11.8 C
Belgrade
ponedeljak, maj 19, 2025
Naslovna Blog Stranica 198

U Hrvatskoj zabeženo milion turista u toku jednog dana

0
Rovinj
Photo: iStock

Na osnovu podataka eVisitor sistema, u Hrvatskoj je zabeleženo više od milion gostiju koji su boravili samo u toku jednog dana. Najviše zabeleženih turista je bilo stranih, čak 90% od ukupnog broja, što je izuzetno dobar rezultat

U Hrvatskoj je zabeženo milion turista samo u toku jednog dana. Rezultati eVisitor-a, Informacionog sistema za prijavu i odjavu turista govore da je u Hrvatskoj po prvi put u ovoj godini na dnevnoj bazi boravilo više od milion gostiju.

Stranih turista je bio oko 900.000, što dovoljno govori o tome koliko je Hrvatska popularna kod turista. Najviše gostiju ima u Istri, Splitsko-dalmatinskoj županiji, Kvarneru i Zadarskoj županiji. Po gradovima, najviše turista ima Rovinju, Viru, Medulinu, Poreču, Umagu i Dubrovniku, navodi Hrvatska turistička zajednica.

Najviše je bilo turista iz Nemačke, Slovenije, Austrije, Poljske i Češke. Najviše njih je boravilo u domaćim smeštajnim kapacitetima i apartmanima, kampovima i na kraju u kolektivnim smeštajnim kapacitetima, odnosno hotelima.

Blogeri iz Srbije na Kvarneru, saznajte više.

Do sada je ostvareno čak 97% turističkog prometa u odnosu na rekordnu 2019. godinu, što je odličan rezultat. Na osnovu statističkih podataka 2022. godina obećava, i Hrvatska obara sve rekorde u noćenjima turista, što domaćih, što stranih. Prema prognozama turističkih stručnajka, ova godina bi trebalo da prestigne najbolju turističku zlatnu godinu ikad zabeleženu.

Hrvatska je u poslednjim godinama sve više zastupljena u mnogobrojnim vodećim svetskim časopisim i u drugim medijima. Svi oni hvale prirodne i kulturne atrakcije, ali i bogatu gastronomsku ponudu. Hrvatska je ne samo lepa, ona je sadržajna i autentična, i nudi zaista odmor za sve. Činjenica da je u Hrvatskoj zabeženo milion turista samo u toku jednog dana dovoljno govori o tome koliko je ova zemlja interesantna turistima.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Visovac, diskretna duhovnost Nacionalnog parka Krka

0
Visovac, diskretna duhovnost Nacionalnog parka Krka
Photo: Unsplash/ Hrvoje_Photography 🇭🇷

Ostrvce Visovac se nalazi u istoimenom jezeru, i spada u najvažnije prirodne i kulturne vrednosti Hrvatske. Turisti ga uglavnom posećuju kako bi uživali u njegovoj posebnoj lepoti, međutim, njegov glavni adut jeste odsustvo buke i neka posebna energija koja vraća svet u duhovnu vertikalu

Visovac je diskretna duhovnost i kultura Nacionalnog parka Krka. Ovo ostrvo se nalazi u Visovačkom jezeru, smeštenom između Roškog slapa i Skradinskog buka u Nacionalnom parku Krka. Visovac je oduvek bio poseban, i njegovo mesto je sigurno u srcima svih ljudi, bilo da žive u blizini, bilo da su ga bar jednom posetili.

Visovac su u početku naselili eremiti, monasi reda Svetog Augustina, koji su tu izgradili samostan i manastir posvećen Svetom Pavlu apostolu, da bi nakon njih ovde svoj mir našli franjevci. Ovaj biser mali biser Nacionalnog parka Krka oduvek je bio mesto za molitvu i razmišljanje.

Najzdravija zemlja za život na svetu, saznajte više.

Od sredine 15. veka ovde se nalazi franjevački samostan Majke od Milosti i crkva Gospe Visovačke. Ovaj manastri sa okolinom čine neraskidivu i posebno lepu celinu. Samostan ima vrednu arheološku zbirku, kao i zbirku istorijskih predmeta, ali takođe i biblioteku sa vrednim knjigama.

