16.4 C
Belgrade
ponedeljak, septembar 15, 2025
Naslovna Blog Stranica 348

Motovun, posebna i romantična Istra

0
Motovun, posebna i romantična Istra
Photo: iStock

Srednjovekovni gradić Motovun nalazi se u srcu Istre u Hrvatskoj na 277 metara visokom brdu, i u pitanju je jedna prava turistička poslastica i savršeno mesto za sve ljubitelje minulih vremena i prošlosti, jer tamo svaki kamen priča svoju vekovima staru priču sa posebnim zadovoljstvom

Motovun, posebna i romantična Istra

Motovun je okružen visokim bedemima od kamena, nalazi se iznad doline reke Mirne koja nekako diskretno povezuje sve prirodne lepote i dragocenosti Istre u jednu celinu.  Naselje datira još iz drevnih vremena, dok je današnji oblik dobilo negde u 12. veku. Upravo taj srednjovekovni šmek je njegov najveći adut, grad je toliko atraktivan, da ga turisti obožavaju. Naravno, bogata Istra je dobar domaćin, pa se u toku šetnje ovim drevnim krajem mogu iskusiti pravi mirisi i ukusi prošlosti koji goste vode direktno u stara vremena.

Grad je podeljen na tri dela, a njegova specifičnost su dva reda bedema i zidova. Prvi prsten, iz 13. veka, okružuje najstariji deo grada, dok se oko novijeg dela grada nalazi drugi prsten zidova iz 15. veka. Grad je sačinjen od vijugavih uličica i manjih gradskih trgova koji se svi nekako nalaze tačno gde treba, dok je glavno mesto okupljanja najveći gradski trg, Trg Josefa Ressela.

Motovun, posebna i romantična Istra

Velik broj kulturno-istorijskih znamenitosti čine Motovun gradom spomenikom, ali treba pomenuti i okolinu koja je isto tako impresivna kao i sam grad. Na obroncima motovunskog brda uzgaja se grožđe za dobijanje čuvenih istarskih vinskih sorti, a dolina reke Mirne je kilometrima prekrivena motovunskom šumom, staništem čuvenih istarskih tartufa.

Motovun je takođe odlična destinacija i pravo mesto za aktivan odmor. Prirodu možete najbolje upoznati pešačenjem i vožnjom bicikla po okolini, a za najhrabrije tu je i jahanje konja. Od ostalih aktivnosti, a zaista ih ima jako puno, treba izdvojiti i berbu grožđa, sakupljanje tartufa i ribolov, a avanturiste očekuje slobodno penjanje, paraglajding i vožnja kanuom.

Motovun, posebna i romantična Istra

Pored odličnih vremenskih uslova preko cele godine, meštani su gotovo uvek raspoloženi i veseli, a kako i ne bi bili kad prema legendi grad leži na drevnom izvoru energije, na ukrštanju “zmajevih linija” koje smiruju ljude, pa takva energija vrlo često prelazi i na turiste i putnike koji se uvek rado vraćaju Motovunu.

 

Kako Belgijanci vide budućnost ugostiteljstva

0
Kako Belgijanci vide budućnost ugostiteljstva

Jedan od najvećih kuvara Belgije, Christophe Hardiquest, ponudiće ovog septembra jedinstveno iskustvo, logičan i poseban epikurejski izlet koji najavljuje budućnost ugostiteljstva

Pragmatični kuvar Christophe Hardiquest je u saradnji sa poznatim dizajnerom Charles Kaisin-om odlučio da ponudi jedinstveno ugostiteljsko iskustvo. Talentovana ekipa u kojoj kuhinja prvog, divno koketira sa spektakularnom umetničkom scenom drugog, otvoriće vrata restorana koji se nalazi na neobičnom mestu i u vrlo neobičnoj formi.

Restoran je dizajniran tako da svaki sto bude u posebnom “stakleniku”, odnosno u staklenim kućicama postavljenim pored vode. Restoran Sint-Genesius-Rode biće otvoren od 17. do 27. septembra kako bi najavio velike promene u poslovanju restorana u budućnosti.

