16.5 C
Belgrade
utorak, septembar 16, 2025
Naslovna Blog Stranica 22

Rabac – Mesto gde Istra ljubi more

0
Rabac Hrvatska
Photo: Pexels/Vladimir Srajber

Smešten na istočnoj obali istarskog poluostrva, Rabac je nekadašnje ribarsko selo koje se danas ponosno predstavlja kao jedno od najlepših letovališta u Hrvatskoj. Sa kristalno čistim morem, belim šljunkovitim plažama i bogatim sadržajem za sve uzraste, Rabac je idealna destinacija za porodični odmor, romantični beg ili aktivan vikend u prirodi. U nastavku saznajte zašto Rabac zaslužuje mesto na vašoj listi destinacija koje treba posetiti

Prirodne lepote koje oduzimaju dah

Rabac se nalazi u slikovitom zalivu okruženom bujnim zelenilom, sa pogledom na Jadransko more koje menja boje u nijansama tirkizne i plave. Njegove šljunkovite plaže, kao što su Girandella, Lanterna i Maslinica, poznate su po izuzetnoj čistoći i uređenosti, te nose Plavu zastavicu – međunarodni simbol ekološki očuvanih kupališta.

Šetalište uz obalu pruža fantastičan pogled i priliku za lagane šetnje u suton, dok je zaleđe bogato stazama za planinarenje i biciklizam koje vode ka starom gradu Labinu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Valamar Camping (@valamarcamping)

Spoj tradicije i modernog turizma

Iako se razvio u savremeno turističko mesto sa brojnim hotelima, apartmanima i restoranima, Rabac i dalje čuva autentičnu atmosferu ribarskog naselja. Tradicionalna istarska kuhinja dostupna je u konobama koje nude sveže morske plodove, domaću pastu i vina iz lokalnih vinarija.

Za one koji žele više od sunca i mora, Rabac nudi kulturne i muzičke manifestacije tokom cele sezone, uključujući Rabac Open Air Festival, kao i brojne izlete brodom, ronjenje, kajaking i panoramske vožnje do okolnih ostrva.

Idealna baza za istraživanje Istre

Jedna od najvećih prednosti Rapca je njegova lokacija. Udaljen je svega nekoliko minuta vožnje od starog grada Labina, koji impresionira svojom srednjovekovnom arhitekturom, umetničkim galerijama i panoramama sa brda. Takođe, iz Rapca se lako stiže do drugih istarskih atrakcija – Rovinja, Pule, Motovuna i Nacionalnog parka Brioni.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Rabac je više od klasičnog letovališta. To je mesto gde priroda, kultura i gostoprimstvo stvaraju nezaboravno iskustvo. Bez obzira da li tražite odmor u miru, avanturu na otvorenom ili ukus pravog Mediterana, Rabac će vas osvojiti već pri prvom susretu.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Šta je menu engineering i kako da jelovnik postane vaš najjači prodajni alat

0
Šta je menu engineering i kako da jelovnik postane vaš najjači prodajni alat

Koliko puta ste naručili neko jelo iz restorana ne zato što vam je bilo omiljeno, već zato što vam je privuklo paznju na jelovniku? To nije slučajnost. Iza dobro kreiranog menija stoji posebna nauka – poznata kao menu engineering. Ova tehnika pomaže ugostiteljima da oblikuju jelovnik tako da istovremeno privuče gosta, ali i uveća profit. Kako to funkcioniše i zašto bi svaki restoran trebalo da primenjuje ovu strategiju – tema je ovog teksta

U praksi, sprovođenje menu engineering-a počinje jednostavnom analizom prodaje. Softver restorana pruža nam uvid u statistiku za poslednjih 30-60 dana i jednostavno je uočiti koja jela imaju visoku maržu, ali nisku potražnju i obrnuto.

Kroz kombinaciju podataka o prometu svakog pojedinačnog jela i zaradi, ovaj metod pomaže vlasnicima ugostiteljskih objekata da prepoznaju koja jela treba promovisati, a koja možda ukloniti ili prilagoditi.

Šta je menu engineering i kako da jelovnik postane vaš najjači prodajni alat

Ključne su dve metrike i tu čitav proces započinje. To su popularnost određenog jela, odnosno koliko se puta jelo proda u određenom periodu i profit po jelu – koliko restoran zaista zaradi nakon odbijanja troškova. Na osnovu analize svako jelo svrstavamo u jednu od četiri kategorije.

„Zvezde” su jela na meniju koje donose prilično visoku zaradu i koje gosti često naručuju. Najčešći primeru su pizze, pasta ili popularna pića. Ove stavke treba jasno istaći na meniju i idealno bi bilo promovisati ih.

„Zagonetke” su stavke na meniju koje imaju visoku zaradu, ali ne baš tako sjajnu prodaju. Ova jela treba redefinisati da li kroz recepturu ili kroz dodatnu vidljivost na meniju kako bi postala privlačnija gostima. Osoblje bi takođe trebalo da aktivno preporučuje ova jela.

