24 C
Belgrade
nedelja, maj 4, 2025
Naslovna Blog Stranica 7

Uspon analognog putovanja i doba isključenja

0
turizam
Photo: Pixabay/hagman23

U svetu preplavljenom ekranima, instant notifikacijama i algoritmima, sve više ljudi traži analogna iskustva, uključujući i putovanja. Analogna putovanja nisu potpuni beg od tehnologije, već promišljeni povratak prisutnosti, čulne angažovanosti i autentičnih doživljaja

Analogno putovanje se zasniva na željama putnika da trenutke dožive u punom sjaju, umesto da ih beleže za društvene mreže. Global Wellness Institute (GWI) navodi analogno putovanje kao jedan od vodećih wellness trendova za 2025. godinu, istakavši da hoteli i rizorti sve više nude retro, predigitalna, pa čak i preindustrijska iskustva. Neki od primera su slušanje vinila u saunama, radionice, tradicionalne umetnosti i ručni radovi.

Mnoge turističke agencije i hoteli danas kreiraju analogne avanture gde gosti dobijaju štampane mape, džepne rečnike, starinske budilnike, Polaroid kamere, knjige, društvene igre i jednostavne telefone za hitne slučajeve, navodi Spa Executive.

Zašto raste interesovanje za takvim putovanjima?

Ljudi sve više osećaju digitalni zamor i žude za istinskim, nefiltiranim interakcijama. Luksuzni putnici redefinišu ekskluzivnost kroz vreme, tišinu i beg iz hiper-povezanog sveta. Ovaj trend se manifestuje kroz nekoliko ključnih oblasti:

  • Digitalni detoks odmori – Luksuzni hoteli i velnes centri uvode zone bez telefona ili čak celokupne boravke bez elektronskih uređaja, gde gosti predaju svoje telefone na recepciji. Na primer, Miraval Berkshires nudi „iskustvo bez digitalnih uređaja“ kako bi gosti u potpunosti mogli da se isključe
  • Iskustva koja angažuju čula – Putnici sve više traže iskustva koja angažuju dodir, ukus, zvuk i miris, kao što su vođenje dnevnika rukom, analogna fotografija i tradicionalni velnes rituali
  • Sporo putovanje i uranjanje u kulturu – Umesto ubrzanih, ispunjenih itinerara, raste interesovanje za hodočašća, putovanja vozom i duža boravka u prirodi
  • Niskotehnološki luksuz – Hoteli i rizorti nude osvetljenje svećama, rukom pisane dobrodošlice, kurseve kaligrafije i zanatske kupke, stavljajući akcenat na ručni rad umesto automatizacije

Tehnologija iza scene

Iako iskustvo može delovati potpuno analogno, napredna tehnologija je ključna za njegovo besprekorno funkcionisanje.

  • Personalizacija bez digitalne intruzije – Hoteli koriste podatke za predviđanje potreba gostiju bez potrebe za njihovim stalnim unosom
  • Jednostavno rezervisanje i operacije – Cloud rešenja olakšavaju rezervacije i upravljanje kapacitetima, omogućavajući gostima besprekorno iskustvo
  • Bez tehnologije, ali bez kompromisa – Luksuzni hoteli koriste diskretnu internu komunikaciju kako bi pružili uslugu bez ometanja gostiju
  • AI i automatizacija u pozadini – Napredni softver pomaže u optimizaciji osoblja, protoka gostiju i dostupnosti wellness tretmana
  • Bezbednost i održivost – Čak i u „tech-free“ okruženju, neophodna su digitalna rešenja za sigurnost podataka i hitne slučajeve

Budućnost analognog putovanja

Kako luksuzni putnici traže smislenija iskustva, industrija ugostiteljstva pronalazi balans između isključivanja sa mreže i korišćenja sofisticirane tehnologije u pozadini. Pravi luksuz će postati diskretna tehnologija koja služi gostima, a da ne zahteva njihovu pažnju.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Dragan Reščik, šef odeljenja za ljudske resurse u ProCredit banci

0
Dragan Reščik, šef odeljenja za ljudske resurse u ProCredit banci

Kad neko za sebe kaže da je van posla, i to posla koji podrazumeva gotovo 25 godina rada u istoj banci, dosadna osoba, verujte, meni to zvuči veoma zanimljivo. Tome bi svakako trebalo dodati da je Dragan Reščik jedan od najljubaznijih sagovornika sa kojim sam u ovoj „šefovskoj rubrici“ razgovarao, a saznao sam i da je večiti putnik i nesuđeni slikar, što takođe ne ide u istu rečenicu sa „dosadno“. Eto tako, ja sam uživao i nadam se da sam uspeo da i vas na pravi način uvedem u vrlo inspirativan tekst u nastavku. A za kraj, dabogda svi šefovi bili ovako dosadni. Mislim, van posla

 Dragan Reščik, šef odeljenja za ljudske resurse u ProCredit banci

TU: Koji savet možete dati mladim poslovnim ljudima?
U ludom svetu biznisa, strpljenje i upornost su super moći. Ne treba živeti u uverenju da će neko preko noći postati šef – Rim nije izgrađen za jedan dan, a ni karijere neće procvetati preko noći. Valja učiti, upijati znanje poput sunđera, pitati (ne plašiti se ispasti „glup“) i ne zaboraviti da se okružiš ljudima koji inspirišu i guraju napred. I još nešto – treba biti hrabar, ali ne biti lud. Znati kada treba da skrene s puta i kada se valja prilagoditi situaciji. Svaka karijera je kao video igra – ima svojih izazova, prepreka i „boss fightova“. Ali uz prave veštine, trud i malo sreće, pobeda neće izostati!

