16.4 C
Belgrade
ponedeljak, septembar 15, 2025
Naslovna Blog Stranica 10

Više od 10.000 evropskih hotela tuži Booking.com – kakva je situacija kod nas i u regionu?

0
hotel biznis onlajn platforme
Photo: iStock

Više od 10.000 hotela širom Evrope udružilo se u zajedničku pravnu akciju protiv globalnog giganta za rezervaciju smeštaja Booking.com, optužujući kompaniju za zloupotrebu dominantne tržišne pozicije i nepravedne poslovne prakse

Kolektivnu tužbu protiv kompanije Booking.com predvodi Hotelier Claim, inicijativa koju su podržale razne evropske asocijacije hotelijera, uključujući asocijacije iz Nemačke, Francuske, Italije, Španije i Austrije. Glavni argument tužbe jeste da Booking.com nameće nepoštene provizije, ograničava slobodu hotela da nude bolje cene na sopstvenim kanalima i koristi svoju poziciju kako bi diktirao uslove saradnje.

Zašto sada?

Pravna akcija dolazi nakon dugogodišnjeg nezadovoljstva hotelijera, koji tvrde da su bili prisiljeni da pristanu na sve strože uslove kako bi ostali konkurentni na digitalnim platformama. Poseban problem predstavlja tzv. „pariteta cena“ – klauzula koja zabranjuje hotelima da na svojim zvaničnim sajtovima nude niže cene nego na Booking.com-u, što su neki evropski sudovi već ranije osporili.

Moguće posledice

Ako sudovi stanu na stranu hotelijera, Booking.com bi mogao biti primoran da plati milionske odštete i značajno revidira svoj poslovni model. Takođe, slučaj bi mogao da posluži kao presedan za dalje regulisanje online turističkih platformi u EU, u skladu sa novim zakonima o digitalnim tržištima (DMA) koji stupaju na snagu.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Situacija u Srbiji i regionu

Iako hotelijeri iz Srbije, Hrvatske i drugih zemalja regiona još nisu formalno uključeni u tužbu, interesovanje za ovakve inicijative raste. To je posebno primećeno naročito među manjim i srednjim hotelima koji su, kako navode, najviše pogođeni visokom zavisnošću od OTA platformi. Stručnjaci savetuju da se pažljivo prati ishod ovog slučaja, jer bi mogao otvoriti vrata i za slične pravne korake u regionu.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Sakarun – Hrvatski Havaji na Dugom otoku

0
Sakarun Dugi otok hrvatska ostrvo jadran
Photo: iStock

Na severozapadnom delu Dugog otoka, jednog od najlepših jadranskih ostrva, smeštena je plaža Sakarun. U pitanju je pravi biser Jadrana koji mnogi s pravom nazivaju hrvatskim Havajima. Ova rajska uvala sa belim peskom i tirkiznim morem često se nalazi na listama najlepših plaža u Hrvatskoj, a neretko i u Evropi

Sakarun (ili Saharun, kako ga lokalci ponekad nazivaju) prostire se duž 800 metara i pruža prizor koji više podseća na egzotične destinacije Pacifika nego na Mediteran. Umesto tipičnog šljunka i stena, ovde dominira nežni, beli pesak, dok plićak pruža idealne uslove za porodično kupanje. Boja mora, zapanjujuća mešavina tirkizne, plave i zelene, menja se tokom dana u zavisnosti od sunca i vetra, stvarajući fascinantne pejzaže.

Savršena destinacija za beg iz svakodnevice

Za razliku od mnogih popularnih destinacija na Jadranu koje tokom leta pucaju po šavovima, Dugi otok i Sakarun nude autentičan mir i tišinu. Do uvale se može doći lokalnim prevozom iz Božave ili pešice kroz borovu šumu, što već samo po sebi pruža doživljaj. Na samoj plaži nema velikih hotela ni betonskih zgrada. Tu caruje samo priroda, miris borova, pesak pod nogama i neodoljiv zvuk talasa.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by BALKAN (@visit.balkan)

Porodična plaža, ali i raj za avanturiste

Sakarun je idealan za porodice sa decom zbog plitkog mora, ali ni ljubitelji aktivnog odmora neće ostati ravnodušni. U okolini se nalaze brojni vidikovci, biciklističke staze, skrivene uvale i svetionik Veli Rat – jedan od najlepših na Jadranu. Mogućnosti za ronjenje i istraživanje podvodnog sveta su takođe izvanredne.