Do Visovca se dolazi brodićem, i prilično je zgodan za obilazak, jer je mali, što i jeste najlepše kod njega. Ostrvo se obilazi pešice bez žurbe, a za razgledanje samostana predviđeno je oko pola sata, što je u principu sasvim dovoljno.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Umesto jedne kuće, kupio celo selo

0
Italija
Photo: Pixabay/dorianoricchiuti

Italija je poslednjih nekoliko godina prodala stotine oronulih domova gotovo u bescenje. Zahvaljujući akcijama za privlačenje novih stanovnika koji su pokrenuli talas regeneracije ruralnih zajednica, sela su dobila novu priliku da ponovo ožive. Jednom čoveku kupovina samo jedne kuće nije bila dovoljna. On je kupio je celo selo

Umesto jedne kuće, čovek poreklom iz Italije je kupio celo selo. Škotski preduzetnik Cesidio Di Ciacca je upravo završio renoviranje Borgo I Ciacca, ruralnog sela koje datira iz 16. veka. Selo je istorijski vezano za njega, i nazvano je po njegovoj porodici. Nalazi se u divljoj, krševitoj regiji Ciociaria, između Rima i Napulja, u podnožju grada Picinisco.

Na prelazu iz 19. u 20. vek njegova porodica je napustila selo u potrazi za boljim životom, navodi CNN. Oni su emigrirali u Škotsku, ostavivši iza sebe rodno selo koje je za pola veka palo u zaborav. Selo je obnavljao gotovo deset godina, i u tome je uspeo.

Nekada oronule kamene kuće, štale i skladišta bez prozora i vrata sa srušenim stepenicama danas su potpuno renovirane. Selo sada ima uredno obnovljene zgrade sa pastelnim bojama koje sa kružne panoramske staze gledaju na zelena brda.

U selu se nalazi vinska kantina, konferencijska dvorana, biblioteka i dva apartmana za smeštaj turista. U vinogradima se uzgaja grožđe Maturano, prethodno izgubljena autohtona sorta koja je obnovljena.

Prvi korak, navodi vlasnik, je bio i najteži. Morao je da pronađe sve vlasnike imanja od 30 hektara u selu, svih 140. To je bio dug i komplikovan proces otežan činjenicom da ih je emigracija raštrkala po svetu. Poslednji stanovnik sela je bila njegova rođaka koja je umrla još 1969. godine.  Tokom narednih 50 godina, ionako oronuli zaselak sve je sve više propadao.

Najzdravija zemlja za život na svetu, saznajte više.

U selu danas postoji mali kulturni centar i konferencijska dvorana za poslovne sastanke. Tu je i dvorana za degustaciju vina i školu kuvanja. U selu postoji i besplatan internet. Život se vratio, a vlasnik je spreman da svima koji žele da se vrate u domovinu da ustupi deo svog raja. Sada je već jasno koja je njegova vizija, i zašto je umesto jedne kuće kupio celo selo.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Cerkno, idealan odmor u saradnji prirode i ljudi

0
Cerkno, idealan odmor u saradnji prirode i ljudi

Jedinstven pejzaž, svet davnih uspomena, originalna i netaknuta priroda, istorijski i kulturni spomenici, prelepa mesta, raznovrsna kulinarska ponuda i ljubazni ljudi – to je Cerkljanska regija. Pozivamo vas da upoznate raznovrsnost i šarolikost predela, koji su vekovima tako misteriozno oblikovali priroda i vredne ljudske ruke

Cerkno, idealan odmor u saradnji prirode i ljudi

Negujte svoje telo i duh

Idilično prirodno okruženje Cerkna i okoline, sa svojim šumovitim prostranstvima, poziva vas da u zagrljaju prirode brinete o svom blagostanju i zdravlju. Uživanje u prirodi dopunite opuštanjem u lekovitoj termalnoj vodi, očistite tela saunom ili disanjem vazduha obogaćenim solju. Opustite se, pronađite svoj unutrašnji mir, ojačajte svoje telo i duh i otkrijte lekovitu moć prirode!