Maršalov plan za evropski turizam

0
turistička agencija
Photo: iStock

Svet se suočava sa neviđenom pretnjom po javno zdravlje – korona virusom. Danas je Evropa epicentar ove krize, a pandemija ne poznaje ni granice, ni nacije. Ipak, njeno brzo širenje može se zaustaviti samo ako delujemo svi zajedno

Stoga imamo kolektivnu odgovornost da mobilišemo sve resurse kojima raspolažemo kako bismo odgovorili na ovu pandemiju. Moramo delovati hitno i smelo, odgovorno, i pre svega u duhu nepokolebljive evropske solidarnosti. U ovoj krizi Evropa mora dokazati da je solidarnost više od reči, da je to opipljiva realnost i jedini putokaz za naše akcije.

Pored vanredne situacije u zdravstvu, doživljavamo i ekonomski šok kakav nije viđen još od 1929. godine. Zato moramo biti potpuno realni u pogledu onoga što predstoji, jer je kriza zaista ozbiljna i što je još gore, niko ne zna koliko će trajati.

Prvi evropski odgovor na sve ovo bio je brz i snažan. Ubrizgavanje likvidnosti od strane Evropske centralne banke (ECB), fleksibilna primena Pakta stabilnosti, mere za olakšavanje državne pomoći u okviru članica EU, povećanje podrške EIB-a za likvidnost za mala i srednja preduzeća (MSP), kao i instrument solidarnosti „SURE“ kojim se pomaže radnicima da zadrže svoje poslove a preduzećima da ostanu na površini – sve ovo nam je dalo nadu i olakšanje.

Pogođene su sve privredne grane, ali fokusirajmo se na izazove sa kojima se suočava ekosistem u oblasti turizma, posebno mala i srednja preduzeća, porodične firme, trgovci, turističke agencije, ali i velike kompanije poput avio prevoznika i agencije koje organizuju krstarenja.

Da bismo sagledali uticaj korona virusa na ekosistem turizma u Evropi, imajmo na umu da:

  • Turizam učestvuje u bruto domaćem proizvodu (BDP) EU sa 10-11%;
  • 12% zaposlenih u EU, tj. 27 miliona direktnih i indirektnih poslova je u turizmu;
  • U turizmu posluje gotovo 3 miliona preduzeća, od kojih su 90% MSP (a mnogi predstavljaju mikro preduzeća).

U Evropu godišnje pristiže 50% svih dolazaka na svetu. Zato nema sumnje da je to veoma važan ekonomski sektor u Evropi ali i jedan od najteže pogođenih, s obzirom na ograničenja kretanja koja su morala da se uvedu. Prema Svetskoj turističkoj organizaciji očekuje se da će Covid-19 na svetskom nivou, dovesti do smanjenja međunarodnog turističkog prometa od 20% do 30% do kraja 2020. godine, a OECD predviđa da će se sektor turizma smanjiti od 45% do 70%, u zavisnosti od dužine zdravstvene krize i brzine oporavka u vezi putovanja i turističkih aktivnosti. To za globalni sektor turizma označava gubitke između 275 i 400 milijardi evra.

Na evropskom nivou, procenjuje se da su hoteli i restorani izgubili 50% svojih prihoda, tur-operatori i turističke agencije 70% dok su agencije koje organizuju krstarenja i avio-kompanije izgubile čak 90% prihoda. Međutim, ove zbirne brojke kriju značajne geografske razlike jer mnoga geografska područja, regioni i ostrva u Evropi zavise gotovo isključivo od turizma i nalaze se u nezavidnoj situaciji. Pogledajmo i dalje od brojki; ove ekonomske nedaće ugrožavaju preduzetnike i preduzeća čije je poslovanje u krizi i čiji zaposleni opravdano strahuju za svoj posao.

Naš odgovor mora biti dvojak: prvo se kratkoročno, kroz hitne mere, mora pomoći ovim preduzećima da prebrode ovaj težak period, i zatim se srednjoročno (i to brzo) mora započeti reforma evropskog turističkog sektora.