Kako doći do Sakaruna?

Najlakši način da se dođe do Dugog otoka jeste trajektom iz Zadra do mesta Brbinj, a zatim automobilom, biciklom ili organizovanim prevozom do Sakaruna. Tokom letnje sezone postoji i mini-vlakić koji vozi turiste od Božave do same plaže.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Plaža Sakarun na Dugom otoku nije samo mesto za sunčanje i kupanje – to je posebno iskustvo i doživljaj. U vremenu kada turizam često gubi autentičnost, ova čarobna uvala podseća nas koliko priroda može da bude očaravajuća kada se sačuva i poštuje. Bilo da tražite porodičan odmor, romantični beg ili kontakt s netaknutom prirodom – Sakarun je mesto koje ćete zauvek pamtiti.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Italiju u 2025. godini očekuje rekordna turistička sezona

0
Bokadase, autentična Italija u Đenovi
Photo: iStock

Turizam u Italiji beleži izuzetne rezultate i sve ukazuje na to da će 2025. biti rekordna godina za ovu evropsku velesilu. Prema podacima Svetskog saveta za putovanja i turizam (WTTC), očekuje se da će međunarodni turisti u Italiji tokom 2025. potrošiti čak 60,4 milijarde evra, što će dodatno osnažiti privredu i poziciju zemlje među vodećim svetskim destinacijama

Italija beleži turistički bum, 2025. donosi rekorde. Najnovija istraživanja WTTC-a pokazuju da će turistički sektor doprineti sa čak 237,4 milijarde evra, odnosno skoro 11% BDP-a Italije. Očekuje se i značajan rast zaposlenosti, sektor bi mogao obezbediti 3,2 miliona radnih mesta, što je za 100.000 više nego prethodne godine.

Domaći turizam i dalje snažan stub

Domaći turizam ne jenjava – Italijani i dalje intenzivno putuju unutar zemlje, a predviđa se da će domaća potrošnja dostići 124,6 milijardi evra. Italija se time učvršćuje na četvrtom mestu najposećenijih destinacija Evrope, ostajući lider u segmentima velnesa, luksuza, kulture i gastronomije.

Globalni turistički samit u Rimu kao dodatni podsticaj

Rim će biti domaćin 25. Globalnog samita WTTC-a, jednog od najvažnijih svetskih događaja u oblasti turizma. To je prvi put od 2021. da se ovaj samit održava u Evropi. Samit okuplja ključne globalne lidere – ministre, izvršne direktore, inovatore i zagovornike održivog razvoja.

Italija se vratila na vrh liste želja svetskih putnika, od večne lepote Rima do elegancije jadranskih i tirenskih obala. Rekordni rast turizma svedoči o snazi italijanskog sektora i strasti ljudi koji ga čine živim. Samit u Rimu pokazuje kako turizam može biti motor ekonomskog rasta, kulturnog ponosa i održivog razvoja, navodi Džulija Simpson, predsednica i izvršna direktorka WTTC-a.

Italija kao primer održivog i inovativnog turizma

Italija se, prema WTTC-u, izdvaja među zemljama EU i G20 kao primer države koja snažno priznaje ekonomsku i društvenu vrednost turizma. Vlada aktivno promoviše održivost, inovacije i razvoj veština, a lansirane su i nove kampanje kojima se promovišu manje poznate destinacije kako bi se rasteretile najposećenije regije i ravnomernije raspodelile koristi od turizma.

