Turistički radnici su zadovoljni kako je počela predsezona na Skadarskom jezeru, očekuju da rezultati budu slični onim iz rekordne 2019. godine
Najatraktivnija ponuda na Skadarskom jezeru jeste svakako krstarenje, i za sada je zabeležen veliki broj turista uglavnom iz inostranstva. Najviše gostiju ima iz Nemačke, Grčke, Izraela i Francuske.
Dobri rezulatati su zabeleženi najviše zbog dobrih sadržaja koje ovaj deo Crne Gore nudi, zbog ljubaznosti domaćina, ali i zbog čunjenice da su cene zadržane na nivou iz 2019. godine.
Turistička sezona u ovoj godini u Hrvatskoj će po svemu sudeći biti na nivou poslednje dobre godine, 2019. godine, a prema najavama stručnjaka, može biti čak i bolja. Kako se to odražava na turizam u toj zemlji?
Nakon dve godine pandemije u kojima je turizam imao veliki pad, poboljšanje opšte epidemiološke situacije je pokrenulo putnike. Dobar deo evropskih putnika bira upravo Hrvatsku za svoj odmor, međutim, hoće li ona biti spremna, imajući u vidu da nedostaje veliki broj radnika?
Prema podacima portala MojPosao, najtraženiji radnici u Hrvatskoj su konobari, nakon čega slede trgovci, kuvari, pomoćni kuvari, magacioneri i vozači. Osim toga, nedostaje radnika i u hotelijerstvu, potrebni su recepcionari, sobarice i ljudi na održavanju. Plate koje se nude za te poslove variraju, i kreću se od tipa ugovora i mesta na kojima se radi, u proseku od 600 do 1.200 evra.
Na osnovu nekih procena, trenutno je potrebno nakoliko desetina hiljada radnika, od 30 do 35.000 ljudi, kako bi turistička sezona mogla da se odvija neometano.
Od 1. maja zvanično je ukinuto poslednje pravilo koje je ograničavalo pristup barovima, restoranima, poslastičarnicama, picerijama i drugim ugostiteljskim objektima. Više nema ni maski ni obaveznih kovid potvrda
U Italiji korisnici javnih ustanova više neće biti obavezni da koriste ni maske ni potvrde, iako još uvek stoji odredba vlade kao preporuka da se koriste zaštitna sredstva.
Nošenje maski tipa FFP2 biće obavezno u zatvorenim prostorima na kojima se održavaju koncerti ili zabave na kojim prisustvuje veliki broj ljudi, takođe i ako se takvi događaji odvijaju u kontekstu ugostiteljskih delatnosti. Osim toga, od 1. maja prestaje i obaveza nošenja zelenih propusnica za pristup javnim ustanovama.
Udruženje ugostitelja je međutim, pozvalo ugostitelje da i dalje koriste maske i zaštitna sredstva, jer je to jedina prava mera opreza i znak pažnje i poštovanja ne samo prema gostima, već i prema radnicima.
Na osnovu podataka Republičkog zavoda za statistiku, u Srbiji u prva tri meseca ove godine bilo 57% više turista nego u isto vreme 2021. godine
U prvom tromesečju 2022. godine registrovano je 378.230 domaćih gostiju ili 27.7% više nego u isto vreme 2021. godine, kao i 246.032 stranih turista, odnosno 142.1% više prošle godine.
Tokom prva tri meseca registrovano je nešto preko 2 miliona turističkih noćenja u Srbiji, što je povećanje od 40,5% u odnosu na isti period 2021. godine. Od toga, 1.26 miliona noćenja su ostvarili domaći turisti, što je 18.8% više nego u isto vreme prošle godine, dok je broj noćenja strabih gostiju porastao za 94,1%, što je ukupno 834.289 noćenja.
Najviše turista je boravilo u banjama, u Vrnjačkoj Banji, Sokobanji, Banji Vrdnik, Banji Palić, Lukovskoj Banji, Bukovičkoj Banji i Banji Koviljači. Od planinskih cenatara, najviše turista je bilo na Kopaoniku, Zlatiboru, Fruškoj Gori, Tari, Divčibarama i Staroj planini.
