22.2 C
Belgrade
nedelja, jul 27, 2025
Naslovna Blog Stranica 122

Lonely Planet: Hrvatska među 10 najboljih zemalja za 2024.

0
Hrvatska među 10 destinacija koje treba posetiti
Photo: iStock

Globalni vodič za putovanja Lonely Planet svake godine dodeljulje prestižne nagrade destinacijama širom sveta koje su rezultat odabira kreiranog na osnovu predloga brojnih stručnih autora ovog vodiča. U ovoj godini, Hrvatska je svrstana među deset najboljih zemalja za narednu 2024. godinu

Lonely Planet je povodom obeležavanja 50. godišnjice objavio popis 50 najboljih svetskih destinacija u pet kategorija. Hrvatska se našla među 10 najboljih zemalja, kao destinacija koja obavezno treba da se poseti u 2024. godini.

Ovo priznanje potvrđuje status Hrvatske, kao kvalitetne i izuzetno lepe destinacije, čija je globalna prisutnost sve veća. Posebo je važna prirodna baština, bogata kultura, ali i ljubaznost ljudi, navodi HTZ. Lonely Planet opisuje Hrvatsku kao zemlju prelepe obale sa velikim brojem ostrva, zemlju sa gordim planinama i istorijskim gradovima.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lonely Planet (@lonelyplanet)

Ako vaše mediteranske fantazije uključuju opuštene dane uz tirkiznomore u senci drevnih zidina utvrđenih gradova, Hrvatska je pravo mesto da ih pretvorite u stvarnost, navodi Lonely Plnet. 

Posao, odmor i avantura na najlepšoj planini, saznajte više.

Pored Hrvatske, među najboljim zemljama nalaze se Mongolija, Indija, Maroko, Čile, Meksiko, Karibi, Benin, Uzbekistan i Pakistan. Pored popisa najboljih zemalja objavljene su i liste najboljih svetskih destinacija u kategorijama za najbolju održivu destinaciju, najbolji grad, najbolju regiju kao i u kategoriji destinacija s najboljom vrednosti za uloženi novac.

Više o tome možete pronaći na zvaničnoj internet stranici.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Digitalni detoks – lečenje šumom

0
Digitalni detoks – lečenje šumom

U doba kada tehnologija dominira svakim segmentom našeg života, ironično je da se čovek, biće koje je stvorilo ova digitalna čuda, sve više oseća otuđeno i preopterećeno. Prema nedavnim istraživanjima, prosečan čovek provodi više od 10 sati dnevno gledajući u ekrane – bilo da je reč o računarima, telefonima, televizorima ili tabletima. Još porazniji podatak je da mladi ljudi, generacija koja je rođena u digitalnom dobu, provode čak 85% svog slobodnog vremena unutar četiri zida, često udaljeni od svetlosti dana i svežeg vazduha. Gradovi, sa svojim zagađenim vazduhom, konstantnom bukom i svetlosnim zagađenjima, samo doprinose ovoj izolaciji

Međutim, dok se borimo sa gradskim „nečistoćama“, suočavamo se i sa novom vrstom zagađenja: digitalnim preopterećenjem. Elektro smog, prekomerna količina informacija, stalne notifikacije koje nas prekidaju – sve to doprinosi osećaju anksioznosti i potisnutosti. Sada, više nego ikada, postoji potreba da se čovek oslobodi ovih lanaca i vrati svojim korenima. Potreba za povratkom prirodi, za čišćenjem duše i tela od svih ovih nečistoća, nikada nije bila veća. Da li je možda vreme za digitalnu detoksikaciju? Ili je to trebalo da započnemo još pre 10 godina? Vreme da se ponovo otkrije značenje tišine, da se uživa u šetnji šumom, da se sluša šum vode i oseća dodir trave pod nogama?

Digitalni detoks – lečenje šumom

Ako zavirimo, bar na kratko, u statistiku, videćemo da su neki podaci poražavajući:
Prosečno vreme provedeno pred ekranom:
2020. godine, prosečna osoba je provodila oko 6-7 sati dnevno gledajući u ekrane. Ovo uključuje vreme provedeno na radnom mestu i slobodno vreme.

Evo i nekoliko opštih informacije koje su relevantne za Srbiju i Balkan:
Internet penetracija: Do 2022. godine, procenat ljudi koji koriste internet u Srbiji bio je veći od 70%. Slični procenti su zabeleženi i u većini zemalja Balkana.

Društvene mreže: Prema nekim izvorima, Facebook je i dalje dominantna društvena mreža u regionu Balkana. Međutim, Instagram i TikTok su brzo pridobili popularnost, naročito među mlađom populacijom.

Striming servisi: Uvođenje globalnih streaming servisa poput Netflix-a i HBO GO-a u ovom regionu doprinelo je većem broju sati provedenih pred ekranima, posebno tokom pandemije COVID-19.

Upotreba smartfona: Srbija, kao i ostale zemlje Balkana, zabeležila je porast u upotrebi smartfona. Veći broj stanovnika preferira pristup internetu preko mobilnih uređaja nego preko računara.

Spavate li ponekad u mrklom mraku?