Evo i šireg objašnjenja ova dva pristupa:

  1. Hitne mere

Kao odgovor na neposredne potrebe, radimo na tome da pružimo zaštitnu mrežu za čitav sektor.

Osiguranje likvidnosti je prvi prioritet. Finansijska pomoć mora biti brza kako bi se premostio period dok se turistički tokovi ne nastave.

Stoga, turistički sektor mora u narednim sedmicama imati koristi od najavljenih mera, bilo da je reč o programu likvidnosti ECB, specifičnoj državnoj pomoći članica EU, podršci za kratkotrajno radno angažovanje ili da se radi o ulaganjima EIB-a / EIF-a. Konkretno, uz garanciju budžeta EU, Evropski investicioni fond (EIF), zajedno sa bankama iz cele Evrope, treba da obezbedi oko 8 milijardi evra sredstava pomoći za skoro 100.000 pogođenih evropskih malih i srednjih preduzeća, uključujući i ona u sektoru turizma.

Pored toga, Inicijativa za ulaganje u odgovor na korona virus (CRII), koja iznosi 37 milijardi evra, omogućiće državama članicama da mobilišu neiskorišćene budžete strukturnih fondova u različite svrhe, uključujući turizam. Uz podršku Evropskog parlamenta dobijenu 26. marta ove godine, ova Inicijativa je već stupila na snagu 1. aprila.

Međutim, moraćemo da idemo dalje, sa evropskim planom industrijskog oporavka za sve evropske privredne grane i njihove ekosisteme. Ovo je čuveni četvrti stub koji je dogovoren na poslednjem sastanku Evrogrupe (okupljanje ministara finansija 19 članica EU čija je valuta Evro), takozvani Maršalov plan za Evropu. Prema našoj proceni, turizam bi trebalo da bude glavni korisnik takvog plana. Stoga je neophodno da se on brzo primeni.

Takođe se razmatra i postojeća regulativa kako bi se prilagodila situaciji:

  • Usvojena je čvrsta mera kako bi se izbegli letovi bez putnika i smanjio pritisak na avio-kompanije da zadrže svoje slotove na aerodromima.
  • Predstavljen je i vodič za prava putnika koji uvažava ovu kriznu situaciju. To znači da avio-kompanije ne moraju da vrše naknadu štete putnicima ali im moraju ponuditi povraćaj sredstava ili vaučere za naknadne letove. Zaštita potrošača je uvek primarna.

Naposletku, iako je možda još prerano da se ovome govori, biće neophodno da se pripeme najbolje moguće strategije izlaska iz mera ograničenja kretanja i šta će ovo značiti za postepeno vraćanje turističkih aktivnosti i slobode kretanja unutar zemalja u Šengenskoj zoni i van granica EU. Težiće se definisanju jasnih uslova i preventivnih mera koje će se usklađivati na nivou EU.

  1. Kreiranje turizma budućnosti

Sada je trenutak da se pozabavimo budućnošću koja će zasigurno biti različita i u društvenom i u ekonomskom kontekstu.

Moraćemo da zajedno osmislimo sektor turizma koji će biti održiv, digitalan i otporan na krize.

Bilo koji plan oporavka, državna pomoć za sektor turizma moraće da obuhvati i tranziciju kako bi se turizam, kao i drugi sektori, prilagodio novoj realnosti gde su ključni faktori digitalni, strateški i ekološki.

Ovo je i pre krize izazvane korona virusom bilo bitno ali sada postaje imperativ kako bi se nakon izlaska iz krize Evropa pozicionirala kao vodeća svetska turistička destinacija u kontekstu vrednosti, kvaliteta i inovativnosti. Turizam u Evropi treba izbalansirati kako bi postao primer za odgovoran, održiv i inovativan sektor, koji će odgovoriti na prekomerni masovni turizam, prevazići ekološke izazove i iskoristiti pojavu novih platformi.

Ova strategija ima tri dela.

