15.7 C
Belgrade
nedelja, maj 5, 2024
Naslovna Blog Stranica 3

Lazar Radojković, šef recepcije Gorski Hotel & Spa

0
Milorad Janković, operativni direktor hotela Gorski

Kolege i bliski saradnici o Lazaru Radojkoviću imaju samo reči hvale. Govore da je izuzetno vredan i posvećen poslu, ali i da na njega uvek mogu da se oslone. Za sebe Lazar kaže da je dobar posmatrač, a nakon što sam imao to zadovoljstvo da ga upoznam, ja imam utisak da je aktivan i analitičan, jer nisu ni svi posmatrači isti. Jedno je sigurno, Lazar Radojković je izuzetno uspešan mladić koji svoje okruženje čini boljim. Pred njim je nadam se velika karijera, a pred vama još jedan pravi mladi lav

Lazar Radojković, šef recepcije Gorski Hotel & Spa

TU: Svi mladi lavovi imaju idole, koga bi vi izdvojili kao vašeg idola?
LR: Najbolji vodič za mene je moja porodica u celini uz koju sam razvio empatiju i naučio da treba uvek biti vredan, istrajan i iskren. Zahvaljujući kompaniji u kojoj radim, imao sam tu sreću da upoznam i da radim sa veoma profesionalnim i uspešnim ljudima. Izdvojio bih direktora Milorada Jankovića, od koga sam o poslu naučio puno stvari i imao prilike da sa njim radim pre-opening hotela.

TU: Kako izgleda vaš radni dan?
LR: Dan počinjem pregledom izveštaja i imejlova. Iako deluje kao da mi je svaki dan rutina što se tiče obaveza, znam da je svaki novi dan izazov za sebe i da će se razlikovati od prethodnog. Mi smo hotel koji radi tokom cele godine na atraktivnoj lokaciji. To zahteva konstanto unapređivanje svih segmenata i to je za mene lepota posla kojim se bavim.

TU: Šta je za vas pravi odmor?
LR: Zbog dinamike posla, gledam da svaki slobodan trenutak iskoristim pametno. Na primer, odlazak u prirodu i tišina mi pomažu da brzo napunim baterije. Ipak, pravi odmor je odlazak na duže putovanje. Tada koristim priliku da posmatram i naučim kako stvari funkcionišu na drugim mestima. To mi je uvek bilo korisno, privlačilo mi je dosta pažnje i delovalo relaksirajuće na mene.

TU: Šta je to što vas izdvaja od drugih?
LR: Svi smo mi posebni na svoj način i imamo svoje veće ili manje kvalitete, pa bi možda bilo bolje da neko od mojih saradnika odgovori na ovo pitanje. Mislim da je od krucijalnog značaja biti lojalan, uporan i predan poslu koji radiš. Trudim se da ostvarim svoje ciljeve uz konstantan timski rad. To su principi kojih se pridržavam i kojima se vodim.

TU: Šta je formula vašeg uspeha?
LR: Uvek sam se trudio da shvatim, odnosno da uđem u suštinu posla i da na kraju dam sve od sebe kako bih svaku situaciju mogao da iznesem na najbolji mogući način. Nikada ne okrećem leđa izazovnoj situaciji već je prihvatam sa zadovoljstvom. Predanost poslu i istrajnost su za mene svakako najbitniji faktori na putu do uspeha. Volim posao koji radim i to mi uvek daje energiju da napredujem i ostvarujem dobre rezultate.

TU: Šta biste poručili mladim lavovima koji tek dolaze?
LR: Ništa ne dolazi preko noći. Želja za učenjem i istrajnost su vrline koje uvek dođu do izražaja. Takođe, timski rad bih naveo kao ključnu stavku. Kada se uklope sve ove stvari na pravi način, tada svakako dolaze i pozitivni rezultati.

Tekst: Petar Vušurović

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Milano planira da zabrani prodaju sladoleda i pica nakon ponoći

0
Milano sladoled italija
Photo: Unsplash/Michelangelo Azzariti

U nastojanju da reši velike probleme sa bukom i komunalnim redom, Milano se sprema da zabrani kasnonoćne zalogaje. Ovaj rat protiv sladoleda i pice nije nov i mnogima se ne sviđa

Italijanski grad Milano predlaže novi zakon o zabrani prodaje sladoleda i pice nakon ponoći, u nastojanju da zaštiti „mir i zdravlje“ stanovnika. Gradska uprava je već predala zahtev, a ukoliko bude usvojen, stupio bi na snagu već sledečeg meseca.

Ovakva mera se ne sviđa mnogim stanovnicima grada, imajući u vidu da je sladoled integralni deo njihove kulture. Predlogom bi se zabranila sva hrana za poneti, odnosno za poručivanje. To uključuje i pice i pića, radnim danima nakon 12.30 i vikendom i državnim praznicima nakon 1.30 časova.