Jedan od najuticajnijih internacionalnih vodiča, MICHELIN krajem prošle godine uvrstio je Beograd i Srbiju u svoju selekciju i najavio novo poglavlje srpske gastronomije na globalnoj sceni. Imajući u vidu moćbrenda Mišlen, da pozitivno podstakne turizam i skrene pažnju internacionalne publike na određenu lokaciju, zemlje koje se nađu u vodiču imaju priliku da osnaže lokalnu scenu i povećaju broj turista zainteresovanih za gastronomiju
To je iskustvo mnogih gradova i zemalja koji su se našli na Mišlenovim vodičima tokom poslednjih godina gde je Mišlen pokazao fleksibilnost i osim standardnih zvezdica koje se dodeljuju više od jednog veka, uveo i vodiče za bistroe, uličnu hranu, pabove, viski i sake barove…
Koje nagrade i preporuke su dobili beogradski restorani
Mišlen je od 1997. uveo nagradu Bib Gurman (Bib Gourmand), nazvanu po Bibendumu, onom malom debeljku, maskoti kompanije MICHELIN. Oni ovu nagradu opisuju da „nije baš zvezdica, ali definitivno nije utešna nagrada, jednako je cenjena ocena koja prepoznaje prijatne lokale koji služe dobru hranu po umerenim cenama.“
Ovu nagradu u Beogradu je dobio restoran Iva New Balkan Cuisine koji je po rečima kreatora koncepta Vanje Puškara „stilizovana kafana“ jer na jelovniku ima mnoga nacionalna jela kao što su pljeskavica, brizle, jezik, nogice, mozak i slično, ali pripremljene na malo uglađeniji način.
Vanja Puškar
Restoran Bela reka istaknut je „zbog svoje posvećenosti održivosti… zbog promocije lokalnih poljoprivrednika i proizvođača i očuvanja identiteta tradicionalne srpske kuhinje.“ Bela reka je inače potpuno nacionalni restoran i uz Ivu brani autentičnost srpske kuhinje.
Svih ostalih dvanaest restorana sa vodiča moglo se naći u bilo kojoj metropoli na Zemlji, šest je modernih sa fuzijom svih mogućih ukusa (Homa, JaM, Enso, Salon 1905, The Square i Legat 1903), četiri restorana su mediteranskog tipa sa velikim izborom morske ribe (Gušti mora, Langouste, Magellan i Mezestoran Dvorište), a jedan je potpuno italijanski (Comunalle Cafe e Cucina) i jedan japanski (Ebisu).
– Meni je logično da balkanska kuhinja bude nagrađena, zahtevi savremenih gostiju su različiti, mi imamo jela prostog sastava koja imaju neku dodatnu sadržinu. Želeli smo da razbijemo predrasude prema jelima kao što je rep ili mozak, da ih približimo gostima, da probaju, ali smo uvek pazili da ne bude previše iznenađenja u jelu – kaže Vanja.
Vojo Vuksanović menadžer Bele reke kaže da je ulazak u Mišlen vodič za njih bilo prijatno iznenađenje, jer iako su od samog otvaranja restorana nabavljali lokalne proizvode, što sa svoje farme na Homoljskim planinama, što od lokalnih proizvođača, zbog velikih kapaciteta restorana i lokacije koja je van gradske vreve, nisu očekivali da će privući pažnju Mišlen inspektora.
– Veliki je problem oceniti ovako prostran restoran, u jednoj smeni bude i do 250 gostiju u restoranu, dok ukupno tokom dana bude usluženo i do 700 ljudi. Imajući u vidu da inspektori dolaze barem tri puta i prolaze ceo ovaj proces koji je mnogo teže iskontrolisati u velikom lokalu, zaista smo veoma prijatno iznenađeni da smo se našli u prvom izdanju beogradskog vodiča – rekao je Vuksanović.
Vojo Vuksanović
Šta možemo naučiti od Mišlenovih inspektora
Mišlenovi inspektori, za koje ne znamo ko su i odakle su, pokazali su nam u ovom vodiču nešto što oni vide kao prednost Beograda. I mada na prvi pogled zbunjuje što se u vodiču za jedan kontinentalni grad na dve reke ne nalaze restorani sa rečnom, nego sa morskom ribom, možda to govori o tome da nam riblji restorani sa rečnom ribom nisu dostigli potreban nivo.