Tako danas tema plave svetlosti i njenog uticaja na proizvodnju melatonina postaje vrlo popularna, posebno s obzirom na sveprisutnost ekranskih uređaja u našem životu. Plava svetlost, koju emituju ekrani elektronskih uređaja poput pametnih telefona, tableta, računara i LED televizora, je deo vidljivog spektra svetlosti i ima talasne dužine između 380 nm i 500 nm. Ova svetlost je efikasna u regulaciji našeg cirkadijalnog ritma, prirodnog unutrašnjeg sata koji reguliše san i budnost tokom 24-časovnog perioda. Evo kako plava svetlost utiče na proizvodnju melatonina:
Melatonin je hormon koji proizvodi epifiza (pinealna žlezda) u mozgu. Njegova proizvodnja raste u mraku i pomaže regulaciji ciklusa sna i budnosti.

Uticaj plave svetlosti: Kada smo izloženi plavoj svetlosti, posebno uveče, može doći do suzbijanja proizvodnje melatonina. Kao rezultat, može biti teže zaspati i imati kvalitetan san. Iako su različite studije istraživale ovu temu, Harvard je sproveo specifično istraživanje koje je pokazalo da izlaganje plavoj svetlosti može suzbiti proizvodnju melatonina dvostruko više od izlaganja zelenoj svetlosti i može pomeriti cirkadijalni ritam za oko 3 sata.

Kada govorimo o dugoročnim efektima, konstantna izloženost plavoj svetlosti, posebno uveče, može poremetiti cirkadijalni ritam, što može dovesti do problema sa snom, povećanog rizika od raznih zdravstvenih problema, uključujući gojaznost, dijabetes, depresiju i kardiovaskularne bolesti. Dovoljno?

Digitalni detoks – lečenje šumom

Kako da se zaštitite?

Mnogi savetuju da se izbegava upotreba ekranskih uređaja 1-2 sata pre spavanja.
Možete koristiti aplikacije ili postavke na uređajima koje smanjuju emisiju plave svetlosti uveče. Takođe, možete razmisliti o nošenju naočara koje filtriraju plavu svetlost ako provodite mnogo vremena pred ekranom.

Boravak u prirodi kao alternativa

Evo nekoliko ključnih tačaka na ovu temu.
Cirkadijalni ritam i prirodno svetlo: Naš cirkadijalni ritam, koji reguliše ciklus sna i budnosti, je duboko usklađen s prirodnim svetlosnim ciklusima. Provođenjem vremena napolju, posebno tokom dana, izlažemo se prirodnom svetlu, što može pomoći u usklađivanju ovog ritma. U tom smislu, boravak u šumi može pozitivno uticati na proizvodnju melatonina uveče, jer pomaže u regulaciji cirkadijalnog ritma.

Stres i melatonin: Postoji određena literatura koja sugeriše da hronični stres može smanjiti proizvodnju melatonina. S obzirom da boravak u prirodi, kao što je šuma, može smanjiti nivoe stresa i povećati osećaj opuštenosti, to može indirektno uticati na proizvodnju melatonina.

Šumsko kupanje (Shinrin-yoku): Ovaj japanski koncept označava „kupanje u šumskoj atmosferi“ ili provođenje vremena u šumi radi opuštanja i oporavka. Studije o shinrin-yoku pokazale su niz zdravstvenih koristi, uključujući smanjenje nivoa stresa, poboljšanje koncentracije i opšte poboljšanje raspoloženja.
Brojne su zdravstvene koristi, a jedno od objašnjenja za ove zdravstvene koristi je prisustvo fitoncida u šumama. Fitoncidi su prirodne supstance koje ispuštaju drveće i biljke. Smatra se da inhaliranje ovih supstanci može poboljšati imunološki odgovor i smanjiti nivo stresa.

Shinrin-yoku ne znači samo fizičku šetnju kroz šumu. To je više meditativna praksa u kojoj je cilj biti svestan svoje okoline, duboko disati, osluškivati zvuke prirode i stvarno se povezati s prirodnim okruženjem. Volimo da vozimo japanske automobile, pa što ne bismo probali i Shinrin-yoku, bar u ovim našim krajevima to nije toliko teško.

Digitalni detoks – lečenje šumom

Zdravstveni rizici

Istraživanje objavljeno u magazinu “Computers in Human Behaviour” pokazalo je da devet od deset osoba pati od sindroma fantomske vibracije, a reč je o trenucima u kojima vam se čini da vam mobilni telefon vibrira ili zvoni u džepu. Nedavna istraživanja pokazala su da 90 % studenata ima ovaj sindrom.

I na kraju, da kažem i ono što sve češće svi mi izgovaramo:

Ništa bez Sunca! Izlaganje prirodnom svetlu je ključno za sintezu vitamina D u koži, a sunčeva svetlost je najefikasniji izvor ovog vitamina. Za regulaciju cirkadijalnih ritmova i proizvodnju melatonina, očima je potrebno izlaganje svetlu intenziteta od 1.000 do 2.000 lux-a dnevno. U zatvorenom prostoru, posebno daleko od prozora ili u osvetljenim prostorijama, intenzitet svetla često je samo između 100 i 300 lux-a, što je znatno niže od optimalne vrednosti. Već pomenuto istraživanje govori da 75% ljudi pati od nedostatka vitamina D.

