit o previsokim cenama, jer gosti danas biraju pametno, ne nužno luksuzno.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Klasik nemačke kuhinje koji turisti obožavaju

0
Butkica kolenica meso but
Photo: Pexels/Vinícius Caricatte

Kad se pomenu specijaliteti nemačke kuhinje, malo šta izaziva takvu pažnju i oduševljenje turista kao što to čini švajnhaks. To je hrskava i sočna svinjska butkica koja se priprema s posebnom pažnjom i umećem. Ovaj autentični bavarski klasik nije samo lokalni favorit, već je i jedan od najtraženijih gastronomskih užitaka među posetiocima Minhena, Berlina i drugih gradova Nemačke

Hrskava spolja, mekana iznutra

Tajna savršenog delikatesa švajnhaks (Schweinshaxe) krije se u jednostavnosti, ali i u sporoj, pažljivoj pripremi. Svinjska butkica se najpre marinira u kombinaciji začina, soli, bibera, belog luka i često tamnog piva. Nakon toga se peče više sati dok meso ne postane toliko mekano da se odvaja viljuškom, dok kožica spolja dobija zlatnu, neodoljivo hrskavu koricu.

Ovaj kontrast tekstura, hrskavo spolja, sočno i aromatično iznutra, je ono što švajnhaks čini neodoljivim jelom koje se pamti dugo nakon poslednjeg zalogaja.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TasteAtlas (@tasteatlas)

Više od obroka – kulturno i turističko iskustvo

Švajnhaks nije samo obrok, to je simbol nemačke gostoljubivosti, uživanja u životu i slavljenja dobrog ukusa. U Bavarskoj se često služi uz kiseli kupus, knedle od krompira (Kartoffelknödel) i veliku kriglu domaćeg piva. Služi se u pivnicama i restoranima koji odišu tradicijom, često uz živu muziku, drvene klupe i veselu atmosferu.

Za turiste, posebno one koji prvi put posete Nemačku, uživanje u švajnhaksu postaje svojevrsni obavezni gastronomski ritual. Nešto poput degustacije pice u Napulju ili sušija u Tokiju.

Švajnhaks putuje – popularnost i van Nemačke

Ovaj specijalitet više nije rezervisan samo za Bavarsku. Restorani širom Evrope i sveta prepoznali su popularnost specijaliteta među turistima i ljubiteljima mesa, pa se sve češće nalazi i u jelovnicima u Austriji, Češkoj, Mađarskoj, pa čak i u kod nas.

Zanimljivo je da švajnhaks ima svog „rođaka“ i u srpskoj kuhinji. Pečena kolenica/butkica se često priprema u domaćinstvima i kafanama, naročito zimi i za praznike. Iako se razlikuju po načinu pripreme i prilozima, kod nas je to najčešće ren, krompir, kiseli kupus ili turšija, a u Nemačkoj knedle i pivo – duh jela je isti. To je bogat, jak obrok koji okuplja ljude oko stola i slavi tradiciju. Baš kao što je švajnhaks nezaobilazan za turiste u Minhenu, tako je i pečena kolenica omiljeni zalogaj za goste u mnogim srpskim etno restoranima.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Bez obzira da li ste ljubitelj mesnih jela, hedonista u potrazi za autentičnim ukusima ili turista koji voli da upoznaje kulturu kroz hranu, švajnhaks je jelo koje ostavlja snažan utisak. Njegova popularnost među putnicima nije slučajna, spoj tradicije, ukusa i ambijenta čini ga pravim gastro užitkom koji se pamti.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Booking.com lansira karticu pogodnosti – novi izazov za hotele?

0
Booking
Photo: Unsplash/appshunter.io

Booking.com je značajno proširio svoju ponudu lansiranjem Genius lojalti programa i sopstvene kreditne kartice. Na taj način direktno ulazi u tržište koje je do sada bilo rezervisano za velike hotelske lance i njihove verne članove. Ovaj potez predstavlja strateški odgovor na sve konkurentnije loyalty programe koje nude hoteli širom sveta – uključujući i Srbiju – i otvara pitanje: da li ovakva centralizovana platforma može istinski da zameni tradicionalne modele nagrađivanja gostiju?

Genius lojalti program Booking.com-a zasniva se na sistemu od tri nivoa, a korisnici dobijaju pogodnosti poput popusta na smeštaj, besplatnog doručka, nadogradnje soba i prioritetne podrške. Ono što ovaj program čini posebno privlačnim jeste činjenica da je potpuno besplatan i da se status jednom stečen – čuva zauvek.