Cerkno, idealan odmor u saradnji prirode i ljudi

Upoznajte prelepe pešačke i biciklističke staze

Između brežuljaka i grebena Cerkljanskog pobrđa vijugaju doline i uske jaruge sa kristalno čistim vodama, a između njih se uzdižu visoravni. Područje je isprepleteno mnogim planinarskim i biciklističkim stazama, pogodnim za sve koji traže kratke i nezahtevne izazove ili duže i napornije ture. Istraživanje prelepe prirode će vas pre ili kasnije nagraditi nezaboravnim prizorima koje ćete želeti da zauvek utisnete u sećanje.

Cerkno, idealan odmor u saradnji prirode i ljudi

Osetite kulturno i prirodno nasleđe

Tragovi istorije, jedinstven geografski položaj i raznovrsna prirodna bogatstva oblikovali su cerkljanski kraj na način da je izuzetno raznolik i bogat. Istražite istoriju jedne od retkih očuvanih bolnica iz Drugog svetskog rata, posetite jedno od najvažnijih mesta iz kamenog doba na svetu ili uživajte u pogledu na mnoge druge prirodne i kulturne znamenitosti.

POSETITE CERKNO

 

Najčistija namirnica na Zemlji

0
Photo: Pixabay/Felicity Tai

Gi je pao u nemilost u poslednjim decenijama kod nutricionista jer su se zasićene masti smatrale nezdravim, što u osnovi donekle i jesu. Međutim, u poslednje vreme se razmišljanje o zasićenim mastima globalno menja, i stavovi se revidiraju. Upravo zbog toga se Indijci trude da vrate ovu namirnicu u svakodnevni život, jer je ona vekovima bila sastavni deo njihove kulture i kuhinje

Gi (Ghee) je najčistija namirnica na Zemlji, ako pitate Indijce. Gi je vrsta pročišćenog maslaca, i u njemu ima više koncentrovane masnoće nego u običnom maslacu. U indijskoj i pakistanskoj kulturi gi se koristi hiljadama godina. Izraz dolazi od sanskrtske reči koja znači “isprskan”. Ova namirnica je nastala kao odgovor na sprečavanje kvarenja maslaca tokom toplog vremena, budući da sadrži jako malo mleka.

Gi je u osnovi stabilan na sobnoj temperaturi. Ovaj maslac se pravi zagrevanjem običnog maslaca kako bi se odvojili tečni i čvrsti delovi mleka od masnoće. Prvo se maslac kuva dok sva tekućina ne ispari, a ostaci mleka se slegnu na dno posude i poprime zlatnu do tamnosmeđu boju. Nakon hlađenja on se procedi i stavi u posude u kojima se čuva. Gi je u osnovi raskošno bogata, mirisna i orašasta masnoća.

Hiljadama godina je gi bio cenjena i glavna namirnica subkontinentalne prehrane, ali je pao u nemilost pre nekoliko decenija kada su se zasićene masti uglavnom smatrale nezdravim. Međutim, on je sastavni deo kuhinje i samo najukusnija jela se prave sa gi maslacom.

Najčistija namirnica na Zemlji

Za mnoge Indijce, međutim, gi je nešto više od namirnice, istorijski gledano. Njima je to sveta namirnica, i smatraju da je gi najčistija namirnica na Zemlji. Gi je konačni i najčistiji oblik mleka, poslednji ekstrakt, i smatra se najčistijim prinosom bogovima i sredstvom kojim se molitve nose do nebesa.

Otplatite kredit banci sirom, saznajte više.

Gi je duboko utkan u tkivo indijske kulture. Tradicionalno, Hindusi sipaju gi u vatru na venčanjima, sahranama i drugim ceremonijama. Osim toga, gi se smatra pravim lekom za sve. Razumeti gi znači razumeti kolektivni indijski identitet, pristup hrani koji je kohezivan, holistički i uravnotežen. Upravo zbog svega toga gi smatraju čistim, jedinstvenim i svetim.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Tajne potopljenih sela

0
Tajne potopljenih sela

Pomozite potomku velenjskih rudara, koji su dok su kopali lignit u jednom od najbogatijih slojeva uglja na svetu svoja plodna polja pretvorili u jezera, da pronađe dragoceni predmet ispod površine vode

Tajne potopljenih sela

Tamo gde su nekada bila sela, danas su jezera. Šta se desilo sa kućama, školama, crkvama? Zašto su potonuli i gde su nestali stanovnici sela? Otkrijte neverovatne životne priče seljana, rudara i Velenjčana. Sa verom u bolju budućnost, kopali su ugalj na jednom od najbogatijih slojeva lignita na svetu.

