12.2 C
Belgrade
petak, maj 30, 2025
Naslovna Blog Stranica 27

Turistički sindrom – Fenomen savremenog putovanja

0
Turistički sindrom selfiji masovni turizam
Photo: Pixabay/meineresterampe

U doba globalizacije i masovnog turizma, svet je postao manji nego ikad. Ljudi putuju iz jednog kraja sveta u drugi, istražuju nove kulture, pejzaže, upoznaju različite običaje. Međutim, s ovim modernim trendom pojavljuje se i zanimljiv fenomen poznat kao „turistički sindrom“

Turistički sindrom je termin koji označava složeno stanje koje uključuje osećaj površnog upoznavanja destinacija, potrebu za stalnim beleženjem trenutaka, bez dubljeg povezivanja sa kulturom koju posetioci “žele” da upoznaju.

Karakteristike turističkog sindroma

Jedna od glavnih karakteristika jeste preterano oslanjanje na turističke vodiče i društvene mreže. Moderni turisti često se oslanjaju na preporuke popularnih platformi, kao što su Instagram ili TripAdvisor, u potrazi za „idealnim mestima za fotografisanje“. Rezultat toga je da se mnoge destinacije doživljavaju isključivo kroz prizmu trendova, a ne kroz autentično iskustvo.

Još jedan aspekt turističkog sindroma jeste nemogućnost da se “živi u trenutku”. Turisti često troše više vremena na fotografisanje i snimanje nego na uživanje u onome što posećuju. Fokus na dokumentovanje putovanja može da stvori osećaj otuđenosti, jer ljudi često zaboravljaju da uživaju u pravom smislu u onome što vide i osećaju.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Insider Travel (@insidertravel)

Uzroci i posledice

Turistički sindrom proističe iz modernog načina života i želje za instant zadovoljstvom. Ljudi putuju kako bi „odmorili“ od stresa, ali pritom ne shvataju da užurbanost kojom obilaze destinacije dodatno doprinosi iscrpljenju. Masovni turizam je još jedna posledica turističkog sindroma. Preplavljivanje popularnih lokacija posetiocima često dovodi do degradacije lokalnog kulturnog i prirodnog bogatstva.

Istovremeno, sindrom može izazvati osećaj nezadovoljstva kod turista, jer njihov doživljaj destinacije često ne ispunjava očekivanja stvorena putem idealizovanih slika na društvenim mrežama. Pariski ili Pariški sindrom je još jedan termin koji se u turizmu koristi kako bi se opisalo jedno posebno stanje turista, slično i ovom pomenutom sindromu.

Kako prevazići ovaj problem?

Rešenje za ovaj problem može se naći u održivom turizmu i promeni načina razmišljanja o putovanjima. Umesto da se fokusiraju na brojne destinacije i savršene fotografije, turisti bi mogli da se posvete istraživanju manje poznatih mesta i stvaranju dubljih veza sa lokalnim stanovništvom i njihovim običajima.

Uvođenje sporog turizma (slow travel) može pomoći putnicima da se povežu s mestima koja posećuju. Umesto brzog prelaska s jedne atrakcije na drugu, turisti bi trebalo da se zadrže duže na jednom mestu, upoznaju lokalnu zajednicu, probaju autentičnu kuhinju i razumeju istoriju i kulturu regiona.

Turistički sindrom je proizvod modernog doba i predstavlja izazov koji zahteva racionalan pristup. Svako putovanje može biti prilika za lični razvoj i sticanje novih znanja, ali samo ako se doživljava sa pažnjom i poštovanjem prema destinaciji. Umesto da se vodi potrebom za „vidljivim“ uspomenama, turizam bi trebalo da postane alat za stvaranje nevidljivih, ali trajnih utisaka, onih koje nosimo u srcu i sećanju.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Grčki hotelijeri u borbi protiv platforme Booking.com

0
Hotelska soba koja iritira goste
Photo: Pexels

Hotelijeri širom Grčke traže milionske odštete i kompenzacije zbog monopola na tržištu platforme Booking.com

Grčki hotelijeri, predvođeni Helenskom hotelskom komorom (HCH), pokrenuli su pravni postupak protiv kompanije Booking.com, tražeći odštetu koja bi mogla iznositi desetine miliona evra.

Ovakva odluka je usledila nakon presude Evropskog suda pravde i Booking.com “klauzule o konkurentnosti cena” koja onemogućava hotelijerima da ponude niže cene na svojim internet stranicama nego na Booking.com platformi. Presuda je bila jasna, ova klauzula nije ključna za finansijsku održivost platforme.