TU: Šta za vas predstavlja idealni odmor?
Idealni odmor? To je kao kad pritisnete „pause“ na životnom daljinskom upravljaču. Isključite mozak, zaboravite na mejlove i sastanke i prepustite se uživanju. Jedete ukusnu hranu, čitate knjigu koju ste odavno želeli da pročitate, i provodite vreme sa ljudima koje volite. Ne mora to biti egzotična destinacija, ponekad je dovoljan i vikend u prirodi ili kod kuće, uz dobar film i neku nezdravu grickalicu. Važno je samo resetovati se, napuniti baterije, a na posao se vratiti sa novom energijom i entuzijazmom. Ja znam da sam se dobro odmorio kada prvog dana po povratku na posao, imam problem da se prisetim šifre za računar…

TU: Koja je vaša omiljena hrana?
Volim sve što je ukusno, sveže i pripremljeno sa ljubavlju. Od sočnog stejka do domaće testenine, od sveže ribe do hrskavog povrća – sve to ima svoje mesto na mom tanjiru. Ali znate šta je najvažnije? Da je hrana podeljena sa dragim ljudima. Jer obrok nije samo hrana, već i druženje, smeh i priče koje se prepričavaju godinama.

TU: Šta obično nosite sa sobom na putovanja?
Postoje dve vrste pakovanja – ono plansko, gde sve ima svoje mesto, i ono u poslednjem trenutku, kada bacite sve u kofer i nadate se da ste poneli najvažnije. Ja sam negde između. Na put uvek nosim barem jednu knjigu – čak i ako je ne pročitam, a to se neretko desi, lepo je znati da je tu.

TU: Gde biste voleli da otputujete u nepoznato?
U nepoznato? Uh, to je teško pitanje! Ima toliko mesta koja bih voleo da posetim… Možda neka egzotična ostrva gde nema signala za mobilni, ali ima predivnih plaža i ukusne hrane. Ili neka mala sela u Evropi gde se život odvija polako i ljudi su opušteni. Ili možda čak i na Međunarodnu svemirsku stanicu, zašto da ne? U svakom slučaju, voleo bih da odem negde gde ću upoznati nove ljude, naučiti nešto novo i doživeti nešto nezaboravno. Jer putovanja su najbolji način da proširite svoje vidike i obogatite svoj život.

Tekst: Petar Vušurović
Foto: Goran Đukanović

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Održivost u ugostiteljstvu – Ključ uspeha modernih hotela

0
Održivo hotelijerstvo hotel eko
Photo: Unsplash/Darya Jum

Održivost u ugostiteljstvu postaje sve važniji aspekt poslovanja, jer sve veći broj turista traži ekološki odgovorne destinacije. Hoteli širom sveta uvode održive prakse kako bi smanjili svoj ekološki otisak i privukli ekološki osvešćene goste. Međutim, za postizanje stvarnog napretka potrebno je povećanje svesti i edukacija kako zaposlenih, tako i gostiju

Održivo hotelijerstvo podrazumeva primenu ekološki odgovornih praksi u hotelima kako bi se smanjio negativan uticaj na životnu sredinu, poboljšala energetska efikasnost i podstakao društveno odgovoran turizam. To uključuje smanjenje otpada, uštedu energije i vode, korišćenje obnovljivih izvora energije, nabavku lokalnih i organskih proizvoda, kao i edukaciju gostiju i zaposlenih o ekološkim principima.

Održive prakse u hotelima

Mnogi hoteli već implementiraju ekološki prihvatljive strategije. Neki od primera uključuju:

  • Smanjenje otpada – Uvođenje reciklažnih sistema, smanjenje upotrebe plastike i ponovna upotreba materijala značajno doprinose očuvanju životne sredine
  • Efikasno korišćenje energije – Hoteli koriste LED rasvetu, pametne termostate i solarne panele kako bi smanjili potrošnju energije
  • Ušteda vode – Instalacija ekoloških tuševa i slavina, kao i korišćenje sistema za prečišćavanje otpadnih voda, omogućava efikasniju potrošnju vode
  • Lokalna i organska hrana – Mnogi hoteli sarađuju sa lokalnim proizvođačima hrane, čime se smanjuju emisije ugljen-dioksida i podržava lokalna ekonomija
  • Ekološki prevoz – Podsticanje korišćenja bicikala, električnih vozila i organizovanog prevoza smanjuje emisiju gasova sa efektom staklene bašte

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Bohinj ECO Hotel (@bohinj_eco_hotel)

Primeri hotela sa održivim praksama u Evropi

  • Hotel Park Plaza Histria (Hrvatska) – Ovaj hotel u Puli implementira sisteme za smanjenje otpada, koristi solarnu energiju i podržava lokalne proizvođače hrane
  • Eco Hotel Bohinj (Slovenija) – Nalazi se u srcu prirode i koristi isključivo obnovljive izvore energije, održive građevinske materijale i reciklirane resurse
  • Hotel Splendid Conference & Spa Resort (Crna Gora) – Primenjuje ekološki odgovorne strategije, uključujući sisteme za smanjenje potrošnje vode i energije, kao i smanjenje plastičnog otpada
  • Biohotel Stanglwirt (Austrija) – Ovaj hotel koristi 100% obnovljive izvore energije, ima organsku farmu i primenjuje zero waste strategije
  • Vigilius Mountain Resort (Italija) – Hotel na planinskoj lokaciji koji se oslanja na geotermalnu energiju i smanjenje emisije ugljen-dioksida kroz održivu arhitekturu

Važnost edukacije gostiju

Iako hoteli mogu primeniti brojne održive prakse, njihova efikasnost zavisi i od gostiju. Edukacija posetilaca putem informativnih brošura, digitalnih aplikacija i radionica može ih podstaći da se i sami uključe u ekološki odgovorno ponašanje. Jedan od primera jeste podsticanje gostiju da ponovo koriste peškire kako bi se smanjila potrošnja vode i energije.

Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.

Održivost u ugostiteljstvu nije samo trend, već i nužnost za budućnost industrije. Hoteli koji primenjuju ekološke prakse ne samo da smanjuju troškove poslovanja, već i privlače sve veći broj ekološki osvešćenih turista. Uz odgovarajuću edukaciju i podsticaje, gosti mogu postati aktivni učesnici u očuvanju životne sredine. Time se doprinosi globalnim naporima za održiv razvoj.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Nove destinacije za dobre vibracije

0

Putovanja su nekada bila striktno vezana za fiksne datume i proverene destinacije. Ljudi su birali mesta koja su već stekla reputaciju sigurnih i popularnih, a istraživanje nepoznatog bilo je uglavnom rezervisano za retke avanturiste. Međutim, zahvaljujući različitim društvenim i tehnološkim promenama, turistička mapa sveta se menja – destinacije koje do sada nisu bile u fokusu, postaju apsolutni hit. Ovaj “novi talas” rezultat je sinergije svih subjekata turizma: radoznalih turista, turističkih agencija i organizacija, hotela, restorana, lokaliteta, onlajn turističkih platformi, influensera, vodiča, avio kompanija, itd 

U doba kada je sve dostupno samo jednim klikom i kada “svaka roba ima svog kupca” prilično je izazovno predstaviti svetu nešto novo. Često nam deluje da je nemoguće oduševiti turistu 21. veka, koji je zašao u skoro svaki kutak zemaljske kugle. Ipak, stručnjaci su tu da nas uvere u suprotno i pokažu nam da kvalitetno ispitivanje tržišta, poznavanje psihologije turista i velika ulaganja, i te kako daju rezultate.

Moderni putnici postavljaju sasvim nove standarde kada je reč o putovanjima, pa odavno nije dovoljno da određena destinacija bude samo estetski privlačna ili poznata po nekom istorijskom događaju. Turisti traže ideje, novine, aktivnosti i iskustva. Sa tim u vezi, tek kombinovanjem najrazličitijih elemenata ponude, nastaju privlačne turističke destinacije, koje svoje posetioce drže stopostotno “prisutnim” i aktivnim.

Ključni faktor i temelj za posećenu destinaciju jeste dobra saobraćajna povezanost, jer je upravo njen razvoj doprineo kretanju ljudi i unapredio putovanja. Danas je, maltene, nezamislivo da bilo koji deo planete bude  nedostupan radoznalim putnicima. Avio-kompanije se svakodnevno suočavaju sa potrebom za usavršavanjem i unapređenjem usluga koje nude svojim klijentima. Osim poboljšanja kvaliteta saobraćaja, u pogledu brzine i same udobnosti, neprestano se javlja tendencija za novim linijama ka novim destinacijama, što je posledica tržišne potražnje i aktuelnih turističkih trendova.

Nacionalna kompanija Er Srbija u 2025. godini omogućiće putnicima iz Srbije i regiona još bolju povezanost sa atraktivnim evropskim destinacijama, sa posebnim akcentom na povećanu potražnju za letovima ka Italiji i Mediteranu. Uz to, od 11. januara uspostavljena je nova direktna linija sa NR Kinom, do Šangaja. Direktor za komercijalu i strategiju u kompaniji Er Srbija, Boško Rupić, navodi da će nove linije imati veliki turistički značaj, jer će omogućiti još bolju povezanost Srbije sa atraktivnim destinacijama i učiniti ih dostupnim za sve putnike koji preko Beograda imaju dobru povezanost sa ostatkom sveta.

Boško Rupić

– Kao što smo najavili u decembru prošle godine, ove godine uvodimo tri nove linije iz Beograda. Posle višegodišnje pauze, 18. aprila obnavljamo letove do Firence, dok će letovi ka Mikonosu započeti 6. juna, a ka Algeru na Sardiniji 10. juna 2025. godine. Do Sardinije i Mikonosa naša kompanija je letela prethodnih godina u saradnji sa partnerskim turističkim agencijama. Bili su to čarter letovi, a sada su se stvorili uslovi da do te dve popularne destinacije letimo i u redovnom saobraćaju, tokom letnje sezone. Na taj način, putnicima se pruža mogućnost da samostalno planiraju boravak na nekim od najomiljenijih ostrva Italije i Grčke– kaže Rupić.

Očekuje se visoka popunjenost letova, posebno u letnjim mesecima kada je interesovanje za Italiju i Grčku na vrhuncu.

– Mikonos i Algero su među omiljenim letnjim destinacijama, dok Firenca, pored turista, privlači i poslovne putnike i studente. Verujemo da će ove linije doprineti jačanju turističkog i poslovnog povezivanja Srbije sa Italijom i Grčkom. Firenca je jedan od najposećenijih gradova u Italiji, dok Mikonos i Algero svake godine privlače veliki broj turista iz celog sveta – navodi Rupić.

Prvi putnici imaće priliku da uživaju u popustima i benefitima, jer će avio-karte moći da kupe po specijalnim cenama u promotivnom periodu, putem sajta ili mobilne aplikacije Air Serbia, odnosno na prodajnim mestima.

