22.6 C
Belgrade
subota, maj 18, 2024
Naslovna Blog Stranica 280

Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice

0

U okviru niza intervjua povodom krize prouzrokovane korona virusom, razgovarali smo sa sagovornicima koji predstavljaju hotele, destinacije, ali i krovne turističke organizacije država našeg regiona. S tim u vezi prenosimo vam planove, ali i konkretne aktivnosti Hrvatske turističke zajednice koje nam je u ovom delikatnom trenutku predstavio njen direktor, Kristjan Staničić

Foto: Marko Todorov_Cropix

TU: Kako je novonastala situacija uticala na vaš posao? Šta ste prvo promenili u vašem poslovanju?
KS: Pandemija korona virusa snažno je uticala na sve segmente ljudskog života, pa tako i na turistički sektor, koji je jedna od ekonomskih grana koje su najviše pogođene ovom krizom. Na samom početku pandemije, odnosno usled zatvorenih granica i nemogućnosti za realizaciju putovanja, pravovremeno smo reagovali i zaustavili sve naše redovne promotivne aktivnosti. Vidljivost Hrvatske na inostranim tržištima u tom trenutku smo održavali primarno kroz aktivnosti na online kanalima i društvenim mrežama, prvenstveno putem komunikacijskog koncepta #CroatiaLongDistanceLove koji je ostvario doseg od preko 20 miliona ljudi. Kada je Hrvatska otvorila svoje granice i omogućila turistička putovanja počeli smo da sprovodimo i pojačane marketinške aktivnosti. U manje od dva meseca kreirali smo dve komunikacijske kampanje s ciljem zadržavanja vidljivosti Hrvatske na našim bliskim, a potom i dalekim tržištima. Obe kampanje zajedno su ostvarile preko 150 miliona impresija, a reč je o komunikacijskoj platformi Enjoy The View From Croatia, namenjenoj dalekim tržištima koja nisu u mogućnosti da dođu do Hrvatske, kao i o velikoj promotivnoj kampanji „The Vacation You Deserve Is Closer Than You Think“, namenjenoj evropskim tržištima dostupnim putnim pravcima. U saradnji s našim predstavništvima, sprovodili smo aktivnu i pozivnu komunikaciju prema našim tradicionalnim i vernim tržištima, kao i pojačanu informativnu kampanju kako bismo svim učesnicima turističkog procesa pružili tačnu, preciznu i potpunu informaciju o situaciji u zemlji. Verujem da su upravo naša brza reakcija i prilagodljivost novonastalim okolnostima, uz ciljano usmerene aktivnosti i proaktivno korišćenje svih kanala komunikacije bili ključni da se u Hrvatskoj realizovalo oko 54 miliona turističkih noćenja što predstavlja vrlo dobrih 50 posto prošlogodišnjeg rezultata.

TU: Kakvo je vaše trenutno radno okruženje, da li radite od kuće ili iz kancelarije?
KS: Ured u Zagrebu, kao i naši uredi predstavništava širom sveta deluju uz pridržavanje i poštovanje svih potrebnih preduslova za nesmetano i sigurno odvijanje poslovnih procesa, pri čemu brojne aktivnosti poput poslovnih sastanaka, nastupa na sajmovima i radionicama trenutno održavamo u online verziji. Našim zaposlenima osiguran je i rad po grupama koje se rotiraju na način da je jedna grupa na radu u uredu, a ostale grupe na radu od kuće.

TU: Da li imate podršku nadležnih institucija i u čemu se ona sastoji?
KS: Od samog početka pandemije kontinuirano sarađujemo i održavamo proaktivnu komunikaciju s kolegama iz Ministarstva turizma i sporta, drugim kolegama iz hrvatskog turističkog sektora, zdravstvenim radnicima i graničnom policijom, predstavnicima diplomatije i ostalim relevantnim subjektima, a sve u cilju pozicioniranja Hrvatske kao sigurne turističke zemlje. Nadalje, Vlada Republike Hrvatske pravovremenim je merama mnogim turističkim subjektima pomogla u zadržavanju likvidnosti i očuvanju radnih mesta, a verujem da će se ta podrška nastaviti i u budućnosti.

TU: Koji su vaši lični i planovi vaše kompanije za bližu budućnost i narednu sezonu?
KS: U ovom trenutku je izvesno da će pitanje pandemije korona virusa obeležiti i nastupajuću 2021. godinu, pri čemu će faktor sigurnosti biti jedan od osnovnih preduslova u donošenju konačne odluke o putovanjima. Visoki higijenski standardi postali su ključan motiv dolaska na destinaciju pa je u tom smislu ključno odgovorno ponašanje i pridržavanje svih propisanih mera i preporuka. Naše buduće aktivnosti zasigurno ćemo snažnije usmeriti u digitalne kanale promocije i društvene mreže, s fokusom na najbliža evropska tržišta kojima su hrvatske destinacije lako dostupne putnim pravcima, poput Nemačke, Slovenije, Austrije, Poljske, Češke, Italije, Mađarske i dr. Takođe, s obzirom da u budućnosti očekujemo rast domaćeg turizma u ukupnom rezultatu, planiramo i snažniju promociju turizma i posebnih turističkih projekata namenjenih domaćim gostima. Dugoročno gledano, naš prioritet ostaje izgradnja imidža hrvatskog turizma na temeljima održivog razvoja, sigurnosti, kao i na daljem kreiranju turističke ponude bazirane na kvalitetu. Cilj nam je da zadržimo poziciju Hrvatske kao jedne od vodećih turističkih destinacija Mediterana.

Bojana Kuzmanović, direktorka prodaje i marketinga Gorski Hotel & Spa**** Kopaonik

0

Kao što smo već najavili i redakcija TU magazina na svoj način učestvuje u borbi protiv posledica korona virusa u industriji turizma i ugostiteljstva. Ovaj put, pokrenuli smo niz intervjua sa sagovornicima iz čitavog regiona o aktuelnoj situaciji, ali i adekvatnim rešenjima i pripremama za narednu, nultu sezonu koja će doći nakon pandemije. Za početak smo razgovarali sa direktorkom prodaje i marketinga hotela Gorski, Bojanom Kuzmanović

TU: Da li imate neposredno iskustvo vezano za korona virus i pandemiju?
BK:Osim očiglednog uticaja koji pandemija ima na sve aspekte života i poslovanja, naše neposredno iskustvo najčešće se ogledalo u otkazivanju rezervacija usled razboljevanja gostiju. Neretko se dešavalo i da se rezervacije otkažu dan pred dolazak, što je jedna od najnepovoljnijih situacija u našem biznisu. Ipak, u želji da našim gostima pružimo saosećanje i korektno poslovanje, uvek smo nudili mogućnost pomeranja termina rezervacije ili refundirali uplaćen novac. Na sreću, nismo imali slučaj oboljevanja u hotelu, ali smo jasno definisali protokol, mere i izolaciju po najvišim standardima zaštite, koji se mora primeniti ukoliko do ove situacije dođe.