Šaleška dolina, riznica doživljaja

Neka ti ovu priču ispriča rudarev unuk! Pođi sa njim tamo gde je sve počelo. Spustite se liftom u tunele na 160 metara ispod zemlje i doživite svakodnevnicu rudara. Neka voda pokrije nekadašnja sela pred vašim očima. Zatim zaplovite duž površine jezera do mesta gde se u njegovim dubinama još uvek nalazi imovina rudarskih porodica.

Tajne potopljenih sela

Kada se vratite, čekaju vas odabrane domaće poslastice uz pogled na nekadašnji pejzaž koji se i danas naslućuje pod bistrom vodom Velenjskog jezera. Ponesite sa sobom nezaboravno iskustvo i poseban simbol velenjskih rudara.

Zakazani termin je 3. septembar 2022, a trajanje ture je četiri sata. Sve detaljnije informacije možete naći ovde.

             

#visitsaleska #ifeelsLOVEnia #myway

Aleksandra Zdravković, Air Serbia Digital and Social Media Supervisor

0
Aleksandra Zdravković, Air Serbia Digital and Social Media Supervisor

U današnje vreme, društvene mreže predstavljaju mesto gde su potrošači najaktivniji, te je od velike važnosti svakodnevno kontrolisati veliki broj komentara različite vrste. U kompanijama poput Er Srbije time se bave eksperti koji nisu samo “sagovornici”, već kreiraju digitalne sadržaje kako bi dodatno privukli pažnju mnogobrojnih potrošača. O svemu tome smo razgovarali sa Aleksandrom Zdravković, specijalistom u ovoj oblasti i osobom koja zaista uživa u svom poslu

Aleksandra Zdravković, Air Serbia Digital and Social Media Supervisor

TU: Kako izgleda vaš radni dan u sezoni odmora?
AZ: Rad u avioindustriji ima izraženu sezonalnost. Posebno je zanimljivo to što, kada se većina ljudi odmara, mi imamo najviše posla. Ljudi su željni letenja i putovanja. Podatak da u proseku imamo više od 400 poruka dnevno na društvenim mrežama, jasno govori o tome kako izgleda moj radni dan u sezoni odmora. Radni dan počinje od momenta kada otvorim oči. Istog trenutka uzimam telefon i čitam o svemu što se dešavalo od trenutka kada sam zaspala, na svim našim mrežama i mrežama drugih aviokompanija, kao i o dešavanjima na globalnom nivou. Opis dnevnih zaduženja podrazumeva spektar različitih aktivnosti, kreativnost, poznavanje pravila i procedura naše kompanije, besprekornu informisanost, konstantnu edukaciju, opštu kulturu kao i komunikacione sposobnosti i poznavanje problema putnika u svakom trenutku. Ovo je definitivno posao koji motiviše i svakodnevno inspiriše.

TU: Koje su prednosti i izazovi vašeg posla u velikoj kompaniji poput Er Srbije?
AZ: Er Srbija je regionalni lider koji ima tradiciju dugu 95 godina. Industrija je sama po sebi vrlo dinamična i u njoj se promene dešavaju iz minuta u minut, a zbog pomenute tradicije osećam još veću odgovornost, ali istovremeno i ponos. Aviokompanije se nalaze na kraju lanca u industriji putovanja i zato smo neposredno izloženi komentarima, pošto smo u neposrednom kontaktu sa krajnjim korisnicima, odnosno putnicima. Ne treba zaboraviti da je danas, zahvaljujući pre svega društvenim mrežama, svakaosoba medij za sebe. Ukoliko je putnicima potrebna informacija ili imaju problem, prvo se obraćaju nama na društvenim mrežama. Svakom putniku pristupamo personalizovano i uz empatiju i rešavamo situaciju u što kraćem vremenskom roku. Drago mi je da sve više stičemo poverenje i da nam se putnici vraćaju. Najbolje od svega je što na osnovu poruka koje su javne, kao i u inboksu, mogu da osetim opšte raspoloženje i da ukažem na probleme kao i potencijalne načine da se oni reše.

