18.2 C
Belgrade
ponedeljak, avgust 4, 2025
Naslovna Blog Stranica 200

Najlepša priroda Balkana

0
Najlepša priroda zapadnog Balkana makedonija mavrovo
Photo: iStock

Nacionalni park Mavrovo je smešten na jugozapadnom delu Balkana, nedaleko od granice Severne Makedonije i Albanije. Osnovne karakteristike ovog parka prirode sadržane su u planinskom lancu i sistemu koji se proteže duž zapadnog ruba Balkanskog poluostrva. Njega ne sputavaju administrativne linije, on sa punim pravom prelazi granice nekoliko zemalja

Najlepša priroda Balkana se nalazi u Nacionalnom parku Mavrovo. Mavrovo je proglašeno nacionalnim parkom 1949. godine, pre svega zbog zaštite izuzetne prirodne lepote, ali i zbog njegove naučne i istorijske važnosti. Park je podeljen u tri zone sa različitim nivoima zaštite, i to je danas jedno od najvećih zaštićenih područja te vrste u regionu, sa ukupnom površinom od oko 73.088 hektara.

Pored Mavrovskog jezera, koje je inače najveće veštačko jezero u Makedoniji, kroz park prolazi i reka Radika sa pritokama, omiljena kod turista. U samom nacionalnom parku vladaju gotovo idealni klimatski uslovi, pa je zbog toga, i zbog divlje prirode, Marvrovo idealna destinacija za posetu. Prosečna temperatura u godini je 9 stepeni Celzijusa.

Osim prirode, koji je i glavni turistički adut, Mavrovo takođe ima i najpoznatiji ski centar u Makedoniji “Zare Lazareski”. Ovaj centar pruža odlične uslove za sve zimske sportove. Leti se ovde redovno praktikuje šetanje, vožnja bicikala i planinarenje, a zimi skijanje ili sankanje.

Partizanska bolnica Franja, saznajte više.

Od glavnog grada Makedonije, Skoplja, park je udaljen oko 120 kilometara, i dobro je povezan putnom infrastrukturom, i treba ga posetiti ukoliko se nađete u blizini. Ovde svako godišno doba ima svoju posebnost i lepotu.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

“Kuća terora” u Budimpešti

0
Budimpešta – grad koji živi dvostrukim životom
Photo: iStock

Mađarska je bila zloglasna po brutalnosti tokom nacističkog i sovjetskog režima, pa i ne čudi da je Budimpešta dom muzeja posvećenog sećanju na mučene i ubijene u jednoj posebnoj zgradi

“Kuća terora” je muzej u Budimpešti posvećen žrtvama fašističkog i komunističkog režima prošlog veka. Muzej se nalazi u aveniji Andraši, u zgradi koja je izuzetno lepa i prilično kontroverzna.

Na fasadi zgrade se mogu jasno videti dva simbola, ukrštene strele mađarskih fašista i zvezde petokrake. Upravo to i definiše kontroverzu zgrade, u njoj su se odvijali mračni periodi mađarske istorije 20. veka. Ona je bila svedok zlodela nacističkog i komunističkog režima.

“Kuća terora” ima cilj da verno prikaže sve uslove sa kojima su se suočavale žrtve političke brutalnosti u Mađarskoj. Budući da je zgrada decenijama korištena kao poslovna zgrada, odlučeno je da se ona vrati u prvobitno izvorno sumorno stanje.

Partizanska bolnica Franja, saznajte više.

Svaki od četiri sprata “Kuće terora” nudi stalne i privremene izložbe fotografija, istorijskih uspomena i video materijala. Svi materijali pokušavaju da predstave ono što su ta mračna razdoblja spremala onima koji su nažalost morali da prođu kroz njena vrata.