Budućnost je održiva i digitalna

Uz stalne investicije u digitalizaciju – uključujući modernizaciju plaža, unapređenje infrastrukture i pametne sisteme upravljanja destinacijama – Italija jasno pokazuje da ne gradi uspeh samo na prošlosti, već i na tehnološki naprednoj i održivoj budućnosti.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Italija oblikuje budućnost globalnog turizma

Italija ne slavi samo oporavak nakon pandemije, već i otvara novo poglavlje živahne i održive budućnosti turizma. Zajednička strast, posvećenost i inovativnost domaćina nastavljaju da oblikuju kulturno bogato i prosperitetno iskustvo za sve posetioce.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Lazure i Porsche: Partnerstvo koje pomera granice luksuza

0
Lazure i Porsche Partnerstvo koje pomera granice luksuza

Sve je više luksuznih brendova koji prepoznaju važnost udruživanja kako bi svojim klijentima ponudili jedinstvena iskustva. Leto 2025. u Herceg Novom obeležava ekskluzivna saradnja između Lazure Hotel & Marina i renomiranog brenda Porsche Centar Srbija. Ova saradnja predstavlja sinergiju luksuza, stila i vrhunskog doživljaja obećavajući posetiocima mnogo više od samog boravka ili vožnje. Reč je o kreiranju priče u kojoj se spajaju hedonizam i performanse, dok su u fokusu ekskluzivnost, personalizovana usluga i neprevaziđeni kvalitet

Spoj mediteranskog šarma i automobilske izvrsnosti doveo je do kreiranja jedinstvenog letnjeg iskustva za sve ljubitelje luksuza, vrhunskog dizajna i besprekorne usluge. Tokom cele letnje sezone, gosti Lazure resorta imaju priliku da uživaju u pažljivo osmišljenim Porsche iskustvima. U okviru partnerstva, posetioci hotela mogu da testiraju najnovije modele Porsche vozila kroz panoramske vožnje duž spektakularne crnogorske obale, uz ekskluzivnu podršku Porsche tima.

Lazure i Porsche Partnerstvo koje pomera granice luksuza

Posebna atrakcija je izložbeni primerak Porsche Macan i Cayenne, koji je smešten ispred istorijskog dela hotela – gde moderno i tradicionalno savršeno koegzistiraju. Ova saradnja ne samo da slavi estetiku i performanse, već promoviše i održive vrednosti — kroz predstavljanje električnih i hibridnih modela koji odgovaraju savremenim zahtevima odgovornog putovanja. Porsche i Lazure time zajednički šalju poruku o važnosti inovacije u službi luksuza i ekologije.

Lazure i Porsche Partnerstvo koje pomera granice luksuza

Gosti hotela sve do kraja septembra mogu uživati u ekskluzivnim sadržajima koje donosi Porsche partnerstvo – uključujući elegantno uređenu Porsche biblioteku sa izdanjima o dizajnu i inovacijama, personalizovane test vožnje najnovijih modela, kao i posebno kreirane poklon-kutije u sobama sa Porsche detaljima. Saradnjom sa Porsche Srbijom, Lazure Hotel & Marina podiže standard letovanja na Jadranu – stvarajući iskustvo luksuza, stila i inovacije koje ostaje urezano u sećanju.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Vaša lična oaza zdravlja, luksuza i unutrašnje ravnoteže u Rogaškoj Slatini

0
Atlantida Boutique Hotel

U srcu termalne prestonice Slovenije, Rogaškoj Slatini, gde lekovita voda teče već više od 400 godina, nalazi se Atlantida Boutique Hotel***** – jedinstveno utočište zdravlja, luksuza i mira. Inspirisan mitološkom Atlantidom, hotel je zamišljen kao savremeno „ostrvo“ u kojem se susreću drevne vrednosti i moderna iskustva, stvarajući prostor u kojem se obnavlja duh, telo i emocije

Donat Mg – Čudo prirode u srcu Rogaške

Rogaška Slatina u svetu je poznata po prirodnoj mineralnoj vodi Donat Mg, koja sadrži najviši nivo magnezijuma na svetu. Samo tri decilitra dnevno dovoljno je da se smanji umor, poboljša rad mišića, nervnog sistema i digestivnog trakta, a posebno je korisna kod stresa, dijabetesa i visokog krvnog pritiska. Voda se konzumira u elegantnom staklenom paviljonu Medicinskog centra Rogaška, udaljenom svega 150 metara od hotela.