TU: Koji su po vama najvažniji kanali komunikacije sa klijentima?AZ: Svi kanali na društvenim mrežama su nam podjednako važni, jer na svakom kanalu imamo prilagođen pristup. COVID-19 nas je naučio da budemo prilagodljiviji i ukazao na važnost društvenih mreža kao najbržeg kanala komunikacije i prenošenja informacija. Interaktivnost i dijalog u realnom vremenu, doveli su do toga da je digitalni marketing precizniji, fleksibilniji, i merljiviji od tradicionalnog. Komuniciranje sa više različitih generacija putnika, iz temelja menja pravila marketinške komunikacije i čini je dinamičnom, uz dodatno poverenje do kojeg nam je stalo.

TU: Kako razvijate ciljane digitalne sadržaje u Er Srbiji?
AZ: Pratimo trendove i osluškujemo šta putnici misle, sa kojim problemima se susreću, šta ih interesuje, pratimo reakciju na sadržaje. Sve što se pošalje u digital, sve što putnici komentarišu, vole, ne vole, dele, jasno i nedvosmisleno pratimo i analiziramo. Potrebno je da imamo celokupnu sliku, veliku empatiju, razumevanje naših putnika i interakciju, a tek onda tehnički afinitet da ismo napravili dobru priču. Takođe, zajedno sa korporativnim komunikacijama, E-komercom, marketingom i ostalim službama osmišljavamo strategiju. Kreiranjem interesantnog i kreativnog sadržaja pružamo korisne i zanimljive informacije, čime ostvarujemo priliku za bolje povezivanje sa pratiocima, njihovo poverenje, gradimo dobar imidž i pozitivnu reputaciju.

TU: Da li koristite nove društvene mreže i trendove za pristup novim potrošačima?
AZ: Pratimo dešavanja na globalnom nivou, komunikaciju globalnih avio-kompanija iz čijih iskustava dosta može da se nauči. U digitalnom marketingu inovacije se uvode svaki dan, zato ih pratimo, usavršavamo se i trudimo da zajedničkim snagama pomeramo granice i iskoristimo sve mogućnosti koje nam pružaju onlajn kanali.

TU: Koje biste destinacije preporučili?
AZ: Volim Italiju i rado joj se vraćam. Zahvaljujući destinacijama do kojih letimo u Italiji – Rim, Milano, Bari, Bolonja, Trst i Venecija, imate izbor da istražite i upoznate nešto novo. Moram da pomenem i Valensiju, grad u kojem možete da uživate ne samo u plažama, gastronomiji i zabavi za sve uzraste, već ste ujedno blizu i glavnom gradu, Madridu, koji je samo 1 sat i 40 minuta udaljen vozom. Tako da možete da odete u Madrid, a vratite se iz Valensije zahvaljujući dobro osmišljenom redu letenja. Takođe bih izdvojila Lion i Salcburg, koji su prelepi, a istovremeno blizu najboljih skijališta.

Tekst: Petar Vušurović

Sajam Dunava u Golupcu od 29. do 31. jula

0
Foto: Dragan Miletić

Već 14 godina Sajam Dunava u Golupcu na najbolji način predstavlja vrednosti i kulturnu baštinu ove podunavske opštine koja zauzima sve značajnije mesto u turizmu Srbije i regiona. Poslednjeg vikenda u julu, Golubac će posebno oživeti zbog Sajma Dunava i celodnevnih dešavanja na više lokacija, namenjenih različitim uzrastima i interesovanjima

Etno dvorište u gradskom parku, Zmajevo selo, srednjovekovno selo u Tvrđavi Golubački grad, tradicionalni „Golubački kotlić“ , sportska takmičenja i večernji kulturno-zabavni programi slikovito predstavljaju Golubac i njegovo zaleđe u vremenu današnjem i vremenu prošlom.