Jedina prostorija koja nije obnovljena već je zadržana u izvornom stanju je i najposećenija. U pitanju je odaja za mučenje, na njenim zidovima, iza rešetaka, i danas stoje bičevi, štapovi od bambusa sa olovnom glavom, palice obložene kožom sa olovnim oprugama, pendreci i ostala sredstva za mučenje.

Muzej svakog dana poseti i do hiljadu ljudi, uglavnom se radi o turistima iz zapadnih zemalja. Kuća terora je sigurno jedan od najposećenijih muzeja u mađarskoj prestonici i jedini takve vrste u Evropi.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Kako životinje oplemenjuju turizam neke zemlje?

0
Divlji konji
Photo: Pixabay/castleguard

Opšte je poznata stvar da su životinje i priroda neizostavni deo turističke ponude svake zemlje, ako izuzmemo kuturno-istorijske sadržaje. Međutim, u poslednjim godinama se sve više ističu životinje kao nosioci i pokretači turizma neke zemlje, kao što je to slučaj sa na primer Kirgistanom

Kako životinje oplemenjuju turizam neke zemlje? Vrlo jednostavno, novi trendovi donose nova rešenja i odluke. Tako na primer Kirgistan nastoji da privuče više turista promovišući kumis, svoj tadicionalni napitak.

Kumis je fermentirano kobilje mleko koje lokalno stanovništvo pije i koristi za kupanje, jer kaže da je odlično za zdravlje. Kumis je jedan od najstarijih i najzdravijih napitaka poznatih čovečanstvu. Ovaj eliksir zdravlja se dobija isključivo od kobiljeg mleka, koje se u velikoj meri po svom sastavu razlikuje od od kravljeg.

Takvo mleko sadrži nekoliko puta puta više određenih materija, kao što je lizocim, koje imaju baktericidno, protivupalno, imunomodulirajuće i antikancerogeno dejstvo. Međutim, sam proces fermentacije, koji pretvara sveže kobilje mleko u kumis, povećava već ionako odlična svojstva ovog napitka.

Promovisanje kumisa u Kirgistanu dolazi u trenutku kad interes za fermentirane i probiotičke napitke raste u mnogim zemljama. Danas je zdravlje na ceni, i svi proizvodi koji utiču pozitivno i blagotvorno na organizam su naravno i najtraženiji.

Kroz promotivne filmove i festivale, Kirgistan poziva turiste da iskuse tradicionalni nomadski način života. Turisti spavaju u jurti na bujnom planinskom pašnjaku u blizini krda konja koji daju mleko. Oni takođe mogu piti i sveže lokalno mleko, poznato kao saamal.

U Srbiji postoji sličan primer, u pitanju je magareće mleko i sir od takvog mleka. U specijalnom rezervatu prirode Zasavica proizvodi se sir od magarećeg mleka, i za kilogram tog sira bi trebalo izdvojiti čak 1.000 evra. To je naskuplji sir na svetu trenutno, samim tim je izuzetno i redak, pa se može oečekivati da u godinama pred nama on postane jedan od pokretača turizma.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Najprijateljskiji gradovi u Evropi za 2022. godinu

0
Portugal-Porto
Photo: iStock

Poznati magazin o putovanjima, Condé Nast Traveler, uvrstio je jednu zemlju iz našeg regiona na listu gradova koji su najprijateljskiji turiste. Na prvom mestu se nalazi grad iz Španije, dok se među prvih 12 nlaze čak dva grada iz Portugala

Najprijateljskiji gradovi u Evropi za 2022. godinu su se našli na listi poznatog magazina koju su sastavili čitaoci. Svake godine između ostalog Condé Nast Traveler objavljuje ovu lista koja u suštini refletuje iskustva putnika.

Na prvom mestu liste se našao San Sebastijan, grad u Španiji koji je možda i njapoznatiji po međunarodnom filmskom festivalu, ali i odličnoj gastronomskoj ponudi takođe. Ovaj grad je poznat po činjenici da tamo postoji najveća koncentracija barova na svetu.