Svi ovi zdravstveni rizici izgledaju kao sjajan razlog da isključimo svoje uređaje, praktikujemo digitalni detox i izađemo napolje, bilo da je u pitanju vaša bašta, lokalni park ili prirodno okruženje poput šume.
Ceo skup simptoma popularno je nazvan: tech neck – tehnološki vrat. Poznato???
U zavisnosti od ugla pod kojim je glava spuštena, manje ili više, vršite dodatno opterećenje vrata. Tako se prosečna težina glave, koja je oko 4,5-5,4 kg, u pravilnom uspravnom položaju “pretvara” u 12,2 kg ako je spustite samo 15 stepeni u odnosu na normalan položaj, a sa svakim stepenom spuštanja vrata – ova težina se povećava, da bi kod maksimalnih 60 odsto bila čak 27,2 kilograma! Sve češće čujem tu rečenicu: OTPADA MI GLAVA! KIDA ME VRAT!

Dakle, mogao bih sada ovde redom da nabrajam benefite boravka na otvorenom… Dvadeset minuta šetnje je kao šoljica kafe. Vežbajte napolju i sagorevaćete 5 % više kalorija… nivo kortizola (hormona stresa) je za 16 % manji kada šetate šumom u odnosu na gradsku šetnju i tako dalje.

Na kraju, umesto da nabrajam sve ove slučajeve, neka ovo bude poziv za vas, da idete u divljinu, da šetate kroz šumu, daleko od urbanih zvukova i mašina, daleko od zagađenja, da spavate u šatorima, na zemlji, u mrklom mraku, da uživate sa svojim ljubimcima, sa svojom decom, sa svojim prijateljima, da se kupate u jezerima i planinskim rekama, u morima, da punite pluća čistim vazduhom i da vam se roje najlepše misli u glavi.
Jer ipak, ne zaboravite jednu sjajnu krilaticu:
Život, to je tako mnogo vremena za tako malo stvari.

Tekst i foto: Vlada Đumić

Mogu li upozorenja kao na pakovanjima cigareta smanjiti konzumaciju mesa?

0
Meso
Photo: Unsplash/Eiliv Aceron

Grafički prikazi i fotografije koje upozoravaju na opasnosti od pušenja uticale su na to da pušaču razmotre svoje stavove u vezi sa tom navikom, u nekoj meri. Može li takav model da bude primenjen i kada je u pitanju meso i slični proizvodi?

Zdravstvena upozorenja na kutijama cigareta, uključujući fotografije obolelih organa, uticala su na smanjenje broja pušača širom sveta i povećanje razumevanja ljudi o zdravstvenim rizicima koji su mogući. Da li upozorenja kao na pakovanjima cigareta mogu smanjiti konzumaciju mesa?

Istraživači tržišta sugerišu da bi upotreba istog modela upozorenja moglo da smanji potrošnju mesa kod ljudi. Evropski parlament, kao i mnoge vlade, zalažu se za smanjenje količine mesa koju građani konzumiraju.

Konzumiranje previše mesa povezano je sa zdravstvenim problemima poput povećanog rizika od određenih vrsta raka, a mesna industrija u velikoj doprinosi klimatskim promenama.

Studija koju je proveo tim sa Univerziteta Durham u Ujedinjenom Kraljevstvu otkrila je da upotreba nalepnica upozorenja, sličnih onim na kutijama cigareta, može uticati na smanjenje konzumacije mesa.

Istraživači su testirali niz oznaka upozorenja na prehrambenim proizvodima koji sadrže meso. Oznake su uključivale grafičku sliku uz tekst, sa nekim upozorenjima o klimatskim promenama, zdravlju, ali i riziku od pandemija.

Uzorak od 1.001 odrasle osobe koja jede meso podeljen je u četiri grupe i prikazane su im slike obroka koje možete kupiti u restoranu, poput paste sa mesom, ribom, povrćem ili veganskim obrokom. Imali su oznaku zdravstvenog upozorenja, oznaku klimatskog upozorenja, oznaku upozorenja na pandemiju ili nisu imali oznaku, navodi Euronews.

Sve oznake su bile učinkovite u odvraćanju ljudi od odabira mesa u svojim obrocima. Oznake su smanjile izbor mesa za 7 do 10%, a pokazalo se da su učesnici najviše podržavali one oznake koje upozoravaju na klimatske promene.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

U budućnosti, bar su takva predviđanja, i meso će biti obeleženo kao i cigarete, slagali si mi sa tim ili ne. Sa univerziteta u Duramu kažu da već znaju da je konzumiranje mesa, posebno crvenog i prerađenog mesa, loše za zdravlje i da doprinosi zagađenju i klimatskim promenama. Dodavanje nalepnica sa upozorenjem na mesne proizvode moglo bi biti jedan od načina za smanjenje rizika za zdravlje i okolinu, njihov je zaključak.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Nudistički obilazak muzeja u Barseloni

0
Muzej umetnicka dela
Photo: Unsplash/Matteo Maretto

Da život imitira umetnost potvrđuje i Muzej arheologije u Barseloni, koji je nedavno imao jednu pomalo bizarnu akciju. Posetioci muzeja su, ne noseći ništa od odeće, samo u cipelama i patikama, obilazili muzej i divili se takođe „golim“ skulpturama

Muzej arheologije u Barseloni je otvorio svoja vrata prošlog vikenda i nudistima. Noseći samo cipele, posetioci su se počastili oblilaskom muzeja uživajući u postavci. Kako su naveli, ljudsko telo je po sebi sama umetnost, i ne treba se stideti toga. Obilazak muzeja više nikad neće biti isti…

Ovaj muzej je organizovao 90-minutni obilazak u saradnji sa Katalonskim naturističkim klubom. Turistički vodič, vođa grupe, je takođe bio bez odeće. Njihova ideja je bila da se ljudi osećaju potpuno isto kao i umetnička dela koja gledaju, gola i izložena očima javnosti.