Povrh toga, korisnici sada mogu ostvariti još više pogodnosti ako koriste novu Genius Rewards Visa kreditnu karticu. Karta nudi 6% povraćaja za rezervacije putem Booking.com aplikacije, do 5% na ostala putovanja, 3% na obroke, gorivo i kupovine tokom putovanja, kao i razne dodatke poput besplatnog doručka i pristupa najvišem Genius statusu od samog starta. Sve to uz činjenicu da karta nema godišnju članarinu i ne naplaćuje provizije za transakcije u inostranstvu.

Nasuprot tome, tradicionalni hotelski loyalty programi poput Marriott Bonvoy, Hilton Honors ili World of Hyatt nagrađuju korisnike bodovima koji se mogu zameniti za noćenja, iskustva i dodatne luksuzne usluge. Ovi programi često nude pristup ekskluzivnim salonima, kasne odjave, bržu registraciju i personalizovane usluge – ali pod uslovom da gost često boravi unutar istog hotelskog lanca i rezerviše direktno. Problem nastaje kada korisnici koriste OTA platforme poput Booking.com-a, jer tada gube mogućnost da zarađuju i koriste te bodove.

Kada je reč o Srbiji, situacija je drugačija, ali pokazuje slične trendove. Brojni hoteli nude pogodnosti, kako za individualne putnike, tako i benefite za zaposlene u kompanijama, a hoteli iz regiona poput Sava Hotels & Resorts nude sopstvene programe lojalnosti. Ti programi uglavnom podrazumevaju popuste, skupljanje bodova po osnovu potrošnje i dodatne pogodnosti za česte goste. Međutim, svi oni zahtevaju da rezervacija ide direktno preko hotela. U tom kontekstu, Booking.com-ova ponuda je revolucionarna jer objedinjuje različite objekte i omogućava korisnicima da nagrade dobijaju i pri rezervaciji potpuno različitih smeštaja, što hotelski programi ne dozvoljavaju.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Kao rezultat, Booking.com uspešno spaja dve ključne prednosti – fleksibilnost OTA platforme i prednosti loyalty programa, uz dodatni sloj finansijskih pogodnosti putem kreditne kartice. Iako možda ne može da nadmaši luksuz i ekskluzivnost koje pružaju hoteli sa sopstvenim programima lojalnosti, nudi veću pristupačnost i pogodnosti širokom spektru korisnika.

Na domaćem tržištu Srbije, gde individualni hoteli i manji lanci sve češće tragaju za načinima da zadrže lojalne goste, Booking.com Genius model bi mogao da postane važan saveznik u povećanju popunjenosti – naročito u mestima koja nisu deo velikih hotelskih lanaca.

Ukoliko se program bude dodatno razvijao i proširio i van tržišta SAD-a, uključujući i mogućnost korišćenja kreditne kartice u Evropi, postoji realna šansa da Booking.com ne samo zadrži već i dodatno proširi svoju dominaciju u sferi online rezervacija. Lojalnost se više ne gradi samo na odnosu sa jednim hotelom – već sa platformom koja vam otvara vrata celog sveta.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Italijanski tajni agenti za pice

0
Piza majstor pravljenje pice pecenje
Photo: Freepik

Dok pica osvaja svet, u Napulju postoji organizacija koja strogo čuva njeno poreklo i autentičnost – Associazione Verace Pizza Napoletana (AVPN). Ova institucija ne samo da obučava buduće majstore pice, već i šalje tajne agente u inspekcije restorana širom sveta. Oni proveravaju da li se poštuju pravila tradicionalne napuljske pice, i vrlo su rigorozni

AVPN je osnovan 1984. kako bi zaštitio originalni recept: ručno razvijeno testo, mekano i elastično, sa pufnastim ivicama, pečeno do 90 sekundi i pojedeno u roku od 10 minuta. Da bi restoran dobio sertifikat, mora zaposliti školovanog majstora, dostaviti video recepte i garantovati vernost napuljskoj tradiciji.

Do sada je preko 1.000 restorana iz Japana, Brazila, Kanade i Evrope dobilo AVPN oznaku, ali kontrola se tu ne završava. Tajni inspektori redovno posećuju restorane, a svako odstupanje – od hrskave kore do neodobrenih sastojaka – može rezultirati gubitkom sertifikata.