Među restoranima sa preporukom očekivano se našao restoran Homa, koji se često pominjao na listama i licitacijama tokom petnaest meseci, koliko su ugostitelji isčekivali rezultate od prve najave Mišlen vodiča u oktobru 2020, do konačne objave preporuka u decembru 2021. godine.
Prema rečima Filipa Ćirića, suvlasnika Home, dan kada je izašla informacija o dolasku vodiča bio mu je jedan od najuzbudljivijih dana u profesionalnom životu. Sada kada se slegla prašina i prošlo prvobitno iznenađenje što u ovom izdanju vodiča nijedan restoran nije dobio zvezdicu, Filip kaže da je veoma zahvalan i zadovoljan što je došao Mišlen, jer smo sada dobili stručno mišljenje vodiča sa velikim kredibilitetom.
Filip Ćirić
– Ovako uticajni vodiči nam pokazuju put kojim treba da idemo. Izbor restorana je zanimljiv, svi su suštinski različiti, od ponude do stila. Niko ne može da bude siguran šta je put do zvezda, trenutno smo svi u čekaonici, ali zanimljivo je biti u igri. Mišlen vidim kao organizaciju koja ugostiteljima daje zadovoljstvo više, a kategorije u vodiču, gostima i turistima daju jasan i prepoznat standard kroz koji mogu da se odluče za ono što im odgovara, što daje mogućnost restoranima sa preporukom da budu posećeni isto ili i više od onog sa zvezdicom – smatra Filip.
Možda Homa nije bila iznenađenje, ali u Mezestoranu Dvorište nisu očekivali tako nešto. Dvorište baštini svoju kuhinju iz mediteranskog načina života koji je opušteniji, gde je hrana izgovor za okupljanja, a druženje je ono što je bitno. Tu čak nemaju ni klasičan jelovnik, već gostima daju spisak mezetluka i onda zajedno sa njima biraju kombinacije.
Mirko Butulija vlasnik Dvorišta već četrdeset godina je u ugostiteljstvu, njegovo iskustvo je široko, od porodičnog restorana u Rovinju do lokala na Kritu. Nagrada mu je veoma prijala jer pokazuje da je vrsta kuhinje koja se služi u Dvorištu prepoznata, što je i njemu priznanje da je radio u dobrom pravcu.
– Između ukusa i emocija koje ukusi izazivaju postoji neka tajna veza i to je ono što pobeđuje. Cela naša kuhinja se bazira na tri sastojka, da ukus u jelu bude čist i da pruži određenu emociju nepcima. Zato svako jelo ima tri sastojka, a koji su to sastojci, zavisi od jela do jela. U našem restoranu su zastupljeni istarski, jermenski, turski, italijanski specijaliteti, malo grčke kuhinje, širi Mediteran. Međutim, iako ne izgledamo „srpski“, gosti kažu da imamo domaći ambijent, opisuju nas kao domaći restoran, što mi je veoma drago – kaže Mirko.
Mirko Butulija
Neznanje inspektora ili potreba za prilagođavanjem tržištu
Na Mišlenovom vodiču za Beograd upada u oči da je rakija, naše nacionalno piće na čijem se usavršavanju toliko radilo poslednjih godina, sa ukusima sveg voća koje srpsko tlo daje, potpuno izostavljena sa vodiča, iako inspektori Mišlena ocenjuju i vina, i viskije, i sake, a pre par godina su uveli i kategoriju irskih pabova u kojima je ocenjivano i pivo i hrana koja se služi u pabovima. Pandan tome kod nas bila bi kafana, ali možda ćemo morati malo da pričekamo za takav vodič. Vojo Vuksanović iz Bele reke smatra da bi kafane mogle postati deo vodiča samo ako se transformišu.
– Ideja kojom se mi vodimo u Beloj reci jeste da nacionalna kuhinja može da bude drugačija, što se vidi po inovacijama u jelovniku. Iskomplikovali smo dosta hranu, ali je ona i dalje prihvatljiva i svi mogu da je jedu pet dana nedeljno. Hteli smo da gosti dolaze na ručak bez unapred definisane ideje šta će jesti, da izađemo iz klišea kafane. Kafane će morati da se prilagode savremenim tokovima. Hrvatska je primer kako su njihove konobe evoluirale i postale ono što je tržište zahtevalo – objašnjava Vojo.