Osnovna namera organizatora je bila distanciranje od konvencionalnih vođenih obilazaka i stvoranje atmosfere u kojoj posetioci mogu u potpunosti da urone u bit umetničkog dela koje gledaju. Na taj način, oni mogu osetiti duboku povezanost sa izvanrednim remek-delima.

Posao, odmor i avantura na najlepšoj planini, saznajte više.

Zalazeći dublje u koncept, internet stranica muzeja je objasnila da takva jedinstvena prilika omogućava da stojite usred umetničkih dela, okruženi drugim golim telima, kako bi intimnije razumeli izložene skulpture i slike.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Hotel Palas među najatraktivnijim MICE destinacijama na Jadranu

0
Hotel Palas, Petrovac – porodična oaza na obali mora

Hotel Palas u Petrovcu nalazi se na izuzetno atraktivnoj lokaciji uz samu obalu mora okružen prirodnim mediteranskim biljem. Smešten u raskošnom zelenilu pomorandži i maslina, jedan od najlepših hotela na Jadranu pruža gostima mogućnost jedinstvenog doživljaja. Sa njegovih terasa pogled se pruža ka plaži, moru i ostrvima Katič i Sveta Neđelja, koja su od obale udaljena samo kilometar, pa je uživanje u izlasku i zalasku sunca nezaboravan ugođaj koji se ne može prepričati, već se mora doživeti

Hotel Palas, Petrovac – porodična oaza na obali mora

Upravo zbog svoje lokacije, čarobnog prirodnog ambijenta, blage mediteranske klime, kao i celokupne ponude smeštajnih kapaciteta, konferencijskih sala, ekskluzivnog restorana i savremenog wellness & spa centra, hotel Palas u Petrovcu je idealan za MICE turizam.

U okviru ponude za održavanje poslovnih događaja, seminara i konferencija hotel Palas nudi nekoliko prostranih sala kao i široku uslugu za organizaciju koktela, gala večera, kafe pauza, pića dobrodošlice. Gastro tim hotela će se potruditi da u ovom segmentu spojem tradicionalne i moderne kuhinje da poseban pečat svakoj vrsti organizacije događaja.

Konferencijska sala Castio, površine 215 m² i 220 mesta za sedjenje, namenjena je za održavanje velikih poslovnih dešavanja, kao što su seminari i konferencije. Prostor je opremljen klima uređajima i sadrži modernu opremu za konferencije (projektor, ekran, postolje za zvučnike i druge predmete koji se mogu obezbediti na zahtev).

Class Conference Room Katič, površine 145 m² sadrži 80-100 mesta i savršena je za organizovanje seminara, svečanosti za bankete i slične manje događaje. Poseduje svu potrebnu tehničku opremu za stvaranje profesionalnog ambijenta.

Sala za sastanke Nerin površine 25 m² u kojoj može da stane 20 stolica. Moguće je prilagoditi salu za razne poslovne svrhe; od organizovanja mini događaja poput sastanaka i stručnih predavanja do poslovnih obroka. Na zahtev, sva oprema za konferencije je dostupna za upotrebu.

Aperitiv Bar – multifunkcionalni bar površine 200 m² nalazi se u centralnom delu hotela i može se koristiti u razne svrhe: seminare, pozorišne predstave, plesne zabave, gala večere itd.

Glavni hotelski restoran može smestiti oko 500 gostiju. Nalazi se u centralnom delu hotela odakle se pruža najlepši pogled na brižljivo negovani zeleni vrt. Izuzetno je praktičan i pogodan za organizaciju raznih događaja.

Osim višenamenskih sala u zatvorenom prostoru, hotel Palas u ponudi ima i dve predivne terase sa pogledom na more – terasa koja se nastavlja na Aperitiv bar i čuvena Francuska terasa (kapaciteta 100 mesta) u nastavku glavnog hotelskog restorana.Hotel raspolaže sa 171 smeštajnom jedinicom, od kojih 90 imaju direktan pogled na more, a gosti kažu da su veoma komforne i prijatne za boravak.

Moderan wellness & spa centar nudi raznolik spektar tretmana: otvoreni i zatvoreni bazen, dečji bazen, finsku saunu, tursko kupatilo, đakuzi sa raznim mogućnostima hidro masaže kao i prostranu teretenu za vežbanje. Za one koji žele poseban ugođaj tu je i studio za masažu i kozmetički tretmani za negu lica i tela.

DOČEK NOVE GODINE

Hotel je istaknut i prepoznat po organizovanju spektakularnog dočeka Nove godine, koji se smatra jednim od najatraktivnijih u Crnoj Gori i regionu. Hotelska grupa Budvanska rivijera i Palas uvek su bili primamljivi za najveće estradne zvezde i za sve ove godine postala je stvar prestiža nastupati u Palasu.

Za Novogodišnji program, koji je pripremljen za ovu godinu, sa sigurnošću možemo reći da će pomeriti granice provoda i da će svi oni koji budu izabrali da u Palasu  provedu novogodišnje praznike doživeti autentičan doživljaj za pamćenje i prepričavanje.