Rogaška Slatina

Luksuz kao način života

Atlantida Boutique Hotel***** nije samo mesto za boravak – to je filozofija života. Hotel nudi 76 ekskluzivnih soba i apartmana, restoran sa mediteranskom i lokalnom kuhinjom, Club & A la carte restoran i elegantan bar. Takođe, gostima su na raspolaganju grejani unutrašnji bazen, velnes zona sa finskom i turskom saunom, slana soba, fitnes centar, prostorije za masaže i tretmane, kao i kongresna dvorana i garaža za goste. Hotel je otvoren je tokom cele godine.

Atlantida Boutique Hotel

Svaki detalj osmišljen je sa ciljem da gostu pruži maksimalnu udobnost, privatnost i pažnju. Personalizovani velnes pristup uključuje konsultacije sa ličnim mentorom, koji prati sklad između tela, uma i ishrane, a sve to uz podršku lekovitih svojstava prirode.

Wellness & Spa centar – Atlantida u novom ruhu

Inspirisani legendom o izgubljenoj civilizaciji koja je poznavala moć vode, biljaka i kristala, Wellness & Spa centar Atlantide donosi drevnu mudrost u savremeni svet. Gosti ovde pronalaze ravnotežu uz grejani unutrašnji bazen i whirlpool, saune i sobe za relaksaciju sa pogledom na prirodu, slanu sobu, prostorije za masaže, tretmane lica i tela, kao i terasu za opuštanje u zelenilu. Sve je osmišljeno da vam omogući potpuni reset i obnovu energije.

Atlantida Boutique Hotel

Metoda Pegaz-Mg – Programi po meri duše i tela

Posebnost hotela je metoda Pegaz-Mg, dostupna isključivo u Atlantidi. Ovaj pristup zdravlju i vitalnosti kombinuje lekovitost vode Donat Mg, individualne tretmane i vođene programe koji se prilagođavaju svakom gostu.

Dostupni su posebni programi za parove koji žele zajednički reset (Pegaz-Mg Couple), za žene koje žele da naglase ženstvenost i opuste telo (Pegaz-Mg Afrodita), za muškarce koji traže snagu i opuštanje (Pegaz-Mg Apolon), kao i za sve one koji žele detoks, prevenciju i obnovu zdravlja (Pegaz-Mg Medical).

Aktivni odmor i kulturna otkrića

Rogaška Slatina nudi više od termalnog odmora. Uživajte u pešačenju, biciklizmu, istraživanju lokalne kulture i istorije. Posetite brdo Janina, muzej na otvorenom u Rogatecu, Staklaru Rogaška, orguljarsku radionicu Škrabl, kozmetiku Afrodita ili seosko domaćinstvo Pomona. Svaki izlet je korak bliže sebi i prirodi.

Atlantida Boutique Hotel***** nije samo hotel – to je iskustvo. To je prostor gde luksuz susreće zdravlje, a priroda se pretače u svakodnevicu. To je mesto gde se duh odmara, telo obnavlja, a vi otkrivate svoju ličnu Atlantidu. Otkrijte je danas, jer sada je pravo vreme za iskustva sa 5 zvezdica.

Rezervišite svoj program MINI ODMOR na: info@atlantida-rogaska.com+386 3 6201 600. Više o programima https://www.atlantida-rogaska.si/hr/paketi/.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Briuega moli turiste: „Dođite od ponedeljka do četvrtka!”

0
Briuega španija polja lavanda
Photo: Pixabay/sitoruiz

Dok se Španija sve više suočava s problemom prekomernog turizma, gradić Briuega u centralnom delu zemlje upućuje poseban apel posetiocima: izbegavajte dolaske vikendom

Poznata po spektakularnim poljima lavande koja se prostiru na više od 1.000 hektara, Briuega (Brihuega) svake godine u julu privlači hiljade posetilaca željnih savršenih fotografija, mirisnih suvenira, pa čak i piva i sira s aromom lavande. Međutim, ta popularnost sada dolazi s cenom.