TU: Kako je novonastala situacija uticala na vaš posao?
BK: Novonastala situacija je skratila zimsku sezonu, a zatim i potpuno zatvorila hotela na dva meseca. Svi znamo šta znači zaustavti celokupan biznis na toliki period, uticaj se oseti i sada, ali uprkos neizvesnosti i promenama koje su se desile, mi smo pokazali izuzetnu fleksibilnost i zbog toga uspeli da se brzo prilagodimo novim uslovima rada i tržišta. Pre svega, naša prednost je lokacija. Kopaonik je nacionalni park, ne previše urbanizovan, poznat po najlepšim krajolicima, tišini i individualnim akivnostima koje posetioci mogu da priušte sebi izvan gužve i vreve. Upravo taj potencijal smo iskoristili u specijalnim paketima koje smo kreirali osluškujući potrebe naših gostiju i pružajući odgovor na situaciju u kojoj smo se našli nakon dugog perioda izolacije. Svima nam je bilo potrebno da se vratimo prirodi, da se vratimo sebi i relaksiramo, te smo u pakete uključili upravo sve aktivnosti i sadržaje koje Kopaonik i naš hotel mogu da pruže, a koji podrazumevaju vreme za sebe, divlju prirodu i privatnost.

TU: Šta ste prvo promenili u vašem poslovanju?
BK: Prilagođavanje stuaciji podrazumevalo je mnoge promene i sve one su se desile istovremeno. Izmenili su se način posluživanja hrane i pića, režim rada spa centra koji se kompletno dezinfikuje i provetrava na svaka 2 sata. Nošenje maski, dezobarijere, punktovi za dezinfekciju, sve su to mere i promene koje smo uveli odmah, a koje su nam omogućile da budemo jedan od prvih hotela koji je dobio Safe & Clean sertifikat, na šta smo posebno ponosni. Osim promena koje se tiču neposredne zaštite, poslovanje je prilagođeno i kroz kreiranje pristupačnijih aranžmana za leto i jesen, kao i kroz fleksibilniju politiku otkaza i naplate rezervacija.

TU: Kakvo je vaše trenutno radno okruženje, da li radite od kuće ili iz kancelarije?
BK: Najveći deo našeg posla vezan je za usluge i podrazumeva prisutnost i rad u hotelu, sa gostima. Sve kolege koje su u hotelu imaju najviši stepen zdravstvene i socijalne zaštite, obezbeđene maske, rukavice, sredstva za dezinfekciju i obuke o prilagođavanju novonastaloj situaciji. Kancelarija u Beogradu i deo tima radi kombinovano – od kuće i po potrebi iz kancelarije. Sastanci su deo naše svakodnevnice, a sada su svedeni na minimum i zaista se trudimo da sve što može da se obavi bez kontakta i ugrožavanja sebe i drugih, odnosno online, tako i bude.

TU: Da li imate podršku nadležnih institucija i u čemu se ona sastoji?
BK: Kao i uvek, veliku podršku imamo od udrueženja HORES, Kongresnog biroa Srbije i TOS-a. Zajedno sprovodimo akcije, obuke i posvećujemo se preventivi, saniranju i planiranju sledećih koraka.

TU: Koji su vaši lični i planovi vaše kompanije za bližu budućnost i narednu sezonu?
BK: Lični i poslovni planovi najviše se odnose na osluškivanje tržišta i kreiranje ponuda koje će pomoći ljudima da odmore i skrenu misli sa svakodnevih dešavanja, uz najveće mere bezbednosti. Kada su u pitanju novosti u hotelu, zimska sezona je veoma blizu i sve je za nju spremno. Tradicionalno otvaranje ski-sezone u decembru podrazumeva popuste i razne pogodnosti ranog bukinga. Spremićemo i promo ponude u periodima manje popunjenosti, kako bismo svima bili pristupačniji i omogućili da dođu i odmore se u zdravijem okruženju. Zimska sezona je period namenjen individulanim gostima, skijanje je individualni sport, bez mnogo kontakta sa drugima, tako da smatramo da sazona nije ugrožena. U svim sektorima smo pripremili novosti i sigurni smo da će se o njima pričati kao i da će se našim gostima svideti. Najveća novost svakako je otvaranje novog à la carte italijanskog restorana. Koncept, meni i usluga restorana koji će raditi u dva režima – dnevnom, prilagođenom skijašima, i noćnom koji će biti po svim standardima fine dining-a, biće do sada neviđeni na Kopaoniku. S obzirom da smo omiljeni hotel među porodicama spremili smo i posebne kulinarske radionice za decu, a novine se spremaju i u spa centru. Ukratko, očekuje nas mnogo novosti i pomeranja granica.

Bajkovita sela i priroda Šaleške doline

0

U svim hotelima u Šaleškoj dolini domaćini se trude da vas razmaze već od dobrodošlice. U međuvremenu ćete u letnjem periodu moći da otkrijete potopljena sela na jezeru ili da se legendarnim pony biciklom odvezete na piknik u prirodi. Kad dođe zima, nakon klizanja na Velenjskom klizalištu uživajte u finskoj sauni s jacuzzijem, rezervisanoj samo za vas

Zašto u Šalešku? Čak i ako ste nekada bili ovde, dolina će vas iznenaditi. Priuštite sebi više dana za otkrivanje gradova i seoskih krajeva, kulture i istorije, aktivnosti i opuštanja. Isprobajte najbolje i uživajte u posebnom odmoru na drugačiji način. Sami odaberite kako želite da doživite Šalešku! Mi u Šaleškoj dolini verujemo da je važno dobro jesti, jednostavno živeti i često se smejati.

Svako ko traži dobrobit, boravi u dolini Šalek makar nekoliko dana. Za svoj boravak možete izabrati mesto koje će vam obnoviti snagu prirodnim materijalima, organskom hranom, meditacijom i mogućnostima joge. Možete se odlučiti za prestižni boravak na selu, na staroj farmi sa kaminom i bazenom. Takođe, možete izabrati drvenu glamping kuću pored pašnjaka ili modernu apartmansku kuću u blizini šume. A možete se prepustiti i uživanju u velikom centru opuštanja i zdravlja.

Vrhunski kontakt sa prirodom doprinosi iskustvu uspostavljanja kontakta sa samim sobom. U Šaleškoj dolini čekaju vas doživljaji specifične rudarske i industrijske baštine koja je neraskidivo povezana s darovima prirode i zelenim riznicama ovog područja.

Za sve informacije se možete obratiti putem e-maila turizem@velenje.si ili potražite informacije na web stranici www.visitsaleska.si. Dobrodošli!

#ifeelsLOVEnia #visitsaleska

Renoova revolucija u segmentu kombija

0
  • Potpuno novi Renault KANGOO podiže letvicu novom opremom i inovativnim sistemom za lakši pristup Easy Side Access.

  • Novi putnički Renault KANGOO ispunjava potrebe dinamičnih porodica i timova elegantnim dizajnom i još većom udobnošću.

  • Novi KANGOO i putnički KANGOO će biti dostupni i u električnoj verziji.

  • Novi Renault EXPRESS ispunjava potrebe kupaca koji traže najbolji odnos cene i performansi, a pri tome se može pohvaliti najvećim prostorom za odlaganje u klasi.