Ova nepopularna mera je neophodna kako bi se smanjile bučne grupe ljudi koje se okupljaju na ulicama i drže lokalno stanovništvo budnim. Cilj je, navode gradski zvaničnici, da se napravi balans između druženja i zabave i mira i spokoja stanovnika.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

Ovo nije prvi put da su pokušali da zabrane prodaju hrane posle ponoći. Gradske vlasti su još 2013. godine pokušale slično, ali su naišli na veliki otpor javnosti pa je predlog bio povučen pre glasanja, navodi Euronews.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Barselona skinula sa mapa autobusku liniju u cilju smanjenja broja turista

0
Koji gradovi uvode turističke takse u 2023. godini
Photo: iStock

Stanovnici Barselone su godinama delili svoje gradske autobuske linije sa turistima, kojih je u poslednjim decenijama sve više. Masovni turizam, posebno u centralnim gradskim četvrtima kao što je La Salut, naterao je meštane da donesu jednu odluku koja bi trebala da odvrati turiste i pomogne starijima, bar kad je prevoz u pitanju

Stanovnici poznate četvrti La Salut u Barseloni su godinama morali da dele svoju autobusku liniju sa velikim brojem turista. Linija 116 prolazi pored Gaudijevog parka, inače druge najposećenije atrakcije u gradu, i lokalno stanovništvo praktično ne može da je koristi.

Gradsko veće Barselone je primenilo novu taktiku kako bi stanovnicima La Saluta vratilo autobus. Linija broj 116 je izbrisana je sa svih onlajn mapa, i sa Google i sa Apple karata, navodi Euronews.

Stanovnici La Saluta su oduševljeni novim pristupom odvraćanja turista i borbom protiv masovnog turizma. Posebno je starije stanovništvo bilo ugroženo, jer nisu imali pristup mestima za sedenje, a često nisu mogli ni da uđu u prevoz.

Ovo nije prvi slučaj da se donose ovako drastične mere. Stanovnici Kanarskih ostrva kažu da je masovni turizam na prelomnoj tački. Oni već izvesno vreme žive u relativno nepodnošljivim uslovima, sve više ističući kako je “njihova beda i muka u stvari raj za turiste”.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

Oni planiraju proteste i štrajkove protiv prekomernog turizma. Aktivisti kažu da su meštani prisiljeni da spavaju u svojim automobilima, pa čak i pećinama. Svi prostori se koriste kao smeštajne jedinice za izdavanje turistima. Pokretači kampanje kažu da neodrživ priliv posetilaca uništava život u gradovima. Jedna grupa aktivista čak planira i štrajk glađu zbog izgradnje dva nova hotela.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Jezero Komo naplaćuje ulazak turistima

0
Jezero Komo, idealna destinacija za odmor
Photo: iStock

Italija je dobro poznata turistima, i nudi jedan prilično sadržajan odmor. Bilo da tražite plaže i more, planine i doline, ova zemlja ima sve. Od modernog i užurbanog severa, preko centralnog gospodskog dela, sve do dremljivog i tradicionalnog juga, Italija je kao izmišljena za turiste, pa i nije čudo što je svi obožavaju. Međutim, da nije zlato sve što sija potvrđuje sve više destinacija koje se bore sa masovnim turizmom. One uvode određene uredbe, zakone koji ograničavaju broj turista, ali i nepopularne mere poput naplaćivanja ulaska u gradove. Pored Venecije, ulazak će biti naplaćivan i na jezeru Komo

Jezero Komo ima sve ono što jedan prosečan turista želi. Povučeno je od užurbanog gradskog života, nalazi se među brdima i planinama, i deli svoje mesto sa rekama i gradovima sa bogatim kulturno-istorijskim sadržajima.

Nalazi se u severnom delu zemlje, između grada Milana i granice sa Švajcarskom. Komo zauzima površinu od oko 146 kvadratnih kilometara, i sa dubinom od 410 metara jedno je od najdubljih jezera u Evropi. Jezero je nastalo radom lednika, i popularna je destinacija još od drevnih Rimljana.

Zahvaljući neverovatno blagoj mikroklimi i predelima u kojima se nalazi, jezero Komo ima taj neki poseban izgled i šmek. Komo je pre svega izuzetno atraktivna turistička destinacija božanstvene prirode, vrhunskog luksuza i sjajnih gastronomskih specijaliteta, i nudi puno kulturnih i umetničkih bisera.