Partizanska bolnica Franja, saznajte više.

Nakon San Sebastijana, na listi se nalaze Briž, Rejkjavik, Kopenhagen i Porto (Portugal). Do desetog mesta rangirani su Dablin, Oslo, Lisabon, Stokholm i Amsterdam. Interesantno je navesti da se na listi na dvanaestom mestu nalazi Dubrovnik iz Hrvatske.

Za Dubrovnik magazin kaže da je posebno intresantna njegova arhitektura, stare gradske  kamene zidine iz 16. veka, kao i uvek gostoljubivi meštani. Uske popločane ulice, barokna arhitektura i blistava azurna pozadina doprinose stvaranju eteričnog ugođaja, navode čitaoci.

Listu najprijateljskijih gradova u Evropi možete pronaći na zvaničnoj internet stranici.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Oboreni turistički rekordi u Rijeci

0
Rijeka
Photo: Pixabay/paulinas

Turistička sezona u Rijeci je oborila sve rekorde, a turista ima više nego ikad pre. Ukoliko se rezultati uporede sa rekordnom 2019. godinom, zabeleženo je čak 20% više turističkih dolazaka

Oboreni su turistički rekordi u Rijeci. Na osnovu podataka sistema eVisitor, još je jednom je potvrđeno da je septembar 2022. godine kao i celokupna sezona 2022. godine na teritoriji grada Rijeke oborila rekordne rezultate iz 2019. godine.

Turistički rekordi u Rijeci

U septembru je zabeleženo čak 20% dolazaka više u odnosu na rekordni septembar 2019. godine. Najviše turista ima iz Austrije, Nemačke, Poljske i Italije. U septembru 2022. godine u smeštajnim objektima na području grada Rijeke je ostvareno 19.651 dolazaka. To predstavlja povećanje od 34% u odnosu na septembar 2021. godine i 20% u odnosu na rekordni septembar 2019. godine.

Partizanska bolnica Franja, saznajte više.

Pored toga, u septembru je ostvareno 57.019 noćenja što predstavlja povećanje od 27% u odnosu na septembar 2021. godine i čak 42% u odnosu na rekordni septembar 2019. godine.

Odlični turistički rezultati vezani za sezonu 2022. na kraju septembra pokazuju nedvosmisleno da ova godina postavlja nove granice i nove standarde. Te granice će biti motiv za postizanje još boljih rezultata, a ovogodišnji rekordi će biti meta svih budućih statističkih merenja, saopšteno je iz Turističke zajednice Rijeke.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

German. Local. Culture – kampanja Turističke ogranizacije Nemačke

0
German. Local. Culture – kampanja Turističke ogranizacije Nemačke (1)
Photo: DZTJulia Nimke

Turistička organizacija Nemačke (DZT) pokrenula je kampanju pod nazivom German. Local. Culture u kojoj turistima u poseti Nemačkoj nude autentična, lokalna iskustva u gradovima, lepote odmora u prirodi i na selu, kao i održivu turističku ponudu

Tim povodom je 29. septembra Regionalna kancelarija TO Nemačke organizovala druženje sa novinarima i kulinarsku radionicu pripreme tradicionalnog nemačkog kolača sa jabukama. Koncept restoran Belgrade Kitchen Party bio je pravo mesto za uživanje u nemačkim vegetarijanskim specijalitetima i gastronomsko putovanje kroz nemačku kulturu i tradiciju.

German. Local. Culture – kampanja Turističke ogranizacije Nemačke (1)
Photo: Miodrag Bogdanović

Novinarima je predstavljena kampanja koja promoviše Nemačku kao destinaciju za duži odmor. Takođe su izneti zanimljivi statistički podaci o Nemačkoj kao turističkoj destinaciji za evropske turiste (gde je ona broj jedan destinacija) i za srpske turiste. Iako velika većina ljudi iz Srbije i dalje ide u Nemačku kod rodbine i prijatelja, ipak iz godine u godinu raste procenat Srba koji u Nemačku putuju kao turisti, u smislu da koriste hotelski ili neki drugi smeštaj.