  • Novi putnički Renault EXPRESS zaista je svestrano vozilo sa pet pravih sedišta i izdašnim utovarnim kapacitetom, a biće dostupan za međunarodno tržište. 

Kako bi odgovorio na sve potrebe svojih kupaca, Reno je predstavio dva nova modela Kangoo i Express koji će biti dostupni u verziji putničkog automobila i kao LKV (laka komercijalna vozila). Predstavljanje i lansiranje kompletne ponude sva četiri vozila se očekuje u proleće 2021.

„Ovim potpuno novim modelima, marka je još jednom uzdrmala temelje segmenta furgona i kombija. Četiri nova modela su konstruisana da ispune najrazličitije potrebe profesionalnih i privatnih kupaca. Da je reč o istinski kultnom vozilu, potvrđuje više od četiri miliona prodatih primeraka od 1997. Reno je odlučio da nas u potpuno novom Renaultu Kangoo iznenadi inovativnim sistemom za lakši bočni utovar Easy Side Access. Renault Kangoo u putničkoj i komercijalnoj verziji će biti dostupni i u električnoj verziji kako bi odgovorili na izazove gradske mobilnosti” – rekao je Mark Sutcliffe, viši potpredsednik poslovnog odeljenja Alijanse za laka komercijalna vozila.

Novi Renault Kangoo, inovativni furgon atletskog i dinamičnog izgleda je prvenstveno namenjen flotama, preduzetnicima i trgovcima koji traže profesionalno vozilo izrađeno po meri i opremljeno najnovijom tehnologijom.

Inovativnim sistemom za lakši pristup Easy Side Access i prilagođavanjem teretnog prostora Easy Inside Gallery, novi Kangoo iz temelja menja način utovara i pristup teretu.

– Easy Side Access: posebno korisna u gradskim sredinama, ova inovacija olakšava pristup teretnom prostoru i na uskim parking mestima. Uklanjanjem središnjeg nosača na novom Renaultu Kangoo je stvoren najširi bočni otvor na tržištu od 1416 mm (dva puta veći u odnosu na prethodni model).

– Easy Inside Gallery: sklopiva pregrada u unutrašnjosti je još jedna inovacija koja omogućava prevoz dugih i velikih predmeta iznad nivoa podnice, čime se oslobađa prostor na tlu.

Novi Kangoo se ističe mišićavim dizajnom. Potpuno obnovljen prednji kraj je ukrašen hromiranom linijom koja spaja prednju masku i odbojnik, dok isklesani bokovi, naglašena ramena, elegantna završna obrada i hromirani umetci daju ovoj verziji luksuzan sjaj. Obnovljenu unutrašnjost krasi vodoravna armaturna ploča sa brojnim pretincima za odlaganje, a nova, potpuno redizajnirana sedišta su sada još udobnija i kvalitetnija.

Novi Kangoo je opremljen multimedijalnim sistemom Renault EASY LINK i novim sistemima za pomoć u vožnji, uključujući digitalni unutrašnji retrovizor sa stalnim prikazom. Ovaj novi poboljšani sistem garantuje savršenu vidljivost zadnjeg dela puta, što je posebno praktično za vozila sa ugrađenom pregradom. Od novih karakteristika se izdvajaju i sistem za obuzdavanje njihanja prikoliceelektronski nadzor stabilnosti pri kočenju i aktivni sistem kočenja u nuždi.

Renault Kangoo će biti dostupan u najrazličitijim veličinama i sa bogatom ponudom motora. Kupci će moći da biraju između dve dužine, ručnog ili automatskog menjača kao i dizel, benzinskog ili električnog motora (u zavisnosti od teritorije). Korisna zapremina se kreće od 3,3 do 3,9 m³ u standardnoj verziji i od 4,2 do 4,9 m³ u produženoj verziji.

Novi Kangoo, elegantan i prostran kombi sa pet pravih sedišta, osveženim izgledom, naglašenom udobnošću, bogatom opremom i novim sistemima za pomoć u vožnji se savršeno prilagođava dinamičnim potrebama porodica i timova. Zadržava sve karakteristike prilagodljivosti koje posebno cene profesionalni kupci (upravni organi, lokalne vlasti i razna udruženja).

Novi Kangoo u putničkoj i teretnoj verziji će se proizvoditi u Renaultovoj fabrici Maubeuge u Francuskoj, odakle će se plasirati na evropsko i međunarodno tržište (*).

Novi Renault Express je praktičan i efikasan furgon namenjen mladim preduzetnicima i vlasnicima malih flota koji traže pristupačno vozilo prilagođeno njihovim osnovnim potrebama.

Renault Express se odlikuje prepoznatljivim Renaultovim dizajnom u kojem se prepliću robusnost i savremenost. Utisak kvaliteta i udobnosti u obnovljenoj unutrašnjosti je dodatno naglašen ojačanim sedištima. Posebna pažnja je stavljena na prostor za odlaganje i ergonomičnosti pa se Renault Express može pohvaliti najvećom zapreminom pretinaca za odlaganje u klasi (48 l) i utovarnim kapacitetom od 3,3 do 3,7 m³.

Novi Renault Express je opremljen multimedijalnim sistemom EASY LINK i sistemima za pomoć u vožnji kao što su sistem za pomoć pri vožnji unazad, nadzor mrtvog ugla, prednji i zadnji parkirng senzori i, svakako, širokougaoni retrovizor.

Novi putnički Renault Express je okretan i ekonomičan kombi sa pet pravih sedišta i izdašnim utovarnim kapacitetom. Konstruisan je da ispuni profesionalne i privatne potrebe preduzetnika, kao i potrebe zanatlija i trgovaca.

Novi Express u putničkoj i komercijalnoj verziji će se proizvoditi u Renoovoj fabrici u Tangeru u Maroku, s tim da će novi Renault Express u komercijalnoj verziji biti dostupan na evropskim i međunarodnim tržištima (*), a u putničkoj samo na međunarodnim tržištima (*) izvan Evrope.

(*): Neevropske zemlje u kojima će se prodavati će biti poznate početkom 2021.

Novi Kangoo i Potpuno novi Renault Express: prednosti marke Renault Pro+ za profesionalce 

– Zahvaljujući 120 godina stručnosti u području lakih komercijalnih vozila, Reno je iskoristio svo svoje znanje kako bi pod markom Renault Pro+ ponudio laka komercijalna vozila po meri i usluge za profesionalne kupce na 650 lokacija širom sveta.

– Reno je već 21 godinu (od 1998. godine) evropski predvodnik u klasi kombija i mini kombija.

– Takođe je pionir i već devetu godinu za redom predvodnik u području električnih lakih komercijalnih vozila: gotovo svako drugo električno lako komercijalno vozilo koje se proda je proizveo Reno. Kangoo Z.E. je od 2011. godine najprodavanije električno komercijalno vozilo u Evropi sa više od 50.000 prodatih primeraka.

– Reno planira da elektrifikuje čitavu ponudu kombija i malih kombija do 2022 godine.