Za sada se ne zna tačno koliko će hotela učestvovati u postupku, ali je potpuno jasno da je zaista široko rasprostranjeno nezadovoljstvo među grčkim hotelijerima u vezi sa stopama provizije Booking.com-a koje se kreću od 15% do 27%.

Ove naknade značajno utiču na profitabilnost hotela, posebno budući da Booking.com drži otprilike 70% tržišta online rezervacija u Grčkoj. Procenjuje se da platforma godišnje generiše 200 miliona evra provizija od grčkih nekretnina, od skoro 2 milijarde evra onlajn rezervacija.

Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.

Aleksandros Vasilikos (Alexandros Vassilikos), predsednik HCH-a i HOTREC-a, evropskog trgovačkog udruženja za hotele, restorane i kafiće, objavio je da je HCH angažovao specijalizovanu advokatsku kompaniju za procenu kolektivnih zahteva za kompenzaciju.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Savremeni trendovi u miksologiji i svetu koktela

0
Kokteli
Photo: Unsplash/ Stanislav Ivanitskiy

Miksologija je umetnost i praktično nauka pravljenja koktela koja neprestano evoluira. Svake godine nam donosi nove trendove, inovativne elemente i kreativne tehnike koje redefinišu način na koji uživamo u koktelima

Novu 2025. godinu u svetu miksologije obeležiće minimalizam, novi kokteli biće bazirani na samo nekoliko sastojaka koji će biti pažljivo odabrani. Na taj način dobiće se jasan i prefinjen ukus. Pravi primer minimalističkog pristupa koktelima je Negroni Sbagliato. To je jednostavna, ali ukusna varijanta klasičnog Negronija s prosekom umesto džina.

Pored toga, botanički kokteli postaju sve popularniji. Kokteli prožeti biljnim sastojcima, koji obično uključuju suvo cveće, biljke, bobice ili začine, donose svežinu i autentičnost. Najpopularniji sastojci su lavanda, ruzmarin, žalfija i smilje. Takvi kokteli su slojeviti i aromatični. Primer je Lavender Collins kog sačinjavaju džin, sok od limuna, sirup od lavande i mineralna voda za svež i mirisan koktel.

Kako se povećava svest i briga o zdravlju, tako raste popularnost i koktela sa niskim udelom alkohola. Takvi kokteli nude puni ukus uz manju količinu alkohola, sofisticirane i delikatne niskokalorične opcije, kompleksne i izbalansirane. Pravi primer je Aperol Spritz.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ItaliaSquisita (@italiasquisita)

Takođe, bezalkoholni kokteli postaju sve popularniji jer nude sigurnu i uzbudljivu alternativu. Takva pića pružaju jedinstvena i inovativna iskustva, njih karakteriše širok raspon boja i aroma. Najbolji primer je Simply red koktel koji sadrži pire od kokosa, Grenadine sirup, sok od limuna i sok od ananasa.

Kombuha, fermentirano piće od čaja s niskim udelom alkohola i šećera, takođe je postalo izuzetno traženo. Njena blaga alkoholna prisutnost, zajedno s bogatstvom ukusa i zdravstvenim benefitima privlači ljude željne novih senzacija.

Novi sastojci u koktelima

  • Adaptogeni – biljke i gljive koje pomažu telu da se bori sa stresom i održavaju ravnotežu
  • Ašvaganda (Ashwagandha) – suplement biljke sa zemljanim ukusom koji smiruje nervni sistem
  • Reiši gljive (Reishi) – imaju blagi ukus i dodaju dubinu koktelima i imaju potencijalne imunološke benefite za organizam

Nove tehnike

Sous vide infuzije je metod koji koristi finu kontrolu temperature za infuziju sastojaka u alkohol i omogućava ekstrakciju dubokih ukusa bez prekuvavanja. Ovakva infuzija na niskoj temperaturi stvara složene ali delikatne ukuse.

Rotaciona destilacija koristi vakuum za destilaciju tečnosti na niskim temperaturama. Ovaj metod čuva osetljive arome i stvara čiste, intenzivne ekstrakte.

Fat washing je metod u kom se alkohol infuzira s masnoćama poput maslaca, ulja ili slanine, a zatim se zamrzava kako bi se masnoće uklonile. Ovaj metod stvara bogate i kremaste koktele.