Međutim, gradske vlasti su odlučile da uvedu naplatu ulaska turistima, posebno onim koji dolaze na jednodnevne izlete. Nažalost, takvih je najviše. Gradonačelnik grada Komo na jezeru Alesandro Rapinese planira da uvede naplatu ulaska sličnu onoj koju Venecija sprovodi. Takozvani “hit and run turizam je uzeo maha, u prevodu dođi, poseti i napusti, i takvi turisti donose malo prihoda a remete komunalni red.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

Za sada se ne zna kolika će cena ulaska biti, ali se zna da će se naplaćivati isključivo turistima koji dolaze na izlete. Ona neće biti naplaćivana turistima koji su smešteni u hotelima i pansionima. Takođe će biti naplaćivana u danima kada je turistički promet najveći, vikendima i državnim praznicima.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

UniCredit prelazi na Mastercard Touch Card™ sa funkcijama pristupačnosti za slepe i slabovide osobe

0
Mastercard Touch Card

Panevropska banka je prva bankarska grupa koja je lansirala karticu u velikom obimu na 12 tržišta i na svim proizvodima

Kao deo partnerstva sa Mastercard-om, UniCredit unapređuje sve svoje debitne, kreditne i pre-paid kartice na Mastercard Touch Card™, koja uključuje funkcije za slepe i slabovide osobe, čineći je pristupačnijom za sve klijente.

Kartice sa ovom novom funkcijom su sada dostupne u Italiji i biće postepeno uvedene tokom 2024. u svih dvanaest zemalja u kojima banka posluje, pokrivajući oko 20 miliona kartica.

Dizajn Mastercard Touch Card™ zasnovan je na sistemu bočnih ureza koji pomažu klijentima da identifikuju pravu karticu samo dodirom. Izraziti zarez pomaže korisnicima sa oštećenim vidom da razlikuju svoje platne kartice.

Kartica je dizajnirana da poveća nezavisnost osobama sa oštećenjem vida prilikom plaćanja putem interneta ili u prodavnicama. U Evropi se procenjuje da ima više od 30 miliona slepih i slabovidih osoba. U proseku jedan od 30 Evropljana doživi gubitak vida.

Inkluzija je sastavni deo UniCredit kulture i društvene strategije, a ova inicijativa naglašava posvećenost banke negovanju inkluzivnijeg društva bez prepreka.

U skladu sa ESG principima banke, kartica je takođe napravljena od recikliranog PVC-a, pri čemu je na svakoj kartici utisnut Mastercard Sustainable Card Badge, koji potvrđuje njene akreditive za održivost.

Alberto Palombi, direktor Rešenja za plaćanja Grupe, UniCredit, rekao je: „UniCredit i Mastercard su čvrsto fokusirani na budućnost. Naše partnerstvo, kombinujući UniCredit mrežu evropskih banaka i inovacija, sa Mastercard-ovom ekspertizom u plaćanju karticama, omogućava nam da pružimo jedinstveno, besprekorno rešenje za sve naše evropske klijente, koje je u isto vreme inkluzivno i održivo. Osnaživanje naših zajednica znači osigurati da svi imaju pristup finansijskim alatima koji su im potrebni. Zbog toga sa zadovoljstvom najavljujemo integraciju ureza u naše kartice za slepe i slabovide klijente, koje su napravljene od sertifikovano održivih materijala. Banke imaju ključnu ulogu u oblikovanju boljeg sveta, a ovo je još jedan način na koji želimo da pokažemo našim klijentima da smo tu da ih podržimo.”

„Uključivanje leži u srži Mastercard vrednosti, a Mastercard Touch Card™ predstavlja primer naše posvećenosti standardima u platnim karticama, promovišući inkluzivnost. Oduševljeni smo što radimo sa cenjenim partnerom kao što je UniCredit na pružanju rešenja usmerenih na potrošače koja poboljšavaju dostupnost za sve“, rekao je Mark Barnet, predsednik Mastercard Europe.

Pročitajte više o Mastercard Touch Card™ kartici ovde.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Amsterdam zabranio izgradnju novih hotela

0
Amsterdam
Photo: iStock

Amsterdam je više puta pokušao da se distancira od imidža destinacije koja služi isključivo za zabavu. Međutim, to nije uticalo na turiste, i čelnici grada sada pokušavaju da promene pristup. U nameri da svedu broj novih turističkih noćenja na minimum, jer je masovni turizam u ovom gradu promenio sve ono lepo što turizam predstavlja, gradske vlasti su morale da uvedu jednu drastičnu meru

Amsterdam je zabranio izgradnju novih hotela u svom poslednjem pokušaju suzbijanja masovnog turizma. Ideja iza ovakve mere je krajnje humane prirode, oni žele da zadrže grad funkcionalnim i prijatnim i za stanovništvo i za turiste. Nove hotelske zgrade i kompleksi će morati ili da budu na periferiji grada ili da sačekaju neko bolje vreme.

Gradske vlasti su takođe ograničile broj noćenja turista u hotelima na 20 miliona godišnje. To bi za početak iznosilo smanjenje za oko 10%, iako je udruženje građana tražilo da se broj noćenja smanji na maksimum 12 milona godišnje.

Ostale mere se odnose na povećanje boravišnih taksi i ograničenja platformama za iznajmljivanje smeštaja, kao što je Airbnb. Ovakve uredbe nisu novost, i sa vremenom će postajati sve oštrije i ozbiljnije. Amsterdam od velikog broja turista ne može da funkcioniše. Kao poslednje rešenje se pominje i izmeštanje čuvene gradske četvrti crvenih fenjera na periferiju.