Iako AVPN poštuje tradiciju, otvoreni su za promene. Tako je 2020. dozvoljena upotreba električnih peći, a 2024. je čak predstavljena pica sa havajskim nadevom, izazivajući burne reakcije.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

U svetu gde su verzije pice nebrojene, AVPN ostaje simbol autentičnosti. Njihova misija nije samo da čuvaju recept, već i da očuvaju identitet jednog grada. Prava napuljska pica je mnogo više od testa i sira, to je deo italijanske duše.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Kako se razvijaju digitalne prevare u ugostiteljstvu i hotelijerstvu?

0
Sajber napadi prevare kriminal
Photo: Freepik

Dok letnja sezona putovanja dostiže vrhunac, ne raste samo broj rezervacija – već i broj sajber napada. Skoro polovina Evropljana planira odmor ovog leta, a poslovna putovanja su i dalje stabilna. Istovremeno, hotelijerski sektori sve češće postaju meta organizovanih kriminalnih mreža koje funkcionišu kao prava podzemna industrija – prodajući lažne rezervacije, kradući korisničke naloge i manipulišući hotelskim sistemima

Danas sajber kriminalci više ne traže samo brojeve kreditnih kartica. Oni usvajaju sofisticirane metode, razmenjuju detaljne priručnike, sarađuju u okviru “prevare kao usluga” (fraud-as-a-service) modela i razvijaju crna tržišta na kojima se tretiraju mreže hotela, korisnički podaci i programi lojalnosti kao roba, navodi Hospitalitytech.

Kako izgleda pejzaž prevara u ugostiteljstvu?

Prema analizama Trustwave SpiderLabs tima, sajber kriminalne grupe koje ciljaju ugostiteljski sektor funkcionišu kao legalne kompanije. Korisničku podršku nude putem društvenih mreža, a dodatno privlače korisnike bonusima za preporuke i promotivnim ponudama za luksuzne hotele i letove — sve to koristeći ukradene podatke za plaćanje, pristupe administratorskim sistemima i naloge iz programa lojalnosti.“

Najčešći oblici prevara u ugostiteljstvu

  1. Kriminalci se predstavljaju kao legitimne agencije ili hoteli

Grupacije koje nude prevarantske usluge sve više imitiraju prave turističke brendove. Njihova ponuda izgleda legitimno sve dok se ne pojave reklamacije, nestanak poena iz programa lojalnosti ili povraćaji novca zbog lažnih transakcija.

  1. Manipulacije sistemima za rezervaciju i preprodaja smeštaja

Jedna od taktika uključuje korišćenje modela „plati u objektu“ (pay at property), gde prevaranti lažno potvrđuju rezervacije u ime hotela i zatim ih preprodaju putem nezavisnih sajtova – i to s popustima od 50 do 70%, zajedno s validnim brojevima potvrda.

  1. Precizno tempiranje rezervacija da bi se zaobišle provere

Rezervacije se prave 3 do 8 dana pre dolaska, čime se izbegavaju sistemi za detekciju prevara i otkazivanja. Hoteli time gube prihode, pružaju usluge neautorizovanim gostima, a izveštaji o popunjenosti postaju netačni.

  1. Falsifikovani mejlovi i QR kodovi za osoblje hotela

Prevaranti ciljaju zaposlene pomoću fišing kampanja maskiranih kao obaveštenja iz sektora ljudskih resursa ili IT podrške. U jednoj istrazi, hakeri su putem lažnih HR mejlova i QR kodova preuzeli kontrolu nad Microsoft 365 nalozima hotela, čime su manipulisali refundacijama, dodavali „fantomske zaposlene“ na platne liste i vodili lažnu komunikaciju s gostima putem alata za udaljeni pristup.

Kako se sektor može zaštititi?

U trenutku kada sajber kriminalci rade kao korporacije, vreme je da i bezbednosne strategije ugostiteljske industrije evoluiraju.

Preporučene mere zaštite:

  • Deljenje informacija u realnom vremenu

„Fraud“ taktike se brzo šire – neophodna je saradnja među hotelima, OTA platformama i dobavljačima kako bi se otkrile i sprečile nove metode.