Grad u „lavandinom kolapsu”

Gradonačelnik Luis Vuego rekao je da vikendom dolazi do prave opsade, pri čemu se lokalne službe ne mogu nositi s tolikim brojem turista. Preklinjao je građane da planiraju dolazak od ponedeljka do četvrtka, naglašavajući da se prošle subote grad bukvalno urušio pod pritiskom i da je situacija bila veoma teška.

Prema njegovim rečima, tokom sezone lavande Briuega zaradi čak 8 miliona evra u svega nekoliko nedelja, ali taj prihod prati i ogroman priliv ljudi – oko 140.000 turista u kratkom vremenskom periodu. Uske srednjovekovne ulice, iako slikovite, jednostavno nisu građene za takvu navalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Revista VIAJAR (@revista_viajar)

Rešenja u planu, ali turisti su i dalje dobrodošli

Gradonačelnik naglašava da ne želi da se turisti uplaše i potpuno izbegavaju Brihuegu – naprotiv. Otvoren je prvi luksuzni hotel sa pet zvezdica, a već za sledeću sezonu planiraju se parkirališta sa transferom i organizovani prevozi ka poljima lavande.

Šta još vredi videti u Brihuegi?

Iako lavanda cveta od kraja juna do kraja jula, Briuega nudi bogatu turističku ponudu tokom cele godine. Smeštena u dolini Tajunja, ova destinacija se ponosi očuvanim nasleđem i prirodnim lepotama. Posebno se izdvajaju Arapske pećine, podzemni lavirint iz 10. veka koji se koristio za bekstvo tokom opsada i skladištenje hrane – zahvaljujući stalnoj temperaturi od 12°C. Oko 500 metara pećina je otvoreno za posetioce.

Grad je bogat i istorijskom arhitekturom – od trgova sa kolonadama i renesansnih vila, do zatvora iz vremena kralja Karla III. Posebno je poznat po jednoj od najstarijih utrka s bikovima u Španiji, koja se tradicionalno održava 16. avgusta.

Za ljubitelje prirode i adrenalina

Briuega nudi i aktivnosti na otvorenom. Izaberite nešto, od jahanja kroz lavandina polja, sa turama od oko sat vremena koje koštaju od 40 evra po osobi, do letova balonom iznad ljubičastih pejzaža koje nude lokalne agencije.

Kako stići do Briuege?

Briuega se nalazi na oko sat vremena vožnje od Madrida, pa je idealna za jednodnevni izlet. Najbliži aerodrom je Adolfo Suárez Madrid-Barajas, udaljen oko 50 minuta vožnje. Rent-a-car usluge su brojne, a cene iznajmljivanja se kreću od 20 do 70 evra dnevno.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Ako dolazite javnim prevozom, put traje oko tri i po sata. Krenite vozom iz stanice Atoča do Gvadalahare, a zatim autobusom do Brihuege. Tokom jula postoji i Lavandinski voz – turistička linija koja uključuje vožnju, organizovanu šetnju kroz istorijski centar i prevoz do polja lavande. Karte se brzo rasprodaju, a cena iznosi 50 evra za odrasle i 20 evra za decu.

Planirate put u Brihuegu? Rezervišite radne dane – i uživajte bez gužve.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Rast turizma u Šaleškoj u prvoj polovini ove godine

0
Šaleška dolina, riznica doživljaja
Photo: VisitSaleska

Prema podacima Nacionalnog turističkog informativnog centra (NIS), turističke posete Šaleškoj (Velenje, Šoštanj) su porasle u prvoj polovini 2025. godine. Ukupno, opštine Velenje i Šoštanj zabeležile su 21.373 dolaska i 55.210 noćenja, što je 33,1 odsto više dolazaka i 35,5 odsto više noćenja u poređenju sa istim periodom 2024. godine. Prosečna dužina boravka bila je 2,6 dana

Struktura gostiju pokazuje da je više od polovine gostiju bilo iz Slovenije – tačnije, 54,3 odsto. Najčešća inostrana tržišta bila su Hrvatska, Austrija, Nemačka, Italija i Srbija, što potvrđuje kontinuirano interesovanje bliskih evropskih zemalja za područje Šaleške.