Slovenačka Istra, stara tradicija sa novim ukusima

0

Od mora do planina, svaki kutak slovenačke Istre prepun je autentičnih, tradicionalnih jela sa modernim obrtom. Ova primamljiva simfonija ukusa i aroma čeka na vas

“Mišlenova” kuhinja se zasniva na mediteranskim ukusima

O Slovenačkoj Istri može da se ispriča bezbroj priča. Neke od najboljih su nesumnjivo one gastronomske i mogu da zadovolje čak i najzahtevnije poznavaoce hrane. Shodno tome, šest lokalnih restorana može da se pohvali nagradom “Michelin plate”. U “Staroj gostilni” u Piranu, tim kuvara insistira da na tanjirima bude prava kulinarska umetnost i, sudeći po reakcijama posetilaca restorana, to rade izvrsno. U restoranu Rizibizi između Portoroža i Pirana, smatraju da je priznanje od “Mišlena” samo “šlag na torti”, jer su već primljeni u prestižno udruženje Jeunes Restaurateurs d’Europe 2012. godine, a takođe su I ocenjeni od strane poznatog francuskog vodiča za restorane Gault&Millau. U ponudi Rizibizi restorana su domaći specijaliteti pripremljeni na moderan način, uz savršeni završni dodir koji pruža njihovo domaće, višestruko nagrađivano maslinovo ulje. Treći dobitnik nagrade “Michelin plate” je restoran Sophia u hotelu Kempinski Palace Portorož. Restoran je posvećen lepoti italijanske dive Sofije Loren i nudi vrhunsku mediteransku kuhinju, upotpunjenu lokalnim proizvodima i ukusima iz celog sveta. Sa druge strane restoran hotela Marina u Izoli zaradio je svoju “Mišlenovu” nagradu koristeći sveže, lokalne sastojke. Njihova jela od morskih plodova, koje služe na predivnoj terasi sa pogledom na more i uparene sa maslinovim uljem sa brda Belvedere, predstavljaju nezaboravno gurmansko iskustvo. Jela sa “Mišlenovim” pečatom, takođe možete probati u restoranu “Za gradom” u Kopru. Pored divnog pogleda na grad, ovaj restoran je već dugi niz godina poznat po svojim jelima od svežih sezonskih i lokalnih sastojaka i maštovitim kombinacijama ukusa.

Interaktivna gastronomija

Pasionirani ljubitelji hrane ne bi trebalo da propuste najnoviji hit u Portorožu. Naime, restoran COB nudi jedinstven meni koji na neočekivan i interaktivan način priča priče o slovenačkoj gastronomiji.

Misteriozni svet tartufa

Istarsko zaleđe takođe nudi istinsko kulinarsko blago, a tartufi su najprestižniji neprikosnoveni, istarski kulinarski dragulj. Upoznajte pravog sakupljača tartufa i njegovog vernog četvoronožnog pomagača koji će vas upoznati sa misterioznim svetom tartufa. Ne propustite da probate opojnu aromu tartufa u divnom okruženju restorana Gold Istra u selu Padna.

Maslinovo ulje za kulinarske poslastice

Jedno od najboljih i nadaleko čuvenih maslinovih ulja može se probati kod porodice Morgan, u blizini sela Šmarje pri Kopru. Degustacije maslinovog ulja zajedno sa prezentacijom uzgajanja maslina i proizvodnje devičanskog maslinovog ulja se zakazuju unapred.

Kulinarska tradicija mora

Kulinarska tradicija u Izoli neraskidivo je povezana sa lokalnim ribarenjem. Dnevni jelovnici marljivo prate moto “Od mora do tanjira” nudeći najsvežiji dnevni ulov. Restoran Bujol će vas počastiti autentičnim ukusima u kućnoj atmosferi gde prave jela po receptima starim i više od stotinu godina. U Izoli, restoranu Hiša Torkla takođe je dodeljena nagrada “Michelin plate”. Restoran se nalazi u živopisnom predgrađu Izole i poznat je po ukusnim jelima od mesa, posebno po grilovanoj govedini, kao i po jelima sa tartufima.

“MasterChef” ukusi Istre

Dva takmičara popularnog MasterChef Slovenija 2020, izabrali su Ankaran kao mesto za prezentaciju svojih kulinarskih čarolija. U vili Andor finalistkinja ovog takmičenja, Sanja Sirk, stvara nezaboravno kulinarsko iskustvo. Miris mediteranskog bilja probudiće u vama nostalgiju za ukusima domaće kuhinje, koji su utkani u svežinu savremenih jela.

Foto: Love Istria / Jaka Ivančić

Sa onlajn radionicama u bolje sutra

0

Marketinška agencija Usta Nova i TU magazin organizovali su 28. i 29. oktobra 2020. Prvi TU Balkan Online Workshop. Svoje usluge izložilo je 30 hotela iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske i Slovenije, a sastancima je prisustvovalo više od 70 turističkih agencija sa prostora bivše Jugoslavije, kao i iz Mađarske, Bugarske, Rumunije i Norveške

Miroslav Mladenović

Osnovna ideja ove specifične onlajn radionice je bila da poveže poslovne ljude sa Balkana iz industrije turizma i ugostiteljstva i tako unapredi njihovo poslovanje. Isti ili sličan jezik, kao i dugogodišnji suživot  u ovom trenutku donose mogućnost da se povezivanjem na regionalnom nivou dođe do novih rešenja za novonastale probleme uslovljene pandemijom. U skladu sa tim je i jedan od osnivača TU Balkan Online Workshop-a i direktor marketinške agencije Usta Nova, Miroslav Mladenović, uporedio Balkan sa Dorćolom, gde su porodice iz različitih kulturnih miljea generacijama složno živele u kućama sa zajedničkim dvorištem.

– Ja sam rođen na Dorćolu, najstarijem delu Beograda koji je oduvek bio multikulturalna sredina i gde sam i stekao kosmopolitska uverenja koja me vode kroz život. Moj pogled na Balkan je upravo takav, kroz dorćolske naočare. E sad, korona virus nas je zaista sve iznenadio i „nokautirao“ turizam već u prvoj rundi. Međutim, iako ne znam kakav će turizam biti u budućnosti, znam da ćemo više putovati po svojoj zemlji i po regionu, što je potpuno u redu, jer sve ove zemlje zajedno čine tržište sa više od 50 miliona stanovnika – objašnjava Miroslav.

Zahvaljujući aplikaciji koja je korišćena, učesnici su bili u prilici da i dve nedelje nakon radionice održe sastanke, i to u terminima koji njima odgovaraju i bez vremenskog ograničenja. Plan je da sve radionice koje budu organizovali TU magazin i Usta Nova budu pod brendom TU Balkan Workshop.

Okretanje domaćem tržištu

Svi učesnici TU Balkan Online Workshopa ove godine su se usmerili na domaće tržište (a u zavisnosti od situacije i prošireno, balkansko-domaće tržište), bilo da se radi o primorskim, planinskim ili gradskim destinacijama.

Senka Prijović

Gradski hoteli u Srbiji (kao verovatno i u drugim državama) bili su naročito  pogođeni zbog nemogućnosti organizovanja poslovnih događaja. U Hotelu Sheraton u Novom Sadu kažu da se raduju povratku poslovnih gostiju nakon stabilizacije u svetu i kod nas, ali planiraju da dobro prilagođenim sadržajem i ponudama ostanu otvoreni za sve buduće goste i klijente.