Filtriranje je proces kojim se uklanjaju čestice iz tečnosti kako bi se dobio kristalno čist koktel sa glatkim ukusom. To se često postiže upotrebom želatina, agar agara ili mleka.

Smoke infusion ili dimljenje dodaje dubinu i kompleksnost koktelima kroz infuziju dima. Koriste se klasične tehnike dimljenja kako bi se koktelima dodale kompleksne i oštre arome.

Nitrogen shaking je upotreba tečnog kiseonika za mešanje ili hlađenje koktela što omogućava brzo postizanje izuzetno niskih temperatura, stvarajući jedinstvene teksture i vizualne efekte.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Rapid infusion koristi pritisak kako bi se brzo infuzirali okusi u alkohol. Ova tehnika koristi sifone za šlag ili CO2 patrone kako bi ubrzala proces infuzije.

Odležavanje koktela u hrastovim buradima ili staklenim posudama s hrastovim “čipsom” može razviti složene ukuse i dodati dubinu koktelima.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

GASTexpo ponovo u Ljubljanu donosi bogat program

0
GASTexpo ponovo u Ljubljanu donosi bogat program

U Ljubljani će se od 29. januara do 1. februara 2025 održati 18. izdanje Sajma ukusa GASTexpo, koji predstavlja jedan od najznačajnijih regionalnih sajmova za HoReCa sektor

Sajam se održava na Gospodarskom razstavišču u Ljubljani i na jednom mestu objedinjuje više segmenata: gastronomiju, piće, kafu, poslastičarstvo, pekarstvo, sladoled, pivo, vino i hotelsko-ugostiteljsku opremu. Ponovo će se sajam održati i u hibridnoj verziji, koja će omogućiti novu dimenziju poslovnog umrežavanja i B2B poslovnih kontakata.

GASTexpo ponovo u Ljubljanu donosi bogat program

Hibridni dizajn omogućava da se sajam odvija u dve dimenzije – tradicionalni, klasični sajam će se održati od 29. januara do 1. februara 2025, dok će digitalni sajam biti dostupan od 15. januara do 16. februara 2025. Ovakav koncept omogućava još širi pristup, fleksibilnije učešće i veću mogućnost umrežavanja sa ključnim stručnjacima u ovoj oblasti. Posetioci će takođe moći da se uključe u digitalno iskustvo bez obzira na to gde se nalaze. Koristeći najnoviju platformu, imaće neograničen pristup izlagačima, njihovim inovativnim proizvodima, profesionalnim sadržajima i novostima. Digitalna platforma će takođe ponuditi mogućnost zakazivanja sastanaka i povezivanja sa izlagačima. Pored toga, live streaming će omogućiti gledanje predavanja, radionica, prezentacija i takmičenja, omogućavajući posetiocima da učestvuju u aktivnostima iako nisu fizički prisutni.

GASTexpo ponovo u Ljubljanu donosi bogat program

Na sajmu nastupa više od 400 izlagača iz cele regije, pa će tako posetioci moći da pronađu kompletnu opremu za turističke i ugostiteljske objekte, najnovija tehnološka rešenja uz poseban naglasak na inovacijama u sektoru hotelijerstva, ugostiteljstva i gastronomije, što definiše smernice i diktira trendove u branši.

GASTexpo ponovo u Ljubljanu donosi bogat program

GASTexpo je posebno značajan događaj za sve ljubitelje gastronomije i profesionalce u ovoj oblasti, jer će kao centar kulinarskih majstorija, biti mesto gde će se predstaviti najbolji kulinarski talenti, inovacije i najnoviji trendovi u svetu hrane i pića. Od molekularne gastronomije do najnovijih trendova u pripremi hrane, GASTexpo će biti prava prilika za svakoga ko želi da unapredi svoje kulinarske veštine ili jednostavno da se oduševi kulinarskim inovacijama. Posetioci će takođe imati priliku da se upoznaju sa najnovijim održivim praksama u gastronomiji, jer će mnogi izlagači predstaviti rešenja za smanjenje otpada i optimizaciju resursa. Sajam će postati i mesto razmene mišljenja o budućnosti održive kuhinje i gastronomije.

GASTexpo ponovo u Ljubljanu donosi bogat program

Na sajmu će se održati i brojne praktične radionice s različitim temama: od škole pečenja pizze, kolača i pekarskih proizvoda, pa sve do pripreme sladoleda, koktela, kafe, piva, kao i uvek popularnih radionica za bariste na temu latte arta.