TO nemačke kreirala je u okviru svog sajta mikrosajt https://www.germany.travel/en/campaign/german-local-culture/home.html koji služi kao centar za inspiraciju šta posetiti u Nemačkoj, a takođe sadrži i mnogo informacija o zanimljivim destinacijama. Posetioci sajta mogu da dobiju savete za putovanja i predloge od chatbot-a koji radi pomoću veštačke inteligencije, a zanimljiv promotivni video predstavlja raznolikost Nemačke kao destinacije za turizam i fokusiran je na kulturu i prirodu.

Četiri tematska klastera –  Flair, Craft, Taste i Green, prikazuju neverovatnu nemačku arhitekturu i autentični ambijent, bogato nasleđe starih zanatlija i majstora, tradicionalnu regionalnu kuhinju i prirodne lepote Nemačke, stavljajući ih u kontekst turizma.

Evropske destinacije gde su pešaci na prvom mestu

0
Photo: Unsplash/Febiyan

Sve više gradova širom sveta prilagođava svoje prostore pešacima, i prave sve više mesta za njih. Ovo je pre svega proisteklo iz pandemije, svi su nadahnuti dugim karantinima shvatili da su ljudi ipak na prvom mestu. Koji su to gradovi u Evropi koji su pokrenuli masovnu inicijativu za iskorenjivanje automobila gde god je to moguće?

Vodeće evropske destinacije su shvatile da su pešaci ipak na prvom mestu. Početni talas koronavirusa je sprečio okupljanja u zatvorenom prostoru u većini zemalja sveta, i svi su uvideli da je budućnost na “otvorenom” prostoru.

Mnogi gradovi su uveli ulice samo za pešake, pretvorili mesta za parkiranje u pop-up restorane i dodali više biciklističkih staza. Gradovi su transformisani u područja pogodna za pešake i bicikliste, automobili više nisu bili dobrodošli.

Promene su se isplatile, ne samo u povećanoj ekonomskoj aktivnosti, nego su studije pokazale i da se virus sporije širi u četvrtima koje su prohodne. I dok su mnoga mesta sada povukla ove inicijative kako se život vraća u novu normalu, neki gradovi su se čvrsto držali svojih principa. Oni se i danas zalažu za još više mesta bez automobila. Vodeći gradovi u Evropi koji zagovaraju ovu politiku su Pariz i Milano.

Pariz, Francuska

Čak i pre pandemije, Pariz je imao inicijativu u tome da postane prilagođeniji pešacima. Kao deo gradskih nastojanja da se smanji broj automobila mnogi centralni delovi grada u potpunosti su postali pešačke zone. U suštini se u poslednjim decenijama zagovara novi koncept urbanog planiranja. On stanovnicima omogućava da obave sve svoje dnevne zadatke, od kupovine preko školove do posla, peške ili biciklom. Naravno, ukoliko se sve to nalazi u okviru udaljenosti od 15 minuta hoda ili vožnje biciklom.

Pandemija, u kombinaciji s brojnim štrajkovima u javnom prevozu pre zatvaranja, samo je ojačala popularnost ovih inicijativa. Sve su bile usmerene na čoveka i na održiviji način života. Uvedene su i dodatne biciklističke staze kako bi se olakšao automobilski saobraćaj. Pariz planira da doda još 180 kilometara biciklističkih staza i 180.000 parkirnih mesta za bicikle do 2026. godine.

Partizanska bolnica Franja, saznajte više.

Milano, Italija

Italija je bila jedna od zemalja koje su u početku bile najteže pogođene pandemijom. Svi gradovi su morali brzo da se prilagođavaju kako bi pružili alternative prenatrpanom javnom prevozu. U leto 2020. godine Milano je započeo sa ambicioznim planom proširenja trotoara i proširenja biciklističkih staza duž puteva koji su pre bili usredsređeni samo na automobilski saobraćaj. Promene su transformisale grad, donoseći sa sobom više restorana na otvorenom, pijaca na otvorenom i urbanih parkova.