– Osnovni segment našeg poslovanja čine biznis gosti i veliki internacionalni skupovi. Ova godina naučila nas je da stvari posmatramo šire i iz nekog novog ugla, da podršku tražimo u domaćim partnerima, lokalnom stanovništvu i građanstvu, da svoju ponudu približimo i prilagodimo upravo ovim segmentima koji su sada prvi put preuzeli primat i značajnu ulogu u našem poslovanju. Učestvovali smo na TU Balkan Online Workshopu jer nam je bilo veoma važno da uspostavimo kontakte sa agencijama iz regiona, da iz prve ruke dobijemo informacije o njihovim planovima i projektima za 2021, kao i da istaknemo svoju ponudu podsećajući kolege na kvalitet koji i dalje ponosno gradimo – objašnjava Senka Prijović direktorka marketinga i prodaje u Hotelu Sheraton Novi Sad.

Lanac Kempinski hotela u Istri zabeležio je prošle godine porast gostiju iz država bivše Jugoslavije i iz Mađarske, tj. gostiju koji mogu da dođu kolima i traže nešto što je relativno blizu.

– TU Balkan Online Workshop smatramo kao lepu priliku, da se ponovo predstavimo regionu, a potencijal najviše vidimo u mesecima do Uskrsa. Najviše smo bili zainteresovani za agencije iz Srbije (Beograd), Hrvatske (Zagreb) i Mađarske, ali bila je tu jedna agencija iz Norveške. Zahvaljujući individualnim gostima, oporavili smo se u leto 2020, kad smo imali odlične rezultate, optimisti smo i nadamo se da bismo mogli sa normalnim radom početi već u proleće 2021. godine i ugostiti individualne goste i grupe iz zemalja koje su najbitnije za nas (Nemačka, Austrija, Italija, Švajcarska), a nekako se nadamo i povratku Amerikanca i Kineza do leta. Ali ćemo svakako veliku pažnju posvetiti državama iz regiona, naročito u prvom kvartalu 2021 – objašnjava Marko Jelić Groups & Events Executive Kempinski Palace Portorož.

Marko Jelić

Prilagođavanja i uvođenje individualnih putovanja

Kao i hoteli i destinacije, i turističke agencije morale su da preorijentišu poslovanje i da ga prilagode ovoj bizarnoj godini. Slično je u svim zemljama Balkanskog poluostrva, niko ne može da planira na duge staze, sve je kratkoročno, putovanja su uglavnom individualna i svode se na destinacije koje su blizu i do kojih su granice otvorene.

Dunja Brnić iz zagrebačke agencije Konture kaže da su se zbog prekida avio saobraćaja i zatvaranja granica okrenuli domaćem i regionalnom tržištu.

Dunja Brnić

– Usred krize uskočili smo u sasvim drugi aspekt turizma kojim se pre nismo bavili. Odlučili smo da se trenutno koncentrišemo na domaće tržište, napravimo zanimljive i prihvatljive ponude, razvijamo marketing alate, što više učimo i napredujemo. Želimo proširiti ponudu za lokalno stanovništvo  i na ostale zemlje u regiji. Za sad turisti iz Hrvatske mogu putovati u Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru. Međutim, Hrvati tradicionalno vole Sloveniju i Srbiju tako da je potrebno sve pripremiti na vreme, jer granice će se kad tad otvoriti. Slovenija je odavno percipirana kao destinacija za odmor u prirodi, stoga verujemo da će čim se granice otvore, već biti izletnika. Uz sliku Srbije uglavnom se veže city break (Beograd i Novi Sad) i dobri provodi, što se sada u doba pandemije izbegava. Zato je potrebno napraviti ponudu i promociju Srbije kao zelene destinacije, prekrasnih planina i ravnica, odlične velnes ponude i brojnih malih istorijskih gradova – smatra Dunja.

Slična situacija je i u beogradskoj agenciji Travellino. Pandemija ih je primorala da se prilagođavaju, a učešće na TU Balkan Online Workshopu su videli kao priliku da upoznaju nove partnere, kao i da porazgovaraju sa onima sa kojima već sarađuju.

– Kao jednu od najtraženijih destinacija u periodu pre pandemije izdvojila bih Sloveniju. Mi već duže vreme organizujemo putovanja u ovu zemlju i uvek nam je interesantna još neka destinacija u Sloveniji. Pored Ljubljane i okoline, najinteresantnije su nam terme, a sada nam je ova radionica značila za uspostavljanje kontakta sa slovenačkim primorjem. Takođe, nešto novo što bi moglo da se nađe u našoj ponudi svakako je Crna Gora. Nekako naši ljudi Crnu Goru povezuju isključivo sa letovanjem i samim primorjem, ali smatramo da Crna Gora ima još mnogo toga da ponudi što bi moglo da se obuhvati jednim aranžmanom i interesantnim putovanjem. Na završenom workshopu smo imali priliku da porazgovaramo sa izlagačima sa kojima ranije nismo pričali i to nam otvara mogućnost za neke nove ponude naše agencije – kaže  Jovanka Kostalić iz Travellina.

Jovanka Kostalić

Šta dalje?

Kako će izgledati 2021. godina je izgleda pitanje na koje svi tražimo odgovor. Zabrinutost svih učesnika TU Balkan Online Workshopa bila je očigledna, ali su svi optimisti.

– Turizam je jedan od pandemijom najteže pogođenih sistema, kako u Hrvatskoj, tako i u celoj Evropi i svetu. Kako će on izgledati u budućnosti, pitanje je na koje odgovor traži cela turistička industrija i stručnjaci, a procene o konkretnijem oporavku govore da će se situacija početi normalizovati 2022. godine. Mi planiramo staviti fokus na održivi turizam kroz adekvatnu strategiju razvoja zdravstvenih aspekata boravka u destinaciji, s naglaskom na sigurnost destinacije prilikom promovisanja na inostranim tržištima. Sada je, više nego ikada, potrebno pažljivo planiranje koje predviđa i spremnost na brze, ad hoc reakcije te fleksibilnost pri donošenju odluka – objašnjava Martina Bienenfeld, direktorka Turističke zajednice grada Zagreba.

Martina Bienenfeld

Ona nastavlja da, zbog pandemije, sve ukazuje na to da će se poslovni događaji i putovanja u naredne dve godine odvijati unutar zemalja i regiona, a da će se izbegavati daleke destinacije.

– Kako se na tržištima BIH, Srbije i Slovenije Advent u Zagrebu poslednjih godina profilisao kao glavni motiv za posetu našem gradu, turističke agencije s tih tržišta su nam primarno u fokusu kada razmišljamo o daljoj saradnji. Isto tako, planiramo aktivnosti i na ostalim tržištima u regiji budući da je reč o bliskim tržištima koja imaju potencijal da konzumiraju Zagreb kao celogodišnju destinaciju s nizom atraktivnih događanja – smatra Martina.

Sličnog je mišljenja i Tatjana Kuljača menadžerka marketinga i prodaje hotela Vivid Blue koji se nalazi u blizini Svetog Stefana u Crnoj Gori. Hotel je počeo s radom u leto 2020, pa im je učestvovanje na radionici dalo šansu da ga predstave okruženju.

– Ova godina nam je pokazala da moramo ojačati veze sa regionom više nego ikada, jer čvrsto verujem da ćemo se morati fokusirati na turiste iz okruženja, kojima smo lako dostupni automobilom. Ovo vreme treba iskoristiti za jačanje veza sa regionom, da olakšamo gostima put do nas, a to, nažalost, ne zavisi od hotelijera, već politike koja se vodi na državnom nivou. Ono što je pokazalo okruženje je da kada su granice otvorene i olakšan ulazak u zemlju, tada ima i turizma. Ljudi žele da putuju, a mi moramo da osiguramo mere koje će im omogućiti siguran i bezbedan boravak, radije nego da im ne dozvolimo da uopšte uđu u zemlju. Što se tiče radionice, bilo je sjajno videti kolege sa kojima ove godine ne možemo drugačije da se sretnemo, kao i upoznavanje novih, sa kojima ćemo tek uspostaviti saradnju – kaže Tatjana.

Tatjana Kuljača

U trenutku kad pišemo ovaj tekst, veliki broj zemalja ulazi u novi karantin, zatvaraju se granice prema inostranstvu, ali i unutar gradova. Turizam je pred novim izazovima, ali sudeći po reakcijama učesnika TU Balkan Online Workshopa nema odustajanja, prilagođavamo se i idemo dalje. Što bi narod rekao: „Bolje imati rđavu godinu nego rđavog suseda“.

Promocija na Balkanu nije trošak, nego investicija

– Poslednjih nekoliko godina uz pomoć regionalnih turističkih organizacija realizovali smo studijska putovanja na koja smo vodili predstavnike turističkih agencija iz Srbije, Hrvatske, Slovenije i BiH. Posetili smo mnogo lepih destinacija idealnih za odmor. Predstavnici turističkih agencija su bili oduševljeni, a većina njih se prijavljuje i pre nego što im pošaljemo plan putovanja, jer znaju da je sve odlično organizovano i da će imati priliku da posete prelepe destinacije, ali i ostvare poslovnu saradnju. Takođe, uz pomoć Slovenačke turističke organizacije već nekoliko godina organizujemo radionice na kojima su se slovenačke destinacije i hoteli predstavljali našim turističkim agencijama. Turisti sa Balkana su nesumnjivo veoma zainteresovani za posetu regionalnim hotelima i destinacijama. Recimo Crna Gora, Hrvatska i Slovenija su pored leta, idealne morske destinacije za proleće i jesen. Nema gužve, a i cene su pristupačne. Srbija i BiH imaju prirodu i gradove koji su zanimljivi tokom cele godine. Međutim, zaposleni u turističkim agencijama nedovoljno su svesni toga, pa samim tim i putnici. Veoma je važno da hoteli i destinacije tokom promocije targetiraju i regionalnog putnika. S tim u vezi potrebna je stalna animacija, pogotovo što su troškovi promocije na Balkanu daleko niži nego na Zapadu. Promocija na Balkanu nije trošak, nego investicija – zaključuje Miroslav Mladenović.

Piše: Bojana Ilić

Nemačka i Betoven, 250 godina od rođenja

0

Vrednost velikih umetnika najbolje se dokazuje kroz njihov vek trajanja. Od toga koliko dugo će njihova dela imati moć da povezuju ljude i daruju im neophodnu duhovnu snagu, zavisi i besmrtnost autora. Upravo tako, već više od dva veka strašnom sudu vremena odoleva nemački kompozitor Ludvig van Betoven, koji i dan-danas, tačno dvesta pedeset godina od rođenja, važi za ikonu klasične muzike i jednog od najvećih muzičkih genija

Iako „Bitlmanija“ nesumnjivo predstavlja prvu kulturnu lavinu na globalnom nivou, fenomen masovne histerije je Nemcima odavno poznat, a vezan je baš za Betovena čije je pojavljivanje na muzičkoj sceni pomerilo u drugi plan, dotada neprikosnovene velikane, Mocarta i Hajdna. Njegova popularnost je još za života veoma brzo prešla granice Nemačke i pored toga što je sam govorio da ne stvara muziku za savremenike, već za buduće generacije. I zaista, Betoven je danas najizvođeniji klasični kompozitor, a njegov opus od oko sedam stotina kompozicija se gotovo svakodnevno emituje na radiju i televiziji. Deveta simfonija, u trajanju od 74 minuta, izvedena pod dirigentskom palicom Wilhelma Furtwänglera, poslužila je kao model na osnovu koga danas imamo tačno određen kapacitet kompakt diska. Betovenova muzika je druga najpopularnija na platformi Spotify sa oko 5,1 miliona puštanja mesečno, a na svetu danas postoji više od 700 ulica i trgova koji se zovu njegovim imenom. Pored toga, Betoven je našao svoje mesto i u pop-kulturi, jer je deo Kjubrikovog filma Paklena pomorandža, uz reference u pesmama Majkl Džeksona i grupe Bi Džiz, kao i u legendarnom hitu „Roll over Beethoven“ od Čaka Berija.

Ludvig van Betoven rođen je u Bonu, 1770. godine u muzičkoj porodici. U jedanaestoj godini morao je da napusti školu, a u osamnaestoj nakon smrti majke, postao je glava porodice i preuzeo odgovornost za svoja dva mlađa brata. Betovenov otac, Johan, bio je muzičar u izbornoj skupštini u Bonu i želeo je da od svog sina napravi novog Mocarta, ali sve do adolescencije Betoven nije privukao nikakvu pažnju tadašnje publike, iako je prvi javni nastup imao već sa osam godina. Interesantan je podatak da je 1787. godine Betoven proveo u Beču dva meseca, učeći upravo kod Mocarta, što je redak slučaj susreta dva genija na istom stvaralačkom polju. Zabeleženo da je Mocart bio oduševljen njegovim talentom za improvizaciju i da je tada navodno izjavio da će Betoven postati veliko svetsko ime. Pet godina kasnije, Betoven ponovo dolazi u Beč kako bi uzimao časove muzike kod Hajdna. Nakon toga je obilazio Prag, Drezden, Lajpcig i Berlin, da bi potom već u svojoj 26. godini počeo da gubi sluh i zbog toga je bio primoran da okonča svoju pijanističku karijeru. Ipak, nežno zdravlje ga nije sprečilo da se posveti komponovanju. Stvarao je burnu, ali emotivnu muziku kombinacijom prirodnog genija i iscrpljujućeg rada. Bio je izuzetno samokritičan, te je svako njegovo delo rezultat mukotrpnog usavršavanja, što je zabeleženo na hiljadama stranica muzičkih skica koje je napisao. Poslednjih devet godina svog života, kada je gluvoća postala definitivna, povukao se u svoj vlastiti svet tišine, u kome je stvorio svoja najveća remek dela.

Bez obzira što je ove godine, usled svima znane pošasti, ugrožena većina najfinijih, a samim tim i najtananijih tekovina naše civilizacije poput umetnosti i kulture, život treba (a i mora) da ide dalje. Pravi primer ovakvog pristupa je proslava dvesta pedesete godišnjice Betovenovog rođenja. Naime, Turistička organizacija Nemačke (GNTB) je 2020. godinu obeležila kampanjom čiji je moto bio: „Ponovo otkrijte Betovena“ (Discover Beethoven), dok je izuzetno kreativan logo manifestacije „BTHVN2020″ proizašao iz zaostavštine kompozitora koji se potpisivao kao „BTHVN“. Svakom od ovih slova organizatori su dodelili po jednu nemačku reč, koja oslikava Betovenovu ličnost. Tako slovo „B“ predstavlja Betovenov rodni grad „Bonn“, slovo T prvo je slovo reči „Tonkünstler“ što znači „kompozitor“, slovo „H – Humanist“ a „V – Visionär“, dok poslednje slovo „N“ ide uz reč „Natur“ i upućuje na Betovenovu ljubav prema prirodi.

Saznajte više na zvaničnoj internet stranici Discover Beethoven.

Ipak, najvažnija stvar proslave jubileja je svakako predstavljanje lokacija koje su vezane za lik i delo ovog velikana, pa ćemo shodno aktuelnoj situaciji pokušati da vam kroz tekst i slike dočaramo Betovenovo nasleđe koje se nalazi širom Nemačke.

Bon

Naravno, počinjemo sa kućom u ulici Bonngasse broj 20, u kojoj je Betoven i rođen. U njoj se nalazi najveća zbirka predmeta koje je kompozitor koristio dok je u njoj živeo. Renovirana i svečano otvorena prošle godine, kuća sadrži kolekciju sa više od 150 eksponata. U Bonu je takođe veoma interesantna „Betoven vođena tura“ koja povezuje 17 lokacija značajnih za život i rad ovog umetnika. Na obali reke Rajne u Bonu nalazi se koncertna dvorana Beethoven Hall, koja je uvrštena na listu spomenika svetske kulturne baštine. Dvorana je dom Betovenovog orkestra koji slovi za jedan od najboljih u Nemačkoj. Betovena možete slušati i u okviru Betovenove nedelje – festivala kamerne muzike koji se održava krajem januara i početkom februara. Na Minsterplacu može se videti spomenik Betovenu, delo poznatog vajara Ernsta Henela iz Drezdena, a u parku Rheinaue nalazi se skulptura urađena po uzoru na crtež Pitera Brojera. Širom grada nalazi se još nekoliko skulptura poznatog umetnika, a najpoznatije su one u Redouten i Stadtgarten parku.

Na reci Rajni

U Koblenc-Erenbrajtštajnu se nalazi kuća u kojoj je rođena Betovenova majka, Marija Magdalena. Ovde posetioci imaju priliku da vide slike i postere, predmete iz svakodnevnog života, instrumente, originale i replike predmeta iz bogate arhivske građe, kao i prikaze Betovena i njegove majke u umetnosti XX i XXI veka. U Zidburgu se besplatno može posetiti bivša opatija Mihaelsburg, odnosno crkva u kojoj je mladi Betoven svirao orgulje. Još jedna preporuka u ovoj oblasti je i ogromni Betovenov park u Kelnu, koji zauzima čak 40 hektara.

Širom Nemačke

Na listi lokacija koje nikako ne bi trebalo propustiti je gradska biblioteka u Berlinu, u kojoj se nalaze brojni rukopisi, pisma i beleške kompozitora, kao i oko trećina njegove muzičke zaostavštine iz javnog domena, zajedno sa originalnim rukopisom legendarne Devete Simfonije. Još jedno zanimljivo mesto u ovom gradu je bivše pozorište Schauspielhaus, u kome je ova simfonija prvi put izvedena. U Lajpciškom muzeju lepih umetnosti nalazi se verovatno najpoznatija Betovenova skulptura, delo Maksa Klingera izrađeno 1902. godine, a tu je i njena savremena verzija koju je izradio Markus Luperc. U Augzburgu se nalazi Betovenov kvart koji je nastajao u periodu od 1880. do 1910. godine, a danas je jedno od najekskluzivnijih područja u gradu. U jednom od najlepših gradova Bavarske, Regensburgu, nalazi se Memorijal Valhala sa dvoranom slavnih nemačke istorije i kulture, u čijoj postavci se nalazi bista poznatog kompozitora. Statue i skulpture velikog Betovena nalaze se još i u Nirnbergu i Frankfurtu, dok grad Rostok na Baltiku čuva izuzetan reljef sa njegovim likom.

Espreso iz Napulja kandidat za UNESCO  

0
Espreso iz Napulja kandidat za UNESCO  

Nakon što je čuvena pica napolitana kandidovana za UNESCO-vu listu Svetske kulturne baštine, glavni favorit Napulja za ovo prestižno priznanje od sada je i espreso, inače omiljena italijanska svakodnevna rutina

Umetnost napuljske kafe ne predstavlja samo pripremu pića koje je u svetu poznato i cenjeno, nego pripoveda i priču u kojoj se podržava kultura, solidarnost, održivost, tradicija, kao i jednistvo i istrajnost naroda.

Napuljski ritual kafe toliko je ukorenjen i toliko se podrazumeva, da je dao život, na primer, café sospeso tradiciji, simbolu koji predstavlja solidarnost i gostoljubivosti čitavog naroda. To znači da imate mogućnost da platite 2 kafe, a da dobijete samo jednu, druga će otići kod nekog ko možda i nije u mogućnosti da priušti sebi ovu, po Italijanima, nasušnu potrebu.

 

Arhus – odličan siti brejk sa još boljom hranom

0

Kopenhagen dobija svu pažnju putnika, ali Arhus je spreman da uzme ono što mu pripada. Uostalom, nije Kopenhagen jedino što Danska ima da ponudi putnicima, a ovaj grad to potvrđuje na najbolji i najukusniji mogući način

Kao drugi grad Danske, Arhus je navikao da Kopenhagen privlači svu pažnju. Međutim, tokom poslednjih nekoliko godina, Aarhus je izašao iz senke glavnog grada dobivši ugled među turistima i putnicima kao uzbudljiva alternativa za odmor u Danskoj. Alternativa samo u smislu Kopenhagena, on je potpuno svoj i nezamenjiv, i nikako ga ne treba smatrati rezervnim planom.

Arhus je drugi po veličini grad u zemlji, nalazi se na istočnoj obali poluostrva Jiland, oko 200 kilometara severozapadno od Kopenhagena. Sa svojom mešavinom kuhinje svetske klase, impresivnim umetničkim galerijama, atraktivnom arhitekturom i opuštenom atmosferom, Arhus polako izlazi na svetlost turističke pozornice u svom punom sjaju.

Hrana je jedan od glavnih promotera grada kao turističke destinacije. Spoj restorana sa Mišelinovim zvezdicama i neformalnih bistroa, kao i neverovatne ulične gatro-čarolije su osnovni činioci koji ga pozicioniraju visoko na turističkim mapama.