  • Analitika ponašanja i stručni timovi za lov na pretnje

Napredni sistemi mogu otkriti odstupanja u ponašanju korisnika. Međutim, uspeh zavisi i od iskusnih stručnjaka koji mogu analizirati sumnjive obrasce i reagovati pre nego što dođe do štete.

  • Višeslojna verifikacija bez narušavanja iskustva gosta

Upotreba provere lokacije, dodatnih potvrda i pametnih upozorenja omogućava rano otkrivanje prevara, uz zadržavanje pozitivnog korisničkog iskustva.

  • Zaštita mobilnih uređaja i edukacija zaposlenih

QR kodovi i mobilni fišing su sve češći. Obuka osoblja da prepozna takve napade i implementacija mobilne zaštite su ključni.

  • Osnovne bezbednosne prakse kao deo svakodnevnog poslovanja

Monitoring uređaja, upravljanje identitetima i redovne kontrole privilegovanih naloga moraju postati obavezna, a ne opcionalna praksa.

Budućnost rezervacija zavisi od saradnje

Da bi se održali prihodi i zaštitila reputacija, hoteli moraju kombinovati tehnologiju, ljudsku stručnost i agilne bezbednosne protokole.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Sajber bezbednost više nije samo zadatak IT sektora – ona mora postati zajednička odgovornost svih: od menadžmenta recepcije do eksternih dobavljača. Ugostiteljstvo ima priliku da predvodi kao sektor koji ne samo da nudi gostoprimstvo – već i sigurnost.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Zemlja koja želi da prigrlite svoju pospanost

0
Spavanje u šumi priroda
Photo: Pexels/cottonbro studio

U svetu u kom su buka, svetla ekrana i neprekidna onlajn povezanost postali svakodnevica, Švedska nudi sasvim drugačiji poziv – da usporite, odmorite se i jednostavno naspavate. U eri digitalnog stresa, ova nordijska zemlja gradi reputaciju novog lidera u svetu sleep turizma, pozivajući posetioce da pronađu unutrašnji mir kroz tišinu, prirodu i dubok san

Na ostrvu Svartso (Svartsö), smeštenom u Stokholmskom arhipelagu, posetioci tokom zime mogu uživati u jedinstvenoj tišini i tamnim noćima, idealnim za obnavljanje tela i duha. U hotelu Skärgårdshotell, u rustičnim kabinama na ivici šume bez televizora i digitalnih distrakcija, sve je podređeno jednom cilju – kvalitetnom snu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kerstin Särnefält (@svartkullan)

Hodanje kroz snežne borove šume, opuštanje u sauni, večere uz vatru i tišina pre spavanja – ovde je sve ritmično usklađeno s prirodom. Priroda i jednostavnost su osnova pristupa, objašnjavaju vodiči na zapadnoj obali Švedske. Hodanje po stazama, miris borovine i šapat vetra – to su najbolji recepti za dobar san.

Za razliku od luksuznih hotelskih lanaca u Londonu, Majamiju ili Bangkoku koji nude visokotehnološke metode za poboljšanje sna, Švedska se oslanja na svoje prirodne prednosti. Oni nude tamne zimske noći, čiste šume, mirna ostrva i duboku povezanost sa tradicionalnim načinom života. U zemlji koja je pionir digitalizacije, sve više hotela, poput Scandic lanca, uvodi prostorije bez mobilnih telefona, crne zavese, zvučne terapije i rituale inspirisane prirodom. Sve to u cilju regeneracije gostiju.

Dugotrajne šetnje, kajakarenje i tzv. „kupanje u šumi” postaju deo svakodnevice turista koji žele da resetuju svoj cirkadijalni ritam. A nakon dana provedenog u tišini, uz jednostavnu večeru i vatru koja pucketa, dolazi najvažniji trenutak – miran, dubok i dug san. Za mnoge, taj san traje i po deset sati – nešto nezamislivo u svetu brzine.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

U Švedskoj, spavanje nije luksuz već životna filozofija. Ili kako lokalci vole da kažu – sov gott, spavajte slatko.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Venčanje na Jadranu – Filmske scene iz Bokokotorskog zaliva kojima zavidi ceo svet