“Radni konji” su stavke na meniju koje nisu visoko profitabilne, ali su veoma popularne među gostima, što ih čini neophodnim na meniju. Kod ovih jela treba razmotiti optimizaciju recepture kako bi se profitabilnost poboljšala. Ukoliko to nije moguće, preporuka je da se ne ističu dodatno na meniju.

„Psi” predstavljaju jela iz menija koje se retko naručuju i donose malu zaradu. Idealan su kandidat da se uklone sa menija i ustupe mesto nekom jelu sa većim potencijalom. Postoje situacije kada je neophodno zadržati ih, najčešće ako su to jela prilagođena deci, odnosno ne prodaju se toliko često, ali su važne za porodicu. Preporuka je ne isticati ih kroz meni.

Kada smo ovo završili i mapirali jela iz menija, fokus prebacujemo na dizajn. Kod vizuelnog identineta menija ne radi se samo o sadržaju, bitan je način prikaza. Psihološke taktike dizajna utiču na to šta gost naručuje i zato je važno da ih razumemo.

Ograničite izbor

Kada imamo previše izbora, često nam je teže da odlučimo — to je takozvani „paradoks izbora”. Zato je idealno da u svakoj kategoriji na meniju bude do sedam različitih jela.

Dizajnirajte meni u obliku slova Z

Ljudi čitaju meni u obrascu slova „Z“, što znači da počinju od gornjeg levog ugla, prelaze u gornji desni, zatim dijagonalno prelaze do donjeg levog ugla, i na kraju pređu na donji desni ugao. To znači da su gornji desni ugao, gornji levi ugao i centar menija naše najvrednije „pozicije“. Ono što treba da uradimo jeste da najprodavanija jela, odnosno ove naše “zvezde” postavljamo na ta mesta.

Šta je menu engineering i kako da jelovnik postane vaš najjači prodajni alat (4)

Pozicioniranje, isticanje i opis jela

Prva i poslednja jela na meniju se najlakše i najbolje pamte. Jela koja su u kategoriji zvezda ili zagonetki potrebno je dodatno istaći kroz okvir, boje, fotografiju. Najskuplja jela se često stavljaju na početak da bi ostala delovala pristupačnij. I ne zaboravite na emociju. Kratak opis kao što je „hrskava panada” ili „domaći hleb” budi prijatne asocijacije i čini da jelo izgleda još ukusnije.

Boje koje podstiču apetit

Boje mogu imati snažan uticaj na apetit. Topli tonovi poput crvene, narandžaste i žute privlače pažnju i podstiču glad — zato ih mnogi restorani koriste za isticanje važnih delova menija. Setite se samo boja McDonald’s-a! Boje mogu stvarati i asocijacije: svetloplava se često povezuje s ribom i morem, dok su zelena i bež savršen izbor za jelovnike u stilu „od farme do stola”.

Šta je menu engineering i kako da jelovnik postane vaš najjači prodajni alat (4)

Za kraj, menu engineering je spoj podataka, psihologije i strategije. Kao što dobar kuvar zna kako da napravi ukusno jelo, dobar menadžer zna kako da ga proda.

Tekst: Sonja Jeremić, marketar sa višegodišnjim iskustvom

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Opadanje interesa za Evropu na dalekim tržištima, samo Kina beleži porast

0
Kina putovanja turisti
Photo: Freepik

Letnja sezona 2025. godine donosi zabrinjavajuće trendove za evropski turizam. Interesovanje za putovanja u Evropu među dalekim tržištima opada, pokazuje najnoviji izveštaj Evropske turističke komisije (ETC). Međutim, u moru negativnih pokazatelja, jedno tržište koje beleži izuzetan rast je Kina

Visoki troškovi kao glavni uzrok pada interesovanja

Prema ETC izveštaju, ključni razlog za pad interesovanja turista iz udaljenih regiona poput Sjedinjenih Američkih Država, Kanade, Brazila, Japana i Australije jesu visoki troškovi putovanja i boravka u Evropi. Inflacija, poskupljenje avionskih karata, ali i povećani troškovi života u destinacijama poput Pariza, Rima i Barselone, dodatno odbijaju potencijalne putnike. Takođe, pooštrene vizne procedure i globalna geopolitička nestabilnost doprinose nesigurnosti i smanjenju rezervacija sa dalekih tržišta.

Kina jedini izuzetak

Za razliku od ostalih zemalja, broj turista iz Kine koji planiraju letovanje u Evropi u 2025. godini beleži konstantan rast. Ovaj porast objašnjava se postepenim otvaranjem kineskih granica, sve većom kupovnom moći srednje klase i snažnim interesovanjem za evropsku kulturu i istoriju. Kineski turisti sve češće biraju manje poznate evropske destinacije, čime pomažu u ravnomernijem turističkom razvoju kontinenta.

Šta mogu da urade evropske destinacije?