Koncept New Balkan Cuisine koji zastupa Vanja Puškar u restoranu Iva, nastao je kao odgovor na odsustvo sistematizovane literature i selekcije namirnica sa ovog podneblja.
– Još dok sam radio kao mlad kuvar, kada su u Beogradu postali popularni fuzija restorani, shvatio sam da mnogo više znam o kokosovom mleku i ličiju, nego o koprivi. Niko ko me je usmeravao nije me usmerio na lokalno. Mi imamo pežorativan stav prema pljeskavici, mladim kuvarima je to ispod časti da rade. Svest o proizvodu, kao što je to bilo sa vinom, sa rakijom, sa kafom, u pekarstvu, sada sa kulinarstvom, sve to mora zajedno da se radi, celokupan gastronomski razvitak mora da ide i kod onih koji plasiraju i kod onih koji konzumiraju. Svest mora da poraste i jednima i drugima. Mislim da će se vodič kvalitativno odraziti, uliće ljudima novu energiju da se posvete proizvodu – veruje Vanja.
Budućnost u održivom razvoju
Mnogi restorani sa Mišlenove liste trude se da posluju što je moguće više u skladu sa održivim razvojem. Da li se radi o nabavci namirnica, o staklenoj ambalaži ili lokalnim proizvodima, to je svakako pravac u kome se treba razvijati.
– Smatram da će se za četiri godine ostetiti efekti dolaska vodiča, posebno kada je u pitanju održivost u gastronomiji koja je trenutno hit u svetu. U Mišlenu znaju nešto što mi ne znamo, i dobro je da su došli da nam to pokažu, jer će to biti dobro za sve na tržištu, i za ugostitelje i za goste – smatra Vojo.
Upravo u 2020. godini Mišlen je uveo novu kategoriju zelene zvezdice namenjene restoranima koji poštuju standarde održivog poslovanja i u toj kategoriji Filip Ćirić iz Home vidi i budući uticaj na razvoj restorana i ugostiteljstva.
– Mislim da je to novi pravac gde će mnogi ugostiteljski sadržaji van grada dobiti na značaju. Pre svega je fantastično kada pomislimo samo koliko mi imamo malih, jedinstvenih mesta kao što su seoska domaćinstva koja se nalaze u prirodi, na planinama, u kojima se jede domaća, organska hrana koja je vredna pažnje – kaže Filip.
Mišlenov vodič i turizam Beograda i Srbije
Veliki broj turista svoje posete određenim destinacijama planira u odnosu na gastronomsku ponudu. Takav je slučaj i sa Beogradom, naročito od kako je objavljen vodič. Mnoge turističke agencije koje se bave dovođenjem turista u Srbiju već dobijaju zahteve da tokom boravka u Beogradu obavezno bude uključena i poseta nekom restoranu sa Mišlenovog vodiča. S druge strane, domaća publika je obratila pažnju na određene lokale onda kad je Mišlen najavio svoj dolazak. Mi često cenimo nešto tek kad dobije međunarodnu reputaciju, nadajmo se da će vodič pomoći da se stabilizuje ponuda i iskristališu standardi.
– U kulinarstvu su potrebni kreativnost i predan rad. Sa četrnaest restorana u Mišlenovom vodiču, što je ogromna stvar, verujem da će se pojaviti još talentovanih ljudi koji vole gastronomiju, kreativni su, imaju želje za novim saznanjima. Mislim da će u turističkom smislu ovo mnogo značiti za Beograd – zaključuje Mirko Butulija.
Turisti iz regiona su i ove godine tradicionalno izabrali Mostar i Hercegovinu kako bi uživali u odmoru i prolećnim praznicima
Mostar, posebno njegovo uže jezgro oko Starog mosta, bilo je prepuno turista iz svih delova Bosne i Hercegovine za vreme prolećnih praznika, a primećen je bio i veliki broj inostranih turista, najviše iz Italije, Nemačke, Češke i Poljske.