Na „Golubačkom kotliću“ odrastale su generacije majstora riblje čorbe budući da ova manifestacija traje duže od pola veka. Gastronomska manifestacija takmičarskog karaktera u Golupcu se organizuje od 1965. godine i jedna je od najstarijih i najmasovnih takmičenja u pripremanju riblje čorbe u Srbiji.

Degustacija se preporučuje, jer riblja čorba je najukusnija sa pogledom na Dunav. Osim kulinarske, na Sajmu Dunava, pažnja se poklanja i etno baštini. Gradski park u Golupcu u sajamske dane postaje Etno dvorište u kome svoje umeće i rukotvorine predstavljaju proizvođači iz svih krajeva Srbije.

Uz Etno dvorište smestilo se Zmajevo selo sa zanimljivim prezentacijama i radionicama za odrasle i decu. U njemu će najmlađi posetioci Sajma Dunava ovladavati cirkuskim veštinama, uz umetnicu Tatjanu Karabašević učiti da slikaju i uživati u pozorišnoj predstavi za decu „Ceca Pereca“. Deci se u zabavi mogu pridružiti i odrasli.

U Golupcu se može otputovati u srednji vek, bez vremeplova. U kompleksu “Tvrđava Golubački grad” nalazi se srednjovekovno selo, gde posetioce čekaju vitezovi i princeze, spremni da otkriju tajne – kako su živeli, čime su se hranili i lečili ljudi u srednjem veku.

Pošto je Dunav kod Golupca „širok kao more“ i pruža odlične uslove za sportove na vodi, deo Sajma Dunava su i demonstracija i takmičenje u jedrenju, takmičenje u pecanju na plovak za juniore i seniore, kao i takmičenje u odbojci na pesku.

Sajam Dunava nastavlja da „živi“ punom snagom i nakon zalaska sunca. Iz Etno dvorišta, Zmajevog i srednjovekovnog sela i sportskih terena, epicentar dešavanja seli se na letnju pozornicu u Golupcu. Bogatstvo etno različitosti kojima se odlikuje Srbija predstaviće kulturno-umetnička društva iz svih krajeva naše zemlje, a završnica dana rezervisana je za koncerte poznatih muzičkih grupa – u petak 29. jula nastupiće grupa Legende, a u subotu 30. jula Zana.

Pored mnogobrojnih sponzora, ovogodišnji događaj je podržao i projekat “EU za kulturno nasleđe i turizam” koji finansiraju Evropska unija i Nemačka Vlada, a sprovodi Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju GIZ.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Najbolja voda za kupanje u Evropi

0
Najbolja voda za kupanje u Evropi
Photo: iStock

Eurostat je objavio izveštaj o kvalitetu voda za kupanje u Evropi, i na osnovu dobijenih rezultata vode se kategorizuju kao loše, zadovoljavajuće, dobre ili odlične. Na osnovu izveštaja Hrvatska je na prvom mestu po kvalitetu vode na kupalištima

Najbolja voda za kupanje u Evropi se nalazi na hrvatskim kupalištima. Ova zemlja je na prvom mestu u Evropi sa najvećim brojem kupališta sa odličnim kvalitetom vode. Izveštaj Eurostat-a nam govori da je na čak 99.2% kupališta koja se prate voda ocenjena kao odlična. To znači da je sanitarno potpuno ispravna za kupanje.

Na osnovu izveštaja, zaključeno je da je voda u Ličko-senjskoj, Zadarskoj i Šibensko-kninskoj županijama na svim mernim stanicama i kupalištima odličnog kvaliteta za kupanje.

Najzdravija zemlja za život na svetu, saznajte više.

Od ostalih država u Evropi, Eurostat je na drugo mesto postavio Maltu gde je 96.6% kupališta ocenjeno kao odlično. Na trećem mestu se nalazi Grčka sa 95.8% odlično ocenjenih kupališta. Na ostalim mestima se nalaze Slovenija, Španija, Kipar, Belgija i Portugal. Slovenija je na četvrtom mestu sa 95.2% kupališta sa odličnim kvalitetom vode.