Evropske destinacije imaju ogroman potencijal da privuku globalne posetioce, ali moraju brzo reagovati na promene u turističkoj industriji. Ključne mere za unapređenje uključuju razvoj pristupačnijih turističkih paketa prilagođenih udaljenim tržištima, poput Azije i Amerike, kako bi se privukli novi posetioci. Povećanje promotivnih aktivnosti na ovim tržištima ključno je za podizanje svesti o evropskim atrakcijama.

Takođe, ulaganje u digitalne alate za personalizaciju putničkih iskustava omogućava bolju prilagodbu individualnim potrebama turista. Konačno, olakšavanje viznih procedura i poboljšanje avio-konekcija učiniće Evropu dostupnijom, podstičući veći priliv posetilaca i jačajući njenu poziciju na globalnom turističkom tržištu.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Iako je pad interesovanja turista sa dalekih tržišta izazov za evropski turizam, rast kineskog tržišta predstavlja važnu priliku za oporavak. Turističke destinacije moraju se prilagoditi novim okolnostima i ponuditi sadržaje koji su konkurentni u globalnom kontekstu. U vremenu ekonomskih turbulencija, fleksibilnost, inovacija i strateško planiranje postaju ključ uspeha.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Pankisi dolina – Od stigme do ekoturističkog bisera

0
Pankisi dolina gruzija
Photo: Freepik

Smeštena u severoistočnoj Gruziji, Pankisi dolina je vekovima bila dom etničke grupe Kista, poreklom iz Čečenije . Tokom 90‑ih i ranih 2000‑ih, privukla je neželjenu pažnju zbog dolaska čečenskih izbeglica i boraca, te pogrešne percepcije povezane sa ekstremizmom. Danas, međutim, dolina se povratila – zahvaljujući pionirskom radu lokalnih žena i ekoturističkim inicijativama – gradeći reputaciju kao bezbedna i kulturološki bogata turistička destinacija

Na severoistoku Gruzije, skrivena između planina Kavkaza i okružena šumama, nalazi se Pankisi dolina, mesto koje je donedavno bilo poznato po pogrešnim razlozima. Međutim, istina o Pankisiju bila je daleko složenija, a poslednjih godina ona se menja – zahvaljujući upornosti lokalne zajednice, posebno žena, koje su odlučile da ispričaju svoju priču i ponude svetu drugačiju sliku ovog kraja, navodi BBC.

Žene kao pokretači promena – Kulturna i ekološka transformacija

Jedna od žena je Nazy Dakishashvili, vizionarka koja je osnovala prvu turističku agenciju u dolini i otvorila svoju kuću za posetioce iz celog sveta. Nazy nije samo domaćin – ona je kulturni ambasador Pankisija, učiteljica i mirotvorka. Kroz svoj rad, zajedno sa drugim ženama iz zajednice, stvorila je mrežu gostoljubivih domaćinstava, radionica i pešačkih tura koje nude autentično i dostojanstveno iskustvo regiona.

Od 2012. žene poput Nazy Dakishashvili otvaraju gostinske kuće, promovišu domaću proizvodnju i čuvaju tradiciju – skromnim turizmom koji gradi most među narodima.  Danas više od 8 domaćina, čije su priče došla u srce globalne javnosti, dočekuje posetioce iz sveta, iz SAD‑a, Jugoistočne Azije, Evrope.

Pankisi dolina je dom naroda Kist – muslimanske etničke grupe čiji su preci došli iz Čečenije pre nekoliko vekova. Njihova kultura je jedinstvena mešavina kavkaske tradicije, gruzinskog uticaja i islamske duhovnosti. Do skoro, o toj kulturi se malo znalo – a ono što se znalo bilo je često obojeno strahom i predrasudama. Danas, kroz ekoturizam i kulturnu razmenu, Pankisi nudi priliku da se ova priča prepiše.

Šta posetioci mogu da iskuse?

Posetioci mogu da uživaju u autentičnoj kulinarskoj ponudi, pripremljenoj prema tradicionalnim receptima i od lokalnih sastojaka, koji oslikavaju bogatstvo regionalne gastronomije. Jedinstvena prilika da prisustvuju zikru, duhovnoj molitvenoj ceremoniji, pruža dublji uvid u duhovne običaje i mistično nasleđe zajednice. Osim toga, prirodni pejzaži oduzimaju dah, dok lokalno umrežavanje sa stanovnicima i drugim posetiocima omogućava razmenu iskustava i povezivanje kroz kulturu, običaje i zajedničke vrednosti.

Turisti koji dolaze u Pankisi dolinu ne dolaze zbog luksuza. Oni dolaze zbog tišine, prirode, autentičnih ukusa i iskrenih razgovora. Kist kuhinja je bogata i zasnovana na lokalnim sastojcima, od začinjenog supe sa koprivom do ručno pravljenih knedli i tradicionalnog pšeničnog napitka koji podseća na pivo, ali ne sadrži alkohol.