Milano je takođe prihvatio koncept 15-minutnog grada i prilagodio infrastrukturu koja daje prednost ljudima u odnosu na automobile. Osim toga, grad se okrenuo konceptu sve češćeg boravka na otvorenom i sastajanja na zajedničkim otvorenim prostorima.

Grad sada ima više javnih zelenih površina zajedno sa mnoštvom biciklističkih staza i nudi pogled u budućnost održivog Milana. Stare industrijske četvrti pretvorene su u pešačke i biciklističke zone pune modernih kafića, galerija i butika. Grad nudi i usluge deljenja bicikala, ima preko 300 stanica širom grada i nudi obične i e-bicikle. Nova četvrt CityLife nije samo najveća zona bez automobila u Milanu, već i jedna od najvećih zona bez automobila u Evropi.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

 

Večera u mraku

0
Photo: Pexels/Rachel Claire

Dok vlade EU još uvek razmišljaju o uvođenju ograničenja cena energenata, u Briselu je udruženje ugostitelja odlučilo da pokrene interesantnu inicijativu. U restoranima se večera u mraku, a i hrana se priprema na jedan poseban, starinski način

U Briselu, epicentru EU, udruženje vlasnika restorana je predstavilo kako bi budućnost bez gasa i struje izgledala. Svi su se zapitali kako bi izgledala ne samo večera u mraku, već i celokupno funkcionisanje restorana bez gasa ili struje.

U restoranima Brasserie Surrealiste i Racines gostima su pripremani specijaliteti na poseban način. Kuvari nisu koristili u pripremi hrane ili pića tradiconalne uređaje, nije bilo rerni, šporeta ili kafemata. Interesanto je reći da nije bilo ni upaljenih sijalica u restoranu. Ipak, hrana je bila vrhunska.

U restoranima je bila služena “hladna” hrana, neki specijaliteti su bili tek „malo pečeni“ na ćumuru japanskog roštilja. Hrana je bila servirana na stolovima na kojim su bile upaljene sveće.

Na jelovniku su se našli brioš sa inćunima, porketa i fokača, sve to pripremljeno na šporetu na drva. Tu je i sirova bela tuna, svinjetina na žaru s pasuljem, kao i krem od rikote s džemom od bundeve i pistaćima za desert.

U Mariboru raste najstarija vinova loza na svetu, saznajte više.

Sve ovo što zvuči kao romantična večera je zapravo ono sa čim bi se gosti mogli suočiti ako računi za energiju nastave da rastu. Dramatičan porast inflacije u Belgiji, kao i celoj Evropi je jednostavno kriza koja će morati na neki način da se prevaziđe. Briselski šefovi se prilagođavaju, traže nove načine da opstanu, a takav trend će izgleda postati i naša realnost.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Amazon zvanično pokrenuo dostave dronom

0
Amazon dron dostava bespilotna letelica
Photo: Pixabay/geralt

Nakon nekoliko godina testiranja i razvoja, kompanija Amazon uvodi dostave dronom. Za početak, dostavu dronom će moći da koriste Prime kupci u Kaliforniji i Teksasu, nakon čega je planirano da se to proširi i na celu zemlju

Od sada je i zvanično! Amazon je pokrenuo dostave dronom, iako je do samo pre nekoliko godina to izgledalo kao nešto što vidimo na filmovima. Za sada takav vid dostave bespilotnim letelicama može koristiti samo mali deo kupaca, samo u saveznim državama Teksas i Kalifornija.