Pre svega, turizam mora biti u središtu evropskog Zelenog dogovora. Ovo znači promovisanje održivog turizma kao odgovor na prekomerni turizam (koji se sreće u izvesnim gradovima i regionima). Ovde će morati da se nađe balans između očuvanja sektora turizma i ekonomske realnosti što neće biti nimalo lako. Poenta je da se promoviše lokalni turizam, a ne da se putnici spreče da putuju. Ovakvu promenu će morati da prati nova politika EU o mobilnosti turista i čvrsta rešenost na lokalnom nivou.

Pored toga, turizam će morati da se okrene digitalnim tehnologijama i da napravi ravnotežu između tradicionalnih kompanija i vodećih digitalnih platformi. Ovde se ne radi o tome da se one međusobno suprotstave već da se svaka od njih prilagodi: neke će morati da se više digitalizuju dok će neke morati da prihvate odgovornost za svoj uticaj u okviru turističkog ekosistema. Ravnoteža između tradicionalnog i digitalnog i odgovornost digitalnih platformi, u svim granama privrede, će biti tema Zakona o digitalnim uslugana na kome se već radi u EU.

Naposletku, turizam mora postati strateško pitanje. Ekonomska i društvena vrednost ove grane privrede, njena utemeljenost na bogatoj istoriji i neprocenjivoj kulturnoj različitosti u Evropi, se mora odbraniti od agresivnih investicionih strategija koje vode zemlje van Evrope i koje trenutnu krizu mogu da iskoriste da se po nižoj ceni dokopaju evropskih turističkih bisera.

Uz sve ove izazove, biće neophodan koordinisani odgovor na nivou Evrope; Evropska komisija, Savet Evrope i Evropski parlament će morati da rade zajedno sa svim učesnicima u turizmu, poštujući regione i lokalitete. Na ovome već radi Radna grupa za turizam koju je osnovao Evropski parlament kao i ministri za turizam u okviru EU. Ovo će biti ključno za razvoj strategije budućnosti za turizam u Evropi.

Predlog je da se organizuje Evropski turistički samit čim okolnosti to omoguće kako bi se sagledala budućnost i napravio plan za izgradnju održivog, inovativnog i otpornog turizma u Evropi. Trenutna zdravstvena kriza je sada prioritet ali na naš način života će uticati i digitalizacija i svest o našem uticaju na životnu sredinu.

Nema vremena za gubljenje. Neophodno je hitno se posvetiti spašavanju kompanija u turizmu, a onda brzo transformisati sektor turizma kako bi nastavio da doprinosi razvoju privrede i društva.

Autor teksta: Thierry Breton, European commissioner for Internal market

Balkanski Alpi – gordi planinski masivi

0
Balkanski Alpi
Photo: iStock

Nazubljene litice i zidine Prokletija, oštre i nemilosrdne, istovremeno izazvaju divljenje i strahopoštovanje svih posmatrača koji dođu u podnožje ovog planinskog kraja. Ako je priroda htela da pošalje poruku, onda Prokletije šalju jasnu i nedvosmislenu. Jedno ovakvo prelepo prirodno bogatstvo nastalo je u velikim mukama, a čini se što su takve muke veće, nagrada je na kraju značajnija

Svoj naziv, Prokletije u množini, ovaj gorostasni i divlji planinski masiv nosi zbog nekoliko bliskih planinskih venaca koje obuhvata.

U regionu poznat i kao Balkanski Alpi, ovaj planinski venac se proteže na oko 650 kilometara dužine, i obuhvata površinu od oko 3.500 kilometara kvadratnih. Najviši vrh je Jezerski vrh sa 2.694 metara nadmorske visine, a teritorija koju obuhvata ovaj planinski masiv se prostire na teritorijama Srbije, Crne Gore i Albanije, čineći i prirodnu granicu između ovih država.

Ime Prokletije ovom planinskom lancu možda i najbolje pristaje, jer se radi o izrazito oštrim planinskim liticama, krševitim, nemilosrdno neprohodnim i neistraženim krajevima u kojima dominira neverovatna prirodna lepota, po kojoj je ovaj kraj i čuven.