Turisti su u ovom gradu na Neretvi, osim upoznavanja istorije grada i njegovih najznačajnijih spomenika kulture, kao i bogate lokalne gastronomske ponude, imali priliku da prvi put svedoče poduhvatima herojskih skakača u hladnu reku, koji već tradicionalno izazivaju veliki interes posetilaca Mostara.
Najprestižnija organizacija na svetu koja ocenjuje globalni sektor hrane i pića obaviće stručnu selekciju restorana u Istanbulu u oktobru mesecu
Istanbul je jedan od vodećih svetskih centara za gastronomski turizam, i njegova bogata ponuda definisana je drevnom kulturom hrane koju je formiralo jedinstveno kulturno nasleđe.
Gastro ponuda Istanbula prepoznata je i u posebnom izdanju Mišlenovog vodiča, čiji će stručnjaci ocenjivati restorane u oktobru ove godine. Stručni vodič će predstaviti Istabul na jedan poseban način, kao grad koji se nalazi na čelu svetskog gastronomskog turizma.
Istanbul, globalna metropola koja turistima pruža priliku da uživaju u tradicionalnim jelima, kao i u najboljoj internacionalnoj kuhinji, biće 38. destinacija koju je predstavio Mišenov vodič.
U Tivtu trenutno boravi više od 2.500 gostiju, što je više za oko 250% nego u istom periodu prošle godine, ali i 32% više nego 2019. godine, saopšteno je iz Turističke organizacije Tivat
Dobra posećenost turista u Tivtu najavljuje i dobru letnju sezonu, što je izuzetno pozitivan znak za turizam u Crnoj Gori. Trenutna popunjenost smeštajnih kapaciteta je dobra, a najviše turista ima iz Srbije, zatim SAD, Izraela, Turske, Nemačke i Francuske.
Tivat je i ove godine promotivnim akcijama stavio u fokus tržšta u regionu, a u saradnji sa turističkim organizacijama Kotora i Herceg Novog, pokrenuta je i zajednička marketinška kampanja prema tržištu Velike Britanije.
Biciklizam je već dugo omiljeno prevozno sredstvo u nemačkoj prestonici, i osim toga što je idealna aktivnost za zabavu, to je i aktivnost koja najpozitivnije utiče na životnu sredinu i zdravlje ljudi
Novi biciklistički autoput će proširiti već postojeće rute kako bi omogućio povećanje kapaciteta, odnosno broj biciklista na njemu. Planirano proširenje podrazumeva izgradnju 37 kilometara dugačke biciklističke staze koja se proteže preko celog grada.
Nova ruta uta „istok – zapad“ prolaziće kroz šest gradskih okruga, Marzahn-Hellersdorf, Lichtenberg, Friedrichshain-Kreuzberg, Mitte, Charlottenburg-Wilmersdorf i Spandau, što će povezati 500.000 stanovnika.
Prvi deo puta biće izgrađen početkom sledeće godine, počevši od istočnog ruba metropolitanskog područja Berlina. Nemačka na ovaj način jasno pokazuje svoje prioritete, i samo je pitanje do kad će Holandija i Danska, inače biciklističke meke, biti na vrhu liste zemalja sa najviše bicikala na ulicama.
U Barseloni je zabranjeno pušenje na svim plažama, razmatra se uvođenje sličnih mera u celoj zemlji
Nakon uspešnog pilot programa koji je sproveden tokom letnje sezone 2021. godine, gradske vlasti Barselone su odlučile da trajno uvedu zabranu pušenja na svim plažama. Zabrana, koja stupa na snagu 1. juna, ima za cilj da zaštiti okolinu i osigura pravo građana na uživanje u čistom, nezagađenom prostoru bez dima.
Gradsko veće kaže da je pilot program prošle godine značajno smanjio broj pušača, a do sada je pušenje zabranjeno na 115 od 3514 plaža u Španiji, što bi se uskoro moglo promeniti. Trenutno se raspravlja o zakonu u celoj zemlji koji će sve španske plaže pretvoriti u područja bez duvanskog dima.
Ovaj sajt koristi kolačiće za pretraživače da unapredi funkcionisanje. Korišćenjem sajta prihvatate njihovu upotrebu. Prihvatam
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.