Šaleška dolina, riznica doživljaja
Photo: VisitSaleska

Stalno unapređivanje i razvijanje turističke ponude su nezaobilazni mehanizmi kada govorimo o Sloveniji, zelenoj državi Evrope, koja svojim turistima nudi izuzetne prirodne lepote, bogatu kulturnu baštinu i brojne mogućnosti za aktivan odmor i rekreaciju. Bledsko jezero, Bohinj, Triglav, Portorož, Piran, Ljubljana, Maribor, Alpi… Međutim, i pored velike i snažne ponude i konkurencije, izdvojićemo Velenje koje postaje sve posećenija destinacija Slovenije. U prethodnoj godini, najveći broj poseta zabeležen je tokom letnjih meseci, a najbrojniji turisti dolaze iz Nemačke, Austrije, Kine i Italije. Sve većoj posećenosti ove regije pogoduje odlična saobraćajna povezanost sa Ljubljanom i glavnim autoputevima, ali i sa susednim državama. Javni gradski prevoz je, takođe, dobro razvijen, dok je najbliži aerodrom Maribor, udaljen oko 60 km, a Ljubljana oko 130 km, što omogućava lak pristup međunarodnim destinacijama.

Velenje je turistička destinacija koja zbog jedinstvene kombinacije industrijskog nasleđa, prirodnih lepota i moderne infrastrukture privlači sve veće interesovanje. Grad je poznat po Velenjskom jezeru, koje nudi brojne mogućnosti za rekreaciju, poput plivanja, veslanja na dasci (SUP) i vožnje bicikla po uređenim stazama. Osim toga, Velenjski dvorac, jedan od najbolje očuvanih dvoraca u Sloveniji, privlači ljubitelje istorije i kulture. Pored prirodnih i kulturnih znamenitosti, grad nudi i brojne događaje, poput Pikinog festivala, najvećeg dečjeg festivala u Sloveniji. Ponosni smo i na to što smo jedina destinacija u Sloveniji koja se može pohvaliti sa tri doživljaja sa 5*, koji nose znak Slovenia Unique Experience – navodi Sara Mahmutović, menadžer prodaje i marketinga za Velenjsku (Šalešku) dolinu.

Sara Mahmutović

Ona takođe dodaje da se među najtraženijim doživljajima ističu: Velenjsko jezero – omiljeno mesto za rekreaciju i opuštanje, Muzej rudarstva Slovenije – autentično iskustvo rudarske prošlosti, Velenjski dvorac – koji je jedan od najbolje očuvanih zamaka u Sloveniji, kao i Pikin festival – najveći dečji festival u Sloveniji.

Ono što svakako donosi preimućstvo jeste nezavisnost trurističke ponude Velenja od sezone, jer su svi periodi u toku godine jednako popunjeni, u zavisnosti od traženih aktivnosti.

–  Proleće je idealno vreme za posetu Velenju zbog prijatnih temperatura i cvetanja prirode, kao i raznih kulturnih događaja i festivala, dok su letnji meseci najpopularniji za posetu Velenju, posebno zbog Velenjskog jezera, koje nudi brojne vodene aktivnosti. Tokom leta se takođe održavaju različiti festivali, uključujući Pikin festival, koji privlači mnoge porodice i decu. Jesen je savršena za one koji vole mirniju atmosferu i lepe pejzaže. Ovo je doba godine kada možete uživati u biciklističkim i pešačkim stazama, kao i u lokalnoj gastronomiji. Zima donosi posebnu čar, iako Velenje nije glavno skijaško odredište, ali se u ovom periodu održavaju božićni sajmovi i drugi zimski festivali, što dodatno obogaćuje ponudu – objašnjava Sara Mahmutović.

Na samo 25 km od Sarajeva i 20 km od aerodroma, nalaze se skijališta  Bjelašnica i Igman, sa više od 200 snežnih dana godišnje. Osim idealnih vremenskih uslova, Bjelašnica ima popularnost još od daleke 1984. godine, kada su u Sarajevu održane Zimske Olimpijske Igre, a tradicija velikih manifestacija nastavila se i do današnjih dana. Primera radi, 2023. godine ski centar je bio domaćin Evropa Kupa u okviru Međunarodne skijaške federacije u disciplini Super G za žene, a 2025. godine domaćin FIS Evropa kupa za muškarce u Super G disciplini, što Bjelašnicu čini pravom sportskom destinacijom. Lea Kalender, portparolka Olimpijskog centra Bjelašnica-Igman, pomogla nam je da doživimo Bjelašnicu kroz reči.

Lea Kalender

– Svake zimske sezone ugostimo više od 300.000 posetilaca. Ski centar Bjelašnica-Igman je jedinstveno područje koje obuhvata tri lokacije na kojima je moguće skijati, a to su Babin do na Bjelašnici, Veliko polje na Igmanu i Malo polje na Igmanu. Vrhunac sezone traje od početka januara do sredine aprila i u tom razdoblju se održava veliki broj snowboarding i skijaških takmičenja. Na navedenim lokalitetima posetiocima je na raspolaganju nekoliko hotelskih kapaciteta i apartmanskih naselja, ugostiteljskih objekata koji pružaju sjajnu zabavu i koji gostima omogućavaju ugodan boravak u blizini ski centra. Velika prednost Bjelašnice i Igmana je već spomenuta blizina glavnog grada, gde postoji veliki broj smeštajnih kapaciteta – navodi Lea.

Osim zimskog turizma, Bjelašnica je odličan izbor i u letnjem periodu, kada možete uživati u  panoramskom razgledanju, paraglajdingu, brdskom biciklizmu, planinarenju, vožnji kvadova, dečjim parkovima i parku sa tjubingom i letnjim skijanjem.

– Bjelašnica nudi nešto jedinstveno, a to je poseban adrenalin u jednoj od najzahtevnijih staza u regionu, čiji značaj su prepoznali elitni svetski skijaši, kao što je Ivica Kostelić. Na ovoj planini postoji ogroman freeride teren koji je najpristupačniji u mesecu martu i nalazi se na južnom delu planine. Bjelašnica ima 14.000 kilometara najuređenijih staza koje privlače uglavnom iskusne skijaše i snowboardere – zaključuje Lea. Pored toga, planina Igman poznata je po najvećoj koncentraciji ozona u ovom delu Evrope, i kao takva, pogodna je za treninge i pripreme sportskih ekipa.