Prokletije posećuje veliki broj ne samo turista i zaljubljenika u prirodu, već i istraživača i naučnika i svi oni su, čini se, u večnoj potrazi kako bi saznali sve misterije ovog kraja i odgonetnuli tajnu koju ova planina čuva. Iako deluje nemilosrdno, ovaj planinski masiv je relativno pitom, i dozvoljava svima da ga istražuju, međutim, to ipak mora biti pod uslovima koje diktiraju Prokletije, planina koja već milenijumima čuva stražu, motreći istovemeno na more, na kopno i na ljude koji ovu planinu nazivaju svojim domom.

Prva nacionalna onlajn baza podataka za vino i grožđe

0
Prva nacionalna onlajn baza podataka za vino i grožđe
Photo: iStock

Savez vinara i vinogradara Srbije pokrenuo je projekat formiranja baze podataka koja treba da objedini ponudu i potražnju na tržištu Srbije u cilju što boljeg i kvalitetnijeg poslovanja

U projektu formiranja baze podataka, osnovni cilj Saveza vinara i vinogradara Srbije je centralizovanje sistema u kom svi zaniteresovani učesnici mogu imati najrelevantnije podatke o svim aktivnostima vezanim za grožđe i vino. Stvaranje baze i prikupljanje podataka je potpuno besplatno za sve.

Na ovaj način, sve vinarije mogu imati podatke i informacije o ponudi i potražnji, što im značajno može poboljšati planiranje i nabavku, kao i sve aktivnosti vezane za proizvodnju i plasman grožđa i vina.

Više informacija možete pronaći na zvaničnoj internet stranici Saveza vinara i vinogradara Srbije za nekoliko dana, a sve aktuelnosti možete pratiti na njihovoj Fejsbuk stranici.

Hoće li kultura ulične hrane u Indiji preživeti krizu?

0
Hoće li kultura ulične hrane u Indiji preživeti krizu

Dok se gradovi u Indiji ponovno otvaraju, proizvođači i prodavci ulične hrane se suočavaju sa činjenicom da je ulična hrana postala nepraktična i ne tako jednostavna za konzumiranje, po čemu je uostalom i najpoznatija ovakva hrana, pa je sve više ljudi vidi kao nepouzdanu i nebezbednu

Ulična hrana je decenijama bila nešto po čemu su se gradovi prepoznavali i preporučivali putnicima. Indija je jedna od takvih država, bogata i šarena, sa verovatno najrazličitijom i najraskošnijom ponudom ulične hrane. Mnogu svetski šefovi i poznati kuvari su odlazili u gradove širom Indije, kako bi saznali kakve se sve tajne kriju iza najukusnijih delikatesa koji se služe na ulicama.

Indija i njeni gradovi poput Delhija proglašeni su za mesta žarišta koronavirusa, pa su sa razlogom sprovedene mere zatvaranja gradova i granica kako bi se ublažile i sanirale posledice zaraze, a to je prouzrokovalao velike probleme u ekonomskom smislu, kao i u većini država sveta.

Iako prodavci ulične hrane polako otvaraju svoje štandove, postoji nepokolebljiva spoznaja da javno okupljanje i konzumiranje ulične hrane više ne samo da nije moguće, već je i opasno. Kako da se industrija ulične hrane prilagodi novim trendovima, da bi preživela?

Glavi “krivac” je kultura koju je stvorila indijska industrija hrane na ulici. Nije suština u traženju najbolje hrane u gradu ili najautentičnijeg štanda ili prodavca, suština je u energiji, slučajnim okupljanjima i nezaboravnim razgovorima koje ovakva hrana nudi. Ulična hrana izjednačava i ujedinjuje – bar na kratko prestaju da postoje socio-kulturološke barijere.

Sve više prodavaca ulične hrane razmišlja o tome da svoje jelovnike ponudi putem aplikacija za naručivanje preko interneta. Rad preko aplikacija za dostavu znači da su ulični dobavljači osigurali svoj posao bez ograničenja kapaciteta, i bez bojazni da može doći do eventualne zaraze, ali to takođe isto znači da svi prodavci moraju imati digitalne sisteme sa bezgotovinskom kupovinom i naplatom, kao i svu neophodnu opremu.