Paralelno sa Sajmovom ukusa održava se i Sajam turizma Alpe Adria koji predstavlja turističku ponudu regije.

Više informacija o sajmu GASTexpo, programu i izlagačima dostupno je putem njihove web stranice gast.si.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Skriveni raj Španije gde priroda, kultura i tradicija susreću more i sunce

0
Mursija Španija
Photo: Unsplash/Pablo Jiménez Pérez

Mursia je dobro čuvana tajna među lokalnim stanovništvom, a radi se o regionu sa puno jedinstvenog karaktera, raznolike prirode i najneverovatnije hrane. Ovu tajnu su Španci dugo čuvali za sebe, ali zbog prelepe obale i fascinantnih gradova Mursia se ipak našla na turističkim mapama

Mursija (Murcia) je relativno mala regija, ali njena raznolikost je najvidljivija u gradovima. Njena bogata istorija seže još u rimsko doba, a uticaji svih kultura kroz vekove ostavili su traga do današnjih dana.

Jedan od glavnih razloga zbog kojih turisti dolaze u Mursiju je njena obala, koja se prostire duž Mediteranskog mora. Region se može pohvaliti brojnim prelepim plažama, kao što su plaže „Mar Menor“ i „Costa Cálida“, koje su poznate po mirnim vodama i povoljnim uslovima za vodene sportove. „Mar Menor“ je jedna od najvećih laguna u Europi i pruža savršen ambijent za porodični odmor ili opuštanje.

Osim obale, regija je bogata i prirodnim parkovima i planinama. Nacionalni park „Sierra Espuna“ nudi spektakularne poglede i brojne staze za planinarenje, dok „Cabo de Palos“ i „Islas Hormigas“ predstavljaju odlične destinacije za ljubitelje ronjenja.

Jadan od najpoznatijih gradova je Lorka, čije je urbano središte proglašeno gradom istorijskog i umetničkog značaja 1964. godine. Grad se opisuje kao „barokni grad“, zbog važne barokne baštine istorijskog središta, jednog od najvažnijih u regiji, i događaja koji su oblikovali modernu Lorku od drevnog doba do našeg vremena.

I priroda i društvo

Ovaj grad je osvojio nagradu Europa Nostra Award zbog rada na očuvanju svoje baštine, i zbog obnove šest crkava u istorijskom središtu nakon zemljotresa 2011. godine. Takođe je ušao u uži izbor u programu Evropske komisije EDEN, kao grad koji zaslužuje priznanje za napore koje ulaže u razvoj održivog turizma.

Zahvaljujući povoljnim klimatskim uslovima, poljoprivreda igra značajnu ulogu u ekonomiji Mursije. Tu su veoma zastupljeni usevi voća i povrća, posebno paradajza i paprike. Regija se u poslednje vreme sve više okrenula održivom turizmu, pružajući turistima mogućnosti za ekološki prihvatljive aktivnosti. To su najviše biciklističke ture, ekoturizam i boravak u ruralnim područjima.

Ono što je posebno za Lorku jeste gastronomija, ravnice regiona Mursija su neverovatno plodne i daju široku lepezu svežeg voća i povrća, koje čine osnovne sastojke kuhinje regije. Ovde caruje mediteranska kuhinja, morski plodovi, ali takođe i divljač i organski uzgajano meso na lokalnim farmama.

Pored činjenice da je još uvek skrivena od turista, Lorka i Mursia region odlična su preporuka za posetu koju je najbolje obaviti automobilom. Provozajte se seoskim putevima, svratite kod meštana i probajte dobra vina i najbolju šunku na svetu. Oni su dobri domaćini, i rado će vam pripovedati o sebi i istoriji mesta i pripovedati najzanimljivije priče.

Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.

Turizam u Mursiji nastavlja da raste, zahvaljujući svojoj jedinstvenoj kombinaciji prirodnih lepota, bogate istorije, kulture i vrhunske gastronomije. Bilo da uživate u opuštanju na plažama, istražujete kulturne znamenitosti ili uživate u autohtonoj hrani, Mursija je svakako destinacija koja ima mnogo da ponudi svakom posetiocu.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Kuda za produženi vikend? Pravo pod borove ili u topao đakuzi