Odličan kvalitet morske vode je zabeležen i u Crnoj Gori. Analiza je pokazala da se od 110 lokacija na kojim su uzeti uzorci, voda je na 89.1% kupališta odličnog kvaliteta. Na 6.4% lokacija voda je bila dobrog, dok je na 4.5 % lokacija voda bila zadovoljavajućeg kvaliteta.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

U okrutnom društvu, nežnost je pank

0
U okrutnom društvu, nežnost je pank

Svedoci smo da su poslednjih nekoliko godina ulični grafiti prerasli u sofisticirane slike, ponekad prava umetnička dela, a naziv strit art – ulična umetnost, postao je sasvim prikladan za ove murale. Slikanje grafita u svetu je uglavnom nelegalno, pa većina umetnika radi brzo, noću, u tajnosti i krije identitet

U okrutnom društvu, nežnost je pank

Kod nas je ulična umetnost krenula u nekom sasvim drugom pravcu. Ne samo da strit art umetnici ne moraju da kriju svoj identitet, da boju kupuju s rukavicama na rukama kako ne bi ostavljali otiske, već su u proteklih nekoliko godina postali poznati javnosti, a neki od njih, kao Aleksandra Petković koju znamo pod umetničkim imenom TKV – The Kraljica Vila, dobitnici su i prestižnih nagrada. Razgovarali smo sa TKV u njenom živopisnom ateljeu na Dorćol Placu u Beogradu, o njenom radu, razumevanju ulične umetnosti, planovima za dalje…

TU: Kada sam pre četiri godine pisala o beogradskim grafitima, vaše slike su mi ostale u sećanju kao ženstvenije, nežnije, plemenitije.
TKV: Kod nas se sve nešto stalno kritikuje, sve ne valja, a meni je bitno šta ja mogu da uradim povodom toga, kako to da popravim. Inače jedino što preostaje jeste da emigriram negde. Zato sam odlučila da hoću da izgradim svoj život kako ja želim, insistiram na nežnosti, a u društvu koje je okrutno, nežnost ispada pank.

U okrutnom društvu, nežnost je pank

TU: Umetnici često stvaraju za neku svoju, probranu publiku, a vi se obraćate širokim masama, bikvalno svima.
TKV: Meni je to super, to znači da to dopire do ljudi. Navikla sam ih da gledaju moju sliku svakodnevno. Mnogi su mi se javili i rekli da kad prođu svaki dan pored moje slike, kažu joj „zdravo“. Oni učitavaju neka svoja značenja mom delu, a često to uopšte nije ono što sam zamislila. Ali to i jeste poenta umetnosti, a naročito ulične umetnosti.

TU: Možda zato što smo zaboravili da idemo u muzeje i galerije, cenimo ulično slikarstvo, jer nam je dostupno, jer je besplatno, nije elitno?
TKV: Provela sam neko vreme u Parizu, ljude tamo umetnost stvarno zanima. Imala sam izložbu u jednoj veoma maloj galeriji, mislila sam da se možda niko neće pojaviti, ali došli su, navikli su da idu u galerije. Meni je prijala ona ranija anonimnost, kad niko nije znao ko sam i šta slikam, ali odlučila sam da govorim s novinarima, da objasnim šta radim, da edukujem sredinu, da vide ovo kao nešto što je dobro za nas, da ne doživljavaju ulično slikarstvo kao napad na svoj prostor.

U okrutnom društvu, nežnost je pank

TU: Kad ste počeli pre oko sedamnaest godina, nisu ljudi baš to razumeli, ali sada već radite dosta komercijalnih projekata.
TKV: Beograd ima kulturnu istoriju, ulično slikarstvo je oduvek bilo prisutno, ali je tokom devedesetih zamrlo. Sad se polako vraća. Počele su i kompanije da shvataju koliko je lepše kad je oslikano, pa sam nedavno radila jedan mural koji je jedna strana kompanija poklonila gradu.