0
Lazure Hotel & Marina.Lazure Hotel & Marina.

Venčanje nije samo slavlje ljubavi, već i jedan od najvažnijih trenutaka na životnom putu. To je onaj dan koji se prepričava i godinama kasnije: podseća na draga lica, radost, osmehe, pesmu, nazdravljanja i suze radosnice. Okuplja porodice i voljene ljude oko fotografija, koje nisu samo papiri u albumima ili pikseli na ekranima. Uspomene sa venčanja su svojevrsni mali svemiri. Momenti u kojima se prepliću strah i nežnost, adrenalin i strast, ranjivost i neobjašnjiva sreća zaslužuju da budu obeleženi na najposebnijim mestima sveta, tamo gde bajka počinje, a kraj nikada ne dolazi. Između gordih crnogorskih planina i romantične Boke, ušuškana je filmska lokacija, kojoj ćete neupitno reći: DA. I bićete zaljubljeni par kojem zavidi svet, jer…

Najsrećniji ljudi venčavaju se u Lazure Hotel & Marina.

Lazure Hotel & Marina.

Opštinske prostorije i formalna veselja premeštaju se na obalu mora, uz lagana vina, morske plodove,  mediteransko sunce, miris Jadrana i radost sve do jutarnje bonace. Crnogorsko primorje podseća na slike velikih umetnika, koji su igrom četkice stvorili idealan pejzaž: istovremenu borbu i sinergiju kamenih masiva i plavih talasa. Ta nestvarna predstava prirode postaje podijum na kom plešete svoj prvi ples, zaklinjete se na večnu ljubav, grlite najbliže prijatelje i pevate sve do zore.

Lazure Hotel & Marina.

Na jednoj od dve predivne terase, koje prkosno stoje iznad zaliva možete osmisliti svoj savršeni prostor, birati najsitnije detalje i pustiti da mašta lebdi iznad čvrstog tla i vode. Tu je i park za venčanja kao i banketna sala, ali i dva prelepa dvorišta za odmor i zabavu. Ne brinite, svesni smo stresa i uzbuđenja sa kojim se nosite, pa će vam u planiranju ovog događaja pomoći naš tim za organizaciju venčanja, koje će čuti čak i ono što zaboravite da izgovorite naglas i paziti da vaše venčanje bude dan bez propusta. Oni će biti vaši najbolji prijatelji i asistenti, planeri, oni koji slušaju, pamte, zapisuju i ostvaruju nemoguće.

Lazure Hotel & Marina.

Mala, istorijska kapela nedavno je renovirana i nepobitno će se uklopiti u intimu i lepotu ceremonije. U Lazure Hotel & Marina počeće vaš novi život, baš onakav kakvim ste ga oduvek sanjali. Naša misija je da učinimo nezaboravnim prvi dan slavlja ljubavi, uz vrhunsku uslugu i maksimalnu posvećenost. Vaše je da se osmehnete, snažno uhvatite partnera za ruku i pred svedocima, koji će biti vaš vetar u leđa celoga života, otplovite u novi svet.

Lazure Hotel & Marina.

Noć u kojoj ste se smejali do suza, plakali bez srama i slušali omiljene melodije, okupljeni za magično dekorisanom trpezom, uz pogled na Bokokotorski zaliv… nesumnjivo će biti vaš omiljeni romantični film.

Lazure Hotel & Marina.

A nama će biti čast da ponosno kažemo: “Ova ljubav krunisana je u Lazure Hotel & Marina”.

Ivana Ninić

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Partnerstvo između kompanija Amadeus i Google Cloud menja pravila igre

0
Avion prozor putovanje letenje
Photo: Unsplash/Jack Cohen

U eri kada se svet turizma i putovanja suočava s ubrzanim tehnološkim razvojem, rastućim očekivanjima korisnika i pritiscima održivosti, strateško partnerstvo između kompanije Amadeus i Google Cloud dolazi kao prekretnica. Ono što na prvi pogled izgleda kao tehnički dogovor između dve tehnološke sile, zapravo otkriva mnogo dublji narativ. Digitalna infrastruktura više nije podrška turizmu, ona je njegov motor

Amadeus, globalni lider u tehnološkim rešenjima za putničku industriju, već godinama gradi mostove između avio-kompanija, hotela, železnica, turoperatera i putnika. Njegova misija nije samo da optimizuje rezervacije, već da učini svaki deo putovanja jednostavnijim, pametnijim i u sve većoj meri personalizovanim. U tom kontekstu, partnerstvo sa Google Cloud označava ulazak u novu digitalnu dimenziju u kojoj će veštačka inteligencija, analitika podataka i multicloud infrastruktura redefinisati iskustvo putovanja.