0
Hotel Putnik, Kopaonik

Zimu volimo zbog snega, skijanja, tople kućne atmosfere, čarolije na ulicama, kuvanog vina, malih, ali značajnih rituala i, da ne zaboravimo ono najlepše, zbog praznika, punih trpeza i slobodnih dana. Upravo tako, to je vreme kada barem na kratko možete da ostavite brige i poslovne obaveze po strani i da uživate u prazničnim danima. Taman što odmorimo od Nove godine i Božića, na sreću ne moramo da čekamo dugo do prve prilike za „beg iz grada“ – praznika Sretenje

Dan državnosti ove godine pada za vikend, 15. i 16. februara, a prema zakonu državni praznici koji padnu u nedelju „prebacuju“ se na ponedeljak, odnosno ne radi se prvog narednog radnog dana. Dakle, ove godine je idealni tajming da organizujete produženi vikend sami, u paru, s porodicom ili prijateljima… Još samo ostaje dilema – gde otići?

Hotel Putnik Kopaonik

Ovakve prilike, tačnije spajanje dana odmora zbog praznika je korisno i zato što mnogi hotelski kompleksi nude specijalne pakete, znajući da će veliki broj ljudi putovati. Međutim, iz istog razloga se očekuju i velike gužve, posebno na domaćim planinama, tako da je plan napravljen na vreme zlata vredan. Dobra vest je i što se praznuje uglavnom cele nedelje, a hotel „Putnik“ ima paket kreiran baš za Sretenje – od 12. do 18. februara. U cenu je uključen polupansion, zatim Ski depo i wellness i SPA centar.

Skijaška sezona na Kopaoniku, srpskoj najposećenijoj planini, traje sve do kraja marta, što znači da svi koji žele da izbegnu gužvu oko Nove godine, a da ne propuste zimske avanture – mogu već sada da pametno isplaniraju svoje februarsko putovanje. Na domaćim planinama koje su vremenom obogatile svoju ponudu kroz otmene i luksuzne smeštajne i ugostiteljske objekte, popunjenost u špicu zimske sezone bude i do 100 odsto, a Kopaonik je tada toliko prebukiran da se u poslednji čas jedva nađe hotelska soba ili apartman.

Dakle, ako planirate odnos sa decom, te posebno vodite računa o sigurnosti smeštaja, komforu, dobroj usluzi (hrana, animacije, igraonica), a bitan vam je i trošak – na sajtu hotela „Putnik“ naći ćete idealni paket za sebe (i porodicu). Naša preporuka je Superior family soba, koja predstavlja kombinacija modernog i tradiconalnog dizajna i savršena je za manju, ali i veću porodicu. Hotel je potpuno renoviran, nudi bogat meni, a gosti se posebno oduševe a la carte restoranom Stara Vila ili ugođajem u kafeu Sunset, sa veličanstvenim pogledom na prirodu.

Hotel Putnik Kopaonik

Inače, lokacija „Putnika“ je ono što čini da se osećate kao u bajci: ušuškan je među visokim borovima, smaragdno zelenim leti, a snežno belim zimi, i pleni pravom planinskom atmosferom. Daleko ste od buke, asfalta i intenzivnog protoka saobraćaja. Nakon šetnje, igranja na snegu, skijanja i drugih aktivnosti, svakog radnog dana od 9 do 21 sat na raspolaganju su vam i finska sauna, ruska banja, đakuzi, tursko kupatilo, tapidarijum i masaže. Vikendom SPA radi do 22 sata, tako da ne morate da žurite nigde, vaše je samo da se opustite…

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Grčka poskupljuje – Vreme je za letovanje u regionu

0
Foto: Jaka Ivančič

Povećanje turističkih taksi u Grčkoj će u velikoj meri povećati troškove odmora, pa turisti treba da znaju koje sve alternative postoje. Iako je ta zemlja poznata kao tradicionalna destinacija za letovanje putnika iz ovog regiona, postoje i one druge zemlje koje nude odlične uslove, i do kojih se mnogo brže i lakše stiže. Odličan primer za to je Hrvatska, koja nudi beskrajno plavo more na samo nekoliko sati vožnje udaljenosti od Srbije

Grčka od 2025. godine značajno povećava turističke takse kako bi ostvarila dodatne prihode za unapređenje infrastrukture i sanaciju posledica prirodnih katastrofa. Dnevna taksa za turiste raste sa 0.5 evra na 2 evra u zimskom periodu, dok će u letnjoj sezoni od aprila do oktobra iznositi čak 8 evra.