Održivi turizam kao put ka budućnosti

Za razliku od masovnog turizma, koji često donosi više štete nego koristi, Pankisi dolina svesno neguje održivi model. Nema velikih hotela ni organizovanih tura sa vodičima koji viču u megafone. Umesto toga, posetioci se povezuju direktno sa domaćinima, često boraveći u porodičnim kućama, učestvujući u kuvanju, učenju zanata i deljenju svakodnevice.

Ovaj model ne samo da čuva lokalnu kulturu i prirodu, već i pruža ekonomske prilike u zajednici koja je dugo bila marginalizovana. Mnoge žene koje su ranije bile finansijski zavisne, danas zarađuju kroz turizam i stiču samopouzdanje. Mladi koji su nekada razmišljali o odlasku, sada vide budućnost u svom kraju.

Nova slika Pankisija

Iako put transformacije nije bio lak, Pankisi dolina je danas primer kako se stigmatizovana zajednica može uzdići, ne poricanjem svoje prošlosti, već njenim nadograđivanjem. Pankisi ne krije svoje rane, ali ih pretvara u temelje novog identiteta – autentičnog, otvorenog i ponosnog.

Za putnike koji traže nešto više od razglednica i suvenira, Pankisi nudi priču. Priču o ljudima koji su odlučili da uzmu sudbinu u svoje ruke, o ženama koje grade mostove tamo gde su nekada bili zidovi, i o jednoj dolini koja više ne traži da bude shvaćena – već da bude doživljena.

Za turiste koji planiraju da posete Pankisi dolinu, najbolje vreme za putovanje je tokom proleća i jeseni – u mesecima poput maja, juna, septembra i oktobra, kada je vreme prijatno, a priroda u punom sjaju. Do doline se najlakše stiže minibusom iz glavnog grada Tbilisija, dok je iz obližnjeg Telavija vožnja još bliža.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Za autentičan smeštaj preporučuju se domaćinstva koja nude toplotu tradicionalnog gostoprimstva, domaće obroke i mogućnost učešća u lokalnim radionicama. Posetioci bi trebalo da ponesu pristojnu odeću, naročito ako planiraju da prisustvuju verskim obredima, kao i fotoaparat za beleženje zadivljujućih pejzaža i kulturnih trenutaka, ali i otvorenost prema domaćinskoj kuhinji i životu u skladu sa prirodom.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Najsrećniji gradovi 2025: Ljubljana, Maribor, Pula i Podgorica na listi

0
Ljubljana-Slovenija
Photo: iStock

Prema istraživanju Londonskog instituta za kvalitet života, nekoliko balkanskih gradova našlo se na listi najsrećnijih gradova sveta u 2025. godini. Analizirano je više desetina kategorija koje obuhvataju zaštitu životne sredine, ekonomsku stabilnost, saobraćaj, upravljanje gradom i prisustvo zelenih površina

Na listi su se, osim svetskih metropola poput Kopenhagena, Ciriha i Singapura, našli i gradovi sa prostora našeg regiona – Ljubljana, Maribor, Pula i Podgorica, kao i Sofija, glavni grad Bugarske.

Maribor Slovenija
Photo: Pixabay/Leonhard_Niederwimmer

Slovenija – dve pozicije među najsrećnijima

Ljubljana, poznata kao najzelenija evropska prestonica, zauzela je 41. mesto na svetskoj listi. Grad se ističe svojom predanošću održivom razvoju – bio je prvi u Evropi koji je sebi postavio cilj da postane grad bez otpada.

Maribor, drugi slovenački grad na listi, nalazi se na 104. mestu. Okružen planinama i rekom Dravom, opisan je kao oaza mira i prirode. Građani navode nisku stopu nezaposlenosti i osećaj sigurnosti kao ključne faktore zadovoljstva.

Hrvatska među 10 destinacija koje treba posetiti
Photo: iStock

Pula – istorija, more i filmska scena

Iako je Pula zauzela poslednje, 200. mesto, to nije umanjilo ponos lokalnog stanovništva. Ovaj primorski grad u Hrvatskoj poznat je po rimskom amfiteatru, festivalima i kulturnom životu, kao i po lepoti jadranske obale. Građani Pule posebno su istakli kombinaciju istorije i prirode kao izvor lokalnog zadovoljstva.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Najpovoljnije evropske destinacije za odmor za dvoje
Photo: iStock

Podgorica – mirna, opuštena i sve dostupna

Glavni grad Crne Gore, Podgorica, zauzela je 191. mesto na svetskoj listi. Iako mnogi stanovnici i urbanisti ukazuju na probleme s prekomernom izgradnjom i nedostatkom zajedničkog urbanog identiteta, Podgorica je visoko ocenjena po bezbednosti, funkcionalnosti javnog prevoza i mirnom načinu života.

Stanovici za grad kažu da je dovoljno razvijen, da je sve blizu, da se sve može brzo obaviti i da život tamo može biti kvalitetan. Najvišu ocenu grad je dobio za način upravljanja, što ukazuje na stabilnu administraciju i usmerenje ka potrebama građana.