Velenje: rast pretežno inostranih gostiju

Velenje je u prvoj polovini 2025. godine zabeležilo 7.068 dolazaka, što je 9,1 odsto više nego u istom periodu 2024. godine. Zabeleženo je 14.879 noćenja, što je povećanje od 10,2 odsto. Dominirali su inostrani gosti, koji su predstavljali čak 67,7 odsto svih dolazaka, dok su domaći gosti činili 32,3 odsto.

Šoštanj: rast domaćih gostiju

Opština Šoštanj je u istom periodu zabeležila 14.305 dolazaka i 40.331 noćenje. To znači 49,3 odsto više dolazaka i 48,1 odsto više noćenja nego u istom periodu 2024. godine. Većinu su činili domaći gosti, koji su doprineli sa 65,2 odsto svih dolazaka.

Rast turističkih poseta opštinama Velenje i Šoštanj ukazuje na sve veće interesovanje za područje koje povezuje urbano i prirodno okruženje i nudi raznovrsne mogućnosti za kratki ili duži odmor.

U poslednjem periodu sprovedeno je nekoliko promotivnih kampanja na domaćem i inostranom tržištu, učešće na turističkim sajmovima, radionicama i stručnim događajima, gde je predstavljena ponudu Šaleške. Značajan akcenat stavljen je i na razvoj proizvoda. U 2025. godini započeta je realizacija LAS projekta „Ukusi Šaleške“, koji povezuje lokalne kulinarske ponuđače na selu i promoviše očuvanje i unapređenje kulinarskog identiteta regiona. U saradnji sa dr Janezom Bogatajem, osmišljena je gastronomska piramida Šaleške, koja će biti stručna osnova za dalji razvoj sadržaja.

Ove godine razvijen je i brend destinacije Šaleška – jednostavno prijateljski, kojim se stvara prepoznatljiv i povezujući identitet prostora. Ovakav sveobuhvatan i strateški orijentisan pristup razvoju i promociji zasniva se na praćenju trendova i na planskom stvaranju visokokvalitetne, autentične i dugoročno održive turističke ponude.

Trenutno je u toku oflajn kampanja „Ovo je Velenje“, u saradnji sa Gradskom opštinom Velenje, kao i digitalna kampanja „Šaleška – jednostavno prijateljski“, usmerena na domaće tržište i bliska inostrana tržišta. U svim aktivnostima ključnu ulogu igra saradnja svakog pojedinca i svakog člana turističkog lanca: od pružalaca usluga, vodiča, volontera, lokalnih zajednica do ostalih partnera koji svojom posvećenošću, znanjem i energijom zajedno stvaraju priču destinacije. Povezivanje sa drugim regionima, saradnja na nacionalnom nivou i integracija u šire međunarodne tokove omogućavaju da se izgradi prepoznatljiva, održiva i gostoljubiva destinacija koja ostaje – jednostavno prijateljski nastrojena.

             

#visitsaleska #ifeelsLOVEnia #myway

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Most na Soči: Skrivena oaza Julijskih Alpa

0
Most na Soči reka soca
Photo: Pixabay/Niksy

Most na Soči, slikovito naselje na tirkiznoj istoimenoj reci, predstavlja jedan od najlepših dragulja zapadne Slovenije. Smešten u opštini Tolmin, na ušću reka Soča i Idrijca, ovo mesto nudi jedinstvenu kombinaciju prirodnih lepota, kulturnog nasleđa i aktivnosti na otvorenom. Idealan je izbor za one koji žele da otkriju mirniju, autentičnu stranu slovenačkog turizma

Tirkizno jezero u srcu sela

Ono što prvo očara posetioce u mestu Most na Soči je veštačko jezero koje nastaje zadržavanjem reke Soče zbog hidroelektrane. Iako je tehnički akumulacija, jezero izgleda potpuno prirodno – tirkizne boje, okruženo strmim liticama i zelenilom. Leti se koristi za vožnju čamcem, kajaking i ribolov, a panoramske šetnje duž obale ostavljaju snažan utisak i na najiskusnije putnike.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Cleo (@cleojoosen)

Mesto bogate istorije

Most na Soči nije samo raj za ljubitelje prirode, već i arheološki lokalitet od velikog značaja. Ovde su otkriveni ostaci iz doba gvozdenog i rimskog perioda, a deo tih nalaza možete videti u lokalnoj arheološkoj zbirci, smeštenoj u Turističko-informativnom centru.