Tu nastaje problem, ovaj sektor, iako profitabilan, potpuno je neorganizovan, ne postoji dovoljno podrške u smislu logistike ili obrazovnog sistema koji bi obezbedio osnovna znanja i veštine, ali takav je slučaj sa 93% radne snage u Indiji. Veliko tržište zahteva velike korake, i postoji realna bojazan ukoliko se ovakve “tranzicione” mere ne sprovedu kako treba, da će skoro 20% populacije planete biti u jako velikom egzitencijalnom problemu.

Da li je ovo kraj ulične hrane u Indiji ili u u kojoj formi će se ponovo pojaviti, ostaje da vidimo. Jedna stvar je sigurna, hrana je pokretač svega, pa je gotovo izvesno da će morati da pokrene neke stvari i u zemlji kako što je Indija, bez obzira na to koliko se ona opire novim trendovima.

Kamps Bej – nova afrička turistička meka

0

U Kejptaunu i najlepšem odmaralištu u tom kraju sveta, Kamps Beju, sve je podređeno okeanu i dekadentnom načinu života na plaži

Kamps Bej (Camps Bay) je jedno od najživljih i najmodernijih predgrađa u Kejptaunu, a nalazi se na obali Atlanskog okeana, na samom jugu afričkog kontinenta. Nekada netaknuti prirodni raj, danas je popularna turistička destinacija za sve zaljubljenike u morske sportove.

Na samoj obali Kamps Beja nalaze se brojni luksuzni resorti i butik hoteli, kao i šarmantni pansioni koji obezbeđuju vrhunac odmora i uživanja u lepotama Afrike u kombinaciji sa ekstravagantnim luksuzom.

Plaže su obložene belim peskom koji okružuju palme, a uporedo sa plažom prostire se nepregledno šetalište i bulevar na kome se nalaze brojni kafići, bistroi i restorani specijalizovani za mediteransku gastronomiju koja odražava taj kosmopolitski trend koji je svuda prisutan.

Kamps Bej predgrađe je popularno mesto za slavne osobe, lokalce koji žive u blizini, kao i za internacionalne turiste koji dolaze ovamo kako bi uz koktel uživali u plažama i modernim restoranima.  Nakon dugog surfovanja, sunčanja, planinarenja ili vožnje biciklom, koktel je sve ono što jednom čoveku treba.

 

Amazon u srcu Bosne i Hercegovine

0
Amazon u srcu Bosne i Hercegovine
Photo: iStock

Na oko 40 kilometara od Mostara nalazi se jedan potpuno neočekivan prizor nastao radom prirode, i taj fenomen je danas pod zaštitom države. Radi se o vodopadima koji više liče na nešto što biste očekivali u amazonskoj prašumi, a ne u srcu Bosne

Vodopadi Kravice su prava mala oaza prirode, nastali su na reci Trebižat, a sa 150 metara širine vode koja se spušta sa oko 30 metara visine, predstavljaju zaista fascinantan prizor. Ovaj deo zemlje je jedno od omiljenih hercegovačkih izletišta i kupališta, a u poslednje vreme ga posećuje i veliki broj stranih turista.

Osim kupanja i uživanja u samom vodopadu, za turiste su ovde spremni i ostali sadržaji, tu je bogata gastronomska ponuda, vožnja kajacima i kanuima, a za one koji ne vole toliko da se “aktivno” bave turizmom, tu je i vozić koji obezbezbeđuje prevoz po okolini.

Vodopad je otvoren preko cele godine, dok je od aprila do oktobra najposećeniji. Najveća dubina je pet metara, i zbog sigurnosti kupača i turista nije dozvoljeno kupanje u neposrednoj blizini vodopada.

Ulaz se naplaćuje oko 10 evra svim gostima koji imaju prebivalište van Bosne i Hercegovine.