Idući ka zapadu Evrope, dolazimo do Austrije. Smešten na reci Dravi, prepoznatljiv po svojim termalnim izvorima, bogatoj istoriji i slikovitoj prirodi, nalazi se drugi najveći grad austrijske pokrajine Koruško – Villach. Iako Alpi asociraju isključivo na zimski turizam, Villach je atraktivan i posećen tokom cele godine.

– Pored kombinacije planina i jezera, postoji i mnoštvo zanimljivih izletničkih destinacija, kao što su Affenberg, sa svojim makaki majmunima i Adlerarena sa čuvenim orlovima. Doživljaj jezera Ossiach brodom, iskustvo je koje se dugo pamti. Granicu između Austrije, Italije i Slovenije možete istražiti žičarom, a Gerlitzen Alpe gondolom. Za skijanje i snoubording dostupno je 52,9 km staza i 12 km ski ruta. Gostima je na raspolaganju ski lift, a zimski sportski centar nalazi se na visini od 1000 do 1911 metar – kaže Georg Overs, generalni direktor turističke organizacije Villach.

Georg Overs

Ono što je, pored celogodišnje turističke ponude, veoma značajno jeste raznolika ponuda koju Villach nudi, pa u lepotama ovog austrijskog grada mogu uživati sve generacije, od najmlađih do najstarijih. Izbor hotela je veliki i možete birati da li ćete biti smešteni direktno na jezeru, skijaškim stazama ili u samom gradu. Uz to, u ovoj destinaciji mogu uživati i kamperi, ali i svi oni koji žele potpuni mir i doživljaj seoskih domaćinstava Austrije. Biciklizam je važan za ovu regiju, pa većina ruta nudi predivan pogled na jezera. Imajući u vidu blizinu granica susednih zemalja i raznolikost u gastronomiji, Overs ističe:

– Pored klasične koruške i austrijske kuhinje, mnogi restorani nude čuvenu Alpe-Adria kuhinju, koja je obogaćena uticajima iz susednih zemalja, Italije i Slovenije. I ono što je veoma važno napomenuti, postajemo sve održiviji i uskoro ćemo dobiti sertifikat za to – najavljuje Overs.

Ako vam je Evropa, ipak, “tesna” i spremni ste da zakoračite na drugi kontinent, upoznajte Ras Al Khaimah, najseverniji od sedam Ujedinjenih Arapskih Emirata. Povoljniji i mirniji od Dubaija, od kog je udaljen oko jedan sat vožnje, ali jednako atraktivan, bogat i inspirativan, sve češće se pojavljuje kao željena destinacija modernih turista. Svedoci smo stepena inovacija koje dolaze sa Arabijskog poluostrva, pa je Ras Al Khaimah prava riznica turističkih ponuda. Osim nestvarnih plaža, belog peska i luksuznih marina, hotela i restorana, na planini Jebel Jis možete iskusiti doživljaj najvećeg Zip-lajna na svetu ili upoznati jedinu farmu bisera u UAE – Suwaidi Pearls Farm. Aktivnosti na otvorenom, opcije za ljubitelje adrenalina, uređene pešačke zone, spa centri ili istorijski gradovi… Ras Al Kaimah nudi pregršt mogućnosti i nikoga ne ostavlja ravnodušnim.

Budućnost turističkih putovanja leži u inovacijama. Avio-kompanije, turističke agencije i lokalne zajednice ulažu velike napore u promociju novih destinacija, uzimajući u obzir činjenicu da su putnici sve više zainteresovani za one varijante koje će im pružiti aktivni i sadržajni odmor. Uspešni trendovi, poput gore navedenih, dokazuju da autentičnost, održivost i personalizovana iskustva postaju jednako važna kao i sama estetika destinacije. Svet postaje zanimljiviji i dostupniji nego ikada ranije, otvarajući put ka doživljavanju novog, što će svakako redefinisati pojam putovanja.

Tekst: Ivana Ninić

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Kipar gradi postrojenja za desalinizaciju vode za hotele

0
Kipar Savršena destinacija za zaljubljene
Photo: iStock

Kiparska vlada će u naredne dve godine obezbediti 3 miliona evra za pomoć hotelima u izgradnji postrojenja za desalinizaciju. Ovaj potez ima za cilj da osigura dovoljnu količinu sveže vode tokom letnje turističke sezone, imajući u vidu sve manje postojeće rezerve vode na ostrvu

Kipar, kao destinacija koja u velikoj meri zavisi od turizma, se suočava sa ozbiljnim izazovima u snabdevanju vodom. Milioni posetilaca godišnje dodatno iscrpljuju već smanjene rezerve vode. Nivo vode u 108 brana širom zemlje je zabrinjavajuće nizak, posebno nakon druge najsušnije zime u poslednjih deset godina. Nacionalna mreža za snabdevanje vodom teško podnosi potražnju i česte gubitke usled curenja sistema.

Plan vlade za rešavanje problema

Iz Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine Kipra najavljeno je da će vlada uložiti 3 miliona evra u izgradnju privatnih postrojenja za desalinizaciju u hotelima. Dodatno, uvode se mere za ubrzavanje izgradnje malih postrojenja za desalinizaciju. To je posebno bitno u ključnim sektorima kao što su poljoprivreda i turizam.

Pored toga, Kipar će izdvojiti još 8 miliona evra za popravku infrastrukture vodovodnih cevi kako bi smanjio gubitke vode, koji prema zvaničnim podacima dostižu i 40%, navodi Euronews.