Top 5 najsrećnijih gradova sveta u 2025. godini:

1. Kopenhagen, Danska

2. Cirih, Švajcarska

3. Singapur

4. Orhus, Danska

5. Antverpen, Belgija

Pored globalnih metropola, gradovi sa Balkana se sve više prepoznaju kao mesta sa kvalitetnim i stabilnim uslovima za život. Bez obzira na izazove u urbanizmu, Podgorica, Ljubljana, Maribor i Pula dokazuju da sreća u gradovima ne zavisi samo od veličine ili bogatstva, već i od osećaja zajedništva, bezbednosti i funkcionalnosti svakodnevnog života.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

U centru Zagreba predstavljen Stellar Boutique Modules

0
U centru Zagreba predstavljen Stellar Boutique Modules

Stellar Boutique Modules, najnoviji hotel brenda Maistra City Vibes, krajem prošle nedelje predstavljen je javnosti. Jedinstveni konceptualni hotel iza kojeg stoji Maistra Hospitality Group, u saradnji s arhitektonskim Studijem UP i multimedijalnim umetnikom Silvijem Vujičićem, krasi unikatan enterijer, kojeg uz bar, prate i mali skriveni vrt, kao i ekskluzivni rooftop. Otvaranje urbane oaze u Vlaškoj ulici u centru grada obogatio je i nastup najpoznatijeg electro-pop banda Nipplepeople, koji su oduševili sve okupljene

Stellar Boutique Modules, s 48 moderno opremljenih soba i modula inspirisanih svemirom, novi je dodatak zagrebačkoj hotelijerskoj sceni. Sobe nude kompletno iskustvo personalizovanog boravka. U prizemlju hotela nalazi se bar Restaurora Barealis, koji će privlačiti, kako goste hotela, tako i sve one željne dobre atmosfere uz ukusne zalogaje i koktele.

U centru Zagreba predstavljen Stellar Boutique Modules

„Otvaranje Stellar Boutique Modules nije samo predstavljanje novog hotela, već doprinos redizajniranju savremenog identiteta Zagreba kao metropole koja živi urbanu kulturu i arhitektonske inovacije. Ovim projektom želimo da povežemo dizajn, umetnost i svakodnevicu, stvarajući prostor koji istovremeno odgovara na potrebe današnjih putnika i lokalne zajednice. Zagreb je grad s velikim potencijalom, ne samo u turističkom, već i u kreativnom smislu, i drago nam je što smo u prilici da aktivno učestvujemo u njegovoj transformaciji. Stellar se savršeno uklapa u naš Maistra City Vibes brend, koji je autentičan, urban i nudi sadržaje za goste ali i Zagrepčane“, istaknuo je Tomislav Popović, predsednik Uprave Maistre.

U centru Zagreba predstavljen Stellar Boutique Modules

Stellar Boutique Modules deo je brenda Maistra City Vibes, koji okuplja hotele s jasnim fokusom na savremeni gradski život i personalizovana iskustva. Svaka od 48 soba oblikovana je kao prostorna kapsula, u potpunosti monohromatska, izrađena od jedinstvenog materijala i zamišljena kao prostor odmaka od svakodnevice. Umetnička dela na plafonima, autorski su rad multimedijalnog umetnika Silvija Vujičića, i prema njegovim rečima vizualizuju tela oslobođena gravitacije, dodajući prostoru dimenziju tišine, refleksije i kontemplacije.

U centru Zagreba predstavljen Stellar Boutique Modules

Rooftop terasa nudi jedinstven pogled na grad, stvarajući idealno mesto za opuštanje, druženje ili rad u intimnom ambijentu. Osim pogleda, rooftop je odlična lokacija za privatne evente i proslave. Gastronomska ponuda hotela osmišljena je kroz inovativni all-day eatery koncept koji se prilagođava tempu savremenih putnika. Gosti mogu uživati u à la carte doručku, laganim zalogajima tokom dana te grab and go opcijama, idealnima za one koji žele da dan provedu u istraživanju grada. Bez obzira na to da li traže brz zalogaj, miran kutak za kafu ili mesto za večernje opuštanje, ponuda hotela oblikovana je tako da odgovara i najdinamičnijem urbanom ritmu.

U centru Zagreba predstavljen Stellar Boutique Modules

Maistra Hospitality Group svoj rast temelji na promišljenom razvoju destinacija, prepoznavanju potreba modernih putnika i implementaciji savremenih, održivih i autentičnih hotelskih koncepata.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Ukus tradicije na svetskoj listi: Komplet lepinja druga na svetu!