Sozopol – manje poznata Bugarska

0
Sozopol – manje poznata Bugarska

Naš istočni komšija, Bugarska je izuzetno zanimljiva država sa razvijenom i raznolikom turističkom ponudom. Bogato kulturno nasleđe uključuje očuvane manastire među kojima je najpoznatiji Rilski. Zimski turizam se odvija na planinama, a naravno tu je i Crno more čiju obalu karakterišu sunčane morske obale, duge peščane plaže boje zlata, mirne uvale, romantični rtovi i gostoljubivi ribarski gradići

Voda Crnog mora je mirna, prozirna i manjeg saliniteta nego Mediteran. U ponudi su letovališta: Nesebar, Sunčev breg, Pomorje, Primorsko, Kiten, Sozopol, Zlatni Pjasci, Albena, Sveti vlas, Sveti Konstantin i Elena i Elenite gde možete uživati u najukusnijim morskim specijalitetima, ali i vrhunskoj uličnoj i tradicionalnoj hrani koja je veoma slična našoj. Od crnomorskih bisera treba izdvojiti jedan grad koji turisti obožavaju, a radi se o Sozopolu.

Sozopol – manje poznata Bugarska

Sozopol je antički primorski grad koji se nalazi 35 kilometara severno od Burgasa, u romantičnom zalivu na jugu bugarske crnomorske obale. To je jedan miran gradić u kom živi oko 5.000 stanovnika, uglavnom od turizma, imajući u vidu da je u pitanju jedan od najstarijih gradova cele Bugarske. Sam grad je podeljen u dva dela, moderni Sozopol i Stari grad.

Sozopol – manje poznata Bugarska

Ovaj grad je poznat po bogatoj kulturno-istorijskoj zaostavštini, verskoj tradiciji, po umetničkim festivalima i izuzetnim turističkim sadržajima. Od sadžaja treba izdvojiti, i to su veoma važne turističke atrakcije Sozopola, Arheološki muzej u Sozopolu, veliku umetničku galerija i nezaobilazni Stari grad.

Sozopol – manje poznata Bugarska

Stari grad je centar i zaštitni znak ovog kraja, ovde dominiraju uske kaldrmisane uličice, kamene i drvene fasade kuća, i sve podseća na neka stara vremena, na romantiku koju pojačava miris mora. Ovde se turisti najviće zadržavaju, uživaju u duhu prošlih vremena, a za potpun doživljaj tu je nacionalna kuhinja koju određuje njeno bogato i dobro očuvano kulturno nasleđe, koja je veoma raznovrsna zahvaljujući umereno toploj klimi i različitoj geografiji koja omogućava izuzetno povoljne uslove za uzgoj raznovrsnog svežeg povrća, biljaka i voća. Upravo zbog toga, teško je odoleti hrani koja prvo svojim bojama hrani oči, tu je i SMECTA GO, najverniji partner koji je tu da se postara da bude sve kako ste zamislili.

Sozopol – manje poznata Bugarska

Moderni ili „novi“ Sozopol je pravi savremen grad sa svim pogodnostima i odlikama jednog evropskog grada. Ovde, pored kompletne moderne infrastrukture, se nalaze i hoteli, hosteli, luksuzni apartmani, kao i sve ono što turistima treba, kako bi njihov boravak bio što kvalitetniji i udobniji.

Sozopol nije destinacija za početnike, kako neki vole da kažu, radi se o jednoj zaista zreloj destinaciji koja zna kako treba da priđe turistima, i šta da im obezbedi. More možda i nije toliko slano kao Grčko, ali verujemo da to neće napraviti nikakvu razliku, Sozopol ume da ispuni sva očekivanja.