Zahvaljujući svom strateškom položaju, tokom istorije Most na Soči je bio važno mesto – kako u rimskom, tako i u srednjovekovnom i modernom periodu. Danas se kroz kulturne manifestacije i očuvanu arhitekturu može osetiti duh prošlih vremena.

Avanture za sve uzraste

U okolini Mosta na Soči pruža se čitava mreža planinarskih i biciklističkih staza koje vode do zadivljujućih vidikovaca, skrivenih vodopada i autentičnih alpskih sela. Regija je pravi raj za ljubitelje aktivnog odmora, od raftinga i kajakinga na brzacima smaragdne reke Soče, preko vožnje biciklom duž reke do Tolmina i šire, pa sve do planinarenja po okolnim brdima koje otkrivaju netaknutu prirodu. Za one koji traže dozu adrenalina, tu je i paraglajding sa lokalnih uzvišenja, koji nudi nezaboravan pogled iz ptičje perspektive.

Idealna baza za istraživanje

Most na Soči je savršeno mesto za bazu ukoliko planirate da istražite dolinu Soče, uključujući čuvene atrakcije poput Tolminskih korita, Boveca, Kobarida i Trente. Povezan je i železnicom, što omogućava lagodan pristup čak i bez automobila.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Zašto treba posetiti Most na Soči?

Ako tražite destinaciju koja spaja mir, prirodu, kulturno nasleđe i avanturu, Most na Soči je pravi izbor. Bilo da ste u potrazi za romantičnim vikendom, porodičnim odmorom ili aktivnim istraživanjem, ovo malo mesto nudi mnogo više nego što biste očekivali od tako skromne tačke na mapi.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Legenda o lovoru: Od antičke mitologije do nezaobilaznog začina u kuhinji

0
Lovor list zacin
Photo: Pixabay/kwol

Lovor, poznat i kao Laurus nobilis, danas je najpoznatiji kao mirisni začin koji oplemenjuje supe, čorbe i brojna jela širom sveta. Ipak, njegova istorija i simbolika mnogo su dublje od pukog kuhinjskog sastojka. Ova biljka vuče svoje poreklo iz grčke mitologije, a legenda o njegovom nastanku svedoči o nerazrešenoj ljubavi, božanskoj moći i večnom sećanju

Prema mitu, bog Apolon, zaštitnik sunca, umetnosti i proročišta, jednom prilikom se narugao bogu ljubavi Kupidonu, omalovažavajući njegovo oružje, luk i strele. Uvređeni Kupidon odlučio je da se osveti na poseban način. Zlatnom strelom probudio je ljubav u Apolonu, a otrovnom stvorio odbojnost u prelepoj nimfi Dafni, u koju se Apolon odmah zaljubio. Dok je Apolon očajnički pokušavao da je osvoji, Dafna je bežala, moleći svog oca, rečnog boga Peneja, da je spasi. Na njen vapaj, on ju je pretvorio u drvo, lovor.

Suočen sa gubitkom voljene, Apolon je odlučio da Dafnu, odnosno lovor, učini večnim simbolom slave i časti. Obećao je da će njene listove nositi kao krunu i njome kititi heroje, pesnike, sportiste i mudrace. Tako je lovor postao više od biljke – postao je simbol besmrtnosti kroz umetnost, pobedu i dostojanstvo.

U istoriji, lovorov venac bio je znak trijumfa. Njime su se kitili grčki i rimski carevi, pobednici olimpijskih igara, kao i pesnici i mislioci. Reč „laureat“ koju i danas koristimo, kao u izrazu „nobelovac laureat“, potiče upravo od lovora. U srednjem veku, završetak studija označavao se titulom „baccalaureus“, odnosno „onaj koji je ovenčan lovorom“.