Iako je to još uvek pokriva mali deo tržišta, ova vest ne može biti važnija i za sektor bespilotnih letelica i za budućnost komercijalne prodaje. Dostave bespilotnim letelicama su u poslednjim mesecima naročito postale popularne. Novo vreme je donelo nova iskušenja, deo se odnosi na loša iskustva sa pandemijom, dok se drugi deo odnosi na praktičnost i jednostavnost.

Ovakav vid dostave isključuje mogućnost bilo kakve inertakcije sa ljudima, što svodi rizik od eventualnog zaražavanja na minimum. Osim toga, dronovi ne koriste postojeću putnu infrastrukturu. Na njih ne utiče gužva u saobraćaju ili zastoji, pa je i rizik od kašnjenja sveden takođe na minimum.

Amazon usluga Prime Air dostavljaće pakete do 2.5 kilograma za manje od sat vremena pomoću dronova. Usluga je omogućena za korisnike u Lokfordu u Kaliforniji i Koledž Stejšonu u Teksasu. Nakon što kupac naruči proizvod, kao i inače dobija procenjeno vreme dolaska sa alatom za praćenje statusa za svoju narudžbinu.

Picokeri, pasta koja je podelila Italiju, saznajte više.

Nakon saradnje sa određenim lancima supermarketa kao što je to Walmart, Amazon planira da proširi dostavu i na druge gigante u ovoj industriji. To će po svemu sudeći postati praksa i za ugostiteljske objekte i restorane, jer otvara potpuno nove horizonte za isporuku hrane.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Virgin Atlantic: uniforme na osnovu rodnog identiteta

0
Putovanja aerodrom putnik
Photo: Pexels

Britanska avio-kompanija Virgin Atlantic je u potpunosti promenila politiku nošenja uniformi. Oni pre svega žele da pokažu da prate trendove i žele da kabinsko osoblje pokaže inkluzivnost, kritikujući zastarela pravila koja se odnose na uniforme uopšteno

Posada, piloti i timovi na zemlji više nisu obavezni da nose uniforme koje su do sada bile rezervisane za određeni pol, odnosno isključivo muške ili ženske uniforme. Upravo zbog toga je Virgin Atlantic uveo uniforme na osnovu rodnog identiteta. Osoblje umesto „zastarele standardizovane“ uniforme može odabrati odeću koja ih najbolje predstavlja.

Promena politike nošenja uniformi je deo šireg ublažavanja jedinstvenih pravila ovog avio-prevoznika. Još 2019. godine Virgin Atlantic je ukinuo obaveznu šminku za žensko osoblje i dopustio ženama da nose pantalone i ravne cipele. Ove godine je postala i prva britanska avio-kompanija koja je dopustila i vidljive tetovaže.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Virgin Atlantic (@virginatlantic)

Partizanska bolnica Franja, saznajte više.

Osim toga, uvedene su i neobavezne oznake zamenica za osoblje, zajedno sa obaveznom obukom o inkluzivnosti. Ove oznake mogu od sada da biraju i putnici. Oni mogu da odaberu i odluče šta će im biti upisano na rezervacijama karata, što je bila do skoro praksa.

Ričard Branson, vlasnik kompanije, uvek je bio među pionirima kad su inovacije bile u pitanju. On je oduvek želeo da napravi bolji proizvod od onog koji je već ponuđen, što i jeste suština preduzetništva. Branson, osnivač i milijarder, pre svega je preduzetnik, čovek koji je uvek dobro umeo da prepozna šta je potrebno i šta je dugačije.

Pratite nas na našoj Facebook Instagram stranici, budite u toku sa novostima i zanimljivostima iz turizma i ugostiteljstva.

Poslednje objave

Meso 'z tiblice svinjsko meso šunka

Meso ‘z tiblice – Zaboravljeno blago tradicionalne kuhinje Hrvatske

0
Dok savremena gastronomija sve više teži inovacijama i globalnim trendovima, istinski ljubitelji domaćih ukusa s posebnim poštovanjem vraćaju se jelima koja su oblikovala identitet...