Cena taksi za smeštaj takođe se menja:

  • Za hotele sa jednom i dve zvezdice i sobe za iznajmljivanje, taksa će biti 2 evra dnevno.
  • Za hotele sa tri zvezdice raste za 2 evra, dok će za hotele sa četiri zvezdice biti 10 evra umesto dosadašnjih 7.
  • Najveće povećanje odnosi se na luksuzne hotele i vile sa pet zvezdica, gde će taksa biti 15 evra dnevno.
  • Za smeštaj preko platformi kao što je Airbnb, taksa raste sa 0,5 na 2 evra zimi i sa 1.50 na 8 evra leti. Očekuje se da će ovim merama biti prikupljeno 600 miliona evra, koji će biti uloženi u borbu protiv posledica klimatskih promena.

Zašto letovati u regionu?

Hrvatska nudi prelepu obalu, kristalno čisto more i autentična mesta, uz pristupačnije takse i raznovrstan smeštaj. Odličan primer za to je regija Kvarner, nama najbliže more koje se nalazi na samo 5 sati vožnje od Beograda.

Crna Gora je odličan izbor za kombinaciju luksuza i prirodnih lepota, sa Bokokotorskim zalivom i nacionalnim parkovima. Pored krajolika i bogate kulturne baštine koja kombinuje različite uticaje, Crna Gora nudi uzvišenu sintezu ruralnog šarma zemlje i moderne udobnosti u vrhunskim hotelima.

Iako ima samo nekoliko desetina kilometara dugu obalu, Slovenija pruža nezaboravna iskustva boravka na moru. Od mora do planina, svaki kutak slovenačke Istre prepun je autentičnih, tradicionalnih mesta sa modernim obrtom. Tu su predivni istorijski gradići poput Portoroža, Pirana, Kopra, Izole ili Ankarana, a tu je i kontinentalni deo, savršen balans prirode i relaksacije sa Bledskim jezerom, Alpima i termama, idealno za porodice i ljubitelje avantura.

Naravno, jeftinije letovanje možete očekivati na ovim destinacijama u predsezoni i postsezoni, kad su temperature prijatne, more je podjednako atraktivno i nema onih gužvi koje umeju da „pokvare“ odmor.

U vrhuncu letnje sezone, kad su temperature izuzetno visoke, gotovo nepodnošljive, odmor možete potražiti na planinama u Srbiji i regonu. Planine poput Kopaonika, Jahorine, Bjelašnice, Durmitora ili Kolašina odličan su izbor za jul ili avgust mesec. Tada je sve zeleno, temperature prijatne a planine nikad lepše i sadržajnije.

Letovanjem u regionu možete uživati u prirodnim lepotama i bogatoj istoriji, uz značajno niže troškove.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Volonturizam – Kombinacija putovanja i pomoći drugima

0
Volonturizam volonteri turisti čiščenje
Photo: Pexels/Anna Shvets

U modernom svetu, koncept volonturizma postaje sve popularniji, naročito među mladima koji teže ne samo avanturi već i mogućnosti da ostave pozitivan trag na zajednicu koju posećuju

Volonturizam je spoj volonterskog rada i turizma, a cilj mu je pružanje pomoći zajednicama dok istovremeno omogućava učesnicima da istraže nove destinacije.

Jedna od najvećih prednosti volonturizma je njegova dvosmerna korist. Sa jedne strane, lokalne zajednice dobijaju neophodnu pomoć, bilo da je reč o obrazovanju, zdravstvenoj nezi ili očuvanju životne sredine. Sa druge strane, volonteri stiču neprocenjivo iskustvo, uče o različitim kulturama, razvijaju empatiju i usavršavaju veštine timskog rada.

Takođe, volonturizam može doprineti podizanju svesti o globalnim problemima kao što su siromaštvo, klimatske promene ili neadekvatan pristup obrazovanju. Volonteri postaju ambasadori tih problema u svojim zajednicama, šireći ideje o solidarnosti i zajedničkom rešavanju izazova.

Kritike volonturizma

Međutim, volonturizam je često kritikovan, skeptici često ukazuju na rizik od površnog pristupa problemima. Ukoliko volonteri nisu adekvatno obučeni, njihova pomoć može biti više štetna nego korisna. Pored toga, komercijalizacija volonturizma često dovodi do situacija gde kompanije profitiraju na račun stvarnih potreba lokalnih zajednica.