TOP LUXURY WEDDING DESTINATION

Hotel Palas je dobitnik prestižne nagrade ”World Luxury Hotel Awards” u kategoriji “Luxury Wedding Destination“. Ova nagrada, u svetu poznata kao Oskar u hotelskoj industriji, svrstava hotel Palas u sami vrh luksuznih destinacija za venčanja i predstavlja vrhunac priznanja za visok kvalitet pružanja usluga u hotelijerstvu.

Geografska pozicija hotela, prirodno okruženje sa dosta zelenih površina, blizina crkava i manastira u kombinaciji sa bogatom ponudom sadržaja učiniće venčanje budućih supružnika jednom od najdivnijih uspomena u životu. Sve to uz toplinu i ljubaznost osoblja koje izlazi u susret svim željama i zahtevima, kako bi ovaj dan za mladence bio kao iz snova.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Užitak od “A” do “Š” – Etno selo Azbuka, Tršić

0
Etno selo Azbuka

Pored toga što predstavljaju značajne čuvare baštine i kulture, srpski etno kompleksi imaju i izuzetan turistički potencijal koji se sve češće ostvaruje i to na najbolji način. Jedan od takvih malih muzeja na otvorenom je i etno selo Azbuka, smešteno u Tršiću kraj Loznice, rodnom mestu Vuka Stefanovića Karadžića. Prelepi pejzaži podrinjskog kraja predstavljaju pravi raj za oči, a gostoprimljivi ljudi iz Azbuke, znaju kako da se brzo očisitite od stresa i pritiska koje sa sobom nosi život u gradu. Ova savršena kombinacija autentičnog tradicionalnog ambijenta i modernih sadržaja, uz ukusnu lokalnu hranu, pleni i svojim jasnim i održivim konceptom o kome smo razgovarali sa vlasnicom, Kristinom Rovčanin

Etno selo Azbuka

TU: Kako je sve počelo? Kada i kako je etno selo Azbuka sagrađeno?
KR: Poreklom sam iz Loznice u koju se i moj suprug zaljubio vremenom. Imamo dve ćerke i brojnu porodicu, pa smo samim tim pošli od sebe. Kakvo je to mesto gde bi smo voleli svi da se okupljamo i u kakvom okruženju? Azbuka je bila prirodan odgovor na tu ideju. Po struci sam pejzažni arhitekta i zahvaljujući tome uspela sam da Azbuci dam poseban pečat. Suprug i ja smo sve sami osmislili i dizajnirali, bio mi je velika podrška u realizaciji svake zamisli. Azbuka je porodični biznis u svakom svom segmentu. Kao veliki gurmani, zaljubljenici u prirodu i čuvari tradicije došli smo na ideju da u Tršiću, mestu sa bogatim kulturno istorijskim nasleđem, izgradimo mesto gde će svaki čovek sa istom idejom moći da pobegne od užurbanog gradskog života. Spojem tradicije i modernih postulata 2016. godine smo krenuli sa izgradnjom Azbuke, a završili je 2020. godine kada smo 06. jula zvanično krenuli sa radom.

Sve je počelo proizvodnjom domaćih sušenih proizvoda od mangulice. Kulen sa kojim smo osvojili prva mesta na raznim takmičenjima, naša domaća kobasica i mnogi drugi proizvodi su samo početak realizacije naše zamisli. Izgradnja restorana je bio realan sled događaja. Želeli smo mesto gde možemo plasirati sve naše proizvode i omogućiti svima da uživaju u specijalitetima domaće proizvodnje. Stara cigla i crep koji dominiraju na objektima su otkupljeni nakon renoviranja starih vojvođanskih škola i iskorišćeni na najlepši mogući način.

Etno selo Azbuka
Afiniteti su naravno rasli. Shvatili smo da je Azbuka idealno mesto gde će gosti pored gastronomskog užitka moći da uživaju u prelepoj prirodi izolovanoj od grada pa smo stoga odlučili da izgradimo i smeštajne jedinice. U sklopu kompleksa se nalazi šest drvenih bungalova, dva bazena i mnoštvo zanimljivih sadržaja kako bi boravak naših gostiju bio upotpunjen.

TU: Koje sadržaje imate i šta se sve može videti i raditi u Azbuci?
KR: Azbuka je koncipirana tako da svaki naš gost u potpunosti može da se opusti i uživa kako u predivnoj prirodi, tradicionalnoj hrani tako i u brojnim aktivnostima koje nudimo. Pored bungalova koje imamo za smeštaj gostiju u sklopu etno sela, nalaze se i bazeni na otvorenom, dečje selo namenjeno najmlađima, vožnja kvadovima, rekreativno pecanje na našem veštačkom jezercetu, razne sportske aktivnosti (stoni tenis, basket, airsoft, streljaštvo…), druženje sa domaćim životinjama i jahanje.