0
Komplet lepinja
Photo: iStock

Srbija je poznata po svojoj bogatoj kulinarskoj tradiciji, a internet stranica TasteAtlas, koja ocenjivanjem tradicionalnih jela iz celog sveta daje uvid u gastronomske specijalitete, redovno objavljuje liste najboljih jela. Na najnovijoj listi 50 najboljih doručaka na svetu, jedan deliaktes iz Srbije se našao na visokom drugom mestu

Komplet lepinja, često nazivana i „lepinja sa sve“, predstavlja autentično jelo koje ima posebno mesto u kulinarskoj i kulturnoj baštini Srbije, naročito u zapadnim krajevima poput Užica i okoline. Iako naizgled jednostavna, ova kalorična i bogata kombinacija hleba, kajmaka, jaja i pretopa (masnoće iz pečenja) nosi sa sobom mnogo više od ukusa – nosi priču o istoriji, običajima i gostoprimstvu.

Poreklo i značenje

Komplet lepinja potiče iz Zapadne Srbije, iz Užica, grada poznatog po snažnom lokalnom identitetu i kulinarskim specijalitetima. Prvobitno, služila se u pekarama ili kraj pečenjara, kao brz, ali izdašan obrok za radnike, putnike i sve one kojima je bila potrebna „konkretna“ užina ili doručak. Danas je ovo jelo nezaobilazno na pijacama, u etno restoranima i na manifestacijama koje promovišu srpsku tradicionalnu kuhinju. Naziv „komplet“ dolazi upravo od toga što lepinja sadrži sve – jaje, kajmak i pretop – pa nema potrebe ništa dodavati.

Sastojci i priprema

Prava komplet lepinja ne može da se napravi bez pravog pretopa – masne tečnosti koja se dobija pečenjem jagnjećeg ili prasećeg mesa. U topli hleb (lepinju), koji se po mogućstvu peče u peći na drva, izdubi se sredina, dodaju se jaje i kajmak, i sve se preliva pretopom. Zatim se lepinja zapeče ili kratko zagreje da bi se sve sjedinilo. Rezultat je neponovljiva kombinacija tekstura i ukusa – spolja hrskava, iznutra mekana i sočna, bogatog mirisa i punog ukusa.

Više od obroka – Kulturološki simbol

Komplet lepinja nije samo hrana, to je simbol jedne epohe i načina života. U Užicu, ona je gotovo stvar ponosa. Postoje čak i festivali posvećeni ovom jelu, a svaki lokalni majstor tvrdi da baš on pravi „pravu, originalnu lepinju“.

Za mnoge ljude iz dijaspore, komplet lepinja je ono što prvo požele kad se vrate u domovinu, miris detinjstva, pijačnih jutara i porodičnih okupljanja. U njoj se ogleda duh domaće kuhinje: jednostavan, konkretan, iskren.

Nutritivna bomba

Treba napomenuti da komplet lepinja nije lagan obrok. Bogata mastima i kalorijama, ona više pripada kategoriji „gastro užitka“ nego zdrave hrane. Zato se često jede povremeno, kao svojevrsna poslastica – naročito nakon burne noći ili kao deo vikend rituala.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Komplet lepinja je mnogo više od hleba sa dodatkom. Ona je simbol tradicije, zajedništva i autentične kuhinje koja ne podilazi trendovima, već ponosno čuva svoj identitet. U vremenu kada se sve više traže brza i funkcionalna jela, komplet lepinja ostaje čvrsto ukorenjena u prošlosti. To je podsetnik da ponekad jednostavno znači savršeno.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Mala, ali moćna: Ljubavna priča slovenačke obale i Istre

0
Piran
Foto: Jaka Ivančič

Kada se pomene severni Jadran, prve asocijacije mnogima su Italija i Hrvatska, ali između njih se smestila jedna mala, diskretna i romantična obala – slovenačka. Sa svojih samo 47 kilometara dužine, slovenačka rivijera predstavlja skriveni dragulj koji spaja prirodnu lepotu, istoriju i mediteranski stil života. Njena prednost je upravo u toj kompaktnosti: sve je blizu, dostupno, a iskustva su autentična i raznolika. Slovenačka Istra se na tržištu predstavlja kao atraktivna destinacija za zdrav životni stil i regija vrhunske gastronomske ponude u okviru brenda „Love Istria“

Srce ove obale je Piran, grad venecijanskog duha, sa uskim kaldrmisanim ulicama, kamenim kućama i Tartinijevim trgom, nekadašnjom lukom pretvorenim u gradski trg. Nazvan po violinisti Đuzepeu Tartiniju, ovaj trg simbolično objedinjuje umetnost, istoriju i lokalni ponos. Na njemu se nalazi i čuvena kuća sa natpisom „Lassa pur dir“ – neka govore – simbol ljubavne priče koja je postala legenda grada.

Piran-Slovenija
Photo: iStock

Sa visina crkve Svetog Đorđa pruža se panoramski pogled na Piran, more i čitavu obalu. Gradske zidine, akvarijum i muzej pomorstva dodatno osvetljavaju značaj ovog mesta kroz vekove. Tokom letnjih meseci, Piran postaje pozornica kulturnih manifestacija, koncerata klasične muzike i umetničkih festivala koji oživljavaju trgove i ulice.