TU: Da li ulična umetnost može nešto da promeni, na bolje?
TKV: U Čačku je strit artist Endo samoinicijativno pokrenuo oslikavanje grada. Zvao je umetnike sa svih strana, svi su radili. Kod nas je lakše dobiti dozvolu nego u inostranstvu, jednostavno pitate vlasnika kuće, priložite skicu i to je uglavnom sve. Ljudi su lepo odreagovali, žele da budu deo svega toga. Onda dođu i komšije da pomognu, i kad radimo murale, vidi se lice naroda koje je vrlo lepo. Stalno smo okruženi negativnim, a ulična umetnost može to da promeni.

U okrutnom društvu, nežnost je pank

TU: Radite i slike na platnu, oslikavate zidove, učestvujete na festivalima ulične umetnosti, izlažete u galerijama kod nas i u svetu, oslikali ste na Silosima mural visok šesnaest metara, sve to sami?
TKV: Za velike slike imam pomoć, na Silosima smo radile Jana Danilović i ja, a ona mi je takođe pomogla za još jedan veliki mural u gradu. Priprema za oslikavanje velikog zida je devedeset odsto celog posla, a onda iznajmimo kranove, skele, i tako radimo. Što se slika tiče, ako imam izložbu u inostranstvu, onda neke slike transportujem odavde, a neke oslikam tamo, na licu mesta. Isti mi je proces rada kao na zidu, iako je slika na platnu, oslikavam je sprejem, mada imam više vremena za izvođenje. Moji kupci su zanimljivi, volim da mi kažu šta oni vole, a ima i onih koji kupe od onoga što već imam. Najvažnije je razumeti zašto oni hoće tvoj rad.

TU: Kakvi su vam planovi u narednom periodu?
TKV: Na jesen ćemo održati treći All Girls Street Art festival na Dorćol Placu. To je festival na kome pozivam druge koleginice, iz regiona i sveta, da se skupimo, družimo, onda slikamo mnogo napolju na zidovima, jer nam je lako, ne trebaju nam dozvole, bude i izložba radova. Zajednički rad je u duhu grafiti scene.

U okrutnom društvu, nežnost je pank

TU: Kako se ta odluka da budete nežni odrazila na vaše slikarstvo?
TKV: Ono što želim od svoje umetnosti jeste da ona bude vezana za zajednicu, nama je to potrebno, život nam je već komplikovan. Ljudi nisu navikli da ih nešto raduje, nisu navikli da im je mesto u galeriji ili muzeju. Strit art se nalazi u javnom prostoru, ne moraš da budeš obrazovan da bi razumeo, da bi ti se dopalo, pogotovu u Srbiji gde su generacije odrasle bez muzeja. Mi više nemamo tu naviku da idemo u muzej i ljudima je drago kad se nešto promeni, da vide nešto lepo.

TU: Šta TKV sada radi?
TKV: Živim svoj život, trudim se da budem otvorena i iskrena, da radim na sebi, da se menjam, lako je upasti u šablon kad znaš da se ljudima nešto sviđa, ali ne možeš jedno te isto da pričaš. Sad radim akrilnim bojama i nogama, inspirisao me je indijski tradicionalni ples. Gledala sam jednu plesačicu koja svaki put, pre nego što izvede svoj ples, na pesku naslika motiv plesa. Tako sad ja plešem i slikam, a platno upija moju pesmu.

U okrutnom društvu, nežnost je pank

TU: Slike koje ispuštaju zvuke?
TKV: Sa di-džejem Markom Miloševićem MKDSL radim projekat, performans u suštini, ozvučićemo slike, pa kad počne da se slika nogama, da se pritiska platno, ono proizvodi zvuk. Ljudi nemaju vremena da se opredele za kreativni proces, od ranih nogu nas društvo opredeljuje za ovu ili onu profesiju, a ja želim ljudima da dam način da u to uđu, da učestvuju u kreativnom procesu. Želim da im pokažem da to nije rezervisano za umetnike (jer niko ne zna da slika nogama), da vide koliko je dobro imati takvo iskustvo.

Tekst: Bojana Ilić

Poslednje objave

Prosecco proseko vino

Porast proizvodnje i prodaje bezalkoholnog proseka u Evropi i svetu

0
Bezalkoholni proseko (prosecco) postaje sve popularniji širom Evrope i sveta, prateći globalne trendove zdravijeg načina života i svesnijeg konzumiranja alkohola. Ovaj rastući segment tržišta...