Druga česta kritika odnosi se na tzv. „kompleks spasitelja“, ideju da volonteri donose rešenja za zajednice u razvoju, zanemarujući lokalne resurse i znanja. Rešenje je u partnerskom pristupu, gde volonteri rade zajedno sa lokalnim stanovništvom kako bi se stvorila održiva rešenja.

Kako praktikovati odgovoran volonturizam?

Odgovoran volonturizam podrazumeva pažljiv izbor programa i organizacija. Pre nego što se odluče za volontiranje, potencijalni učesnici bi trebalo da istraže projekte i provere da li oni zaista doprinose zajednici. Pored toga, volonteri bi trebalo da imaju realna očekivanja o svom doprinosu i da budu spremni na učenje.

Važno je i obezbediti da takvi projekti ne narušavaju lokalnu ekonomiju. Na primer, donacija ili zapošljavanje lokalnih radnika često ima dugotrajniji i pozitivniji efekat nego privremeni dolazak stranih volontera.

Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.

Volonturizam, kada se praktikuje odgovorno, može biti moćan alat za stvaranje pozitivnih promena. Povezivanjem putovanja i volonterizma, učesnici ne samo da pomažu drugima, već i postaju bogatiji za jedinstvena iskustva koja oblikuju njihovu ličnost. Ipak, važno je pristupiti ovom konceptu sa pažnjom, poštovanjem prema zajednicama i željom za istinskim doprinosom.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Rekordna godina za Kvarner – Uspeh celogodišnjeg turizma

0
Hrvatska Kvarner
Autor: Luka Tabako

Kvarner je završio 2024. godinu sa odličnim turističkim rezultatima potvrđujući svoju poziciju kao atraktivna celogodišnja destinacija. U decembru 2024. godine je zabilježen rast noćenja od čak 5%, dok su brojevi za celu godinu na nivou odlične 2023. godine

Turizam na Kvarneru beleži izuzetne rezultate, a 2024. godina je proglašena rekordnom, pre svega zahvaljujući uspehu celogodišnjeg turizma. Ovaj region, poznat po raznolikosti ponude, od morskih destinacija do planinskih predela, uspešno je privukao posetioce tokom svih godišnjih doba.

U decembru mesecu je na teritoriji Kvarnera zabeleženo preko 60.000 turističkih dolazaka, što predstavlja rast od 4% u odnosu na decembar 2023. godine. Ukupan broj noćenja takođe je porastao. Sa 178.000 ostvarenih turističkih noćenja, to je povećanje od 5% u odnosu na isti jesec prošle godine.

Atraktivna i raznovrsna ponuda regije, poput adventa koji se organizuju širom Kvarnera, gastronomije i ostalih sadržaja, svakako su glavni motivi dolazaka gostiju. Najviše turista je bilo iz Hrvatske, njih je bilo 28%, nakon kojih slede gosti iz Austrije 18%, Slovenije 15%, Nemačke 10% i Italije i Mađarske sa po 3% udela.

Uspeh celogodišnjeg turizma

Što se tiče cele 2024. godine, Kvarner je posetilo 3.2 miliona gostiju i oni su ostvarili 18.1 miliona noćenja. Posebno treba navesti da je predsezona bila za čak 9% bolja od prošlogodišnje, pa se i u ovoj godini nastavio trend vansezonskih dolazaka. Tome su svakako doprineli sadržaji koji su stvoreni na destinaciji poput gastronomije, outdoora, zdravstvenog turizma i ostalih sadržaja.

Pored činjenice da se tokom letnjih meseci tradicionalno ostvaruje najveći broj noćenja, iz godine u godinu postižu se sve značajniji rezultati van glavne turističke sezone. Veliki broj dolazaka gostiju u pred i posezoni, kao i porast od 100% ostvarenih noćenja van glavne turističke sezone u poslednjih nekoliko godina potvrđuje da je Kvarner zaista destinacija koja ima svetlu budućnost u svim periodima godine.