Prema novim pravilima gradskog veća, izgradnja novog hotela u Amsterdamu biće moguće samo u slučaju da se zatvori neki drugi već postojeći hotel. Nove nekretnine predviđene za turiste neće moći da povećaju broj mesta za spavanje, i sve će morati da budu korisne za grad i zajednicu, navodi Euronews.

Zašto su studijska putovanja važna za profesionalce u turizmu, saznajte više.

To podrazumeva održivost, maksimalno korišćenje obnovljivih izvora energije, štednju i ekološku osvešćenost. Novi hoteli koji su u izgradnji ili imaju već validne dozvole biće izuzeti od zabrane.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

U sredu počinje Sarajevo Tourism Summit 2024

0
Sarajevo Tourism Summit 2024

U sredu počinje drugo izdanje jednog od najvažnijih regionalnih turističkih foruma, Sarajevo Tourism Summit 2024. Business Concierge Center, prvi i jedini concierge servis u Bosni i Hercegovini, u saradnji sa agencijom Topcom Sarajevo, s ponosom najavljuje 2. Sarajevo Tourism Summit, najvažniji internacionalni turistički događaj u Bosni i Hercegovini posvećen turizmu. Summit će se održati 24. i 25. aprila 2024. godine u sarajevskim hotelima Holiday i Europa

Najavljen je dolazak više od 50 vrhunskih internacionalnih predavača, panelista i master class instruktora, više od 300 gostiju iz Bosne i Hercegovine, regije i ostatka Evrope. Summit će ponuditi dinamične panel diskusije, analize slučajeva i prezentacije, a prvog dana panel teme će obuhvatiti „Investicije u turizmu“, „AI / Veštačku inteligenciju u turizmu“, „Održivi turizam“ i „Brand & Trend“.

U večernjim satima organizatori su pripremili za sve učesnike cocktail networking event u Hotelu Europa, pod pokroviteljstvom Raiffaisen banke.

Drugi dan Summita, 25. aprila 2024., započinje uvodnim predavanjem Roba Davidsona, jedog od najboljih stručnjaka kongresne industrije koji dolazi iz Londona a na temu „MICE potencijali Bosne i Hercegovine“. Potom slede paneli na teme „Future of MICE“ – Budućnost kongresne industrije, „Uticaj medija i društvenih mreža na turističke trendove“, „Inovacije u turističkom transportu“ i „Iskustva u turizmu kroz promociju lokalne kulture“.

Organizatori 2. Sarajevo Tourism Summita posebnu su pažnju posvetili edukaciji i razvoju mladih talenata u turističkoj industriji. Stoga su osigurali određeni broj besplatnih kotizacija za učenike i studente koji studiraju turizam na fakultetima u Sarajevu te za učenike srednje turističke škole. Ova inicijativa pruža priliku mladima da se povežu s iskusnim profesionalcima, steknu dragocena iskustva i prodube svoje znanje o turističkoj industriji. Takođe, omogućuje im da učestvuju u panel diskusijama i drugim događajima tokom Summita, doprinoseći njihovom profesionalnom razvoju i inspirišući ih da budu budući lideri u turizmu.

Enis Hadžimujić, idejni tvorac Summita i direktor kompanije Business Concierge Centera, ističe kako je Summit prilika za razmenu ideja, iskustava i najnovijih trendova u turizmu. Organizatori žele stvoriti platformu koja će podstaći inovacije i podržati razvoj turističke industrije u Bosni i Hercegovini, ali i celoj regiji. „Očekujemo da će Sarajevo Tourism Summit postati nezaobilazna tačka susreta za stručnjake, preduzetnike i zaljubljenike u turizam. Vidimo se u Sarajevu!“

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Zdravo i ukusno bez mesa

0

Konzumacija mesa u Srbiji je u konstantnom opadanju i po najnovijim podacima je negde oko 41 kg godišnje po glavi stanovnika. To je znatno ispod evropskog proseka koji je 72 kg, čak je manje i od svetskog proseka koji je oko 49 kg. U poređenju sa Slovenijom, Hrvatskom i Crnom Gorom koje konzumiraju oko 75 kg po glavi stanovnika godišnje, ili Australijom i SAD gde stanovnik prosečno pojede više od 100 kg mesa godišnje, Srbija je maltene vegetarijanska zemlja!

A kako i ne bi, kad su naša tradicionalna jela, u stvari – vegetarijanska: cicvara, popara, kačamak, belmuž, proja, komplet lepinja, pite, gibanice, zeljanice, krompiruše, prpeć, prebranac, tavče gravče, ajvar, urnebes, ljutenica, sataraš,  podvarak, posne sarme, suve paprike, pohovane tikvice, pečurke na žaru, gulaš od pečuraka… Ihaj!