Postojeći kapaciteti i budući planovi

Kipar se sve više oslanja na desalinizaciju kao ključni izvor vode. Trenutno su u funkciji četiri stalna postrojenja za desalinizaciju, koja dnevno proizvode 235.000 kubnih metara sveže vode. Još četiri mobilna postrojenja biće operativna od oktobra, sa dodatnih 30.000 kubnih metara vode dnevno. Peto postrojenje je van funkcije zbog požara, a vlada planira da poveća dnevnu proizvodnju sveže vode četiri puta u narednoj deceniji.

Značaj brana za vodosnabdevanje

Uprkos sve većem oslanjanju na desalinizaciju, Kipar i dalje koristi široku mrežu brana sa ukupnim kapacitetom od 330 miliona kubnih metara. Prema podacima iz 2024. godine, brane su bile popunjene sa 47,2%, dok je trenutni nivo svega 24,6%.

Uticaj turizma na ekonomiju i potrošnju vode

Turizam čini 13,5% bruto domaćeg proizvoda Kipra. Prošle godine, broj turista je premašio 4 miliona, što predstavlja novi rekord. S obzirom na to da turizam direktno utiče na potrošnju vode, ulaganja u postrojenja za desalinizaciju su ključna za održivi razvoj ostrva.

Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.

Ulaganje u postrojenja za desalinizaciju i popravku infrastrukture pokazuje posvećenost kiparske vlade rešavanju problema vodosnabdevanja. Sa sve većim pritiskom turizma i klimatskim izazovima, ove mere su neophodne kako bi ostrvo moglo da obezbedi dovoljno sveže vode za svoje stanovništvo i posetioce.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Luksuzni hoteli sa cenom od 1.000 dolara po noći beleže rekordan rast

0
Hotel
Photo: iStock

Broj hotela koji naplaćuju više od 1.000 dolara po noći drastično je porastao u celom svetu, s najvećim povećanjem u Evropi i Sjedinjenim Državama

U poslednjih nekoliko godina, globalna hotelska industrija doživela je značajan porast broja hotela koji imaju prosečne dnevne cene (ADR) više od 1.000 dolara po noći. Ovaj trend odražava snažnu potražnju za luksuznim smeštajima i spremnost putnika visoke platežne moći da ulažu u vrhunska iskustva.

Istraživanje CoStar-a, koje je uporedilo globalni ADR hotela iz 2024. i 2019. godine, pokazalo je da je broj hotela koji naplaćuju više od 1.000 dolara po noći skočio sa 150 na 460 u tom periodu. Po regionima, cene hotela sa četiri cifre utrostručene su u Americi i Evropi, dok su se više nego udvostručile u Aziji, Pacifiku, Bliskom istoku i Africi. CoStar ovaj skok naziva „globalnim fenomenom“.

S obzirom na to da ADR predstavlja prosečnu cenu svih prodatih soba, stvarne cene mogu biti i znatno više, navodi Spa Executive.

Najbrži rast luksuznih hotela u Evropi i SAD-u

Pola od deset zemalja sa najbržim rastom hotela sa cenama od 1.000 dolara po noći nalazi se u Evropi, uključujući Italiju i Francusku. U SAD-u, broj hotela sa ADR-om od 1.000 dolara skoro se učetvorostručio, sa 22 hotela u 2019. na 80 u 2024. godini.

Razlozi za rast cena luksuznog smeštaja

Prema izveštaju, hotelijeri su izvestili da su gosti tokom 2020. godine bili neskloni putovanjima, ali su u narednim godinama želeli da nadoknade izgubljeno vreme. Pored toga, jaka potreba za druženjem sa porodicom i voljenima dovela je do višegeneracijskih putovanja, koja zahtevaju više i prostranije smeštaje. Ovo je omogućilo hotelima da naplate više za ekskluzivne sobe, poput luksuznih apartmana sa više spavaćih soba.

Moguće potcenjen broj luksuznih hotela

Broj hotela sa cenom od 1.000 dolara po noći možda je i veći nego što izveštaj prikazuje, jer CoStar analizira podatke na osnovu hotela koji redovno prijavljuju mesečne i nedeljne prihode. Manji ultra-luksuzni hoteli, poput safari loža u Africi ili butik pansiona u ruralnoj Evropi, verovatno i nisu uključeni u ovu statistiku.

Budućnost luksuznih hotela

CoStar predviđa da će ovaj trend nastaviti da raste, jer hoteli nastavljaju da kapitalizuju na potražnji za premium uslugama, dok investitori nastavljaju da grade objekte namenjene putnicima visoke platežne moći.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Neka bude događaj za pamćenje

0
Hotel putnik kopaonik

Timbilding događaji su pravi način na koji ćete da pohvalite svoje zaposlene i doprinesete boljoj radnoj atmosferi i saradnji. Oni ne samo da treba da budu zanimljivi i zabavni, nego i da imaju svrhu, a to je da poboljšaju komunikaciju na radnom mestu, da obuče vaše zaposlene efikasnom organizacijom rada i da lakše uvide rešenje nekog problema

Hotel putnik kopaonik

Svi za jednog i jedan za sve

Na svežem vazduhu daleko od buke i velikog grada, dođite na Kopaonik sa vašim poslovnim timom.

Hotel Putnik Kopaonik je pravo mesto za timbilding zabave i korporativne proslave. Pored udobnosti i raznovrsnog sadržaja, ovaj ekskluzivni objekat sa 4* poseduje veliki polupansionski restoran sa kapacitetom do 250 gostiju, dve moderne, svetle i dobro opremljene konferencijske sale koje mogu da ugoste 170 ljudi, kao i à la carte restoran „Stara Vila“ sa kapacitetom od 80 ljudi – specijalno prilagođen svim vašim željama i potrebama.

Putnik Kopaonik je u 2018. godini kompletno renoviran. Za goste je na raspolaganju  116 jedinica, odnosno 270 ležaja. Apartmani i vile imaju jedinstven dizajn sa veličinom od 35 m2 pa sve do 84 m2.