Pored svega navedenog, treba navesti da je region Kvarner je i službeno dobio preporuku za usvajanje titule Evropske regije gastronomije u 2026. godini.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Thermana Laško slavi 170 godina postojanja

0

Kompanija Thermana Laško ove godine slavi jubilej 170 godina od kada je u Laškom otvoren prvi bazen sa jedinstvenom laškom termalnom vodom. Ovom jubileju pridružuju se još dva značajna jubileja više od 70 godina medicinske rehabilitacije i 70 godina radne terapije kao važnog stuba rehabilitacije

Istorijat Thermane Laško

Sve počinje davne 1845. kada su upravnici železnice Beč – Trst isplanirali da izgrade prugu kroz Laško zbog rezervi uglja u okolini. Prisustvo tople vode je bilo poznato, ali niko nije imao tehničko znanje da dođe do samog izvora termalne vode, koji se nalazio pet metara ispod korita reke. Tada je u Laško došao inženjer Leopold Rodel, nadzornik rekonstrukcije železničkog mosta. Prepoznao je ogromnu moć u toploj vodi, a ujedno je imao potrebna tehnička znanja, kao i sredstva za ovaj poduhvat. Tako su njegovi radnici 28. avgusta 1852. godine bušenjem stigli do termalne vode Laško. Kupoprodajni ugovor je sklopljen 1852. godine i prvi kupači su posetili bazen 1853. godine, a zvanično otvaranje bilo je 1. maja 1854. godine.

Nekadašnja slika današnje Thermane Laško u kojoj je dobrobit dom već 170 godina

Samo dve godine kasnije, dr Lorenc fon Štajn je otkupio banju sa ciljem da u nju privuče visok društveni sloj. Usledilo je nekoliko renoviranja, pa 1858. godine, bazen ponovo otvara svoja vrata. Doktor Štajn je u kupališnom parku zasadio egzotično i autohtono drveće, a ujedno je uredio senovite i sunčane bašte po ugledu na bečke parkove koje je ispunio mnogim statuama. Bečke dame i gospoda su počeli da dolaze u Laško na odmor.

Godine 1882. banju je kupio bečki milioner i strastveni sportista Teodor Gunkel, koji je ubrzo ušao u istoriju jer je 1883. godine ovde izgradio prvu hidroelektranu na slovenačkom tlu. Prema oglasima objavljenim u bečkim novinama, prva sijalica zasijala je upravo u Laškom. Pored toga Gunkel je bio prvi koji je spojio termalno i pivarsko nasleđe mesta i napravio posebno termalno pivo. Tokom Prvog svetskog rata banja je pretvorena u vojnu bolnicu, a park je postao vojni logor. Novi vlasnici su 1921. godine završili posleratnu obnovu i 1. jula 1923. godine ponovo otvorili banju pod novim nazivom Radio-Therma Laško. Banja je primala kako osiguranike, tako i samoplate, a ujedno su kupljeni medicinski aparati za hidroterapiju, kupke i zračenje. Broj pacijenata koji su koristili termalnu vodu Laško za ublažavanje raznih tegoba ubrzano je rastao.

Posle Drugog svetskog rata, potreba za rehabilitacijom pacijenata postaje još izraženija i lečilište se u narednim decenijama fokusira upravo na razvoj rehabilitacije. Veoma značajna prekretnica desila se 1953. godine kada je Zdravilišče Laško registrovano kao ustanova za medicinsku rehabilitaciju. U godinama koje su usledile, upravo su kvalitet terapija i stalna želja zaposlenih da se razvijaju i napreduju u oblasti terapija i medicinskih programa, utemeljili brend Zdravilišča Laško koje je 2002. godine postalo bogatije za Dom starih lica Laško i svojim programima dodao brigu o starima.

Vodimo vas u Laško, slovenački dragulj na Savinji

Pored gostiju na rehabilitaciji, u Laško su sve više počeli da dolaze i turistički gosti. Rodila se ideja o novom kompleksu Thermana Park. Proširenje programa podržano je i promenom imena. Iz Zdravilišča Laško, nastala je kompanija Thermana – kompanija blagostanja. U februaru 2008. godine otvoren je moderan bazen u novom objektu Thermana Park, čiji je prepoznatljiv simbol jedna od najvećih staklenih kupola u Evropi, a 2010. godine otvara svoja vrata i hotel Thermana Park****superior, dok se 2012. godine otvara kongresni centar u hotelu Thermana Park Laško sa najširom ponudom kongresnih usluga.

Danas Thermana Laško – kompanija za dobrobit, svoju misiju ostvaruje kroz brojne programe i usluge zasnovane na termalnoj vodi Laško i uz pomoć svojih predanih zaposlenih brine o zdravlju i dobrobiti svojih gostiju i pacijenata.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Sicilija Italija Kuće za 1 evro

Kuće u Italiji za 1 evro: Akcija još uvek traje

0
Zamislite da posedujete kuću u slikovitom italijanskom selu, a platili ste je samo 1 evro. Ova ponuda nije bajka, već deo inicijative "Case a...