Veganstvo, vegetarijanstvo i post

Godinama unazad sve je više vegetarijanaca i vegana svuda u svetu, danas se smatra da ih je u Evropi oko 2-3 odsto ukupnog stanovništva. U Srbiji ovaj trend takođe raste, ali se ovakva vrsta hrane, koja je slična posnoj, ali ima razlike, uglavnom mogla naći po pekarama i u kafanama.

Za početak, da objasnimo sve ove pojmove. Vegetarijanci ne jedu meso i ribu, ali jedu mlečne proizvode i jaja, ili jedno od ta dva. Veganska ishrana podrazumeva samo povrće i voće. Postoji i peskatarijanizam (od italijanske reči za ribu – pesce) koji je kao vegetarijanizam, ali sa ribom i morskim plodovima. Pravoslavni post najsličniji je veganstvu, s tim što je riba dozvoljena određenim danima. Pošto mnogo ljudi u Srbiji posti svake srede i petka, kao i tokom godine kada su utvrđeni višednevni postovi, ugostiteljski objekti uvek na jelovniku imaju nešto posno. A vegetarijanska jela su nam tradicionalna, iako možda nismo ni svesni, pa su ona nekako ostala u kafanskoj ponudi i po pekarama. Lokali specijalizovani za vegetarijansku i/ili vegansku ishranu nude nešto drugačije, malo egzotičnije.

Dušica Tomić

Veganski restorani kod nas

U svetu je porast vegetarijanizma i veganstva počeo da se oseća tokom pandemije i sada je sve više ljudi koji ne jedu meso. Mnogi to rade zbog zdravlja, mnogi zbog životinja, neki zbog ekologije, a nekima je jednostavno ta hrana mnogo zanimljivija i raznovrsnija. Šta god da je razlog, primetno je i da je u Srbiji sve veći broj onih koji ne jedu meso ili nikad, ili pokušavaju da smanje, pa su se tako pojavili i mnogi lokali sa ovakvom kuhinjom. Većina ih je u Beogradu, međutim ima ih u celoj Srbiji. Uglavnom su to take-away lokali, ali polako ali sigurno, pojavljuju se i pravi fine dining veganski restorani.

Jedan takav je Ahimsa Vega-yoga, veganski restoran na Dorćolu u Beogradu. Vlasnica ovog restorana Dušica Tomić nakon trideset godina rada i života u Njujorku, vratila se u rodni grad i otvorila veganski restoran. U Njujorku je radila u modnoj industriji, mnogo je putovala i probala sva jela sveta, a onda je pre nekoliko godina počela da se bavi jogom.

– Išla sam u Americi na radionice, na seminare, a desilo se da je jedan od glavnih ljudi za jogu naš čovek i tako sam od njega mnogo naučila, o zdravlju, o ishrani i zdravom životu uopšte. Kada smo muž i ja odlučili da se vratimo u Beograd, za vreme pandemije, otvorili smo mali veganski lokal na Vračaru, jer smo oboje s Vračara. U početku smo radili samo dostavu, ali posao se širio, ljudi su tražili da mogu negde da sednu i pojedu i tako smo na kraju prešli u ovaj veći lokal u Cara Dušana. Sada je ovo pravi restoran, služimo i vino (uglavnom domaćih proizvođača), a sa baštom možemo da primimo oko pedeset gostiju – objašnjava Dušica.

Njihovi klijenti su različiti i nisu svi vegani. Od jela se trude da imaju za svakog po nešto, i lazanju sa tofuom i karfiolom, i ćevap u somunu od graška i pasulja.

– Kod nas dolazi specifična klijentela, imamo i ljude sa netolerancijom na gluten i laktozu, i vegane, i one koji bi jednostavno da pojedu nešto zdravo. Nisu ni kafu poručivali, sve do skoro. Ako mi verujete, najprodavaniji proizvod nam je rtanjski čaj – kaže Dušica.

Ivana Jovanović

Dobar glas daleko se čuje

Ljudi koji ne jedu meso povezuju se preko društvenih mreža u celom svetu. Aplikacije kao što je Happy Cow daju mogućnost svakom vegetarijancu da pronađe lokal u bilo kojoj zemlji, na bilo kom kontinentu. Tako se, zahvaljujući preporukama, brzo proširio glas i o Smoothie Shop-u u Nišu koji već godinama drži Ivana Jovanović, nutricionista.

– Otvaranjem Smoothie Shop-a pokrenula sam, kako kod sebe, tako i kod mnogo mojih klijenata, promenu u načinu ishrane, a samim tim i promenu u načinu života. Pre otvaranja radnje sam se, nažalost, susrela sa dijagnozom karcinoma na grliću materice, zbog čega sam prešla na sirovi način ishrane. U tim momentima nedostajala mi je upravo ovakva ponuda u našem gradu. Razlog je svakako bila dijagnoza, a sa druge strane vodila me je misao o stvaranju nečeg novog i specifičnog i u načinu pripreme hrane, i u odnosu sa mušterijama – počinje svoju priču Ivana.