Hotel putnik kopaonik

U dugogodišnjoj saradnji sa Adventure Serbia, neke od aktivnosti koje preporučujemo za Vaš timbilding događaj su: streličarstvo, lov na trofeje, rat katapulta i timbilding poligon. Naknadno, postoji i mogućnost da se organizuje razgledanje Kopaonika i obiđe Nacionalni park.

Za sportske entuzijaste tu je multifunkcionalni sportski teren na otvorenom. Za ljubitelje pikada, stonog tenisa i stonog fudbala, tu je igraonica za odrasle.

Kao dodatnu relaksaciju, iskoristite naš luksuzni velnes i spa centar.

Hotel Putnik Kopaonik

Savršeno mesto za team building

Hotel Putnik Kopaonik se nalazi u Sunčanoj dolini, najlepšem predelu Kopaonika, na 1650 m nadmorske visine sa direktnim izlazom na ski-stazu.

Neke od znamenitosti koje obavezno treba posetiti su: Pančićev mauzolej, Dolina jorgovana, vodopad Jelovarnik i Semeteško jezero.

Kako bi ste izbegli velike vrućine, koje već počinju da se naziru, iskoristite ovaj trenutak i organizujte zabavan poslovni događaj za Vaše zaposlene kod nas.

Svaki timbilding prilagođavamo jedinstvenim potrebama Vaše firme.

Radujemo se što ćemo biti domaćini vaših budućih događaja i konferencija.

Hotel Putnik Kopaonik

Pošaljite upit na sales@hotelputnik.com ili pozovite na: +381 62 33 88 77.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Besplatan javni prevoz za turiste u Salcburgu – korak ka održivom turizmu

0
Austrija Salcburg
Photo: iStock

Austrijska pokrajina Salcburg donela je odluku o uvođenju besplatnog javnog prevoza za turiste, što predstavlja značajan korak ka održivom razvoju turizma i poboljšanju kvaliteta života kako za posetioce, tako i za lokalno stanovništvo. Ova inicijativa ima za cilj smanjenje saobraćajnih gužvi, podsticanje ekološki prihvatljivih načina prevoza i unapređenje javnog transportnog sistema

Saobraćajne gužve predstavljaju jedan od glavnih izazova za turističke destinacije, naročito u popularnim regionima kao što je Salcburg, koji tokom godine privlači veliki broj posetilaca. Besplatan javni prevoz omogućava turistima da se lakše i brže kreću kroz grad i okolinu, smanjujući potrebu za korišćenjem privatnih automobila. Na taj način, smanjuje se zagađenje vazduha i emisija ugljen-dioksida, što doprinosi očuvanju prirodne lepote regije.

Osim ekoloških koristi, ova mera ima pozitivan uticaj i na ekonomiju. Besplatan prevoz može povećati atraktivnost Salcburga kao destinacije, privlačeći veći broj posetilaca koji će, oslobođeni troškova transporta, imati više sredstava za druge turističke aktivnosti, poput obilazaka znamenitosti, gastronomske ponude i kupovine. Istovremeno, bolja povezanost javnim prevozom doprinosi ravnomernijoj raspodeli turista, smanjujući pritisak na najposećenije lokacije i podstičući istraživanje manje poznatih delova pokrajine.

Dodatno, unapređenje javnog prevoza koristi i lokalnom stanovništvu, koje će imati efikasniji i pouzdaniji transportni sistem. Poboljšane linije prevoza mogu smanjiti vreme putovanja, poboljšati dostupnost usluga i olakšati svakodnevni život građana. Ova inicijativa može poslužiti i kao model za druge regije koje žele da unaprede održivost turizma i urbane mobilnosti.

Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.

Uvođenje besplatnog javnog prevoza za turiste u Salcburgu predstavlja inovativan i progresivan potez koji istovremeno poboljšava turističko iskustvo, doprinosi zaštiti životne sredine i unapređuje kvalitet saobraćaja. Ako se pokaže uspešnim, ovaj model bi mogao biti inspiracija i za druge evropske gradove koji se suočavaju sa sličnim izazovima.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Uzungol – Mesto gde svaki oblak priča svoju priču

0
Uzungol – mesto gde svaki oblak priča svoju priču
Photo: Pexels/Samer Daboul

Skriven duboko u planinama regiona Trabzon, Uzungol je pravo prirodno remek-delo prirode. To je mesto gde se magla lenjo provlači između borova, a voda jezera ogleda visoke planinske vrhove poput kristalnog ogledala. Ovo čarobno mesto, koje izgleda kao da je istrgnuto iz bajke, oduvek je mamilo putnike željne mira, avanture i netaknute prirode

Na nadmorskoj visini od 1.100 metara, nalazi se Uzungol (Uzungöl), mesto koje odiše posebnom atmosferom. U letnjiem periodu godine tu vas dočekuju osvežavajući povetarac i miris smole iz borovih šuma, dok zimi snežni pokrivač prekriva dolinu, pretvarajući je u pravu zimsku bajku. Kada se iznenada spusti gusta magla, pejzaž poprima nestvaran izgled – kao da ste zakoračili u drugi svet. Meštani veruju da svaki oblak koji pređe preko jezera nosi sa sobom drevne priče, a posetioci neretko kažu da ovde vreme usporava i da je priroda u potpunosti gospodar.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ferit-als (@feritals24)

 Turističke Atrakcije i Aktivnosti

Ovo mesto je zaista pravi raj za ljubitelje prirode. Uzungol pruža priliku za istraživanje kroz brojne planinarske staze koje vode do skrivenih vidikovaca sa kojih se pruža spektakularan pogled na dolinu. Možete se upustiti u vožnju biciklom kroz zelene proplanke, uživati u adrenalinskim turama terenskim vozilima ili jednostavno sedeti na obali jezera i posmatrati kako se oblaci ogledaju u vodi.