Etno selo Azbuka

TU: Etno sela na najbolji način oslikavaju tradiciju Srbije. Po čemu se Azbuka razlikuje od drugih?
KR: U samom procesu projektovanja i osmišljavanja koncepta, težili smo da napravimo spoj modernog i tradicionalnog, da očuvamo tradiciju, ali i da gostima omogućimo komfor i udobnost 21. veka. Kroz razne ankete i recenzije koje redovno dobijam zaključujemo da Azbuku čini jedinstvenom perfektna usluga od strane našeg osoblja, uređenje našeg kompleksa, predivna priroda i mesto sa kulturno istorijskim nasleđem. Na samo nekoliko kilometara od Azbuke nalazi se manastir Tronoša, Banja Koviljača, Gučevo i reka Drina, a na nekoliko stotina metara Saborište i kuća Vuka Karadžića.

TU: Koji su specijaliteti restorana i kakav je njegov koncept?
KR: U našem restoranu gosti mogu da uživaju u tradicionalnoj hrani po domaćoj recepturi. Azbuka je porodični biznis i svako od nas je dao svoj pečat. Ujnina pita, mama Verkine paprike, ujakovi čvarci i mnoga druga jela iz naše ponude su nešto što naše goste ne ostavlja ravnodušnim. Azbuka je prepoznatljiva po hlebu i teletini ispod sača koji se spremaju na dnevnom nivou. Sušeni proizvodi od mangulice kao što su kulen i domaća kobasica su brend Azbuke. U sklopu restorana posedujemo dve sale, veću, kapaciteta 150 gostiju i manju kapaciteta do 45 gostiju, koje omogućavaju i organizovanje raznih proslava, seminara, tim bildinga.

TU: Šta se gostima u Azbuci najviše dopada?
KR: Gosti u Azbuci se osećaju kao kod svoje kuće, a neki kažu da im je i lepše. Sam koncept koji uključuje udobnost i komfor, neohodan u vremenu u kom živimo, srdačnost od strane osoblja i prelepa priroda su neke od stvari zbog kojih je Azbuka jedno od najtraženijih etno sela u Srbiji. Priroda, komfor i tradicionalna hrana su nešto zbog čega se naši gosti uvek iznova vraćaju.

Etno-selo-Azbuka-(5)

TU: Ko su gosti Etno sela Azbuka? Da li vam dolaze i inostrani posetioci?
KR: Gosti Azbuke su najviše porodični ljudi koji žele da se sklone od gradske vreve i užurbanog gradskog života, ljudi koji znaju da uživaju kako u gastronomskoj ponudi tako i u prelepoj prirodi. Sve češće nam dolaze inostrani gosti kako iz regiona, tako i iz cele Evrope. Takođe, veliki broj naših gostiju su učesnici seminara, tim bildinga i drugih organizovanih okupljanja.

TU: Šta su dalji planovi i da li razmišljate o proširenju ponude?
KR: Prepoznali smo potrebu za proširenje smeštajnih kapaciteta kao i izgradnju modernog spa centra. U planu je gradnja još četiri bungalova po 70 m2 koji će pružiti veći komfor i udobnost za naše goste. Izgradnja spa centra planira se na povrsini od 150 m2 i uključiće slane sobe, saunu, đakuzi i centar za masažu. Konstrukcija samog objekta je planirana u staklu, što će pružiti neverovatan ugođaj naročito u zimskom periodu. U toku je izgradnja najvećeg zip lajna u okruženju, koji će imati i veštačku stenu za rekreativno penjanje, i nadamo se biti atrakcija zanimljiva i za decu i odrasle.

Tekst: Petar Vušurović

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Slunj među najboljim turističkim selima sveta

0
Rastoke, raj za vodenice
Photo: iStock

Svetska turistička organizacija (UNWTO) objavila je svoj popis najboljih turističkih sela 2023. Ovo nagrada odaje priznanje selima koja su vodeća u negovanju ruralnih područja i očuvanju krajolika, kulturne raznolikosti, lokalnih vrednosti i gastronomskih tradicija. Među najboljim se našlo i jedno selo iz regiona, iz Hrvatske

Svetska turistička organizacija proglasila je Slunj iz Hrvatske jednim od najboljih turističkih sela sveta. U ozbiljnoj konkurenciji, među skoro 260 prijava iz više od 60 zemalja, bajkoviti Slunj je izabran za jedno od najlepših, što je neverovatan uspeh.

Slunj se našao na listi od 54 sela koje je izabrao stručni žiri, što govori o predanosti lokalnih vlasti za održivo i društveno odgovorno poslovanje na svim aspektima, a koji se u konačnici ponajviše vide u sektoru turizma sela. Ovo mesto je najpoznatije po selu Rastoke, gde se formirao bajkovit pejzaž sa slapovima i vopadima.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TU magazin (@tumagazin.rs)

Područje Rastoke u Slunju poznato je po prelepim vodopadima i susretu reka Slunjčica i Korane, stvarajući prelep prirodni ambijent. Grad je takođe blizu Nacionalnog parka Plitvička jezera, čuvenog nacionalnog parka poznatog po kaskadnim jezerima i vodopadima.

Interesanto je navesti da je još 2018. godine Slunj proglašen drugim najgostoljubivijim gradom prema ocenama platforme Booking.com. To priznanje, kao i ova nagrada, izuzetno su važni jer pružaju globalnu vidljivost i priliku za dalji razvoj.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Domaća hotel tech kompanija OTA Sync zatvara seed round investiciju u vrednosti od 1.3m evra

0

Hotel tech inovator pojačava svoje prisustvo na globalnom tržištu sa cloud rešenjem za upravljanje hotelima i privatnim smeštajima. Posebnu zainteresovanost medija kompanija je stekla još prošle godine kada je postala prvi startup koja je podigla investicije od TS Ventures fonda

Poverenje preko 2.000 korisnika u 17 zemalja sveta doprinelo je zainteresovanosti sve većeg broja investitora.