Niš je poznat po roštilju i sigurno joj nije bilo lako da pokrene lokal u kome se sprema sirova i veganska hrana. Ipak, kako kaže, mnoge njene mušterije upravo su vlasnici kafana, restorana i brzih hrana.

– Moji klijenti su u većini slučajeva ljudi koji žele promenu u ishrani, ljudi koji treniraju, poste, brinu o svom telu, prazauzeti su, a željni promena, ponajmanje je tu vegana i vegetarijanaca, verovali ili ne – kaže Ivana.

Igor Angelov

Prvo je kuvao za druge, a sada i za sebe i za druge

Igor Angelov vlasnik i glavni šef veganskog restorana Vegangelov u Gospodar Jovanovoj u Beogradu dvadeset godina kuvao je u raznim beogradskim restoranima ali je kuvajući za druge, dogurao do 120 kg i morao je da smrša. A onda se 2021. odvažio i otvorio veganski restoran.

– Kada se odlučite za ovakvu hranu, otvaraju vam se novi horizonti, za ove dve i po godine koliko imam restoran naučio sam još milijardu stvari. Ovo je zdrava hrana, biljna, sveža, jelovnik redovno menjamo, a imamo mnogo kuvanih jela na vodi, koja su izuzetno ukusna – tvrdi Igor.

Na jelovniku Vegangelov restorana nema veganskih burgera, kobasica i slično, već su tu autorska jela sa, ponekad, zbunjujućim imenima. Tako na meniju možete naći i jela pod nazivom „Rolling Stones“ (jer je Igora to što je pravio oblikom podsećalo na kamenje), ali ima i klasičnih pasti, azijskih jela kao ramen ili nazi goreng, spremljenih na neki njegov način, kao i rižota u kojima umesto putera i parmezana koristi kremu od suncokreta.

–  Naši gosti su ljudi koji žele da se zdravo hrane, najmanje tu ima vegana. U poslednje vreme sve je više i onih koji dolaze tokom posta. Naravno, imamo i mnogo stranaca. Uglavnom nam dolaze ljudi koji žele da probaju nešto drugačije, na primer više puta sam od naših ljudi čuo komentare za komorač, da nisu ni znali da može tako lepo da se spremi – objašnjava Igor.

Ni kod njega, ni u drugim veganskim/vegetarijanskim restoranima pušenje nije dozvoljeno, mnoga jela su takođe i bezglutenska, delimično organska, ova mesta obično ne rade do kasno u noć, u njima se ne pušta glasna muzika, a kućni ljubimci su dobrodošli. Gosti su verni, oni svoje utiske šire društvenim mrežama, a na kraju su svi na dobitku – zdravija nacija, zdravija životna sredina, a sve ukusno i orignalno. Prijatno!

Zdravija ishrana i za decu u školama

Ako se prošetate po gradu i pogledate ko sedi u ovoj vrsti restorana, to su u velikoj većini žene, vitke i starije od trideset godina. Ima i muškaraca, ali mnogo manje i uglavnom su dosta stariji. Devojaka ima retko, a mladića skoro uopšte. Izgleda da svest o sopstvenom zdravlju dolazi kasnije, ili je možda ipak neobrazovanje u pitanju.

– Kod dece školskog uzrasta ogromna je ponuda brzih i termički jako obrađenih obroka i mislim da je veliki problem nesvesnost o lošoj ishrani, upravo kod dece. Verujem da svako dete u školi zaslužuje bar jedan zdrav obrok i moja misija je da to postignem. Već postoje osnovne škole u Nišu sa kojima radim i one sa kojima sam u pregovorima i planiram da ih u budućnosti bude što više – zaključuje Ivana Jovanović.

Tekst: Bojana Ilić

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Egejska regija Turske: Raj za sladokusce i ljubitelje vina

0
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Photo: TGA

Kada kažemo maslinovo ulje, morski plodovi i vina raskošnog ukusa, najčešće pomislimo na zemlje Mediterana. Ali, ako ovog proleća i leta planirate da se zaputite u Tursku, znajte da je egejska regija ove zemlje pravo gastronomsko i vinogradarsko čudo!

Egejska regija Turske nudi jedinstveno gastronomsko iskustvo koje odlikuje vekove tradicionalne kulinarske kulture, a ujedno je jedno od najvažnijih mesta u zemlji za održivu kuhinju. Kulinarsko nasleđe ove regije uključuje ukusna maslinova ulja, niz autohtonih biljaka i povrća, sveže morske plodove, staru tradiciju proizvodnje vina i put od farme do stola. U skorije vreme, region je poznat i po svojim priznatim restoranima, od kojih mnoge vode talentovani mladi kuvari koji služe nove adaptacije klasičnih jela. Vodič Michelin prepoznao je nekoliko restorana u Izmiru i Bodrumu, dve popularne egejske lokacije, kao mesta sa raznovrsnim i visokokvalitetnim jelovnicima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Photo: TGA

Krenite na kulinarsko putovanje duž turske obale Egejskog mora

Maslinovo ulje

Zbog povoljne klime i geografije, obala Egejskog mora je oduvek bila jedan od regiona sa najvećom proizvodnjom maslina u Anadoliji. Ova duboko ukorenjena kultura i istorija uzgoja takođe objašnjava zašto je egejska kuhinja oblikovana oko maslina i maslinovog ulja i zašto su baš ove namirnice u središtu egejske kuhinje. Maslinovo ulje, aromatizovano začinskim biljem poput majčine dušice, ruzmarina ili mente, je osnova za doručak na Egejskom moru kao preliv za sveže pečen hleb, a sa druge strane dodaje ukus, zdravlje i lakoću salatama, predjelima i glavnim jelima za ručak i večeru.