Još jedan neizostavan deo doživljaja su tradicionalne drvene kuće, koje svojim izgledom podsećaju na bajkovita sela Kavkaza. Ukrašeni balkoni i ručno rezbareni detalji daju poseban šarm ovom mestu, dok miris sveže pečene pastrmke iz restorana poziva svakog posetioca da se prepusti jedinstvenim gastronomskim užicima. Jezero Uzungol dom je retke vrste crvene pastrmke, koja uspeva samo u ovom ekosistemu. Najpoznatiji način pripreme je pečenje na tiganju sa maslacem, specijalitet koji se ne sme propustiti.

Najbolje Vreme za Posetu

Uzungol je podjednako čaroban u svako doba godine. Tokom proleća i leta, priroda je u punom sjaju, planinske livade su prekrivene cvećem, a vazduh je svež i osnažujući. Jesen donosi paletu toplih boja, dok zima pretvara ovo mesto u snežnu bajku, savršenu za one koji žele mir i tišinu daleko od gradske gužve.

Kako stići do Uzungola

Najbliži veći grad je Trabzon, a do Uzungola se može doći automobilom ili organizovanim turističkim turama. Putovanje traje oko 90 minuta i vodi kroz veličanstvene planinske predele, gde se smenjuju gusti šumski proplanci i duboke doline. Vožnja kroz ovaj krajolik nije samo putovanje – to je avantura sama po sebi.

Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.

Uzungol nije samo destinacija, već iskustvo koje se ne zaboravlja. To je mesto gde priroda vlada nesputano, gde se magla i svetlost igraju iznad vode, gde je svaki zalazak sunca priča za sebe. Bilo da tražite beg od svakodnevice, avanturu u divljini ili jednostavno mesto gde ćete osluškivati tišinu, Uzungol vas neće razočarati. Posetite ga i otkrijte tajne koje skriva ovaj turski dragulj.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Nova pravila o recenzijama u Italiji – Zaštita turizma i ugostiteljstva

0
Hotel
Photo: iStock

Italija, jedna od najposećenijih turističkih destinacija na svetu, odlučila je da uvede stroga pravila u vezi sa recenzijama hotela i restorana. Ova nova regulativa ima za cilj da suzbije kako nenamerne greške, tako i zlonamerne lažne komentare, koji mogu naneti ogromnu štetu ugostiteljskom sektoru

Nova pravila u Italiji nalažu da će turisti i gosti morati da dokažu da su zaista posetili objekat pre nego što ostave recenziju, a pozitivne ocene koje su nagrađene na bilo koji način biće zabranjene.

Uticaj lažnih recenzija

Alesandro Đilmozi, poznati kuvar i predsednik udruženja „Ambasadori ukusa“, naglasio je da čak i nenamerne greške u recenzijama mogu imati ozbiljne posledice. Primer koji je izneo, gde je recenzent tvrdio da je jeo desert koji nikada nije bio u ponudi njegovog restorana, pokazuje koliko lako može doći do dezinformacija koje mogu uticati na reputaciju preduzeća.

Statistike italijanskog Ministarstva preduzetništva pokazuju da lažne ili manipulisane recenzije mogu smanjiti prihode ugostiteljskih objekata od 6 do 30%. Ovaj problem je postao toliko izražen da se mnogi hoteli i restorani u Italiji bore sa nepoštenom konkurencijom i obmanjujućim komentarima koji narušavaju njihov ugled.

Kako će nova pravila poboljšati situaciju?

Nova pravila omogućavaju hotelima i restoranima da zatraže uklanjanje starih recenzija (starijih od dve godine) ili onih koje više nisu relevantne. Na primer, ako je hotel unapredio svoje usluge ili izvršio renovaciju, zastarele kritike više neće imati negativan uticaj.

Sajtovi poput Booking.com i Tripadvisor će morati da se prilagode ovoj regulativi. Već sada Booking.com dozvoljava samo korisnicima koji su zaista rezervisali smeštaj putem njihove platforme da ostavljaju recenzije. Očekuje se da će i druge platforme pojačati kontrole i mere za otkrivanje lažnih komentara.

Kazne za prevarante

Za one koji prekrše nova pravila predviđene su visoke kazne, od 5.000 do čak 10 miliona evra. Ovo je jasan signal da Italija ozbiljno pristupa problemu lažnih recenzija i želi da zaštiti kako ugostitelje, tako i turiste od obmanjujućih informacija.

Tripadvisor je u svom godišnjem izveštaju o transparentnosti istakao da se problem lažnih recenzija ne odnosi samo na Italiju, već na globalni nivo. U 2024. godini, ova platforma je uklonila više od 2.7 miliona prevarantskih recenzija i upozorila 9.000 preduzeća zbog podsticanja lažnih komentara.

Kudiljero – Skriveni biser severne Španije, saznajte više.

Uvođenjem novih pravila, Italija pokazuje odlučnost u borbi protiv prevara u turizmu i ugostiteljstvu. Ova regulativa će pomoći u zaštiti preduzeća od neosnovanih negativnih kritika, dok će turisti dobiti realnije i pouzdanije informacije prilikom izbora hotela i restorana. Očekuje se da će ove promene doprineti boljoj transparentnosti i kvalitetnijem iskustvu za sve posetioce Italije.

Pratite nas na našoj LinkedinFacebookInstagram i stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Barcaffè slavi 55. rođendan: Kafa koja je osvojila srca potrošača

0
Barcaffè obeležava 55 godina uz poruku o bliskosti i razgovorima koji znače i podseća na ono najvrednije u životu: toplinu, emocije i snagu iskrenog...