Portorož Slovenija Piran
Photo: Jaka Ivančič

Portorož, u neposrednoj blizini, nudi moderniji ugođaj. Poznat po spa centrima, kazinu i urbanom turizmu, ovaj grad ima i jednu od retkih prirodnih atrakcija, solane Sečovlje. Tamo se morska so proizvodi tradicionalno, ručno, više od 700 godina, a posetioci mogu obići park i uživati u spa tretmanima sa lekovitim blatom i solju. Portorož takođe nudi bogatu hotelsku ponudu i marine koje privlače nautičare iz čitavog regiona.

Sečovlje-soline-piran
Jaka Ivančič

Izola, još jedno obalsko mesto, zadržava ribarski duh. Njeni restorani nude dnevni ulov, a vikendom se ovde organizuju festivali ribe i lokalnih proizvoda. Šetnja kroz Izolu pruža uvid u mirniji, opušteniji način života, gde vreme kao da teče sporije, a svaki zalazak sunca na rivijeri postaje mali spektakl.

Izola Slovenija
Photo: iStock

Ankaran, smešten blizu italijanske granice i obavijen borovom šumom, predstavlja pravu oazu mira. Njegove plaže su idealne za porodice, a brojni kampovi i velnes centri čine ga pogodnim i za duži boravak. Nekada deo benediktinskog manastira, današnji kompleks sv. Nikolaja pruža istorijsku dimenziju ovom mestu, dok obližnji Rt Debeli rtič, sa svojim zaštićenim područjem, poziva na šetnje, posmatranje ptica i kontakt s prirodom. Ankaran je i odlična početna tačka za biciklističke ture duž obale sve do Kopra i dalje.

Koper, najveći grad na slovenačkoj obali, spaja mediteranski duh i urbani tempo. Njegov stari grad odiše istorijom – Titov trg, Pretorska palata i katedrala Uznesenja Marijinog s visokom kulom, pružaju kulturni i arhitektonski uvid u prošlost grada pod vlašću Venecije i Habsburgovaca. Danas, Koper je važna luka, ali i grad parkova, šetališta i trgova sa brojnim restoranima, poslastičarnicama i prodavnicama lokalnih proizvoda. Leti se ovde organizuju brojni događaji, uključujući muzičke festivale, sajmove vina i manifestacije na otvorenom. Koper je idealan i za kupovinu, ali i za lagane šetnje uz more.

Na burji restoran Piran portorož
Foto: Branko Furlanić

Unutrašnjost slovenačke Istre otkriva potpuno drugačiji svet. Valovita brda pod vinogradima, maslinjacima i voćnjacima, mirna sela i porodične vinarije koje nude degustacije malvazije i refoška. Lokalna gastronomija kombinuje slovenačku, italijansku i balkansku tradiciju, pa su jela poput fuča sa tartufima, domaćih kobasica i sireva, neizostavan deo doživljaja.

Padna u znaku ulja i blitve (1)
Photo: Jaka Ivančič

Padna je pravi skriveni dragulj ovog dela zemlje – poznatog i kao slovenačka Toskana. Iako broji jedva nekoliko desetina stanovnika, Padna očarava autentičnim kamenim kućama, maslinjacima i vinogradima koji se pružaju niz valovite brežuljke. Tuvreme teče sporije, ujutru se pije domaća kafa uz poglede na Jadran, a popodne se probaju vina i maslinova ulja iz lokalnih podruma. Selo je pod zaštitom kao kulturna baština i često ga posećuju oni koji tragaju za tišinom i pravim duhom Mediterana.

Aktivno u kontaktu sa prirodom Piran i Portorož4
Photo: Jaka Ivančič

Za ljubitelje aktivnog odmora, slovenačka obala nudi brojne biciklističke i pešačke staze koje vode duž mora ili kroz unutrašnjost Istre. Ronjenje, jedrenje, kajak, ali i posete lokalnim pijacama i umetničkim galerijama, čine ovu destinaciju kompletnim iskustvom za sva čula.

Portorož i Piran
Photo: Jaka Ivančić

Slovenačka obala možda jeste mala, ali njen šarm i raznolikost ostavljaju snažan utisak. Idealna je za putnike koji traže autentičnost, mir i doživljaj Mediterana bez gužve. Njena ljubavna priča sa Jadranom traje već vekovima – i svaki putnik u njoj može pronaći svoje mesto.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

UniCredit Bank Wine Garden još jednom oduševio posetioce „Jevremovca“

0

U Botaničkoj bašti „Jevremovac“, 7. i 8. juna održano je sedmo izdanje popularne manifestacije UniCredit Bank Wine Garden, proglašene od strane vinskih profesionalaca za Najbolju vinsku manifestaciju“ u Srbiji prošle godine

Vinarije iz Srbije, regiona, ali i sveta ponudile su posetiocima degustaciju skoro hiljadu različitih vinskih etiketa, s obzirom da je u Jevremovcu izlagalo stotinak vinarija, najviše do sada.