Ovde se povrće kao što su boranija, patlidžan i artičoka, vesnici proleća, pretvaraju u čudesno ukusna jela sa maslinovim uljem koje čuva tajnu dugovečnosti. Drugi poznati ukusi u egejskoj kuhinji potiču od egejskog bilja iz regiona. Festivali se organizuju u čast ukusnog i lekovitog bilja kao što su čičak (tur. Sevket-i bostan), špargle i maslačak koji se mešaju sa ukusnim maslinovim uljem i služe kao glavna jela ili kao predjelo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Photo: TGA

Riba

Naravno, egejska kuhinja obuhvata i bogatstvo plodnog Egejskog mora. Od Ajvalika do Alačatija, i od Bodruma do Datče, restorani u egejskim obalnim gradovima nude najsvežije morske plodove, uključujući oradu, brancina, škarpinu, ostrige, hobotnice, lignje i škampe. Jela od hobotnice i lignji, tepsije sa škampima i sezonska riba na žaru čine nezaboravnu večeru.

Vekovi vinogradarstva

Uz rakiju (tur.rakı), ukusna vina napravljena od lokalnog egejskog grožđa najbolja su pratnja morskim plodovima. Zbog svog tla i klime, Egejsko područje se smatra jednim od najpoželjnijih geografskih područja na svetu. Gde god da putujete u regionu, putevi će vas odvesti do vekovima starih vinograda i njihovog raskošnog grožđa i vina. Na svom putovanju na Egejsko more možete istražiti ove vinograde i napraviti izvanredna otkrića. Možete probati mnoga međunarodno poznata turska vina u Urli, gde se nalaze neke od izmirskih vinogradarskih ruta i restorana sa Michelin zvezdicama; u Širindžeu, koji je prošle godine UN Turizam proglasio „Najboljim turističkim selom“; i u Bodrumu,

vrhunskoj destinaciji za odmor u Turskoj. Bozdžada takođe nudi raznovrsna vina, uključujući crvena od endemskog grožđa Kuntra i Karalahna i bela iz Čavuša i Vasilakija. Urla, poznata po svojim vinogradima, nudi lokalne sorte grožđa kao što je Bornova Misketi i ukusna vina napravljena od grožđa Foča Karasi i Gajdura, koja su spasena od izumiranja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.
Photo: TGA

Fine dining

Egejska regija Turske može se pohvaliti brojnim finim restoranima. Poslednjih godina, inovativni kuvari su otvorili vrhunske restorane koji oslikavaju ekološku i kulturnu održivost egejske kuhinje kroz proizvode i tradiciju ovog plodnog regiona.

U tom kontekstu, posebno u okrugu Urla u Izmiru, jednoj od najpopularnijih turističkih destinacija u regionu, možete probati lokalna jela u restoranima prema konceptu od farme do stola i pristupu bez otpada. Michelin vodič dodaje Urlu u Izmiru i Bodrum u Mugli, kao još jednu dobro poznatu  gastronomsku destinaciju.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Novi trendovi u ugostiteljstvu, budućnost restorana

0

Svet ugostiteljstva je u stalnom pokretu, a inovacije i trendovi menjaju način na koji jedemo, naručujemo hranu i razmišljamo o tome šta stiže na naš tanjir. Pandemija je trajno transformisala naše ponašanje u ishrani, a inovativni restorani i usluge nude nove ideje i rešenja kako bi zadovoljili te naše nove želje. Od hiperpersonalizovanog iskustva do fokusiranja na održivost i zdravlje, evo nekih od najuzbudljivijih svetskih trendova koji će definisati gastronomiju budućnosti

Virtuelni restorani – nova era ugostiteljstva
Restorani samo za dostavu, poznati i kao virtuelni restorani, rastući su trend, naročito od pandemije. To su kuhinje koje nemaju fizički prostor za goste i fokusiraju se isključivo na onlajn porudžbine. Ovo omogućava poznatim restoranima da prošire svoj domet bez režijskih troškova tradicionalnog restorana.