U fokusu saradnje nalazi se migracija značajnog dela Amadeus infrastrukture na Google Cloud. Ova promena nije samo tehnička – ona donosi fleksibilnost, brzinu, skalabilnost i veću sigurnost. Google Cloud sa svojih 42 regiona širom sveta omogućava da Amadeus postane tehnološki još prisutniji i otporniji na izazove poput sezonskih skokova u potražnji ili geopolitičkih nestabilnosti. Zahvaljujući open cloud arhitekturi, Amadeus može istovremeno sarađivati sa različitim platformama i izbegavati tehničku zavisnost od jednog provajdera.

Ono što ovu saradnju izdvaja je snažno oslanjanje na veštačku inteligenciju. Google Vertex AI, jedan od najnaprednijih sistema za obradu jezika i podataka, omogućiće da Amadeus unapredi korisničke servise, personalizuje ponude u realnom vremenu i razvija autonomne AI agente koji mogu automatski odgovarati na potrebe putnika. Na ovaj način, AI neće biti samo alat za analizu, postaje aktivni učesnik u korisničkom iskustvu, sagovornik, vodič i pomoćnik.

Još jedan važan aspekt partnerstva jeste fokus na povezivanje različitih aktera u industriji. Amadeus ne vidi sebe kao izolovani sistem, već kao otvorenu platformu koja treba da omogući malim startupima, državnim telima, turističkim agencijama i velikim kompanijama da zajednički kreiraju vrednost. Upravo to omogućava i Google Cloud, kroz interoperabilnost i modularna rešenja koja se mogu prilagođavati svakom segmentu tržišta.

Za putnike, sve ove promene možda neće biti odmah vidljive, ali će ih svakako osetiti. Pretrage letova će postati preciznije, ponude personalizovanije, itinereri efikasnije povezani, a korisnički servis dostupniji i pametniji. U bliskoj budućnosti, putnik više neće biti pasivni primalac informacija, već partner u dijalogu sa sistemima koji ga razumeju, predviđaju njegove potrebe i nude mu tačno ono što želi – pre nego što to i sam shvati.

Ipak, partnerstvo se ne zaustavlja samo na tehnološkim dostignućima. I Amadeus i Google Cloud ističu svoju posvećenost društvenoj i ekološkoj odgovornosti. Njihova saradnja ima i dimenziju održivosti: kreiranjem efikasnijih putovanja, smanjenjem nepotrebnih transfera i optimizacijom kapaciteta, turizam može postati manje štetan po životnu sredinu, a više orijentisan ka ljudima i lokalnim zajednicama.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Kako globalno partnerstvo Amadeusa i Google Clouda utiče na turizam u Srbiji?

Partnerstvo između Amadeusa i Google Clouda, iako usmereno globalno, ima posredan ali značajan uticaj i na turizam u Srbiji. Mnoge turističke agencije, avio-kompanije i hoteli u regionu već koriste Amadeus sisteme za rezervacije i distribuciju, pa će prelazak na Google Cloud i uvođenje veštačke inteligencije doneti i domaćim korisnicima brže, pouzdanije i pametnije digitalne usluge. Domaće agencije će moći da koriste napredne AI alate za pretragu, personalizaciju i upravljanje cenama bez dodatnih ulaganja, dok će hoteli koji su povezani na Amadeus GDS imati koristi od modernizovane infrastrukture, dinamičnog određivanja cena i bolje vidljivosti na globalnim platformama.

Osim toga, ovaj tehnološki iskorak može dodatno podstaći digitalnu transformaciju turizma u Srbiji, nudeći priliku domaćim IT firmama i startupima da razvijaju rešenja kompatibilna sa Amadeus otvorenim platformama i Google AI alatima. Iako se saradnja ne fokusira direktno na srpsko tržište, koristi će biti konkretne: efikasnije upravljanje rezervacijama, bolje korisničko iskustvo za domaće putnike i mogućnost za lokalne stručnjake da se pozicioniraju unutar globalnih lanaca vrednosti u turizmu.