Milorad Janković, operativni direktor hotela Gorski

0
Milorad Janković, operativni direktor hotela Gorski

Ne tako davno Milorad Janković je danju radio kao kuvar, a onda direktno iz kuhinje odlazio na posao noćnog recepcionara. Danas je operativni direktor Hotela Gorski na Kopaoniku i do ove pozicije svakako nije stigao „preko noći“, već je zanat pekao polako, učeći i radeći na bezmalo svim radnim mestima koje moderno hotelijerstvo može da ponudi. Neko će reći da je to samo „filmska priča“ ili „američki san“, ali ako ga upoznate i pokaže vam svoje neformalno, drugo lice uverićete se da je Milorad niko drugi do pravi mladi lav

TU: Svi mladi lavovi imaju idole. Koju ličnost bi okarakterisali kao vaš poslovni uzor?
MJ: Imao sam nekoliko ljudi za idole u poslu. Pre svih to je čovek sa kojim sam radio u Zira hotelu. On je sve vreme delio svoje znanje sa mnom i zaslužan je što danas to činim ja sa mojim mlađim kolegama. Kasnije sam upoznao ljude koji su imali mnogo čvršći i da tako kažem strožiji pristup poslu, ali je za mene kao mladog čoveka to takođe bilo veoma značajno, jer sam od njih naučio tehnike koje svakodnevno primenjujem.

TU: Kako izgleda vaš radni dan u ovim uslovima?
MJ: Na mom poslu je bez obzira na ovu pandemiju, svaki dan priča za sebe. U hotelijerstvu sa jedne strane imate redovne aktivnosti i rutinu, a opet tu je i nešto što se stalno dešava kao nova situacija na koju morate da reagujete i da se prilagodite u datom trenutku. Dakle, prilično je dinamično i ja zbog svega toga doživljavam hotel kao lice kojem je potrebna celodnevna pažnja i staranje, jer će u suprotnom ostati samo običan skup zidova, hodnika i soba, bez ikakve duše.

TU: A šta je za vas pravi odmor?
MJ: Moram da priznam da mi nije lako da odmah odbacim svoje poslovne navike kad odem negde na odmor, jer sam i na odmoru ja taj koji sve organizuje, koji animira, kuva i započinje sve akcije. Zbog toga, pod pravim odmorom podrazumevam neki „chill“ na plaži, meditaciju i potpuni mir, ali opet da i to ne traje predugo.
TU: Šta je po vama ono što vas izdvaja od drugih?
MJ: Ne razmišljam puno o tome, ali smatram da je veoma važno biti „prikačen“ na sadašnji trenutak. Možda bi bilo bolje da to kaže neko drugi o meni, ali mislim da ja u svakoj situaciji pokušavam da nađem potencijal koji drugi ne bi ni tražili. To ume ponekad i da mi zakomplikuje život, ali prosto to sam ja i posle svega mi obično bude drago što tako reagujem.

TU: Koja je vaša formula uspeha?
MJ: Do sada sam na svakom poslu pokušavao da ostanem dugo i da uđem u suštinu, tako da bi neka moja formula bila: „Daj vremenu – vremena!“ Mnogi ljudi odustanu i idu dalje kada recimo posle pola godine na poslu ne dođu do željenih rezultata. Moj pristup je drugačiji, odnosno ako želiš u nečemu da uspeš, moraš najmanje tri godine da izgaraš od jutra do mraka i da se tome potpuno posvetiš kako bi bio siguran da si zaista dao sve od sebe.

TU: Šta biste poručili kao savet mladim lavovima koji tek dolaze?
MJ: Smatram da kao mentor nisam previše insistirao na tome šta bi mlade kolege trebalo da rade, već sam se trudio da što više širim ono što znam i da to znanje oni prenesu dalje. Verujem u onu budističku mudrost koja kaže da kada je učenik spreman, učitelj se pojavi sam. Takođe, mladi bi trebalo da imaju na umu da je poenta ovog posla – timski rad i da nema mesta za mnogo soliranja. Dakle, potrebna je jedna stalna razmena ideja i informacija – protočnost u svakom smislu te reči.
Tekst: Petar Vušurović

Poslednje objave

Leto i dalje traje!

0
Prema najnovijem izveštaju Evropske komisije za putovanja (ETC) pod nazivom „Praćenje raspoloženja za putovanja unutar Evrope“, čak 77% Evropljana namerava da putuje u periodu...