Hiperpersonalizacija – doživljaj krojen po meri gosta
Gosti sve više vole da sami određuju šta će jesti i kako će izgledati njihova porudžbina. S lukom, bez luka, umesto krompira zeleniš, bezglutenski hleb, hladno mleko, toplo mleko, hamburger bez kiselih krastavčića… Ljudi žele da sami naprave svoje jelo ili piće i da ih niko ne osuđuje zbog toga. Zahvaljujući tehnologiji, otišlo se i korak dalje. Zamislite virtuelne kuhinje koje nude na primer vege burgere u kojima možete da prilagodite svaki sastojak putem aplikacije, od toga da li je burger od sočiva, pasulja ili soje, do preliva, a aplikacije mogu čak i da preporuče jela na osnovu prethodnih porudžbina ili afiniteta u ishrani!

Održiva gastronomija – dobro za planetu, dobro i za nas
Sve veći broj gostiju razmišlja o ekologiji i traži održivije opcije, a ekološki svesne prakse postaju norma. Restorani prihvataju održive prakse tako što nabavljaju lokalne sastojke, smanjuju bacanje hrane i nude opcije zasnovane na biljkama. Ovakve prakse donose korist planeti, a moraju da se razvijaju jer sve više kupaca želi robu koja je zasnovana na principima održivosti. Naročito se u restoranima cene jela od lokalnih sastojaka. Što ne znači da jela moraju biti tradicionalna, iz tog kraja. I tako stižemo i do sledećeg trenda

Svetska jela od lokalnih sastojaka – fuzija ukusa na domaćem terenu
Globalizacija je učinila da su nam dostupni sastojci iz celog sveta, proširila je naše palete, kao i potražnju za autentičnim ukusima. Ali, umesto da samo reprodukuju tradicionalna, internacionalna jela, restorani koriste lokalne, sezonske sastojke i stvaraju jedinstvene fuzije ukusa. Ruku na srce, ovo Kinezi rade već decenijama i u različitim zemljama ista kineska jela imaju različite sastojke. Zato u Srbiji u svim kineskim jelima ima kupusa, dok u Australiji stavljaju bundevu. Bez obzira, ove fuzije ukusa otkrivaju nove kombinacije, tako nastaju inovativna jela, a u kombinaciji sa lokalnim proizvodima, pruža se podrška lokalnim proizvođačima i minimizira uticaj na životnu sredinu.

Velnes na tanjiru – hrana kao lek
Zdrava hrana više nije trend, već stil života. Ljudi su sve više fokusirani na zdravlje i dobrobit, a hrana u tome igra sve veću ulogu. Ističu se jela bogata hranljivim sastojcima koji poboljšavaju imunitet, smanjuju stres, restorani sarađuju sa nutricionistima u kreiranju zdravih jelovnika. Veganske i opcije bez glutena već su uobičajene, promovišu se probiotici i fermentisana hrana, a neki restorani čak nude časove joge ili sesije meditacije pre obroka. 

Začini i sosovi brendiranih restorana – poboljšanje prodaje
Kako restorani traže dodatne tokove prihoda osim služenja ručka ili večere, sve se češće na tržištu pojavljuju flaširani začini i sosovi brendiranih restorana. Ovo je dobar način da se gostima omogući da uživaju u omiljenim ukusima i kod kuće, a dobar je i marketing, jer podstiče lojalnost gostiju. Flaširanje sosova je takođe odličan način za restoran da iskoristi sve sastojke. 

Vina sa nižim procentom alkohola – hedonizam bez posledica
Sve veća je potražnja za lakim vinom i pićima sa nižim sadržajem alkohola. Ova vina nude puno ukusa i arome, ali sa manje alkohola, što ih čini savršenim za one koji žele da uživaju u piću uz hranu, a bez negativnih efekata alkohola.

Veliki ovali za veliko društvo
Ako su mali tanjiri definisali prošlu deceniju, sada dolaze na red velike porcije namenjene za deljenje, što je savršeno za parove, porodice ili bilo koje veće društvo. Ovaj trend podstiče druženje i interakciju, a gosti su u prilici i da isprobaju brojne specijalitete. S druge strane, restoranima je ovo veoma isplativo jer je lakše za pripremu i uslugu, a vizuelno je primamljivo, privlači pažnju i lepo izgleda na fotografijama za društvene mreže. Mada, ovali sa mešanim predjelom ili roštiljem, pečenje ispod sača i kotlići sa ribljom čorbom u kafanama kod nas nikad nisu ni izašli iz mode. Izgleda da su kafane uvek u trendu!

Jedno je sigurno – svet ugostiteljstva stalno evoluira, transformiše se i donosi uzbudljive inovacije. Ugostiteljska industrija kreće se prema budućnosti koja je fokusirana na zdravlje, održivost, personalizaciju i društvenu odgovornost. Dakle, pripremite se da se upustite u personalizovanu kulinarsku avanturu koja je dobra i za vas, i za planetu! 

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Tekst: Bojana Ilić

Poslednje objave

Balon klub Zagreb

Balon klub Zagreb

0
Balon kub Zagreb osnovan je 1998, začetnik je i lider u balonaštvu na prostoru Hrvatske, ali i regiona, a trenutno je jedini komercijalni operater...