Uz podršku investitora, kompanija OTA Sync je podigla dodatna sredstva u svojoj €1.3m seed rundi investicija predvođenoj češkim investitorima Presto Ventures, podržanih i od strane: Katapult Accelerator, TS Ventures Fond, DSI grupa poslovnih anđela, Startup Wise Guys i Expert DOJO iz Kalifornije. 

Poslednjih godina, hotel tech industrija se ubrzano razvija, pa je izbor kompleksnih hotelskih sistema ili kombinacija višesturikih sistema upravljanja vrlo frustrijajuća za hotelijere.

Od 2020. promene na ugsostiteljstkom tržištu se razvijaju ubrzanim tokom, koji je daleko veći nego u predpandemijskim godinama. 

Zastarele tehnologije i mnogo pojedinačnih rešenja u uslovima ubrzanih promena stvara direktno opterećenje za menadžment i demotiviše zaposlene zbog velike mogućnosti za ljudskom greškom.

U cilju uklanjanja pomenutih nedostataka, osnivači OTA Sync kompanije Ilija Milović i Đorđe Jevtić kreirali su sveobuhvatan softver koji automatizuje hotelske procese, tako da hotelijeri mogu u potpunosti da se posvete svojim gostima.
“OTA Sync pomaže menadžerima i vlasnicima da razumeju svoje poslovanje, dok povezuje prodaju, hotelske operacije, menadžment i iskustva gostiju sve u jednom rešenju”

Međutim, hoteli su i dalje naviknuti na ručni unos i analizu podataka koristeći zastarelu tehnologiju za svakodnevne operacije i upravljanje. Ipak, sa takvim rešenjem ili bez njega, razumevanje poslovanja i donošenje ispravnih odluka je teško. Ovo je prvi period napredne hotelske tehnološke transformacije! Ovom rundom ulaganja dokazaćemo hotelijerima širom sveta da je cloud tehnologija neophodan deo tima i procesa upravljanja, a ne alat koji im komplikuje život.”  ističe Đorđe Jevtić, jedan od osnivača i CEO kompanije OTA Sync. Investicija će biti usmerena na širenje i ekspanziju na tržišta Evrope i Latinske Amerike, kao i na razvoj novih funkcionalnosti. 

Jednostavnost i sveobuhvatnost sistema smanjuje vreme i napor potrebnih za obuku i donešenje odluka, dok istovremeno pomaže zaposlenima da povećaju produktivnost i ubrzaju prihod.

“Uzbuđeni smo što možemo da pozdravimo OTA Sync u Presto-u, jer oni upotpunjuju naš HORECA segment portfelja dodavanjem svog HO u naš RECA. Verujemo da brzi porast masovnog turizma posle pandemije stvara idealno okruženje za alate koji značajno povećavaju produktivnost ionako oskudne ugostiteljske radne snage. Sinergija između Đorđevog i Ilijinog iskustva u industriji, zajedno sa zrelošću proizvoda, savršeno ih pozicionira da iskoriste ovu ogromnu priliku. Lično, jedva čekam da vidim još hotela koji koriste OTA Sync tokom mojih putovanja“, kaže Milan Lupac, partner u Presto Ventures.

Podaci pokazuju da je globalno hotel tech tržište procenjeno na $13,67 milijardi u 2022. i da se očekuje da će se još brže širiti od 2023. do 2030. godine, prema istraživanju. Štaviše, predviđa se da će globalni prihodi dostići 110,08 milijardi dolara do 2030. Godine.

Veruje se da će cloud tehnologija i SaaS poslovni model dominirati industrijom u narednim godinama, jer su cloud rešenja od suštinskog značaja za senzore i druge uređaje koji se sve više koriste u hotelima.OTA Sync je cloud hotelski softver za upravljanje hotelima i apartmanima.  Trenutno broji preko 2.000 zadovoljnih korisnika i posluje na 17 zemalja širom sveta. Klijenti OTA Sync koriste 4 kompletna rešenja: Recepcijski sistem, Rezervacioni sistem, Channel Manager i sueperiornu Guest experience app.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Arheogastronomija, novi/stari trend?

0
Arheogastronomija hrana srednji vek
Photo: Pixabay/adonyig

Danas sve češće želimo da ponovno proživimo gastronomska iskustva sličnim onim od pre nekoliko vekova, pa čak i milenijuma. Novo vreme zahteva od nas da sve više pazimo na ono što jedemo. Moramo da pratimo poreklo proizvoda, od čega se sastoji, da sve to fotografišemo i na društvenim mrežama komentarišemo. Izgubili smo vezu sa drevnim vremenima, korenima, utehom koju nam hrana pruža dok se na ručku ili večeri okupljamo i uživamo u zajedništvu

Arheogastronomija je novi trend koji se odnosi na ishranu i kulinarske prakse drevnih ili preistorijskih kultura. To uključuje proučavanje hrane, metoda pripreme hrane i navika u ishrani drevnih civilizacija i kultura putem arheoloških nalaza poput alata, ostataka i artefakata.