Iako je manifestacija oba dana počela u 14 časova, najveći broj ljudi je došao u kasnijim popodnevnim časovima i uz dobra vina i muziku ostao do samog kraja, kada je po oceni većine bilo i najprijatnije u Botaničkoj bašti.

Uživanje u vrhunskim vinskim ukusima u najlepšem parku u srcu Beograda, posetioci su upotpunili i raznovrsnim zalogajima, koje su osim malih domaćih proizvođača ponudili i dobro poznati gradski brendovi poznati po specijalitetima. Ceo ugođaj je zaokružen i bogatim muzičkim programom jer je Botanička bašta podeljena na muzičke zone u kojima su bile žive svirke.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Tivat – „Crnogorska Ibica“ za luksuzno letovanje po pristupačnijoj ceni

0
Porto Montenegro Tivat
Photo: iStock

Ibica je svetski poznata destinacija, sinonim za nezaboravne žurke, zlatne plaže i luksuzne klubove. Međutim, kako cene na ovom španskom ostrvu sve više rastu, mnogi putnici, naročito Britanci, počinju da traže alternativu. Jedna od destinacija koja sve češće dobija epitet „nove Ibice“ jeste Tivat, primorski grad u Crnoj Gori

Ibica – Ostrvo glamura koje postaje preskupo

Ibica svake godine privlači više od tri miliona turista zahvaljujući spoju predivnih plaža, hedonističkog noćnog života i boemskog šarma. Ipak, sve veća popularnost donela je sa sobom i probleme – lokalno stanovništvo protestuje protiv gužve i buke, vožnja automobilom je sve komplikovanija, a cene hrane, pića i smeštaja izmakle su kontroli.

U potrazi za sličnim iskustvom po nižoj ceni, mnogi se okreću Jadranu – tačnije, Tivtu.

Tivat – „Crnogorska Ibica“ sa šarmom i stilom

Prema istraživanju platforme Airbnb, Tivat je idealno mesto za letovanje koje kombinuje luksuz, zabavu i prirodne lepote – po mnogo pristupačnijim cenama u poređenju sa Ibicom. Portparol Airbnb-a ističe da je Tivat savršen spoj živopisnog ambijenta, boemskog duha i glamura, sličnog onom na „Belom ostrvu“, ali bez finansijskog stresa.

Srce Tivta je Porto Montenegro, luksuzna marina koja danas odiše atmosferom sličnom Monaku. Nekada austrougarska pomorska baza, Porto je transformisan u najsavremenije turističko središte koje odiše sofisticiranošću. Tu se mogu videti brojne superjahte, a gosti uživaju u ekskluzivnim restoranima, kafićima i poznatim klubovima.

Jedan korisnik Tripadvisora opisao je Porto kao „mali Monako“, dok drugi hvali šetalište koje se proteže uz obalu i pruža jedinstveni pogled na zalazak sunca.

Prirodne lepote i kulturni sadržaji

Iako je poznat po luksuzu i marini, Tivat nudi i mirnije, autentičnije doživljaje. Plaža Ponta često se izdvaja kao jedno od najboljih mesta za sunčanje. Njena draž leži upravo u jednostavnosti: bez komercijalnih sadržaja, uz čisto more, prelep pogled i mirnu atmosferu.

Za one koji žele kulturnu notu, Muzej pomorskog nasleđa u Tivtu nudi pogled u slavnu mornarsku prošlost regiona. Posebno je zanimljiv za ljubitelje istorije i tehnologije – jer se u njemu mogu videti i autentične podmornice i modeli brodova.

Savršena baza za istraživanje Crne Gore

Tivat se nalazi na savršenoj lokaciji – samo pola sata vožnje deli ga od Kotora, drevnog grada pod zaštitom Uneska sa jednim od najlepših zaliva na svetu. Tu su i Perast, ostrvca Gospa od Škrpjela, kao i netaknute plaže poluostrva Luštica. Tivat je takođe blizu aerodroma, što ga čini izuzetno pristupačnim za strane turiste.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Ibiza duhom, Crna Gora cenom

Tivat je idealna destinacija za one koji traže luksuz, dobar provod i prirodne lepote – ali bez prevelikog udarca po džepu. Spoj moderne infrastrukture, jadranskog pejzaža, glamura i lokalnog šarma čini ovaj grad idealnom alternativom Ibici. Uz sve više međunarodnih turista koji ga prepoznaju kao „crnogorsku Ibicu“, Tivat postaje nezaobilazna tačka na mapi luksuznih, a pristupačnih letovališta Evrope.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Izola slovenija

Izola – slovenački biser na obali Jadrana

0
Izola, smeštena na slovenačkom primorju između Kopra i Pirana, jedno je od onih mesta gde vreme teče sporije, a život se odvija u ritmu...

Leto i dalje traje!