Zaključno, partnerstvo između Amadeusa i Google Clouda ne predstavlja samo poslovni potez – simbolizuje novu filozofiju turizma u kojoj su podaci, veštačka inteligencija i digitalna infrastruktura temelj transformacije. Turizam, kakav poznajemo, ulazi u novo poglavlje – jedno koje je brže, pametnije, personalizovanije i održivije. I to više nije budućnost – to je sadašnjost u kojoj se tehnologija i ljudsko iskustvo konačno sreću.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Antigva i Barbuda: Egzotični pasoš u zamenu za investiciju

0
Antigva i Barbuda
Photo: Unsplash/Alec Brunelle

U moru karipskih država koje nude pasoš u zamenu za kapital, Antigva i Barbuda sve više privlači pažnju investitora, preduzetnika i svetskih putnika. Ova mala, ali politički stabilna ostrvska zemlja nudi državljanstvo kroz investiciju – poznatije kao CBI (Citizenship by Investment) – i to bez obaveze stalnog boravka, uz brojne pogodnosti koje dolaze s moćnim pasošem

Program CBI je pokrenula država Antigva i Barbuda 2013. godine kao odgovor na potrebu da se ekonomija zemlje diversifikuje i otvori prema globalnom kapitalu. U suštini, svako ko uloži u ekonomiju zemlje – bilo donacijom Nacionalnom fondu za razvoj, kupovinom odobrene nekretnine ili ulaganjem u lokalni biznis – može da stekne državljanstvo Antigve i Barbude za sebe i članove porodice. Proces traje između tri i šest meseci, i uključuje temeljnu bezbednosnu proveru kako bi se obezbedio kredibilitet sistema.

Iznos investicije zavisi od izabrane opcije. Najpovoljnija varijanta je jednokratna donacija od 100.000 američkih dolara u Nacionalni fond. Oni koji žele vlasništvo nad nekretninom na Karibima mogu investirati 200.000 dolara u projekte koje je država odobrila. Treća mogućnost je ulaganje u lokalni biznis, za šta je potrebno izdvojiti najmanje 400.000 dolara. Iako ne postoji uslov stalnog boravka, državljani su u obavezi da posete Antigvu i Barbudu makar pet dana tokom prvih pet godina, što je za mnoge zapravo prilika za odmor u tropskom raju.

Dobijanjem državljanstva otvara se i niz privilegija. Pasoš Antigve i Barbude omogućava bezvizni ili vizu-na-dolasku pristup u više od 150 zemalja sveta, uključujući Šengen zonu, Veliku Britaniju, Hongkong i Singapur. Takođe, zemlja ne oporezuje globalne prihode, kapitalnu dobit niti nasledstva, što dodatno povećava interesovanje među biznismenima i digitalnim nomadima.

Program je poznat po svojoj transparentnosti i strogim pravilima. Antigva i Barbuda sarađuje sa međunarodnim bezbednosnim agencijama kako bi obezbedila da se državljanstvo ne daje osobama sa sumnjivom prošlošću. Zahvaljujući toj reputaciji, pasoš ove zemlje postao je statusni simbol i alat za ličnu i poslovnu fleksibilnost.

Mogu li građani Srbije da apliciraju?

Građani Srbije mogu da apliciraju za program državljanstva kroz investiciju (CBI) u Antigvi i Barbudi bez ikakvih ograničenja, jer Srbija nije na listi zabranjenih zemalja. Uslov je da kandidat ima više od 18 godina, čisto krivično i zdravstveno stanje, i dokazano legalno poreklo sredstava.

Najpovoljnija varijanta uključuje donaciju Nacionalnom fondu razvoja u iznosu od najmanje 100.000 američkih dolara. Alternativa su investicije u nekretnine ili lokalni biznis. Nakon obrade koja traje tri do šest meseci, aplikant i njegova porodica stiču državljanstvo bez potrebe za selidbom. Jedina obaveza je da tokom prvih pet godina borave minimum pet dana u zemlji. Srpsko državljanstvo se pri tom ne gubi, jer Antigva i Barbuda dozvoljava dvojno državljanstvo, što ovaj pasoš čini odličnim rezervnim planom za putovanja, biznis i poresku optimizaciju.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Za sve one koji traže sigurnu alternativu, dodatni pasoš i mesto koje može postati njihovo skrovište od svakodnevice, Antigva i Barbuda nudi nešto mnogo vrednije od lepih plaža i azurnog mora. Nudi slobodu, privatnost i mogućnost da investirate u budućnost – vašu i vaše porodice.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Leto i dalje traje!

0
Prema najnovijem izveštaju Evropske komisije za putovanja (ETC) pod nazivom „Praćenje raspoloženja za putovanja unutar Evrope“, čak 77% Evropljana namerava da putuje u periodu...