Ovo polje podrazumeva razumevanje vrsta hrane koju su ljudi konzumirali, metode pripreme hrane, tehnike kuvanja i kulturni značaj hrane u drevnim društvima. Često pomaže u razumevanju načina života, navika i čak zdravlja drevnih populacija.

Cilj je ponovno otkrivanje, inovacija i širenje drevnih prehrambenih proizvoda koji nam omogućavaju putovanje sa ukusom kroz prostor i vreme. Arheo hrana je jedinstveno gastronomsko iskustvo i istorijsko putovanje.

Proučavanjem arheo hrane istraživači mogu dobiti uvid u evoluciju ljudske ishrane, pripitomljavanje životinja i kultivisanje biljaka, metode konzerviranja hrane i uticaj hrane na razvoj civilizacije. Takođe pruža uvid u kulturne, društvene i ekonomske aspekte svih drevnih društava.

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Sve je više destinacija koje omogućavaju turistima da iskuse ovaj novi koncept ukusa koji revolucionira čin kuvanja, pretvarajući ga u kulturni gest. Tu se u formi degustacija ili radionica pripremaju namirnice na način kao što je to pripremano u prošlosti, oživljavajući stare kuvare i recepte.

Pripremaju se tradicionalni specijaliteti koji variraju i odnosu na zemlju ili region gde se pripremaju, ali takođe i u vrsti namirnica. Najpopularnije civilizacije su ostavile i najbolju hranu, pa se često širom Evrope pripremaju grčki, rimski ili bliskoistočni specijaliteti. Pored toga, pripremaju se drevni kineski, indijski i ostali popularni gastronomski spektakli.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Umesto skijanja, ski centri u Italiji pokreću održivi turizam

0
Skijanje
Photo: Pixabay/Przeglądaj

Monte San Primo je planinski vrh sa 1.685 metara nadmorske visine. Nalazi se u italijanskim Aplima, na samo sat vremena udaljenosti od Milana, i nudi predivan pogled na kultno jezero Komo.  Međutim, danas je nekadašnji popularni skijaški centar u ozbiljnom problemu i bori se za svoj opstanak

Pogled sa planine otkriva mnogo više od predivne panorame, na prvi pogled se vidi skijaška infrastruktura koja propada. Na planini se vide tri ski lifta koji se godinama ne koriste. Uz njih je i snežni top okružen korovom. Sve ovo propada jer snega nema već par godina.

Mnoga skijališta u Italiji su izgrađena 1960-ih i 70-ih godina. San Primo je postao popularan nešto ranije, u kasnim pedesetim godinama, ali je sa godinama sve više propadao. Ovde jedva da su dobro skijali od 2013. godine.

Aktivisti se danas protive lokalnim vlastima koje još uvek ulažu sredstva kako bi održavali skijalište. Oni tvrde da nema smisla trošiti javni novac na odmarališta u Alpima koja su ostala bez snega. Umesto toga, oni žele ulaganja u održivi planinski turizam.

Sve češće se okupljaju kako bi istakli svoje nezadovoljstvo. Svi se protive kratkovidnim i invazivnim ulaganjima u ski centre širom Italije u vreme kad klimatska kriza dovodi u pitanje održivost zimskih sportova.

Aktivisti najviše protestuju zbog korištenja javnih sredstava za obnovu stare opreme za skijanje na malim visinama. Oni tvrde da će sve to ionako uskoro biti beskorisno, kako globalne temperature budu rasle.

Svi oni veruju da bi se sredstva bolje iskoristila za pravljenje pešačkih staza, poboljšanje javnog prevoza i održavanje okolnih šuma, a sve to uz potporu sporim oblicima turizma. To je njihova vizija za budućnost u kojoj će vreme biti sve toplije sa sve manje snega.

Sva skijališta koja se nalaze na visinama od nešto preko 1.000 metara nadmorske visine teško se održavaju. Čak i ako koriste veštački sneg, dovoljan je jedan sunčan dan da se otopi, pa je jednostavno apsurdno ulagati u takav skijaški turizam.

U Italiji postoji 249 zatvorenih skijališta, a 138 ih je privremeno zatvoreno. Od toga, 84 su otvorena samo povremeno, a 181 preživljava zahvaljujući javnom finansiranju, navodi Legambiente, vodeća italijanska ekološka nevladina organizacija.

Posao, odmor i avantura na najlepšoj planini, saznajte više.

Objekti na velikim nadmorskim visinama živeće i dalje, ali se moraju prilagoditi. Oni na niskim nadmorskim visinama jednostavno žive u iluziji “velikog snega”, navode aktivisti.

Održivi turizam je odgovor

Umesto „iskorištavanja“ planina preko skijaškog turizma, neka mesta su počela ulagati u celogodišnji turizam sa izletima po snegu, brdskim biciklizmom, trekingom ili penjanjem. Takođe, i kulturnim aktivnostima koje uključuju lokalnu hranu, tradiciju ili atrakcije

Umesto u snegu, turisti mogu uživati ​​u porodičnom smeštaju, kolibama i aktivnostima u kojima se poljoprivrednici, preduzetnici i domaćini udružuju kako bi promovisali odgovoran turizam uronjen u prirodu, uz poštovanje lokalne zajednice. Održivost ima tri ključna aspekta, ekološki, ekonomski i društveni, a prilagođavanje se očekuje i od turista.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave