13.4 C
Belgrade
subota, maj 3, 2025
Naslovna Blog Stranica 3

Ruralni turizam u Hrvatskoj sve popularniji – Kvarner u prvom planu

0
Paski-sir-oastrvo-pag-hrvatska kvarner
Photo: Unspash/Kat von Wood

Ruralni turizam u Hrvatskoj beleži snažan rast, a Kvarner i Primorsko-goranska županija se sve više ističu kao ključne destinacije ovog vida turizma. Prema najnovijoj analizi Udruženja za ruralni turizam Hrvatske, u zemlji trenutno postoji više od 1.600 pružalaca usluga specijalizovanih oblika turizma. To uključuje seoski, kulturni, pustolovni, konjički, lovni, ribolovni i zdravstveni turizam

Kada je reč o kulturnim atrakcijama u ruralnim sredinama, Primorsko-goranska županija se nalazi na samom vrhu sa čak 27 zabeleženih destinacija. U pitanju su muzeji, etno sela, zbirke i interpretacijski centri koji promovišu bogato nasleđe regije Kvarner. Pored toga, regija je i vodeća po broju pružalaca usluga avanturističkog turizma. Ovde turisti mogu da uživaju u adrenalinskim parkovima, raftingu, kajakingu, sportskom penjanju i brojnim drugim avanturama koje pružaju nezaboravan doživljaj prirode.

Kvarner – autentično iskustvo hrvatskog sela

Na području Kvarnera i Gorskog kotara, sve više domaćinstava se uključuje u seoski agroturizam, nudeći gostima autentično iskustvo života na selu. To se osebno odnosi na domaću hranu, lokalna vina, kao i boravak u rustičnim kućama i planinskim kolibama. Ova regija, poznata po svom spoju mora i planina, pruža savršen balans između mira ruralnog ambijenta i atraktivnih aktivnosti na otvorenom.

Rast potražnje za autentičnim doživljajima

Broj pružalaca usluga u seoskom agroturizmu raste po prosečnoj stopi od oko 20% godišnje. To govori o sve većoj potražnji, posebno među stranim turistima koji žele autentične, održive i personalizovane doživljaje. Iako još uvek nije dostupna potpuna službena baza podataka, analiza pokazuje ogroman napredak u odnosu na stanje iz 2012. godine.

Nova digitalna platforma za ruralni turizam

Kao odgovor na slabu digitalnu prisutnost ruralnog turizma, Udruženje planira lansiranje centralizovanog portala do kraja aprila. Portal će omogućiti bolje pozicioniranje lokalnih pružalaca usluga, lakšu pretragu za turiste i snažniju promociju destinacija poput Kvarnera. Portal će biti dostupan na adresi idemonaselo.hr.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Primorsko-goranska županija i šira Kvarner regija postaju srce ruralnog i avanturističkog turizma u Hrvatskoj. Sa sve većim brojem kulturnih lokaliteta, avanturističkih aktivnosti i agroturističkih domaćinstava, Kvarner se pozicionira kao savršena destinacija za sve one koji traže spoj prirode, tradicije i autentičnih iskustava.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Grčka nešto jeftinija za turiste od 1. maja

0
Bazen grčka santorini hotel
Photo: Unsplash/orva studio

Dobra vest za sve turiste koji planiraju letovanje u Grčkoj. Od 1. maja 2025. godine, grčka vlada snižava lučke takse za domaće trajektne linije za čak 50%, čime će letovanje na grčkim ostrvima postati značajno pristupačnije i za turiste i za lokalno stanovništvo

U svetlu najavljenog poskupljenja trajektnih karata, Ministarstvo pomorstva i ostrvske politike Grčke donelo je amandman kojim se takse za domaće putničke trajekte prepolovljuju na period od jedne godine, počevši od 1. maja 2025. Ova mera ne odnosi se na krstarenja, već isključivo na domaće putničke linije koje spajaju grčko kopno sa ostrvima.

Govoreći na 10. Delfi ekonomskom forumu, ministar Vasilis Kikilias izjavio je da je cilj ove odluke olakšavanje putovanja i očuvanje pristupačnih cena za građane i turiste. Putovanje na ostrva ne sme biti luksuz, ni za Grke, ni za strane posetioce. Želimo da ublažimo finansijski teret i obezbedimo dostupnost svih destinacija u Grčkoj, izjavio je Kikilias.

Turizam i pomorstvo – stubovi grčke ekonomije

Ministar je istakao da su turizam i pomorski saobraćaj ključni za ekonomiju zemlje. Blagovremeno reagovanje vlade pred početak letnje sezone je dobar pokazatelj posvećenosti podršci ključnim sektorima.

Zabrinutost zbog ekoloških zahteva Evropske unije

Kikilias je upozorio i na dodatne izazove koji očekuju brodarske kompanije. Od 1. maja 2025. godine stupa na snagu EU regulativa koja zahteva prelazak trajekata na čistija goriva. To bi moglo izazvati dodatne troškove, posebno za firme iz severnog Mediterana. Te kompanije bi mogle da se, prema njegovim rečima, nađu u nepovoljnom položaju u odnosu na konkurenciju.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Ova odluka dolazi u savršenom trenutku za sve koji planiraju da posete popularna grčka ostrva poput Santorinija, Mikonosa, Parosa, Krita ili Rodosa. Zahvaljujući smanjenju taksi, cene trajekta bi mogle biti značajno niže, što bi moglo uticati i na ukupne troškove odmora.

Letovanje u Grčkoj 2025. godine biće malo pristupačnije zahvaljujući smanjenju lučkih taksi za domaće trajekte. Ovo je odlična prilika da istražite grčka ostrva bez velikih troškova i uz podršku jedne od najlepših i najgostoljubivijih zemalja Evrope.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Uroš Mikić, osnivač agencije Flow Ninja

0
Uroš Mikić, osnivač agencije Flow Ninja

Od sagovornika u ovoj rubrici ne očekujemo da su baš super heroji, međutim mladost nam svaki put pokaže da je sa njom sve moguće. Ovi kreativni i hrabri mladi ljudi, fokusirani na vrednosti koje daju rezultate, uvek daju sve od sebe, a kada to upali, samo je nebo granica. I tako, pred vama je, ne tipičan predstavnik ove priče, nego “kapiten momčadi”. Naime, Uroš Mikić, osnivač veoma uspešnog startapa Flow Ninja, sa svojih 25 godina upravlja timom koji broji više od 50 ljudi, a pritom, van posla živi život punim plućima. Uroš se loži na vožnju (poršea) ili brzih motora, kik boks, teretanu, ali može sa vama i u kafanu… Ukratko, on je pravi mladi lav i to najnoviji model, u šta ćete se u nastavku teksta i uveriti

Uroš Mikić, osnivač agencije Flow Ninja

TU: Svi mladi lavovi imaju idole. Koju ličnost bi okarakterisali kao vaš poslovni uzor? UM: Nemam samo jednog idola – više verujem da od svake osobe mogu da naučim nešto vredno i da na osnovu toga izgradim svoj način vođenja kompanije. Zato volim da čitam biografije uspešnih ljudi i da prepoznajem obrasce koji funkcionišu. Ali, ako bih izdvojio dve osobe koje su ostavile utisak na mene, to bi bili Ričard Brenson i Džef Bezos. Brenson me inspiriše time kako uspeva da vodi ogromnu kompaniju i istovremeno uživa u životu. “Zaposlite ljude bolje od sebe i dajte im slobodu da rade ono što najbolje znaju“, rekao je jednom, i upravo ta filozofija mi je pomogla da bolje razumem značaj izgradnje jakog tima. Bezos, s druge strane, mi je promenio pogled na menadžment kroz brzo donošenje odluka i sistematičan pristup vođenju firme. Njegov princip je jednostavan: „Ako moraš da doneseš odluku sa 90% informacija, već si zakasnio. Trebalo bi da odlučuješ sa 70% informacija i da budeš spreman da brzo ispraviš greške.“ Upravo to je omogućilo Amazonu da postane ono što je danas, a meni da efikasnije upravljam svojim poslovanjem.

TU: Kako izgleda vaš radni dan?
UM: Sve zavisi! Trudim se da imam rutinu, ali, budimo realni, ponekad je moja rutina više „preporuka“ nego pravilo. Uglavnom spavam minimum 8 sati, bilo da se budim u 6 ujutru kao ultra-disciplinovani direktor ili u 9 kao neko ko je sinoć rekao: “Samo još jedno piće”. Jutro kreće teretanom, ne zato što volim rano vežbanje (jer ne volim), već zato što ako ostavim trening za kraj dana, jedina stvar koju podignem je čaša vina. Od 10 h sam u kancelariji, ali pre 14 h ne volim sastanke – jer pre toga rešavam „prave stvari“ dok još uvek imam koncentraciju. Posle toga, dobar deo dana odlazi na sastanke sa klijentima i timom. Naravno, to je idealni scenario. Realnost? Klijenti iz Australije i Amerike mogu zakazati prvi sastanak u 7 ujutru, a poslednji u 10 uveče. Ali, meni posao i privatni život nisu dve odvojene stvari – to je sve životni stil. „Ako ćete raditi nešto ceo život, neka to bude zabavno“, rekao bi Ričard Brenson, a ja se potpuno se slažem.
Dakle, “karpe diem” i 3 do 4 kafe dnevno!

TU: A šta je za vas pravi odmor?
UM: Volim da budem u pokretu, jer mi to daje prostor da razmišljam o poslu i privatnim stvarima, ali bez osećaja da samo sedim i čekam da se odmor desi. Tako da preferiram aktivni odmor. Najviše uživam u istraživanju džungle, skijanju, jedrenju – bilo čemu što ne uključuje ležanje na plaži po ceo dan. Jedan dan je okej, ali ako se cela priča svede na „ajde da se okrećemo na suncu po ceo dan“, brzo mi dosadi. Tako da, ako na odmoru nema dovoljno akcije, vrlo verovatno ću se pokupiti ranije. Radije ću se vratiti na posao nego da brojim talase do besvesti.

TU: Šta je po vama ono što vas izdvaja od drugih?
UM: Istrajnost i radoznalost. To su dve stvari koje su me najviše gurale napred.
Ne smatram da sam rođen sa nekim ludim talentom. Sve sam morao da učim – od komunikacije s ljudima do vođenja timova. Ništa mi nije dolazilo prirodno, pa nije bilo onog „ovo mi je u krvi“ momenta. Ali ono što me držalo je radoznalost – šta ako stvarno uspem? Ta misao me je terala da nastavim, i zahvaljujući njoj sam postavio velike stvari i ostao istrajan u razvijanju kompanije dugoročno.

TU: Koja je vaša formula uspeha?
UM: Planirajte dugoročno i uživajte u procesu. Da mogu nešto da promenim unazad, bilo bi to da više uživam u samom rastu firme i svom razvoju, umesto da stalno jurim sledeću stvar. Kad sam prebacio fokus sa „šta mogu da uradim za dve nedelje“ na „šta želim da se desi za dve godine“, postao sam mnogo smireniji i realno, stvari su krenule da se dešavaju mnogo brže. Na kraju dana, treba imati viziju i prihvatiti činjenicu da će sve trajati barem tri puta duže nego što ste planirali. Ako ne i pet…

TU: Šta biste poručili kao savet mladim lavovima koji tek dolaze?
UM: Fokus na učenje, ne na instant uspeh. Ako vam je cilj samo novac, postoji hiljadu načina da do njega dođete brzo. Ali, ako vam je cilj da imate ispunjen život, to je malo duža igra – treba vremena, učenja i gomila grešaka da biste postali neko ko stvarno može da izgradi nešto vredno. Brzi uspeh je super za naslov u novinama, ali dugoročno, pravi lavovi ne nastaju preko noći.

Tekst: Petar Vušurović

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Skriveni biser Istre koji osvaja srce

0
Bale hrvatska istra
Photo: iStock

Na pola puta između Rovinja i Pule, sakriven među maslinjacima, vinogradima i kamenim suvozidima, leži mali grad velikog duha. To je jedan od najočuvanijih tajnih dragulja Istre. Kada kročite u njegove uske, kamenom popločane ulice, kao da ste zakoračili u vremeplov koji vas vodi kroz vekove istorije, umetnosti i iskrene mediteranske duše

Bale nisu tipična turistička destinacija. Ovde nećete naći gužve ni blještave izloge. Umesto toga, naći ćete mir, šapat prošlosti u svakom kamenu i pogled koji seže preko brda sve do mora. Grad je izgrađen na fosilnim ostacima dinosaurusa i temelju rimske vile, a njegov srednjovekovni centar, sa dvorcem Soardo-Bembo, pravi je biser gotičko-renesansne arhitekture.

Bale hrvatska istra
Photo: iStock

Umetnost koja živi

Bale su inspiracija brojnim umetnicima. Zbog svoje posebne svetlosti i atmosfere, mesto je postalo utočište slikara, vajara, muzičara i pesnika iz celog sveta. Tokom leta, grad živi kroz kulturne događaje poput Last Minute Open Jazz Festivala, kada se stari trg pretvara u pozornicu pod zvezdanim nebom.

Bale hrvatska istra
Photo: iStock

Priroda koja oduzima dah

Samo nekoliko kilometara od centra nalazi se zaštićeni krajolik Palud – ornitološki rezervat i raj za ljubitelje prirode. Biciklističke staze vode vas kroz mirne pejzaže, a oni najuporniji mogu doći i do obale – do skrovitih plaža koje kao da su rezervisane samo za vas. Ovde more ima posebnu boju, a vetar priča tihe priče maslinama i borovima.

Bale hrvatska istra
Photo: iStock

Ukusi istre

U Balama se jede sporo – sa uživanjem i poštovanjem prema svakom zalogaju. Tradicionalne konobe nude istarsku kuhinju u svom najčistijem obliku: domaću pršutu, sir, tartufe, ručno pravljene fuže, maslinovo ulje koje je osvajalo svetske medalje i vina iz okolnih podruma koja pričaju priče o suncu, zemlji i trudu čoveka.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Bale nisu mesto koje se „vidi“. Bale su mesto koje se oseća. Ovde se dolazi da bi se pronašao mir, inspiracija i autentičnost. Mnogi posetioci se vraćaju iznova, jer shvate da su Bale više od destinacije – one su iskustvo, susret sa tišinom i podsetnik da je lepota često upravo tamo gde najmanje očekujemo. Ako tražite mesto koje nije zaboravilo dušu, gde priroda i kultura plešu u istom ritmu – Bale čekaju baš vas.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

„Experience Crikvenica“ – Prolećni užitak u oazi zdravlja

0
Experience Crikvenica – Prolećni užitak u oazi zdravlja
Photo: TZ Crikvenica

Proleće na Crikveničkoj rivijeri donosi više od sunca i cvrkuta ptica – donosi „Experience Crikvenica“, jedinstveni turistički doživljaj koji spaja zdravlje, prirodu, rekreaciju i gastronomiju u nezaboravno iskustvo za sve generacije

Crikvenica – Vaša prolećna oaza zdravlja

Crikvenica i Crikvenička rivijera su već odavno poznati kao posebna oaza zdravlja u Kvarner regionu. Njene brojne biciklističke i pešačke staze pozivaju vas na opuštanje, aktivan odmor i uživanje u prirodnim lepotama tokom cele godine. Upravo na tim temeljima, Turistička zajednica Grada Crikvenice već godinama uspešno realizuje projekat „Experience Crikvenica“, kojim se promoviše aktivnosti na otvorenom, velnes tretmane i autentična gastronomska ponuda – sve to objedinjeno u atraktivni turistički paket.

Kada i gde?

Ovog proleća, „Experience Crikvenica“ će trajati od 26. aprila do 11. maja, kroz tri tematska vikenda koji će povezati rekreaciju, zabavu i zdrav život. Program prolećnog izdanja 2025. obuhvata:

  • Nordijsko hodanje uz šetnicu pored Dubračine – 26. april
  • Dečji vikend sa mnoštvom napuhanaca i zabave na glavnom trgu – 3. i 4. maj
  • Prolećna biciklijada rivijerom Crikvenice – 10. maj

Aktivnosti su namenjene svima – od najmlađih do najstarijih. Prijave se vrše putem e-maila prijava@tzg-crikvenice.hr, ili lično na recepciji ako ste gost hotela. U slučaju lošeg vremena, aktivnosti će biti otkazane.

Zdrava hrana – ukus proleća na rivijeri

Zdrav način života nije potpun bez kvalitetne ishrane, a upravo tu dolaze do izražaja maštoviti crikvenički šefovi. Tokom trajanja manifestacije, odabrani restorani će ponuditi posebne zdrave menije po promotivnim cenama. Učestvuju restorani Dida, LeMoon (Hotel Esplanade), restorani hotela Miramare, Crikvenica, Marina i Konoba Karoca.

Posebne velnes i zdravstvene ponude

Zdravstvene ustanove Terme Selce i Thalassotherapia Crikvenica, kao i velnes centri hotela Esplanade, Miramare, Katarina i Marina, pripremili su specijalne tretmane i usluge koje dodatno obogaćuju ovaj prolećni doživljaj.

Doživite Crikvenicu na potpuno novi način

„Experience Crikvenica“ je mnogo više od događaja. To je poziv da živite zdravije, dišete dublje i uživate više. Proleće na crikveničkoj rivijeri čeka na vas sa osmehom, šetnjom, biciklom i tanjirom punim boja. Rezervišite svoj boravak, prijavite se na aktivnosti i postanite deo najzdravije priče ovog proleća!

Detaljne informacije i aktuelnosti o pomenutim programima možete pronaći na Experience Crikvenica.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Putovanje u nepoznato: Inovativna ideja skandinavske avio-kompanije SAS

0
destination unknown avion prozor putovanje
Photo: Unsplash/Blake Guidry

Zamislite da kupite avionsku kartu, ali ne znate gde putujete. Sve što znate jeste da ćete poleteti, i da vas čeka avantura. Upravo to je nova ideja skandinavske aviokompanije SAS (Scandinavian Airlines), koja nudi „nepoznate“ destinacije kao deo svoje najnovije kampanje. Putnici kupuju karte, ulaze u avion, i tek tada saznaju gde zaista idu

Koncept putovanja destination unknown je pomalo neobičan, ali i veoma uzbudljiv. U današnjem svetu, gde su mnoge stvari planirane do najsitnijeg detalja, ovakva inicijativa vraća osećaj avanture i spontanosti. Ljudi često kažu da je život pun iznenađenja, a sada i putovanje može biti takvo.

Cilj SAS-a nije samo da zabavi putnike, već i da ih podstakne da se otvore za nova iskustva i destinacije koje možda ne bi sami izabrali. Umesto klasičnih turističkih atrakcija, putnici će možda završiti u manjem, ali prelepom mestu u Norveškoj, Švedskoj ili Danskoj, gde će otkriti prirodne lepote, lokalnu kulturu i jedinstvene ljude.

Ovakva ideja može imati pozitivan uticaj i na manje poznate destinacije, jer će im doneti više turista i pažnje. Takođe, ona menja način na koji razmišljamo o putovanjima, od puke potrošnje i fotografisanja poznatih mesta, do stvarnog doživljaja i uživanja u nečemu novom i nepredvidivom.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Naravno, za putovanje destination unknown potrebna je i doza hrabrosti. Neki ljudi vole da sve bude isplanirano i predvidivo, ali oni koji se usude da krenu u nepoznato mogu doživeti nešto zaista posebno.

Inicijativa kompanije SAS-a pokazuje da putovanja nisu samo posete destinacijama. Reč je i o samom putu, doživljajima i hrabrosti da se izađe iz zone komfora. Možda ćete sledeći put, gledajući u avionsku kartu, poželeti da ne znate kuda idete. Upravo putovanja koja nas najviše iznenade često postanu i ona najvrednija.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Revolucija u vinarstvu: Engleska i Skandinavija postaju novi Bordo

0
Vinograd vino
Photo: iStock

Engleska i Skandinavija postaju nova vinska žarišta, dok Bordo i Burgundija gube tlo pod nogama. Klimatske promene ne utiču samo na vremenske prilike — one premeštaju i epicentar svetske vinske industrije. Dok se tradicionalni regioni bore sa sušama, mrazevima i nestabilnim prinosima, sever Evrope, pa čak i delovi Azije i Amerike, dobijaju svoju priliku da zasijaju na vinskoj mapi sveta

Klima se menja, a sa njom i svetska vinska mapa i sama vina. Ono što je nekada bio ekskluzivitet južne Evrope – poput Bordoa ili Burgundije – sada se pomera ka severu. Engleska, posebno regioni poput Jorkšira ili grada Hala, dobijaju na značaju kao novi potencijalni lideri u proizvodnji vina, uključujući i poznati kaberne sovinjon. Već danas, Engleska penušava vina stiču svetska priznanja, dok se Švedska i Danska pojavljuju kao neočekivani igrači na tržištu sa svojim belim vinima.

Klimatske promene otvaraju nove mogućnosti

Prema izveštaju Fine Wines and Restaurants Market Monitor, produžene sezone rasta i blaže zime omogućavaju severnim regionima da uspešno uzgajaju sorte koje su nekada bile rezervisane za mediteranske zemlje. Regioni koji ranije nisu mogli da gaje određene sorte, sada mogu.

Vino iz Kine, SAD i Skandinavije

Osim Evrope, vinski potencijal se širi i u Aziji i Americi. Kina razvija vinogradarstvo u regionima kao što su Ningšija i Junan, dok se u SAD ozbiljna vina proizvode u državama kao što su Virdžinija, Merilend i istočni Long Ajland.

Tradicionalni regioni pod pritiskom klimatskih ekstrema

Nasuprot tom napretku, istorijski vinski regioni trpe ozbiljne gubitke. Bordo je u 2023. godini imao najnižu proizvodnju od 1991, a Šabli je izgubio čak 60% berbe zbog vremenskih nepogoda poput mraza. Takođe, loši vremenski uslovi su uticali i na pojavu plesni.

Vinari pokušavaju da odgovore na izazove sadnjom otpornijih sorti, ranijim berbama i eksperimentima u tehnologiji proizvodnje, ali mnogi se pitaju: da li su porodični vinogradi dugoročno održivi?

Srpska vina krupnim koracima napred, saznajte više.

Budućnost vinarstva: Prilagođavanje i inovacije

Iako se postavlja pitanje da li bi kultna vina mogla nestati, eksperti veruju da poznati regioni poput Burgundije i Napa doline neće nestati. Moraće da se promene. Umesto klasičnog pino noara ili kabernea, možda ćemo videti nove sorte i hibride, koji se već uspešno gaje u Nemačkoj, Oregonu i drugim delovima sveta.

Vinarije širom sveta otvaraju vrata novim vinskim pričama. Bez obzira na promene, vino će i dalje nositi u sebi teroar i autentičan potpis ljudi koji ga s ljubavlju stvaraju.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Venecija povećava broj dana naplate ulaza i podiže cenu ulaznica

0
kruzer kružna putovanja brodovima
Photo: Pixabay /VladoZg

Venecija, jedan od najposećenijih gradova na svetu, najavila je da će od 2025. godine značajno proširiti primenu naplate ulaznica za jednodnevne turiste, kao i povećati cene istih

Gradske vlasti Venecije su donele odluku da se to uradi jer je to deo šire strategije grada da se izbori sa prekomernim turizmom. Takođe i da zaštiti svoje istorijsko nasleđe i poboljša kvalitet života lokalnog stanovništva.

Šta donose nove mere od 2025. godine?

Gradske vlasti su potvrdile da će broj dana u godini kada se naplaćuje ulaz u grad biti povećan sa ranijih 29 na čak 100 dana. Ovi dani će biti pažljivo odabrani, najčešće tokom perioda visoke sezone i praznika, kada broj turista dostiže svoj vrhunac.

Takođe, cena ulaznice će biti povećana, mada tačan iznos još nije zvanično potvrđen. Prema izveštajima iz lokalnih medija, očekuje se da osnovna dnevna taksa poraste sa 5 na 10 evra, dok bi za dane ekstremne gužve mogla dostići i viši iznos.

Zašto Venecija uvodi ove promene?

Venecija je godinama suočena sa velikim izazovima zbog masovnog turizma. Grad sa manje od 50.000 stanovnika godišnje ugosti više od 20 miliona posetilaca, od kojih mnogi dolaze samo na dan – bez boravka u hotelima, ali sa značajnim uticajem na gradske resurse.

Uvođenjem ulaznica, grad želi da:

  • Smanji broj jednodnevnih turista
  • Podstakne duži boravak i kvalitetniji turizam
  • Obezbedi sredstva za očuvanje infrastrukture i kulturne baštine
  • Unese red u tokove posetilaca kroz sistem rezervacija

Kako će funkcionisati novi sistem ulaska?

Turisti će morati da rezervišu datum posete unapred putem zvaničnog sajta, a ulazak će se kontrolisati pomoću QR kodova i video nadzora na glavnim ulaznim tačkama grada. Oslobođeni plaćanja biće stanovnici regiona Veneto, gosti sa noćenjem u Veneciji, deca mlađa od 14 godina i osobe sa invaliditetom.

Kako će ovo uticati na turizam u Italiji?

Ova odluka može postati model za druge gradove u Italiji i svetu koji se bore sa sličnim problemima. Ujedno, može uticati na promenu turističkih navika, promovišući sporiji, održiviji i dublji pristup putovanjima.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Venecija 2025. godine pravi ozbiljan korak ka očuvanju svoje autentičnosti i dugoročne održivosti turizma. Povećanjem broja dana naplate i cene ulaznica, grad šalje jasnu poruku. Poseta ovom dragulju italijanske kulture i istorije treba da bude promišljena, odgovorna i sa poštovanjem prema njegovom jedinstvenom identitetu.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Više od švedskog stola: Zašto all-inclusive rizorti sve češće izvode goste van kompleksa?

0
All inclusive hoteli hotel
Photo: freepik

Tradicionalna slika all-inclusive odmora, bazen, kokteli i švedski sto – polako se menja. Današnji putnici ne žele više samo da se opuste, već i da dožive autentične trenutke, istražuju okolinu i povežu se sa lokalnom kulturom. Kao odgovor na te nove potrebe, sve veći broj all-inclusive rizorta širom sveta uvodi aktivnosti i iskustva van granica svojih kompleksa

Novo lice all-inclusive turizma

Savremeni turisti sve češće kombinuju udobnost luksuznog boravka sa željom za avanturom. Umesto da ostanu u all-Inclusive rizortu tokom celog odmora, gosti se sada podstiču da istraže lokalne atrakcije, bilo da je reč o vođenim turama, kulturnim izletima, gastronomskim iskustvima ili rekreativnim aktivnostima u prirodi.

Na primer, neki karipski hoteli uključuju dnevne izlete do vodopada, tržnica i prirodnih rezervata. Neki luksuzni rizorti na Filipinima gostima nude časove surfovanja, veslanje kroz mangrove šume i posete skrivenim prirodnim bazenima.

Iskustva kao deo paket aranžmana

All-inclusive više ne znači samo smeštaj i obroci. Mnogi hoteli sada uključuju organizovane aktivnosti kao deo svojih paketa. U mediteranskim destinacijama, gosti mogu besplatno koristiti automobile za istraživanje ostrva, posetiti muzeje i lokalne vinarije ili uživati u obrocima u autentičnim tavernama izvan rizorta.

Luksuzni brendovi sve više nude i tematske pakete, kao što su joga na plaži, plovidbe katamaranom, pešačke ture po planinskim predelima i posete istorijskim lokalitetima. Sve to bez dodatnog planiranja – jer je sve već uračunato u cenu, navodi BBC.

Društvene mreže menjaju očekivanja

Uz porast uticaja društvenih mreža, turisti danas žele da iskoriste svaku priliku da otkriju nešto novo i autentično. Sadržaji koje vide na Instagramu i TikToku podstiču ih da istraže destinaciju van zidova hotela. Zbog toga, hoteli koji nude iskustva izvan kompleksa privlače pažnju novih generacija putnika.

Istorija glamura: turizam u Opatiji kroz vekove, saznajte više.

Budućnost putovanja: fleksibilnost i autentičnost

Rizorti koji se prilagođavaju ovom trendu postaju lideri u industriji. Nudeći savršeni balans između udobnosti i avanture, oni zadovoljavaju potrebe savremenih putnika koji žele i odmor i doživljaj. All-inclusive više nije zatvoren sistem – to je prilika da otkrijete svet izvan švedskog stola.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Karneval u gradu Tiene u Italiji

0
Karneval u gradu Tiene u Italiji

Februar je mesec u kojem se u Starom Rimu slavilo buđenje prirode, kada se posle zimskih snegova, rađaju novi plodovi, zelenilo i cveće. Višednevni praznici, zvani Saturnalije i danas su u Italiji dani organizovanja raskošnih karnevala. Svakako, najpoznatiji među njima je  Venecijanski karneval. Međutim, dok je Venecija stecište turista iz celog sveta, jedan mali grad u srcu Veneta, poznat je po karnevalu lokalnog karaktera

Tiene (Thiene), gradić u regiji Vićenca sa 22.000 stanovnika, krajem februara i početkom marta, organizuje dane prolećnog slavlja, uličnih svetkovina, promocije hrane i vina, muzike, plesa i dečjih zabava. Na kraju višednevnih manifestacija, održavaju se dve karnevalske parade – jedna dečja i druga za odrasle. U povorkama učestvuju okićena vozila svih okolnih sela i gradova, uključujući i brojne alpske skijaške centre.

Karneval u gradu Tiene u Italiji

Tematski, Tiene karneval je okrenut je ka prezentaciji lokalnih turističkih, ekonomskih i gastronomskih vrednosti. U nizu šarenih vozila smenjuju se prikazi mističnih bića, alegorijsko tumačenje lokalnih legendi i ličnosti. Kolonu razveseljavaju kostimirane plesne grupe, žongleri, mažoterkinje i pozorišni umetnici. Ove godine je u povorci, osim Tiene učesnika, defilovalo 17 velikih karnevalskih vozila sa maskiranim grupama iz različitih mesta Veneta (Sarcedo, Marano Vicentino, Schiavon, Altavilla, Montevila, Sovizzo, Poleo, SS Trinita, Monte Magre, Rosa…). Zanimljivo je da su neka od ovih mesta veoma mala (SS Trinita – 87 stanovnika, Poleo – 36 stanovnika, Monte Magre – 342), ali ne propuštaju priliku da se predstave na Tiene karnevalu.

Dečji karneval na Piazza Chilesotti je zabava za sebe. Kostimirana deca igraju na glavnom gradskom trgu. Zabavljaju ih animatori, klovnovi, muzičari i plesači. Vrhunac provoda je umetničko farbanje dečjih lica. Gradske pločnike prekriju farbe u prahu, konfete i šarene trake.

Karneval u gradu Tiene u Italiji

Kao što karneval u Veneciji ne bi bio toliko glamurozan bez brojnih kanala, kamenih mostova, bazilika i palata, tako i Tiene svoju popularnost duguje tvrđavi Tiene, oko čijih se zidova organizuje cela manifestacija i koja kao džinovska kulisa, vraća učesnike u srednji vek. Slavljenička povorka kreće se najvećom i najširom ulicom – Giuseppe Garibaldi i bočnim trgovima: Piazza Chilesotti i Piazza Cesare Battisti. Tiene obiluje odlično očuvanim zgradama čije pojedine fasade datiraju čak iz perioda gotike i renesanse, te zajedno sa kostimiranim učesnicima stvaraju magiju proteklih vekova.

Karneval u gradu Tiene u Italiji

Tvrđavu Tiene čine vila iz 15. veka i masivne odbrambene zidine. Vilu je 1440. godine poručio Frančesko da Porta i u njoj su se smenjivali vlasnici: porodica De Porte i porodica Koleoni. Po njima se ova vila danas još naziva i Vila da Porto Koleoni. Krajem 16. veka, venčanjem grofa Antonija Tijenea i Ginevre Porto, zamak i imanje prelaze u vlasništvo porodice Tiene. Zbog njenog velikog ugleda u regiji Veneto, zamak, ali i ceo grad dobijaju ime Tiene (Thiene).

Karneval u gradu Tiene u Italiji

Ova vila predstavlja jedan od najlepših primera venecijanske gotike. Glavnom fasadom dominiraju bočne kule sa nazubljenim vencem koji podseća na fortifikacione zidove oko imanja. U zgradu se ulazi kroz prostrani trem koji je oivičen sa pet blago slomljenih lukova. Plemićki sprat krasi petodelni prozor (pentafora) sa dekorativnim trolisnim gotskim lukovima. Centralni deo prvog sprata je služio kao zajednički porodični prostor za ručavanje i druženja, dok su u bočnim kulama bile spavaće odaje na kojima su prozotima oivičeni gotskim stubovima i trolisnim lukovima. Na spratu iznad, nalazili su se magacini hrane i odaje za poslugu. U prizemlju su brojne sale za prijeme, koje predstavljaju posebnu umetničku vrednost zamka. U centralnoj sobi sa kaminom, odlično su očuvane zidne freske velikih majstora Zelotia i Fasola, oslikane sredinom 16. veka. Motivi fresaka su scene iz perioda Velikog Rimskog carstva i iz Rimske mitologije.

Na žalost, ostale sobe (crvena, plava i trpezarija) pokrivene su tapetama iz 19. veka. Jedino je još „Faetonova dvorana“, sačuvala zidne slike koje pričaju legendu o Heliosovom sinu Faetonu, koji je od oca tražio da vozi „sunčana kola“. Nepromišljenom vožnjom, izazvao je požar na zemlji koji je Zevs ugasio munjom, ubivši mladića. Faetonova sestra Heliada se od tuge pretvorila u topolu, a njene suze u ćilibar. Sve ove scene, oslikali su čuveni  slikari Davide Rosi (Thiene 1744-1820) i Gaetano Kostalonga (Thiene 1726-1816).

Karneval u gradu Tiene u Italiji

Najraskošniji deo dvorca su konjske štale. Sagrađene su u 17. veku, i imaju 32 boksa razdvojena stubovima od crvenog azijađo mermera, sa kamenom na vrhu. Pored boksova prolazio je isklesani kanal za vodu, kao i prostor za drvena korita sa duborezom. Zidovi i podovi su rađeni u dvobojnom kamenu, što je ceo prostor dodatno činilo veličanstvenim. Izvesno je da su štale služila za promociju i trgovinu konjima, ali su konji trenirani i čuvani u posebnim prostorijama. Danas se ova konjušarnica, ali i ostali delovi dvorca, iznajmljuju za organizovanje raskošnih svečanosti i venčanja.

Zamak Tiene, smešten u samom centru, od ostalog dela grada odvojen je srednjovekovnim zidinama u koje se ulazi kroz 4 monumentalne kule. Unutar kompleksa, vilu okružuje park koji se prostire na 12.000 m2, sa ostatkom vodenog kanala koji je u prošlosti navodnjavao imanje i punio ribnjak.

Nasuprot dvorca Tiene nalazi se Crkva Rođenja Bogorodice koja je građena u isto vreme (15. vek), tako da su se neimari koristili sličnim arhitektonsko oblikovnim elementima kao na vili. Bazilika je služila kao porodična crkva, ali i kao kapela u kojoj su sahranjeni neki od članova porodica Porto i Koleoni.

Karneval u gradu Tiene u Italiji

Šarmantni gradić Tiene, zbog svog bogatog kulturnog i istorijskog nasleđa, ali i prelepe prirode koja ga okružuje, često je domaćin turistima, ne samo u danima karnevala. Jedna od najatraktivnih manifestacija je rekonstrukcija renesansnog venčanja grofa Antonija Tijenea i grofice Ginevre Porto. Organizuje se svakog aprila i nalik je venčanjima iz 16. veka. Učesnici nose originalne kostime, a događaj obuhvata ceremonije, muziku i plesove iz tog perioda. Posetioci imaju priliku da se vrate u prošlost i dožive atmosferu renesansnog slavlja.

U dvorcu Tiene, postavljena su interaktivna „magična ogledala“ – u svakoj prostoriji nalazi se transparentno ogledalo kroz koje se projektuje deo priče o venčanju i ljubavi grofa Antonija i grofice Ginevre, sa legendama i pikanterijama iz njihovog života. Aktiviranjem pokretnih slika, birate koju priču ćete gledati. Zašto se sve prikazuje na ogledalima? Ideja je bila da svojim likom prisustvujete u animiranoj priči. Zabavno, mada ruku na srce, ne baš odrađeno u zavidnoj rezoluciji i kvalitetu animacije. Ipak, deca su bez izuzetka veoma zadovoljna.

Tekst i foto: Branka Bošnjak

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

The Ritz-Carlton

Kako je The Ritz-Carlton vratio suštinu ugostiteljstva: Osećaj se pamti, ne...

0
U svetu luksuznog turizma, gde se pažnja često usmerava na glamur enterijera i tehničku sofisticiranost, The Ritz-Carlton se vraća onome što je zaista važno...