Lovor i gastronomija

Lovor, međutim, nije ostao samo simbol. Njegova primena u gastronomiji je rasprostranjena i neizostavna. Danas se koristi u gotovo svim kuhinjama sveta, a posebno mesto zauzima u tradicionalnim receptima Balkana, Mediterana i Bliskog istoka. Karakteriše ga blaga, ali prodorna aroma koja ne dominira jelom, već suptilno ističe i pojačava ukuse drugih sastojaka. Gotovo je nezamisliva domaća supa, sarma, pasulj ili gulaš bez dodatka jednog ili dva lista lovora. Njegova sposobnost da neutrališe mirise mesa i ribe, poboljša varenje i doda složenost ukusu čini ga začinom koji, iako jednostavan, ima snažan uticaj.

Lovor se najčešće koristi u celom listu tokom kuvanja i vadi se pre serviranja. Iako može da stoji dugo, važno je znati da suvi lovor s vremenom gubi aromu. Zato je najbolje obnavljati ga svakih nekoliko meseci. Sveži listovi imaju jaču, gotovo citrusnu notu i često se koriste u mediteranskim kuhinjama.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Na tanjiru ili na glavi pobednika, lovor zadržava svoje posebno mesto u istoriji i svakodnevici. Njegova priča nas podseća da čak i najjednostavniji začin može nositi duboku simboliku i večnu priču o ljubavi, žrtvi i slavi. Kada sledeći put posegnete za lovorovim listom da začinite jelo, setite se da u ruci držite više od začina. Držite deo legende koja traje hiljadama godina.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Kvarner domaćin festivala Taste the Mediterranean 2025

0
Kvarner logo

Od 11. do 14. septembra Mali Lošinj postaje epicentar mediteranske kuhinje zahvaljujući međunarodnom festivalu Taste the Mediterranean (TTM). Ovaj prestižni događaj prvi put se održava na Kvarneru, koji će 2026. ponosno nositi titulu Evropske regije gastronomije

Festival Taste the Mediterranean okuplja nagrađivane domaće i strane šefove iz Francuske, Italije, Španije i Slovenije, koji će zajedno s timovima Lošinj Hotels & Villas i najboljim lokalnim restoranima pripremati ekskluzivne večere i kulinarske radionice. Poseban fokus stavlja se na očuvanje mediteranske kulturne baštine i promociju lokalnih sastojaka i tradicionalnih recepata.

Otvaranje festivala biće obeleženo jedinstvenim Apoksiomenovim banketom, inspirisanim antičkom kuhinjom, koji priprema legendarni kuvar Adrijano Nikolić u saradnji s restoranom Za Kantuni. Osnovni sastojci banketa su riba, maslinovo ulje, žitarice i vino. Festival će dodatno ulepšati Lošinjski krokant, visoki desert upisan u Ginisovu knjigu rekorda, kao i kvarnerski penušac od 100% žlahtine.

Program uključuje i masterclass radionice za mlade kuvare, stručnu konferenciju u Muzeju Apoksiomena, kao i zajedničke večere u restoranima s Michelin i Gault&Millau priznanjima: Alfred Keller, Bocca Vera, Bava Innovation, Deveron, Cigale i drugi.

TTM festival je važan korak u strateškoj promociji Kvarnera kao premium gastronomskog regiona. Domaćini i organizatori – Turističke zajednice Malog Lošinja i Kvarnera, uz podršku Jadranka turizma – naglašavaju da gastronomija nije samo hrana, već identitet, emocija i snažan turistički adut.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Taste the Mediterranean donosi ukuse, mirise i priče koje ostaju u sećanju, pretvarajući Kvarner u nezaobilaznu destinaciju za sve ljubitelje autentične mediteranske kuhinje.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Leto i dalje traje!

0
Prema najnovijem izveštaju Evropske komisije za putovanja (ETC) pod nazivom „Praćenje raspoloženja za putovanja unutar Evrope“, čak 77% Evropljana namerava da putuje u periodu...