Budući da je relativno mali grad, Arhus se lako može istražiti pešice ili biciklom, što je u ovom delu sveta izuzetno popularno. Sa nešto manje od 350.000 stanovnika, lako je istražiti ga pešice najvećim delom, a sve najpoznatije atrakcije, zanatske radnje i restorani nalaze se unutar centralnog gradskog područja.

Njegova zgodna veličina u kombinaciji sa opuštenom vibracijom čini Arhus idealnom destinacijom za vikend odmor ili odličan dodatak putovanju u Kopenhagen koji je udaljen samo tri sata vožnje vozom.

Vrhunska jela koja održavaju ravnotežu između ozbiljnog i zabavnog

Hrana nije tipično nordijska, i ovde je kuvanje nije jednostavno. Gastronomija je sastavljena od tehnički preciznih jela, gotovo savršenih, sve je prilično skockano i upakovano u savršen odnos izgleda i ukusa. Primeri ove egzaknte gastronomije su tanko narezane Jakobove kapice u ulju od lokalnih trava i začinskog bilja sa prženim borovim iglicama, svinjetina sa lukom, ili hrskavi list kelja preliven sosom od estragona.

Obrok u restoranima obično počinje sa nizom grickalica kao što su pržena kobasica i pržena svinjska kožica, i svakako vol au vent, pecivo punjeno piletinom. Ukusi i serviranje je zabavno, ali sve to vam pripremi prilično ozbiljan i ukusan početak obroka.

Nakon toga sledi hleb, ukusni brioš kao i raženi hleb, delikatesi koji se spremaju preko celog dana, a služe se sa domaćim puterom i krem sirom koji je začinjen mirođijom. Božanstveno!

Od glavnih jela preporučuju se tartar od govedine sa čipsom od cvekle, pečen svinjski obraz sa pireom, vrlo često i parfait od kozjeg sira sa kupinama kao kombinacija lakšeg ručka.

Arhus je dom najvećeg univerziteta u Danskoj i velike studentske populacije, tako da u gradu ima mnogo uličnih i brzih jela. Postoji bezbroj mogućnosti, od tajlanske do britanske hrane, ali je ipak prvo mesto rezervisano za danski sendvič, specijalitet od svinjetine i umaka od pečenja mesa, sa senfom i hrskavim začinskim biljem.

Sve u svemu, jedna ukusna i zanimljiva priča. Blizu je Kopenhagena, nećete izgubiti puno vremena ako odličite da posetite Arhus, ali ipak preporučujemo da izdvojite jedan vikend za to. Vikend je pravo vreme, sasvim dovoljno vremena da ga upoznate i probate šta to on sve nudi, ovo nabrojano je samo sićušni deo gastronomskih čudesa koja ovde postoje.

 

Rakija u ljubavi sa hranom

0

O žestokom alkoholnom piću zvanom rakija, ovde nije zahvalno puno govoriti iz više prilično objektivnih razloga. Pre svega, osim što živimo među najmanje sedam miliona fudbalskih selektora i premijera, poznato je da svaka srpska kuća ima najbolju “radžu” domaće proizvodnje kojoj ne može prići nijedan viski, votka i ostala boranija. Pored toga svi znaju da rakiju treba piti, a ne gubiti vreme na prazne priče o tome kako je ispeći, u čemu je čuvati ili na kraju, kako je pravilno konzumirati. Stoga sam rešio da ovaj tekst krene linijom manjeg otpora, da o rakiji napišem nešto obično i prosto, nešto što neće uvrediti sve vrsne poznavaoce ove magične tečnosti i da rakiji dodelim drugačiju ulogu, odnosno da je posmatram kao deo nečeg mnogo većeg. Zato evo nekoliko reči o tome šta sve može da vam donese jedan tako savršen par kao što je: rakija – meze

Na ovim prostorima se oduvek rakija ispijala uz neku hranu. Ta hrana ili “meze” (reč koju su nam kao i druge “važne stvari” u amanet ostavili Turci) je uglavnom zavisila od geografije, ekonomije, pa i sociologije, ali pre svega od istorije koja je ovde određivala način života, a samim tim šta i da li ćemo uopšte nešto jesti i piti. Naši roditelji bi se sigurno veoma iznenadili nekim mezetlucima koje poslužujemo uz rakiju, pre svega zbog toga što su se hrana, ali i rakije promenili do neprepoznavanja. Sa druge strane svaka rasprava vezana za slaganje rakije i hrane nema mnogo smisla i uvek počinje pravilom da: pravila nema! Ne postoji tačno i pogrešno i naravno samim tim, ne postoji savršenstvo. Sve je prepušteno ukusu uživaoca, te ako vam se dopada određena kombinacija, bez obzira koliko eksentrična ona bila, slobodno se prepustite zadovoljstvu zajedno sa ostalim odraslim istomišljenicima. Jer rakija se pijucka u kući, mada je neki više vole u kafani, u dobrom društvu uz još bolju priču i najbolju hranu. Merak je za dušu i telo. A mezeti se polako: krenite od voća, pa pršuta i sir, paprika… znalački na čačkalicu. Sve je stvar mašte, budžeta, prilike i ukusa – sveže, toplo ili hladno, hrskavo ili meko… vama na volju, a da sve ovo ne bude puko ceđenje pljuvačnih žlezda, evo i nekoliko konkretnih (pomalo neuobičajenih) primera po preporuci znalaca iz Rakia bara. Pa, izvol’te:

Uz barikiranu lozovaču:
Isecite baget na kriške i stavite ga u rernu da se malo zapeče da bi bio hrskav. Zatim ga premažite čenom belog luka i stavite po krišku paradajza na svako parče hleba. Ispržite na maslacu i maslinovom ulju glavicu sitno seckanog crnog luka i vrganje. Začinite po želji i obavezno dodajte malo kima. Spremnu smesu složite na paradajz i dekorišite parčetom kozjeg sira.

Uz staru dobru šljivovicu:
Iskoristite sezonu špargli i spojite Francusku i Srbiju (Luj XIV je najzaslužniji za njenu popularnost u Evropi) ovim jednostavnim zalogajem. Na kratko obariti špargle, a zatim ih šokirati hladnom vodom. Obmotajte svaku šparglu parčetom mesnate slanine, a zatim je upakujte u traku lisnatog testa. Spremne paketiće premažite žumancetom i pospite rendanim kačkavaljem, a onda ih ispecite u rerni.

Uz osvežavajuću jabukovaču:
Izrendajte krompir koji ćete pomešati sa brašnom, jajetom, sitno iseckanim lukom i dodajte so i biber po želji. Od te smese formirajte krokete koje ćete ispržiti na ulju. Aranžirajte ohlađene krokete pireom od jabuke u koji ćete dodati malo kalvadosa. Zalogaje ukrasite listovima žalfije.

Foto. Lena Nešić

Poslednje objave

Za godinu dana više od 40.000 putnika na letovima između Beograda i Čikaga

Za godinu dana više od 40.000 putnika na letovima između Beograda...

0
Er Srbija je danas, 17. maja 2024. godine, obeležila godinu dana od uspostavljanja direktne avio-linije između Beograda i Čikaga. U proteklih 365 dana, srpska...